کبوتر ایرانی‌ در کانادا

اصول علمی پرورش و مدیریت کبوتر بلندپرواز ایرانی

کبوتر ایرانی‌ در کانادا

اصول علمی پرورش و مدیریت کبوتر بلندپرواز ایرانی

برنامه ثبت و سازماندهی جوجه کشی‌

با عرض سلام و عرض ادب بخدمت دوستان عزیز و یاران بزرگوار. در پی‌ درخواست‌های مکرر دوستان چه در قسمت نظرات وچه بصورت خصوصی، بر این شدم تا برنامه ثبت جوجه کشی‌ را که قبلاً در اختیار دوستان گذاشته بودم و به دلایلی از کار افتاده بود را دوباره راه اندازی کنم. از اینکه میبینم خیلی‌ از کبوتر پروران درصدد داشتن اینگونه برنامه‌ها هستند خوشحال میشوم. این خود نشانگر بالا رفتن سطح پرورش کبوتر و علمی‌ برخورد کردن با آن است. بسیار دیده شده که حتی خیلی‌ از کبوتر بازان حرفه‌ای فراموش کرده اند که یک کبوتر خوبشان از چه نسلی آمده است. بهمین دلیل برخورد حرفه‌ای با این ورزش نیازمند یک سازماندهی دقیق و یک برنامه مرتب است.


این برنامه، یک برنامه قدیمی‌ است که در اصل برای جوجه کشی‌ مرغ عشق نوشته شده است. اما خودم شخصاً برای کبوتر ها، قناری‌ها استفاده می‌کنم که بسیار کارم را ساده کرده است.


درصورتی‌که مایل به داشتن این برنامه هستید میتوانید مراحل زیر را انجام داده و فارغ بال از دیگر مراحل این ورزش لذت ببرید.


۱- با کلیک روی لینک زیر برنامه را دانلود کنید.

http://s3.picofile.com/file/8205030642/%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87_%DA%A9%D8%A8%D9%88%D8%AA%D8%B1.rar.html


۲- آنرا روی دسکتاپ ذخیره کنید. فایل مذکور بصورت zip است که باید آنرا Extract کرده و در یک فولدر جدید ذخیره و باز کنید.


۳- سپس در بین فایل‌ها setup.exe را پیدا کرده و روی آن کلیک کنید تا برنامه روی کامپیوتر شما نصب شود.


۴- در حین نصب کردن به تمامی مراحل بله بگویید. تا اینکه به پیغام "برنامه شما %۱۰۰ نصب شد" برسید.


۵- دوباره به فولدر مورد نظر برگردید و فایل budgie.exe را پیدا کنید و روی آن کلیک کنید. اکنون برنامه بصورت کامل باز میشود و در اختیار شماست. در صورتیکه مایل بودید میتوانید فایل budgie.exe را بصورت "راه میانبر" shortcut روی دسکتاپ بگذارید.


دوستان عزیز هر سوالی که در رابطه با این برنامه داشته باشید، بنده در خدمت خواهم بود.

پیروز باشید.

نظرات 70 + ارسال نظر
میثم یکشنبه 6 فروردین‌ماه سال 1396 ساعت 09:13 ق.ظ

سلام مجدد..
این برنامه رو نمیتوم دانلود کنم
لطفا راهنمایی بفرمایید

رضا دوشنبه 2 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 05:00 ب.ظ

ممنون از مطالب اموزنده شما
لطفا صفحه جدیدی برای اموزش برنامه ای ک گذاشتید ایجاد کنید و در حد مورد نیاز توضیح دهید..از وارد کردن اطلاعات تا ذخیره کردن و بازیابی

سلام.
دوستان از همین طریق این برناه را دریافت کرده و استفاده میکنند. لطفا اگردر این راه مشکلی دارید به بنده ایمیل بزنید تا مرحله به مرحله کمکتان کنم. موفق باشید.

افسانه پنج‌شنبه 27 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 04:17 ب.ظ

با سلام
مدتی که کبوترام تخم میگذارن اما فقط یک تخم باز میشه دلیلش چی میتونه باشه

سلام ،
افسانه جان احتمال دارد که ماده شما جوان ست. به خوبی تخم ها را زیر خود گرم نمیکند.

م.ر چهارشنبه 27 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 07:42 ب.ظ

سلام وقتتان بخیر مطالب جالبی نوشته اید اما یک عیب کوچک دارد و ان هم این که به منبع یا بهتر است بگویم مقاله به چاپ رسیده ذکر نشده است سپاس از سایت تون

سلام م.ر عزیز،
این مقاله نوشه خود بنده است. اما برنامه ثبت و سازماندهی را وقتی روی کامپیوترتان بریزید خواهید دید که کار چه کسی است.
متشکر از توجه تان.

ابوبکر سه‌شنبه 19 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 06:42 ب.ظ

آیا میتوانم جوجه هارا از پنج روزگی بادست بزرگ کنم چه غذایی باید به آنها داد

اﺑﻮﺑﻜﺮ ﻋﺰﻳﺰ,
ﻛﺎﺭ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺳﺨﺘﻲ اﺳﺖ . ﭼﺮا ﻛﻪ ﻛﺒﻮﺗﺮ ﺗﺎ ﺩﻩ ﺭﻭﺯﮔﻲ ﺷﻴﺮ ﻣﻴﺪﻫﺪ. ﻣﻴﺘﻮاﻧﻴﺪ ﺑﺎ ﻓﺮﻣﻮﻝ ﻏﺬاﻱ ﺟﻮﺟﻪﻃﻮﻃﻲ اﻣﺘﺤﺎﻥ ﻛﻨﻴﺪ. ﻣﻮﻓﻖ ﺑﺎﺷﻴﺪ

حامد جعفراوغلی چهارشنبه 9 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 11:53 ب.ظ

ممنون آقا حمید واسه این برنامه خوب

حمید دوشنبه 27 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 04:10 ب.ظ

سلام..حداقل دمایی که کبوتر تو سرما میتونه تحمل کنه چنده؟؟؟

حمید عزیز سلام. گفته میشود کبوتر قادر به تحمل ۸۰- سانتیگراد است. زیرا که در شهر‌های قطبی کبوتر های وحشی دیده میشود. اما خود بنده دیده‌ام که ۴۵- هیچ آسیبی به کبوتر نمی‌زند.

علی دوشنبه 27 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 10:23 ق.ظ http://www.loxblog.com/admin.php#purchasing

سلام خدمت حمید اقا دوست عزیز من علی از قم با روزانه بیش از هزار بازدید از وب سایت کبوترچتری +عکس اماده تبادل لینک با شما هستم در صورت تمایل به وب من سر بزنید و نظر خود را اعلام کنید.در صورت تمایل ما رو با اسم کبوتر زیبا قم لینک کنید ممنون منتظر جواب شما دوست عزیز هستم.

علی‌ عزیز سلام. لطفا یک بار دیگر آدرس وبلاگتان را لطف کنید. ممنون.

حمید یکشنبه 26 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 11:42 ب.ظ

سلام..برای جوجه گرفتن تو فصل سرد زمستان چیکار باید بکنیم؟؟؟؟؟بی نهایت سپاسگذارم از وقتی که میگذارید

سلام حمید جان. جوجه کشی‌ در زمستان به هیچ عنوا ن توصیه نمیشود. چرا که به کبوتر‌های شما صدمه می‌زند. بهترین زمان برای جفت کردن و آغاز جوجه کشی‌ بدون اینکه هیچ کاری انجام بدهید هفته آخر بهمن ماه است. موفق باشید.

میلاد یکشنبه 26 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 11:41 ب.ظ

سلام..اول از همه از وبلاگ خوبتون تشکر میکنم..راستش من یه چند روزیه که یه جفت قمری الماسی(چینی) خریدم و از اونجایی که جایی رو پیدا نکردم تا سوالمو بپرسم..اینجا میپرسم تا شما منو راهنمایی کنید...الان که هوا سرد شده..اشکالی نداره که تو حیاط باشن؟؟؟؟؟االبته من دور قفس رو کاملا با پلاستیک پوشوندم و شبها هم جلوش رو با پارچه میپوشونم ولی این روزا هوا خیلی سرد شده.....ایا میشه توی قفس یه لامپ کوچیک یخچال کار بزارم و شبها روشنش کنم تا داخلش گرم بشه؟؟؟؟خواهشااا راهنمایی کنید تا چیکار کنم....الان که هوا سرد شده جوجه نمیدن؟؟؟؟؟؟

دوست عزیز سلام. میلاد جان این نوع قمری‌ها بسیار حساس هستند و باید در قفس و داخل منزل نگهداری شوند. اگر در حیاط نگهداری میشوند باید دمای بالای ۱۸ درجه برایشان مهیا شود. آیا این لامپ شما میتواند این دما را تولید کند؟ خیر، این پرندگان در هوای سرد قادر به تولید مثل نخواهند بود. موفق باشید.

عمران یکشنبه 26 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 10:17 ب.ظ http://ghanar.blogfa.com

داداش یه سواله دیگه.
من از کجا مطمئن شم که تو نژاد این ماده کاکلی هست یا نه؟یعنی با چند دست جوجه مشخص میشه؟ الان 2 دست کشیدم که 1 جفتش زنده موندن که کاکل ندارن
رنگشون هم یکیش رنگه نر کاکلیه یکیش هم رنگه ماده.

راستی بی زحمت یه توضیح هم راجبه تقویت جوجه ها و کشیده شدنشون بده

خیلی ممنون داداش

عمران جان اگر بعد از چند سری جوجه کشی‌ کاکلی نداد یعنی‌ اینکه این ژن را نداره. معمولاً ۴ جفت جوجه را ملاک قرار میدان. برای تغذیه جوجه‌ها به مقالات همین وبلاگ که توسط مجید عزیز نوشته شده مراجعه کنید.

http://iranianpigeonsincanada.blogsky.com/1391/02/21/post-10

حمید سمنان یکشنبه 26 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 08:25 ب.ظ http://kabootarsemnan.blogfa.com/

حمید عزیز سلام
وب بسیار زیبا و پرباری داری
بسیار استفاده کردم
ممنون بابت این همه عشق و علاقه و پشتکار
آرزوی من سربلندی شماست

سلام حمید عزیز. تشکر از لطف‌تون. از اینکه به این وبلاگ سرمیزنید بی‌ نهایت. سپاسگزارم. درضمن وبلاگ زیبای شما هم به لیست دوستان اضافه شد. امیدوارم در این راه پیروز و سربلند باشید.

محمد از قم یکشنبه 26 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 08:16 ق.ظ http://www.oqp.blogfa.com

حمید عزیز سلام
راستش یکی از بیننده های وبلاگ من خواسته تا برنامه ارائه شده در این پست شما را برایشان ترجمه کنم. بنده اینکار را منوط به کسب اجازه از شما کردم که چنانچه صلاح می دانید و اجازه می دهید این ترجمه را انجام دهم و در اختیارشان بگذارم. ممنون از لطف شما و منتظر جواب هستم
با سپاس

ﻣﺤﻤﺪ ﻋﺰﻳﺰ ﺳﻼﻣﻲ ﮔﺮﻡ اﺯ ﻛﺎﻧﺎﺩاﻳﻲ ﺳﺮﺩ . اﻭﻝ اﺯ ﻫﻤﻪ ﺯﺣﻤﺘﻲ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ ﺷﺪﻩ اﻳﺪ ﻟﻂﻒ اﺳﺖ و ﻛﺴﺐ اﺟﺎﺯﻩ ﺑﺎﺑﺖ ﻟﻂﻒ ﻛﺮﺩﻥ ﻧﺸﺎﻥ اﺯ ﺑﺰﺭﮔﻲ ﺷﻤﺎ ﺩاﺭﺩ. ﺩﺑﮕر اﻳﻨﻜﻪ اﻳﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻳﻚ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻋﻤﻮﻣﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﻣﺘﻌﻠﻖ ﺑﻪ ﻫﻤﻪ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ اﺳﺖ و ﺷﻤﺎ ﻫﺮ ﻛﺎﺭﻱ ﺭا ﻛﻪ ﺻﻼﺡ ﻣﻴﺪاﻧﻴﺪ ﻣﻴﺘﻮاﻧﻴﺪ ﺑﺎ ﺁﻥ اﻧﺠﺎﻡ ﺑﺪﻫﻴﺪ. ﺷﺮﻣﻨﺪﻩ اﻡ ﻛﻪ ﻧﺘﻮاﻧﺴﺘﻢ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺟﺪﻳﺪ ﺗﺮﻱ ﭘﻴﺪا ﻛﻨﻢ. ﺩﺭ ﻫﺮ ﺻﻮﺭﺕ اﮔﺮ ﺳﻮاﻟﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﺩﺭ ﺧﺪﻣﺖ ﻫﺴﺘﻢ.

منصور محمدی یکشنبه 26 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 07:47 ق.ظ http://زیرگذر کبوتر مجیدیه

با عرض ادب و سلام خدمت آقا حمید و آقا مجید. امیدوارم خوب و سلامت باشید.و همچنین خسته نباشید عرض میکنم بابت تهیه پست جدید و مطالب آموزنده این پست. مثل گذشته مطالب وزین و علمی هستند که بسی جای تقدیر دارد . امیدوارم در تمامی مراحل زندگی موفق و پیروز باشید.

ﻣﻨﺼﻮﺭ ﺧﺎﻥ ﻣﺤﻤﺪﻱ ﮔﻞ ﺩﺭﻭﺩ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ. ﻫﻤﻴﻨﻜﻪ ﺑﺰﺭﮔﻲ ﻣﺜﻞ ﺷﻤﺎ ﺗﺎﻳﻴﺪ ﻣﻴﻜﻨﻨﺪ, ﺑﻨﺪﻩ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﻣﻴﺒﺎﻟﻢ. اﻳﻜﺎﺵ ﻣﻴﺸﺪ ﻛﻫ ﺩﺭ ﺧﺪﻣﺘﺘﺎﻥ ﻣﻴﺒﻮﺩﻡ و ﺣﻀﻮﺭﻱ اﺯ ﺷﻤﺎ ﺗﺸﻜﺮ ﻣﻴﻜﺮﺩﻡ. اﻣﻴﺪﻭاﺭﻡ ﺷﻤﺎ ﻫﻢ ﺩﺭ ﻫﻤﻪ اﺭﻛﺎﻥ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﭘﻴﺮﻭﺯ ﺑﺎﺷﻴﺪ. ﻛﻮﭼﻚ ﺷﻤﺎ.

عمران شنبه 25 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 01:46 ب.ظ http://ghanar.blogfa.com

۴- نر کاکلی + ماده بدون ژن نهفته = جوجه‌های بدون کاکل

۵- ماده کاکلی + نر بدون ژن نهفته = جوجه‌های بدون کاکل



25% جوجه های که از موارد ۴ و ۵ بوجود می‌آیند (f۱) حامل ژن کاکل میباشند و تنها طریقی که میتوان به آن پی‌ برد جفت کردن آن جوجه ها با یک کبوتر کاکلی یا حامل ژن کاکل می‌باشد. اگر حتی یکی‌ از جوجه های حاصله (f۲) کاکلی بود آن کبوتر شما (f۱)صد در صد حامل ژن کاکل است.

تو این مطلب زده احتماله کاکلی دادن هست؟

عمران عزیز. خیر اصلا امکان کشیدن جوجه کاکلی از این دو نیست. مگر اینکه ماده ژن نهفته کاکل داشته باشد که شما مطمئن هسیتد ندارد. اما اگر جوجه امسالش را سال دیگر با پدر کاکلی جفت کنید حتما کاکلی خواهید گرفت. اگر این نر را به خواهرش بزنید ۵۰% جوجه‌ها مثل پدر و ۵۰% مثل مادر میشوند یعنی‌ الزاما سرو کله بهبود پیدا نمیکند اما حتما چند جوجه کاکلی خواهید گرفت. اما از نظر رنگ خوب خواهند شد. در موارد ۴ و ۵ گفته شده که حامل ژن کاکل خواهند بود یعنی‌: کاکلی نیستند اما ژن کاکل درشان وجود خواهد داشت. مثل کسی‌ که چشمان سیاه داشته باشد اما ژن چشم آبی بصورت نهفته داشته باشد. در ضمن F۱ نسل اول و F۲ نسل دوم هستند.

عمران شنبه 25 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 10:18 ق.ظ http://ghanar.blogfa.com

داداش اینو فراموش کردم بگم.
نر کاکلی سر و کله ی بزرگی داره.ولی خواهرش از این لحاظ ضعیفه.ولی رنگش ۲کت مشکیه بدونه غلطه.
رنگه کاکلی هم ۲کت فیلیه.
داداش کاکلی با خواهرش جوجه ی خوب میدن به نظرت؟

عمران شنبه 25 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 10:10 ق.ظ http://ghanar.blogfa.com

مادر پدره کاکلی دسته خودم نیست.
پس با خواهرش قطعا 75% جوجه ها کاکلی هستن؟

راستی داداش اصلا احتماله این که با این ماده که به کاکلی زدم دادانه جوحه ی کاکلی نیست؟

حسین از اصفهان جمعه 24 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 07:49 ب.ظ

..... ادامه ......
همخون جفت انداختن باعث آشکار شدن ژنهای نهفته در شرایط هموزایگوس می شود. چون ژنهای مخفی ممکن است مطلوب یا نامطلوب باشند بنابراین نتایج همخونی به طور قابل ملاحظه ای متغیر می شود. پس این روش همخونی نیست که اشکالزاست بلکه ژنهای مخفی نامطلوبند که مشکلات را به وجود می آورند.
نتایج بدست آمده از این روش بستگی دارد به ژنهای مخفی ای که جفت اولیه داشته اند و همخون جفت انداختن به خودی خود اثرات بد ندارد. این را دکتر Helen Dean King از انستیتو Wistar فیلادلفیا ثابت نمود. او تعدادی موش صحرایی را به صورت برادر به خواهر جفت انداخت و این کار را برای بیش از صد نسل ادامه داد. او در حین مشاهدات خود مرتبا و به دقت موشهای بزرگتر و بهتر را انتخاب می کرد. در پایان او موشهایی بدست آورد که بزرگتر بودند و بیشتر عمر می کردند و زادوولد بیشتری هم داشتند. علت این نتایج خوب این بود که وی تمام حیوانات نامطلوب را حذف می نمود و بهترین آنها را برای تولیدمثل انتخاب می کرد. الان در دنیا به این موشها می گویند موشهای Wistar و یک گونه جدید شناخته می شوند. بله خانم دکتر کینگ یک سو از موشها ساخت که الان بیشتر آزمایشگاه های ژنتیک دنیا با آنها سروکار دارند اما ما با این همه ادعای کبوتربازی هنوز نمی توانیم "کبوتری بسازیم که در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشد".
خلاصه بگویم: مخالف تن کردن، گله کبوتران را به سوی یکدستی می برد (نه ارتقای ساعت پرواز) و همخون تن کردن واریانس و پراکندگی و دور شدن و تغییر ایجاد می کند و شگفتی می آفریند. هر کدام جایگاه خودشان را دارند و کاربردشان متفاوت است.
به امید روزی که اهالی این رشته به دیگران بیشتر احترام بگذارند و دوستی هایشان عمیقتر شود و از موفقیت دیگران خوشحال شوند و تجربیات و اطلاعات خود را ناگفته نگذارند و تجربیات ارزشمندشان به علم روز هم مجهز شود و کبوترهایشان سال به سال بیشتر بپرند و موجبات مسرت و شادی دل همه عاشقان کبوتر را فراهم کند....
به امید آن روز

حسین از اصفهان جمعه 24 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 07:47 ب.ظ

... ادامه مطلب ....
بحث کجا بود؟ آها، جهش ژن پرش. خب این کبوتر پرش استثنا همه میادین مسابقات را فتح می کند اما با هر ماده ای تن می کنیم جوجه ای در حد خودش نمی دهد و جوجه هایش افت می کنند. چرا؟ چون ماده هایش در حد خودش نیستند. اینجاست که برای تثبیت یک ژن خوب که اتفاقی پدید آمده باید از همخون جفت کردن استفاده کرد. چگونه؟ نر را به چند ماده می زنند و از بین جوجه های ماده اش بهترین آنها را برای جفت انداختن با پدرش کاندیدا می کنند. بعد نوبت به نوه هایش می رسد. نر اولیه را به نوه اش می زنند. بعد به نبیره اش و ...
ضمن پیشروی در این کار مرتبا جوجه های حاصل به مشخصات ژنی نر اصلی بیشتر نزدیک می شوند. به این کار می گویند Line-breeding جفت انداختن خطی.
مطلب دیگر اینکه همخون جفت کردن شگردهای مختلف دارد و حادترین آنها جفت کردن دو جوجه کِر هم (برادر و خواهر در یک نسل) است که به آن همخونی نزدیک می گویند و حرفه ای های دنیا هم زیاد به این روش تمایل ندارند و مشکوک است. گاهی نیز برادر و خواهر را از 2 نسل مختلف به هم می زنند (همخونی دور). اما بسته به هدفی که ما داریم و کبوتر هدفی که در ذهن ساخته ایم از تکنیکهای همخونی استفاده می کنیم و همین جوری نیست که برویم هر کبوتری را با بچه اش یا اقوامش جفت دهیم. کلی چارت و جدول و نمودار دارد که مثل یک شابلون ادامه کار را نشان می دهد.
خب اگر ما چند نر و ماده خوب داشته باشیم و مرتبا آنها را با هم تن کنیم و همخون نباشند چه اشکالی دارد؟ اشکالی ندارد ولی با این کار داریم به تدریج کبوترانمان را یکدست و یکنواخت می کنیم. یعنی اگر ژنهای عالی در یک کبوتر داریم با جفت انداختن با کبوتری دیگر که آن ژنها را به آن کیفیت ندارد داریم ژنهای عالی را به هدر می دهیم و آنها را ضعیفتر می کنیم. اگر هم ناگهان از بیرون کبوتر جدید وارد چرخه تولید مثل کنیم داریم ژنهای جدید به مجموعه اضافه می کنیم و سر از راهی دیگر درمی آوریم. اما اگر میخواهید شگفتی ببینید همخون جفت کنید. ممکن است بارها جوجه ای بگیرید که یک ساعت هم نپرد یا علیل باشد یا به مشکلات دیگر دچار باشد. ممکن هم هست یک بار جوجه استثنایی بدهد که همه هدف همخونی همان یک جوجه عالی است که ژن پرش آن تقویت شده. همه جوجه های بدردنخور حذف می شوند و کار با همان جوجه استثنایی ادامه می یابد. پس کاری وقتگیر و بلندمدت است که باید صبر و حوصله داشت.
مثال دیگری می زنم از دنیای سگها: دوبرمن را همه می شناسید چه سگ قلدر و کلانتری است. رنگ آن معمولا سیاه است با لکه های قهوه ای. یکبار در سال 1976 در اثر جهش ژنی، یک سگ دوبرمن ماده متولد شد که سفیدرنگ بود. حالا ما بودیم چه کارش می کردیم؟ با بهترین نر دوبرمن سیاه تن می کردیم و دوبرمنهای سیاه و سفید (ابلق) خوبی می گرفتیم ...(خنده دار می شد ها......حتما با چند نسل ادامه کار تبدیل می شدند به دوبرمن های ابلق تیکه پاره ....(مزاح)). اما آنها چه کار کردند؟ همین روش Line-breeding را در پیش گرفتند و الان ژن دوبرمن سفید تثبیت شده است. بروید دوبرمن سفید را از اینترنت سرچ کنید در ویکیپدیا درباره اش چی نوشته.
.....

حسین از اصفهان جمعه 24 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 07:46 ب.ظ

... ادامه مطلب ...
الان چندین پرورش دهنده تیپلر در دنیا هستند که هر کدام سویی مختص به خود را به وجود آورده اند و نگهداری می کنند. روش آنها به جوجه کشی انتخابی معروف است (همان همخون جفت کردن خودمان). الان هم سرشان را بالا می گیرند که رکورد داران دنیای کبوترند و به کبوتری به جز تیپلر نگاه نمی کنند. ولی من و شمایی که می دانیم کبوتر ایرانی چیست و چه دلربایی ها که ندارد نمیتوانیم با هم دو کلمه اختلاط کنیم. همه اش بحث و جدل ، یا لاف و بلوف که کبوتران من چنین اند و چنانند، یا مسائل حاشیه ای دیگر و همه تیریپ برتری جویی و ... میان. بهترین کبوترمون 8-9ساعت یا حداکثر 10ساعت می پره و 14-15 ساعت برامون افسانه شده. این یعنی عصر حجر، یعنی دوران حاکمیت کلیسا (بر علم و ...)، یعنی دوران پسرفت یا اگر نگوییم پسرفت بگوییم درجا زدن و از دست دادن فرصت. من اعتقادم اینه که کبوتر ایرانی هم می تونه به پای تیپلر برسه و خیلی هم سرتر از تیپلره. حالا یه بومی ساعتش شده 9:29 همه یا جبهه می گیرن، یا میگن تقلبیه یا .... در صورتی که اصلا ساعت عجیب و غریبی نیست که بعضیا میگن ما به کبوتربازی خودمون شک کردیم. بله باید هم شک کنید به علم کبوتربازی خودتان، چون این موفقیت چندان بزرگی هم نیست و بالاتر از اینها هم امکانپذیره. ما خیلی سنتی فکر می کنیم و خیلی سنتی و کورکورانه عمل (تقلید) می کنیم. گیله مرد عزیز حرف جالبی زد و گفت اصلا چرا کبوتر باید 11 ماه زندانی باشد؟ و یک سری سوالات روشنفکرانه دیگر که حالا نمی گویم درست است یا غلط و فلسفه اش این است یا آن است، بلکه می خواهم بگویم ابداع و نوآوری و اختراع همین طوری شکل می گیرد. ابتدا طرف به وضعیت موجود شک می کند. ایده ای نو به ذهنش می رسد که دیگران آن را محکوم می کنند یا خط قرمز می دانند. آنرا می آزماید و ناگهان نتایج موفقیت آمیز و .... تاریخ پر بوده از این موضوعات. مثال دیگرش منطق فازی است که آقای پروفسور لطفی زاده که استاد دانشگاه های امریکاست 40-50 سال پیش آنرا مطرح کرد و همه اساتید امریکایی محکومش کردند و حتی مقالاتش را چاپ نمی کردند. اما در عوض شرقی ها آن را پیگیری کردند و ناگهان در سالهای 1990-1994 سیلی از لوازم خانگی فازی (هوشمند) ژاپنی به بازار آمد و دیگر به همه ثابت شد که منطق فازی صحیح است و همه مجبور به پذیرش شدند.
مطلب دوم اینکه قرار نیست تمام جفتها را همخون تن کنیم که علاوه بر مشکلات اجرایی بسیار، جواب معکوس می دهد و ما را مایوس می نماید. پس کدوم کبوترها را همخون کنیم؟ بعضی وقتها بین صدها یا هزارها کبوتر مسابقه ای، می بینیم یک یا چند تا از آنها خیلی استثنایی می پرند و بسیار سرتر از پدر و مادر خودشان هستند. دلیل آن چیزی نیست جز جهش ژنی یا Mutation. شاید تا به حال مواردی از جهش ژنی دیده باشید مثلا خود من جوجه ای داشتم که پدر و مادرش کله دم سبز پرشی هر دو بدون کاکل بودند اما یک جوجه دادند که پرهای فرق سرش خیلی خوشگل به 2 طرف سرش رفته بود مثل "مدل موی فرق سر"! متاسفانه جوجه زنده نماند و در 15 روزگی در اثر سرمای شدید شبانه تلف شد و شاید دیگر هیچوقت همچین چیزی تکرار نشود.
......

حسین از اصفهان جمعه 24 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 07:44 ب.ظ

سلام خدمت دوستان عزیز
در مورد نتایج همخونی باید به گیله مرد عزیز بگویم من هم با شما کاملا موافقم که احتمالا مشکلاتی در جوجه ها به بار می آورد ولی یک جواب قانع کننده دارد:
در نظر داشته باشیم که یک کبوتر هزاران ویژگی دارد که به هزاران ژن مرتبط است. یک پرورش دهنده حداکثر روی دو ژن کار می کند. یعنی به طور مثال ژن استقامت پرواز و ژن سو یا غریزه بازگشت به خانه، و می خواهد این دو ویژگی را "ارتقا" دهد. شاید ضمن این کار ژن معیوب دیگری هم تقویت شود ولی برای پرورش دهنده که معمولا مسابقه دهنده و گروبند هست آن ویژگی ها در درجات پایینتری از اهمیت قرار دارد. ممکن است کبوترداری بگوید من کبوتر 14-15ساعت پرش نمی خواهم همه اش دردسر است. همان 7-8 ساعت بس است و از این به بعد هدفگذاری ام در جوجه کشی رنگ خاص و زیبایی یا استیل خوب یا بنیه و سلامتی کبوترانم است، من کبوتر همه بعدی می خواهم (کبوتر شش دانگ). اما یک گروبند حرفه ای، کبوتر یک بعدی می خواهد فقط ساعت پرش. هر چه بالاتر بهتر. سو و بنیه اهمیت متوسط دارند. رنگ اصلا اهمیت ندارد. فرد اولی از همخونی متنفر است (به خاطر معایبش) و دومی عاشق نتایج غیرمنتظره همخونی است و لحظه شماری می کند جوجه عالی اش زودتر بزرگ شود تا قدم بعدی همخونی را بردارد. چون از این روش خیلی ها در دنیا نتیجه گرفته اند. اصلا می دانید همین انگلیش تیپلرها که جوجه هایشان 18 ساعت می پرند و بالغ ها بالای 20 ساعت پرواز می کنند چگونه به وجود آمده اند؟ به طور طبیعی که هیچوقت همچین اتفاقی نمی افتد. اینها از اجداد پاکستانی شان طی یک پروسه 60-70 ساله به وجود آمده اند. کتابی هست به نام The time-flying tippler pigeon sport از آقای John Curley امریکایی که سال 1961 چاپ شده. 50 سال پیش. این کتاب را از اینترنت دانلود کنید. آخر کتاب 15-16عکس از کبوتران تیپلر (تیپلر 50-60 سال پیش) هست. ببینید چقدر شبیه به کبوتران خودمانند. اصلا شاید هم جد و آباد تیپلرها مال ایران باشد که دیگران افتخارش را برده اند. پس ما باید جایگاه همخونی را بدانیم. نتایج مورد انتظار را بدانیم. هدف را هم بدانیم. سیستمهای تکثیر و جوجه کشی را هم بدانیم (4 سیستم دارد که 2 تای آن بر مبنای همخونی است) این می شود پلان و طرح و نقشه کار. مواد و مصالح اولیه هم که حداقل یک جفت کبوتر باکیفیت است هم باید داشته باشیم و نه هر کبوتری که خوب می پرد. قبل از شروع به کار هم تعریفی از کبوتر هدف داشته باشیم (که متاسفانه هنوز هیچ استاندارد و شناسنامه ای برای نژادهای برتر ایرانی نداریم). این را هم بگویم که موفقیت در همخون جوجه کشیدن بستگی دارد به 1- کیفیت جفت اولیه 2- مهارت پرورش دهنده در برنامه ریزی و اجرا 3- روش جفت انداختن و دفعات آن. بعضی زمانها باید کبوتران را جوری جفت انداخت که به طرف پراکندگی ژنی برد (با همخونی) و بعضی مواقع باید آنها را تثبیت و کبوتران را یکنواخت کرد که این کارهم با سیستم دیگری از همخونی انجام می شود.
........

عمران جمعه 24 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 07:03 ب.ظ http://ghanar.blogfa.com

داداشم کاکلی من نر هستش و ماده ساده و تو نژادش کاکلی نیست.
من خواستم واسه تقویته نر شما یه راهنمایم کنی.
راستی کاکلی یه خواهر داره که کاکل نداره.یعنی مادر پدر این کاکلی که دسته منه ۲ جفت کاکلی بهم دادن که هر ۲جفت نر بودن بعد یه تک جوجه بهم دادن که ماده بود و ساده.اگه با خواهرش جفتش بزنم چی؟

هدفه من واسه جفت زدن با این ماده ی بدونه کاکله بدنه نژاد کاکلی رنگه خوب و چشمه سفید و سرو کله ی خوبه ماده بوده.

اینم بگم مادر پدره این کاکلی کاکل ندارن.و کاکلی شدنه 2جفت کاکلی از مادرشون بوده.

عمران جان تقویت کردن ژنی که وجود نداشته باشه معنی نداره. همونطور که عرض کردم ماده شما هم باید حامل این ژن باشه که نیست. اگه با خواهرش جفت کنی‌ حتما بهت کاکلی میده. چرا با مادرش جفت نمیکنی‌؟

همونطور که قبلا گفتم، میتونی‌ با این ماده جفت کنی‌ و سال دیگه دخترش را به این نر بزنی‌.

در مورد جمله آخرت باید بگم که کاکلی شدن جوجه‌ها به هر دوی پدر و مادر کار داره . پس پدرشون هم ژن کاکل داره.

امید چهارشنبه 22 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 01:22 ق.ظ

با سلام وا حترام.1-بی زحمت دهن موقوم قناری رو که فرمودی داری برایم بفرست.2-هر نکته دیگری در تشخیص جنسیت جوجه وبلوغ بلبل هزار به ذهنت رسید برایم بگو که بسیار احتیاج دارم.4-کسی یا وبلاگی رو میشناسی که در مورد تغذیه بلبل هزار در قفس مهارت داشته باشد؟5-راستی این سهره های امریکایی چه جوریا هستند صداشون و رام شدنشون؟شرمنده حمیدجان

امید جان سلام.لطفا ایمیل تان را چک کنید.

حسین از اصفهان دوشنبه 20 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 06:04 ب.ظ

سلام خدمت تیم خوب کانادا و همچنین خوانندگان محترم
من در مورد مبحث همخونی مطالعاتی نموده ام که واقعا مرا علاقه مند به این موضوع نموده. احساس می کنم حیف است دوستان خوبی مثل آقا حمید و آقا مجید و آقا امیر (گیله مرد عزیز) بر سر این موضوع از هم دلخور شوند. خداییش دلم گرفت از اینکه گیله مرد بزرگوار فرمود این آخرین پیامی است که میگذارم...
دوستان عزیز، سفارشی به هر دو طرف دارم. اول به بچه های خوب این سرا که سعی نکنید در بحث علمی حتما سخن خود را به کرسی بنشانید. نظرات همه را با کمال احترام بپذیرید و نظر خودتان را هم مطرح کنید. حرف حق خودش پیش می رود. شاید من که اصرار بر رد کردن همخونی دارم به دنبال جواب قانع کننده برای مجهولاتم می گردم و اگر شما مجهولات مرا تبدیل به معلومات کنید به راحتی بپذیرم. پس مخالفت من از روی غرض ورزی نیست.
اما گیله مرد نازنین، دوست عزیز اگر این سرای پربار که تنها وبلاگ فارسی زبان است که بحث های علمی کبوتر در این سطح در آن انجام می شود خاطر شما را ناخواسته مکدر نموده من از شما عذر می خواهم. بیا و به خاطر من ایرانی که دوستت دارم با این سرا آشتی کن و بازم پیام بزار که خوشحالم کنی.
و اما پیشنهاد من: من اگر به جای گیله مرد بودم که جوجه های مازاد را هر سال رد می کند، برای یک سال هم که شده (حداقل 2 سری جوجه کشی) همخونی را تست می کردم. البته فقط برای بهترین کبوترانم. در دنیا همخونی فقط برای بهترین کبوتران قهرمان مسابقات بوده، چه تیپلر و چه مسافتی.
دوستان دیگر هم از این قاعده مستثنا نیستند. همه می توانیم پرشی ترین و ذات دارترین کبوترانمان را همخون تن کنیم. چرا برای رد یا اثبات یک موضوع از روش علمی استفاده نکنیم؟ چرا فقط آقایان کانادا با امکانات محدود قدم در این راه علمی بگذارند؟
گیله مردهای عزیز: فوقش جوجه های خراب حاصل می شود (که امکانش هست) که پی به ریشه های ژنی خراب بهترین کبوترتان می برید و تازه آن جوجه ها را هم رد می کنید (مثل همان جوجه های مازاد هر سال). آدم که نیستند که نتیجه ازدواج فامیلی شان باعث تحمیل هزینه های هنگفت به جامعه شود و همه به خاطرش باید از ازدواج فامیلی حذر کنند. اگر هم جوجه های بهتر به وجود آمد که به ما بگید روحیه بگیریم برای ادامه کار.
* * *
من دوست دارم در این دنیا اثری از خودم به جا بگذارم که ماندگار باشد. لااقل یه جایی یه کار مثبتی انجام داده باشم چه تو کار حرفه ای ام و چه در تفریحم که همان کبوترداری است. فکر می کنم همخونی ارزشش را دارد که آن را بیازمایم.
موید باشید
کوچک شما

حسین عزیز سلام. اول از همه از شما بابت اینکه وقت می‌گذارید و مقالات این سرا را مطالعه می‌کنید تشکر می‌کنم. بنده هم با فرمایشات شما کاملا موافقم. در هر کاری نظر موافق و مخالف وجود دارد. اگر اینگونه نبود که زندگی‌ خسته کننده میشد. بر کسی‌ پوشیده نیست که ما در این سرا به تمامی‌ نظرت احترام می‌گذاریم و انتظار متقابل را هم از دوستان داریم. اکثریت قریب به اتفاق دوستان چه مخالف چه موافق اینگونه هستند. دوست عزیز ما گیله مرد نیز هم از این امر مستثنی نیست. متأسفانه در یکی‌ دو کامنت ردبدل شده بین ایشان و سعید عزیز از کهنوج، ایشان خونسردی خود را از دست دادند که این در یک مباحثه علامت خوبی‌ نیست. به‌‌هرحال از انجائیکه ما از صمیم قلب ایشان را دوست داریم، بنده کامنتی برای پست آخر ایشان که فی‌ الواقع نمایشی از زیباترین کبوتر هاست گذاشتم که متأسفانه هنوز تأیید نشده است. امیدوارم که ایشان نیز سلامت باشند و از ما دلگیری نداشته باشند. در این سرا بروی ایشان و باقی‌ دوستان همیشه باز است. کوچک شما.

عمران دوشنبه 20 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 10:23 ق.ظ http://ghanar.blogfa.com

سلام داداش
یه سوال داشتم در رابطه با جوجه کشی
می خواستم لطف کنی راهنمایی کنی
من دوتا کبوتر نوک قناری کاکلی و ساده رو باهم جفت زدم واسه جوجه کشی
می خوام بیشتر جوجه هایی که میده کاکلی بشه باید چیکار کنم؟ آیا احتمالش هست که اصلا کاکلی در نیاد؟
از یه جفت تخمی که سری قبلی گذاشتم یکیش مرد و اونیکی که دراومده کاکلی نیست
جوجه که دراومده رنگ نر کاکلی هستش ولی کاکل نداره متاسفانه
یه راهنمایی میکنی که باید چیکار کنم که کبوتر نر تقویت بشه و جوجه ها کاکل داشته باشن؟

ممنون میشم

عمران جان سلام. دوست عزیز شما برای صد در صد کاکلی کشیدن احتیاج به یکی‌ از این دو مورد دارید. ۱- هردو کبوتر کاکلی باشند ۲- کبوتر بدون کاکل شما حامل ژن نهفته کاکل باشد. اگر مسر هستید که از یک جفت خاص حتما جوجه بکشید که یکی‌ از آنها نه کاکلیست و نه ژن کاکل دارد، باید یک سال صبر کرده و یکی‌ از جوجه‌ها را به کبوتر کاکلیتان بزنید تا ۷۵% جوجه‌ها کاکلی بشوند بعد از آن میتوانید ۲ کاکلی را با هم جفت کرده و همیشه کاکلی بکشید. متأسفانه اگر نر شما حامل ژن کاکل نباشد هیچ گونه تقویتی نمی‌تواند به آن ژن کاکل بدهد. اما از انجائیکه جوجه شبیه پدر شده ( اگر نر باشد) آنرا با مادرش جفت کنید که حتما به شما کاکلی خواهد داد. موفق باشید.


http://iranpigeoncanada.blogfa.com/post/12/%DB%8C%DA%A9-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87-%DA%A9%D9%88%D8%AA%D8%A7%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF-%DA%98%D9%86%D8%AA%DB%8C%DA%A9-%DA%A9%D8%A7%DA%A9%D9%84-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D8%A8%D9%88%D8%AA%D8%B1

سعید یکشنبه 19 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 10:11 ق.ظ

با سلام خدمت آقا حمید و آقا مجید بنده سعید هستم از شهرستان ساری تقریبا حدود یکسال هست که مطالب علمی شما رو دنبال میکنم به اتفاق بعضی از دوستانم از همان موقع علاوه بر کارهای سنتی که انجام میدادیم از روش علمی شما هم استفاده کرده و به نتایج خوبی رسیده ایم و در حال حاضر در این مسیر بیشتر وقت خواهیم گذاشت. البته مسیر طولانی در پیش داریم ضمن تقدیر و تشکر از شما اساتید بزرگوار امیدوارم همه عشق بازان این رشته به ان چیزی که خواسته آنها هست برسند یا حق

ﺳﻌﻴﺪ ﻋﺰﻳﺰ ﺳﻼﻡ. ﻣﻤﻨﻮﻧﻢ اﺯ اﻳﻨﻜﻪ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺗﺠﺮﺑﻴﺎﺕ ﺗﺎﻥ ﺭا ﺑﺎ ﻣﺎ ﺑﻪ اﺷﺘﺮاﻙ ﮔﺬاﺷﺘﻴﺪ. ﻫﻤﺎﻥﻃﻮﺭ ﻛﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻳﺪ ﺭاﻩ ﻃﻮﻻﻧﻲ ﺩﺭ ﭘﻴﺶ ﺩاﺭﻳﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﻛﺎﺭ اﺯ ﺁﻥ ﻟﺬﺕ ﺧﻮاﻫﻴﺪ ﺑﺮﺩ. ﻟﻂﻔﺎ ﻣﺎ ﺭا ﺩﺭ ﺟﺮﻳﺎﻥ ﻛﺎﺭ ﻗﺮاﺭ.بﺪﻫﻴﺪ ﺗﺎ ﺑﺎ ﻛﻤﻚ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺑﺘﻮاﻧﻴﻢ ﻣﺸﻜﻼﺕ ﺭا ﺣﻞ و ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺑﻬﺘﺮﻱ ﺑﮕﻴﺮﻳﻢ. ﻣﻮﻓﻖ ﺑﺎﺷﻴﺪ. ﻛﻮﭼﻚ ﺷﻤﺎ.

سینا پنج‌شنبه 16 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 01:14 ق.ظ http://iranpigeons.ir

با سلام.بنده مدیر انجمن کبوتران مسافتی ایرانم.از شما درخواست می کنم اگه ممکنه ما رو با اسم انجمن کبوتران مسافتی ایران لینک کنید و برای حمایت از ما بنر گوشه صفحه ما رو داخل وبلاگتون قرار بدین.سپس بعد از عضویت در انجمن ما وبلاگ خودتون رو معرفی کنید تا ما هم معرف و حامی شما باشیم.این قدم مثبتی خواهد بود برای پیشرفت کبوتر داری در ایران.پس لطفا جدی بگیرید.با تشکر

آموزش قرار دادن بنر:
http://iranpigeons.ir/Forum/showthread.php?tid=208

سلام سینا جان. خوشحالم از اینکه شما دوستان گرامی‌ بر خلاف مدعیان تو خالی‌ که بحق همان "کفتر بازان" و "چاقو کشان" قدیم با لباس‌های مبدل هستند به روش صحیح به ارتقا و بهینه سازی این ورزش باستانی میپردازید. باری که گذشت زمان، دوستدار واقعی‌ و زحمت کش بحق را از ناحق آن جدا خواهد کرد. با افتخار لوگوی شما در هر دو وبلاگ متعلق به کبوتر ایرانی در کانادا نصب شد. پیروز باشید. کوچک شما.

سعید از کنوج شنبه 11 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 10:53 ب.ظ

باسلام خدمت اقاحمید واقا مجید
2 سوال از محضرتان داشتم

1==من یک کبوتر زاغ دوخط دارم که احتمالا از دوخط بودنش میشه فهمید والدینش یک طرفش سبز دوخط بوده میخواستم بدانم از جفت کردن ان با یک سوسکی یا کله دم سبز ویا کله برنجی چه جور جوجه های درست میشه البته با سه موردی که ذکر کردم جسارتا توضیح مختصری بدهید نگو که بایک سبز دوخط جفتکن که واقعا برای کبوترام بدبیاری داره هر وقت یک سبز اوردم یه دردسری برای کبوترام بوجود اورده گرچه علاقه زیادی به کبوتر سبز چای دارم {کمی خرافاتی } ؟؟

2==من یک کبوتر ماده بتازگی از یکی دوستانم گرفتم لازم به ذکرکه پدر مادر این کبوتر وجوجه های ان بسیار باهوش بوده بارها ازفاصه 50یا 80ویا100کیلومتری برسم کادو داده شده برگشته اند دوهفته ای هست که اوردمش به هیچ وجه میلی به جفت شدن نداره مستی نمی کنه هر کبوتر نری که کنارش میزاری جنگی وایمیسه و کنار نمیاد هر کبوتری هم که دورش قور بکشه فوری باهاش درگیر میشه چکار باید بکنم که با کبوتر مورد نظر جفت بره وتخم بزاره ما که هر کاری به ذهنمون میرسید انجام دادیم فایده نداشت لطفا راهنمایی فرمائید ؟؟


باتشکر سعیداز کهنوج

سلام سعید جان. از آنجأییکه سوسکی، کله دم سبز، و کله برنجی تماماً یه ژن هستند (grizzle) و غالب هستند اکثر جوجه‌های شما سوسکی، قاره، کله دم سبز، یا کله برنجی خواهند شد. از طرفی‌ چون این زاغ شما خط‌های سبز را هم دارد احتمال این هم هست که یکی‌ از والدین‌اش سرور بوده باشد که اگر سرور با رنگ‌های قرمز بوده باشد احتمال اینکه این کبوتر شما حامل ژن قرمز هم باشد وجود دارد که در اینصورت به شما گرگی یا قلمکار هم خواهد داد.

این ماده شما همانطور که گفتید سؤ خوبی‌ دارد و به احتمال قوی لانه سابقش در حیطه جهت یابی‌‌اش قرار دارد. بهمین دلیل بی‌ قراری می‌کند. متأسفانه یک روش غیر انسانی‌ وجود دارد که بنده پیشنهاد نمیکنم. چرا شما نرتان را بهمراه این ماده به خانه صاحب اولش نمیبرید تا آنجا جوجه بدهد؟

کوچک شما.

امید جمعه 10 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 02:21 ب.ظ

بازم سلام.باعث افتخار من میباشدکه در وبلاگ شما نظر میدهم.از اوایل شروع وبلاگ که یادمه یه تاپیک در مورد پرنده های خانگی خودتان گذاشته بودید تا کنون سعی کرده ام که مزاحم همیشگی باشم.ولی بازم سوال:1- منظورتون اینه که این سوسکی پلنگهای توی فیلم با این دم سبز ها نسبت دارند یا سوسکی های دیگری منظورتونه؟آخه قواره های دم سبزها خیلی شبیه به سوسکی پلنگهای موجود توی فیلم نیست.2-طرز تشخیص جنسیت بلبل هزار چه در زمان جوجگی .چه زمان بلوغ بفرمایید.3-ایمیلمو که دارید اگر دهن موقوم خوب وصحیح دارید برایم بفرستید.4-دوست دارم از نکات وتجربیاتی که در تشخیص سهره مرغوب میدانید مرا بهره مند سازید.شرمنده وممنون

امید جان سلام. ۱- این سوسکی پلنگ‌ها نهایتأ با این دم سبز‌ها نسبت دارند اما فاصله خونی بسیار دوری دارند که حتی میشود گفت که با هم نسبت ندارند. حتی دم سبز‌ها نیز به ۴، ۵ سوی مختلف تقسیم شده اند. ۲- تشخیص جنسیت جوجه هزار دستان غیر ممکن است. نر و ماده هزار دستان خیلی‌ شبیه به هم هستند. اما بعضی‌ اختلاف‌های جزئی دارند. مثلا شاهپر‌های نر کمی‌ تیرهتر هستند. قسمت بالا بدن نر قهوه‌ای مایل به زرد است.که بسمت سر حالت قرمز پیدا می‌کند. در قسمت زیر بدن راه راه‌های سفید خاکستری رنگ تا دم ادامه دارند دیده میشوند. ماده کمی‌ کوچک تر است و مثل نر مستقیم نمی‌‌ایستاد. چشم‌های ماده نیز کوچک تر هستند. متأسفانه برای تشخیص جنسیت شما باید هر دوی نر و ماده را داشته باشید تا با یکدیگر مقایسه کنید.۳- شما دنبال دهن خوب مقوم قناری میگردید یا سهره؟ متأسفانه سهره ندارم اما دهن قناری دارم. ۴- تنوع سهره بسیار گسترده هست، بطوریکه به سختی میشود گفت که کدام بهتر است. هر نوع سهره طرفداران خاص خودش را دارد. به نظر من سهره‌ای بهتر هست که بهتر بخواند. صدایش بلند تر باشد و خجالتی نباشد. از انجائیکه حیوان بسیار باهوشی است براحتی می‌توان آواز‌های مختلف به آن یاد داد. بهمین دلیل هوش زیاد، سهره به سرعت دهن‌های گنجشک یا سار را یاد می‌گیرد و در بین آواز اصلی‌ اش اجرا می‌کند که باعث نزول ارزشش در پیش سهره بازان حرفه‌ای میگردد. از دید آنها حتی دهن قناری برای سهره ایراد است.

امید پنج‌شنبه 9 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 03:39 ب.ظ

با سلام و احترام خدمت شما دوستان.چند روز میشود که به یوتیوپ زیاد سر میزنم وتقریبا تمام کلیپ های کبوتران شما را دانلودکرده ام هرچند بعضا میکس شده وتا حدودی تکراری هستند ولی حقیقتا از دیدنشان بسیار مشعوف شدم(حدود21کلیپ).از جوجه لب دم مشکی گرفته تا دم سبزها و پلنگهای پربازی و همچنین صدای سهره و بلبل هزار و موسیقی اصل خودمان که در چندتا از کلیپ ها ،موزیک زمینه میباشد.چندتا سوال داشتم1-دم سبزها رو از چه خالهایی درست کرده اید؟2-یک سینه دم سیاه که توی جاتخمی بود که قبل یکبار هم عکسشو توی وب گذاشته بود با چه خالی تن کردید؟3-در یکی از کلیپها فردی که در مورد کبوتران توضیح میدهد، شما هستی؟4-در مورد سهره و خصوصا بلبل هزاردستان اطلاعات دارید که مزاحم شوم یا خیر؟بازهم ممنون

سلام امید جان. از اینکه این همه به ما لطف دارید واقعا مشعوف م. امیدوارم که همچنان از دیدن ویدئو‌های ما لذت ببرید. قابل ذکر است که بعضی‌ از ویدئو‌ها متعلق به مجید عزیز است مثل این کلیپ. http://www.youtube.com/watch?v=-tJNpO۸۸۷HY

اما در مورد سوال‌های شما. ۱- اصل این کبوتران دم سبز توسط یکی‌ از اساتید مقیم کانادا از ترکیب سوسکی پلنگ و ماده سفید تو دمدار بوجود آمده اند. ۲- سینه دم سیاه‌های ما اجداد دم سیاه‌ها هستند که هم کاکلی و هم بی‌ کاکل هستند. معمولاً آنها را با دم سیاه یا دم سبز ترکیب می‌کنیم. ۳- بله حقیر هستم. ۴- در مورد سهره بیشتر اطلاع دارم. با نگهداری بلبل هزار داستان در قفس مخالفم. حتی سهره‌ای را نگهداری میکنم که در قفس جوجه کشی‌ شده باشد. به‌هرحال هر سؤالی داشته باشید در حد توانم در خدمت خواهم بود. پیروز باشید.

مسعود - تهران چهارشنبه 8 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 02:12 ب.ظ

عرض سلام ادب خدمت اساتید گرانقدر حمید عزیز و مجید گرامی

بسیار مسرورم که پس از مدت طولانی دوری از دنیای مجازی سعادت نصیب بنده گردید تا از وبلاگ فرهنگی ، آموزشی شما دوستان عزیز بازدید نمایم و مطالب ثبت شده در این وبلاگ چنانچه بارها بدان اشاره نموده ام تلفیق سالها تجربه گرانبهای شما اساتید با علم نوین کبوترداری می باشد که ماحصل همه این تلاشها افزوده شدن بر دانش دوستداران و عاشقان این پرنده زیبا می باشد .
نرم افزار کاربردی ثبت و سازماندهی جوجه کشی‌ را نیز دانلود کردم و حتماً مورد استفاده قرار خواهم داد و به دوستانم نیز که زیاد با دنیای مجازی آشنا نیستند پیشنهاد خواهم کرد . مبحث همخون نیز که توسط شما بزرگواران مطرح شده است موضوع قابل تاملی می باشد که طرفداران و مخالفان خاص خود را دارد ولی وقتی استدال بر پایه علمی باشد که شما نیز به آن پرداخته اید مطمئنا منطق انسان حکم می کند که به این موضوع در تکثیر کبوتران بپردازد .
در نهایت از شما عزیزان سپاسگذارم که به یکی از مقدس ترین واژه های موجود در بشیریت که همانا دوستی و رفاقت می باشد همیشه بدان پایبند بودید و منافع دوستان را همیشه ارجح تر از منافع شخصی خود پنداشته اید و این موضوع همیشه برای شخص بنده قابل ارزش و احترام می باشد و خوشحالم که در جامعه عاشقان کبوتر دوستان صادق و بامعرفتی نظیر شما دارم .

پایدار و سربلند باشید و در پناه حق

مجید ز.:

درود بر مسعود نازنین و سپاس بیکران از لطف سرکار.
بی‌شک لایق ابراز لطف‌های جنابعالی نیستیم و خود را کم‌تر از این‌ها می‌دانیم، ولی صمیمت‌تان را می‌ستاییم که هر چه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند.

در باب دوستی گفتید و چه درست هم گفتید. دوست سیب نیست که سالی یکی از درخت بکنیم! دوست قیمت دارد و ما همیشه برای دوستی‌ها از بسیار مایه گذاشته‌ایم و در کنار دوستان خود در هر شرایطی مانده‌ایم و برای افرادی که بر اساس مصالح بی‌مقدار هر لحظه موضع عوض می‌کنند و درکی از معنی واقعی دوستی ندارند فقط افسوس می‌خوریم که بس رقت‌انگیزند اینان...

موفق باشید.

امید سه‌شنبه 7 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 06:17 ب.ظ http://kabootar-froshi.blogfa.com

http://kabootar-froshi.blogfa.com/
با سلام
از اشنایی شما خوش بخت هستم لطفا ما را با نام فروش کبوتر لینک نمایید
ما شما را هم چنین لینک خواهیم نمود با تشکر

امید عزیز سلام. بنده هم از آشنایی با شما خوشبختم. ورود شما را به جامعه وبلاگ نویسان تبریک میگویم. وبلاگ شما به لیست وبلاگ‌های دوستان اضافه شد . iranpigeoncanada.blogfa.com

پیروز باشید.

عبدالرضا رحیمیان سه‌شنبه 7 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 03:55 ب.ظ http://www.ashyaneh-kabotaran.blogsky.com

با سلام خدمت دوست عزیز سایت زیبا و پر محتوایی دارید دوست دارم که با هم تبادل لینک داشته باشیم
با تشکر عبدالرضا رحیمیان(مدیر وبلاگ کبوتران رامسر)

سلام جناب آقای رحیمیان. از آشنایی با شما خوشبختم. امیدوارم که در عرصه وبلاگ نویسی موفق باشید. وبلاگ شما به لیست وبلاگ‌های دوستان اضافه شد . iranpigeoncanada.blogfa.com

پیروز باشید.

کامبیز دوشنبه 6 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 02:17 ب.ظ

حمیدجان سلام
کبوتر نری دارم که از دوماه پیش تا حالا با دو ماده مختلف جفت شده ولی تخمها بی نطفه بوده اند در حالی که این نر تقریبا جوان است و قبلاهم مشکلی نداشته است و تخمهایش تبدیل به جوجه می شدند الان که باید حتما ازش جوجه بگیرم دیگر تخمش نمی گردد خواهشمندم مانند همیشه راهنمایی بفرمائید. در ضمن این نر جلد خودم نیست و باید تا چند وقت دیگر ازش خداحافظی کنم . باتشکر

سلام کامبیز عزیز. شما مطمئن هستید که این کبوتر نطفه دارد. بنابرین دلیل اینکه تخم‌ها نمیگیرند میتواند چند چیز باشد. ۱-نر آمادگی جفت خوردن نداردکه ویتامین E بسیار کارآمد است ۲- پرهای دور مقعد بلند هستند و مانع لقاح میشوند. با یک قیچی آنها را کوتاه کنید(هم نر هم ماده).۳- ماده‌ها جوان هستند و بخوبی روی تخم‌ها نمیخوابند و سرما تخم‌ها را خراب می‌کند. ۴- این نر در محیط باز زندگی‌ میکرده و محیط کوچک مثل جفت کنی‌ برایش رضایت بخش نیست. ۵- در محیط جدید احساس غریبی می‌کند. ۶- بعضی‌ مواقع بسیار نادر کبوتر‌ها جفت اصلیشان را فراموش نمیکنند. امیدوارم که کمکی‌ بوده باشم. موفق باشید.

محمدمحمدی چهارشنبه 1 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 12:10 ق.ظ

بادرودوسلام خدمت شماعزیزان

اززحماتتان سپاسگذارم وبابت تهیه این برنامه کاربردی متشکرم.موفق وتندرست باشید

مجید ز.:

با درود فراوان به جناب محمد محمدی، یار همراه این سرا. از لطف همیشگی‌تان سپاسگزاری می‌کنیم.

موفق باشید.

سعیدازکهنوج سه‌شنبه 30 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 10:07 ب.ظ

باسلام خدمت حمیداقا ومجیداقا

وگیله مرد عزیز



این را از صمیم قلب میگویم به شخصه دوست ندارم این سرا را ترک کنی با تمام جوانب و رد و بدل شدن نقطه نظرات متفاوت . این دیدگاه متفاوت که باعث پایندگی و سرزندگی وپیشرفت وحرکت روبه جلو خواهد بود . با تمام این حرفها به اون دوخط اخر پیام اینجانب زیاد توجه نکردی در هر حال برایت اروزی موفقیث وشادکامی رادارم هر جا که هستی پیروز سربلند باشی و دست علی یارت باد و بتوانی کبوتران بسیار خوب باپرشهای عالی بوجود بیاری

باتشکر سعیداز کهنوج

مجید ز.:

با سلام به سعید عزیز و سپاس فراوان به‌خاطر روحیه‌ی متواضع شما.

موفق باشید.

گیله مرد دوشنبه 29 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 10:15 ب.ظ http://sarbehava.blogfa.com/

آقا حمید و آقا مجید عزیز سلام

برای آخرین بار درمورد این موضوع پیام می گذارم.

اول خطاب به سعید عزیز که احساس کردند بنده به جزع و وزع افتاده ام!!! هر وصلۀ دیگری به بنده می چسباندید میچسبید الا همین یک مورد که خنده دار است بخاطر خواندن مطلب در اینترنت به جزع و وزع بیفتم!!!
البته امیدوارم شما هم چنین اوضاعی نداشته باشید.
درمورد به به و چه چه، بنده هر مطلبی را بپسندم به به و چه چه می کنم و هر مطلبی را نپسندم مخالفت می کنم ودلایلم را هم می گویم.
مطلب بعد رعایت احترام و ادب است.لطف بفرمایید دقیقاً ذکر کنید بنده کجا چنین خبطی کرده ام تا رسماً از شما عذرخواهی کنم.و چرا احساس کردید بنده از پیام شما دلخور شدم؟مگر چه برخوردی کردید که پوزش میطلبید؟بنده در تمام پیام هایم حتی یکبار هم شما را "تو" خطاب نکردم، ولی شما در مقابل در پیام های اولتان با شما شروع کردید و در پیام آخرتان به دفعات "تو" بکار بردید و انواع توهین را انجام دادید،
اینکه در کدام دبیرستان درس خوانده ام منظورتان بیسوادی بنده است؟و یا اینکه بنده را با اعراب جاهلیت مقایسه می کنید نشان احترامیست که می گذارید؟
مورد بعد میکس پیام بنده است که فرمودید این کار را نکردید!بفرمایید بنده کجا گفتم دوست ندارم کبوتر را بالای شش ارتقاء دهم؟
درمورد ساعت پرش تک تک جوجه ها!!!بنده به یاد ندارم شما کجا از بنده خواستید ساعت جوجه هایم را برای شما لیست کنم که این کار را نکردم.
پس چیزی را که تقاضا نکردید طلبکار نباشید،
بنده از گفتن ساعت کبوترهایم ابایی ندارم و این کاررا کردم ،ولی شما اول چیزی بخواهید بعد طلبکار باشید که چرا جواب نگرفتید.(چطور متوجه شدید بنده از این سوال شما عصبانی شدم جز تکرار پانوشت مجید عزیز؟)
در مورد میانگین پرش جوجه ها،بنده فکر میکردم شما درعالم کبوترداری انقدر تجربه داشته باشید که متوجه شوید میانگین یعنی میانگین پرش یک جوجه(برای اطلاع عرض میکنم یک پرش ده ساعتی ارزشی ندارد و یک جوجه باید چندین پرش متوالی داشته باشد و میانگین پرشهای آن ثبت شده باشد،بنده هم به همین شکل به شما آمار دادم)
درمورد کبوتر مرده،آن ماده بیشترین پرش را داشت و به همین خاطر مثال زدم،حالا چون مرده ساعت پرشش صفر شده؟ مثلاً اگر زنده بود باید برای شما هوا میکردم تا باورتان شود؟
به شما خرده نگرفتم که کبوتر بالای 7-8 نداری
(( این همان هدفی بود که من به دنبال ان هستم بطور یقین شما یک کبونر بیگانه 7و8ساعتی جفت کردی پرش انها هم مثل تمام کبوتران ایران زمین در بهترین حالت ممکن 8ساعت بوده))این حرف شماست واگر شما در ایران زندگی می کنید،همه شامل شما هم می شود.
خوشحالم که در مورد تالاسمی و هموفیلی تحقیق کردید.
بنده چند لیک در پست اول همخونی برای آقا مجید فرستادم که اتفاقاً از معایب این روش در گاوداری گفته بود و دست برقضا در آمریکاهم آن تحقیقت انجام شده بود.پس بنده هم یک چیزهایی خوانده ام البته با دانش دبیرستان خودم.و متشکرم که بخاطر کم سوادی بنده کتاب های فصیح و روان را معرفی کردید.
درمورد زحمات آقا مجید.بنده منکر زحمات مجید عزیز نشدم. وقرار هم نیست چون آقا مجید برای جمع آوری مطالب سختی کشیده اند هیچ مخالفتی با آنها نکنم.این نظر شماست که همیشه باید به به و چه چه کرد.و از اینکه گفتم مقاله ابتر است نارحت نشوید چون هیچ مقاله ای کامل نیست و همیشه دنباله وجود دارد.
((5=اولین چیزی که درمورد کبوتر ایده ال بیان کردی هوش کبوتره شما هیچ وقت توضیحی دراین مورد از من نخواستید واقعا اگه شما هدفتون ارتقا بود اینو مپرسیدین که بنده جواب قانع کننده و چیزی که خودم دیدم وکبوترانی که ازطریق همخون بوجود امده بودن بیان میکردم)) ببخشید بنده نمیدونستم که باید از شما سوال کنم نه آقا مجید!گویا مدیر وبلاگ را اشباه گرفتم و شما مدیر هستید.
در مورد نقش هم، برای خودم متاسفم که با شخصی بحث را شروع کردم که تفاوت بین نقش از نظر تنوع و نقشباز را نمی داند و این دورا باهم اشتباه گرفته است و آسمان ریسمان میبافد.
درمورد کبوتر پاکستانی هم لازم است بدانید بنده در استان بوشهر انقدر پاکستانی داشتم و دیده ام که شما تصورش را هم نمی کنید و الان حتی یک مورد هم از آنها در کبوترهای بنده نیست.پس نگران مخلوط شدن آنها با کبوترهای من نباشید.
خدا دلار کبوتردارهای پاکستان را بیشتر کند. نشاالله

درآخر هم بنده متوجه نشدم خودم خواستم چطوری رفتار کنید؟مگه چطوری رفتار کردید؟

خطاب به آقا مجید عزیز

بنده فکر می کردم وبلاگ شما جاییست که می توان با آسودگی خاطر با یک مسئله مخالفت یا موافقت کرد،و ظرفیت وبلاگ را بالاتر از این می دانستم.که دروبلاگهای دیگر تابحال چنین کاری نکردم.اما گویا هر دیدگاه مخالفی محکوم به کم سوادی خواهد شد و شخص مخالف را نیز به خرافه پرستی متهم می کنید.
جالب است دیدگاه آقا سعید که همسان با نظر شماست بسیار منطقی و با دید باز است،اما نظر بنده بعنوان یک مخالف خرافی است.غیر منطقی هم نه!!!خرافی است.

آقا مجید شما شطرنج باز خوبی هم هستید،در پایان پاسخ های بنده به آقا سعید اول می گویید آقا سعید پاسخ خواهند داد! بعد خودتان یک ذهنیت ایجاد می کنید و اتفاقی را که نیفتاده، افتاده جلوه می دهید.
بنده چه لحن بدی داشتم ؟و کجای آن با پرخاش همراه بوده که شما فرمودید سزاوار آقا سعید نبوده؟
چطور به این نتیجه رسیدید که بنده عصبانی شده ام؟
چطور به این نتیجه رسیدید که بنده به طرف مقابل بی احترامی کردم؟(این مورد را حتماً نشان دهید)
چطور به این نتیجه رسیدید که بنده از ایمیل کسی خط می گیرم و وبا ذهنیت قبلی نظر میدهم؟
اما یک مورد را درست پیش بینی کردید و آن هم دلخوری بود که البته با خواندن این پاسخ آخرتان حاصل شد.
بخاطر این حرفتان که دیگران برای من ذهنیت ایجاد کرده اند وبنده خط گرفته ام و نظر داده ام.بهتر است دیگر مزاحمتان نشوم.

با آرزوی سلامتی و سربلندی برای شما
دوستدارشما گیله مرد.
خداحافظ.

مجید ز.:

با سلام به گیله‌مرد عزیز. از بابت پی‌گیری مجدانه‌ی گفت‌وگو از جنابعالی سپاسگزاری می‌کنیم.

این سرا در طول مدت حیات خود و با وجود تمام پستی و بندی‌ها در فضای وبلاگ‌ها، پایبندی‌اش را به آزادی بیان و تکثر آرا و نیز پیروی از وجدان بیدار ثابت کرده است و دوستان نیز قطعاً بر این واقعیت اذعان دارند. بر پایه‌ی همین آزادی بیان است که ما نظرگاه‌هایی را که می‌پسندیم تایید و تشویق می‌کنیم و با آن‌چه نظری مخالف داریم، با حفظ احترام نقادانه برخورد می‌کنیم. این خودش عین آزادی بیان است و اگر کسی با این رویه مشکل دارد ایراد از میزان و اندازه‌ی ظرفیت اوست و نه مشی کاری ما در این سرا. به هر حال همه‌مان بایستی گفت‌وگوی آزاد را تمرین کنیم و ظرفیت‌های پذیرش نظر مخالف در خود را ارتقا بدهیم.

طبعاً از کنایه‌ی شطرنج‌بازی شما دوست گرامی چندان لذت نبردم، هر چند بزرگان گفته‌اند از دوست هر چه رسد نیکوست! به هر حال، ما تلاش‌مان را می‌کنیم که صادقانه عمل کنیم و صریح و بی‌تعارفات رایج نظر بدهیم، حال هر کس می‌تواند برداشت خود را داشته باشد.

در باب مسئله‌ی "خرافه‌پرستی" و از این دست، به گمانم برداشت شما از حرف ما ریشه در یک سوء تفاهم دارد. ما اگر شما را فردی خرافه‌پرست یا جزم‌گرا می‌دانستیم، از ابتدا با شما وارد گفت‌وگوی انتقادی نمی‌شدیم. اگر به بخشی از نظر شما ایراد "خرافه‌گرایی" یا بهتر است گفت سنت‌گرایی گرفته شده است، نباید این جزء را به کل تعمیم بدهید. با روحیه‌ای زودرنج، هیچ‌گاه نمی‌شود وارد گفت‌وگوی انتقادی شد و بهتر است همه‌مان با شکیبایی بیش‌تری به گفت‌وشنید بنشینیم. شاید هم از روی احترام، توقع چنین برخوردی را از ما نداشته‌اید؟ ما نیز از روی احساس نزدیکی و صمیمیت به خود اجازه‌ی برخورد بی‌پرواتر را دادیم نه علتی دیگر.

با شناخت قبلی که از شما داشتیم گمان نمی‌کردیم که به‌خاطر سوء تفاهم‌هایی به این کوچکی با ما یک‌طرفه خداحافظی کنید! طرفین بحث اگر به حسن نیت همدیگر اعتقاد داشته باشند، با وزش چند باد مخالف پشت به آن نمی‌کنند. به هر حال، صلاح مملکت خویش خسروان دانند؛ با وجودی که به انتخاب شما احترام می‌گذاریم، اما چه پیام بگذارید و چه نگذارید، خود را در کنار شما احساس می‌کنیم و امیدواریم باز هم میزبان نظرگاه‌های گیله‌مرد خوش‌قلم و ظریف‌طبع باشیم.

موفق باشید.

گیله مرد. دوشنبه 29 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 10:49 ق.ظ http://sarbehava.blogfa.com/

آقا مجید و آقا حمید عزیز سلام


« الله اعلم بحقائق الامور»

لطف می فرمایید به بنده نشان دهید کجای مطالب به شما یا سعید عزیز بی احترامی کردم؟
و لطف می فرمایید بگویید کجای پیام بنده همراه عصبانیت بوده؟
و آقا سعید، اون شکلک آخر همان لبخندی بود که شما در پایان پیام خواسته بودید.

با آرزوی سلامتی و سربلندی برای شما
دوستدارشما گیله مرد.

farzan دوشنبه 29 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 05:31 ق.ظ

با سلام و عرض ادب خدمت شما
ببخشید 2 سوال از حضور شما داشتم
1-من دیدم که در ایران پرهای دم جوجه ها رو میکشن میگفتن روی رشد پرنده ناثیر مثبت داره. آیا از نظر علمی کشیدن دم هیچ خاصیتی داره؟

2 من یک نژاد از کبوتر دارم میخواستم ازشون جوجه به رنگ سفید بگیرم 2 تا نر به رنگ قرمز و زرد(البته روی کمرش خال سفیدداره و 2 پر ئم سفید داره)
ماده هم زاغ زغالی دارم
از زاغ و قرمز 2بار جوجه کشیدم که 2تا جوجه به اصطلاح سرکهای رنگ و یک جوجه زاغ هم رنگ ماده داد
آیا میشه از این رنگ ها جوجه سفید گرفت؟
خواهشن یک توضیح بدبد از جفت کردن چه رنگ هایی احتمال اینکه جوجه سفید بکشیم بالا میره
خوهشن اگر از حوصله و وقت شما خارج نیست کمی مفصل توصیح بفرمایید چون من تازه کارم و به راهنمایی شما نیازمندم
باتشکر از شما در ضمن این وبلاگ رو دوستی بنام بنیامین به من معرفی کرد واقعا مطالبتون عالیه و متفاوت با سایت های دیگه از ایشون هم ممنونم که من رو با یک سایت پر بار علمی در زمینه کبوتر اشنا کرد

مجید ز.:

با سلام به شما دوست گرامی.

1- ما نیز چنین شنیده‌ایم و خصوصاً دیده‌ایم که با مرغ و جوجه‌ها نیز همین رفتار را می‌کنند، اما ریشه‌ی علمی آن‌را نمی‌دانیم! به هر حال، رشد پر در کبوتر نیازمند پروتئین فراوان است که در این مرحله به بدن کبوتر نرسد، باعث سوء تغذیه می‌شود.

2- سفید در اساس رنگ نیست و خلاء رنگدانه در پر است. در این باب حمید عزیز طی مقاله‌ای توضیح داده‌اند که الان حضور ذهن ندارم کدام بود. از سرخ یا سیاه نمی‌شود سفید درآورد! از سرور یا پشت‌دار و بعضی دیگر از خال‌ها و یا کبوترهایی که نیای سفید دارند می‌شود جوجه‌ی سفید مهر گرفت. بعضی از جوجه‌ها هم زال هستند که فکر می‌کنیم سفیدند. در این باره حمید عزیز در یادداشتی توضیح خواهند داد.

موفق باشید.

حاج آقا دوشنبه 29 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 02:32 ق.ظ


با سلام و عرض ادب به پیشگاه دو دوست بزرگوار و بی ریا احتراما یکنفر لطف بفرماد مطلب زیر را برا ما معنیش کنه
....
((خوشبختانه مشخص گردید که هیچگونه اختلاف نظر و همچنین کدورتی مابین مسئولین دو وبلاگ چه از گذشته و چه حال ، موجود نبوده و نیست و بنابراین مسائل فرعی ، خدشه ای در اتحاد و صمیمت ایشان وارد نخواهد نمود و هر اختلافی بوده ، مربوط به افراد ثالث دیگری است))
....
سپاسگذارم .

مجید ز.:

با سلام. به‌خاطر گرفتاری‌های کاری نشد که زودتر به پیام شما پاسخ بدهیم که از این بابت متاسفیم. به هر حال، بهتر است شما نیز از این وادی خارج شوید و زیاد به این حرکات اهمیت ندهید که واقعاً این بی‌اخلاقی‌ها و پرده‌دری‌ها را هر چه پوشیده‌تر نگه‌داریم، بهتر است و سودش لااقل این است که مردم بیش از این به قشر کبوترباز بدبین نمی‌شوند.

موفق باشید.

سعیدازکهنوج دوشنبه 29 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 01:04 ق.ظ

باسلام مجدد

خواستم درمقابل مثالی که دراخر پیامتان برای بنده گذاشتی متقابلن مثالی واقعی بزنم ادولف هیتلر رهبر نازیهای المان قصدداشت دو گروه انسانهارویکی دانشمندان ونخبگان فکری ودیگری انسانهای ورزشکار که از نظر جسمی شرایط بسیار خوبی داشتند با بازوان ستبر اندامی مناسب و عظلانی باهم امیزش دهدکه بااین روش هم انسانهای دانشمند ونخبه وهم از نظر جسمی بسیار عالی با فیزیکی متناسب داشته باشند که حالا متاسفانه یا خوشبختانه با شکست خوردن در جنگ جهانی دوم به این امر فائق نشد حالامنظورم اینکه دوستان ما نمتوانیم بطور یقین کبوترانی داشته باشیم که از همه لحاظ چه نقش چه زیبایی چه پرش وسیستم دفاعی بدن وسلامت کامل باشند شاید در چندتا گزینه مثل پرش عالی هوش خوب همانطوری اکثر کبوتران پرشی دارای نقش بسیار زیبا نیسندند وهمچنین کبوتران نقش وزینتی دارای پرش و هوش خوب نیستند در چنفاکتور ما میتوانیم کبوتر خوب داشته باشیم نه درتمام موارد

باتشکر سعید از کهنوج

مجید ز.:

با سلامی دگرباره.
برای گفت‌وگو و آموختن از هم، بایستی درک مشترک وجود داشته باشد، و الا بحث هیچوقت به سرانجام نخواهد رسید. اکنون به این نوشته‌ی گیله‌مرد عزیز توجه بفرمایید:
«تمام دنیا به دنبال داشتن تنوع ژنتیکی در ذخایر جانوری خود هستند و شما بخاطر یک فاکتر کم ارزش و آن هم ارتقاء چند ساعت پرش آن را نادیده میگیرید.»
وقتی این دوست محترم فاکتور پرش در کبوتر مسابقه‌ای را "کم‌ارزش" می‌دانند، گمان نکنم دیگر جایی برای بحث وجود داشته باشد!

موفق باشید.

سعیدازکهنوج دوشنبه 29 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 12:23 ق.ظ

باسلام خدمت دوستان حمیداقا ومجیداقا

وهمچنین سلامی دوباره به گیله مردعزیز

عجب ؟؟؟؟؟؟عجب ؟؟؟؟؟
1=اول همه چیز متاسفم ومعذرت میخوام از پرسیدن ساعت جوجه کبوتران خوبتان که بیشتر فکر کنم ناراحتی شما ازاینجاست واقعا من تاحالا کسی در طول عمر خودم ندیدم باپرسیدن ساعات کبوترانشان اینقدر عصبانی وناراحت بشه اولین موردی که برخورد. میکنم بدتراز ان جوجهای مردهای را مثال میزنی که مرده وخبری ازش نیست بجای قید کردن بصورت جداگانه ساعت هریک جوجه ها کبوتران بطور میانگین ساعت ذکر میکنی مگه شما گرو بستی که میانگین میگیری 10ساعت واقعه تعجب میکنم گیله مرد عزیزشما که با به به وچه چه کردن وارد بحث شدی حالابه جزع وزع کردن عصبانیت افتادی همیشه برداشت عجیب ونابجا از تعاریف اینجانب ومجید داری بخصوص در مورد همخون تن کردن من بارها عنوان کردم هر تبار ونقش در ردیف خودش باید تن شود مگر شما چند تا کبوتر یک بال ویک منقار یک چشم ویا بدون پر یاکودن بدون پا از تن کردن همخون گرفتی که اینگونه براشفتی ترس در دل تو افتاده بطور مثال عرض میکنم امن ترین وایمن ترین مسافرت مسافرت با هواپیما میباشد بطور معمول 99%امنیت پرواز تظمین است حالا 1% احتمال صانحه و حوادث وجود دارد حالا ماباید ان 99%رانادیده بگیریم وبچسبیم به 1%دورتر نمیرویم همین مسافرت درون شهری یا شهر به شهر یامسافرت تابستانی احتمال تصادف 50به 50حالاتوبیا مسافرت نکن درون شهر نرو که احتمال مرگ وحادثه وجود داره حالامیتونی مسافرت نکنی یا جای نری ما قرار نیست که همیشه تا اخر همخون تن کنیم متاسفانه برداشت شما همیشه سطحی هیچ تاملی در گفتار نمیکنی همخونی همیشه بدون نقص وعیب نیست
2=شما فرمودی که من پیام شمارو میکس میکنم وهرچی دلم خواست به ان اضافه میکنم ببین دوست عزیز پیامهای که گذاشتی همه وجود داره چیزی هم که من نوشتم وجودداره من میکسی دران نمیبینم اگر هم شمارو به پیامتان ارجاع میدم چیزی خودتان بیان کردهاید چیز دیگی نیست اگه می خوای جواب بدی جواب قانع کننده بده نه سرسری وبا عصبانیت
3=به من خرده گرفتی وفرمودی کبوترخوب وپرشی 8ساعتی نداری و...خدمت عرض کنم قبلاگفتم من همین الان اگه بخوام کبوتر پاکستانی تضمینی 12و13ساعتی درگرمای بالای 45درجه میتونم جمع کنم کبوتری شاید به جرعت میتونم بگم 90% کبوترداران تهران وقم وکاشان ورشت فقط عکشو ازپشت مانیتور کامپیوترشون بتونن تماشا کنند حتی یکبار پرش فوق تصورشم نبینندوبرایشان بسیار عجیب بودکه همین کبوتر از طریق جفت کردن همخون درست شده مطمئنم بادیدگاهی که توداری همبن کبوتر اگه به دست توبرسه یک پرشم بدست کسی ندی وبدون در نظر گرفتن تبار ونژادش با کبوترات طلافی کنی همنطوری که خودت میگی
4=مورد دیگری که به ان{ اشاره کردی من نمیدونم تونقش بازی یاطالب کبوتر پرشی هستی بقول معروف بادست پس میزنی باپا پیش میکشی }. یک دست ویک رنگ بودن کبوترانه که به ان ایراد میگیری . دوست عزیز اصولا کبوترداری در اروپاوپاکستان وهندوستان خیلی حرفه ای انها مثل من تو دنبال نقش ونگار نیستند وقتی پای پول وهزاران دلار به میان میاد تنوع ونقش کمرنگ میشه انهم درسطح کشوری وبین المللی پس انها خیلی حرفه ای تراز من وشما فکر وکار میکنند تا پول بیشتری به جیب بزننداصولا کبوتر نقش دراروپا زیاد بازاری نداره حالا توهمیشه نگران نقش ونگار وتبارکبوتر هستی البته من هیچوقت منکر ان نیستم . مگه باهمخون شدن تنوع ونقش ازبین میره؟ چرا تو متوجه نیستی که همین تنوع نقش مگه بطور اتقاقی بوجود نیامده؟ پس چطورکبوترداران توانسته اند نقش خودرا حفظ نمایدو ان راگسترش بدهند وبدست توبرسانند تنها راحفظ نقش ورنگ همونطور که خودت میدونی جفت کردن همخونه اگه به ان صورتی که تو میگی تمام نقش باجفت کردن بیگانه تاحالا نفش وتباری وجود نداشت که تو بتونی اونو حفظ کنی وحالا غصشو میخوری که با همخون کردن داره ازبین میره واماتوجیح دیگری برای خودت داری همه کبوتران براثر ضعف سیستم ایمنی وهوش دیگر چیزهای که خودت میگی ازبین میروند پس چرا این همه تنوع حفظ شده براثر تلاقی همخونی ازبین نرفتند چیزی که هم اکنون بین نقش بازان رایجه چطورکه درنقشبازی همخون تن کردن راقبول داری اما وقتی صحبت از کبوتر پرشی میشه دیگه هرچه ذخیره ژنتیکی وتنوع هوش ورنگ وتبار همه ازبین خواهند رفت مگه قراره همه کبوتران باهم و همخون تن کنیم که چنین چیزی رابیان میکنی واقعا جالبه خودت ازچیزی صحبت میکنی که از همخون بوجودامده
5=اولین چیزی که درمورد کبوتر ایده ال بیان کردی هوش کبوتره شما هیچ وقت توضیحی دراین مورد از من نخواستید واقعا اگه شما هدفتون ارتقا بود اینو مپرسیدین که بنده جواب قانع کننده و چیزی که خودم دیدم وکبوترانی که ازطریق همخون بوجود امده بودن بیان میکردم
6=چیزی که واقعا منو ناراحت کرداینکه شمابه مقاله مجید عزیز در موردتکثیر همخون ایراد گرفتین وفرمودین مقاله ای ابتر بوده چرافکر میکنید ابتربوده من حالا متوجه شدم که مجیدز درست فرمودن که جامعه کبوترداران کنونی ایران ازنظرمعلومات کشش چنین چیزی راندارن.{درست مثل این میمونه در زمان جاهلیت اعراب کسی حرف ازپرواز کردن انسان وهواپیما بزنه که چیز خنده داری بود ارتقا کبوتر پرشی ایران از طریق همخون چنین بازخوردی داره } من نمیدونم شما در کدام دبیرستان ودانشگاه درس خواندهای که هنوز فرق بیماری تالاسمی و هموفیلی را نمیدانی موضوعی که سال اول دبیرستان تشریح شده انرا به ازدواج فامیلی نسبت میدهی درصورتی که چنین نیست {اینم بدونی بد نیست بیماری تالاسمی در اثر یک جهش ژنتیکی نامعلوم ایجاد شده که باعث داسی شکل شدن گلبولهای قرمز میشه ازاین طریق به فرزندان به ارث میرسه وموروثی حالااین فرزندان با هرشخصی که حامل ژن تالاسمی باشد اگه از کرهای مریخ هم اومده باشد ازدواج کنند بچه های انها به تالاسمی نوع ماژور مبتلاخواهند شد تغیرات بسیار شدیدی در صورت وفک واستخوانها ایجاد خواهدشد حالااگه همین شخص ناقل با فردی ازدواج کنه فاقد ژن تالاسمی باشه بیماری شکل خفیف تری خواهدداشت که به ان مینور میگویند اما بیماری هموفیلی بدن نمی تونه فاکتورهایی شماره 7و8و9 انعقاد خون تولید کنه اگه چنین شخصی زخمهاویا بریدگیهای عمیقی در بدنش ایجاد شود خونش بند نمیاد وانعقاد پیدانمی کنه ودراثرخونریزی شدید باعث مرگ بیمار میشه این بیماری وابسته به جنسیته ژن مورد نظر برروی کرموزم ایگرگ قرارداره وفقط مردها مبتلا میشوند در زنها بدلیل همپوشانی دو کروموزم ایکس چنینن چیزی اتقاق نمی افته برو به پیامی که برای بنده گذاشتی رجوع کن } دوست عزیز گیله مرد خودت چند کتاب درمورداصلاح نژاد گاوها ویا گوسفندان خوندی که از همخونی وحشت داری و میترسی حالا یک کتابی برات معرفی میکنم که در دانشگاه زنجان اموزش وتدرس میشه سه بار تاکنون به ویرایش رسیده برو مطالعش کن بد نیست ژنتیک اصلاح دام نوشته جان فاستر لازلی از امریکا ترجمه دکتر حمید اماتلو با همکاری نادر مقدم البته این یک مورداگه خواستی کتابهای بیشتر برات معرفی میکنم این کتاب فصیح و روانه. همخونی در ارتقاواصلاح ژنتیک حیوانات یک اصل و پایه که بدون اون اصلاح نژاد امکان نداره اگرچه همخونی مضراتی هم داره حالا مجید عزیز این همه موضع را با هزار زحمت ترجمه کردن بیداری از کار زندگی زدن سردردهای رووزانه بعلت کم خوابی که خودم گرفتارشم این همه وقت وهزینه و زدن ازکار وزندگی وخاتواده واقعا کم لطفی میکنی خدایش بیا خودت رو قاضی بزار قبل ازاینکه این مطالب منتشر شوند اینهمه اطلاعات از کبوترداری دنیای غرب و امریکا تیپلرهای هلندی و انگلیسی وکانادای بگوشت خورده بود. اصلا میدونستی تیپلر چیه اگر انسان نقطه نظر پیشنهادی داره باید مودبانه بیان میکنه {ودراخر اینکه اگه باعث رنجش خاطرت شدم پوزش منو بپذیرخودت خواستی من اینطوری رفتار کن اما از اون شکلکی که برام گذاشتی خیلی خنده ام گرفت }


باتشکر سعیداز کهنوج

مجید ز.:

سعید عزیز از کهنوج گرم و دلربا سلام. از سوی خود و دوستان این سرا از مشارکت جدی جنابعالی در بحث‌ها سپاسگزاری می‌کنم.
من وارد جزئیات مطروحه شما نمی‌شوم که خطاب‌تان به گیله‌مرد عزیز است و اگر ایشان پاسخی داشته باشند به آن خواهند داد. نکته‌ی عجیب اما این است که در کلام گیله‌مرد عزیز می‌شود نوعی دلخوری را مشاهده کرد، مثل کسی که از قبل تصمیم‌اش را راجع به کس دیگر گرفته است. احتمال می‌دهم که فرد یا افرادی با ایمیل‌پرانی ذهن ایشان را نسبت به ما مکدر کرده‌اند.

از بابت این‌که گیله‌مرد عزیز مقالات ما در باره‌ی همخونی را "ابتر" می‌دانند نه تنها ناراحت نیستیم، بلکه از ایشان تشکر هم می‌کنیم که ذهن خوش‌خیال ما را به واقعیت کنونی جامعه‌ی کبوترپروران ایران روشن کردند. احتمالاً اکثریت افراد همین نظر گیله‌مرد عزیز را دارند و خب، دلیلی ندارد که ما با مقالات ابتر خود ذهن مردم را مکدر کنیم!

با سپاس و آرزوی موفقیت.

ابوذر یکشنبه 28 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 09:39 ب.ظ

سلام
در نوشتارهای قبلی اشاره شده بود که بعضی ژن ها غالب و بعضی دیگر مغلوب هستند در مورد کاکل تجربه شخصی بنده این چنین بود که از یک جفت کبوتر بدون کاکل که از پیشینه آن ها بی اطلاع بودم به خاطر اصطلاحا دهن جور بودنشان در طی یکسال به کرات جوجه کشی نمودم و در سری پنجم از جوجه ها هر دو کاکل دار شدند با اینکه هیچکدام از جوجه های قبلی چنین نبودند
از طرفی جوجه های این جفت بعد از مدتی رنگ پرهایشان روشن می شد (قابل ذکر که نر سفید کله برنجی و ماده سوسکی) به نحوی که مثلا جوجه ی سرخ دم سیاه نهایتا به دم سفید و با خال های قهوه ای تبدیل شد که بسیار با رنگ و آب ۳۰ روزگی خود متفاوت شد
با احترام

مجید ز.:

با سلام.
کاکل ژن مغلوب است و برای این‌که جوجه کاکلی بشود، هر دو والدین بایستی این ژن را داشته باشند. توجه شود که ژن در کبوتر تا ده نسل قابل انتقال است. در باره‌ی کاکل داروین تحقیقات مبسوطی انجام داده که نتایج‌اش موجود است.

دلیل این‌که رنگ جوجه‌کبوترها به روشنایی می‌گراید این است که کبوترداران ایرانی چون به رنگ‌های روشن‌تر علاقمند بوده‌اند (هستند)، کبوترهای تیره را با روشن تن کرده‌اند و از این رو، طیف رنگ در کبوتر به مرور ضعیف‌تر شده. این یک مورد. مورد دیگر این‌که بعضی از رنگ‌ها تکاملی هستند (مثل سرور) و به مرور به ماهیت اصلی خود بازمی‌گردند (سرورها اغلب هر سال تیره‌تر می‌شوند.)

امیدوارم که این توضیحات برای‌تان مفید واقع شده باشد.

موفق باشید.

مهدی کمپرسی یکشنبه 28 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 07:33 ب.ظ

با سلام و عرض ارادت
بالاخره قضیه این اقا قادر بینوا معلوم نشد؟

مجید ز.:

با سلام،
این قضیه را بهتر است از همان وبلاگی بپرسید که برای رسیدن به مقاصدش این بنده خدا را وسیله کرد و وقتی کارش تمام شد، ایشان را دور انداخت!

مهدی کمپرسی شنبه 27 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 11:56 ب.ظ

سلام قربان اجازه هست دو کلمه درد دل بنویسم اخه بعضیا به شعور ادم توهین میکنن !!!!

مجید ز.:

با سلام متقابل. چنانچه در نظرتان حقی ناحق نشود، مانعی ندارد.

کورش از مشهد شنبه 27 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 11:03 ب.ظ

با سلام خدمت آقا حمید و مجید عزیز
بی شک بهترین وب لاگی که بطور علمی و تخصصی به کبوتر پرداخته است وبلاگ زیبای شماست.امیدوارم در آینده هم با همین انرژی و پشت کار این راه را ادامه دهید،از مبحث تکثیر به روش همخون خیلی خیلی استفاده بردم و با همه وجود از شما متشکرم

مجید ز.:

درود بر کورش نازنین از مشهد مقدس. ما هیچ ادعایی در "بهتربودن" نداشته و نداریم و فقط دانش‌پژوهان تمام‌وقت این رشته هستیم. به هر رو، بزرگمنشی جنابعالی را ارج می‌نهیم و ضمناً خوشحالیم که مبحث مربوط به تکثیر همخون مورد استفاده‌تان قرار گرفته و امیدواریم برای دوستان دیگر نیز چنین بوده باشد.

موفق باشید.

مهران شنبه 27 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 01:21 ق.ظ

سلام آقا حمید و آقا مجید. خوشم اومد خودتون را از این ماجرا‌های ... بازی جدا کردید و به کارتون ادامه دادید و تا وقتی‌ که بهتون تیکه نیانداختند ... جوابی‌ ندادید. به این میگن مردونگی که دیگه بین مردم از بین رفته. راستی‌ این برنامه فقط واسه همخون جفت کردنه؟

مجید ز.:

سلام مهران عزیز. حقیقت‌اش منظور شما را نگرفتیم! به هر حال، تلاش این سرا، همه‌گاه گام‌برداشتن در جاده‌ی آموزش بوده و خواهد بود.
این برنامه ماهیتاً برای شجرنامه‌ی کبوتر است تا نسل خود را تا آخرین پشت بشناسیم، حال این نسل می‌تواند از طریق همخون یا غیر همخون باشد.

موفق باشید.

محسن جمعه 26 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 06:48 ب.ظ

درود بر آقایان حمید و مجید. ضمن تشکر از شما بزرگواران به جهت کشیدن زحمت و گذاشتن وقت برای این همه مسائل آموزشی. آقا مجید شما با ارائه این برنامه، لقمه را در دهان ما گذاشته اید. به نظر من ما باید خیلی‌ بی‌ انصاف باشیم که به این همه دقت شما در آموزش خرده بگیریم. یک سوال. آیا برای استفاده از این برنامه و ثبت جوجه‌ها ما باید از حلقه‌های شماره دار استفاده کنیم؟ یا اینکه میتوانیم از اسامی آنها استفاده کنیم؟ ممنون از شما.

سلام محسن جان. اول از همه من هم از شما تشکر می‌کنم و آرزومند پیشرفت در این ورزش را برای شما هستم. در این برنامه همانطور که مشاهده میفرمایید در قسمت ثبت شما باید شماره وارد کنید. اگر دسترسی‌ به حلقه‌های شماره دار ندارید میتوانید در یک دفترچه یا فایل word اسامی جوجه‌ها را همانطور که مورد نظرتان است بنویسید و به آنها یک عدد اختصاص بدهید و آن عدد را وارد برنامه کنید و بقیه مراحل را انجام بدهید. اما اینطور که در عکس‌ها دیده ام خیلی‌ از کبوتران در ایران حلقه‌های پلاستیکی‌ شماره دار بپا دارند. شما میتوانید با مراجعه به این وبلاگ‌ها از دوستان محل فروش این حلقه‌ها را بپرسید. کوچک شما.

مشتاقی جمعه 26 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 04:56 ب.ظ

با عرض درود و ادب و احترام به دوستان بزرگوار جناب حمید ضیا و جناب محید ز فرارسیدن محرم الحرام ماه سالار شهدا حسین بن علی (ع) و را به عموم شیعیان تسلیت عرض مینمایم . باشد که مروت و مردانگی و استقامت و شهامت و صداقت آن حضرت الگوی راستین ما مسکینان قرار بگیرد و آدمهای نان به نرخ روز خور و متظاهر که شهامت پذیرفتن مسوولیت گفتار و اعمال خود در گذشته را ندارند و میخواهند شرارت خود را گردن دیگران بیاندازند از رفتارهای زشت خود کناره بگیرند و عبرت بگیرند انشاا ... خداوند یار و نگهبانتان .

مجید ز.:

جناب مشتاقی ارجمند گرم‌ترین درودهای‌مان تقدیم‌تان باد. خوشحالیم که باز و همچنان خدمتگزار بزرگمردی چون شما هستیم.

موفق باشید.

هادی-دولاب جمعه 26 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 11:31 ق.ظ http://kabotarsara.mihanblog.com/

گویند که در روز قیامت علمدار شفاعت زهراست
علم فاطمه دست قلم عباس است

سلام و عرض ادب خدمت حمید خان و مجید عزیز و همه دوستان.. فرا رسیدن ماه محرم و ایام سوگواری اباعبد الله الحسین ( ع )را به شما و همه ی شیعیان و دوستداران آن حضرت تسلیت عرض مینمایم .

مجید ز.:

سلام و سپاس از هادی عزیز.

موفق باشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد