کبوتر ایرانی‌ در کانادا

اصول علمی پرورش و مدیریت کبوتر بلندپرواز ایرانی

کبوتر ایرانی‌ در کانادا

اصول علمی پرورش و مدیریت کبوتر بلندپرواز ایرانی

اصول راهنما برای نگهداری، تربیت و آماده‌سازی جوجه‌ها (1)

  با سلام و عرض ادب بخدمت دوستان و بزرگان. دوباره دوست گرامیمان آقای مجید ز. با وجود گرفتاری‌های شغلی‌ زیاد، زحمت کشیده اند و مطلبی سلسله‌ وار پیرامون آموزش و تربیت جوجه های کبوتر تهیه نموده اند. در اینجا جای دارد که از ایشان بخاطر قبول این زحمت تشکر کنم و نظر همه دوستان را به این مقاله جلب کنم. امیدوارم که دوستان به نحو احسن از این مقاله استفاده ببرند. 
 
بخش نخست: مدیریت جوجه‌ها
 
به‌قلم: مجید ز.
 
به‌جای پیشگفتار: گپی با خوانندگان
در مورد شیوه‌ها‌ و شگرد‌های تربیتی و اصولی که به‌قصد آماده‌کردن جوجه‌ها برای پرش به‌کار گرفته می‌شود، در جامعه‌ی کبوترپروران گمانه‌ها و دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد که این پراکندگی کار را برای نوآموزان این رشته دشوار کرده است. در دیگر سو، آلودگی باورهای عامه به خرافات و حضور نگرش‌های واپسمانده و غیر علمی در این رشته، جلوی پویایی این ورزش را گرفته است. فرهنگ عمومی کبوترداری در ایران فعلی، هم‌چنان "شفاهی" مانده است؛ در این میدان، بازار گزافه‌گویی تا بخواهید گرم است و حرف و حدیث‌های بی‌پایه و کم‌تر اندیشیده‌ زبان به زبان می‌گردد. در چنین شرایط بغرنجی است که بسیاری از اهالی مسابقه (گرو)، از روی ناامیدی، دست به دامن تلفیق کبوتر ایرانی با نژادهای خارجی نظیر پاکستانی، هندی، تیپلر انگلیسی/ایرلندی و حتا صرب شده‌اند!
 
به‌گمانی، شاید بزرگ‌ترین گرفتاری جامعه‌ی کبوترپروران ایران، تکثیر بی‌رویه و بی‌برنامه‌ی کبوتر و ازدیاد نسل‌هایی‌ست که از لحاظ استانداردهای ظاهری و شاخصه‌های پروازی، در نازل‌ترین سطح ممکن قرار گرفته‌اند. کبوتر جنس و استثنایی، در دست تنها درصد معدودی از کبوترپروران ایرانی موجود است و این عده نیز ترجیح می‌دهند مازاد نیاز خود را از بین ببرند، ولی بدست کسی نیافتد! با این روحیه‌ی مسلط در میدان کبوترداری ایرانی، تولید کبوتر مرغوب و قرارگرفتن‌اش در دست عموم، کاری سخت دشوار به‌نظر می‌آید.
 
گذشته از نزول سطح کیفی کبوتر بلندپرواز ایرانی در سال‌های گذشته و نیز احتکار آن توسط تعدادی معدود از کبوترپروران، مشکل عمده‌ی دیگری که بنیه‌ی این ورزش را تباه کرده است، ضعف معلومات و شکنندگی دیدگاه‌ها در مدیریت، تربیت و آماده‌سازی کبوتر ایرانی است. در ایران فعلی، اساس کار بر نظرهای ضد و نقیض افراد شالوده ریخته شده است و "شگرد" و "قلق" حرف اول را می‌زند نه روش‌های علمی و نوین کارآزموده که به‌خوبی جواب پس داده باشند. در فضایی گسیخته که هر کس ساز خودش را بزند و مراجع مناسبی برای آموزش کاربردی و تکوین این ورزش موجود نباشد، جز هرج و مرج و ایستایی حاصلی در فراسو نخواهد بود.    
 
 برای خروج از دوران رکود و دور فرسایش فعلی، بایستی خبرگان فن، اساتید، پیشکسوتان و کلاً جویندگانی که دستی بر قلم دارند، آموخته‌ها و نقطه‌نظرات خود را مکتوب کنند تا در فضایی اشتراکی و مسئولانه، باب نقد و تفحص در دیدگاه‌ها فراهم شود. چکیده‌ی این سلسله گفت‌وگوها به اتفاق نظر بر روی ریزه‌کاری‌های مختلف تربیتی و تمرینی کبوترداری ایرانی و "فهم مشترک" منجر خواهد شد که در واقع سرفصل حرکت به سوی بهبود فنی و کیفتی این ورزش است. لازم به تکرار است که بدون رسیدن به اجماع و ایجاد استانداردهای تثبیت‌شده در زمینه‌های پرورش، مدیریت، تربیت، تمرین و مسابقه برای کبوتر بلندپرواز ایرانی، که آن‌هم لازمه‌اش تلاش مکتوب از جمله نشر مقالات، مجلات (کاغذی و اینترنتی) و کتاب‌های روشنگر و آگاهنده و نیز تاسیس انجمن‌ها و کلوپ‌های کبوتر و ایجاد پیوندهای علمی-تجربی با کلوپ‌های حرفه‌ای کبوتر در سراسر دنیا است، ره به پیشرفت این رشته نخواهیم برد. این ورزش –چون هر حرکت پویا و مستقل دیگر در سراسر گیتی- زمانی به رشد کیفی مطلوب خود خواهد رسید که با اشتراک تجربه و فرهنگسازی مثبت و تزریق معلومات نوین به بدنه‌ی آن، یک "مکتب فکری" با چارچوب‌ها و اجزای مشخص و مورد قبول عموم ساخته شود. آن‌هنگام است که درخواهیم یافت کبوتر بلندپرواز ایرانی چگونه جواب پس می‌دهد.
 
 
زمان جداسازی، مختصات گنجه‌ی جدید و شیوه‌ی رفتار با جوجه‌ها
 


جوجه‌ها را بسته به رشد آن‌ها بایستی در سن حداکثر 35 روزگی از والدین جدا کرد. این کار باعث می‌شود جوجه‌ها خیلی زود مستقل شوند و بتوانند رفتار اجتماعی را زودتر تجربه کنند و برای تمرینات آماده گردند. در این هنگام، طبعاً سری دوم جوجه‌ها بیرون آمده‌اند و والدین می‌توانند بدون دغدغه‌ی حضور جوجه‌های سری قبل و با توانی بهتر، از آن‌ها رسیدگی کنند و به این طریق، از دون‌سوز شدن جوجه‌های سری بعدی پیشگیری می‌شود.
 
چند روز قبل از جداکردن جوجه‌ها یعنی در سنین حدوداً بیست‌وپنچ روزگی، بایستی یک ظرف کوچک حاوی دان در جفت‌کنی‌ها قرار داد تا جوجه‌ها به آن‌ نوک بزنند و دانخور شوند.
اگر فضای گنجه‌ی جوجه‌کشی‌تان به حد کافی بزرگ است، می‌توانید در حدود سی‌روزگی، جوجه‌ها را در قسمتی در گنجه (ترجیحاً در طبقات بالای گنجه) جای دهید و دان و آب در اختیارشان قرار بگذارید تا هم به تقلید از یکدیگر دانخور شوند و هم والدین گهگداری به آن‌ها دان بدهند و به این طریق، با جداکردن ناگهانی، استرس به جوجه‌ها وارد نشود. لازم به توجه است که یکی از بزرگ‌ترین شوک‌های زندگی یک کبوتر زمانی است که از والدین و جفت‌کنی خود – تنها دنیایی که یک جوجه می‌شناسد- جدا می‌شود. بایستی این استرس را حتی‌المقدور کم کرد تا از ضعیف‌شدن یا مریض‌شدن احتمالی جوجه‌ها پیشگیری گردد.
 
بهترین مکان برای جادادن جوجه‌ها گنجه‌ای مستقل و آفتابگیر است که آنرا "جوجه‌خوان" می‌نامیم. جوجه‌خوان بایستی در محلی نزدیک به دیگر گنجه‌ها قرار داشته باشد تا جوجه‌ها با محیط گنجه‌ها و دیگر کبوتران آشنا بشوند. نیز بایستی امکان تعبیه هوا را با ایجاد هواکش‌های توری در دو طرف گنجه مهیا کرد تا گردش هوا در آن تضمین شود و کف گنجه و محیط آن‌ پاکیزه و خشک بماند. نصب نی‌بندی به حد کافی در گنجه الزامی است تا جوجه‌ها از همان ابتدا یاد بگیرند روی نی بنشینند و نه بر کف. نی‌بندی‌ها اگر پهن باشند (پهن‌تر از سه سانت) بهتر است، تا پای جوجه‌ها از لحاظ فرم فقط به "سطح" عادت کند تا قادر نباشند روی شاخه‌ی درختان بنشینند.
توضیح: در اولین روز پرواز جوجه‌ها، بعضی از آن‌ها خود را سراسیمه به هر دری می‌زنند و چون به نشستن وارد نیستند، در اولین جایی که راحت‌تر است فرود می‌آیند. در چنین زمانی، اگر پای جوجه به نشستن بر نی نازک آموخته نباشد، با اولین تماس با درخت و عدم موفقیت در نشستن روی شاخه، به روی بام خود برمی‌گردد.
 
جادانی جوجه‌ها را بر چهارچوبی توری قرار دهید تا دان اگر از جادانی بر زمین ریخت و به مدفوع آغشته شد، جوجه‌ها دیگر قادر نباشند آن‌را بردارند. این کار از بروز بسیاری از بیماری‌های دوران جوجه‌گی همچون "ای کولای" جلوگیری می‌کند.
جاآبی را در ارتفاعی حدودأ سه‌سانتی‌متری بلندتر از زمین قرار دهید تا مدفوع و غبار پخش روی زمین آن‌را آلوده نکند.
 
جوجه‌ها که به جوجه‌خوان منتقل شدند، لازم است سر تک‌تک آن‌ها را یک یا دو بار کمی در ظرف آب فرو کرده تا محل نوشیدن آب را یاد بگیرند. از لحاظ دان‌خوردن احتمالاً مشکلی پیش نخواهد آمد، زیرا از هم تقلید می‌کنند. به هر حال، لازم است در شب دوم جداسازی چینه‌دان جوجه‌ها چک شود که آیا دان به حد کافی برداشته‌اند یا خیر.
 
در همان ابتدای ورود باید جوجه‌ها را با
PMV1
بر علیه نیوکاسل و همچنین
SAL-BAC
برای سلمونلا واکسینه نمود تا هم از این بیماری مهلک پیشگیری شود و هم توان سیستم ایمنی بدن جوجه‌ها به حد چشمگیری ارتقا یابد.
 
 

مسائل مربوط به تغذیه (نوع، دفعات، ویتامین‌دهی و الخ) را در قسمت دوم این یادداشت خواهید خواند.


 


دوستان عزیز. متأسفانه عکس‌های جوجه‌ها هنوز آماده نیستند تا به معرض نمایش گذاشته شوند. من سعی‌ خواهم کرد تا به محض حاضر شدن، آنها را پست کنم. با عرض پوزش از دوستان عزیز، منتظر نظرات سازنده شما هستیم.


دوستان عزیز طبق قول قبلی‌ و رسم پا بر جای این وبلاگ، عکس‌های جوجه‌های امسال معروف به گلسرخی که سری اول جوجه‌های ما هستند را در زیر بنمایش گذاشته ام. امیدوارم که مورد قبول واقع بشوند.

 
1234
5678
9101112
13141516
17181920
21222324
25262728
29303132
نظرات 42 + ارسال نظر
شیخ چهارشنبه 1 مرداد‌ماه سال 1399 ساعت 08:59 ق.ظ

عالی بود واقعا خسته نباشید که با حرفاتون خستگی ما رو در کردید واقعا دسخوش دارید

و اما روی صحبتم با اون دسته از دوستانی هست که میان بد بیراه یاوه میگن واقعا ضعف دارید که میخاین کسی تخریب کنید ولی نمیدونید کسی به این چیزا واهی اهمیت نمیده ....بجای این که بخاین کسی از بالا بکشید به پایین سعی کنید خودتون را بکشید بالا....یا حق:

درود،
ممنون از محبتت.

کنعان شنبه 9 بهمن‌ماه سال 1395 ساعت 02:49 ق.ظ http://MAKUCHAT.IR

سلام یه سوال داشتم چرا نمیشه از کبوتران خوب جوجه گرفت گم میشن یا تلف.مثال از کبوترهایه که هیچ پرشی ندارن بارها دیدم که جوجه هاشونو بزرگ وخوب میسازن.وهیچ جاهم نمیرن غیر ممکنه

سلام. اگر این حرف شما درست بود که الان‌کبوتر خوبی وجود نداشت. پس کار شما جایی اش. ایراد دارد.

مهدی سه‌شنبه 28 دی‌ماه سال 1395 ساعت 07:21 ب.ظ

سلام کبوتر شما کم ودر مقیاس پایینه نظراتتان هم همچنین مثال.. من دویست جوجه در میارم پنجاه جفت دهن خورده کردم نظرات شما در این مورد بچگانه است

سلام دوست عزیز،
این سیستم برای همه اندازه هاست. شما اگر وقت انجام این کار یا سرمایه استخدام کمک برای این کار را ندارید یا تعداد را کم کنید ویا اصولی پیش بروید. جز این دو چاره ای ندارید.
اگر شما پنجاه جفت دهن جور دارید پس باید میانگین پرواز دویست تایی‌تان که نتیجه دو دهن جوجه کشی از ۵۰ جفت است. بالای ۱۲ ساعت باشد. اگر اینطور هست لطفا خودتان را معرفی کنید تا با افتخار خدمت‌تان تشریف بیاوریم. اگر ساعتتان ۵ و ۶ است که متاسفانه ۵۰ جفت کبوتر دهن خورده ندارید پس بازهم پیشنهاد میکنم تعداد را کم کنید تا بتوانید اصولی و علمی رسیدگی کنید. موفق و موید باشید.

Naser دوشنبه 10 آبان‌ماه سال 1395 ساعت 03:18 ق.ظ

دمه شما گرم

ممنون ناصر عزیز

محمود خدابنده جمعه 9 بهمن‌ماه سال 1394 ساعت 12:06 ق.ظ

سلام، من به اطلاعات شما علاقه دارم

ﺩﺭﻭﺩ
ﻣﻤﺘﺸﻜﺮﻡ ﻣﺤﻤﻮﺩ ﺟﺎﻥ. اﻣﻴﺪﻭاﺭﻡ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﺑﻴﺎﻳﻨﺪ

نسرین پنج‌شنبه 18 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 08:06 ب.ظ

سلام ممنون از مطالب خوبتون خیلی اموزنده بود من عاشق کبوتر هستم

ﺳﻼﻡ,
ﺧﻮاﻫﺶ ﻣﻴﻜﻨﻢ ﻧﺴﺮﻳﻦ ﺟﺎﻥ. ﺧﻮﺷﺤﺎﻟﻢ ﻛﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﻮﺟﻪ ﺗﺎﻥ ﻗﺭاﺭﮔﺮﻓﺘﻪ. ﭘﻴﺮﻭﺯ و ﺳﺮﺑﻠﻨﺪ ﺑﺎﺷﻴﺪ

فرهاد جمعه 25 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 06:17 ب.ظ

آفرین عجب جوجه هایی میکشی دیدنی هستن لذت بردم

متشکرم فرهاد جان.

سامی چهارشنبه 14 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 02:59 ب.ظ

عالی بود

تشکر سامی عزیز

سید جواد 09372195533 دوشنبه 23 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 12:32 ب.ظ

جوجه های بسیار زیبای دارین به شما تبریک میگم بخصوص جوجه های رنگ خاکی و دست پری ها که فکر کنم در پرش از همه بهتر باشند

کیمیا شنبه 21 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 10:28 ب.ظ http://http:/karn.ir

عالی بود اطلاعات بسیار جالب و مفبدی به من رساندید خیلی ممنون

خواهش میکنم کیمیا جان. خوشحالم که مورد استفاده قرار گرفته.

نادر سه‌شنبه 24 دی‌ماه سال 1392 ساعت 03:36 ب.ظ

چگونه کفترانم راجفت کنم لطفا راهنماییم کنید.

سلام نادر جان،
جفت کردن کبوتر ها بسیار ساده ست. جفت مورد نظر را در یک محل کوچک نیم متر در نیم متر در نیم متر کرده و برای چند روز آنجا نگه دارید تا زمانی که ببینید به هم نزدیک شده اند و همدیگر را صدا میکنند. بعد از آن میتوانید آنها را به محیط عمومی وارد کنید.

رضا یکشنبه 1 دی‌ماه سال 1392 ساعت 02:27 ب.ظ

سعید یکشنبه 9 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 12:23 ق.ظ

با عرض سلام و خسته نباشی.....میخواستم بدونم این پلاک های که پای جوجه هاست رو از کجا باید تهیه کرد........من چند وقت پیش از یک سایت پلاک های(جنسشون سیلیکونی هست) که مشخصاتی مثل نام و شماره تلفن و ......روشون حک شده خریداری کردم........اما متاسفانه کیفیت خوبی ندارند......و زود کثیف میشن....و به نحوی تار میشن و مشخصاتش اصلا معلوووم نیست........اگه برای تمیز کردنش راهی هست لطفا راهنماییم کنید.........این پلاک های شما آیا مشخصاتش تحت هر شرایطی حفظ میشه؟؟؟؟لطفا بگین از کجا باید تهیه کنم............با تشکر و سپاس فراوان

سعید جان سلام،
آقا ببخشید، یک بار جواب شما را دادم. اما الان که نگاه میکنم میبینم پاسخی نیست. بهرحال.
این حلقه ها را باید از اروپا تهیه کنید. جنسشون آلومینیومه که روکش پلاستیکی محکم داره و به هیچ عنوان پاک یا خراب نمیشه.
در مورد حلقه های شما اطلاعی ندارم. موفق باشید.

منصور محمدی چهارشنبه 27 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 09:18 ق.ظ http://زیرگذر کبوتر مجیدیه

عرض سلام و خسته نباشید دارم خدمت تمامی برو بچه وبلاگ کبوتر ایرانی در کانادا .
به رسم ادب آدرس وبلاگ شما رو در وبلاگ " زیر گذر کبوتر مجیدیه " لینک کردم .
امیدوارم در تمامی مراحل زندگی موفق باشید.

سعیداز کهنوج پنج‌شنبه 21 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 05:08 ب.ظ

باسلام خدمت سروران عزیز حمید ومجیدخان
مطالب اموزشی دررابطه با مراقبت ونگهداری جوجه ها واقعه عالی بود دست شما درد نکنه چیزهای دسگیرمون شد امیدوارم که هرچه سریعتر وارد بحث جوجه پرانی شوید ومارا مستفیض نمائید. نکته بعدی اینکه از بحث همخون جفت کردن فاصله پیدا نکنیم اگه ممکنه عکس جوجه های همخون را بنمایش گذاشته همه بازدید کنندگان دوست ودشمن منتظر هستند که نتایج کار شمارا در رابطه با همخون جفت کردن بدانند وچشم انتظارند بقول معروف منتظرند تاشما دستتان راروکنید (راستی دراینده باسوالات وایرادات بنی اسرائیلی درخدمتتان خواهم بود )


سعیداز کهنوج

پرویز سه‌شنبه 19 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 07:25 ب.ظ http://parposh.blogfa.com

سلام
خیلی عالی و زیبا..
موفق و موید باشید..
به این حقیر هم سری بزنید

پرویز (مهدی) جان سلام. تشکر از کامنتت. وبلاگ زیبای شما به لیست وبلاگ‌های دوستان اضافه شد. حتما خدمتتان خواهیم رسید. موفق باشید.

مشتاقی سه‌شنبه 19 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 07:33 ق.ظ

با درود و تهنیت به شما دو بزرگوار, خیلی خوشحالم از اینکه با عزم جزم به آموزش فنون نوین کبوترداری مشغولید بدون ارزنی توجه به پرونده سازهای خبیث اینترنتی و بدگویان و از پشت خنجر زنان که با حرکت نرم و مارمولکی بساط چماقداری را به اینترنت هم کشانده اند!!! خداوند یاور خدمتگذاران جامعه میباشد و اینها در آخر در چشم جامعه آبروی خود را میبازند و با گردن کج متواری و خجالت زده میشوند.
از نوشته خواندنی جنابعالی مثل همیشه خیلی استفاده بردیم و آموختیم و انصافن به گردن ما حق بزرگی دارید بخصوص از مقدمه عالمانه و دلسوزانه لذت وافر بردیم. دست مریضاد و خسته نباشید و منتظر قسمتهای دیگر نوشته تان, پیشاپیش تشکر مینمایم.

جناب مشتاقی عزیز سلام. بابت تأخیر از شما معذرت می‌خوام. البته دلیل تأخیر بنده هم چیزی نبود بجز آماده کردن قسمت دوم مقاله که مجید عزیز دوباره زحمت کشیدند و قلم زدند. امیدوارم تا فردا صبح آماده بشود. منتظر نظر جنابعالی هستم. کوچک شما.

حسین انصاری دوشنبه 18 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 02:10 ق.ظ http://http:/kaftar-irani.webs.com

با سلام خدمت شما حمید و مجید عزیز از نگارش شما درباره تربیت جوجه ها که بسیار پربار و آموزنده است مسرورم و از زحمات بیدریغ شما عزیزان سپاسگزارم.جوجه های امسال شما یکی از دیکری بهترند و از دیدن آنها لذت بردم و به شما تبریک میگویم امیدوارم که از چنگال قوش در امان بمانند و نتیجه دلخواه خود را بدست بیاورید.
راجع به ماجرایی که آقای رحیم از بلزیک شرح داده اند بنده بهیچ عنوان اهمیت به گفته های کودکانه و پوچ این آقایان نمیدهم .

تندرست و پیروز باشید

با سلام بخدمت آقای حسین انصاری سرور گرامی‌. امیدوارم که همه چیز بر وفق مراد باشد. اول از همه تشکر بابت لطفتان، این جوجه‌ها قابل شما را ندارند. این را جدی می‌گویم. دوما، ما هم مثل خود شما اهمیتی به این یاوه گویی‌ها نمیدهیم، و بقول معروف، دوستان خود عاقل تر از این هستند که به این چرندیات گوش بدهند. بیان این گونه طرفند‌ها فقط و فقط نشانگر حسادت و کمبود‌های ناشی‌ از عقده‌های روز افزون این افراد دارد. امیدوارم که شفا بیابند. کوچک شما.

آرش-ک یکشنبه 17 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 12:32 ب.ظ

با سلام خدمت آقا مجید و آقا حمید .خسته نباشید .به کوری چشم آدمای حسود امیدوارم هر روز در همه مراحل زندگی و عشق بازی پیشرفت نمایید.عزت همگی زیاد

آرش عزیز درود بر شما. من هم به نوبه خود برای شما آرزوی پیروزی و پیشرفت روز افزون دارم.

محمدرضا یکشنبه 17 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 11:10 ق.ظ

اساتیدوسروران معظم حمید خان و آقا مجید عزیز سلام.ازخواندن مقالات شماعزیزان بسیار مسرورم و خدارا شاکرم از اینکه شماعزیزان را راهنمای دوستداران کبوتر نموده . به شما عزیزان ودیگردوستان در سایتهای ایرانی که زحمت کشیده با درج مطالب گرانمایه کمک درپرورش وتربیت این حیوانات باوفا می نمایند خسته نباشید گفته بهترین دعاهای خیرم را نثار سلامتی وجودتان میکنم .

محمد رضا جان سلام. تشکر ما را پذیرا باشید. از اینکه به وبلاگ خودتان سرزدید و کامنتی با محبت گذاشتید بی‌ نهایت سر افرازم. کوچک شما.

محمود صادقی یکشنبه 17 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 10:14 ق.ظ

اقا حمید سلام
داداش خیلی از دیدن جوجه هات خوشحال شدم وبهت تبریک میگم امیدوارم موفق باشی

محمود جان سلام. شما همیشه ما را شرمنده می‌کنید. من از داشتن دوست عزیز مثل شما آن‌ خود میبالم. ایکاش شرایط جوری بود که می‌توانستم این جوجه‌ها را به شما تعارف کنم. بهرحال تأیید کارشناسانی ماند شما مهر تأیید بر کار ماست. پیروز باشید

مجید ز. یکشنبه 17 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 12:44 ق.ظ

دوستان درود بر همگی‌تان.

1- بهمن گرانقدر! وقتی تصویر کبوتر استثنایی همدان را بر جلد مجله‌ی معتبر انجمن کبوترپروران کانادا CPFA مشاهده کردم، و سپس هنگامی که مقاله‌ی خواندنی به قلم حمید عزیز در تشریح این دُر استثنایی را مطالعه نمودم، نمی‌دانید که به عنوان یک ایرانی و عضوی کوچک از این جامعه تا چه حد به خود بالیدم و از شوق سرشار شدم. در دنیای پرتنش فعلی که اخبار بد از سر و روی روزگارمان می‌بارد، چنین رخداد مبارکی -آن‌هم در این ابعادِ وسیع- بسی مایه‌ی مباهات است و شوق‌آفرین. به قولی:

با این همه غم در خانه‌ی دل
اندکی شادی باید
که گاه نوروز است...

و به‌ راستی که این خبر بهترین هدیه‌ی نوروزی ما بود.
به همت بلند شما یار نازنین در همه‌ی این سال‌ها و نیز تشخیص درست و احساس مسئولیت و تلاش شبانه‌روزی حمید بزرگوار ضیایی و یاران فرزانه‌ی دانشگاهی‌اش که این مهم را تحقق بخشیدند و برگی به دفتر افتخارات ایرانی افزودند، درود می‌فرستم و دست یکایک‌تان را به گرمی می‌فشارم.


---------------------

2- دوستان ارجمند آقایان رحیم از بلژیک، میراب و عمران جان؛
طبیعی و قابل درک است که همگی و به‌خصوص خود ما از این حرکتِ مخرب و در عین حال بچه‌گانه‌ تا به این حد متعجب بشویم! من اما معتقدم انسان‌ها همه گاه دچار لغزش می‌شوند و خطاکردن در ذات آدمی‌ست. از این رو امیدوارم که دکتر تهرانی، با توجه به موقعیت سنی و تحصیلات خود، در چرخشی مسئولانه و با یک عذرخواهی، از دل همه درآورند و به چنین فضای ملتهبی برای همیشه پایان بخشند.

سپاس از همراهی‌تان.

عمران شنبه 16 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 05:29 ب.ظ

سلام حمید جان و مجید جان گل. واله خدا شاهده نمیدونستیم نوشتن در باره کفتر جرم حساب می شه !!!! خوب الحمداله به معلوماتمون اضافه شد :)) دوستان شایعه ساز بدجوری توی عالم هپروت سیر می کنن معلومه جنسی که مصرف میکنن حرف نداره :))
جدای از شوخی اجازه ندید بچه بازی های این پیرمردهای علاف ذهنتون را مکدر کنه و خواهشن از مسیر آموزش خارج نشید. دوستدار شما.

میراب شنبه 16 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 02:03 ق.ظ

با درود و تقدیماحترام خدمت نویسندگان بزرگوار آقای حمید و آقای مجید و خسته نباشید بابت زحمات اموزش کبوتر داری علمی و تمام وقت و توانی که صرف مینمایید. سوالهایی به ذهن حقیر خطور کرده بود خواستیم زحمتتان بدهیم ولی خبر توطعه چینی این افراد را که خواندیم به عنوان یک انسان واقعن شرمنده شدیم واقعن بعضیها از موی سفیدشان و القاب دروغین دکتر و مهندس خود خجالت نمیکشند این دروغهای کثیف را پخش میکنند؟؟ جلوی رو یکطوری تظاهر میکنند زبانم لال انگاری پسر پیغمبر میباشند، ولیکن پشت افراد ریشه میزنند!!!! چه بگویم که ناگفتنم بهتر است.

رحیم - بلژیک جمعه 15 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 08:44 ب.ظ

دوست و برادر راستکردار جناب آقای مجید ز. و بزرگوار جناب آقای حمید ضیا نازنینمان باز هم با مقاله جذاب از لحاظ متنی و شیوا از لحاظ نگارشی مایه شگفتی خوانندگان خود شدید. سپاس خداوند عز و عجل که چهره دیگری از ورزش مفرح کبوتر پروری معرفی می گردد که افراد با معلومات و متشخص و با فرهنگ آنرا نمایندگی می نمایند. خداوند متعال را شاکریم و همت عالی مستدام .
در مورد کامنتگذاری که با امضاء محفوظ به نکته درستی اشاره فرموده اند به پیشگاه عالی عارضم فقط پشت شما این حرفها را نزده اند بلکه پشت اقای حسن انصاری از سوئد و شاهین و امیر جان از بلژیک نیز همین شایعات اراجیف خنده دار را پخش نموده اند!! این خبر موثق را دوست محترمی از کشور آلمان به اینجانب ابلاغ نمودند که با حضرت مستطاب دکتر T و فرد پامنقلی از ونکوور کانادا گفتگو مینمایند. خداوند به شما صبر و به این افراد شعور عنایت فرماید انشاله!

بهمن از همدان جمعه 15 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 05:30 ب.ظ http://www.pigeoniran.blogfa.com

باسلام و عرض ادب خدمت دوستان گرامی حمیداقا و اقا مجید

این پست نیز همانند سایر مطالب بسیار جالب و عالیست که خوده بنده نیز کلی استفاده کردم.

در بحث ژنتیک که در پستهای قبلی اشاره فرموده بودید امسال برای اولین بار برابر راهنمایهای انجام شده اقدام کردم که نتیجه کار بیش از حد تصور جالب و دیدنیست و جوجه هایی کشیدم که تاکنون دیده نشده که اگر خداوند عمری داد در اینده عکسهای انها را در وبلاگ قرار خواهم داد.


دوستان گرامی گذشت زمان همه چیز را ثابت کرده و میکند و نیازی نیست با چرب زبانی و دودوزه کاری بخواهیم سر کسی را گلاه بگذاریم .مطمئن باشید هر کسی که بخواهد جز صداقت و یک رنگی در این راه قدم بردارد با شکست مواجه خواهد شد .



درود بر شما بهمن عزیز. از اینکه نتیجه قابل قبولی از یک روش علمی‌ گرفته این بی‌ نهایت خرسندم. بی‌ صبرانه منتظر دیدن عکس‌ها هستم. لطفا هرچه زود تر ما را هم سیراب کنید. ممنون. با فرمایش شما صد در صد موافقم. آنکه در راهش صداقت نداشته باشد به چپ و راست میزند. مخلص شما.

[ بدون نام ] جمعه 15 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 02:20 ب.ظ

با سلام مجدد به دوستان خوب و گلم . در جواب دیگر دوستمان امضاء محفوظ باید عرض کنم من و دیگر یاران نزدیک خیلی پیشتر با این اراجیف به اصطلاح دلسوزانه برخورد کردیم تا جایی که به ما گفتند شما تحت نظر هستید و تلفن و امیل و .... رفت و آمد شما چک می شود . بنده از شروع این حرفهای جهت دار و بی اساس جواب این بظاهر دوستان دلسوز را دادم و خدا را شکر می کنم که سازمان امنیتی کشور و وزارت اطلاعات به قدری کامل و جامع و قوی است که براحتی می تواند شجره نامچه یک مشت کبوتر دوست عشقباز امثال ما را در یک چشم بهم زدن بیرون آورده و از این جهت ما هیچ مشکلی با دوستان خوبمان نخواهیم داشت . حمید و مجید عزیز ببخشید وارد بحث شدم لازم دیدم جوابی به مهملات طراحان این داستان واهی داده باشم آقا این حرفها رو بی خیال کبوتر پشت پاک اصیل شمرونی دارید ؟؟!!

مهدی جمعه 15 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 11:16 ق.ظ

سلام دوستان خوش به حالتون اون وریدواین آدمهای.... رانمیبینیدکه به خاطرکبوترهمه رومیفروشندو ÷شت سردکی قلابی به صف میشن.آخه مااگه مثل دکی بی کاروکاسبی بودیم باکل ایران گرومیدادیم.
جاداره بگم دم جوجه هاتون گرم

عادل جمعه 15 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 12:31 ق.ظ

اقا حمید عزیزواقا مجید گرامی سلام حمید جان در جدول شماره ۳که شما لطف کرده وتوضیح دادید دیگه نمیشه گفت که کبوتر ها هم خون جفت شدند این به نظرم یکی از راه های خیلی خوب اصلاح نژاد می باشد که مظرات هم خونی رو هم ندارد همنطوری که بحثی با هم در این مورد نزدیک دو سال پیش داشتیم بنده در تحقیقی که از شخصی که یکی از دکترای ژنتیک بود سوال هم خون تن کردن رو پرسیدم که در صفحه ی وبلاگ قبلی موجود هست ایشان گفتند که کبوتران در اثر هم خون شدند از لحاظ جسمی ضعیف شده وبرای رفع این مشکل باید بعد از چند سری با سایر کبوتران که رابطه ی خونی ندارند تن شده تا این نقیصه بر طرف شده در حالی که اقا مجید گرامی می فرمایند که هم خونی باعث افزایش سیستم ایمنی کبوتر می شود دوست دارم اگر ایشان مایل هستند توضیح بدهند؟ و در ثانی تا انجایی بنده تحقیق کردم همخونی باعث حفظ کیفیت در حد والدین می شود نه بیشتر والبته با تعداد جوجه کشی فراوان و جوجه های معیوب نسبتا زیاد وتا انجایی که بنده تحقیق کردم در امارات که مسابقه ی شتر دوانی انجام میشود یکی از شتر هایی که در چندین دوره برنده مسابقات شده بود با دختران خود جفتکرده تا کیفیت در حد شتر نر حفظ بشه (اقا حمید هر جا که من اشتباه میکنم خواهشا بنده رو اصلاح کنید )حتما شما هم به مواردی از این دست از کبوتر ها بر خوردید که دو کبوتر متوسط را با هم تن کردیم جوجه های عالی دادند وهمینطور دو کبوتر عالی رو با هم تن کردیم وجوجه های خیلی نازل وحتی پشت دری دادند و باز کبوتر هایی هم هستند که خودشان خوب هستند و هر سری یک جور جوجه میدهند مثلا یک سری خوب یک سری متوسط ویک سری ضعیف شما این کبوتر ها رو چطوری توصیف می کنید ببخشید که زیاد نوشتم اگر هر زمانی که فر صت کردید کنجکاوم نظرات شما اساتید رو بدونم خیلی ممنون

سلام عادل جان. جدول شماره ۳ بخاطر اینکه از خواهر برادر نیمه تنی استفاده میشود همخون به حساب میاید. شما اگر به همخون تن کردن تا ۴ یا ۵ نسل ادامه بدهید. هیچ موردی پیش نمیاید. تکرار همخونی برای چندین نسل تقویت و تکرار بیش از حد آن ضعف بهراه دارد. بنابر این بعد از ۴ یا ۵ نسل شما باید خون جدید وارد کبوتر‌ها بکنید. از لحاظ حفظ کیفیت یا ارتقا باید به این نکته توجه کرد که اگر کبوتر‌های شما از لحاظ کیفیت خوب باشند. شما به تعدادی جوجه دست خواهید یافت که از پدر و مادر بهتر باشند. متاسفانه چون در کبوتر ایرانی این کار بصورت علمی‌ و تداوم دار تا کانون توسط کسی‌ انجام نشده ما نمیتوانیم همخون جفت کردن را با دیگر نژاد‌ها یا حیوانات مقایسه کنیم. همانطور که قبلا هم مثال زدم. جفت کردن همخون اسب‌های مسابقه آنها را بی‌ ارزش می‌کند. چرا؟ چون این اسب‌ها سالیان سال همخون جفت شده اند و به آخرین سرعتی که یک اسب میتواند به آن برسد رسیده اند. پس دیگر دلیلی‌ برای اینکار نیست. همانطور کبوتر تیپلر. همانطور سطور عربی‌. همانطور کبوتر هومر. همانطور سگ‌های تازی. اما ما با کبوتر ایرانی تازه اول راه هستیم. و اما در مورد اختلاف بین جوجه‌های یک پدر و مادر. کبوتر ایرانی بخاطر اختلاط بی‌ اندازه و غیر علمی‌ دارای انواع و اقسام ژن‌های آشکار یا نهفته خوب و بد است. کسی‌ این پاکسازی را انجام نداده است. حال یک استخر پر از ژن را در نظر بگیرید که هر بار برای هر جوجه به آن مراجعه می‌کنیم و یک کاسه آب از آن برمی‌داریم. شما بگویید چقدر احتمال دارد که این کاسه‌ها پر از ژن‌های کاملا شبیه بگردند؟ احتمال آن بسیار ضعیف است. این احتمال وقتی‌ قوی تر میشود که ما استخر را با ژن‌های کاملا یکسان پر کنیم.

مجید ز. پنج‌شنبه 14 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 09:02 ب.ظ

دوست گرامی با امضای محفوظ سلام. از محبتی که به ما دارید و همچنین از تعهد شما به افشای حقایق پشت پرده سپاسگزاریم. واقعیت‌اش شما نفر اولی نیستید که این خبر را می‌دهد و دوستان دیگری نیز بوده‌اند که اطلاع‌رسانی کرده‌اند و توقع داشته‌اند که با این افراد برخورد کنیم. بحث اما اینجاست که وقتی شما به خیمه‌شب‌بازی یا سیرک می‌روید و دلقک‌ها با شکلک‌درآوردن و مزه‌پرانی‌های خود سربه‌سر شما می‌گذارند، هیچ به‌دل نمی‌گیرید، چون حرف دلقک بیش از مسخرگی کارآیی ندارد!
قبلاً نیز خاطرنشان کرده‌ایم که کلام هتاک و پریشان، نشاندهنده‌ی ذهن چرکین و پریشان گوینده‌ی خود است بس. با این سم‌پاشی‌ها که چیزی جز خودزنی نیست، این "در و تخته‌ی به هم جفت شده" فقط زیر پای خود را بیش‌تر خالی می‌کنند و آن ته‌مانده حیثیتی را نیز که با زبان‌بازی‌های خام و وعده‌های توخالی (دارو و چند تا کبوتر پشت‌دری تلفیقی اصیل!) به‌دست آورده‌اند، برباد خواهند داد.
خطاب به اینان، از عالیجناب حافظ گواه می‌آوریم که بن‌مایه‌ی کلام را چه واضح و صریح بیان نموده‌اند:

"ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست ...... عرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری!"

ایام‌تان به‌کام، همه‌روزتان بهاری باد!

امضاء محفوظ !! پنج‌شنبه 14 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 06:23 ب.ظ

سلام و تقدیم احترام. ببخشید با این نام پیغام میذارم مجبورم تا شناسایی نشم واله حوصله تحدید و مزاحمت تلفنی زورگیرهای اونی که خودتون میشناسین را ندارم !!!خیلی اینپا اونپا کردم این پیغام خصوصی باشه ولی بعد گفتم باید عموم بدونن با کی ها طرفن !! استاد معزز دکتر ت. و پا منقلی ایشون استاد الف ع. از ونکوور کانادا همه جا پر کردن کسی برای شما کامنت نذاره و ایمیل نده و تلفن نزنه چون کامنتدونی این و بلاگ و ایمیلتون و تلفن و همه چیز از طرف مقامات !!! کنترل میشه و هدفشون ایزوله کردن این و بلاگ هستش. خدا وکیلی منم اولش باورم شد ولی بعد خندم گرفت اخه یک فرد چقدر می تونه پست باشه یکهمچین شایعه ای پخش کنه ؟؟؟ خواستم عموم از این توطئه شوم مطلع بشن و بدونن ما با کی ها سر و طرفیم . خدا به شما قوت و صبر عنایت فرماید انشالله, بدرود.

علی پنج‌شنبه 14 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 09:55 ق.ظ

واقعا از وجود بچه هایی مثل مهران میفهمم عشقبازی شده بچه بازی

مهران پنج‌شنبه 14 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 12:30 ق.ظ

آقا حمید و آقا مجید سلام. دست شما درد نکند. مقاله بسیار جالبی‌ بود. امیدوارم که قسمت‌های بعدی تا قبل از پیر شدن جوجه‌ها بدست ما برسند ( مزاح بود). آقا حمید جوجه‌های شما هم زیبا هستند. از اینکه در جواب آقا مصطفی صادقانه برخورد کردید ممنونم. دیده میشود که بسیاری از کبوتر باز‌ها کبوتران خود را به دولاب و شمیران و یا بد تر از آن اشخاص (مثل تقی‌ خان ارباب، محمود خان. ایرج خان، رحمان خان و ...) نسبت میدهند. حال نمیدونم در اینجا که هیچ کبوتری شناسنامه ندارد چگونه این امر ممکن است. مثلا اگر آقا مصطفی این حرف را به یکی‌ از دوستان در بعضی‌ از وبلاگ‌ها میزد، ایشان سریع بل گرفته ومیگفت که بعله این کبوتر از نسل فلانی‌ در شمیرانه که اینجور و اونجور کرده. دم شما گرم.

مهران عزیز سلام. خوشحالم که یکی‌ دیگر از بازدید کنندگان این وبلاگ از جوجه‌های ما خوشش آمد. بقول معروف ما آنچه را که داریم و نداریم یا آن روشی‌ را که استفاده می‌کنیم برای همه بازگو می‌کنیم، و هیچ احتیاجی‌ نمی‌بینیم به اتصال کبوتر‌هایمان به این و آن. بالاخره کبوتر‌های هر کبوتر پروری‌ از جایی آماده اند. حتی رحمان خان، ایرج خان، یا محمود خان با کبوترهای دیگران شروع کرده اند. بنظر من مهم است که شما خط جدا کننده را کجا ترسیم نمائید. من کبوتری را که حلقه من با نام یا نشان من را حمل می‌کند حاصل دسترنج خود میدانم و کبوتری که نشان دیگران را داشته باشد حاصل زحمت‌های ایشان میدانم. پیروز باشید.

محمدمحمدی پنج‌شنبه 14 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 12:02 ق.ظ

باسلام خدمت اساتیدبزرگوارآقامجیدوحمیدخان عزیز: اززحمات شمابرای نوشتن پستهای زیبایتان سپاسگذارم وامیدوارم همیشه موفق ومویدباشیدودردوستیهایتان طعم نارفیق رانکشید؛ تازه اون هم ازجنس جاسوس ودورو . جاداره یک تبریک هم به خاطراین جوجه های عالی به شماگفته باشم .سال خوبی رابرای شمادوستان آرزومندم

با سلام به دوست گرامی‌ محمد جان عزیز. از اینکه با کامنتتون این وبلاگ را نورانی کردید سپاسگزارم. امیدوارم که شما هم جوجه‌های زیباتون هر سال بهتر و بهتر بشن. کوچک شما.

عادل چهارشنبه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 09:00 ب.ظ

حمید جان واقا مجیدسلام وامیدوارم که ایام به کامتون باشه در مبحث همخون جفت کردن جدول شماره ی سه کمی برای من نا مفهوم بود اگه ممکنه یک مقدار توضیح بدید و همینطور جدول یکی مانده به اخر از دیدن تصاویر جوجه ها بسیار لذت بردم که نزاد کله دمبی وپشدارها بیشتر دیده میشه حمید جان ایاجوجه پرانی رو شروع کردید ؟ و ایا این جوجه ها حاصل همخون جفت کردند هستند اگه بله دوست دارم بدونم کدام شماره و از چه جدول وروش همخون جفت کردن استفاده کردید کلا می خوام بدونم شما چه نتیجه ای از هم خون تن کردن گرفتید ؟ وهمچنین اقا مجید گرامی اگر براتون امکان داره شما هم توضیحی در مورد نتایج هم خون تن کردن تا الان گرفتید بدید ممنون میشم

عادل عزیز سلام. حدود ۱۰ جفت از ۶۰ جفت کبوتر‌های امسال ما همخون جفت شده اند. اکثر دم سبز ها، کاشانی‌ها و شازده‌ها همخون هستند. فعلا در حال یادگیری محیط و شرطی شدن با صدا هستند، و هنوز بیرون آورده نشده اند. اگر هوا یاری کند تا اخر این هفته دسته اول را که حدود ۲۰ جوجه است را بیرون می‌کنیم و سپس در روز‌های آتی دسته‌های ۲، ۳، ۴، و ۵ را. در جدول شماره ۳ شما با ۲ جفت کبوتر شروع می‌کنید و جوجه‌ها را بصورت ضربدری با هم جفت می‌کنید و اینکار را تا ۶ یا ۷ نسل ادامه می‌دهید. جأییکه AA یا BB دیده میشود بخاطر است که تمامی‌ حروف الفبا استفاده شده اند. در جدول یکی‌ مانده به اخر یک نر یا ماده را با چندین کبوتر جفت میکنند و بهترین نر یا ماده را انتخاب کرده و با دیگر جوجه‌های حاصله از دیگر مادر‌ها جفت میکنند. این روش تا هفت نسل ادامه پیدا می‌کند. بدلیل جا ماندن کبوتر‌های ایرانی از دیگر نژاد‌های بلند پرواز مثل پاکستانی‌ یا تیپلر من از روش حذفی شدید استفاده می‌کنم. یعنی‌ مثلا پدر مستقیما به دختر و نوه به پدر بزرگ الی‌ آخر. موفق باشید.

بهروزپ چهارشنبه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 01:22 ب.ظ

با درود و سلام خدمت استادان یکدل و یکرنگ حمید و مجید دوست داشتنی . با تشکر از مطلب ناب و به جای شما . خوب میدانم اشخاص محترم و شاغلی همچون شما برای تهیه و نوشتن مطالب باید از وقت کاری و سهم خانواده کم گذاشته و وام بگیرید و چیزی به جز عشق به کبوتر و کمک به ارتقاء این رشته در سر ندارید . بنده بنوبه خود همیشه و در همه جا از تلاش و همت مثال زدنی شما که عاری از هرگونه دغل بازی و بسترسازی برای به چنک آوردن منافع مالی بوده به نیکی یادکرده ام و جا دارد که از شما دوستان خوب و باکلاس ( نه کبوتر فروش به تمام نقاط ایران ) تشکر و قدردانی داشته باشم . همانطور که انتظار می رفت جوجه ها بسیار زیبا و سرحال هستند و تایید مطالب درج شده از جانب شما . جوجه شماره نوزده خال پیس ( پشت ابری ) با چشم سیاه و خصوصا نوک سیاه بسیار زیبا و خیره کننده است و قطعا در آینده ماده بسیار دیدنی با پرشی های خوبی خواهد بود . جوجه شماره 22 سرور نقره ای البته با سینه پاک شاید زره ای خوش خال و سر و صورتی است . دم شما گرم ماشاله جوجه رنگی های زیبای گرفتید از همه رنگ زاغ و زاغ سبز و کله برنجی های خوش استیل و پشت دار و گرگی و..... امیدوارم جواب زحمات خود را هر چه بهتر دریافت کنید. معذرت می خوام دیر به دیر سر می زنم ولی پیگیر و مشتاق وبلاگ و خصوصا مطالب خوب آموزشی شما هستم . به امید سربلندی روزافزون برای شما

سلام بهروز گل. دیدن کامنت سعید عزیز، شما و دیگر دوستان همیشه ما را به شعف میاورد. همینکه شما هم قسمتی‌ از وقت خود را وقف این می‌کنید که به وبلاگ‌های دوستان سر بزنید و ابراز محبت کنید، در حالیکه میتواند به راحتی‌ به کبوتر‌های خود رسیدگی کنید، جای تشکر دارد. این جوجه (۱۹) تنها جوجه از یک نر خیلی‌ پیر است که دو سال آزگار مریض بود و ضعف داشت. از اونجائیکه تخم اول نگرفته بود، احتمال زیاد این جوجه ماده است(مرحبا). در ضمن سمت چپ نوکش سفیده. عکس ۲۲ جوجه حاصل یک ماده کله دم سرور مهر با دم سبز است که خواهرش دم سبز در عکس ۲۴ است. متاسفانه هنوز نتونستیم که جوجه کله دم سرور بکشیم. البته پرششون دیدنیه. به امید دیدار.

منصور محمدی چهارشنبه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 11:50 ق.ظ

سلام خسته نباشید . آقا دست شما درد نکنه . ماشالله جوجه های سروحالی کشیدید . ما که لذت بردیم .....
.........................حق نگهدارتان

منصور جان عزیز سلام. تشکر از محبتت. اگر ایران بودم می‌گفتم قابل شما را نداره. اما از اینجا تعارف شاه عبدالعظیمی میشه. اگه شما هم مواردی را که در قسمت جوجه کشی‌ آمده رعایت کنید به همین نتیجه خواهید رسید. پیروز باشید.

مصطفی حیدری سه‌شنبه 12 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 08:59 ب.ظ http://www.mostaphaheydari.blogfa.com

حمید جان سلام مجدد
جوجه ها هم بسیار زیبا و سر حال به نظر میرسند ، وقت کردید یک اسپند دود کنید ، یه سوال هم داشتم جوجه در عکس 6 که در آینده میخواهد گرگی شود از شمیران نیست ، چون پا سیاهه حتما برای شمیرانه نباید شک کنید (مزاح کردیم دوستان جدی نگیرن)
موفق و سر بلند باشید
دوستدار همیشگی شما و این پرنده الهی ایران زمین مصطفی حیدری

مصطفی عزیز سلام. نه عزیز. کبوتر شمیران تو کانادا چکار میکنه؟ کبوتر شمیران از پل رومی پائین تر نمیاد. (من هم شوخی‌ کردم، کلک تو هم شوخی‌ شوخی‌ حرفت را میزنی‌ ها). این جوجه محصول آزمایشی‌ نر گرگی کاشانی با ماده قاره تهرانیه (عکس شماره ۷ در استانداردهای کبوتر پرشی ایرانی جفت‌های کاشانی خودم). هر دوی این کبوتر‌ها بالای ۳ سال سنّ دارند و هر سال هم پرانده شده اند. امیدوارم که این جوجه نتیجه خوبی‌ باشه. باز هم از حضورت تشکر می‌کنم. کوچک شما.

مصطفی حیدری سه‌شنبه 12 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 08:45 ب.ظ http://www.mostaphaheydari.blogfa.com

حمید و مجید عزیز سلام
بسیار ممنون و سپاسگزارم از تلاش شما دوستان عزیز که با علاقه فراوان کمر به ارتقاء کبوترداری در میان کبوترداران بسته اید .
امیدوارم در ادامه مسیر پر فراز و نشیب خود موفق و سر بلند باشید.
دوستدار همیشگی شما و این پرنده الهی ایران زمین مصطفی حیدری

مجید ز. سه‌شنبه 12 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 05:57 ب.ظ

دوست عزیز جناب "ب" که پیغام خصوصی گذاشته‌اید: برای شما ایمیلی ارسال شد که همان متن را در زیر کپی می‌کنیم.

«در رشته‌ی کبوترداری همان‌ اندازه که آدم خوب هست، آدم شرور نیز هست. اما اثر منفی‌ای که یک فرد شرور می‌گذارد، قادر است تلاش دلسوزانه‌ی کروری انسان‌های صادق را به‌آنی پایمال کند، درست به مصداق "بز گر در گله"! ما سال‌هاست که شاهد این تباهی هستیم و به همین لحاظ است که این ورزش از نام خوشی در میان لایه‌های جامعه برخوردار نبوده و نیست.

و اما تظاهر و دورویی کار امروز و دیروز نیست؛ سال‌ها و بلکه قرن‌هاست در فرهنگ ما لانه کرده است، چنانکه عالیجناب حافظ نیز از متظاهرین به فغان آمده بودند:
"واعظان کین جلوه در محراب و منبر می‌کنند.... چون به خلوت می‌روند آن کار دیگر می‌کنند!"

وضع در وبلاگ‌ها نیز چنین است: تعداد اکثریت بی‌ریا تلاش می‌کنند این ورزش را بهبود بخشند؛ تک‌شماری نیز با خودمحوربینی و دلال‌صفتی، لحظه‌به‌لحظه رنگ و روی عوض می‌کنند. ملاک و تنها معیار ارزش‌ها وقتی سودآفرینی باشد، زبان و ایده‌های شخص تمام مدت متغیر است، بسته به لحظه و مکان.

این درست حکایت همان حدیث نفسی است که در پیام خصوصی خود مثال آورده‌اید: مدعی‌اند که کبوتر باید پشت پاک باشد و اصالت داشته باشد و حتا علنی به دیگر نژادهای کبوتر ناسزا می‌گویند و زحمات دیگر کبوترپروران را با دروغ و دغل تخطئه می‌کنند، اما در دیگر سو، تصویر کبوتر چند نژاده‌ی بدرنگ بی‌ارزشی را به عنوان "مدل" کبوتر استثنایی برای کبوتر بلندپرواز ایرانی ارائه می‌دهند و حتا با افتخار اعلام می‌کنند که در مسابقات‌شان (!) چنین کبوترهایی را می‌پرانند! به‌راستی که زبان ناتوان است از شرح این‌همه دو رنگی...
تا انسان بر ارض بوده، از این‌گونه شیادان نیز بوده. به‌قولی: شنونده باید عاقل باشد.

ایام بهاری طرب‌انگیزی را برای‌تان آرزومندیم.

مجید ز. - تورنتو

مجید ز. سه‌شنبه 12 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 05:07 ب.ظ

سعید جان دلبند، درود بر شما. همیشه با کلام گرم و بزرگواری مثل‌زدنی خود ما را خجالت‌ می‌دهید!
بهاری‌ترین سپاس‌های ما نثارتان باد.

سعید سه‌شنبه 12 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 11:45 ق.ظ http://www.babak-arbabkhosro.blogfa.com

اساتید معظم حمید خان و آقا مجید عزیز سلام.با خواندن بخش اول مقاله جذاب شما بسیار مشعوف گشتم و به دانسته های ناچیز قبلی من بسیار افزوده گردید.از اینکه برای آموزش و ارتقای این رشته بی ریا و بدور از حواشی مشغول هستید بی نهایت سپاسگذارم.به امید موفقیت روز افزون و بیش از پیش شما عزیزان.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد