کبوتر ایرانی‌ در کانادا

اصول علمی پرورش و مدیریت کبوتر بلندپرواز ایرانی

کبوتر ایرانی‌ در کانادا

اصول علمی پرورش و مدیریت کبوتر بلندپرواز ایرانی

لک و پرریزی

  


دوستان گرامی سلام،

امیدوارم که از ماه تیر امسال استفاده کافی برده باشید و نتایج قابل قبولی کسب کرده باشید. امروز در خدمتان هستیم با یک مقاله پربار از حسین عزیز از اصفهان. این مقاله در مورد لک و پر ریزی است که همانطوریکه مستحضر هستید مجید عزیز در یک مقاله مجزا لک و پر ریزی و اهمیت آنرا بطورمبسوط توضیح دادند. اما در اینجا حسین گرامی دوباره بخاطر اهمیت و تاثیر آن بر پرش و سلامت کبوتر ها یک بار دیگر به آن پرداخته اند که ضمن تشکر از ایشان، توجه شما را به آن جلب میکنم. 


نکاتی در مورد لک و پرریزی: پرهای ریز بدن کبوتر تقریبا در تمام طول سال می ریزند اما تولک رفتن دورانی است که با ریختن پرهای قدیمی سر و گردن و بال (تیزه ها و پرهای حرامی و ...) و دم، پرهای جدید جایگزین آنها می شوند. لک یک فرایند کاملا طبیعی است که طی آن پوشش کبوتر برای فصل سرما و زمستان نو می شود. در واقع پرریزی نشان دهنده سلامتی حیوان است.

عوامل موثر بر پرریزی عبارتند از:

1- مدت زمان تابش نور خورشید (طول روز)
2- ترشح هورمونهای خاص
3- گرمای هوا.

تابش نور آفتاب تاثیر مهمی در فعالیت غدد و ترشح هورمون دارد. در پاییز با کم شدن تابش نور خورشید فعالیت این غدد هم کم می شود. هورمونها اهمیت زیادی در فرایند زندگی کبوتر دارند. به عنوان مثال هورمونها تعیین می کنند کبوتر کی توی لک برود و در تنظیمات بدن (فشار خون، تولید مثل، تولید شیر برای تغذیه جوجه و ...) بسیار موثرند. این هورمونها بر غده تیروئید کبوتر هم اثر می گذارند. غده تیروئید در دوران پرریزی بسیار فعال است.

پرریزی با افتادن دست پرها شروع می شود. این پرها به ترتیب نو می شوند. سپس پرهای حرامی یا دوازده پر دوم بال شروع به ریختن می کنند و بر خلاف شاهپرها ترتیب افتادنشان متفاوت است. زمانی که تیزه پنجم افتاد پس پرها هم شروع به افتادن و نو شدن می کنند. مدت زمان دوران لک 4 تا 6 ماه است که بیشتر بستگی به سن کبوتر دارد. کبوتران جوان حدود 6 ماه را برای نو شدن پرهایشان نیاز دارند ولی بالغها در زمان کمتری از لک در می آیند.
اگر در حین پرریزی یکی از تیزه ها کوتاه بماند و به اندازه طبیعی خودش نرسد می تواند نشان دهنده بیماری یا تغذیه ضعیف باشد.

تغذیه ضعیف هم دو وجه دارد:

1- یا مواد غذایی موجود در دان مصرفی ناکافی و ناقص است.
2- یا وزن جیره غذایی کبوتر کم است.

از آنجا که دو ماه آخر پرریزی نوبت به چهار تیزه اصلی می رسد و این تیزه ها در پرواز نقش اصلی دارند بنابراین تغذیه دو ماه آخر پرریزی جهت کیفیت خوب این تیزه ها اهمیت حیاتی دارد.

لازم به ذکر است اقدامات کبوتردار می تواند بر دوران پرریزی اثر بگذارد مثلا با تعبیه نور مصنوعی طول روز برای کبوتر افزایش می یابد و باعث تحریک به پرریزی می شود. در صنعت مرغداری نیز از نور مصنوعی استفاده می کنند و یکی از ایرادات آن این است که مرغها زودتر توی لک می روند و در نتیجه با تولک رفتن مرغها تولید تخم مرغ کاهش می یابد. پس نور افتاب یا نور مصنوعی اثر زیادی روی پرریزی دارند. دقیقا به همین دلیل است که جوجه کبوتر متولد دی ماه با جوجه متولد اسفند هر دو در یک زمان توی لک می روند (بدلیل نقش آفتاب). همچنین گرم بودن گنجه باعث می شود سرعت پرریزی بیشتر شود یا کبوتران زودتر توی لک بروند.
در دوران پرریزی کبوتر دچار یک نوع تنبلی و رخوت می شود. اما کبوتردار نباید فکر کند که وقت تنبلی او نیز فرا رسیده!

 مهمترین اقدامات کبوتردار در این فصل عبارتند از:

1- دادن تغذیه مناسب به کبوتران + مولتی ویتامین و عناصر خاکی+ مواد معدنی و املاح
2- استراحت دادن و نپراندن
3- جوجه کشی نکردن
4- نظافت منظم گنجه
5- کمی آزادی دادن به کبوتر برای پر زدن یا آفتاب گرفتن
6- آب تنی دادن دو بار در هفته در فصل گرم سال

یک پر از لحاظ شیمیایی از مواد زیر ساخته شده: کراتین ها (نوعی پروتئین)، سیلیکون مینرالها، فلوراین، روی، مس و کلسیم. پس رژیم غذایی مناسب دوره پرریزی باید دارای پروتئین بالا و چربی و ویتامین بالا باشد. میزان چربی 3% در دان مخلوط برای دوره پرریزی کافی است. چون بدن کبوتر میخواهد پر بسازد نیاز به پروتئین و اسید آمینه بیشتری دارد. دادن خوراک خوب باعث تحریک کبوتر به پرریزی هم می شود. دادن سبزیجات خرد شده به کبوتر در این دوره بسیار مناسب است. مینرال ها به خصوص کلسیم نیز برای ساخت پرها مهمند.
در این وبلاگ در دو پست جداگانه (به قلم شیوای مجید – ز) راهنمایی ها و دستورالعملهای مناسبی برای تغذیه و مکمل های تغذیه ای آورده شده است. لینک این دو پست در زیر آمده است:
1-
چگونگی رفتار با کبوتران در دوره‌ی پرریزی (لک)
2-
مختصری راجع‌به تغذیه‌ی کبوتر: خواص بعضی از ویتامین‌ها و عناصر

تغذیه مناسب این فصل، دان مخلوط است که فرمول منحصر به فردی ندارد و می تواند بر اساس میزان مورد نیاز پروتئین، کربوهیدرات و چربی از مخلوط کردن دانه های مختلف بدست آید.

یکی از دان های مخلوط تقریبا استاندارد برای فصل پرریزی در اروپا به شرح زیراست (البته با اندکی تغییر به این صورت که به جای نخود که دانه ای پروتئینی است، قره ماش جایگزین شده است که برای ایرانیها قابل دسترس تر است):

گندم 25%
ذرت 25%
قره ماش 25%
جو 10%
کافشه 3%
ارزن 2%
مابقی دانه ها 10%

همچنین از دادن مولتی ویتامین و اسید آمینه و عناصر کمیاب و مینرالها به کبوتران نباید غافل شد.
پراندن یا جوجه کشی در این فصل (بخصوص اگر بی رویه باشد) باعث افزایش استرس به حیوان و ضعیف شدن کبوتر می شود و در این صورت احتمالا باید آمادگی مواجهه با بیماری ها را داشته باشید.


عوامل مثبت تاثیر گذار بر پرریزی در بالا ذکر شد اما عوامل منفی و بازدارنده هم وجود دارند که عبارتند از:

1- انگلها: یکی از عوامل منفی تاثیرگذار بر پرریزی انگلها هستند. انگلهای خارجی مستقیما پرها را تخریب و حیوان را ضعیف می کنند اما انگلهای داخلی باعث رشد نامنظم پرها می شوند و ممکن است باعث شوند پری که تازه در آمده کوتاه بماند و در نتیجه فرم بال به هم می خورد. در صورت نیاز انگل زدایی باید قبل از آغاز فصل پرریزی انجام شود ولی در حین پرریزی انگل زدایی توصیه نمی شود.

2- بیماری و عفونتها: اگر کبوتر دارای بیماری یا عفونت و بخصوص بیماری در ناحیه کبد باشد پرریزی بدی را تجربه خواهد کرد زیرا جذب خوب مواد غذایی به سلامت کبوتر بستگی دارد و همچنین کبد مسئول تبدیل مواد غذایی حاصل از هضم می باشد.

3- سموم: یکی دیگر از عوامل منفی سموم هستند. مثلا استفاده از سم مرگ موش تاثیر بسیار بدی روی کبوتران می گذارد و ممکن است جلوی رشد پرها را بگیرد.


سلامتی کبوتر در این دوران را می توان از پرریزی خوب و منظم تشخیص داد. به عبارت دیگر پرریزی عالی نشاندهنده سلامتی عالی کبوتر است. پس فصل پرریزی خوبی داشته باشید. 
 

نظرات 129 + ارسال نظر
Hamid یکشنبه 19 بهمن‌ماه سال 1399 ساعت 03:24 ب.ظ

سلام من یه کفتر ماده دارم پر های سمت راست گردش به اندازه ی یه دایره ی متوسط ریخته و کاملا لخت شده ولی سر حاله
مریض شده یا نه خوب میشه؟

سلام‌خوب میشه

احسان چهارشنبه 9 مهر‌ماه سال 1399 ساعت 12:07 ب.ظ

سلام یک کفتر دارم دا ره پر های گردنش میریزه مال چیه

درود مال همینه که در مقاله گفته شده

علی شنبه 14 دی‌ماه سال 1398 ساعت 10:06 ق.ظ http://iranianpigeonsincanada.blogsky.com

سلام خسته نباشید من یک کفتر نر دارم که هنوز هفت ماه نداره اما این کفتر نمیتونه روی زمین دانه بخوره دقیق چینگ میزنه کنار دانه ولی نمی زنه به دانه که بردار بخوره مشکلش چیه توی هوا هم هیچ علت هایی از کم بیناییش نیست خوب میپره مشکلش چیه راه درمان هست

سلام نمیدانم

حمیدآقا شنبه 27 مهر‌ماه سال 1398 ساعت 03:33 ب.ظ

سلام کبوترهام سه ماه ردشدن تازه دارن پرمیریزن کی تخم میزارن؟

سلام بهمن امسال

سیدحمید پنج‌شنبه 10 آبان‌ماه سال 1397 ساعت 01:19 ق.ظ

سلام نروماده هام پرجوجه هاشونومیخورن چیکارکنم:

سلام الان فصل جوجه کشی نیست. املاح معدنی و‌ مولتی‌ویتامین بدهید

علی شنبه 24 شهریور‌ماه سال 1397 ساعت 08:38 ب.ظ

سلام .یکی از کبوترام از3 روز پیش تا حالا لنگ میزنه ووقتی میخوابه پاشو بالا میگیره...اون پایی که بالا میگیره یکم ورم کرده.....مشکلش چیه چکار باید بکنم........مریض نیس

سلام بیماری مخوف سلمونلاست. سریعا جدایش کن و همه جا را هر روز ضد عفونی کن. دارویش انروفلاکسسین است اما تاثیر ممکن است نداشته باشد.

حسین شنبه 24 شهریور‌ماه سال 1397 ساعت 12:08 ب.ظ

سلام علیکم . میخواستم بپرسم فصل واکسن زدن کبوتر چه فصلیه ؟؟
و آیا کبوتری که توی لک هستش رو میشه واکسیناسیون کرد
خیلی ممنون

سلام در مورد واکسن اطلاعی ندارم از دامپزشک بپرسید

yazdan یکشنبه 11 شهریور‌ماه سال 1397 ساعت 10:33 ق.ظ

یعنی چی شیر بوده ان پرشکسته شدن....مریض نیس....پیر نشده

خیر کاریشان نداشته باشد شیر یعنی پر جدید در حال رشد.

yazdan شنبه 10 شهریور‌ماه سال 1397 ساعت 08:29 ب.ظ

سلام...یه کبوتر نر دارم یدونه از پراش خونی بود.. میشه بگین دلیلش چیه

سلام شیر بوده ان پر شکسته شده

reza شنبه 10 شهریور‌ماه سال 1397 ساعت 03:46 ب.ظ

سلام میتونید راهنمایی کنید که چه جوری باید تصویر فرستاد

تلگرامم یا ایمیل

@hamidzia

hamidzia@hotmail.com

reza چهارشنبه 7 شهریور‌ماه سال 1397 ساعت 11:16 ب.ظ

سلام یه کبوتر نر خریدم...اما شاه پراش و پرای دمش وپرای گردنش داره میریزه...جثه بزرگی داره....دهنش یه حالت پارگی داره....تولک رفته یا سنش رفته بالا

سلام عکسش را بفرستید لطفأ

اشکان شنبه 3 شهریور‌ماه سال 1397 ساعت 02:32 ق.ظ

سلام من یه کبوتر ماده دارم یه کم پرهای سرش ریخته دلیلش چیه؟

سلام فصل لک‌رفتن است

حسین جمعه 19 مرداد‌ماه سال 1397 ساعت 01:47 ب.ظ

سلام بنده یه کبوتر خریدم ماده هستش اطراف گوشش موهاش کم شده و ته نکش هم همین طور آیا این تولک رفته ؟ و آیا اگه تو لک رفته چند روز طول میشه تا تخم بزاره ؟؟

سلام بله تو لکه. شما فقط محاز هستید بهمن ماه جفت کنید.

Ali یکشنبه 7 مرداد‌ماه سال 1397 ساعت 09:18 ب.ظ

سلام
من یکی از کفتر هایم که نره در وسط که مثل شاه پرهایش و بعضی از پر هایش که مثل نِی استش خون وجود دارد
دلیلش چیه
لطفا جوابشا سریع بدید

سلام چون پرها در خال رشد هستند. دست نزن بهشان

زهره جمعه 17 فروردین‌ماه سال 1397 ساعت 11:12 ق.ظ

سلام روزتون بخیر ،من ی کبوتر دارم خودم از جوجگی بزرگش کردم الان هفت سالشه ،هر سال ی فصل از سال رو پر ریزون میکرد الان تقریبا کل سال داره پر ریزون میکنه ،البته ن در حد کچلی ولی هی پرریزون داره ،چیزیش شده ؟نیازه ببرمش دکتر؟در ضمن بدون نر تخم میذاشت الان ی ساله تخم نذاشته،چرا؟

سلام،
رسیدگی تان خوب نبوده و در اثر سن بالا رفتن ضعیف شده. تغذیه را در کانال تلگرامی ما اجرا کنید
Kabotarepareshi1@

کهربا پنج‌شنبه 6 مهر‌ماه سال 1396 ساعت 10:49 ق.ظ

سلام و تشکر بابت راهنمایی های مفیدتون.
کبوترم بیماری چشمی گرفته بود و دکتر علاوه بر یه سری دارو ها که الان دیگه تموم شدن ، پماد چشمی تتراسایکلین تجویز کرده ، با توجه به اینکه معلوم نیس حالش خوب میشه یا نه ، به نظر شما آیا مصرف پماد رو ادامه بدم ؟ تا کی میشه ادامه ش داد آیا ضرری نداره ؟

سلام،
بیماریهای چشمی متنوعدهستند و فقط دکتر میتونه بگه داروش چیه

علی دوشنبه 30 مرداد‌ماه سال 1396 ساعت 10:51 ب.ظ

سلام دور نوک کفترم زیر بغلش یه چیزایی سفید رنگی درامده مثل پره

سلام پر جدیده

ایلا سه‌شنبه 30 خرداد‌ماه سال 1396 ساعت 07:01 ب.ظ

سلام من یه کبوتر که کلاغا اذیتش میکردن و نمیتونست پرواز کنه رو پیدا کردم و اوردمش خونه متاسفانه پرهاش سوخته هم دمش هم بالش کسیم نیست که بدم ازش نگه داری کنه چیکارش کنم؟؟؟؟؟

سلام،
یک فقس براش درست کن و بگذارش اونجا جلوش اب و دان بگذار . خودش خوب میشه

محمد دوشنبه 1 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 07:35 ب.ظ

سلامی دوباره ببخشید من آنقدر سوال میکنم میخواستم بگم این قطره آیرمکتین برای پر ریزیشونه یا بخاطر اون مگسه هستش
۲- بعد اگر بخوام به کفترام بدم اشکال داره یان //////و طرزه استفاده این قطره چجوری هستش مثلا با آبشون قاطی کنم یا نه همین جوری بهشون بدم /////بعد رفتم این دارو رو بخرم گفت تموم کردم بجاش داروی AWEMIC رو بهشون بزن میخواستم بگم شما این دارو را توصیه میکنید //////بعد شما گفتید آیورمکتین رو ۳قطره بریز تو دهنشون ولی ایشون گفتن که نه اگر بریزی تو دهنشون میمیرن باید بزنی زیر کتاشون و به بدنشون //////لطفا جواب همه سوال های بالا رو تک تک بدید و بعد نظرتون درباره ی داروی AWEMIC بگید و این که شما گفتید که داروی آیرمکتین رو بریز تو دهنشون ولی پرنده فروشه گفت نه /////نظرتون رو راجبه این هم بگید یک دنیا ممنونم از شما و سایت عالی که دارید

سلام،
آیورمکتین برای شپش و انگله. طرز مصرفش را هم بهتون گفتم. ایورمکتبن اسم ماده اولیه خیلی از داروهاست که با نامهای تجاری مختلف در لازار پیدا مبشوند. من نمیدانم AWeMic چی هست. لطفا ماده اولیه اش را بگویید.

محمد یکشنبه 30 آبان‌ماه سال 1395 ساعت 10:37 ب.ظ

با اسلام و خسته نباشی خدمت شما با این سایت خوبتون لطفا خواهش میکنم تقاضا میکنم جواب منو بدید خیلی اضطراریه من کفترام مگس کبوتر زده بود و چند تا از دوستام گفتن بهشون باید روغن نباتی بزنی وگرنه خون کفترات و میخورند و کفترات میمیرند بعد من روغن نباتی رو زدم بعد از یک هفته یا دو هفته بعد دیدم کفترام دارند بدجوری پرهای دوره گردنشون و زیر کتاشون میریزه مخصوصا یکی از ماده هام بعد این ماده ای رو که میگم پرهاش بیشتر میریزه چند وقت پیش پر زد ولی چون پرش و زده بودم از بالا پشت بوم افتاد خونه بقلی و من رفتم اوردمش بعد دیدم پرهاشون میریزه شستمشون ولی خوب نشدن بنظر شما بخاطر روغن نباتیه هستش یا بخاطر این که از بالا افتاد پایین ولی فکر نکنم برای این باشه چون بقیه کفترام هم پر هاشون داره میریزه بنظر شما پرهاشون در میاد یا این که چیکار کنم که خوب بشن لطفا جواب سوال و بدید ممنون

سلام،
قطره آیورمکتین تهیه کن و سه قطره در دهانشان بنداز . بهشون دست نزن تا پرهای جدید در بیاورند. دان قوی پر قره‌ماش و گاودانه بده.

ثابتی سه‌شنبه 4 آبان‌ماه سال 1395 ساعت 11:21 ب.ظ

با سلام وخسته نباشید بنده درباره نگهداری پرندگان بی اطلاعم از دو ماه پیش بنده یا کریمی رو که بالش آسیب دیده بود رو به منزل آوردم که ازش مراقبت کنم طبق دستور دامپز شک از پماد بتامتازون استفاده کردم ولی رفته رفته بیشتر قدرت پروازش از دست داد طبق فرمایش آقای دکتر بالش زخمی شده و شکستگی نداره به مرور پرهای بال زخمیش رو ریخت و الان پرهای گردنشم میریزه از شما استدعا دارم لطف بفرمایید بنده رو راهنمایی بفرمایید

سلام،
این امر طبیعی به اسم‌پرریزی است. دوباره در میآیند

ساناز شنبه 6 شهریور‌ماه سال 1395 ساعت 12:03 ق.ظ

سلام
من یه جوجه یا کریم رو پیدا کردم که إز درخت افتاده بود. به سختی بهش غذا دادیم تا بزرگ شد، ولی حالا أصلا پرواز نمی کنه حتی تو حیاط هم می ذاریمش فقط راه میره، باید چی کار کنیم و کلا غذای مقوی و خوب بهش چی بدیم، الان تو خونه آزاده و أصلا تا حالا تو قفس نکردیمش، ارزن و گندم و نان و برنج میدیم بهش، ولی اگر بیشتر راهنمایی کنین ممنون میشم

ﺳﻼﻡ ﺑﻪ ﻧﻆﺮ ﻣﻦ ﻫﻨﻮﺯ ﺟﻮﺟﻪ اﺳﺖ. ﻣﺪﺗﻲ ﺻﺒﺮ ﻛﻨﻴﺪ ﺗﺎ ﺑﺮﺯﮔﺘﺮ ﺷﻮﺩ

پارسا عبدی پنج‌شنبه 21 آبان‌ماه سال 1394 ساعت 02:41 ق.ظ

با سلام و خسته نباشید و سپاس فراوان<br />
دو روز پیش یک کبوتر در حیاط منزلمان نشست و بعد از خوردن مقدارنان خرده که همیشه برای پرندگان در باغچه میپاشیم دیگر پرواز نکرده و به نظر میرسید سرما زده شده است...<br />
به خاطر ترس از سرما ، او را به داخل منزل آوردم و نگه داشتم ،<br />
الان تحرک مناسبی دارد ولی بال نمیزند و اشتیاقی با پرواز ندارد.<br />
بالهایش را چک کردم و اصلا آسیب ندیده...<br />
پاهایش را هم چک کردم و سالم است...<br />
یک مورد دیگر هم اینکه این کبوتر با نوکش خود را جوریده و بدن و پرهایش را تمیز میکند ، خواستم بدانن آیا این مساله طبیعی است و اینکه تا چه مقدار از این کار نرمال و معمول است؟<br />
تحرک یک کبوتر باید چه مقدار باشد؟!<br />
<br />
و اینکه الان چکار کنم کلا...<br />
<br />
خیلی خیلی ممنونم میشم اگر بهم پاسخ کاملی بدید<br />
لطف میکنید...<br />
یا حق.

ﺩﺭﻭﺩ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﭘﺎﺭﺳﺎﻱ ﻋﺰﻳﺰ,
اﺯ اﻳﻨﻜﻪ ﺑﻪ اﻳﻨﻜﺒﻮﺗﺮ ﭘﻨﺎﻩ ﺩاﺩﻩ اﻳﺪ ﻣﺘﺸﻜﺮﻡ. اﻳﻨﻂﻮﺭ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻧﻆﺮ ﻣﻴﺮﺳﺪ اﻳﻦ ﭘﺮﻧﺪﻩ اﺯ ﮔﺮﺳﻨﮕﻲ ﺿﻌﻴﻒ ﺷﺪﻩ. ﻟﻂﻔﺎ ﺑﻪ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﻛﺒﻮﺗﺮ ﺩاﺭﺩ ﺗﺤﻮﻳﻠﺶ ﺑﺪﻫﻴﺪ.
ﺑﻪ ﻧﻆﺮ ﻣﻴﺮﺳﺪ ﻛﻪ ﺣﺎﻟﺶ ﺑﻬﺘﺮ ﺷﺪﻩ.
ﺑﺎﺯ ﻫﻢ اﺯ ﺷﻤﺎ ﻣﻤﻨﻮﻧﻢ

فرهاد دوشنبه 4 آبان‌ماه سال 1394 ساعت 09:25 ب.ظ

با سلام خدمت شما سوال داشتم کبوتر من پوک کرده و زیر جناقش گود رفته شده بیهال کم دون شده هر چییم میخوره جون نمیگیره هر داروییم که فکر کردم پرسیدم دادم لطفا راهنمی کنید با تشکر فرهاد

ﺳﻼﻡ ﻓﺮﻫﺎﺩ ﺟﺎﻥ,
ﺳﺬﻳﻌﺎ ﺑﻪ ﺩاﻣﭙﺰﺷﻚ ﺑﺒﺮﻳﺪﺵ. اﻳﻦ ﻋﻼﻳﻢ ﻣﻴﺘﻮاﻧﺪ ﺑﻴﻤﺎﺭﻱ ﻫﺎﻱ ﻣﺨﺘﻠﻔﻲ ﺑﺎﺷﺪ. ﻣﻮﻓﻖ ﺑﺎﺷﻴﺪ

رویا چهارشنبه 15 مهر‌ماه سال 1394 ساعت 05:55 ب.ظ

سلام و خسته نباشید . من یه سوال داشتم رفتم کوه یه کبوتر پیدا کردم که فک کنم بهش حمله شده بود چون پر هاش ریخته بود بالهاش هم کوتاه شده بود الان اوردمش خونه کم غذا میخوره اصلا نمیتونه بپره به نظرتون واسه تغذیه ش چیکار کنم

سلام،

اگر امکان دارد و خودتون کبوتر ندارید، ببریدش به ‌یک کبوتر باز بدید.

باقر پنج‌شنبه 7 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 02:28 ب.ظ

سلام وخسته نباشید...ببخشید من یه سوال داشتم این کبوترای من خیلی هرز میشینن همشونم از نسل پرشیهای خودم هستن البته رو هر بامی نمیشینند فقط روبروی بام یه اپارتمان هست که عادت کردن اونجا میشینن لطفا راهنمایی کنین که چطور میشه نزاشت دیگه اونجا بشینند...البته گفته باشم اگه تو دور اول نتونن بشینن اونجا ساعتها میپرن فقط موقع پرش اول این مشکلو دارن...متشکرم

سلام باقر جان،
متاسفانه بهترین کار اینست که این کبوتر ها را دیگر نپرانید و با کبوتران جدید و جوجه های جدید شروع کنید. شما مربی آنها هستید و باید بهشان بفهمانید که کجا باید بنشینند و کجا نباید. البته اگر کبوترانتان باهوش باشند و سو خوبی داشته باشند.

amin سه‌شنبه 12 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 01:18 ب.ظ http://vet-student.mihanblog.com

با سلام و خسته نباشید
مدیر وبلاگ دانشجوی دامپزشکی هستم. در صورت تمایل به تبادل لینگ وبلاگ من رو با دانشجوی دامپزشکی لینک کنید و اطلاع بدین تا شمارو لینک کنم.
با تشکر
vet-student.mihanblog.com

مهدی سه‌شنبه 27 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 01:06 ب.ظ http://kabotareh.persianblog.ir

با سلام
دوست عزیز شما خودتون فرمایشات خودتون رو هم قبول ندارید که در متن اصلاح ژنتکیدون نوشته اید

مثلا ما یک جفت کله دم سبز را تن هم می کنیم و انتظار داریم جوجه های کله دم سبز بگیریم اما می بینیم که گاهی قارا، سوسکی، پلنگ، کله خالدار، خال سیاه و از سایر خالهای این رده هم جوجه حاصل می شود.

انوقت به گفته های بنده که 30 سال از عمرم رو توی گنجه کفترام طی کردم ایراد میگیرید
دوست عزیز کسی که میخاد کفتر بپرونه کاری به رنگ و خال کبوتر نداره و فقط میخاد کبوتر بپره و سو و برگشت به خانه در ساعت های بالا داشته باشه دیگر هیچ؟!!
پس در عرایض شما دقیقا معلوم میشه که حرف بنده همون کبوتر نقشی و یا رنگی برای اصلاح بهتره تا کبوتر پرشی.

درود،
مهدی جان متوجه فرمایشات شما نشدم. میشود لطفا واضح تر بیان کنید. ممنونم.

vahid شنبه 30 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 11:22 ب.ظ

سلام ممنون از شما دوستان . به روز بودن اطلاعاتتان درباره بیماریها و علم ژنتیک واقعا عالیست. در اصفهان ساکن هستم و چند سالیست برای ترویج این ورزش تلاش میکنم. ولی با بودن تعدادی غیر حرفه ای و تفرقه انداز ! کار بسیار سختی پیش رو دارم. برای فصل اینده احتیاج به دارو دارم .ایا میتوانید مرا راهنمایی کنید.البته برای شما ایمیل هم فرستادم اما جوابی دریافت نکردم. با ارزوی سلامتی برای دوستان

سلام وحید عزیز.
من هم از شما به خاطر نظر لطفتان تشکر میکنم. در رابطه با دارو های موجود در ایران باید عرض کنم که بنده اطلاعاتم بسیار ناچیز است. به همین دلیل از حسین عزیز خواهشمندم که شما را راهنمایی بفرمایند.
در ضمن بنده ایمیلی از شما دریافت نکرده ام. اگر لطف بفرمایید و دوباره ارسال کنید بی نهایت ممنون میشوم.

کوچک شما

هکر گمنام شنبه 23 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 03:02 ق.ظ

سلام.این چند وقت به نت دسترسی نداشتم و نتونستم به وب خوب شما سر بزنم
در جواب حرف شما که گفتید اقای مهندس شریفی از سرمایه های این کشورن فقط می خواستم بگم به این لینک سری بزنید و متنی که هکر های گروه امنیتی اشیانه در صفحه اول سایت ایشان نوشته بود رو مطلالعه کنید:
http://zone-h.com/mirror/id/13445273
http://zone-h.com/mirror/id/17278936
اگر بالایی ها باز نشد این لینک ها:
https://zone-h.com/mirror/id/13445273
https://zone-h.com/mirror/id/17278936
مطمئن باشید اگر فرزاد شریفی یا همون فرزاد تروجان فردی دروغ گو و کلاش نبود با امثال تهرانی نمی پرید.هر دو از یه جنسن....

این هم لینک هک شد سایت ان بزرگوار توسط 4 تا بچه که نمی دونم هک درسته یا حک!!!

حسین - اص یکشنبه 10 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 09:14 ب.ظ

سلام علی آقا
آن شربت از مترونیدازول موثرتره. بعضی وقتها مترونیدازول جواب نمی ده شاید بخاطر رعایت نشدن دوز شایدم اشکال از خود دارو باشه (طبق تجربه بنده بعضی از مترونیدازولها جواب لازم را نمیدهند و بعضی دیگر موثرند) یا اینکه سطح استرس در کبوترها همچنان بالاست. به عنوان نمونه چون عامل بیماری در آب مرتبا دو نیم میشه و تکثیر و منتقل میشه اگه آب مانده جلوی کبوتران باشه و همه از یه آبدونی آب بنوشند تریکومونیا به سرعت در آب تکثیر شده و خودش عامل تشدید بیماری و ایجاد استرس به کبوتر می شود.
شربتی که گفتید داروی تست شده و موثری هستش و اگر بیماری کبوترانتان کنکر باشد بهترین داروی مخصوص درمان آن همین رانیدازول است.

سلام حسین جان،
طبق تجربه من در کنار دلایلی که شما فرمودید من فکر میکنم میتونه بالا رفتن مقاومت کنکر به دارو هم باشه. به همین دلیل من هر سال از رونیدازول به مترونیدازول عوض میکنم تا این مشکل پیش نیاد.

علی شنبه 9 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 08:28 ق.ظ

سلام
حسین آقا با آقای مهندس اسدی تماس گرفتم متاسفانه از این پودر ندارن و یه شربت ترکیبی از خانواداه رانیدازول دارن با توجه به این که مترونیدازول جواب خوبی نداد آیا این شربت را تهیه کنم یا پیشنهاد دیگری دارین
با تشکر

behrooz az tashkand چهارشنبه 6 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 09:29 ق.ظ

salam ba hamid aga
3roze ke dare sale anjoman shemroon baste shode
va ma nemitoonim bekhandim
man khodam ba chanta esm sabtenam kardam va oona fekr mikonana vaghan sad nafar ozv daran
oon doktore khodshifte fekr mikone kelasse bachehash bala rafte vali manke halam az kaftarashon beham mikhore ye mosht kaftare daraje charo mindazan be bache shahrestania oon bicharehah ham mikharan!!!! dame haj ahmade vezvaee garm ke kaftaraye mirmehdyo nadad va andakhtesh biroon va behesh goft to kaftaraye mano foorookhti va kaftaraye khodeto ovordi hala kaftaraye mano biyar va kaftarato bebar .dar zem hamid gan alaln agha navid az dubai mire khoneh haj ahmad va emsal kaftaraye mirmehdiyo khodesh hava mikoneh ke be doktor sabet koneh kaftar hava kardan yani chi???? navid migoft be doostam man hamin kaftaro hava mikonam 10 saat bainke kaftar male man nist vali doktor inkare nist va man mikham ba kaftare doktor ro boom haj ahmad roshoo kam konam . be khoda hishki ba mirmehdiye khob nist chon adame ha.....roo.....za....deee hast alan ham rafteh to lake khodesh ta bebinimn key biroon biyad. ishalah khodesh va angomanesh nabood beshan va kaftarbaza ye nafasi bekeshan khoosoosan haj ahmade babbakht ke mirmehdy aberoosho hamega borde bekhatere kaftaraye ashghalesh .dame shoma garm ke in sara mahaliye vase dardedel maha.yahagh

ﺳﻼﻡ ﺑﻬﺮﻭﺯ ﻋﺰﻳﺰ,
ﺗﺸﻜﺮ اﺯ اﻃﻼﻉ ﺭﺳﺎﻧﻲ ﺷﻤﺎ. ﻭاﻗﻌﺎ اﺯ اﻳﻦ ﻓﺮﺩ اﻧﺘﻆﺎﺭ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺩاﺷﺘﻴﺪ. ﻳﻜﻲ اﺯ ﺩﻭﺳﺎﺗﻦ ﻣﺎ ﺗﻮﺳﻄ ﺩﻭﺳﺖ ﻣﺸﺘﺮﻛﺸﺎﻥ ﺑﺎ ﺣﺎﺝ اﺣﻤﺪ, ﻗﺒﻞ اﺯ اﻳﻨﻜﻪ ﺣﺎﺟﻲ ﺑﻴﺮﻭﻧﺶ ﻛﻨﺪ ﺭﻭﻱ ﺑﺎﻡ اﻳﺸﺎﻥ ﺭﻓﺘﻪ ﺑﻮﺩ. ﺗﻌﺮﻳﻒ ﻣﻴﻜﺮﺩ ﻛﻪ ﻓﺮﺩ ﻣﺪﻋﻲ ﭘﻮﺩﺭﻱ ﺭا ﺑﻪ ﺩﺭﻭ ﺩﻳﻮاﺭ ﻣﻴﭙﺎﭼﻴﺪ و ﻭﺭﺩ ﻣﻲ ﺧﻮاﻧﺪ. ﮔﻮﻳﻲ اﺟﻨﻪ و ﺑﻼ ﺭا ﺩﻭﺭ ﻣﻲ ﻛﺮﺩﻩ. اﻟﺒﺘﻪ ﻣﻦ ﮔﻔﺘﻢ ﺷﺎﻳﺪ ﺳﻢ ﭘﺎﭼﻲ ﻣﻲ ﻛﺮﺩﻩ. اﻳﺸﻮﻥ گفتند ﺳﻢ پاﭼﻲ احتیاجی ﺑﻪ ﻭﺭﺩ و دعا ﺧﻮاﻧﺪﻥ ﻧﺪاﺭﺩ.
حال شما بگویید که این فرد مدعی چگونه میتواند با این طرز تفکر کبوتر ساعت بالا بپراند؟!
کوچک شما.

مهرداد-چالوس شنبه 2 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 12:38 ق.ظ

با سلام خدمت اساتید و دوستان علاقمند
بسیار ممنون میشوم اگر مرا راهنمایی بفرمایید در رابطه با درمان کبوتری که دچار بروز غده یا تومور چرکی در ناحیه کت شده و کتش کاملا افتاده و بدنش بسیار تحلیل رفته؟؟؟
جسارتا شرایط من بسیا اورژانسی است و بی صبرانه منتظر پاسخ شما هستم.
با تشکر
مهرداد-چالوس

ﻣﻬﺮﺩاﺩ ﺟﺎﻥ ﺳﻼﻡ.
اﮔﺮ ﻏﺪﻩ ﺭﻭﻱ ﻣﻘﺼﻞ ﭘﺮﻧﺪﻩ اﺳﺖ. ﺑﻴﻤﺎﺭﻱ ﭘﺎﺭاﺗﺎﻳﻔﻮﻳﺪ ﻳﺎ ﺳﻠﻤﻮﻧﻼﺳﺖ. ﺩﺭ اﻳﻨﺼﻮﺭﺕ ﺳﺮﻳﻌﺎ اﺯ ﺑﻘﻳﻪ ﺟﺪا ﻛﻨﻴﺪ و ﮔﻨﺠﻪ ﺭا ﺿﺪ ﻋﻔﻮﻧﻲ ﻛﻨﻴﺪ. ﺑﺮاﻱ ﺩﺭﻣﺎﻥ اﻳﻦ ﺑﻴﻤﺎﺭﻱ ﺣﺴﻴﻦ ﻋﺰﻳﺰ ﺩﺭ ﻛﺎﻣﻨﺘﻬﺎﻱ ﻫﻤﻴﻦ ﭘﺴﺖ ﺩاﺭﻭﻱ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺩﺭ اﻳﺮاﻥ ﺭا ﺑﻴﺎﻥ ﻛﺮﺩﻧﺪ. اﻣﺎ ﻣﻦ ﺷﺨﺼﺎ ﻣﻌﺘﻘﺪﻡ اﺯ ﺑﻴﻦ ﺑﺮﺩﻥ اﻳﻦ ﺑﻴﻤﺎﺭﻱ ﺗﻗﺮﻳﺒﺎ ﻏﻴﺮ ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ. ﻣﻮﻓﻖ ﺑﺎﺷﻴﺪ.

عادل جمعه 1 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 07:37 ب.ظ

دوست عزیزوگرانقدر حمید جان سلام امیدوارم سالم وتندرست باشید وسلامی هم داشتم خدمت اقا مجید وحسین اقا ببخشیدکه دیربه دیر برای عرض ادب خدمت میرسم کاروگرفتاری زیاد وفرصت کم حمیدجان چه خبر ازکبوترها ایا نتیجه ی دلخواه از کبوترهای همخون گرفتید؟من امسال قصد داشتم یک جفت هم خون تن کنم ولی با توضیحات حسین اقا فعلا منصرف شدم ولی به جاش از جدولی که مربوط به همخون تن کردن بود همونی که یک نر با چند ماده به طورهمزمان تن میشد استفاده کردم وازبین 13جوجه که همگی با هم فرق داشتن یک جوجه ی عالی کشیدم که ازنظر سو وپرش فوقالعاده بود وبه دوستان هم توصیه می کنم امتحان کنند واز مزایاش بهرهمند شوند فقط کیفیت کبوترها باید مد نظر باشه البته ما بقی جوجه هم خوب شدند ولی این یکی استثنایی شد در پایان از شما به خاطر زحماتی که برای پیشرفت این رشته می کشید سپاس گذارم شادو پیروز باشید

عادل جان سلام،
امیدوارم که شما هم خوب باشید. احتیاجی نه عذر خواهی نیست همه ما درگیر مشغلات روزانه هستیم و گرفتار.
امسال نسل های همخون من که شامل قسمتی از کبوتران مجید عزیز و خودم میشود یک مرحله خالص تر شده اند. و نتایج فوق العاده جالبی گرفتیم. در این بین کبوتر گرگی که مجید عزیز تولید کردند علاوه بر پرش ساعت بالا و بی نظیر قادر است برای مدت ۵ تا ۱۵ دقیقه بدون بال زدن پرواز کند، و بعد از بال زدن و بازی کردن دوباره ادامه بدهد، دقیقا عین پرندگان شکاری. من شخصا این مورد را تاکنون ندیده بودم. امیدوارم بتوانیم امسال این نسل جدید را زیاد کنیم. چرا که با توجه به ذخیره سوخت قادر هستند ساعت ها بدون مشکل بپرند.
در مورد فرمایش شما و جفت کردن یک نر با چند ماده دقیقا همین مد نظر است که شما به یک یا دو کبوتر عالی برسید و خون آن را در تثبیت کنید. به شما از طرف دوستان عزیز و خودم تبریک میگویم و آرزوی موفقیت بیشتر دارم.
منتطر نتایج بهتر از گنجه شما هستیم.
کوچک شما.

پرویز - اردبیل سه‌شنبه 21 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 02:06 ب.ظ

با سلام خدمت حمید آقا، حسین آقا و مجید گرامی و یاران صمیمی این سرا
حمید جان داشتم مقاله ای رو که در وبلاگ قبلی در خصوص ژنتیک کاکل در کبوتر نوشته بودی مطالعه میکردم که جا داره مجددا از زحمات بی منتی که در جهت ارتقاء این رشته میکشی تشکر ویژه داشته باشم.سوالی برام پیش اومد در مورد فهرستی که لیست کردی:
۱- نر حامل ژن نهفته + ماده بدون ژن =جوجه‌های بدون کاکل
۲- ماده حامل ژن نهفته + نر بدون ژن = جوجه‌های بدون کاکل
۳- نر حامل ژن نهفته + ماده حامل ژن نهفته = ۵۰% از جوجه‌ها کاکلی
۴- نر کاکلی + ماده بدون ژن نهفته = جوجه‌های بدون کاکل
۵- ماده کاکلی + نر بدون ژن نهفته = جوجه‌های بدون کاکل
۶- نر کاکلی + ماده حامل ژن نهفته = ۷۵% جوجه‌ها کاکلی
۷- ماده کاکلی + نر حامل ژن نهفته = ۷۵% جوجه‌ها کاکلی
۸- نر کاکلی + ماده کاکلی = ۱۰۰٪ جوجه‌ها کاکلی
سوال من اینه که چرا در موارد 1 و 2 که نر یا ماده فقط حامل ژن نهفته است 50 درصد جوجه های f1 حامل ژن کاکل هستند در حالی که در ردیفهای 4 و 5 که نر یا ماده کاکلی است فقط 25 درصد.لطفا اگه امکانش هست با فلوچارت و محاسبات مربوطه این قسمت روتوضیح بده.من به صورت عملی میخوام این کارو انجام بدم و توضیح شما برام حیاتیه.ممنون و ببخشید که طولانی شد

با سلام به پرویز عزیز،
تشکر از گوشزد به جای شما. بله فرمایش شما کاملا درست است من به اشتباه جای ۲۵٪ و ۵۰٪ را اشتباه نوشته ام.
همین الان تصحیح میکنم.
با عرض پوزش از همه دوستان و تشکر مجدد از پرویز گرامی.

درود بی پایان.

حسین - اص سه‌شنبه 21 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 09:10 ق.ظ

بله خیابان عطار نزدیک هفتون است. از پل سرهنگ که وارد خیابان عطار می شوید اواخر خیابان سمت راست نوین دام پت. محصولات دیگری هم دارد که مخصوص کبوترند و برای استفاده حرفه ایها عالی هستند.

علی دوشنبه 20 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 08:31 ق.ظ

با سلام
ضمن تشکر از پاسخ کامل شما در حال حاضر ویرکن اس دارم حسین آقا خیابان عطار همان هفتون می باشد

حسین - اص یکشنبه 19 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 08:20 ب.ظ

آقا پرویز شرکت داروسازی داملران رازک نیز داروی ترکیبی که گفتم را با نام لینکوپک (Lincopec) ارائه کرده که به صورت پودر محلول در آب است و مصرفش نسبت به تزریق راحت تر است به مدت 5 روز به کبوتران می دهی و بسیار برای درمان بیماریهای CRD complex و مایکوپلاسموز موثر است.
داروهای دیگری هم هستند مانند پودر تیامولین که با نام تجاری تیالورین (Tialorin) توسط همین شرکت داملران عرضه شده و در درمان این بیماری بسیار موثرند.

حسین - اص یکشنبه 19 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 07:54 ب.ظ

پرویز آقا عرض سلام و ادب
آبریزش از بینی می تواند مربوط به کنکر (همان بیماری که کبوتران علی آقا گرفته اند) باشد یا اورنیتوز یا برونشیت عفونی. به کامنتی که برای علی آقا گذاشتم مراجعه کن و علائم این سه بیماری را بخوان تا ببینی کدام بیماری را دارند. احتمال زیاد مایکوپلاسموز دارند. اگر این بود درمانش یک داروی عالی است به نام: محلول استریل تزریقی لینکومایسین+اسپکتینومایسین (Lincomycin +Spectinomycin ) که برای پیشگیری و درمان مایکوپلاسموز یا بیماری CRD (بیماری مزمن تنفسی) به کار می رود. این دارو را شرکت داروسازی رویان دارو (جامدات آفاق) به صورت ویال های 50 و 100 سی سی ارائه کرده است.
کلا این بیماری نوعی برونشیت است و سعی کنید بحث پیشگیری را بیشتر دنبال کنید تا درمان. برای جلوگیری از آن از تراکم زیاد کبوتر بپرهیزید و بهداشت عمومی و انگل زدایی را رعایت کنید و از استرس به دلیل جوجه کشی زیاد، تغذیه ناقص و دادن آب بی کیفیت و مانده خودداری کنید.
ضمنا درمان اورنیتوز با داکسی سایکلین و درمان برونشیت عفونی نیز با همان داروی مایکوپلاسموز انجام می شود.
توصیه می کنم برای درمان بیماری ها از احمد که تخصص علوم دامی دارد نیز بپرسید هر چه باشد ایشان استاد و تحصیلکرده این رشته است.

پرویز - اردبیل شنبه 18 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 10:18 ق.ظ

با عرض سلام خدمت حمید آقا، مجید عزیز و حسین آقای گرامی و کلیه یاران صمیمی این سرا
سوالی از حسین عزیز داشتم چون دیدم که در پاسخ به سوال علی آقا در مورد بیماری کبوتران به نکته ای اشاره کردند که اخیرا مشکل من شده.حسین آقا اخیرا از بینی یکی از خیس شده بود وقتی تو دست گرفتم و کمی با دست بینی رو فشار دادم مایع سفید رنگی بیرون اومد شفاف و بی رنگ مثل آب.داخل دهان را که نگاه کردم چیزی ندیدم ولی به نظرم اومد که مخاط داخل دهان کمی تیره تر از حد معمول است.دان و آب خوب برمیدارد و کبوتر کاملا سرحال است سه روز از محلول تایلوزین به میزان 0.3 سی سی عضلانی تزریق کردم که جواب نداده.چون دوس ندارم آزمون خطا کنم گفتم از شما راهنمایی بگیرم.ببخشید که طولانی شد.

حسین - اص پنج‌شنبه 16 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 12:28 ب.ظ

سلام علی آقا
برای نیاز ما ضدعفونی کننده ای بهتر است که:
1- قوی و وسیع الطیف باشد یعنی علیه باکتری، ویروس، مخمر، قارچ، کپک، جلبک، انگل و اسپورها موثر باشد.
2- در دسترس باشد.
3- گران نباشد.
4- بوی زننده نداشته باشد.
5- برای انسان و حیوانات سمی نباشد.
6- خاصیت خورندگی وسایل و مواد را نداشته باشد.
7- بتواند در شکافها نفوذ کند.
نکته اینکه ضدعفونی کننده برای تمیز کردن به کار نمی رود (شوینده نیست) بلکه فقط میکروبها و میکروارگانیسم‌ها را از بین می‌برد. لذا زمانی موثر خواهد بود که سطوحی که در آن به کار می‌رود کاملاً تمیز شده باشند.
به نظر می رسد ویرکن اس (Virkon S) یکی از بهترین ها باشد چون علیه 500 نوع ویروس و باکتری و قارچ، آنفولانزای مرغی، سالمونلا و کمپیلوباکتر موثر است و انتخاب اکثر دولتهای جهان برای کنترل بیماریها می باشد.
علی آقا شما با مراجعه به داروخانه دامی ببینید بهترین ضدعفونی کننده ای که موجود دارند چیست و آن را تهیه کنید. نحوه مصرف و مدت زمان تماس بر روی آن نوشته شده. ولی یک دستورالعمل بسیار کامل برای ضدعفونی به شرح زیر است:
1- ساعتی که هوا گرمتر است (ظهر) را برای ضدعفونی انتخاب کنید.
2- همه کبوتران را بیرون کنید.
3- تمامی فضله ها و آلودگی ها از گنجه تخلیه شوند.
4- محوطه را هم پاکسازی کنید.
5- آبخوری ها و دانخوری ها را اگر در گنجه هستند برای شستشو و ضدعفونی به محوطه ببرید.
6- با آب پرفشار (اگر آب گرم باشد بهتر است) تمامی قسمتهای کف و دیوارها و ... را از فضله، پر یا گرد و خاک پاک کنید.
7- در مرحله بعد با صابون مایع یا ریکا سطوح را بشویید.
8-هر جا کف یا دیوارها یا سطوح گنجه منفذ و خرابی دارد آن را ترمیم کنید.
9- اگر با شعله افکن بتوانید کف و دیوارها را خشک کنید بهتر است (به این روش می گویند ضدعفونی کردن فیزیکی و با حرارت) اگر نه بگذارید خودش خشک شود.
10- حالا از ضدعفونی کننده شیمیایی استفاده کنید و کلیه سطوح (کف، دیوار، سقف و ترجیحا پشت بام) را ضد عفونی کنید.
11- تا خشک شدن کامل از جا کردن کبوتران خودداری کنید.
یک نکته دیگر:
یکی از ارزانترین و سهل الوصول‌ترین و شاید بهترین ضدعفونی‌کننده‌ها نور آفتاب است (ضدعفونی‌کننده‌ طبیعی). نور مستقیم آفتاب به مقدار زیاد فعالیت میکروبها را کاهش میدهد. در واقع اشعه ماوراء بنفش خورشید است که میکروب‌ها و باکتری‌ها را می کشد.
یکی دیگر از ضدعفونی‌کننده‌های طبیعی سرما است. البته سرما اثر معدوم کنندگی قوی برای میکروب‌ها ندارد بلکه فقط رشد و نمو آنها را کند می کند.
موفق باشید.

علی چهارشنبه 15 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 08:26 ق.ظ

با سلام
با تشکر و احترام از راهنمایی کامل شما حسین آقا بهترین ماده برای ضد عفونی چه ماده ای می باشد و چند نوبت و در چه فواصلی
موفق باشید

حسین - اص دوشنبه 13 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 10:56 ق.ظ

علی آقا سلام
با توضیحات شما باز هم احتمال می دهم بیماری کبوترانت یک بیماری نبوده و چند بیماری همزمان وجود دارند که یکی از آنها قطعا کنکر است. حمید آقا درست می گویند اگر کنکر به ریه بزند می تواند سبب مرگ کبوتر شود. شما فعلا کنکر را درمان کن بعد اگر مورد دیگری بود آن را هم درمان می کنی.
برای درمان کنکر داروی مترونیدازول داروی ایده آلی نیست. حالا که شما هم در استان اصفهان هستید پیشنهاد می کنم سری به خیابان عطار اصفهان بزنید یک داروفروشی برای پرندگان هست (نوین دام پت، مهندس اسدی، 09133683731) از ایشان پودر اروفارما تریکوپلاس (oropharma tricho plus) محصول شرکت "ورسله لاگا" را تهیه کنید. این دارو ساخت بلژیک بوده و برای درمان کنکر بسیار مناسب است و اصولا برای کبوتر تولید شده. همانطور که می دانید بلژیک در زمینه کبوتران مسافتی یکی از قطبهای جهان است.
علی آقا ابتدا گنجه را شستشو و ضدعفونی کن بعد دارو دادن را شروع کن. پس از 5 روز درمان یک روز مولتی ویتامین بده. دادن مواد معدنی و مینرال و عناصر خاکی هم بسیار مفید است. ب-کمپلکس که گفتی خوب و مفید بود ولی می توانستی از روش طبیعی تری استفاده کنی و جوانه گندم بهشان بدهی که ب-کمپلکس طبیعی و غیرشیمیایی است.
ضمنا برای برنگشتن بیماری:
1-استرس کبوترانت را باید کمتر کنی. احتمالا جوجه کشی زیاد به کبوتران والد استرس وارد کرده.
2- همه کبوتران را تحت درمان قرار بده نه چند عدد آنها را.
به هرحال امیدوارم هر چه زودتر سلامتی کبوترانت را بدست آوری.

ﺣﺴﻴﻦ ﺟﺎﻥﺳﻼﻡ,
ﺳﭙﺎﺳﻜﺰاﺭﻡ ﺑﺎﺑﺖ ﭘﺎﺳﺦ ﻫﺎﻱ ﻛﺎﻣﻞ ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ.

علی شنبه 11 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 08:16 ق.ظ

با سلام
با تشکر از شما عزیزان بابت پاسخ گویی دقیق و زحمتی که می کشید حسین آقا من هم در استان شما زندگی می کنم برای اطلاع بیشتر گنجه ها چهار گنجه به ابعاد 2در2 در2 متر متوسط تعداد کبوتران در هر گنجه 30 قطعه می باشد سه گنجه رو به جنوب (به اصطلاح این جا رو به قبله) ویکی رو به شرق می باشد در دو گنجه جوجه گیری انجام شده در یکی جوجه بزرگ می شوند بعد از جدا شدن از پدر و مادر که بیشتر بیماری در این گنجه ها دیده می شود و در یک گنجه کبوتران پرشی لازم به ذکر است این کبوتران بلند پرواز نیستند و کبوتران تهرانی و کاشانی در باغ نگهداری می شوند که خدا را شکر در آنجا بیماری دیده نشده
سقف گنجه ها از جنس پلی کربنات می باشد که برای سقف گل خانه ها استفاده می شود و توانایی عبور در صد ی از اشعه های خورشید را دارد
علایم بهتر از بیماری به این صورت می باشد که جوجها پس از این که دان خور می شوند دماغ آنها عفونت زرد رنگ و لزج می گیرد ودر بعضی موارد چند لکه پنیرکی در دهان آنها دیده می شود بعضی مواقع یک چشم آنها عفونت آبکی نموده جوجه های در گیر ابتدا کم غذا شده و در طول حدود یک ماه مرده اند به درمان با مترانیدازول خوب جواب نمی دهند ولی زمانی که گنجه ها تمیز شده و پنج روز مترو نیدازول گرفته اند تا حدود یک ماه از مریضی خبری نیست و بعد ناگهان چند جوجه با هم گرفتار می شوند در بعضی موارد بیشتر کبوترهای والد که جوجه دارند در گیر می شوند که اکثرا والد ها مرده اند پس از در گیری و آنها که جان سالم به در برده اند دچار پیچش گردن می شوند که با درمان با ب کمپلکس پس از چند ماه تقریبا سالم می شوند ولی در چند مورد کبوتر امروز که می روی سالم است ولی بیست وچهار ساعت بعد با بی حالی می میرند که در تمام این موارد کبوتران جوجه داشته اند و بعد جوجه ها هم مرده اند
با تشکر از حوصله شما موفق باشید

حسین - اص پنج‌شنبه 9 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 09:06 ق.ظ

آقاحمید در مورد بیماری کبوتران علی آقای عزیز، من هم به کنکر مشکوک شدم چون بیشتر جوجه ها را درگیر کرده و دماغشون هم عفونت دارد ولی عفونت چشم و مرگ سریع 24 ساعته معمولا جزو علائم کنکر نیست. پس ممکن است احتمالات دیگری در کار باشد. بنابراین توصیه من به علی آقا این است که
1- اول گلوی جوجه های بیمار (و بالغها) را چک کن ببین لکه های زرد دارند یا نه. اگر بود که بیماری کنکر است و درمانش را حمید عزیز گفتند.
2- اگر منظورتان از عفونت چشم همان آبریزش از چشم باشد بنده به 3 بیماری مشکوک می شوم: E coli، سالمونلوز و مایکوپلاسما. اما اگر منظورتان وجود ورم ملتحمه و چرک روی کره چشم و پلکها باشد بیماری مورد نظر اورنیتوز است.
3- عفونت بینی را نگفتید به چه صورتی است: شفاف و آبکی، چرکی و خلط مانند یا غلیظ تر و زرد یا قهوه ای است؟ به هر صورت عفونت بینی مربوط می شود به بیماریهایی مثل: برونشیت عفونی، مایکوپلاسما، اورنیتوز و کنکر
4- اینکه می گویید مدتی پس از ضدعفونی دوباره بیماری عود می کند احتمالا به خاطر ساختار گنجه ات است. یا کوچک و بدون تهویه مناسب است، یا آفتابگیر نیست، یا تراکم کبوترانت بالاست، یا استرس زیاد به کبوترانت وارد می شود (پراندن زیاد، جوجه کشی زیاد، ترسیدن کبوتر در گنجه به هر دلیل) و یا ... پس باید ابتدا ریشه بیماری را شناسایی و برطرف کنی تا درمانها جواب بدهند.
5- مسلما بیماری کبوترانت ویروسی نیست و کاکسیدیوز هم نیست. برای تشخیص صحیح بیماری علائم بیشتری مورد نیاز است.
6- علائم بیماری ای-کولای کاهش مصرف دان و افزایش مصرف آب و اسهال است.
7- علائم برونشیت عفونی آبریزش بینی، خاراندن بینی با پا، خرخر کردن، عطسه، قرمز شدن مخاط گلو و التهاب یا ورم آن، التهاب لوله تنفسی و آب کم خوردن است.
8- علائم اورنیتوز خیلی شبیه به برونشیت عفونی است.
9- علائم مایکوپلاسما خرخر کردن، زیر لب ویز ویز کردن، تنفس کوتاه، آبریزش چشم و چرک بینی است.
10- علائم سالمونلوز اسهال سبز، لاغری مفرط، عدم تعادل، کت افتادگی و فلجی، چرخش گردن، ورم مفاصل بخصوص پا و آبریزش از چشم است.
من فکر میکنم به احتمال زیاد بیماری کبوتران شما یکی از موارد 7 و 8 و 9 (بخصوص اورنیتوز) باشد که هر سه جزو بیماریهای دستگاه تنفسی هستند و باید با انتی بیوتیک درمانشان کنی. آنتی بیوتیکهایی مثل داکسی سایکلین (انسانی)+ تایلوزین (تزریقی)، لینکومایسین، اسپکتینومایسین، فورامایسین و .... از محصولات مفید شرکت VERSELE-LAGA هم می توانی استفاده کنی. پودری هست به نام اروفارما اورنیکور (Oropharma ornicure) که حاوی Doxycycline-hyclate است و در آب حل می کنی به مدت 5 روز. اگر دسترسی نداری همان داکسی سایکلین انسانی هم موثر است با دوز روزانه 50 میلیگرم.
موفق باشید.

سلام حسین عزیز،
تشکر بابت توضیحات کامل و مبسوطتان. امیدوارم که دوستان استفاده کامل ببرند از این توضیحات.
در مورد مرگ سریع کبوتر در اثر بیماری کنکر، گفته میشود اگر به شش ها، جگر و قلب بزند قادر است که سریعا بکشد.

علی سه‌شنبه 7 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 11:26 ق.ظ

با سلام
چگونه می توان ویروس بیماری را در گنجه ها کلی نابود کرد من نوعی بیماری که فکر کنم کوکسیدوز باشد چون بیشتر جوجه ها در گیر می شوند و دماغ و یا چشم آنها عفونت می کند و می میرند بعضی کبوتر های والد طی 24 ساعت از شروع بیماری مرده اند بیشتر والد هایی که جوجه دارند بعد از شست و شوی گنجه و ضد عفونی کردن مدتی بیماری پنهان شده و دوباره یه دفعه پیدا میشه با سپرمترین و ویرکن اس وسرکه سیب ضد عفونی کرده ام و خواهشمندم ماده مورد نظر و تعداد دفعات و نحوه ضد عفونی را مشخص فرمایید با تشکر

سلام علی جان.
بیماری کبوتر های شما کنکر است نه کاکسیدیوسیز. داروی ان مترومیدازول یا رونیدازول به مدت ۷ روز است. شما احتیاجی به ضد عفونی گنجه برای از بین بردن این بیماری ندارید، چونکه این بیماری به همراه پرنده است .

جارچی پنج‌شنبه 18 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 11:36 ق.ظ

خبر خبر رد علی میرمهدی یا همون دکی خودمون توی وبلاگ کبوتر مجیدیه پیدا شد ظاهرن این ادم اروم نمیتونه بشینه خودتون برید ببینید چه خبره

دوست عزیز، مگر غیر از این هم انتظاری هم داشتید. راز بقای افرادی مثل ایشان در ایجاد بحران است.

حسین - اص یکشنبه 14 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 11:39 ب.ظ

سلام خدمت آقا کامبیز
حدستان درست است. بسیاری از آنتی بیوتیک ها از جمله تتراسایکلین می توانند حیوان را ضعیف کرده و تولید اسپرم را متوقف کنند به خصوص که شما تتراسایکلین را اوردوز داده اید. دادن تتراسایکلین زیاد از حد به کبوتر عوارض جانبی به همراه دارد از جمله تهوع و استفراغ، درد شکمی و اسهال. دوز مناسب این دارو برای هر کبوتر 50 الی 75 میلیگرم در روز است (یا 600 الی 1500 میلیگرم در 4 لیتر آب برای مدت 7 روز).
تا آنجا که بنده می دانم داروهای ضد تریکوموناز مانند فلاژیل یا مترونیدازول هم بر روی قدرت باروری نرها اثر منفی دارند و تحقیقات نشان داده این داروها تعداد اسپرمهای نر را کاهش می دهند. کاهش "تعداد" اسپرمها یا کاهش "کیفیت" آنها می تواند باعث بی نطفه شدن تخم شود.
راستش برای بعضی داروها هنگام اوردوز کردن پادزهرهایی (antidote) هست ولی برای تتراسایکلین چنین چیزی ذکر نشده. امیدوارم آسیب وارد شده به باروری کبوتران شما برگشت پذیر باشد و با گذشت زمان و استراحت و رسیدگی خوب مجددا قدرت نطفه زدن پیدا کنند. بهتر است در این مورد خاص با یک دامپزشک هم مشورت کنید. از دکتر احمد هم می توانید راهنمایی بگیرید.

سلام حسین جان،
ممنونم از اینکه زحمت کشیدید و پاسخ دوست خوبمون کامبیز عزیز را دادید.
من یک نکته به ذهنم رسید که دیدم بد نیست بیان کنم. در بعضی مواقع دادن ۱ قطره تنتور ید برای ۳ یا ۴ روز متوالی میتواند به پاکسازی آلت تناسلی کمک کند. اما یک روش درمان قطعی نیست. بهترین کار همانطور که فرمودید تماس با دکتر احمد عزیز است.

کامبیز یکشنبه 14 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 10:58 ق.ظ

سلام حمیدجان
مدتی است که دو عدد از بهترین نرهام که 4 تا 5 سال دارند از نطفه رفتند . درتابستان گفتم شاید به خاطر گرمی بیش از حد هوا باشد ولی اخیرا هم که تن شده اند تخمشان نگرفته است . حمیدجان چیزی که خودم حدث می زنم این است که یکی دو باری از داماکول و تتراسایکلین و او ار اس برای پیشگیری استفاده کردم و دوز آن را هم بالا گرفته بودم به همین خاطر روی نطفه آنها اثر گذاشته است و حالا راه حل این خرابکاری را از شما و یا حسین عزیز می خواهم مثل مزاحمتهای همیشگی . این دو نر برای خودم خیلی ارزشمند هستند . ممنون از شما

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد