کبوتر ایرانی‌ در کانادا

اصول علمی پرورش و مدیریت کبوتر بلندپرواز ایرانی

کبوتر ایرانی‌ در کانادا

اصول علمی پرورش و مدیریت کبوتر بلندپرواز ایرانی

اصلاح نژاد و ارتقا ژنتیکی‌ کبوتر

با سلام به خدمت دوستان و بزرگان عزیز. امیدوارم که همه چیز بر وفق مراد باشد و زمستان خوبی‌ را آغاز کرده باشید. فراموش نشود که زمستان بقول معروف فصل پربار کردن کبوتر هاست. مخصوصاً کبوترانی که قصد جوجه کشی‌ از آنها را در بهار داریم.  من بالشخصه دان کبوتر‌ها را برای زمستان سرد کانادا طوری انتخاب می‌کنم که ۲۰% چربی‌، ۱۰% پروتئین، ۱۰% املاح معدنی، و حدود ۶۰% نشاسته در آن موجود باشد. چربی‌ را از طریق تخم آفتابگردن ریز و تخم کافیشه، پروتئین را از طریق انواع و اقسام نخود‌های موجود محلی ( در ایران قره ماش یا گاودانه)، املاح معدنی را از طریق ارزن، تخم جارو ودیگر دانه‌های ریز، و نشاسته را از طریق ۲۵% گندم، ۲۵% ذرت و ۱۰% جوی به کبوتر‌ها می‌رسانم. چربی‌ زیاد در این فصل نقش خیلی‌ مهمی‌ را بازی می‌کند. لایه چربی‌ در بدن کبوتر نه فقط آنرا در برابر سرما محافظت بلکه در شب‌های سرد زمستان نقش سوخت را برای کبوتر بازی می‌کند. نشاسته  نیز هم به انرژی و هم به چربی‌ تبدیل میشود که برای این فصل لازم هستند. همانطور که میدانید پروتئین جهت رشد عضلات کبوتر لازم است اما من در این فصل به دلیل کم تحرک بودن کبوتر‌ها مقدار پروتئین را زیر ۱۰% نگاه میدارم. گفته میشود کبوترانی که در فصل زمستان سکته قلبی کرده و ناگهان مرده اند به دلیل زیاد شدن پروتئین در بدنشان بوده است. لزوم املاح معدنی هم که در اکثر دانه‌ها وجود دارد نیز بر کسی‌ پوشیده نیست

    در ضمن مولتی ویتامین هفته‌ای دوبار و پروبیوتیک دو هفته یک بار نیز الزامیست و سنگ ریزه، صدف خورد شده و آجر خورد شده باید همیشه در دسترس کبوتر باشد. از پوشاندن کامل گنجه خودداری کنید و منفذ هایی را جهت ورود و خروج هوای تازه در نظر بگیرید. کبوتر‌های مریض را سریعاً جدا کرده و به بیمارستانی که گرم است ببرید تا مورد مداوا قرار بگیرند.  در این فصل بخاطر بسته بودن محیط و فعال نبودن کبوتر‌ها مریضی سریع تر شیوع پیدا می‌کند.

و اما مبحث اصلاح نژاد و ارتقا کبوتر.  قبل از اینکه ما به این مبحث بپردازیم باید مطمئن شویم که آیا کاری که می‌کنیم درست است یا غلط. اگر درست است، چرا؟ و اگر غلط است، چرا؟ در فرهنگ مذهبی‌ ایرانی‌ همخون جفت کردن که اساس ارتقا یک حیوان است از قدیم الایام کاری ناشایست و تابو، مخصوصاً در مورد کبوتر شناخته می‌شده است. این فرهنگ غلط مذهبی‌، کبوتر را فرشته انگاشته و از زیر به آن نگاه کردن در حال پرواز (کبوتر بازی) را نگاه کردن به ناموس فرشتگان و کاری حرام شمرده است.  تمامی‌ ما به نوعی با این گونه خرافات‌ها دست به گریبان بوده یا آنهارا شنیده ایم.  حال ما به عنوان قشری از جامعه که به ناموس فرشتگان خیره میشود میخواهیم کاری بکنیم که از خیره شدن به ناموس فرشتگان نیز بد تر است.  این کار همخون جفت کردن است.  البته ناگفته نماند که همین هخون جفت کردن در بعضی‌ دیگر اقشار جامعه بصورت نرمال و بدون دغدغه دنبال میشود که با آن خواهیم پرداخت.

    مورد اول همخون جفت کردن در فرهنگ ایرانی: از زمانی‌ که بچه بودم هروقت که به روستایی می‌رفتیم بخاطر علاقه زیادم به پرندگان نزد پیر زن هایی که در حیاطشان مرغ و خروس نگاه میداشتند میرفتم تا از زیبا‌ترین مرغ و خروس‌هایشان چند تایی‌ خریداری کنم.  از انجائیکه کبوتر باز بودم و پشت و نسل حیوان برایم مهم بود همیشه از آنها می‌پرسیدم که: "مادر، پدر و مادر این جوجه‌ها کدام مرغ و خروس هستند؟" جواب اکثرا درحالیکه به خروس قلچماقی اشاره میشد، همیشه این بود: " والله نمیدونم فقط میدونم که این خروس پدر همه این جوجه هاست." البته مادر بزرگ خودم که بهترین مرغ و خروس‌های کردی را داشت از این امر مستثنی نبود.  این به این معنیست که حتی در روستا‌های ایران همخون جفت شدن نیز امری طبیعی میباشد. زیرا که آن خروس قوی حداقل برای ۳ سال زمام امور را در دست دارد و هر سال جوجه‌های جدید به گلّه مرغ‌ها اضافه می‌کند و با آنها جفتگیری می‌کند.  یعنی‌ حداقل سه نسل پیاپی از مرغ‌ها با یک خروس جفت میخورند.

    مورد دوم همخون جفت کردن در فرهنگ ایرانی: مثال ساده و واضح آن قناری باز‌های حرفه‌ای کشورمان هستند که با دانستن علم ژنتیک به اینکار پرداخته و بهترین قناری‌ها را از هر نژادی بوجود آورده اند. برای مثال قناری فری پاریسی  در ایران یک سر و گردن از قناری فری پاریسی در کانادا که خود من از آنها دارم، بزرگتر و بهتر است.  قناری جیور نیز همینطور است. خیلی‌ از دوستان قناری باز از قشر مذهبی‌ جامعه هستند اما با همخون جفت کردن قناری مشکلی‌ ندارند.


همخونی در طبیعت:

   

    فرایند همخون جفت شدن در طبیعت بسیار فراوان طیّ میلیون‌ها سال بصورت کاملا نرمال انجام شده و ادامه دارد. همخونی نه تنها عامل شبیه سازی در طبیعت است بلکه یکی‌ از عوامل اصلی‌ بقای حیوانات است.  برای مثال وقتی‌ به سهره در اقصی نوقت ایران نگاه می‌کنیم فرق‌های بارزی را مشاهده می‌کنیم. سهره همدان با سهره شیراز با سهره کردستان با سهره کرمان فرق دارند اما هر کدام از این سهره‌های متعلق به یک منطقه شباهت بسیاری با همدیگر دارند. دلیل این شباهت فقط و فقط همخون جفت شدن این پرندگان است. همخون جفت شدن حتی در اخلاقیات حیوانات هم تأثیر می‌گذرد. مثلا گفته میشود که سهره همدان صدایش بلند تر از سهره شیراز است است و یا سهره کردستان بیشتر میخواند. حالا آیا این همخونی در بین حیوانات وحشی باعث ناقصی یا خنگ شدن آنها شده است؟ آیا بجز ۳ یا ۴ درصد نوزادان ناقص الخلقه که عادی میباشد ما موارد دیگری را میبینیم؟ آیا همخونی باعث شده که پرندگان مهاجر مسیر میلیون ساله را گم کند و مثلا بجای آفریقایی جنوبی سر از اسیا مرکزی در بیاورند(سویشان خراب شود.)؟

مورد اول همخونی در طبیعت: دوست عزیزم گیله مرد در کامنت‌ها مثال از شیر‌ها زده بودن که بنظر من مثال جالبی‌ بود. اما برداشت من دقیقا بر خلاف  ایشان است. ایشان فرموده بودن که شیر نر بمحض بزرگ شدن بچه‌های نر آنها را از گلّه بیرون می‌کند.  این حرف دقیقا درست است. اما فراموش نکنیم که این شیر‌های نر نیستند که برای همخونی استفاده میشوند بلکه شیر‌های ماده هستند که در گلّه باقی‌ میماند و بعد از اینکه بالغ شدند با شیر نر که پدرشان است جفتگیری میکنند.  از طرفی‌ بچه‌های این شیر‌های ماده نیز دوباره پس از بلوغ با پدر بزرگشان که پدرشان نیز میباشد جفت میشوند. این پروسه تا زمانی‌ که شیر نر پیر شود ادامه دارد.  بموازات پیر شدن شیر نر یا شیر جوانی، از فرزندان خودش جایش را می‌گیرد و یا شیر دیگری به گلّه حمله کرده و نر‌های جوان را بیرون می‌کند تا زمام امور را بدست بگیرد.


    مورد دوم همخونی در طبیعت: بچه‌های اکثر حیوانات بعد از اینکه توسط پدر و مادر از لانه رانده میشوند بخاطر اینکه با یکدیگر آشنایی بیشتری دارند در کنار همدیگر میماند و اگر مشکلی‌ برای آنها پیش نیاید با یکدیگر جفت گیری میکنند.  طبیعت همیشه قادر نیست که توسط مرگ، توفان، مریضی، و یا دیگر فجایع طبیعی این بچه‌ها را از هم جدا کند. برای مثال دیده شده که عقاب کله دم سفید امریکائئ بعد از اینکه جوجه‌هایش را از لانه بیرون میکنند جوجه‌ها که معمولاً یک نر و یک ماده هستند در کنار یکدیگر میماند و بعد از ۲ یا سه‌ سال بایکدیگر جفت میشوند. حتی دیده شده که بخاطر سانحه‌ای نر ماده اش را از دست داده و به تنهایی به بزرگ کردن جوجه‌ها پرداخته و اما در زمان بیرون کردن جوجه‌ها از لانه جوجه ماده را بیرون نکرده و بعد از بالغ شدن آنرا بعنوان ماده اختیار کرده است.

    مواردی که در بالا به آنها اشاره شد تنها گوش کوچکی از دریایی بیکران همخون جفت شدن بود. حال این سوال پیش میاید که خوب اگر همخون جفت شدن یک امر طبیعی است آیا این امر همین خواص را برای انسان هم دارد؟ جواب کاملا منفی‌ست. انسان بخاطر داشتن نقشه ژنتیکی‌ پیشرفته و پیچیده‌اش از حیوانات مستثناست.  همخونی میتواند نقش کاملا بر عکس در انسان بازی کند.  اگر اخلاقیات را که شاخصه برتری انسان نسبت به حیوان است را به کناری بگذاریم و به بررسی فیزیکی‌ مساله بپردازیم خواهیم دید که انسان بخاطر همین پیچیده بودن نقشه ژنتیکی‌‌اش از نواقص و بیماری‌های ارثی (ژنتیکی‌) بسیاری رنج میبرد.  برای مثل می‌توان از دندان‌های خراب ارثی، لکنت زبان ارثی، چاقی یا لاغری ارثی، هموفیلی ارثی، فشار خون بالا یا پائین ارثی، کمر درد‌های ارثی، مریضی دیابت ارثی، سرطان‌های ارثی، ضعف دید ارثی و هزاران هزار نقص و مریضی دیگر نام برد.


انواع روش‌های تولید مثل در حیوانات:


۱- جفت کردن بیگانه یا outbreeding:

    این روش که گاها به آن روش سنتی‌ هم گفته میشود از قدیمی‌‌ترین روش‌های موجود می‌باشد. این روشیست که اکثر دوستان در ایران به آن میپردازند. پایه و اساس این روش جفت کردن دو حیوان با رابطه خونی کاملا دور از هم می‌باشد.  در این روش بخاطر نبودن فاکتور تقویت کننده ژن شما بندرت خواهید توانست بچه‌ای تولید کنید که از از لحاظ مورد نظر شما از پدر یا مادر برتر باشد. بهترین نتیجه معمولاً در سطح پدر و مادر است. دلیل اصلی‌ صعود نکردن کبوتر ایرانی در نزد بسیاری از کبوتر بازان همین است.  گاها کبوتر‌های نژاد‌های دیگر نیز در این روش مورد استفاده قرار می‌گیرد. همانطور که قبلا هم عرض کردم بدلیل از بین بردن اصالت هر دو نژاد اختلاط دو نژاد از نظر من مردود است.

    مثال: کلّه دم سبزی را از آقای ج از تهران با ساعت پرش ۸ ساعت با کلّه دم سبزی از آقای م از قم با ساعت پرش ۷ ساعت تنگ می‌کنیم.  از دو پرنده از نظر خونی از هم دور (بیگانه) هستند. معمولاً نتیجه این وصلت جوجه‌هایی‌ با ساعت حداکثر ۸ ساعت یا پائین تر میباشد.  در این مثال هر دو‌ی این کله دمسبز‌ها از یک نژاد هستند اما فاصله خونی زیادی از هم دارند.


۲- جفت کردن ضربدری Crossbreeding:

    این روش یک مرحله از روش اول جلو تر است.  این روش وقتی‌ به کار میاید که ما کمبودی در حیوان‌های خودمان که از طریق همخون جفت کردن ارتقا داده ایم پیدا کنیم و بخواهیم آنرا جبران کنیم. به این ترتیب حیوانی را که توسط یکی‌ دیگر از دوستان از طریق همخون جفت کردن ارتقا پیدا کرده و آن ناقص مورد نظر در آن از بین رفته را با حیوان‌های خود جفت می‌کنیم.  اینکار فقط وقتی‌ باید انجام شود که ما در بین حیوان‌های خودمان آن حیوان مورد نظر را نداشته باشیم.

   مثال: نسل کبوتر‌های کله دمسبز شما از نظر پرش به ساعت مورد نظر رسیده اند و قادر به پر کردن ۱۲ ساعت هستند اما ژن سؤ در آنها ضعیف شده است. از طرفی‌  شما در گنجه  تان نژاد دیگری از کله دمسبز ندارید  که رابطه خونی با نژاد اصلی‌ خودتان نداشته باشد. بنابر این  شما  از کله دمسبز‌های یکی‌ از دوستان تان که دارای سؤ بسیار عالی‌ هستند و پرششان هم بالای ۱۰ ساعت است استفاده می‌کنید  تا سؤ را در بین کبوتر‌های خود تان ارتقا بدهید .


۳- جفت کردن ردیفی‌ یا خطی‌ line-breeding:

     این همان جفت کردن همخون است که بعضی‌ از دوستان بدلیل امتناع از استفاده کلمه "همخون" از آن استفاده میکنند.  این کلمه نسبت به کلمه همخونی کمتر حالت تابو درد.  فرقی‌ که میشود گفت جفت کردن ردیفی‌ با همخونی دارد این است که جفت کردن فرزند تولید شده به والدین و یا اجداد مداما ادامه دارد. یعنی‌ ما از یک ردیف یا خط خاص خارج نمیشویم.

     فرق دیگری که بین این دو هست این است که در ردیفی‌ جفت کردن یک نر را با چندین ماده جفت میکنند تا از بین آنها بهترین ها را انتخاب کنند. از ردیفی‌ جفت کردن ما وقتی‌ استفاده می‌کنیم که بخواهیم یک حیوان را ارتقا بدهیم و یا اینکه بعد از پیدا کردن یک جهش ژنتیکی‌ جدید بخواهیم آنرا زیاد کنیم. بعضی‌ مواقع پرورش دهنده به مورد خاصی‌ در بین حیوان‌هایش بر خورد می‌کند که نشانگر برتری آن حیوان به بقیّه است. در اینجا باید از جفت کردن ردیفی‌ استفاده کند تا آن برتری را ثبات ببخشد و به ازدیاد آن بپردازد.

معمولاً کسانی‌ که به جفت کردن ردیفی‌ میپردازند هدفشان همخون جفت کردن نیست بلکه فقط میخواهند با استفاده زیرکانه از همخونی کیفیت را بالا برده و دوباره به مسیر اصلی‌ برگردند. به همین دلیل بعضی‌ ها حتی در بعضی‌ مواقع جفت کردن ردیفی‌ را همخون جفت کردن نمیدانند. 

    اهمیّت جفت کردن ردیفی‌ درموارد مصرف آن حتی در همخون جفت کردن می‌‌باشد.  کسانی‌ که به تعدادی زیاد از حیوان با مرغوبیت بالا دست یافته اند از جفت کردن ردیفی‌ برای نگاه داشتن کیفیّت در سطح بالا استفاده میکنند. اگر نری با یکی‌ از ماده‌ها بچه‌های فوق‌العاده عالی‌ تولید کند، جفت کردن ردیفی‌ تنها راهیست که به تکثیر آن میپردازد. 

    مورد دیگری که جفت کردن ردیفی‌ استفاده زیادی از آن میشود در تنظیم رابطه بین یک حیوان و نوادگان انست.  جفت کردن ردیفی‌ باعث نگهداشتن کیفیّت در سطح والدین است. به اینصورت که اگر ما بصورت ردیفی‌ جفت نکنیم و به روال عادی و مرسوم جفت کردن بپردازیم، فرزندان اول همیشه ۵۰% خصوصیات پدر و ۵۰% خصوصیات مادر را حمل میکنند.  فرزندان آنها ۲۵% خصوصیات پدر و مادر بزرگ و فرزندان  آنها ۱۲.۵% و به همین ترتیب ۶.۲۵% و کمتر و کمتر میشود.  بنابر طبیعتا اگر ما از جفت کردن ردیفی‌ استفاده نکنیم، همیشه باید به دنبال حیوانی با کیفیّت بالا تر بگردیم تا کیفیت پائین آمده را جبران کنیم.

    اگر جفت کردن ردیفی‌ فقط ۲ یا ۳ بار تکرار شود به آن جفت کردن ردیفی‌ میانه یا ملایم (mild linebreeding) می‌گویند و اگر اینکار مرتباً تکرار شود به آن "جفت کردن ردیفی‌ با تنش یا مکرر" (intense linebreeding) می‌گویند.

جدول شماره-۱ جفت کردن ردیفی ملایم یا میانه: در جدول پائین ما میبینیم که A حیوانیست که ما میخواهیم روی آن کار کنیم. این حیوان میتواند نر یا ماده باشد. معمولاً در جفت کردن ردیفی‌ میانه روی جنس مذکر کار میشود. در این روش با برگرداندن A و جفت کردن آن با H در پرنده I ما ۵۶.۲۵% خون و ژن‌های A را خواهیم داشت.

Figure 19.

    جدول شماره-۲ جفت کردن ردیفی‌ با تنش یا مکرر: در جدول پائین ما میبینیم که A حیوانیست که ما میخواهیم روی آن از روش جفت کردن با تنش یا مکرر کار کنیم. این حیوان میتواند نر یا ماده باشد.  در این روش با برگرداندن A و جفت کردن آن با یکایک فرزندان، نوادگان، نتیجگان و غیره به تقویت شدید ژن آن میپردازیم.  در این مورد G دارای ۹۳.۷۵% ژن‌های A میباشد.

Figure 20.
 
    مثال یک: در اثر یک جهش ژنتیکی‌ ما توانسته ایم "یک کبوتر" تولید کنیم که مثلا میتواند ۵ روز متوالی هر روز ۱۵- ۱۶ ساعت بپرد.  این کیفیت عالی‌ اگر درست تکثیر نشود قطعا از بین خواهد رفت. بنابر این از طریق جفت کردن ردیفی‌ ما میتوانیم این کیفیت عالی‌ را گسترش بدهیم.

    مثال ۲: نر بسیار خوبی‌ داریم که میخواهیم از آن جوجه هایی با کیفیت بالا در سطح خودش یا بهتر بکشیم. این نر را با چند ماده مختلف تن‌ می‌کنیم و از هر کدام حداقل ۴ تا جوجه مکشیم.  یعنی‌ اگه این نر را با ۴ تا ماده همزمان جفت کنیم ما حداقل ۱۶ تا جوجه خواهیم داشت که براحتی ما میتوانیم بهترین‌ها را از بین آنها جدا کنیم و دوباره با پدر جفت کنیم. فرض کنید ۴ تا جوجه را از بین این ۸ تا جوجه ماده جدا کنیم و دوباره با پدر جفت کنیم.  

    روش‌های بالا فقط گوشه کوچکی از جفت کردن ردیفی‌ یا خطی‌ بود که معمول‌ترین آنها هستند. یک پرورش دهنده خوب همیشه گوش بزنگ است تا در صورت احتیاج نحوه جفت کردن را عوض کند و از روشی‌ به روش دیگری بپرد.  اینکار با توجه به خواسته و کیفیت فرزندان تغییر می‌کند. مثلا اگر او در حین جوجه کشی‌ متوجه یک بچه خواهر یا برادر بهتر شد آنرا سریعاً وارد دایره تولید مثل می‌کند تا نتیجه را بهبود ببخشد. به این ترتیب هیچ چیز از دیده یک پرورش دهنده خوب پنهان نمیماند.


۴- جفت کردن همخون Inbreeding: 

    در همخون جفت کردن  یکی‌ از روش هایی که انجام میشود آزمایش فرزندان (progeny testing) و  حذف شدید است. این به این معناست که با این روش ما آلل‌های مغلوب ناخواسته را بهمراه اعضا خانواده غیر مطلوب از رده خارج می‌کنیم. به این کار می‌گویند روش حذفی شدید (extreme elimination).  در نظر داشته باشید که با استفاده از این روش ما هر بار از شرّ یکی‌ از آلل‌های نامطلوب مغلوب خلاص می‌شویم.  همخون جفت کردن تنها روشیست که یک پرورش دهنده موفق به شناسایی و حذف این آلل‌ها که معمولاً در ژن‌های هتروزایگوت مغلوب نهفته هستند میشود.  از طرفی‌ اعضا خانواده که از این آلل‌ها پاک باشند، دارای برتری فاحشی نسبت به باقی‌ اعضا خواهند بود. 

     در یکی‌ از روش های همخونی، ما میتوانیم به گسترش یک خانواده از طریق برادران و خواهران  بپردازیم.  یعنی‌ عمو، خاله، عامه، و دایی بوجود می‌آوریم و همزمان آنها را اصلاح می‌کنیم. خوبی‌ که این روش دارد است که ما طیف گسترده تری برای همخون جفت کردن داریم و بعضا میتویم بچه‌ها را با عمو، دایی، خاله، یا عمه جفت کنیم.

    چیزی که همیشه باید مدّ نظر قرار بگیرد است که همخون جفت کردن همیشه به این معنی نیست که جوجه‌های شما بهتر از والدینشان خواهد شد. در اکثر مواقع به دلیل ناپاک بودن پشت اجداد، و همچنین در کنار هم قرار گرفتن ژن‌های ناخواسته ما به نتایج نامطلوب بر میخوریم. برای مثال از یک جفت کبوتر عالی‌ ما جوجه هایی میکشیم که همه بهترین پرواز را دارند اما بمحض اینکه آنها را همخون جفت می‌کنیم، رفتار‌ها و خصوصیات بد و ناخواسته بصورت واضحی در جوجه‌ها بروز می‌کند. خیلی‌ از دوستان ناامید شده و همخونی را دلیل آن میداند. در حالیکه وجود ژن‌های ناخواسته بصورت نهفته عامل اصلی‌ آن است نه همخونی. بهمین دلیل ما باید آنقدر از این جفت جوجه بکشیم تا نهایتاً بتوانیم یک جوجه مورد نظر را تولید کنیم. این همان چیزی‌ست که همخون جفت کردن را سخت و پر هزینه می‌کند.  فقط باید در نظر داشته باشیم جوجه هایی را که دارای خواص منفی‌ هستند را به هیچ عنوان وارد چرخه جوجه کشی‌ نکنیم.  مورد دیگری که باید به این خیلی‌ اهمیت داده شود است که هیچ جوجه‌ای را بدون تست کردن برای جوجه کشی‌ نخوابانیم. تمامی‌ جوجه‌ها باید پرانده شوند و خصوصیات رفتاری آنها دانه به دانه نوشته شود تا به محض مشاهده رفتار ناخواسته از چرخه حذف شوند.


در زیر نمونه‌های مختلفی‌ از جدول‌های همخون جفت کردن آمده که با شما میتوانید با توجه به احتیاجتان یکی‌ از آنها را انتخاب کنید و یا حتی میتوانید جدول مورد نظر خود را بسازید.  فقط فراموش نشود جدولی‌ که ساخته میشود باید همزمان با جوجه کشی‌ بوجود بیاید نه قبل از آن. چرا که ممکن است در بین راه جوجه کشی‌ متوجه بشویم که مثلا اگر کبوتر ۵ را با کبوتر ۱۰ جفت کنیم نتیجه بهتری خواهیم گرفت. اما خیلی‌ از پرنده باز‌ها دنباله روی یک جدول خاص را ترجیح میدهند.



Figure 28.




Figure 24.





روش زیر جفت کردن خواهر و برادر است که با توجه به کم بودن سرعت پیشرفت، پیشنهاد نمی‌شود.


Figure 25.




در روش زیر جفت کردن یک نر با چند ماده نشان داده شده است.  در بعضی‌ مواقع یک ماده را با چند نر هم جفت میکنند، اما سرعت عمل در حالت اول بیشتر است.


Figure 27.


    دوستان عزیز مطلب بالا برداشتی از مقالات و کتاب‌های مختلفی‌ بود که خلاصه شده است.امیدوارم که مورد قبول واقع شده باشد.  دوستان در صورتیکه سؤالی داشته باشند میتونند یا بصورت کامنت و یا بصورت ایمیل از من بپرسند. در ضمن میتوانم متون اصلی‌ انگلیسی را برای دوستانیکه  مایل هستند بفرستم.


با تشکر دوباره از عنایت شما دوست عزیز.

حمید



دوستان عزیز با عرض پوزش این دو تا جدول را فراموش کردم که پست کنم.  جدول سمت راست درصد خون اصلاح شده را در هر نسل بخوبی نشان میدهد.


نظرات 147 + ارسال نظر
سعید جمعه 7 مهر‌ماه سال 1402 ساعت 08:30 ب.ظ

سلام ازشماممنونم به خاطراین تجربیات ومطالب زیبای که برعکس خیلی عشق بازان که نمیخواهندکسی پیشرفت بکند را برای عموم گذاشتید.انشالاه که همیشه موفق باشید من چند وقتی هست اینکاررا دارم بهش پرداختم بامطالب شما امیدوارترودانا ترشدم

ممنون از لطف شما

محمد شنبه 24 تیر‌ماه سال 1402 ساعت 01:19 ق.ظ

سلام
شازده سیاه از چه کبوتری های شکل گرفته مثلا پشتش چه کبوترهای هست مثلا زاغ با سفید جفت کردن تابه شازده رسیدن؟

سلام شازده خودش یک ژن است که در صورت عدمش اتفاقی نمی‌افتد.

حیدر چهارشنبه 23 فروردین‌ماه سال 1402 ساعت 12:12 ب.ظ

چرا کبوتر کور میشه درمانی داره خوب میشه

سلام
دلیل زیاد داره

امین دوشنبه 30 آبان‌ماه سال 1401 ساعت 12:32 ق.ظ

سلام،عکس ها و جدول ها متاسفانه برای من باز نمیشه،کجا میتونم ببینم؟

,سلام متاسفانه وبسایتی که عکسها را گذاشته بودیم بسته شده.

علی چهارشنبه 11 اسفند‌ماه سال 1400 ساعت 11:49 ق.ظ

آقا پس ججوریه که اسب ها به هیج عنوان همخونی نمیکنن و دلیل نجابتشان هم همین موضوع است؟!!

سلام
در حیوانات اصطلاحات و عبارات انسانی مثل نجابت وجود ندارد

علی چهارشنبه 11 اسفند‌ماه سال 1400 ساعت 10:58 ق.ظ

اقا پس ججوری اسبا باهمخانواده هاشون جفت نمیخورن

ارسلان چهارشنبه 1 دی‌ماه سال 1400 ساعت 10:36 ب.ظ

باسلام ازاینکه تجرببات تون دراختیاردوستان پرورش دهنده ارائه میدهیدبسیارسپاسگزارم

درود.
ممنون از شما برای محبت‌تان.

Reza سه‌شنبه 23 شهریور‌ماه سال 1400 ساعت 02:18 ب.ظ

سلام استقامت پرش کبوتر و اتفاعی ک می گیره ب پددش یا مادرش یا هر دو وابستس؟؟؟ کدوم

سلام. ۵۰-۵۰ به هردو

مهدی دوشنبه 28 تیر‌ماه سال 1400 ساعت 01:35 ق.ظ

سلام وقت بخیر
چطور میشه از نژاد خوشرنگ شیرازی، جوجه دو چپ هراتی بیرون کشید؟

نمی‌دانم.

محمد جمعه 26 اردیبهشت‌ماه سال 1399 ساعت 05:48 ق.ظ

یعنی هنگام تشکیل تتراد ها در میوز 1 گامت ها کروموزوم های همتا با هم تبادل ژن کنند

ابوالفضل یکشنبه 14 اردیبهشت‌ماه سال 1399 ساعت 09:47 ب.ظ

من از یه جفت طوقی که نرش قهوه ای بود و مادش خاکستری طوقی های از هر رنگ گرفتم نظرتان آیا ژنشون قوی بوده؟

سلام ممکنه

محمد پنج‌شنبه 12 دی‌ماه سال 1398 ساعت 08:43 ب.ظ

اگه کراسینگ اور رخ بده جدول های بالا ممکنه تا حد زیادی تغییر کنن

یعنی چی؟

محمود چهارشنبه 4 دی‌ماه سال 1398 ساعت 12:48 ق.ظ

سلام. ممنون از مطالب مفیدتون..خواستم بپرسم آیا بزرگ کردن جوجه توسط کبوتر دایه تاثیری در جوجه ها داره یا نه؟ چون خیلیها معتقد هستن چون کبوتر در هفته اول از شیره خودش به جوجه غذا میده واسه همین روی جوجه ها تاثیر میگذاره و مقداری از خصوصیات کبوتر دایه یا همون حمال به جوجه ها منتقل میشه..ممنون میشم پاسخ بدین

سلام خیر حرف چرندی است.

میلاد چهارشنبه 1 آبان‌ماه سال 1398 ساعت 01:00 ق.ظ http://Kabotar

سلام دوستان خواهشا کمک کنید من خیلی علاقه دارم این روش راپیاده کنم....اما برام کامل روشن نشد...09196400795این شماره تلگراممه لطفا به تلگرام بنده بیاید و من رو راهنمایی کنید

سلام به من در تلگرام پیام بدهید.
@hamidzia

مجید سه‌شنبه 11 تیر‌ماه سال 1398 ساعت 12:04 ق.ظ

سلام دوست عزیز...آیا از این روش میشه برای کبوتر نقش هم استفاده کرد؟که به اون نقشی که میخوایم برسیم...و رنگ و نقش جوجه بیشتر به کدام سو میکشه؟پدر یا مادر

سلام بله

سید مصطفی شنبه 8 تیر‌ماه سال 1398 ساعت 11:54 ب.ظ

سلام دوست عزیز واقعاً ممنون من خیلی در مورد ژنتیک و اصلاح نژاد مطلب میخونم میتونم بگم این طرز بیان عالی و کاملا قابل درک بود و به شخصه به من خیلی کمک کرد چون دارم یه گونه از کبوتر های بلند پرواز پاکستانی با نژاد هیرالال رو اصلاح نژاد میکنم و از روشی شبیح به روش لاین بریدینگ که توضیح دادی دارم استفاده میکنم نتایج تا اینجا روبه عالی تر شدن رفته من خودم اول فکر میکردم هم خون تن کردن کار بدی و نژاد خرابی به وجود میاد ولی اگر درست انجام بشه میشه نتایج فوالعاده ای بدست آورد و فکر میکنم بهترین راه برای ارتقا همینه

درود ممنون از شما دوست گرامی

پنجه طلا جمعه 23 آذر‌ماه سال 1397 ساعت 02:14 ق.ظ

سلام و خسته نباشید. من یک جفت کبوتر کله دم سبز گرفتم.طبق گفته ی فروشنده،پدر و مادر اینها خواهر برادر بودند و خود این جفت هم خواهر و برادرند.ایا در پرش و جوجه کشی مشکلی پیش نمی آید؟

سلام بپرانید و امتحان کنید. مشکلی باشد خواهید دید.

مروارید جمعه 27 مهر‌ماه سال 1397 ساعت 07:36 ب.ظ

خوب شما ندونید کی بدونه!!
منظور اینه ک حتما باید از نژاد خودش باشه !!!

دوست عزیز من شناختی روی این کبوترها ندارم

مروارید جمعه 27 مهر‌ماه سال 1397 ساعت 03:47 ق.ظ

سلام من یه نر شامپیون چشم تابتاکاکلی سفید با خال های قهوه ای پراکنده دارم
ب این میگن چی؟
و اینکه چه ماده ای براش بگیرم تا بهترین جوجه هارو ازشون بگیرم برای تکثیرشون .
ممنون از مطالب مفیدتون .

سلام. نمی‌دانم

صبا جمعه 13 مهر‌ماه سال 1397 ساعت 11:19 ق.ظ

سلام
من دو تا کبوتر پرشی ماده (۸ ساعت) دارم یکیشون خیلی جوجه دوسته و معمولا خودش جوجه ها را بزرگ میکنه و دیگری زیاد توجهی به تخم و جوجه نداره ولی سوی خوبی داره بارهارامتحانش کردم از فاصله و شعاع های زیاد رهاش کردم اومد خونه حتی لونشو برداشتم رو نیبندی میشینه
حالا من چطوری میتونم از این رو کبوتر بوسیله ردیفی جفت کردن یا طریقه دیگه یه نسلی بسازم که جوجه ها هر دو صفت را داشته باشند؟

سلام پدر با دختر و مادر با پسر جفت کنید و‌نتیجه را بررسی کنید

رسول مشرفی دوشنبه 7 خرداد‌ماه سال 1397 ساعت 01:30 ب.ظ

درود بر شما بسیار خوشحال هستم که شاهد درج و پیگیری مطالب علمی در رابطه با پرورش کبوتر هستم واز شما دوست گرامی و استاد عالیقدر نهایت سپاس را دارم

درود بر شما جناب مشرفی
من هم از شما برای پیگیری و‌تشویق ما تشکر می‌کنم.
پیروز باشید

کوره پزان سه‌شنبه 21 آذر‌ماه سال 1396 ساعت 11:08 ق.ظ

استاد گرامی سلام ، ممنون از انتشار مطالب مفیدتون ، در راستای رسیدن به برخی از رنگ های نایاب مسیری رو شروع کردم میخاستم برا ادامه راه باهاتون مشورت کنم ، جهت تماس ایدی تلگرامتون رو @hamidzia سرچ کردم اما موفق نشدم لطفا اگه امکانش هست داخل تلگرام با بنده تماس بگیرید و یا تلفنی بدین که بنده مزاحمتون بشم
09126533090
ممنونم

درود،
۴۱۶۲۷۸۱۱۲۵ شماره منه.
@hamidzia
کانال‌مونه
@Kabotarepareshi1

ماهد شنبه 8 مهر‌ماه سال 1396 ساعت 01:12 ب.ظ

سلام اقا حمید
چه کبوترانی رو باهم جفت کنیم که جوجشون بشه تهرانی دم سیاه

سلام.
دم سیاهها و دم سبز ها را بادهم جفت کنید

Aliasakereh سه‌شنبه 7 شهریور‌ماه سال 1396 ساعت 05:18 ب.ظ

سلام با تشکر از راهنمایی ها و تجربه شما دوست عزیز لطفا بگید چجور یک کبوتر نر را همزمان با چند ماده در یک زمان میشه جفت داد

سلام بله میشه. با ماده اول جفت کن. نخن کرد بذار زیر دایه. پنج روز نر را تک کن و با ماده دوم جفت کن. الی آخر

جواد یکشنبه 31 اردیبهشت‌ماه سال 1396 ساعت 05:14 ب.ظ

سلام اقا حمید یه سوال داشتم،
چطور بفهمیم که کبوتر مسافتی که داریم مسافت بلندن یا کوتاه ،متوسط؟
کبوتر مسافت بلند چه نژادی رو پیشنهاد میکنید؟

سلام
دوست عزیز من از کبوتر مسافتی سررشته‌ای ندارم

جواد پنج‌شنبه 28 اردیبهشت‌ماه سال 1396 ساعت 06:36 ب.ظ

سلام اقا حمید تلگرام پیام دادم
اگه میشه کمک کنید،بیزحمت

سلام جواد جان،
من روزی ۵۰ تا پیغام برام‌میاد . لطفا خودتون را اونجا معرفی کنید

جواد سه‌شنبه 26 اردیبهشت‌ماه سال 1396 ساعت 08:59 ب.ظ

سلام اقا حمید.من نتونستم با تلگرام با شما ارتباط برقرار کنم.
این شماره من رو تلگرام زحمت بکشید یه پیام بدید تا بتونم با شما ارتباط بر قرارکنم.
ممنون من سواد زیادی ندارم ممنون
09359351727

سلام.
متاسفانه نتونستم پیداتون کنم

جواد دوشنبه 25 اردیبهشت‌ماه سال 1396 ساعت 03:54 ب.ظ

سلام خدمت اقا حمید. من جواد از همدان هستم.درکل ۵یا۶سال است کفتر دارم.
من دوتا پلاکی خوب دارم ۹۰۰ کیلومتر هوایی زدن .میخام با هم خونی اینهارو ارتفاع بدم میشه؟
اگر بعد از پنج سال به کبوتر ایدال رسیدم و بخوام خون جدید بیارم باید چیکار کنم؟ میشه از ابتدا دو جفت اضافه کنم و با چهار یعنی دو تا پلاکی نر و ماده جدا برای هم خونی، دو تا پلاکی نر وماده هم جدا از اینا برای هم خونی ،که در اینده بعد از پنج سال به بالاترین کیفیت مسافت رسیدن با هم جفت کنیم؟به نظر شما این کار نتیجه داره؟
کبوتر نامبر همدانی کبوتر مسافتی خوبیه من میخوام اون هارو ارتقا بدم .خدمتی در راستای بهتر شدن نامور همدنی .با هم خونی میشه بهتر شون کنم ازلحاظ تیپ و مسافت و استایل؟
نامبر های من ۴۰۰ کیلومتر هوایی میزنن راه بالا بردن مسافتش چیه؟
ممنون میشم راهنمایم کنید.

سلام لطفاً تلگرام تماس بگیرید.
@hamidzia

اسی سه‌شنبه 15 فروردین‌ماه سال 1396 ساعت 10:52 ق.ظ

خیلی عالی بودفقط واسم ی سوال پیش اومده ممنون میشم کمکم کنید
امکانش هست از دو تا کبوتر معمولی‌(منظور ازمعمولی یعنی المانی ولی مسافتی نیست)به روش جدول شماره دو جوجه گرفت وازش قهرمان دربیا

سلام اسی جان،
خیر نمیشود. باید خودشان قهرمان باشند

Aref چهارشنبه 18 اسفند‌ماه سال 1395 ساعت 06:18 ق.ظ

سلام دوست عزیز من یه چیزی درمورد کبوتر برام سوال شده آیا جوجه ی کبوتر که ماده آن پاکستانی وپرشی باشد ونر آن بازی کن زمینی باشد یابلعکس دوتا متفاوت جوجه به ماده میرود یانر میشه اینو دقیق برام توضیح بدین ممنون میشم

دوست عزیز سللم،
در علم ژنتیک خصوصیات ژنتیکی ۵۰-۵۰ است یعنی نیمی از پدر و نیمی از مادر

حامد ع دوشنبه 29 شهریور‌ماه سال 1395 ساعت 04:01 ب.ظ

سلام ..میگم الان تو این جدول های نسل کشی کدوم نسل میپرن یا بهتر بگم کوم جوجه ها قطعی میپرن؟

سلام
هرچه به نتیجه نزدیکتر میشویم. جوجه ها بهتر میشوند

مرتضی جمعه 7 خرداد‌ماه سال 1395 ساعت 11:54 ق.ظ

با سلام وخسته نباشید.مطالب شمارو در مورد همخون جفت کردن چند سال پیش خوندمو متاسفانه فقط خوندم حالا به این نتیجه رسیدم که باید همخون جفت کرد.در روش 4 چجوری ب تولید انبوه برسیم بالای 500 تا

ﺳﻼﻡ ﻣﺮﺗﻀﻲ ﺟﺎﻥ,
ﺑﺮاﻱ ﺗﻮﻟﻴﺪ 500 ﻛﺒﻮﺗﺮ ﻗﻬﺮﻣﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﺑﻪ. 10 ﺟﻔﺖ ﻛﺒﻮﺗﺮ ﭘﺸﺖ ﭘﺎﻙ ﻓﻬﺮﻣﺎﻥ اﺣﺘﻴﺎﺝ ﺩاﺭﻳﺪ. ﺩﺭ ﻫﺮ ﻧﻮﻉ ﻫﻤﺨﻮﻧﻲ ﻧﻬﺎﻳﺘﺎ ﺗﺎ 5 ﺳﺎﻝ ﭘﻴﺶ ﻣﻴﺮﻭﻳﻢ و ﺳﺎﻝ ﺷﺸﻢ ﺑﺎﻳﺪ ﺧﻮﻥ ﺟﺪﻳﺪ ﻭاﺭﺩ ﻛﻨﻴﻢ. ﭘﺲ اﻳﻦ ﺧﻮﻥ ﺟﺪﻳﺪ ﺑﺎﻳﺪ اﺯ ﻳﻜﻲ ار 9 ﺟﻔﺖ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﻴﺎﻳﺪ. ﻓﺮﻣﻮﺵ ﻧﻜﻨﻴﺪ ﻫﺪﻑ اﺯ ﻫﻢ ﺧﻮﻧﻲ ﺳﺎﺧﺘﻦ ﻧﺴﻞ ﻗﻬﺮﻣﺎﻥ اﺳﺖ ﻧﻪ اﺯﺩﻳﺎﺩ ﻧﺴﻞ. ﺷﻤﺎ ﻭﻗﺘﻲ ﺑﻪ ﺧﻮﻥ ﭘﺎﻙ و ﻗﻬﺮﻣﺎﻥ ﺭﺳﻴﺪﻳﺪ ﺁﻧﻮﻗﺖ ﻣﻴﺘﻮاﻧﻴﺪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭا ﺑﺎ ﺧﻴﺎﻝ ﺭاﺣﺖ ﺯﻳﺎﺩ ﻛﻨﻴﺪ.
ﻣﻮﻓﻖ ﺑﺎﺷﻴﺪ

رسول پنج‌شنبه 3 دی‌ماه سال 1394 ساعت 09:16 ق.ظ

سلام .اگه یک جفت کبوتر با قدرت پرواز 8 ساعت رو با هم جفت کنیم سریع ترین روش برای افزایش قدرت پروازشون کدام است ؟ معمولا چقدر طول میکشد

ﺩﺭﻭﺩ,
اﺻﻮﻻ اﮔﺮ ﻛﺒﻮﺗﺮﻫﺎ اﺯ ﺫاﺕ ﺧﻮﺑﻲ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﻳﻌﻨﻲ اﺗﻔﺎﻗﻲ 8ﺳﺎﻋﺘﻲ ﻧﺸﺪﻩ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺑﻬﺘﺮﻱ ﺩﺭ ﺳﺮﻱ ﺟﻮﺟﻪ ﻫﺎﻱ ﻧﺴﻞ ﻫﻤﺨﻮﻥ ﺧﻮاﻫﻴﺪ ﺩﻳﺪ

سعید شنبه 13 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 03:56 ق.ظ

سلام
میخوام بدون با استفاده از جدول شماره دو امکان درشت تر شدن جوجه ها از والدین هم هست؟یا فقط صفات والدین انتقال پیدا میکنه؟
معمولا همخون جوجه اش ریزتر میشه! اما این همخون جفت کردن نمیدونم!
ممنون میشم

سلام،
بله سعید جان امکان درشتر شدن هم هست. فقط اگر کبوترها مولد شما داری این ژن "درشت" باشد.
دلیلی برای ریز شدن جوجه های همخون وجود ندارد. لطفا تغذیه و بیماری های کبوتر هاییان را چک کنید.

سعید سه‌شنبه 9 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 01:56 ب.ظ

سلام عرض ادب
بنده سوالم اشتباه مطرح کردم!
درستش اینکه ایا جوجه Gاز نمودار 2 از جدش بهتر میشه؟
اگر نمیشه راهش چیه؟
اصلا ممکنه؟
باتشکر

ﺳﻼﻡ ﺳﻌﻴﺪ ﺟﺎﻥ,
اﻳﻦ ﺭﻭﺵ ﻫﻤﺨﻮﻧﻲ ﺑﻪ ﺷﺒﻴﻪ ﺳﺎﺯﻱ ﺑﻪ ﻭاﻟﺪ A ﻣﻌﺮﻭﻑ اﺳﺖ ﻳﻌﻨﻲ G اﺯ ﻫﻤﻪ ﻧﻆﺮاﺕ ﺷﺒﻴﻪ ﺗﺮﻳﻦ ﺑﻪ A اﺳﺖ. ﭘﺲ ﺧﻴﺮ اﻧﺘﻆﺎﺭ ﺑﻬﺘﺮ ﺷﺪﻥ ﺭا ﻧﺪاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﺪ. اﻣﺎ ﻧﻜﺘﻪ ﻣﻬﻢ اﻳﻨﺴﺖ ﻛﻪ ﭼﻮﻥ A ﮊﺗﻬﺎﻱ ﻧﻬﻔﺘﻪ اﻱ اﺳﻦ ﻛﻪﻣﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ اﺯ ﺧﻮﺩﺵ ﺑﺮﺗﺮﺑﺎﺷﺪ ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ اﻣﻜﺎﻥ اﻳﻦ ﻫﺴﺖ ﻛﻪ اﻳﻦ ﮊﻧﻬﺎ ﺑﺮﻭﺯ ﻛﻨﻨﺪ و G اﺯ A ﺑﻬﺘﺮ ﺷﻮﺩ. ﺯﻳﺮا اﮔﺮ اﻳﻨﮕﻮﻧﻪ ﻧﺒﻮﺩ ﺑﻪ اﺭﺗﻘﺎ ﮊﻧﺘﻴﻜﻲ ﺩﺭ ﻫﻴﭻ ﻣﻮﺭﺩﻱ ﺩﺳﺖ ﻧﻤﻴﺎﻓﺘﻴﻢ.

احصان چهارشنبه 3 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 07:30 ق.ظ

سلام خسته نباشید ایامیشود ازکبوترچاهی وپلاکی بهترین نژاد مسافتی روگرفت درضمن من: ازصفحه عکس گرفتم موردی ندارد یاجاهای دیگه هم که خوشم اومده از مطلب ازصفحه عکس گر فتم مورد ی ندارد ببخشید احصان کوچیکتون

سلام،
احصان جان شما از هر کبوتری میتوانید هر چه را که دلتان میخواهد بگیرید. اما کار شما مثل این میماند که چرخ را دوباره از اول اختراع کنید در حالیکه هزاران سال از اختراعش میگذرد.
دوست عزیز مطالب ما در این وبلاگ جهت آموزش و یادگیری است و عکس و کپی و انتشار آن نیز برای همه دوستان آزاد است. اگر میخواستیم محدودش کنیم وبسایت خصوصی میزدیم و حق عضویت میگرفتیم.
پیروز و موفق باشید

سعید جمعه 7 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 02:06 ق.ظ

سلام
ممنون از مطالب خوب شما
راجب جدول شماره دو خواستم بدونم ایا امکان دوباره ادامه دادن نسل G به پدربزرگ امکان پذیر هست یانه؟
اگر هست از 93 درصد بهتر میشه یا افت داره؟
اگر در نسل G، مثلا گروه یک استپ بدیم و با نسل G گروه دیگری ادامه بدیم چ طوره؟ ایا جدول شما دو بهترین نسل و برتر از نسل اولیه رو به وجود میاره از نظر ژن؟
ممنون میشم از راهنمایی تون
با تشکر

سلام سعید جان.
،
بله امکانش هست اما بهتر است که انجام نشود. بعد از ۹۳.۷٪ به تقریبا ۱۰۰٪ میرسیم که کاملا همان A خواهد بود.

کاری که شما گفتید. ترکیب دو روش همخونی نامیده میشه که همیشه نتایج خوبی میده. دلیل آنهم اینکه که در هر روش به خلوص کافی ریسده ایم و با ترکیب نتایج این دو به کبوتر قهرمان میرسیم. و اینکه کدام جدول بهتر است سوال غلطی است. اینها روشهای متفاوتی هستند که بنا بر شرایط موجود انتخاب میشوند. مثلا شما میخواهید جدول دو را انجام بدهید. اما کبوتر اصلی شما تلف میگردد و شما به رووش دیگری روی میآورید. به هرحال همه این روشها درست هستند. و نتیجه یکی است.

محمد حسین دوشنبه 20 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 02:00 ب.ظ

سلام دوست عزیز.من اصفهان کبوتر بازی میکنم.یک جفت پلاکی دارم ک چهارتا تخم گذاشته ایا همش درمیاد؟همش نطفه داره؟دفعه های بعدی هم چهارتا میگذاره؟اگه تخم کبوتر پلاکی رو زیر بقیه کبوترا بگذارم ممکنه ویژگی های کبوتر حمال روش اثر بگذاره؟لطفا ی ایمیلم بفرستید.مرسییییییییی.

ﺳﻼﻡ,
اﺣﺘﻤﺎﻝ ﺯﻳﺎﺩ ﻫﺮ ﺩﻭ ﻛﺒﻮﺗﺮ ﺷﻤﺎ ﻣﺎﺩﻩ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺑﺮاﻱ اﻃﻤﻴﻨﺎﻥ ﺁﻧﺮا ﻛﻪ ﻓﻜﺮ ﻣﻴﻜﻨﻴﺪ ﻧﺮ اﺳﺖ ﺩﺭ ﺩﺳﺖ ﺑﮕﻴﺮﻳﺪ و ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺑﻴﻦ ﺩﻭﺳﺮ ﺟﻨﺎﻕ ﭘﺴﺶ ﺭا ﺑﺎ اﻧﮕﺸﺖ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺟﻔﺖ ﻣﺎﺩﻩ اﺯ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﻛﻨﻴﺪ.اﮔﺮ ﺟﻨﺎﻗﻬﺎ ی ﻫﺮ ﺩﻭ ﻛﺒﻮﺗﺮ ﺑﻪ ﻳﻚ اﻧﺪاﺯﻩ ﺑﺎﺯ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻫﺮ ﺩﻭ ﻣﺎﺩﻩ اﻧﺪ.

hadi پنج‌شنبه 25 دی‌ماه سال 1393 ساعت 11:53 ق.ظ

سلام ببخشید میشه نریاماده روباجوجه خودشان جفت کنیم

سلام، بله میشه اما هدفتون از اینکار چیه؟

حمید رضا صفاری املشی یکشنبه 19 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 10:45 ق.ظ

سلام
ببخشید چطوری یه نر رو با چند ماده جفت کنیم ؟ چون من یه ماده دارم میخام با پدرش جفت کنم ولی اصلا نمیزاره ماده توی قفس بمونه و میندازتش بیرون ، چند روز لازمه تا این نر ماده قبلی رو فراموش کنه
در ضمن کبوترم مسافتیه ، 2 ماه تمام مولد های اولیه ای که دارم با اینکه بالغ بودن جفت نخوردن و الان که جفت خوردن نمیشه جداشون کرد ، چند روز لازمه چون میترسم دوبار ه 2 ماه طول بکشه و کلی زمان از دست بدم لطف کنید راهنمایی کنین مرسی از مطالب مفید و علمی که مینویسید.

با سلام،
شما باید ماده اولی این نر را کاملا از آن جدا کرده و به محلی که حتی ضدای همدیگر را نشنوند ببرید. حداقل ۴ روز این کار طول میکشد. در همین مدت ماده جدید را وارد جفت کن آن نر بکنید. امکان دارد روز اول نر ماده را بزند که اگر زیاد شدید نبود مهم نیست. بعد از مدتی آرام میشود و بعد از ۴ یا ۵ روز شروع به قور کشدین برای ماده مینماید. اساسا کبوتر های مسافتی یک کم سختتر از همدیگر جا میشوند.
موفق باشید

امیر چهارشنبه 14 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 08:12 ب.ظ

سلام تشکر
بنظر شما حمید جان اردن برای کبوتر معروفش Dollاز کدام روش هم خونی استفاده کرد.بازهم تشکر

سلام ،
امیر جان متاسفانه این نژاد را نمیشناسم. اگه میتونید لطفا یا عکس یا لینک در موردش برام بفرستید. ممنون

امیر سه‌شنبه 13 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 12:10 ب.ظ

سلام با تشکر
اگر در حدول شماره دو اگر Aرو با G جفت کنیم چه درصد ژن A در جوجه خواهد بود.

سلام امیر عزیز،
در اینحالت اگر اسمش را H بگذاریم. H تقریبا ۱۰۰٪ شبیه A خواهد شد.

meysam دوشنبه 12 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 03:53 ب.ظ http://srhre

Salam man sehre khahar barafar tan kardam vali tokhmashon joje nashodDal

سلام،
میثم جان متوجه سوالتون نشدم . میشه لطفا فارسی تایپ کنید. مرسی

حسین ع شنبه 16 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 01:58 ق.ظ

بسیار عالی بود

تشکر دوست عزیز.

ناصر سه‌شنبه 17 دی‌ماه سال 1392 ساعت 06:31 ب.ظ http://nasser63.blogfa.com

باسلام وخسته نباشید .چند جفت از کبوترام نتفه نمیگیرن یا یک تخم نتفه میگیره سنشون هم زیاد بالا نیست.لطف کنید پیشنهادتونو در این مورد در اختیار بنده قرار بدید تشکر پیروز باشید.......

سلام ناصرجان،
لطفا مطمئن شوید که کبوتر های شما داری جایی بزرگ هستند که بتوانند به خوبی جفت بخورند. دوم اینکه اگر به کبوتر های به مدت ۵ روز، روزی یک قطره تنتور ید داخل دهانشان بیاندازید تا اگر عفونتی در سیستم تناسلی آنها هست دفع شود. دیگر استفاده از ویتامین E میباشد. از حسین عزیز خواهشمندم اگر راه چاه بیشتری سراغ دارند مرقوم بفرمایند. تشکر.
کوچک شما.

عماد_شوشتر شنبه 2 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 02:50 ق.ظ

سلام اقا حمید بابت توضیحاتتون متشکرم .میشه لطف کنیم درباره جفت کردن همزمان یک نرباچند ماده بیشتر توضیح بدین واینکه راجع به پلاکی هم صدق میکنه یانه؟ لطفا به ایمیلم بفرستید

ﺳﻼﻡ ﻋﻤﺎﺩ ﺟﺎﻥ,
ﺑﻠﻪ ﺑﺮاﻱ ﻫﺮ ﻧﻮﻉ ﻛﺒﻮﺗﺮﻱ ﻣﻤﻜﻨﻪ. ﺑﻌﺪ اﺯ ﺗﺨﻢ ﮔﺬاﺷﺘﻦ ﺗﺨﻢ ﻫﺎﻱ اﻭﻝ ﺁﻧﻬﺎ ﺭا ﺑﻪ ﺯﻳﺮ ﺩاﻳﻪ ﻛﺒﻮﺗﺮ ﻣﻨﺘﻘﻞ و ﻧﺮ ﺭا ا ز ﻣﺎﺩﻩ ﺟﺪا و ﺑﺎ ﻣﺎﺩﻩ ﺑﻌﺪﻱ ﺟﻔﺖ ﻣﻴﻜﻨﻴﻢ. اﻳﻦ ﭼﺮﺧﻪ ﺭا ﻫﻤﻴﻦ ﺟﻮﺭ اﺩاﻣﻪ ﻣﻴﺪﻫﻴﻢ. ﺳﺮﺑﻠﻨﺪ ﺑﺎﺷﻴﺪ

بهمن ـ شاهرود دوشنبه 2 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 09:13 ق.ظ

با سلام و تبریک سال نو خدمت دوست گرامی حمید اقا
امیدوارم که سال خوبی پیش رو داشته باشی و همیشه موفق باشی
دوست عزیز خیلی ممنون تصاویر مباحث ژنتیک لود شد
سربلند باشید . با درود فراوان

بهمن ـ شاهرود پنج‌شنبه 10 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 08:17 ب.ظ

با سلام و درود فراوان خدمت سرور گرامی آقا حمید

و تشکر مجدد بخاطر مطالب آموزنده شما خصوصا مبحث همخونی . با اینکه مطالب بسیار واضح و علمی با توجه به مستندات ارائه شده نمیدونم چرا بعضی ها سنگ می اندازن در هر صورت من که قانع شدم و طبق این روش ادامه میدم . مطمعنم جواب میده

در ضمن حمید آقا اگه براتون امکان داره تصاویر مطالب آرشیو های گذشته در رابطه با مبحث ژنتیک کبوتر ۱و۲و۳و۴ رو در پست جدیدتون بروز کنید یا تصاویر مربوطه رو به ایملم بفرستید . از زحمات شما و همکارن محترمتون قدر دانی مینمایم . با سپاس

بهمن ـ شاهرود پنج‌شنبه 3 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 10:11 ق.ظ

با سلام و عرض ادب خدمت حمید آقا
چند مرتبه به وبلاگ واقعا مفید و آموزنده و پرمحتوای شما سر زدم دوست عزیز از اینکه تجربیات و علمتون رو بدون شیله پیله جهت راهنمایی و آموزش طرفداران این رشته گذاشتی بسیار ممنون و متشکرم و حالا یکی از بیننده ها و طرفدارای وبلاگتون شدم امید وارم همیشه موفق و پاینده باشید . در ضمن سری به مطالب آرشیو های گذشته زدم
مبحث ژنتیک کبوتر بسیار اموزنده بود لطفا راهنمایی بفرمایید برای رویت تصاویر مربوطه باید چکار کنم
با درود فراوان

سلام بهمن عزیز.

امیدوارم که ایام به کامتان باشد. از اینکه به ما اینچنین لطف دارید سپاسگزارم. امیدوارم که توانسته باشیم کمکی‌ در راه ارتقا این ورزش کرده باشیم. در مورد عکس‌های مطالب قبلی‌ در بلاگفا متأسفانه از یکی‌ از سایت‌های ایرانی‌ به نام پیک ایران استفاده کردم که الان تعطیل شده. اگر از سایت‌های خارجی‌ استفاده کنم، عکس‌ها توی ایران باز نمیشوند. باز هم من از شما بابت این مشکل عذر می‌خواهم. کوچک شما.

فرهاد پنج‌شنبه 12 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 02:45 ق.ظ

با سلام
دوست عزیز من یه چتری دم سیاه دارم ماده هس
با یه دم چتری سفید جفت شدن و بعد 4 تا جوجه که اونا اصلا دم چتری خوبی نشدن جوجه ی 5 دم چتری کاملا سفید شده ولی تعداد پر دمش 22 تاس می خوام از شما راهنمایی بخوام برای اینکه عین ماده دم چتری سیاه جوجه بگیرم چی کار کنم چون این نژاد توی کشور کمه یه راهنمایی کنید با ایمیل جواب بدین لطفا منتظرم

ﺳﻼﻡ ﻓﺮﻫﺎﺩ ﻋﺰﻳﺰ.
اﻳﻦ ﺟﻮﺟﻪ ﭘﻨﺠﻢ ﺷﻤﺎ اﮔﺮ ﻧﺮ اﺳﺖ ﺑﺎ ﻣﺎﺩﺭﺵ ﺟﻔﺖ ﻛﻨﻴﺪ. اﮔﺮ ﻧﺮ ﻧﻴﺴﺖ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﻧﺮ ﺭا اﺯ ﺑﻴﻦ ﺟﻮﺟﻪ ﻫﺎﻱ ﻗﺒﻠﻲ اﻧﺘﺨﺎﺏ ﻛﻨﻴﺪ و ﺑﺎ ﻣﺎﺩﺭﺵ ﺟﻔﺖ ﻛﻨﻴﺪ. ﻣﻮﻓﻖ ﺑﺎﺷﻴﺪ.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد