کبوتر ایرانی‌ در کانادا

اصول علمی پرورش و مدیریت کبوتر بلندپرواز ایرانی

کبوتر ایرانی‌ در کانادا

اصول علمی پرورش و مدیریت کبوتر بلندپرواز ایرانی

گیر کردن تخم در مخرج پرنده






درودی گرم به دوستان عزیز،


از اینکه تا کنون با ما همراه بوده اید بی نهایت سپاسگزاریم و امیدواریم که بتوانیم همواره با شما باشیم و از یاری شما و تبادل نظراتتان استفاده پایاپای ببریم. 


فصل فصل جوجه کشیست و رعایت اصول بهداشتی لازمه این کار جهت بهینه سازی و بالا بردن راندمان کار است. امیدوارم که دوستان با توجه به نکاتی که در مقالات قبلی توسط مجید گرامی و حسین عزیز بیان شده اند بتوانند فصل جوجه کشی خوبی داشته باشند. 


در زیر مقاله مفیدی از حسین گرامی میخوانیم در رابطه با یکی از مشکلات جوجه کشی که به کرات برای همه مان اتفاق افتاده و بعضا باعث مرگ کبوترانمان هم شده است. خیلی از کبوترداران راه حل های متفاوتی برای حل مشکل " پیچیدن تخم" ارائه میدهند که هر کدام میتوانند مفید واقع شوند. اما آنچه مهم است دانستن دلیل این مشکل است. زیرا با داشتن دانش کافی راحتتر و مجهزتر میتوان با آن برخورد کرد. 

      

********                                                                       


گیر کردن تخم در مخرج پرنده؛

شاید تا به حال تجربه کرده باشید که کبوتر ماده تنها یک تخم گذاشته و پس از 40 تا 44 ساعت که انتظار داریم تخم دوم را بگذارد با وجود باز بودن جناغش و حضور تخم در تخمدانش توان خروج تخم از بدنش را ندارد و روزهای زیادی هم می گذرد اما همچنان ماده تخم نمی کند. به این کبوتر ماده یک تخم هم می گویند. خب علت چیست و چه باید کرد؟

اول باید دید مشکل از کجاست و در چه کبوترهایی این اتفاق می افتد. معمولا ماده های خیلی جوان یا پیر که کم کم دارند از تخم می روند دچار این حالت می شوند. ماده های سن دار چاق نیز جزو این دسته هستند. در صورت جوجه کشی های مکرر هم ممکن است این حالت رخ دهد.

باورهای غلطی درباره این موضوع وجود دارند مثلا بعضی ها می گویند تخم چرخیده، یا برخی می گویند کمبود کلسیم است و قرص کلسیم به ماده می دهند. برخی می گویند مربوط به نژاد است و ....

خب، واقعیت چیست؟

تخم پرنده در رحمش تشکیل شده و از لوله رحمی یا مجرای تخم (تخمراهه) به خارج هدایت می شود. وقتی تخم به حفره "کلوآک" می رسد پرنده با زور زدن تخم را به بیرون هل می دهد. گاهی این عمل خیلی انرژی از پرنده می گیرد اما پس از نهادن تخم، تنها چند دقیقه زمان کافی است تا پرنده به حالت عادی برگردد. گاهی اوقات عواملی منفی باعث می شوند تخم در بدن پرنده گیر کند و مشکل ساز شود:

(۱) یکی از این عوامل منفی چسبیدن مخاط لوله رحمی به تخم است به عبارت دیگر تخم به بدن پرنده چسبیده است.

(۲) یکی دیگر از عوامل موثر، ابتلای پرنده به یک بیماری مزمن و ضعیف شدن است. ماهیچه هایی که باید تخم را به بیرون برانند در اثر بیماری ضعیف می شوند و این مشکل پدید می آید. آلودگی به کلامیدیا که نوعی عامل بیماری زاست باعث تخم گذاری نامنظم می شود. این نشان می دهد که قبل از جفت انداختن باید بیماریهای هر دو کبوتر نر و ماده را گرفت و سپس آنها را تن هم کنیم.

(۳) یک عامل دیگر می تواند دادن مولتی ویتامین و کلسیم زیاد به حیوان قبل از تخمگذاری باشد زیرا کلسیم اضافی پوسته تخم را در بدن کبوتر خیلی سخت می کند و اگر تخم بزرگ باشد دفع آن مشکل می شود.

(۴) گاهی مساله مربوط به تخم است که خیلی بزرگتر از حد معمول است.

(۵) سوتغذیه و کمبود کلسیم هم تاثیرگذار است اما چگونه؟ وقتی تخم دوم پوسته اش شل و نازک باشد به راحتی یا پوسته اش می شکند یا تخم تغییر شکل داده و تبدیل به یک تخم ناهنجار می شود. گاهی هم تخم اول دیر از لوله رحمی عبور می کند و تخم دوم به تخم اول می چسبد. عکس رادیوگرافی زیر ناهنجار بودن تخم دوم را نشان می دهد:




گاهی علائم گیر کردن تخم در کبوتر به گونه ای است که در مراحل اولیه نمی توان به آسانی آنرا تشخیص داد و در مراحل پیشرفته از رفتار پرنده متوجه مشکل می شویم. ماده هنوز تخم نگذاشته و خسته به نظر می رسد. میلی به پرواز ندارد و به آرامی حرکت می کند. یک گوشه می ایستد. گاهی پرهایش پف می کند و اشتهایش را از دست می دهد. در مراحل حاد چنان پرنده خسته می شود که ممکن است نتواند روی پاهایش بایستد و می نشیند و درد می کشد. اگر در این مرحله به پرنده کمک نشود ممکن است تلف شود.


طریقه درمان:


برای نجات پرنده دست به کار شوید. ابتدا با روغن مخرج پرنده را چرب کنید. یک تیزه بردارید و سر آن را روغنی کنید و داخل مخرج پرنده را هم چرب کنید. حالا خیلی آرام با دو انگشت تخم را با ماساژ و لمس نرم و یکنواخت از درون لگن پرنده به بیرون هدایت کنید. این کار را کاملا به نرمی و آرامی انجام دهید تا به حیوان آسیبی نرسد. فشار بیش از حد ممکن است تخم را بشکند بنابراین فشار باید خیلی کم و یکنواخت باشد. بدون عجله و با طمانینه به کارتان ادامه دهید. شاید 5 دقیقه یا بیشتر این عمل به طول بیانجامد. کم کم می بینید که قسمت مخرج پرنده مرتبا برآمده و برآمده تر می شود. به آرامی به کار ادامه دهید. اگر سفیدی تخم پیدا شد نشانه این است که کارتان را به خوبی انجام داده اید و باید آن را ادامه دهید. ماساژ را ادامه دهید. مقداری از مخرج پرنده بیرون میزند که مشکلی ندارد. چون بیرونزدگی پس از بیرون افتادن تخم به حالت عادی بر می گردد. نهایتا تخم بیرون می آید و می توانید به جای دور انداختن دستتان را زیر تخم بگیرید و آن را صحیح و سالم بدست آورید و زیر پای کبوتر یا دایه قرار دهید. بنده این کار را چندین بار با موفقیت انجام داده ام و حتی تخم حاصل را هم به جوجه تبدیل کرده ام.

یک کار مفید دیگر هم می توانید انجام دهید. می توان مخرج پرنده را علاوه بر چرب کردن، گرم هم کرد که به حصول نتیجه کمک می کند. بدین منظور مخرج پرنده را بالای یک لیوان آب جوش بگیرید تا گرمای بخار آب، مخرج و اطراف آنرا گرم کند. مراقب باشید پرنده راحت باشد و اذیت نشود. کبوتر خودش با شما همکاری خواهد کرد.

پس از خروج تخم تقویت کبوتر را جهت بازیابی فراموش نکنید.


تعدادی از دوستان در پیغامهای زیادی از ما در مورد چگونه گرم کردن گنجه ها در زمستان پرسیده بودند. خدمت آن دسته از دوستان که مطالب قبلی ما را در رابطه با زمستان وچگونگی مقابله با سرما را نخوانده اند معروضم که تا زمانی که گنجه شما در معرض مستقیم باد قرار ندارد، بهیچ وجه ازپلاستیک یا گونی برای جلوگیری کردن از ورود سرما استفاده نکنید. استفاده از هر گونه سیستم گرمایی برای کبوتران شما مضراست.  اگر گنجه شما بادگیر است با گونی یا پلاستیک از ورود باد جلوگیری کنید. و اگر هم بادگیر نیست، هیچ کاری نکنید. عکسهای زیر مربوط به گنجه های خود ما در کانادا میباشند. امسال ما با سرمای شدیدی مواجه شدیم که بین ۱۵ـ و ۴۰ـ متغیر بود. بطوریکه که مشاهده میفرمایید، به دلیل یخ زدن مدفوع پرندگان، ما حتی قادر به تمیز کردن گنجه ها نیستیم. با اینحال میبیند که در این سرما، گنجه های ما کاملا باز هستند. اما قابل ذکر است که این گنجه ها بادگیر نیستند.












به امید شادی و سربلندی همه دوستان.

پیروز باشید.

نظرات 359 + ارسال نظر
ح م پنج‌شنبه 29 تیر‌ماه سال 1402 ساعت 12:47 ق.ظ

سلام من دوتا کبوترام نره تخمهاش دوباره بادست در میارم یعنی همیشه چنین میشوند علتش چیه ممنون

سلام متوجه نشدم

محمد سه‌شنبه 10 آبان‌ماه سال 1401 ساعت 12:13 ق.ظ

سلام کبوتر ماده جناقاش باز شده اما تخم نمیزاره و یکم ناخوشه چیکار کنم

سلام
تقویت کنید

رضا جمعه 6 آبان‌ماه سال 1401 ساعت 07:05 ق.ظ https://iranianpigeonsincanada.blogsky.com

سلام دوست عزیز بی زحمت کمک های لازم رو شرح بدید ممنون میشم از لطفتون.کبوتر ماده جوان دارم ک سه بار قبل تک تخم نر فقط میزاره جوجه هاشم سالم بزرگ کردم.یه هفته میشه یه ورم بزرگ وسط جناق هاش در آورده ک روش چرب کردن و بخار امتحان کردم ولی فشار زیادی میاد بهش و تخمی نیست انگار.ولی یه چیزی شبیه به تخم اما دور برامدگی تا دورش یه غده شکل هایی وقتی لمس میکنی دیده میشه.مشکلش چیه چکار کنم؟ممنون از سایت مردمی و خیلی خوبتون

درود
متأسفانه غده زده و بابد به دامپزشک مراجعه کنید

الی شنبه 26 شهریور‌ماه سال 1401 ساعت 03:20 ب.ظ

سلام خسته نباشید
من دوتا کبوتر دارم که تخم گذاشتن ولی توی لونه نبود و روش نمی خوابیدن الان هم رفتم دیدم تخم شکسته می تونید دلیلش رو بهم بگین لطفا و چجوری مشکل رو حل کنم

سلام دلیلش را خودت گفتی. چون توی لانه نبوده. دفعه بعد درست میشود

امین یکشنبه 23 مرداد‌ماه سال 1401 ساعت 04:05 ب.ظ

سلام من تخم کبوتر رو خودم با فشار دادن درآوردم حالا کفتر ناخوشه به نظرتون چکارکردم که که اینجور شد و چکارکنم خوب شه

سلام کاری نکنید

جعفر پنج‌شنبه 9 تیر‌ماه سال 1401 ساعت 09:07 ب.ظ

سلام یکی تخمش داخل شکمش گیر کرده بودمیخواستم دربیارم شکست یک مقداری ازپوسته ها تخم درامده باید چه کارکنم که چیزی داخل شکمش نمانه

درود
خودش دفع میکند اگر گیر نکند. شما کاری از دستتان ساخته نیست.

Sara یکشنبه 5 تیر‌ماه سال 1401 ساعت 02:41 ب.ظ

سلام و درود برشما
دوماه پیش رفتیم مسافرت و دوتا یاکریمم که سه ساله دارمشون و بالغن روهم با خودم توی یک قفس کوچیک بردم و بهشون رسیدگی نشدو ماده در همین موقعیت تخم ءذاشت با پوسته ی نازک و کوچیک و بعدش عفونت کرد و انگار ورم روده داشت من یک روز متوجه نشدم و این پف کرده بود آب نمی‌خورد غذا نمی‌خورد و به زور دستشویی میکرد و ابکی و گاهی اوقات خونی بود من یک هفته خودم بهش رسیدم و دامپزشک نبردم و بعد یک هفته بردمش دوتا دامپزشک بودن که هر روز یک کدومشون میومد بعد آمپول سه کاره زد و گفت شب و فردا صبح و شبش و فردا صبح دیگه با شبش بیارین بزنید اولین آمپول که زد کلا پفش خوابید و سرحال شد آمپول دوم رو زد یکم پشتش جای مقعدش باد کرد انگار رودش ورم کرده بود فردا که دامپزشک دیگه بود آوردم آمپول زدم شبش هم آوردم گفت شما که همین صبح اومده بودین باید سه روز هر روز یک بار میزدین و این واقعا وخیم شده بود حالش طوری که همینطوری آب خالص دستشویی میکرد با یک تیکه قهوه ایه کوچیک وسطش یک آنتی بیوتیک و الکترولیت داد یه قطره تو جای آب خوری پنج. روز آنتی بیوتیکش داکسی سایکلین بود روز دوم دستشوییاش طوری بود که من مطمئن شدم قراره بمیره اصلا آیو غذا هم نمی‌خورد رفتم یکم گندم خیس کردم دادم بهش جون گرفت و جون سالم بدر برد اما خوب نشد بعد پنج روز سینه کاردی داشت و غذا نمی‌خورد گفتم به دامپزشک چیکار کنم گفت یک روز نده بعد دوباره شروع کنه یک پنج روز بده انجام دادم خوب شد یکجورایی از نظر سرحالتر شدن باز دوباره بد شد گفتم چی بهش بدم سینه کاردیش بره گفت سرلاک کبوتر خریدم و دادم و داروشو عوض کرد پروبیوتیک و مولتی ویتامین خیلی خوب شد و سرحال یکمم غذا می‌خورد منم گذاشتمش پیش جفتش جفت گیری کردن و این به طرز شدیدی دوباره عفونت کرد و این دفعه سینه کاردی هم داشت من دوباره مطمئن شدم قراره بمیره چون ایندفعه حتی آب رو هم بالا میوورد دامپزشک یک قرص کوچولو داد که آنتی بیوتیک و ویتامین بود گفت باید هرطور شده بدی بهش به زور بهش دادم و خوب شد یعنی از حالت پف کرده درومد تما متاسفانه طولی نکشید که دوباره مریض شد دراین زمان اوج کم بودن وزنش بود ۱۳۶ گرم و هرچی سرلاک میدادم بهش ذره ای وزنش بالا نمی‌رفت و سینه کاردی بود‌.
یک روز که از بیرون اومدم دیدم بک چیز عجیبی تو قفسشه یک چیز غضروفی مانند که انگار جنین یود بعد از اون که همچین چیزی دفع کرده بود جون گرفت و وزنش تا ۱۷۰ بالا رفت و سرحال شد توی قفسش جای تخم گذاری بود و اون همش اونجا نشسته بود و خودم با سرنگ آبو سرلاک میدادم هر سه ساعت و میذاشتمش تو قفس که یهو یکروز دیدم پشتش باد کرده انگار که رودش ورم کرده باشه دوتا استخون محل مقعدش از هم دور شده بودن و پشتش باد کرده بود حالت ابکی من با خودم گفتم حتما ورم رودست و دوازده ساعت آنتی بیوتیک و الکترولیت و دوازده ساعت هم پروبیوتیک و مولتی ویتامین تو آبش ریختم اما خوب نمیشد ورم رودش اما پف کرده هم نبود یکروز سرلاکاش تموم شدن و چون سفارشی بود طول کشید تا برسن به دستم خودم یکچیزی از خودم درست کردم دادم بهش یهو شروع کرد به بالا آوردن و سرو صدا کردن خیلی وخیم شده بود وضعش بعد من تا وقتی سرلاک برسه بهش چیزی ندادم و وقتی سرلاک رسید بهش سرلاک دادم و خوب شد دوباره و ورم پشتش خوابید و وزنش تا ۲۰۰ گرم بالا رفت اما هنوز هم سینه کاردی داشت ولی بهتر شده بود الان باز دوباره پشتش ورم کرده و یکم از سرحال بودنش کاهیده شده من خیلی براش وقت میذارم هر سه ساعت بهش غذا میدم دوماهه که داره دارو میخوره اما نمیدونم چرا خوب نمیشه و تو این موقعیت هم من باید یک مسافرت ده روزه برم و نمیدونم باهاش چیکار کنم فقط ۲۰ روز برای درمانش وقت دارم و دوماهه که خوب نشده به دامپزشک شهرمون همینارو گفتم گفت از یک متخصص کمک بگیر اگه بخواید عکس هم میدم ازش غذا اصلا نمیخوره و با اینکه هرسه ساعت سرلاک میدم سینه کاردیش خوب نمیشه و راستی همیشه وقتی تخم میذاشت جوجه هاش تا پنچ روزگی زنده میموندن و بعدش میمردن برای من پول یا وقت مسئله ای نیست حاضرم هرکاری برای درمانش بکنم لطفا راهنمایی کنید نمیخوام بخاطر یک سفر تمام زحماتم هدر بره بعد باید چیکار کنم باخودم ببرمش سفر یا بذارمش خونه بهترین کار چیه؟
من تمام ماجرا رو براتون توضیح دادم که بتونید درست راهنماییم کنید.

سلام
۷ روز سولفادین داخل اب بدهید.

محمد یکشنبه 22 خرداد‌ماه سال 1401 ساعت 11:35 ق.ظ

سلام من چند تا کبوتر دارم چند روزی میشه جفت شدن تخم نمی زاره لونه درست کردن جناق باز هست ولی با مدفوع کبوتر ماده پوسته تخم مرغ میاد بیرون پوسته رنگش سبز هست
کبوتر کاملا سر حال است
به نظر شما تخم می زاره

سلام نمیدانم

علی شنبه 31 اردیبهشت‌ماه سال 1401 ساعت 08:54 ب.ظ

سلام یک کبوترماده غریب چندروزپیش گرفتم همون روزیکم کسل بنظرمیومد ازدیروزکسل بودیک گوشه مینشست میرفت توخودش که امروزخیلی کسل تربودامروزدم غروب اومدم دون بدم بهش دیدم خیلی مریضه مدفوعش اب بودهی زورمیزدگفتم شایدتخم داره طبق دستوربالاتیزه یعنی یک چوپ چندبارتومجراش کردم چرب بشه بعدبادست دورپنجش روماساژدادم دیدم بیشترداره زورمیزنه کمی مجراش بازترشدیهودیدم ازدردبالااوردبخودش پیچیدجون دادمردبعدشکمش بازکردم دیدم تخم نداره میشه بگین مشکلش چی بوده؟

سلام مریض بوده و شما با شکنحه کشتیدش و بغد از مرگ دنبال راه حل می‌گردی.

ناشناس سه‌شنبه 6 اردیبهشت‌ماه سال 1401 ساعت 03:00 ب.ظ

سلام کبوتر من ماده هستش و یک هفته هست که میخواد تخمشو بزاره ولی نمیتونه گوشه گیر و نه پرواز پیره و نه غذا میخوره چیکار کنم

سلام مراحل قید شده در متن را انجام بدهید

امین یکشنبه 7 فروردین‌ماه سال 1401 ساعت 03:22 ب.ظ

سلام من ی جفت کبوتر پلاکی دارم
حدود ۴بار تخم گذاشتن اما بعداز چند روز تخم هاشون می شکنن چرا
درضمن ۴ماه پیش تخم گذاشت و جوجه ها بزرگ شدن و دارن می پرن
جاشون تمیز و بزرگ هست

سلام باید عکس از جاشون بدی تا بتونم کمک کنم.

حسین جمعه 5 فروردین‌ماه سال 1401 ساعت 08:20 ب.ظ

سلام خسته نباشیدیه جفت کبوتر دارم ۴روز قبل لانشو درست کرده کاه برده دوروزه مادش تو لونه خوابیده ولی تخم نمیزاره دلیلش چیه

سلام
۱۰۰۰ تا دلیل داره

حسین دوشنبه 16 اسفند‌ماه سال 1400 ساعت 09:51 ب.ظ

سلام من کبوتران تخمش پوست مخرجش گیر کرده بود خواستم درش بیارم شکست داخل دامپزشک می‌تونه براش کاری بکنه یااز دست خودم کاری برمیاد لطفاً میشه راه نمایم کنید و جواب بدین ممنون

سلام اگر دم مخرج باشه خودش خارج میشه

محمد جمعه 13 اسفند‌ماه سال 1400 ساعت 01:13 ق.ظ

سلام
من کفترم تخم اش داخل شکمش شکسته است
ایا دوباره تخم خواد کرد
باتشکر

سلام
بله ممکنه بکنه

Amir یکشنبه 21 آذر‌ماه سال 1400 ساعت 09:17 ب.ظ

سلام من یک جفت کفتر دارم ماده ۳ یا ۴ روز میشه که تو جا تخمی میشینه جناقش بازه ولی ورم نداره میخواستم بدونم احتمال داره تخم گیر کرده باشه یا بعدن تخم میزاره؟

سلام اولاً الان فصل جوجه کشی نیست. دوما اگر کسل نیست تخم گیر نکرده.

اسماعیل یکشنبه 30 آبان‌ماه سال 1400 ساعت 08:30 ب.ظ

سلام وقت بخیر عروس هلندی من ۵تا تخم کرده سر ششمی گیر کرده خودشو پف داده داره زور میزنه و مدفوعش همراه با خون اومده بیرون بردم دام پزشکی ۳تا دارو داد میخاستم بدونم زنده میمونه خیلی بهشون وابسته ام

سلام
امیدوارم بمونه

ahmad دوشنبه 24 آبان‌ماه سال 1400 ساعت 11:03 ق.ظ

سلام، یه جفت کبوتر دارم از وقتی خریدم تا الان، دوبار تخمگذاری کرده، بار اول،تخم اوله سالم بود ولی تخم دوم شکسته بود و طرف شکستگی رفته بود داخل و در آخر پوچ شد، بار دوم هم همینطور شد، جالبه که هر بار تخم ماده اینطور میشه و تخم نر،سالم و حتی تخم بیرون میان و بزرگ شدن

سلام
ممنون برای به اشتراک گذاشتن تجربه تان

جهانی سه‌شنبه 4 آبان‌ماه سال 1400 ساعت 10:45 ب.ظ

سلام خوبین کفتر من تخم اولش نمیتونه تخم کنه مریض میشه کمک میکنم تخم کنه تخم اولش خیلی شل است اونو کمک میکنم در میارم ولی دومشو خودش تخم میکنه علت چیه

سلام کمبود کلسیم و املاح است

رضا شنبه 2 مرداد‌ماه سال 1400 ساعت 06:27 ب.ظ

یه جفت کبوتر دارم که سه روز میخواد تخم بزاره ولی نمیزاره پشتش برامدگی دارم وقتی دست‌میزنم تخم یه سمت مخزن وایساده و زود میره عقب کبوتر هم خوب حالش باید چکار کنم

سلام
فقط صبر کنید تا تخم کند.

کیارش دوشنبه 7 تیر‌ماه سال 1400 ساعت 10:30 ق.ظ

سلام وقت بخیر یه جفت کبوتر دارم مادش ۴ روز میخواد تخم بزاره نمیتونه تخم بزار همش میره تو لانش تخم بزاره ولی نمیتونه

سلام عجله نکن. می‌گذارد.

فرهاد چهارشنبه 19 خرداد‌ماه سال 1400 ساعت 11:30 ب.ظ

سلام من یه جفت کفتر دارم ۴ تا تخم گذاشتن.مکه میشه یه کفتر ۴ تا تخم بذاره؟!و ایا ۴ تاش جوجه میشن یا نه؟!ممنون میشم راهنماییم کنین

سلام هردو ماده هستند

امید پنج‌شنبه 23 اردیبهشت‌ماه سال 1400 ساعت 08:48 ب.ظ

سلام خسته نباشید کبوتر من تخم داخل مخرجش گیر کرده مخرجش هم زده بیرون تخمشم داخلش شکسته راه درمانش چیه؟

درود متاسفانه تلف میشود

ابوالفضل سه‌شنبه 3 فروردین‌ماه سال 1400 ساعت 03:25 ب.ظ

سلام کبوترم تخم اولش رو که گزاشت تا پنج روز سبر کردم ولی تخم دوم رو نگزاشت بعد خودم با رهکار های شما تخم دوم را دراوردم ولی دوروزه شل شده با ید چکار کرد

سلام کم‌کم خوب میشود

مسیح یکشنبه 19 بهمن‌ماه سال 1399 ساعت 02:42 ب.ظ

سلام وقت بخیر
من یک جفت کفتر دارم که دو روز پیش یک تخم گزاشت دیروز باید تخم دومشو میزاشت که نزاشته
جناقش دیشب دست زدم تخم بود امروز دست زدم تخم نبود جاش نرم شده بود
چیکارش کنم لطفا بهم بگین
حیون هی گوشه گیری میکنه خودشو پف میکنه

سلام‌کاری خاصی نمیتوانید بکنید. بهش مولتی ویتامین بدهید.

امیرحسین شنبه 18 بهمن‌ماه سال 1399 ساعت 05:27 ب.ظ

سلام مرغم برای اولین بار خواست تخم بذاره گیر کرد درش آوردم ولی از دیروز تا حالا راه نمیره زانوهاش خم کرده. غذا هم نمیخوره چکارش کنم ممنون میشم جواب بدید؟

سلام قرص کلسیم ۷ روز بده

Sam سه‌شنبه 14 بهمن‌ماه سال 1399 ساعت 11:52 ب.ظ

سلام.مرغ عشقم ۵ تخم گذاشته تخم ششم گیر کرده از لونه زده بود بیرون و ی گوشه کز کرده بود .روغن زدم ولی هنوز نتونسته بندازتش.مثل کلیپا مخرجشو مالیدم یکم فشار دادم ولس سوراخی ک تخم بزنه بیرون پیدا نیست برا همین دست نگهداشتم..ایا دارویی برا برطرف کردن چسبندگی تخم در رحم مرغ عشق وجود داره؟

سلام خیر وجود نداره

ف شنبه 4 بهمن‌ماه سال 1399 ساعت 09:24 ب.ظ https://fa.gravatar.com/

مرغ عشق من تا العان ۳تا تخم کرده العان هم نفس نفس میکشه حالش خوب نیست ولی از وقت تخم کردنش گزشته.

متاسفم

علیرضا دوشنبه 29 دی‌ماه سال 1399 ساعت 02:38 ب.ظ

سلام یه چفت کفتر دارم سه روز پیش یدونه تخم گذاشته فعلا دومی هنوز نیومده ولی مشخصه که تخم دارهلطفا راهنمایی کنید

درود
حالش چطوره

ابوالفضل دوشنبه 15 دی‌ماه سال 1399 ساعت 10:16 ب.ظ

سلام ببخشید کبوتر من دوسه روز بود، چوب جمع میکردن برای تخم گذاری. اما الان تقریبا دوسه هفته میشه ک دیگه خبری از جمع کردن چوبشون نیست.، مخرج کبوترم یکم باد کرده و من احساس میکنم ک تخم گیر کرده،،،، ممکنه ک یوقت دو تا تخم گیر کرده باشه یان،، چون کبوترم سرحاله،، یا ممکنه مشکل دیگه داشته باشه، میشه راهنمایی کنید

سلام الان فصل جوجه‌کشی نیست

وحید شنبه 6 دی‌ماه سال 1399 ساعت 11:40 ب.ظ

سلام
بنده یک عدد کبوتر دارم و تخم اولشو گذاشته و تخم دومش داخل شکمش شکست
یعنی سفیده با زرده تخم اومد بیرون ولی پوسه تخم تو شکمش هست باید چیکار کنم که پوسه رو در بیارم ؟؟

سلام
از دست شما کاری بر نمیاد. ببر دامپزشک تا در بیاره.

شهرام چهارشنبه 3 دی‌ماه سال 1399 ساعت 06:53 ب.ظ

سلام کبوتر من یک هفته است که تخم اولش گیرکرده خیلی اذیت میشه احساس میکنم تخمش بیش ازحد بزرگه که نمیزارش

درود تخم یک‌هفته گیر کند کبوتر مرده است.

علیرضا چهارشنبه 26 آذر‌ماه سال 1399 ساعت 12:19 ق.ظ http://anpigeonsincanada.blogsky.com

سلام خسته نباشید
بنده یک جفت کبوتر دارم که دقیقا ۱۲روز پیش تخم اول رو گذاشتن و تخم دوم بعد از ۱۲ روز هنوز توی جناق گیر کرده / تا یک هفته پیش یبوست داشت و نمیتونست راحت برینه بخاطر همین بهش یکم روغن زیتون دادم خورد که مشکلش حل شد و راحت کارشو میکنه / ولی همچنین تخم تو شکمش گیر کرده / اینم بگم دهانه جناقش باد کرده ولی تخمی نزدیکش نمیبینم / کبوتر سرحال هست مثل همیشه دون و آب میخوره ولی چون تخمش بدجایی گیر کرده نمیتونم درش بیارم
اگه ممکنه راهنمایی کنید

سلام
اون تخم نیست غده است. دامپزشک باید دربیاوردش.

Ali دوشنبه 24 آذر‌ماه سال 1399 ساعت 02:45 ق.ظ

سلام
من ی جف کفتر دارم مادم خیلی وقته داخل مخرجش تخم گیر کرده چطوری باید دربیارم
لطفا میشع کمکم کنید ممنون میشم

سلام طبق مطلب فوق

میلاد چهارشنبه 14 آبان‌ماه سال 1399 ساعت 03:46 ب.ظ

سلام من یه جفت کبوتر دارم
الان دو سری تخم کردن
هر سری تخم اول فقط نطفه داشه تخم دوم نطفه نداشته
و هیچ فرقی تخم ها از نظر اندازه ندارن
ولی نر و ماده سالم هستن
ضعیف یا کسل نیستن
تغذیه هم 7 دون و بعضی موقع ها هم شاهدانه میدم
بنظرتون مشکل از کدومه؟؟؟

درود
الان فصل جوجه‌کشی نیست تا بهمن جدا کن.

حسین دوشنبه 12 آبان‌ماه سال 1399 ساعت 12:22 ب.ظ

سلام کبوتر ماده من که قراره تخم اولشو بزاره الان بیش از ۴ روزه مخرجش سرخ و بزرگ شده و کبوتر دائم میخوابه روی زمین نوکشو میزاره زمین و زور میزنه من دستمو که اروم روی پسش میکشم هیچ چیزی به انوان تخم حس نمیکنم.
باید چیکارش کنم تفلیو.

سلام همین کاری که در متن گفته شده

لیلا پنج‌شنبه 3 مهر‌ماه سال 1399 ساعت 06:49 ب.ظ

سلام مرغ عشق من تخمش گیر کرده بود بردم دراوردن که پوست تشکیل نداده بود ولی امروز باید دومین تخم رو‌میذاشت که فکر میکنم بازم گیر کرده چیکار کنم احتمال داره بازم گیر کرده باشه؟

درود
همین کاری که در این متن گفته شده

میلاد چهارشنبه 28 خرداد‌ماه سال 1399 ساعت 04:26 ب.ظ

سلام یک جفت کبوتر دارم که دو بار تخم گذاشتن ولی این نزدیک یک ماهه که جفتگیرشدن ولی تخم نزاشتن و فقط روی لونه نشستن ولی تخم نمی زارن علت چیست ؟

سلام نمی‌دانم

ارسلان چهارشنبه 14 خرداد‌ماه سال 1399 ساعت 12:21 ق.ظ

سلام خسته نباشید میخواستم ببینم میشه تخم قرقاول را زیر کبوتر گذاشت و آیا جوجه میشه؟

سلام نمیدانم

ارزو پنج‌شنبه 8 خرداد‌ماه سال 1399 ساعت 01:23 ق.ظ

سلام من ۷ تا بلدرچین دارم..یکیشون سه روزه کز کرده غذا نمیخوره علایمش مثل گیر کردن تخم میمونه..پاهاش بازه بغلش میکنم پشتش سنگینه ولی تخم نمیزاره..این چند روز کلسیم و مولتی ویتامین و قطره اد دادم..امروز دیدم خیلی لاغر شده..چکارش کنم..بلدرچینم دو سال و دو ماهشه..

سلام سعی کن تخم را در بیاری

علی پنج‌شنبه 1 خرداد‌ماه سال 1399 ساعت 09:43 ب.ظ

سلام دوجفت کبوتر دارم که همزمان تخم گذاشتن ولی یه جفتشون تخم دوم امروز گذاشته ولی اون جفت تا الان که شب شده هنوز نگذاشته راهنمایی کنید ممنون

سلام ممکنه فرداش بگذاره

Yas شنبه 27 اردیبهشت‌ماه سال 1399 ساعت 08:14 ق.ظ

سلام
یکی از کبوترها برای اولین بار تخم گذاشت و تخمش گیر کرد چند ساعت و با کمک جزیی ما دراومد،بهش ویتامین دادیم،الان روز سوم هست و مدفوعش همراه با خون

سلام خوب میشه. بهش پروبیوتیک بدهید

زندی جمعه 26 اردیبهشت‌ماه سال 1399 ساعت 10:47 ق.ظ

سلام ما یک جفت کبوتر داریم که ۴ تا تخم گذاشته اند اما دوتا از آنها را خوردند علت این اتفاق چیست؟

سلام‌کمبود مواد مقوی مثل ویتامین و پروتیین

امیر بنی اسد جمعه 5 اردیبهشت‌ماه سال 1399 ساعت 01:11 ق.ظ https://iranianpigeonsincanada.blogsky.com/1392/11/29/post-40/

سلام من یک جفت زاغدنسفید دارم ۳بار تتم کردن ولی برداشتم حمال کردم سری اخر ماده فقط یک تخم گذاشت ولی پوسته همون ی دونه تخم زبر بود و باز نشد و بعد اون کلا ماده بی حال هستش همیشه یا نشسته یا خوابیده اصلا تمایلی به جفت گیری نداره ممنون میشم کمکم کنید تا به نتیجه برسم‌چکار کنم

سلام جداشون کن تا بهار سال آینده. گناه دارن . ماشین نیستند که پشت سر هم تخم کنند

مهدی چهارشنبه 3 اردیبهشت‌ماه سال 1399 ساعت 04:52 ب.ظ

سلام کبوتر من دیروز تخم کرد امروز حالش خوب نیست و بزور مدفوع میکنی چیکارکنم دونه نمی خوری فقط اب

سلام بذار تخم‌دومش را هم بکند

جواد سه‌شنبه 2 اردیبهشت‌ماه سال 1399 ساعت 01:23 ب.ظ https://iranianpigeonsincanada.blogsky.com/1392/11/29/post-40/

با سلام و خسته نباشید
حدود یک ماه پیش من در سر و زیر کتف کفترم دیدم ک ی غده ای در اومده غده رو سرشو کندم (ی غده زرد رنگی بود و مثل درخت ریشه داشت)ولی باز خوبه نشد چن روز دیگه دراومد خلاصه دیگه باهاش کاری نداشتم گفتم بذارم تا خوب برسه بعد بکنم.. امروز دوباره دیدم ک زیر رون ی پاشم باز چنتا خال غده دراومده، یکم بیشتر دقت کردم دیدم اطراف همون طعمه پاش ی حشره زرد رنگ خیلی کوچیکی داره راه میره (تقریبا ظاهرش مثل حشراتی بود ک تو گاودونه هست همون شکل ولی خیلی کوچکتر و زرد رنگ)... ممنون میشم اگه کسی بتونه راه درمانش بگه و کمک کنه... یا علی

سلام در مورد حشره تا عکسش را نبینم نمی‌توانم نظر بدهم

Sev دوشنبه 1 اردیبهشت‌ماه سال 1399 ساعت 07:36 ق.ظ

سلام خسته نباشید من مرغ عشقم تا دیروز ۴تا تخم گذاشته امروز رفتم سر بزنم بهشون دیدم مرغ عشقم افتاده زمین متاسفانه داره جون میده با دستم گرفتم نگاه کردم احساس کردم تخم مونده ، نمی‌دونم چیکار کنم ولی کلا داره جون میده ، آیا میتونم با در آوردن تخم نجاتش بدم یا اگه در بیارم ها باز میمیره ؟

سلام متاسفم

Javad یکشنبه 31 فروردین‌ماه سال 1399 ساعت 06:44 ب.ظ https://iranianpigeonsincanada.blogsky.com/1392/11/29/post-40/

سلام
من ی کفتر دارم ک تقریباً دو سالی میشه ک تخم نکرده.. تقریبا ی ماه پیش اونو با آمپول و محلول خوراکی سلنیوم و کلسیم تقویتش کردم تا شاید تخم کنه دو سه روزی میشه که جناغش باز بود ولی تخم نمیکرد من احساس کردم که تخمش گیر کرده گرفتمش و ی چیزی اندازه تخم احساس کردم ولی تخمی در نیومد فک کنم تخمش شکست
دمانش چیه؟ ممنون میشم... فعلا تو همون وضعیته

سلام اون تخم نیست. غده است.

Reza دوشنبه 25 فروردین‌ماه سال 1399 ساعت 03:35 ق.ظ

باسلام وخسته نباشید.من از شهرستان یک جفت کبوتر گرفتم تقریبا1ساعتونیم توراه بودن مادش فک کنم تخم توکمرش داشت چون کمرش ورم کرده بود الان از اون موقع تقریبا20روز گذشت تاالان تخم نکرده کمرش ورم کرده ابو دون میخوره بعدش یجا کز میکنه میخوابه میخواستم ببینم دلیل تخم نکردنش چیه ممنون میشم راهنمایی کنید..

سلام ممکنه غده باشه و تخم نباشه

بابک شنبه 23 فروردین‌ماه سال 1399 ساعت 01:27 ب.ظ

سلام.کبوترم مادم دو روز پیش یه تخم گذاشت و یه روزم رو تخم خوابید و ولی از فردا نه از تخم دومی خبری بود نه خوابیدن روی تخم...کبوتر نر و اصلا ندیدم که رو تخم بخوابه خیلی بی تفاوته...علتش چی میتونه باشه؟

سلام تخم را بر دارید تا دوباره تخم کند

محمد شنبه 23 فروردین‌ماه سال 1399 ساعت 01:54 ق.ظ

سلام یه جفت کبوتر دارم یک ماهه جفت خوردن ولی تخم نمیذاره علتش چیه؟

سلام نمیدانم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد