کبوتر ایرانی‌ در کانادا

اصول علمی پرورش و مدیریت کبوتر بلندپرواز ایرانی

کبوتر ایرانی‌ در کانادا

اصول علمی پرورش و مدیریت کبوتر بلندپرواز ایرانی

مختصری راجع‌به تغذیه‌ی کبوتر: خواص بعضی از ویتامین‌ها و عناصر

به‌قلم: مجید ز. 

 

پیش‌درآمد

عمده تفاوت کبوترداری مدرن با شیوه‌ی سنتی این است که کبوتردار با معلوماتی که در زمینه‌ی تغذیه و بهداشت کبوتر کسب کرده است، سطح سلامت کبوتران خود را به شکل چشمگیری بهبود بخشیده است. گفتن ندارد که تغذیه‌ی صحیح و به‌تبع آن تندرستی فیزیکی و روانی خود اصل‌هایی بی‌بدیل در بازدهی بهینه کبوتر هستند.  

کبوترداری حرفه‌ای در دوران ما، نگهداری از کبوتر را از صرفِ یک "تفریح برای تفنن" به سطح یک "ورزش" با تمام متعلقاتش برکشیده است. برای نمونه، رونق مسابقات کبوترپرانی (مسافتی) در بعضی از ممالک چون تایوان چنان بوده که رقم‌های شرط‌بندی را تا سقف میلیونی (دلار) بالا برده است! در تایوان و چین، بهای کبوتران اصیل مسابقه‌ای (هومر) تا مرز دویست‌ هزار دلار آمریکایی یا بیشتر نیز رسیده‌ است که نمونه‌ی بارز آن شکستن رکورد خرید کبوتر در سال گذشته در حراج معروف  بلژیک بود که کبوتری توسط خریداری تایوانی به قیمتِ حدوداً دویست و پنجاه هزار یورو (بیش از 350 هزار دلار) خریداری شد.  

برای درک بهتر وضعیت این ورزش در تایوان مستند زیر بسیار گویا است. در این مستند که توسط شبکه‌ی معتبر نشنال جئوگرافیک تهیه شده است، مشاهده خواهید کرد که تا چه حد موضوع کبوترداری و مسابقات آن در بین مردم تایوان اهمیت دارد. گفتنی‌ست که جزیره‌ی کوچک تایوان با 23 میلیون جمعیت، سیصد انجمن مستقل کبوتر را در خود جای داده است که این خود نشان از توجه جدی به این ورزش، در بین لایه‌های اجتماع است.  

http://www.youtube.com/watch?v=vgb10o2fpX0&list=LL6BbqqjJDqeDmUNsmpFGjzQ&feature=mh_lolz

 

 نمونه‌هایی از این‌دست به ما کمک می‌کنند که دریابیم وضعیت کبوترداری در جهان امروز چگونه است و ما خود کجا ایستاده‌ایم. به باور ما، برای جلوگیری از پراکندگی و نتیجتاً متمرکزکردن این رشته میان علاقمندان آن، راهی نیست مگر آموختن اصول حرفه‌ای مراقبت، نگهداری و در کل بهداشت کبوتر. بدون گام اول، گام‌های بعدی به‌سوی ارتقای این ورزش ناممکن است. 

 

 

سوء تغذیه چیست؟ 

کمبود مواد معدنی و املاح، ویتامین‌ها و عناصر طبیعی مورد نیاز بدن در اصطلاح سوء تغذیه نامیده می‌شود. این کمبود، بسته به حدود آن، در مکانیزم طبیعی بدن و بازدهی آن خلل وارد می‌کند و در درازمدت، این سیستم را از کار می‌اندازد. 

 بسیاری از ما بدون این‌که خود آگاه باشیم، به سوء‌ تغذیه دچار هستیم. طی آزمایش‌های پزشکی و پس از تشخیص دقیق، پزشک با تجویز ویتامین‌ها و ارائه‌ی دستورالعمل غذایی، رژیم ما را تغییر داده تا این کمبودها طی مدت‌زمانی جبران شوند. گفتنی‌ست که با بی‌توجهی به نیازهای طبیعی بدن، در درازمدت و به‌ویژه در سنین کهولت، با عوارض جبران‌ناپذیری روبه‌رو خواهیم شد... که البته دیگر کار از کار گذشته است!  

حکایت کبوتر نیز چنین است. پرندگان وحشی قادرند به‌طور غریزی، عناصر مورد نیاز خود را از محیط زیست جذب کنند. کبوتر اما به‌ این خاطر که تحت سرپرستی انسان است، فقط به موادی دسترسی دارد که در اختیار او قرار می‌گیرد. به همین خاطر، الزام در شناخت اصولی و کاربردی ما کبوترداران از نیازمندی‌های کبوتر که همانا "علم تغذیه" است، تنها راه برکشیدن این ورزش به سطح کیفی مطلوب است.  

  

 

خواص بعضی از ویتامین‌های اصلی

در این‌جا به شمه‌ای از خواص شماری از عناصر و ویتامین‌های ضروری برای کبوتر اشاره می‌کنیم و نیز نام حبوبات و دانه‌هایی را برمی‌شمریم که حاوی این ویتامین‌ها و عناصر هستند.

ویتامین D: بدون آن، جذب دو عنصر اساسی یعنی فسفر و کلسیم ناممکن است. ضمناً این ویتامین یکی از پایه‌های اصلی ساخت استخوان‌بندی در جوجه‌ها است. خاصیت ضد التهاب نیز دارد. منبع اصلی ویتامین D نور خورشید عالم‌تاب است و روغن ماهی.   

ویتامین A: شاید یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها برای رشد جوجه‌ها باشد. علاوه بر این، خاصیت ضد عفونی طبیعی (عفونت‌های تک‌یاخته‌ای یا باکتریایی) و ضد کرم دارد. از منابع این ویتامین می‌شود از سویا نام برد. علاوه بر گندم، ارزن نیز به مقدار کم‌تر حاوی ویتامین A است. 

نکته: مصرف بیش از حد ویتامین A باعث زدودن ویتامین‌هایی نظیر E و D3 می‌شود، بنابراین حتماً سطح مصرفی آن‌را بالانس نگه دارید. 

خانواده‌ی ویتامین B (ب1، ب2، ب6، ب12): در حکم تنظیم‌کننده‌ی اسیدهای چرب و کربوهیدرات و به طور کلی متابولیزم بدن است. استفاده از این خانواده‌ی ویتامین در فصل پرش و نیز پرریزی به‌قطع الزامی است.  همچنین طول عمر کبوتر را افزایش می‌دهد؛ در مقابل کمبود آن باعث پیری زودرس می‌شود. 

جو منبعی مغذی برای ویتامین ب است. همچنین حاوی سطح بالایی از فسفر و پتاسیوم است. عدس نیز علاوه بر سطح بالای اسید فولیک، پتاسیم، آهن، فیبر، کربوهیدرات، فسفر و پروتئین، منبع مغزی B1 نیز به‌حساب می‌آید.  

یکی از بهترین منابع خانواده‌ی ویتامین ب، تخمه‌ی آفتابگردان ریز است؛ همچین کافیشه.

 

ویتامین E: برای باروری چه در ماده و چه نر و نیز در ساخت سیستم عصبی و ماهیچه‌ای و کارکرد آن‌ها نقش اساسی دارد.  برای همین، در موسم جوجه‌کشی بسیار لازم و کارآمد است. 

بادام خردشده یا روغن بادام، دارای سطح مطلوبی از ویتامین E و نپتاسیم و فسفر است. 

فندق خردشده نیز دارای مواد روغنی مفید و ویتامین E است. 

تذکر: سطح ویتامین E را صرفاً بایستی در دوره‌ی جوجه‌کشی بالا برد. 

ویتامین K: واسطه‌ی جذب بسیاری از پروتئین‌ها در سیستم گردش خون و استخوان‌ها است. علاوه بر این،‌ اصل در انعقاد خون است و از خونریزی داخلی جلوگیری می‌کند. از بیماری‌های کبدی کبوتر (شایع‌ترین نوع بیماری‌ها) تا حد زیادی پیشگیری می‌کند، درست نقطه‌ی مقابل مصرف بیش از حد عنصر آهن یا آنتی‌بیوتیک که زایل‌کننده‌ی کبد است. به همین خاطر، مصرف بیش‌ از حد آنتی‌بیوتیک قبل از هر چیز سیستم گوارشی و گردش خون کبوتر را از ویتامین کِ پاکسازی می‌کند که بسیار زیان‌آور است.   

یکی از مواردی که کبوتر به خوردن مدفوع خشک‌شده‌ی خود روی می‌آورد تامین کمبود ویتامین کِ است. 

در هوای گرم، نیاز به این ویتامین دوچندان می‌شود (خصوصاً در موسم پرریزی)، برای همین بایستی بعضی از سبزیجات مثل جعفری را هر ده روز یکبار در اختیار کبوتر گذاشت. نیز در دانه‌های خانواده‌ی لوبیا مثل سویا به مقدار کافی یافت می‌شود. جو نیز حاوی مقداری کم از این ویتامین است. 

 

ویتامین C: چنانچه کبوتر "سالم" به نور مستقیم آفتاب دسترسی داشته باشد، قادر است این ویتامین را در بدن خود تولید کند، مگر این‌که کبد کبوتر بیمار باشد. 

 پتاسیم: درست مانند الکترولایت، گردش خون را تنظیم و فشار آن‌را کنترل می‌کند و در تعادل دستگاه عصبی و نیز تحرک و نشاط پرنده نقش دارد. از دانه‌هایی که دارای سطح مناسبی از پتاسیم هستند می‌شود از گندم نام برد. بر خلاف دیدگاه عام، گندم برای جوجه‌کشی یکی از دانه‌های پایه است و ابداً‌ نباید از جیره‌ی غذایی جفت‌ها حذف شود. 

 

فسفر: همانند کلسیم، سازنده‌ی استخوانبندی پرنده و مایه‌ی استحکام آن است. برای دریافت فسفر، ذرت و گندم منابعی کامل هستند و همانطور که توضیح داده شد، همیشه باید در سبد غذایی جوجه‌کشی‌ها حضور داشته باشند.  

 

مگنزیوم: علاوه بر حضور مفید در استخوانبندی، در عملکرد ماهیچه‌ها و سیستم عصبی پرنده نقش دارد. بادام (و روغن آن) حاوی مقدار متنابهی مگنزیوم  است. همچنین ذرت و ارزن و پس از آن جو دارای میزان کافی از این عنصر حیاتی هستند.

 

آهن: پایه در تولید پروتئین‌ها و آنزیم‌های اصلی خون و سیستم گوارشی است. آهن را می‌شود در نخودهای کبوتر، سویا و دیگر دانه‌های خانواده‌ی لوبیا و نیز عدس یافت. ضمناً صدف خردشده حاوی مقادیر متنابهی آهن است. دانه‌ی گندم و از میان سبزیجات جعفری دارای آهن فراوان است. 

 

اسید فولیک: و همچنین آهن برای تخم‌سازی پرنده بسیار مهم هستند. سویا منبع اصلی اسید فولیک است. 

فیبر: گذشته از خواص متفاوت غذایی، پاک‌کننده‌ی طبیعی دستگاه گوارش است. جو و عدس (خصوصاً عدس قهوه‌ای) دارای سطح بالایی از فیبر هستند.    

 

 کلسیم: اساس در استخوانبندی، غضروف و پر پرنده است. منابع طبیعی دریافت آن گندم،Flax، Oats، تخمه آفتابگردان، کافیشه، گردو و پوسته‌ی صدف هستند.

  

 دیگر مراقبت‌ها و تمهیدات دوران پرریزی 

در باب مراقبت‌های ویژه‌ی دوره‌ی پرریزی به تفصیل در جُستار "چگونگی رفتار با کبوتران در دوره‌ی پرریزی (لک)" سخن گفتیم. اینک جا دارد برای خوانندگان پی‌گیر این سرا، برنامه‌ی روزانه‌ای ترتیب دهیم که رعایت آن تضمینی است برای طی‌کردن بدون نقص این دوران. در این برنامه، به آن‌چه که بایستی در هر روز مشخص در اختیار کبوتران خود بگذارید اشاره خواهیم کرد. این ده روز سه بار در مدت‌زمان یک‌ماه تکرار می‌شود. 

 

روز اول: ید مایع (ده قطره در دو لیتر آب). فقط پس از دان‌دهی در اختیار پرنده قرار گرفته و ساعتی بعد آن‌را بردارید.  

روز دوم:  مولتی ویتامین محلول در آب.

روز سوم:  الکترولیت محلول در آب.  

روز چهارم: پروبیوتیک محلول در آب.

روز پنجم: دانه را به روغن ماهی آغشته کنید و در اختیار پرندگان قرار دهید. نیز، سیر تازه را کاملاً خرد کرده با ساقه‌ی سیر، پیازچه‌، جعفری و شنبلیله‌ی خردشده مخلوط کنید، به آن نمک بزنید و سر ظهر در اختیار کبوتران قرار دهید.   

روز ششم:  سرکه‌ی سیب، یک قاشق غذاخوری در دو لیتر آب.

روز هفتم: مولتی ویتامین

روز هشتم: پروبیوتیک محلول در آب. 

روز نهم: الکترولیت محلول در آب. 

روز دهم: آب تازه.

 

 

پایان سخن

همانگونه که امروزه بیشتر مردم به غذای مصرفی خود از لحاظ میزان کالری، چربی، کلسترول، مینرال و الخ دقت دارند، لازم است هر کبوترداری نیز بداند تاثیر آن دانه‌ای که به کبوترش می‌دهد دقیقاً چیست و چه رژیم غذایی در چه مرحله‌ای از زندگی کبوتر مفید و در مقابل چه نوع تغذیه‌ای زیانبار است. ما معتقدیم بدون هیچ گریزی، آگاهی به تغذیه‌ی کبوتر سرآغاز پیشرفت این رشته است. کبوترداری که معلومات کافی در زمینه‌ی بهداشت کبوتر دارد در مقایسه با کبوتردار سنتی درست مثل آدمی است که رانندگی بلد است و آن دیگری بلد نیست و فقط کنار دست راننده می‌نشیند. کبوتردار اول در مسیر تمرینات، هر جا با مشکلی مواجه شود راه حل آن را در ذهن دارد یا لااقل راه تحقیق را بلد است، اما برای نفر دوم، کوچکترین بیماری که به جان گله‌ی کبوتران بیافتد کافی است که رشته‌ی هدایت تمرینات را از دستش خارج کند، برای این‌که او، به‌خاطر عدم شناخت، تفاوتی بین مشکلات کوچک با بزرگ نمی‌بیند و کل دانش‌اش خلاصه می‌شود به کپی‌برداری از روی کبوترداران قبلی! درست از این روست که ما در این سرا، بر آموزش اصول تغذیه و بهداشتِ کبوتر اصرار می‌ورزیم. 

   

:: در پایان، عزیزان بازدیدکننده را به دیدن تصاویری از کبوتران دوست ارجمندمان جناب بهروز الف. در تورنتو فرا می‌خوانیم. 

 

 

۱۲۳
۴۵۶
۷۸۹
۱۰۱۱۱۲
۱۳۱۴۱۵
۱۶۱۷۱۸
۱۹۲۰۲۱
نظرات 88 + ارسال نظر
سهید پنج‌شنبه 24 آذر‌ماه سال 1401 ساعت 08:53 ب.ظ http://زاهدان

سلام کفترام دارن صبح به صبح که ازکوله بیرون میان سر۳روزیکی سگیجه میشه

سلام چپن نیوکاسل دارند

سهید پنج‌شنبه 24 آذر‌ماه سال 1401 ساعت 08:49 ب.ظ

سلام ببخشی کفترام دارن یکی یکی کله گیج میشن

امیر دوشنبه 15 آذر‌ماه سال 1400 ساعت 08:36 ب.ظ

سلام
پوزش میخوام این سویا ک ذکر کردین واسه دادن ب کبوتر منظور دانه ی سویاس؟یا سویای خوراکی ک مصرف میکنیم

درود دانه ی سویا

طاها چهارشنبه 5 آذر‌ماه سال 1399 ساعت 06:13 ب.ظ

ببخشید کبوترم نیوکاسل گرفته فلج شده چه ویتامینی بهش بدم خوب بشع

سلام درمان ندارد.اما شما ب کمپلکس بدهید

علی.پ سه‌شنبه 15 مرداد‌ماه سال 1398 ساعت 11:45 ق.ظ

سلام عرض ادب. یه سوال آگه کبوتر عفونتی در روده داشته باشه یا کبد.درصورتی که جوجه داره میشه بهش آنتی‌بیوتیک داد یا تتراسایکلین یا از این مشتقات؟
منتی بزارید یه سوال دیگه هم دارم.پودر او آر اس انسانی ایراد نداره به کبوتر داد

سلام
دمتر باید تشخیص بدهد که انتیبیوتیکها به جوجه ها ثدمه میزنند یا نه.
اواراس خوب است

Hossein جمعه 19 مرداد‌ماه سال 1397 ساعت 12:43 ب.ظ

با سلام و خسته نباشید میشه راهنمایی کنید ما ی کبوتر جفت داریم ک الان جفت مادر دچار چشم درد شده و الان ۱ هفته هست ک دارم بهش میرسم اما چشمهاش خوب نمیشه جای رو نمی بینه چکار کنم خوب شه نکنه دیگه خوب نمیشه

سلام قطره انتی‌بیوتیک چشمی در چشم بریز. مترونیدازول و تتراسایکلین را هم بهش ۷ روز بده بخوره.

احسان سه‌شنبه 19 تیر‌ماه سال 1397 ساعت 05:10 ب.ظ

با سلام خدمت دوستان عزیز دوستان چند روزی میشه که از ۱۵ تا جوجه یکی یکی شروع به بی حالی و بی اشتحائی کردن و از یکی الان طی یه هفته به هشت نه تا رسیدن ممنون میشم راهنمایی کنید

سلام لطفا یک جنازه را به دکتر ببر تا ازمایش کنند

علی سه‌شنبه 8 اسفند‌ماه سال 1396 ساعت 02:17 ق.ظ

سلام وقت بخیر خسته نباشید دوست عزیز: یک جفت کبوترم که جوجه هاش به سن ۳۰ روزگی رسیدند نر رفت با یه کبوتر ماده دیگه جفت خورد و شروع به لانه سازی کرد .لطفا بگید چه دلیلی داشته .مگه نباید پیش جفت قبلی خودش می موند ...اگه امکانش هست با این شماره ۰۹۱۶۴۶۱۹۵۰۶ جواب بدید شرمنده آخه خیلی برام عجیبیه

سلام با تلگرام من تماس بگیر لطفأ
@hamidzia

رامین چهارشنبه 29 آذر‌ماه سال 1396 ساعت 05:02 ب.ظ

سلام چند هفته میشه که یک کبوتر پیدا شد که خونی بود و بال هاش انگار قیچی شده بود و بالی که زخمی بود را رو زمین می کشد بهش تتراسیکلین زدم حالش بهتر شد و بالشو رو زمین ولی باز میکشه و جمع نمیکنه، اینم بگم که الان بالشو تکان میده و حتی به اندازه سی سانت تقریبا میپره و دو تا بالشو باز میکنه و حتی وقتی بعضی اوقات تو دستم میگیرم بالشو تکان میده، و اینکه اون بالش که زخمی به نظر تعداد پر ها کمتر از اون یکی، در ضمن تا جایی که فهمیدم تیر و ساچمه هم نخورده، شاید گربه گرفته آخه وقتی پیداش کردن گفتن گربه ها دورش کردن، حالا موندم وقتی بالشو تکان میده و بال میزنه آخه اگه در رفته باشه یا شکسته باشه که نمیتونه حرکت بده ولی این بالشو حرکت میده تورو خدا راهنمایی کنید

سلام،
هر کجا که میذاریش باهاش کاری نداشته باش تا بالش را حرکت ندهد که زودتر خوب شود.

مهسا یکشنبه 19 آذر‌ماه سال 1396 ساعت 01:46 ب.ظ

سلام.وقت بخیر.من یه سوال دارم دهان کفترم یه چیزه سفید مثل چرک زده واین که سرو صورتش باد کرده من باید چیکار کنم که درمان بشه

سلام،
یک چهارم قرص مترونیدازول انسانی ۲۵۰ راد۷ روز بده به همراه تتراسایکلین در آب

میلاد چهارشنبه 2 فروردین‌ماه سال 1396 ساعت 12:58 ق.ظ

سلام خسته نباشید لطفا راهنمایم کنید چنتا جوجه کبوتر دارم ک کم اشتها شدن نمیتونم دلیلشو بفهمم میشه بگین چرا جوجه هام کم اشتها شدن

سلام. در دهان هر یک سه قطره آیورمکتین بندازید

Reignss یکشنبه 22 اسفند‌ماه سال 1395 ساعت 02:51 ق.ظ

کبوترم گردو و تخمه خیلی دوست داره ولی وقتی میخوره مدفوعش آبکی مبشه مشکلی نداره؟ البته در طول روز گندم و برنجم بهش میدم

سلام
گردو نده . این دان را تهیه کن.
دان کامل و مخلوط: گندم (خیلی کم)، جو،‌ ارزن گاودانه، قره‌ماش، برنج، تخم جارو،ذرت, تخم آفتابگردان, کافشه, کتان بذرک، کلزا، نیجر، عدس، ماش و  کلا ۷ تخم قناری.

علی-* پنج‌شنبه 23 دی‌ماه سال 1395 ساعت 08:35 ب.ظ

ببخشید کبوترم چند وقتی هست که دیگه تخم نمیزاره راه چاره چیه

سلام. جدا کن تا بهار

علی++ پنج‌شنبه 23 دی‌ماه سال 1395 ساعت 02:56 ب.ظ

ببخشید برای سالم بودن جوجه و برای جلوگیری بیماری ها که بهش برن چه دارویی لازمه

سلام،
فقط تغذیه مناسب و کامل

اکبر پنج‌شنبه 23 دی‌ماه سال 1395 ساعت 09:27 ق.ظ

باعرض سلام
خواستم بپرسم چرا کبوترام پوست براق ایزوگام رو میکنن. میخورن

سلام کمبود نمک و املاح معدنی. ترکیب نمک و صدف خورد شده و ماسه سنگریزه در اختیارشون قرار بدهید

حمیرضا شنبه 11 اردیبهشت‌ماه سال 1395 ساعت 08:47 ق.ظ

سلام وقتتون بخیر . من کبوترم چشماش کمی کم سو هست و هنگام پروازم کمی اولش نامتعادل پرواز می کنه . چیکار کنم که مشکل ضعیفی چشمش از بین بره؟ ممنون می شم

ﺳﻼﻡ,
ﻛﺎﺭﻱ ﻧﻤﻴﺘﻮاﻧﻴﺪ ﺑﻜﻨﻴﺪ ﻓﻘﻄ اﺯ ﭘﺮﺵ,ﻣﻌﺎﻓﺶ,ﻛﻨﻴﺪ

محمود پنج‌شنبه 31 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 07:57 ب.ظ

سلام میخواستم بپرسم یکی از کبوتران من مدفوع آبکی یاآب خالی دارد چه کاری باید انجام دهم ممنون میشم بگین

سلام. از داروی پایپرزین PIPERZINEاستفاده کنید.

علی سه‌شنبه 30 دی‌ماه سال 1393 ساعت 10:10 ق.ظ

مرسی خیلی خوب بود در ضمن کفترات خیلی زیبان و عالی
ممنونم

سلام،
ممنون که سر زدید. امیدوارم که مورد استفاده قرار بگیره.

مهدی ازتبریز اسکو دوشنبه 1 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 11:31 ب.ظ

سلام خسته نباشید واقا به داروهای خوب اشاره کردین این هم اضافه کنید که کمبود ویتامین ب باعث سرگیجی وگردن کجی کبوتر میشود

سلام مهدی جان،
ممنون از شما. بله فرمایش شما کاملا درست است.

پیام دوشنبه 21 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 12:15 ب.ظ

سلام خسته نباشید ممنون از وبلاگ زیباتون یه سوال داشتم دیروز کبوتر ها ولع خیلی زیادی برای گل شور داشتن به طوری که به درو دیوار گنجه اویزون شده بودن نیم کیلو گل شور درست کردم و براشون گذاشتم بعده یک ساعت هیچ اثری از گل شور نبود حالا امروز 3 تا از کبوتر ها کسل شدن و فقط اب میخورن یه عکس هم از چلغوز یکیشون گرفتم ممنون میشم کمک کنید
http://axgig.com/images/06274707272894733377.jpg

علی یکشنبه 15 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 08:12 ق.ظ

سلام خسته نباشید .چند روزیه رنگ چلغوز کبوتر ها به رنگ سفید در امده و ابکی هم هست ممنون میشم کمکم کنید

علی‌ عزیزسلام

بدلیل سرد و گرم شدن هوا و طبعاً مرطوب شدن گنجه بیماری کاکسیدیوسیز بسیار فعال میگردد. علائم آن مدفوع سبز یا سفید آبکی است. داروی آن امپرلیوم است که از داروخانه باید تهیه شود و به مقدار تجویز شده به تمامی کبوتران داده شود. موفق باشید.

meysam چهارشنبه 13 دی‌ماه سال 1391 ساعت 03:21 ب.ظ

nazaretono dar bare kaftarhay par germez makhsose ostane ardebil mikhastam bedonam

سلام میثم جان. متأسفانه بنده از این کبوتران شناختی‌ ندارم. اگر لطف کنید عکسی‌ از این کبوتران بفرستید ممنون میشوم. مؤید باشید.

علی دوشنبه 8 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 09:46 ق.ظ

سلام حمید اقا من علی از قم با روزانه ۵۰۰الی ۶۰۰ بازدید از سایت اماده تبادل لینک با شما هستم موضوعات خوبی در سایت قرار دادید اگه میشه در مورد بیماری نیو کاسل و درمان ان کمی توضیح بدهید.ممنون میشم اگه به سایت من هم سر بزنید و نظرت رو اعلام کنی در ضمن من وب شما رو در لینک کردم

علی‌ عزیز سلام . از آشنایی با شما خوشبختم. به محض اینکه شما آدرس وبلاگ تان را اعلام کنید، آنرا به لیست وبلاگ‌های دوستان اضافه خواهم کرد. بیماری نیو کاسل فقط از طریق پیشگیری (واکسن) قابل کنترل است. متأسفانه راه درمان ندارد و در اکثر مواقع تا ۲ سال هم بصورت نهفته دوام پیدا می‌کند و پرنده بیمار, ناقل این بیماری میباشد. بنابر این بهترین کار نابود کردن پرنده بیمار است. پیروز باشید.

نکته سنج دوشنبه 17 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 09:12 ب.ظ

با عرض سلام خدمت اساتید بی ادعای این سرا و عرض پوزش بخاطر اینکه این وب را برای چند کلمه درد دل انتخاب کردهام.بنده پس از خواندن متن جدید ارباب خسرو و بالطبع پیگیری واکنش ...

[توسط مدیر وبلاگ ویرایش شد]

مجید ز.:

نکته‌سنج گرامی از این‌که این سرا را مکانی صالح و بی‌طرف برای رجوع تشخیص داده‌اید خوشحالیم و سپاسگزاری می‌کنیم. به هر حال، مجبور شدیم بخش عمده‌ی پیام شما را ویرایش کنیم، تا اصل بی‌طرفی رعایت شده باشد. امیدواریم دوستی چون شما به موضع انتخابی ما احترام بگذارد.

موفق باشید.

ابراهیم علیزاده - ونکور کانادا دوشنبه 17 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 12:49 ق.ظ

سلام آقای حمید خان و مجید آقا امیدوارم خسته نباشید.
دوستی بنام /پالان دوز/ کامنتی در باره بحث ها و جار و جنجال ها نکته ای رو در مورد نیازمندی بپاسخ بنده بود. قبل از هر چیز باید ذکر کنم که هیچ علاقه ای بتشدد جاروجنجال و بقول آقای گیلک جنگ زرگری با کسی ندارم. ولی آنچه را که در وبلاگ بابک ارباب خسرو بنام بنده درج شده کاملا صحت داشته و اثباتش از روز روشن برای حقیر روشن تر است. مهم است که اول برای خودم بدون هیچگونه شک و تردیدی مسئله ای روشن باشد و اگر لزومی بود برای شخص ثالث براحتی باثبات میرسد.
در مورد ادعای تهرانی در رابطه شما و بنده همانطوریکه در پیغام تلفنی عرض کردم پدیده افکار و روش غیر معقولانه ایشان میباشد که علاقه به برانداختن اختلاف بین اشخاص میباشد ولو اینکه هیچ مدرکی و دلیلی بجز تفرقه انداختن در ذهن ندارد. ایشان باین اعمال زشت فریبکاری بسیار معروف میباشند. متشکرم.

مجید ز.:

ظاهراً موضوع از این دو حالت خارج نیست: یا خود را به خواب زده‌اید، یا دیگران را خواب فرض کرده‌اید! اگر ما از بعضی حرکات ناشایست افراد چشم‌پوشی می‌کنیم، به‌خاطر نجابت و ادب ما است، نه نادانی ما.

جنابعالی نه‌تنها به دفعات در پیامگیر وبلاگ شمیران ما را مورد هتاکی و اتهام‌های زشت و سراسر واهی و ساخته‌ی ذهن خود و دیگر بدگویان قرار دادید، بلکه دامنه‌ی این هتاکی‌ها را حتا به پیامگیر وبلاگ خود ما نیز کشاندید که همچنان در آرشیو موجود است. از این گذشته،‌ مدت‌هاست که خبر ناجوانمردانه‌ترین بدگویی‌های شما به‌همراه یکی-دو کبوترفروش ساکن تورنتو به گوش ما می‌رسد، اما هیچ‌گاه دم برنیاورده‌ایم. شما به هر کس که توانستید پخش کردید که برای ما کامنت نگذارند، زیرا حکومت از طریق آی بی ام ما را زیر کنترل دارد! به آقای حمید ضیایی در اولین گفت‌وگوی تلفنی‌تان فحش خواهر-مادر دادید و آن زمان که در حال خوش‌رقصی برای جذب تهرانی بودید، علناً نوشتید که دست‌ ما به خون برادران ایرانی آغشته است و با دروغ‌پردازی ما را به سازمان مجاهدین وصل کردید، بدون این‌که ما را بشناسید و حتا یک‌بار ملاقات کرده باشید. وقتی شما را از طریق ایمیل به طور رسمی در جریان قرار دادم که به‌خاطر این تهمت بی‌شرمانه مورد پیگرد قانونی قرار خواهم داد و در کارم البته خیلی جدی بودم، حرف خود را بلافاصله پس گرفتید و گفتید که منظورتان آقای حمید ضیایی بوده و نه من! این‌ها چیزی نیست که از نظرها پوشیده مانده باشد. می‌شود به این فهرست موارد دیگری را نیز افزود، مثلاً نظر بی‌مورد شما در مورد عکس کبوترانی که ما از دوست‌مان جناب صادقی گذاشته بودیم (کبوتران نوک قناری) و در وبلاگ کبوتر تهرانپارس مدعی شدید که این‌ها از تلفیق کبوتران چینی با رولر به‌دست آمده‌اند و اصلاً ایرانی نیستند و به این طریق، سال‌ها زحمات ایشان را زیر سئوال بردید!... که ادامه‌‌دادن به این فهرست از حوصله‌ی ما و مخاطبین فهیم این سرا خارج است. فقط شگفتی بزرگ ما در این است که به جای این‌که با فروتنی بیایید و سعی کنید به‌خاطر اعمال خود پوزش‌خواهی کنید و از دل ما دربیاورید،‌ هم‌چنان با گردنی افراشته و از بالا برخورد می‌کنید، تو گویی اصلاً هیچ اتفاقی نیافتاده است! این رفتار هر چه باشد، راهِ حل مناسبی برای رفع کدورت نیست.

نوشته‌اید که فلان حرف را تهرانی از خودش درآورده است. واقعیت این است که ناراحتی ما از شما به‌خاطر روابط‌تان با تهرانی نبوده که با قطع آن بخواهد سر جای اول خودش برگردد. ما و این وبلاگ اصولاً با شما از اول دوستی‌ای نداشته‌ایم که حالا بخواهد خراب بشود؛ از ابتدا هر چه بوده کدورت بوده و بس. کل آن‌چه بین ما گذشته این است: شما به من ایمیل زدید و از من خواستید که در وبسایت شخصی‌ام معرفی‌تان کنم و عکس کبوتران‌تان و معرفی‌نامه‌ای که شخصاً نوشته بودید را بگذارم و من نیز چنین کردم، اما بعد بر اثر یک سوء تفاهم ساخته‌ی ذهن خودتان، یک‌دفعه جوش آوردید و یک‌شبه به دشمن تبدیل شدید و تهدید کردید که بلافاصله عکس‌ها را از وبسایتم حذف کنم، انگاری این شما بودید که به من لطف کرده بودید تا عکس‌ها را نمایش دهم،‌ نه برعکس! به عقب که برمی‌گردم، می‌بینم همین رفتار عجیب را هم با تیم وبلاگ شمیران کردید، زیرا تهرانی و رفقایش هر عمل خطایی که کرده باشند، با شما به‌غایت با محبت رفتار کرده بودند. هیچ تضمینی نیز وجود ندارد که همین رفتار را با دیگران نکنید. به باور ما، شما نه راه و رسم دوستی را بلدید، و نه حفظ حدود و آداب دشمنی را. به محض جداشدن از یک‌نفر، بدون هر گونه رازداری و حرمت‌گذاری، دست می‌گذارید روی مسائل حیثیتی‌اش و می‌خواهید آبرویش را بریزید و ویرانش کنید و مرز بین مسائل خصوصی و عمومی ابداً جایی در مخیله‌‌تان ندارد. بدتر این‌که بار معنایی واژگانی را که به‌کار می‌برید نمی‌شناسید و متوجه نیستید که این واژگان می‌توانند چه اثر سوئی بر روان افراد بگذارند و رسوب‌شان تا مدت‌های مدید پایا بماند. به‌واقع مشکل از مشی رفتاری و پرورش‌نیافتگی شخصیتی خود شماست،‌ نه برخورد دیگران با شما.

ما به‌عنوان آدم‌هایی معتبر و خوشنام در جامعه‌ی خود به شما صادقانه توصیه می‌کنیم اگر دنبال جار و جنجال نیستید، فکری به حال رفتار خود بکنید و این‌قدر آتشی تصمیم نگیرید و در لحظه‌ از این رو به آن رو نشوید. کسی گمان نکنم با شما عداوت داشته باشد، مطمئناً اما دلخوری وجود دارد و این دلخوری را اگر راهش را بلد باشید می‌شود رفع و رجوع کرد. شما تا موقعی که در جبهه‌بندی‌ها حضور دارید، یک عده دوست‌تان هستند و یک‌عده طبعاً دشمن‌تان. حرف این است که آدمی مثل شما که در کبوترداری به هر حال تجربه و گفتنی دارد، بهتر است یک وبلاگ به اسم خودش بزند (مثلاً‌ کبوتر ایرانی در ونکوور) و بی‌مورد این‌قدر به پای دیگران در پیامگیرها نپیچد و به فکر ایفای نقش اول در فضای وبلاگ‌های کبوتر نباشد و سعی کند به مرور زمان کدورت‌ها را رفع کند، نه یک‌شبه. آدمی با سن شما خیلی راحت می‌تواند نقش یک مصلح و ریش‌سفید را بازی کند (باز اگر بلد باشد). این درگیری‌ها در شأن حتا بچه‌ها هم نیست، چه رسد به آدم‌های سن‌دار. بگذریم...

حمید یکشنبه 16 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 08:25 ب.ظ

سلام خدمت آقا حمید و امیدوارم که فصل نارنجی پوشو خوب شروع کرده باشد...
یه سوال داشتم....
یادمه تا همین چند سال پیش که پدر بزرگم زنده بودند همیشه به من می گفتند که وقتی کبوتر تو لک رفته واکسن نزن و صبر کن تا کبوترات از تو لک در بیان...
حالا می خوام بدونم این حرف علمی بوده یا بر اساس تجربه خودشون اینو به من گفتند...نظر شما چیه ؟
ممنون....

مجید ز.:

با سلام. مراکز عمده‌ی پرورش کبوتر پیشنهاد می‌کنند که یک‌بار قبل از تن‌کردن کبوتران (دو تا سه هفته قبل) و یکبار نیز اوایل پاییز بعد از موسم پرریزی کبوتران واکسینه شوند. اگر کبوتر از بیرون نیاورید و غریب نگیرید و ضمناً محیط زندگی کبوتران از لحاظ سطح اسیدی و قلیایی بالانس باشد، نیز اگر بام‌تان در مسیر مهاجرت پرندگان نباشد، چندان به واکسن نیازی نیست.
ضمناً توجه کنید که برای توان‌بخشیدن به سیستم ایمنی کبوتران گنجه‌ها نباید همیشه استرلیزه و کاملاً عفونت‌زدایی شده باشند، زیرا بدن کبوتری که در محیط کاملاً استریل زندگی می‌کند مقاومت‌اش را در مقابله‌ی طبیعی با باکتری‌ها و میکروب‌ها به مرور از دست می‌دهد. به همین لحاظ، گنجه‌ها را تمیز نگه‌ دارید، اما فقط هفته‌ای یک‌بار در زمان جوجه‌کشی و در زمان‌های دیگر دو هفته‌ای یک‌بار گنجه‌ها ضد عفونی شوند.

موفق باشید.

ali siah یکشنبه 16 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 07:50 ب.ظ

تا هر موقع تهرانی ... وبلاگ بنویسه درگیری تو وبلاگها تمومی نداره این ... غده سرطانی وبلاگها هست

محمدرضا یکشنبه 16 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 12:16 ب.ظ

سلام
اساتید وبزرگواران ،صاحبان علم وهنر کبوتر داری وکبوتر پروری(همه وهمه ...)
به خدا هر روز به سایتها و دل نوشته های شما سروران گرامی(همه ) سرمی زنم وتک تک نظرات را مطالعه میکنم به امید یادگیری و بهره جستن ازعلم شما سروران گرامی.اما بادیدن بعضی ازنوشته ها واقعا تحت تاثیر قرار میگیرم .شما رابه خدا تسویه حسابهایتان رابه قسمت نظرات بامضمون (اراجیف،تسویه حساب،تو دهنی و....) انتقال دهیدواینقدربرای هم دندان نشان ندهید وبرای بازدیدکنندگان از سایتها احترام قائل شوید ووقتگیر نباشید.بگذارید مخاطبین،در مورد علم شما، خود قضاوت کنند نه بجای آنها تصمیم بگیرید .صاحبان سایتها شما نیستید بازدیدکنندگان سایتها هستند . اینقدر دست بر بال وپر افرادمتملق وتحریک کننده نکشید. گذشت زمان همه چیزو روشن میکند برای همه. من از شهر دور افتاده حاشیه مرز شرقی کشور عزیزمان تایبادبه سایتها سر میزنم دبااین وضع اینترنت ..... شاید حق بازدید کسی راسلب کنم(بعلت ترافیک زیاد)سزاوار نیست خیلی ها مثل من بااینجور صحنه ها مواجه شوند ما نه ملخی ها و علیگتورها و حسن پالون دوز و حسن غریبگیرمیشناسیم ونه شمارا آنچه مارا به هم نزدیک کرده حیوانی زبان بسته است که میبیند ودم برنمی آورد خوششم نیامد ازباممان بلند شده بر بام دیگری مینشیند ماکه درجلدکردن هنری نداریم شما اساتید چطور !!!؟ امیدی هست که این چندتایی روکه جلد کردین بتونید نگهدارید...وبلاگ نویسان محترم شمارابخدا مدیریت کنید نه ریاست .
درپایان ازهمه عذر خواهی نموده و به خاطراینقدر نظرات دراین مدت این چند خط رو نوشتم .
ازمجید آقا وحمید آقا نیز خاصاُ عذرخواهی نموده خواهش میکنم درمورد قسمت نظرات بامضمون (اراجیف،تسویه حساب،تو دهنی و....) فکری بکنند. که هرچه ازدل برآید بر دل نشیند .

مجید ز.:

با سلام و سپاس از شما دوست گرامی. انتقاد به‌جای جنابعالی بیش‌تر به آن وبلاگی وارد است که به انحاء مختلف، چه در متن یادداشت‌هایش و چه در پیام‌ها، همه روزه به اهالی وبلاگ‌ها توهین می‌کند تا از این طریق کسب توجه کند و مطرح بشود، و الا ندیده‌ایم هیچیک از وبلاگ‌ها با هم مشکلی داشته باشند. شما بهتر است ریشه‌ی آلوده‌سازی فضا را که تنها به یک وبلاگ مشخص ختم می‌شود شناسایی کنید و موارد درست‌تان را نیز با همان وبلاگ درمیان بگذارید و سطح انتقادپذیری‌شان را بسنجید.

در ثانی،‌ ما قبول داریم که پیام‌های تند، ذهن خوانندگان فهیم این سرا را مکدر می‌کند و اتفاقاً به همین دلیل است که خود را از درگیری‌ها دور نگه داشته‌ایم و افسوس می‌خوریم که در یکی از سخت‌ترین دوره‌های معیشتی مردم دردمند ما،‌ آن وبلاگ مشخص باز به چشم دیگران خاک می‌پاشد، تو گویی اصلاً در آن جامعه نیست و خود را به نابینایی محض زده است و برای فروش چند کبوتر بیش‌تر به هر بی‌اخلاقی‌ای دست می‌زند... با تمام این اوصاف، لازم است توجه بفرمایید که در بعضی از لحظات خاص و به قصد شفاف‌سازی، حس مسئولیت به ما می‌گوید در مقابل گزافه‌گویان سکوت نکنیم، زیرا خود و حلقه‌ی دوستداران این سرا را لایق شنیدن توهین نمی‌دانیم. به هر حال، سعی این وبگاه همه‌گاه در دور ماندن از حاشیه‌روی است و پرداختن به موضوعات آموزشی و باهم‌اندیشی.

از شما باز هم سپاسگزاری می‌کنیم.

عمران شنبه 15 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 10:24 ب.ظ

با عرض سلام و ادب و احترام بپیشگاه دوستان و اساتید عزیز وبلاگ تخصصی علمی کبوتر ایرانی در کانادا و خوانندگان فرهیخته (با ""فریخته"" اشتباه نشه!! ) این سرا و خسته نباشید مخصوص به دوست ادیب و خوشقلم جناب آقای مجید ز و همینطور دوست بامرام و باکلاس جناب حمید ضیایی ،
بازم اینجا سر و کله کامنتهای بینام ونشون پیدا شده ، اینها را از درب بیرون میکنی از پنجره میان تو و هر چی تحویلشون نمیگیری میخوان یکجوری پای آدم را وسط بکشن خداییش آخر پررویی هستن !! بهتره برید از افاضات کیلویی ملخی ها و علیگتورها و حسن پالون دوز و حسن غریبگیر تون فیض ببرید و این سرا را به حال خودش بگذارید . ضمنن از جواب دندانشکن آقا مجید عزیز چند ساعتی هستش دارم میخندم انصافن بهتر از این نمیشد جواب داد :)))

تهرانی یا همون سید علی میرمهدی طلبه سابق و دکتر الکی امروزی که یکمدت انگلیس پناهنده بوده و دیپورتش کردن و حالا از بچه های خارج از کشور عقده داره!! با این نقل قولهاش از علیزاده میخواد از نزدیکی شما با این فرد جلوگیری کنه و در عین حال میخواد غیر مستقیم به شما توهین بشه حالا از زبان یکفرد دیگه . خداییش این بابا از هر عیبی دویست و پنجاه گرمی داره ! اینها نه رفاقتشون عمق داره و نه دشمنی شون ارزش داره خودشون هم توش موندن و دارن دست و پا میزنن و پاچه همدیگر را میگیرن و هر لحظه میشن دشمن و بعد دوست !! بابا برید یکذره اخلاق یاد بگیرید و مثل مرد زندگی کنید ! ادمیزاد که اینقدر بی پرنسیب نمیشه آخه؟؟ تا یکذره از هم دلخور میشن تمام اسرار هم را میریزن روی داریه و آبرو میبرن . همینه وضع اون مملکت درست بشو نیست دیگه .
شرمنده از بزرگان این سرا امیدوارم جسارت منرا به بزرگی خودتون ببخشید .

مجید ز.:

عمران عزیز با سلام و سپاس از همراهی همیشه‌گی‌تان.
ما متوجه هستیم که دوست دلسوزی چون شما گاه نمی‌تواند در مقابل سیل اراجیف به قول شاملو "گاوهای گند چاله دهان" سکوت اختیار کند، اما آیا در وضعیت بغرنج امروز ما مسائلی مهم‌تر نداریم که به آن‌ها بپردازیم؟

در شرایط اسفناک تحریم‌ها که مردم ما قدرت تهیه‌ی مایحتاج اولیه خود را هم ندارند، یک‌عده آدم مو سفید کرده بی‌قید و بی‌مسئولیت ببینید سر خودشان را با چه درگیری‌های بی‌ارزشی گرم کرده‌اند! خجالت هم نمی‌کشند! یعنی این‌روزها واقعاً موضوعی مهم‌تر از این‌که فلان کفترباز این‌را گفت یا بهمان کفترباز آن‌طور جواب داد وجود ندارد که به آن بپردازیم؟

حیرت انگیز است...

حسن پالون دوز شنبه 15 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 07:07 ب.ظ

سلام به دوستان عزیز ازاینکه مصدع اوقات شریف میشم پوزش میطلبم.. دیده شده در کامنتهای وبلاگ شمیران توهینهای سختی از زبان علیزاده و تهرانی به شما میشه خواستم در جریان بگذارمتون البته بعید میدونم علیزاده اینها را گفته باشه چون خیلی توهینهای بزرگیه و احتمال میدم تهرانی از خودش در آورده چون وبلاگ ارباب خسرو کامنتهاش بسته هست و علیزاده امکان جوابگویی نداره حالا تهرانی داره بهتان میزنه تا خودش را بیطرف نشون بده و تبرعه کنه !!! شایدم برعکس منکه گیج شدم.. بهتره علیزاده اینجا یا توی یک وبلاگ دیگه به نظریه تهرانی جوابگو باشه تا همه چی روشن بشه.. متشکرم .
بازم از اینکه مصدع اوقات اساتید خودم شدم پوزش میطلبم و بینهایت شرمنده ام .

مجید ز.:

سلام کرده‌اید و به شما سلام می‌کنیم. قصد نیت‌شناسی شما را نداریم؛ این‌جا فقط به ارائه‌ی مثالی بسنده می‌کنیم که پاسخ‌تان را در خود دارد:

هنگام قدم‌زدن در پیاده‌رو، اگر یک گدای سمج یکدفعه پاچه‌ی ما را بگیرد و پول طلب کند و ما هم عجله داشته باشیم و به خواستش توجهی نکنیم و بعد آن گدا چند تا لیچار بار ما کند، چه حالی به ما دست می‌دهد؟ طبعاً هیچ، برای این‌که حرف آن گدا اصولآً ارزشی ندارد که بخواهیم به آن اهمیت بدهیم! حکایت بعضی از افراد مثل باد معده است: صدایی می‌کنند، مشامی می‌آزارند و بعد از لحظاتی هم کاملاً فراموش می‌شوند!

موفق باشید.

احمدازکرمانشاه شنبه 15 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 04:02 ب.ظ

باسلام واحترام
ازتوجه شما سپاسگزارم چندروزی سخت گرفتار بودم ببخشید همانطور اشاره فرموده بودی (ورم )بقدری زیادشده بود که کبوتر بیچاره دیدم تقربیا"بی جان جلو پایم افتاد برادرم که متوجه شد گفت این گونه موردی درخصوص خروسی که داشته دیده با تیغ زدن هوای خالی شده البته دوباره هم چند روزدیگر همانطور باد کرده ولی بعد تیغ بعدی خوب شده من هم برای ایشان تیغ وموارد استریل آماده کردم .خلاصه باد بود باتخلیه باد پرنده بهترشده باور بفرماید خیلی نگرانش بودم اما درخصوص کبوتر شق شقی اصلا"ندارم .تعدادی طوقی وگردنی تودم داروچندتای سیاطی والبته تعدادی بی کاکل .که هیچکدام قابل دارشما عزیزان نیست.

هادی-دولاب چهارشنبه 12 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 09:53 ق.ظ http://kabotarsara.mihanblog.com/

سلام و درود بر شما حمید خان
اختیار دارید قربان..شما امر کنید گنجه کفترا رو براتون میارم
ممنونم از الطافتون به من حقیر..آشنایی با شما هم باعث افتخار و سربلندیست..بدرود

سلام هادی جان. بنده هم از آشنایی با شما خوشبختم. به امید دیدار.

هادی-دولاب سه‌شنبه 11 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 07:48 ب.ظ http://kabotarsara.mihanblog.com/

سلام خدمت شما حمید خان
ازاینکه همیشه به حقیرلطف داشته و از سرای محقر ما بازدید میکنید کمال تشکر رادارم
این جوجه ها ناقابلند
هر زمانی تشریف آوردید ایران افتخار آشنایی به من بدید..همشونو تقدیمتون میکنم بدون هیچ تعارفی
شما که خودت استادی تو این حرفه ...کبوترای ما هم واسه شما نقش پش دری و میتونند داشته باشند...والا من نمیدونم تصمیم شما چی بوده.ولی فکر کنم از هر نفر یه جفت حیوون اصیل با خالهای مختلف کادو بگیرید...اونوقت از همه خال و جنس تو گنجه هاتون دارید
از اینکه تونستم نظر شما استاد عزیز رو جلب کنم..خوشحالم

هادی جان سلامی‌ گرم به شما. خوشم اومد که با یک ترفند صحیح تونستید هدف بنده را که جمع آوری کلّ گنجه شما بود را با یک جفت کبوتر هدیه‌ای سرو ته اش را هم بیاورید. شوخی‌ می‌کنم. گذشته از شوخی‌ از دیدن کبوتران اصیل در روی بوم‌های دوستان و حتی دیگر کبوتر بازان واقعا خرسند می‌شوم و این چیزیست که به آن از ته دل‌ افتخار می‌کنم. درود بر شما.

هادی-دولاب سه‌شنبه 11 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 05:44 ب.ظ http://kabotarsara.mihanblog.com/

سلام به اساتید بزرگ حمید خان و آقا مجید... امیدوارم شما وخانواده محترم همیشه سلامت وپیروز باشید.خواستم عرض ادب وسلامی خدمت شما داشته باشم
موفق و پیروز باشید

هادی عزیز سلام و تشکر از اینکه به فکر ما هستید. بقول معروف دل‌ به دل‌ راه دارد. پیروز باشید.

امید یکشنبه 9 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 05:03 ب.ظ

با سلام.بی زحمت وبلاگ رفیقم رو هم لینک بفرمایید<کفتر سیمونی سید حمید نصر>http://simooni.mihanblog.com

امید عزیز سلام. ضمن تشکر از شما دوست عزیز، وبلاگ کبوتر سیمونی به لیست دوستان اضافه شد. پیروز باشید.

احمدازکرمانشاه یکشنبه 9 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 03:11 ب.ظ

با سلام واحترام
سروران گرامی موردی را که برای یکی ازکبوتران پیش آمده خدمتتان عرض می کنم که امیدوارم با راهنمایی وتجربه شما عزیزان مشکل حل بشود.کبوترماده است وتقربیا"3ساله ،مدت یکسال می شود که پرواز نکرده به دلیل اینکه دوستان جهت جوجه کشی استفاده کردند بعدچندماهی که فصل تولک راسپری می کرد بنده به تصوراینکه تخم دارد برآمدگی راحساس نشده تااینکه دیدم این وضعیت طولانی شده کبوتر رادست گرفتم متوجه شده حالت بادکنک است .بطوری آن چالاکی درپرواز ندارد.خدمتتان عرض کنم هیچ حالت کسالت وبی اشتهایی درکبوتر مشاهده نشده وبه نظرم پراشتهاترهم شده.البته مخرجشان کمی خشکه زده بودکه آن را تمیز نموده.امیدوارم توضیح ناقص وناکافی بنده راعفونماید.چنانچه لازم بود بفرماید توضیح خواهم داد.باتشکر

احمد جان سلام. این غده میتواند دلیل مختلفی‌ داشته باشد. از قبیل سرطانی، چربی‌، تاول یا آبکی‌، کیست چرکی، کیست انگلی و غیره. اگر لطف کنید و عکسی‌ از قسمت ورم کرده با کیفیت خوب بفرستید بهتر خواهیم توانست آنرا شناسأیی کنیم. در ضمن بهمراه آن چند عکس از کبوتر‌های سبز شق شقی کرمانشاه نیز مبذول بفرماید(مزاح). موفق باشید.

امید جمعه 7 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 05:53 ب.ظ

باسلام واحترام.در مورد پاسخ سوال قبلی ام(گرو می دهید یا برای دل خودتان بازی می کنید؟) متوجه منظورتان نشدم.یک سوال دیگر داشتم شما فردی به اسم اکبر در پالم اسپرینگ در کالیفرنیا می شناسید که با دوستانشان (هری ،رولند و...)به کبوترداری مشغول باشند؟ممنون

مجید ز.:

با سلام به امید گرامی. به پرسش‌تان حمید عزیز به‌شفافیت پاسخ داده‌اند. ضمناً یادآور می‌شویم که ما امیدواریم بشود در آمریکای شمالی سلسله مسابقاتی راه انداخت. این بهترین طریق در معرفی این نژاد از کبوتر و ارتقای حرفه‌ای آن است.

در باره‌ی دوستی که نام برده‌اید،‌ ایشان را از نزدیک نمی‌شناسیم، اما نام‌شان را در ایمیل‌های کلوپ کبوتر ایرانی در آمریکا دیده‌ایم.

موفق باشید.

علی از حکیمیه چهارشنبه 5 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 11:59 ب.ظ http://http://kabootaras.blogfa.com/

با سلام خدمت شما عکس های جالبی بودن لذت بردم
اگر دوست داشتید از سایت
کبوتر خال هما(علی از حکیمیه ) دیدن کنید

سلام علی‌ عزیز. از اینکه ما را قابل دونستید و به وبلاگ ما سرزدید بی‌ نهایت سپاسگزارم. بنده هم وبلاگ شما را به لیست دوستان که در وبلاگ قدیم ما موجود است اضافه کردم. پیروز باشید.

حمید سه‌شنبه 4 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 01:09 ب.ظ

سلام وخسته نباشید...
سوالم اینه که کبوتر ها هم دچار اضافه وزن می شن یا نه ؟
اگه میشن از کجا میشه فهمید اضافه وزن داره؟

حمید عزیز سلام. چاق شدن در کبوتر‌ها دقیقا مثل انسان هاست و به چند مورد بستگی داره. ۱- ژنتیک ۲- نوع غذا ۳- و شرایط روحی‌ از انهاست. اگر کبوتری ژن چاقی نداشته باشه به هیچ عنوان به مقدار زیاد چاق نمیشود. نژاد‌های اصلاح شده پرشی معمولاً فاقد این ژن هستند. شما وقتی‌ کبوتر را در دست بگیرید با دست زدن به جناغ سینه و وزن تخمینی آن باید متوجه بشوید که کبوتر چاق شده یا وزن کم کرده است. در ضمن کبوتر چاق سنگین و تند تند بال میزند و صدای بال آن محسوس تر است. امیدوارم که جواب سوالتان را گرفته باشید.

بنیامین دوشنبه 3 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 07:04 ق.ظ http://fancypigeons.tk/

با سلام کامنت حضرتعالی من را به یاد این جمله جناب مهاتما گاندی انداخت :عظمت و فضایل ملت را از طرز برخورد صحیحشان با حیوانات ارزیابی کنید ... اما غیر قابل هضم بودن این قضیه برای من در این بوده که ما شاهد چنین وحشیگری هایی در سال 2012 هستیم هرچند میدانم که در خیلی از کشور ها حقوق انسانی انسان ها هم پایمال میشود چه بسا بدتر از این حیوانات... به امید روزی که تعقل و استدلال که تنها ممیز انسان از حیوان است در جنس بشر نهادینه شود .با سپاس از شما استاد گرامی

مجید ز.:
بنیامین عزیز! دست بر درد مشترکی گذاشتید که به‌واقع درد دلِ‌ همه‌ی انسان‌ها با وجدانی بیدار است. اجازه بدهید ما نیز در هم‌صدایی با آن‌چه آرزو کرده‌اید،‌ جمله‌ی زیبای‌تان را تکرار کنیم: «به امید روزی که تعقل و استدلال که تنها ممیز انسان از حیوان است در جنس بشر نهادینه شود».
سپاس از حضورتان.

احمدازکرمانشاه یکشنبه 2 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 12:14 ب.ظ

سلام دوباره
وعذرخواهی جناب ضیایی وهمچیین آقا مجیدز عزیز وگرامی ظاهراْ این قصور ازبنده بوده احمدازکرمانشاه هستم که بیشتر قصد عرض ادب وتشکرقدردانی بود ببخشیدوتشکر هزارباره.

مجید ز.:

درود بر احمد عزیز و سپاس از توضیح‌تان. من شخصاً این افتخار را دارم که دوستانی از خطه‌ی کرمانشاه و کردستان داشته باشم که دامنه‌ی این دوستی‌ها از ایران به کانادا نیز کشیده شده است؛ نمونه‌ی آن حمید ضیایی خودمان و چند تن دیگر از دوستان.

موفق باشید.

بنیامین یکشنبه 2 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 01:53 ق.ظ http://fancypigeons.tk/

با عرض سلام
وبلاگ ما آپدیت شد اگر لایق دانستیدسری به ما بزنید
نظرات شما استاد گرامی مایه دلگرمی و مباهات ماست
با سپاس از مطالب مفید شما

[ بدون نام ] شنبه 1 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 09:45 ق.ظ


با سلام واحترام
وعرض ادب، خسته نباشید خدمت سروران گرامی آقا حمید وآقامجید عزیز
وتشکرازمطالب آموزشی وارزنده ودیگراینکه بامتانت پاسخ گوی سئوالات دوستان که گاها"سئوال ماهم بوده واستفاده برده بسیارممنونم ازشما عزیزان همیشه سلامت وشادباشید.

سلام به دوست عزیزی که نامشان را فراموش کردند بنویسند. من هم از شما بابت خواندن مطلب این وبلاگ تشکر میکنم. امیدوارم که مورد استفاده واقع بشوند. پیروز باشید.

مهران پنج‌شنبه 30 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 10:04 ب.ظ

سلام به اساتید وبلاگ کبوتر ایرانی‌ در کانادا. واقعا مردم چه فکری میکنند آقا حمید . چرا از اول خوب شروع نمی‌کنن که بعدا نخواهند عذر خواهی‌ کنند. ما عجب ملت عجیبی‌ هستیم. اول ریشه یارو را می‌زنیم بعدش میگیم اشتباه شد. یا از اون طرف با یکی‌ یک دفعه همچین قاطی‌ میشیم که انگار پسر عمومونه، بعد یک دفعه می‌زنیم به ریشه‌اش. اینجور مردمی هستیم دیگه. حد وسط نداریم. البته حرفم متوجه شخص خاصی‌ نیست فقط کلی‌ عرض کردم. شرمنده.

مهران عزیز سلام. ضمن تشکر از بین نظرتان باید عرض کنم که اتفاقاً نظر بنده بر عکس نظر شما است. همه را نمیشود با یک دید بررسی کرد. بخاطر اینکه بعضی‌ از مردم یک منطقه یا نژاد یک سری خصوصیات اخلاقی‌ ( خوب یا بد) دارند ما نمیتوانیم آنرا یک قانون کرده و عمومیت بدهیم. پس کلی بررسی کردن یک امر نادرست میباشد و ما باید به عنوان یک فرد از یک اجتماع از آن پرهیز کنیم تا از عواقب بد آنهم پیشگیری شود. حتی دیده شده که بخاطر عمومیت دادن یک خاصه اخلاقی‌ یا نژادی یا فرهنگی‌ به تمام اقشار یک جامعه، نیرو هایی به نسل کشی پرداخته اند. پیروز باشید.

رحیم از بلژیک پنج‌شنبه 30 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 08:26 ب.ظ

دوستان و برادران عزیزم جناب اقای مجید ز. و جناب اقای حمید ضیایی درود و سلام و عرض احترام و ادب , ولادت کریمه افتاب بی بی حضرت معصومه سلام ا... و دهه کرامت را به همه عزیزانم بالاخص مراجعین محترم این خانقاه دل تهنیت عرض مینمایم . انشاالله به معصومیت ان بانوی کریمه دل همهء انسانها از کینه ورزی پاک گردد و در ان مهر و محبت جاری گردد انشاا...
به جوان فهیم و اینده ساز جناب اقای اسماعیل تقوی همچنین عرض ادب دارم و به ایشان و پدر و مادر بزرگوارشان بخاطر تربیت و پروش این گل زیبا تبریک عرض مینمایم . انشاا... همگی ما وجدانی بیدار داشته باشیم و مواضع اخلاقی خودمان را یکشبه بر حسب ضرورتهای فرصتطلبانه یا ساده دلی عوض نکنیم و شعور جمعی احترام بگذاریم . بنده ارادتی به شهردار مندرس ونکوور ندارم و وضع ایشان برای همه معلوم است , میخواهم دنباله فرمایش جناب اقای تقوی و اقا عمران نازنین و بقیه دوستان عرض بنمایم ان فردی که بدفعات ثابت کرده قابل اعتماد نیست و با بندبازی در یک لحظه از این سو ی طناب به ان سوی طناب سر می خورد را به سرای خود راه ندهید که مایه پشیمانی میباشد !!! جسارت بنده را به ریش سفیدم ببخشید و امیدوارم اقا شاهین گل همشهری خوب ما هم هر جا هستند سلامت باشند خلاصه دلمان خیلی برای این عزیز تنگ شده -:( خداوند متعال یار و نگهبانتان باشد .

مجید ز.:

گرم‌ترین درودهای‌مان نثار جناب رحیم از بلژیک زیبا. امید که لایق مهر روزافزون جنابعالی باشیم و خوشحالیم که دوستانی باوجدان چون شما، این سرا را با دقت زیر نظر دارند که یک‌وقت نویسندگان آن دچار لغزش و خطا نشوند. این مراقبت‌های ویژه، منتهای دوستی است و در هر ارتباطی بسیار لازم.
در باب نکته‌ی شما، امیدوارم عنایت داشته باشید که همه‌ی ما انسان‌ها گاه خطا می‌کنیم و نمی‌شود پرونده‌ی افراد را به صرف چند خطا بست و بزرگواری و بخشش را از دایره‌ی زندگی خود کنار گذاشت. البته به نکات درستی نیز اشاره فرمودید که جای تامل دارد.

ضمناً، این‌جا فضای آزادی است که هر کس چه موافق یا مخالف می‌تواند نظرش را بیان کند، البته نظرها بایستی حتماً‌ بدون تحریف و مستند باشند و در آن‌ها شرط ادب رعایت شده باشد.

با سپاس از رحیم نازنین. به هممیهنان گرامی‌مان در شهر خود سلام مخصوص برسانید.

اسماعیل تقوی - دانشجوی حقوق پنج‌شنبه 30 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 06:36 ب.ظ

سلام به دوستان و دست اندر کار این وبلاگ بسیار زیبا و حرفه ای. با اینکه از مطلب سراپا علمی‌ این وبلاگ نهایت استفاده را می‌برم اما بندرت کامنت میگذارم. دلیل آنهم اینست که بقدری مطلب شما ساده و گویا نوشته شده که هیچ گونه سؤالی برای بنده نوعی باقی‌ نمیگذارد. بخصوص قلم شیوای آقای مجید ز. که نمایانگر تبحر ایشان در قلمزنی می باشد.

بی‌ نهایت مشتاق خواندن مقالات دیگری از ایشان، خارج از باب کبوتر داری هستم. لطفا اگر چیز دیگری وجود دارد ما را هم مستفیض کنید.

امروز طبق عادت روزانه وقتی‌ وارد فضای مجازی شدم و به یکایک وبلاگها سرزدم، متوجه کامنت جناب بهروز پ. در وبلاگ شما شدم. حقیقتاً باز هم قصد داشتم که چیزی نگویم و از کنار ماجرا بگذارم که نشد. دوست گرامی‌ آقای بهروز پ. از آن روی که بنده دنباله ‌رو اتفاقات جاری بین شما و آقای تهرانی‌ بوده‌ام به دلپاکی‌ شما ایمان دارم. اینرا می‌ گویم که خدایی ناکرده گمان برده نشود که قصد کوبیدن و یا حتی کوچک کردن بزرگواری شما را دارم. بیاد دارم وقتی‌ که حاج یوسف بزرگوار با درایت خاصی‌ حکم کردند و شما را زیان خورده رابطه شما و آقای تهرانی‌ اعلان کردند، بنده هم با توجه به شواهدی که در وبلاگها ارائه شده بود، و با دانشی که در حال اندوختن آن هستم قضاوت ایشان را (در قسمت اخلاقیات) کاملا درست و بجا دیدم و مشخص بود از مولی علی (ع) پیروی نموده اند. پیرو فرمایش شما آن روز‌ها گذشته و "بدست فراموشی سپرده شده". پس چرا شما تا کنون " روز‌های فراموش شده" را خودتان فراموش نکرده اید و دست دوستی‌ به آقای تهرانی‌ نداده اید؟ مگر غیر از اینست که دل‌ چرکین از ایشان هستید؟ فراموش کردن و بخشیدن شرایط خاص خودش را دارد و فقط گذشت زمان کفایت نمیکند. من هنوز در هیچ یک از وبلاگها ندیده‌ام که جناب علیزاده که اکنون طبق فرمایش شما به شیرینی‌ از آقایان حمید و مجید یاد می‌کند بابت توهین علنی و تهمت "دست‌های آنها را آغشته به خون برادرانمان است" در وبلاگ‌های "شمیران" و "حتی کبوتر ایرانی‌ در کانادا" به این اشخاص عذر خواهی‌ کرده باشد. البته در جایی نوشته بودند که ایشان در مورد مجید ز اشتباه کردند و منظورشان حمید ز. بوده است. چه بسا که به جای بهتر کردن، آنرا بد تر هم کردند. نیت خیر شما آقای بهروز پ واقعا ستودنیست. اما آیا کفایت می‌کند؟ از طرفی‌ ما خوانندگان وبلاگ‌های موجود هنوز سر در گمیم که آقای علیزاده که در وبلاگ شمیران آنچنان با آقایان تهرانی‌ و پرسادمهر دل‌ می‌دادند و قلوه می‌گرفتند چرا بطور ناگهانی پشت به آنها کردند؟ آقا بهروز شما فرمودید که به ماهیت آنها پی‌ بردند. مگر ایشان وبلاگ پربار ارباب خسرو را بدفعات در وبلاگ شمیران " عده‌ای عقده‌ای و حسود" ننامیدند و از خداوند برای آقای تهرانی طلب صبر و توان مبارزه با اینها ننمودند؟ چطور شده است که عقده ای ‌ها و حسود‌ها دوست شده اند و دوستان قدیم یک شبه دشمن شدن؟ آقا بهروز هدف من از بیان این نکات بعنوان یک خواننده پر و پا قرص وبلاگ‌های موجود بلاخص همین وبلاگ علمی‌ تخصصی کبوتر ایرانی‌ در کانادا ، وبلاگ وزین ارباب خسرو و وبلاگ پرنکته و مفید کبوتر شمیران اینست که به شما عرض کنم که به سادگی‌ و بخاطر مسائل اخلاقی‌ این طرفند‌ها را قبول نکنید که روزی همین کار با شما انجام خواهد شد. این تجربه شخصی‌ بنده در رابطه با اینگونه افراد است که در کامنتی خصوصی به آقای تهرانی‌ گوشزد نمودم، ولی‌ گویا ایشان بیشتر از آنکه ما می ‌دیدیم خود را درگیر کرده بودند. در اینجا لازم میدانم که عرض کنم بنده آقای علیزاده را حضوراً نمیشناسم اما به اقتضای شغلی ‌‌ام با اینگونه افراد بسیار سرو کار دارم. ادمهایی که مسئولیت اشتباهات کرده خود را به گردن نمی گیرند و در صدد جبران خصارت روحی و حیثیتی که به افراد زده اند بر نمی آیند و چون خود را به فراموشی می زنند فکر می کنند دیگران هم فراموشکار هستند و به حافظه جمعی توهین می کنند . امروز در دنیا طرف را بخاطر گناه سی سال قبلش محاکمه می کنند و جزا می دهند. ایشان معتقد هستند هر طور خواستند با حیثیت مردم بازی کنند و نارفیقی کنند و روابط با افراد را در لحظه ای نابود کنند و به دشمنی تبدیل نمایند و با چند رنگی هر لحظه به رنگی در آیند و لحظه ای با فردی دوست و لحظه ای بعد دشمن بشوند و بعد با خیال راحت همه چیز را بسپرند به دست زمان و بگویند خوب مردم فراموش می کنند! پس این وسط تکلیف وجدان عمومی و ادمهای خسارت دیده چه می شود؟ جناب بهروز پ عزیز شما هم لطفاً کمتر هیجانزده عمل نمایید و به عواقب دوستی های یکشبه و آدمهایی که نمک می خورند و نمکدان می شکنند بیشتر عنایت بفرمایید . امیدوارم که انتقاد بنده به عنوان یک برادر کوچکتر، شما را ناراحت نکرده باشد. در ضمن از آقا حمید و آقا مجید تشکر می‌کنم که این فرصت را به بنده داده اند تا دروس خود را در اینجا تمرین کنم. جهت مزاح عرض کردم. یا مولی علی.

مجید ز.:

جناب اسماعیل تقوی دانش‌پژوه ممتاز رشته‌ی حقوق، پس از عرض سلام و تقدیم احترام،‌ نیاز به گفتن ندارد که ما مدت‌هاست از وجدان بیدار شما آگاهیم و بی‌شک التزام جنابعالی به اخلاقیات و کرامت انسانی بر کسی پوشیده نمانده است. از این روست که خوشحالیم این سرا توانسته میزبانی دیدگاه‌های نغز قضایی شما را به‌عهده گیرد و فضایی باشد برای تبادل نظر اهل خبره.

بدون ورود به محتوی ابراز نظر جنابعالی یا سمت دیگر، لازم می‌دانیم که خاطر نشان کنیم با شناختی که از دوست‌مان جناب بهروز پ. داریم، مطمئن هستیم که ایشان با نیت خیر پادرمیانی کرده‌اند. در کل توصیه ما به همه‌ی دوستان و مراجعین محترم این است که دست در دست هم و بی هیچ حب و بغض، به ایجاد فضایی پاکیزه و صلح‌آمیز یاری رسانند.

با آرزوی موفقیت روزافزون.

عمران پنج‌شنبه 30 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 06:30 ق.ظ

درود می فرستم به سروران خودم و دستاندرکاران فرهیخته وبلاگ وزین کبوتر ایرانی در کانادا و عرض ادب دارم خدمت سرور مجید ز ارجمند که وقت گرانبهاشون را در راه اعتلای ورزش مفرح کبوتر پرانی و اموزش دوستان مصرف مینمایند و حمید خان ضیا که جایگاهشان روی تخم چشم بنده است (البته هی قول میدن اما به کلبه خرابه ما تشریف نمیارن :))) جهت مزاح) و خلاصه مخلص هر چی کبوتردار و کبوتر باز با مرام و مشتیه که عشق پاکش را به ظواهر کذایی این دنیای فانی نمیفروشه
هر چی بگم کمه واقعن از این مقاله مفید خیلی استفاده کردم و امیدوارم اموزشهای کبوترداری مدرن در این سرا (اصطلاحی که خودتون استفاده میکنید و خیلی هم عالیه. متشکرم) برقرار بمونه. می دونم از توصیه های دوستان من ناراحت نمیشید برای با اجازه بزرگان به خودم این اجازه را میدم و ازتون ملتمسانه تقاضا میکنم فضای اموزشی وبلاگ را به حاشیه کشیده نشود و خواهشن درگیر این دوستی دشمنی ها بچه بازی این وبلاگ نشود و جایگاه خودتان را که برای ما خیلی بالاست و با احترام به بقیه وبلاگها واقعن جایگاه خاصیه در فضای وب با ایجاد ارتباط با مهره های سوخته که هر روز یکجا لونه میکنن خراب نکنید . شرمنده ام برای این گفتهء خودم ولی مجبور شدم که بگم چون وظیفه کوچکی بود که در برابر اینهمه کمک بی ریا که اساتید خودم به این ورزش میکنید انجام بدم. به امید دیدار شما در سرای این حقیر و پیروز باشید و خداوند پشتیبان تان .

سلام عمران عزیز. از اینکه افرادی مثل شما و دیگر دوستان این وبلاگ در مورد ما این چنین لطف دارند بی‌ نهایت سپاسگزارم. ما همیشه در این راه مصمم بوده ایم و با هر وزش بادی جهت عوض نمی‌کنیم. در ضمن به محض رسیدن به آن دیار عزیز شما از اولین کسانی‌ خواهید بود که ما را سرفراز خواهید کرد. پیروز و سربلند باشید.

عادل چهارشنبه 29 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 06:05 ب.ظ

با درود مجدد خدمت اقا حمید ومجید گرامی وخسته نباشید حمید جان کجایی اقا دل ماخیلی واست حسابی تنگ شده امیدوارم هر کجا ودر هر حال خوش وسالم باشی واقا مجید درمورد کبوتر نه جوش ونه تورمی در بال وهیچ علائمی از بیماری کنگر مشاهده نشد واگر درد بال نباشد هیچ نشانه ای از بیماری به چشم نمی خورد حتی خیلی هم مستی میکند وفقط درد بال مشکل ساز است اگر باز هم توضیح دیگر لازم هست بفرمایید اطاعت امر کنم با تشکر فراوان

مجید ز.:
با درود. اگر احتمال کنکر یا سلمونلا نیست و کبوتر وزنش خوب است و تحرک کافی دارد،‌ دیگر احتمالاتی را در نظر بگیرید که در کامنت قبل ذکر شد.
حمید عزیز نیز خوب هستند و سلام می‌رسانند و به زودی به جمع دوستان باز خواهند گشت.

موفق باشید.

عادل سه‌شنبه 28 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 11:18 ب.ظ

حمید عزیز و اقا مجید سلام امیدوارم که ایام به کام شما سروران گرامی بوده و تیر ماه خوبی را پشت سر گذاشته باشید طبق معمول اقا مجید باز هم گل کاشتن ومطالبی بسیار مفید وعلمی را به نگارش در اوردن دست گلشان درد نکنه از محضر گرامیان سوالی داشتم که یکی از کبوتر های نر که بشدت تو لک می باشد اوایل یک کتش کمی لنگ می زد که به علت کمبود وقت و شاید هم سهل انگاری توجه خاصی نکردم وگمان کردم از لک و شیر بودن پر کبوتر باعث می باشد وبعد مدتی درد بالش بیشتر شد به مدت سه روزقرنطینه کردم وداروی تتراسایکلین دادم ولی بهتر نشد برای همین مزاحم شما بزرگان شدم تا کسب تکلیف و تقاضای راهنمایی کنم در ضمن واکسن نیو کاسل وانفولانزا زده شده وهیچ کبوتر جدیدی هم وارد گله نشد ه تا حد امکان هم نظافت وبهداشت را رعایت شده با سپاس فراوان و ارادت بی پایان

مجید ز.:

با سلام. از لطفی که به ما دارید تشکر می‌کنیم.

نخست و به آرامی، کت کبوتر را باز کرده و ماهیچه‌ی قسمت انتهایی بال آسیب‌دیده را با آن‌یکی مقایسه کنید و مطمئن شوید که ورم ندارد. اگر ورم داشت یا دمل روی مفاصل بال یا قسمت کمر منتهی به بال وجود داشت، کبوتر مبتلا به سلمونلا است و راه درمان استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های قوی مثل بیترول است، به مدت یک‌هفته تا ده روز.
اگر ورم مشاهده نشد، کبوتر را در دست بگیرید و بال ایراددار را باز کنید و بعد از لحظه ول کنید و ببینید آیا به‌سرعت جمع می‌شود یا نه. در بعضی از حالات بیماری کنکر، در بال‌ها یا یک بال سستی دیده می‌شود و کبوتر در اصطلاح کت می‌اندازد. بدن کبوتر را خوب از لحاظ وزن و وضعیت بررسی کنید. اگر جناق بیرون زده و در گلوی کبوتر کف یا در دهانش سفیدک مشاهده کردید،‌ به کنکر مبتلا شده.
شاید هم علت ضرب‌دیدگی باشد که اغلب به مرور زمان مرتفع می‌شود.
گاه حتا نیش بعضی از حشرات باعث چنین مشکلی می‌شود که بعد از مدتی به حالت اول باز می‌گردد.
ضمناً امیدوارم کبوتر کت‌گیر نشده باشد.
به هر حال، موارد بالا را به‌دقت چک کنید و به ما اطلاع بدهید.

امید که کبوترتان بهبود یابد.

سعیداز کهنوج سه‌شنبه 28 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 07:38 ب.ظ

باسلام خدمت دودوست گرامی اقا حمید واقا مجید
دوسوال داشتم

1--برای اینکه کبوتری طوقی بشه باید هردوکبوتر طوقی باشندیانه یکی طوقی باشه کافی و میشه کبوترطوقی رابا کبوتر کله ای یا کله برنجی جفت نمود وجوجه طوقی بدست اورد لطفا در صورت امکان توضیح کاملی مکتوب نماید ؟

2--جسارتا برای چندمین بار سوال مینایم ازجوجه های همخون چه خبر ایاقصددارید مسئله رابازنموده وگسترش دهید درکل وضیعت جوجههای همخون چطوره ؟

مجید ز.:

سلام و سپاس از همراهی شما.

1- ترجیح این است که طوقی را با طوقی جفت کنید تا جوجه‌هایی با پیشینه‌ی اصیل به‌دست آورید.

از آن‌جا که دومین نکته‌ی مطروحه‌ی شما پرسش تعدادی دیگر از دوستان نیز هست،‌ در یادداشتی مستقل به آن خواهیم پرداخت.

موفق باشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد