کبوتر ایرانی‌ در کانادا

اصول علمی پرورش و مدیریت کبوتر بلندپرواز ایرانی

کبوتر ایرانی‌ در کانادا

اصول علمی پرورش و مدیریت کبوتر بلندپرواز ایرانی

تبریک سال نو

درود و عرض ادب،


آمدن بهار که زندگی نو را به ارمغان می آورد و آغاز گر سالی جدید برای ما ایرانیان است را به همه دوستان، وبلاگ نویسان، اساتید و کسانی که به هر دلیلی وبلاگ نویسی و آموزش را کنار گذاشته اند، پیشاپیش تبریک و تهنیت میگوییم.


ما در این سرا، امیدواریم که سالی جاری سالی پر از موفقیت و پیشرفت برای همه  باشد. 


پیروز و سر افراز باشید.


مجید، حسین و حمید.






نظرات 74 + ارسال نظر

سلام
داش درمورد نژاد رستاخیز از کجا در اوردی این نظریه رو اخه مسافتی کجا ساعتی کجا درضمن پتی واله و تیپلر چیه دیگه ......

حمیدرضا دوشنبه 9 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 10:25 ق.ظ

سلام ممنون از وبلاگ خوبتون من اکانت فیس بوک حاج حسن رو ندارم

ﺳﻼﻡ و ﺗﺸﻜﺮ.
ﺩﺭ ﻗﺴﻤﺖ ﺟﺴﺘﺠﻮﻱ ﻓﻴﺴﺒﻮﻙ اﺳﻢ اﻳﺸﺎﻥ ﺭا ﺗﺎﻳﭗ ﻛﻨﻴﺪ. hasan parsadmehr

حمیدرضا سه‌شنبه 19 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 04:37 ب.ظ

سلام با تشکر یک سوال از حاج حسن پارسادمهر داشتم اینکه چرا سایت Kbpi.irمسدود شده و نمیتوان وارد سایت شد باتشکر

سلام حمیدرضا جان،
لطفا سوالتان را از حاج حسن در فیس بوک بپرسید. البته من پیغام شما را به ایشان میرسانم.

احمدرضا سه‌شنبه 31 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 12:49 ب.ظ http://a19a.blogfa.com/

سلام من یه جفت کبو تر دارم یه ماه میشه که اوردمشون ولی هنوز تخم نزاشتن

همدیگرو می بوسن لانه هم درست کردن ولی باز هم تخم نذاشتن یه هفته میشه

که لانه درست کردن

خواهش میکنم بگو نکاته قبل از تخم گذاشتن چیه؟؟ و چرا تخم نگذاشتن

با سلام،
دوست عزیز، احمدرضا جان اگر کبوتران شما از همه نظر رو به راه باشند باید نهایتا تا مدت ۱۰ روز تخم بگذارند.
نکته مهمی قبل از تخم گذاشتن وجود ندارد. فقط آب و دان کامل و ویتامین . تا چند روز دیگر تحمل کنید. اگر تخم نگذاشتند دوباره به ما اطلاع بدهید تا با مشورت همدیگر بتوانیم مشکل را پیدا کنیم.
موفق باشید.

حسن پرسادمهر یکشنبه 8 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 09:19 ب.ظ http://iranianpigeonsincanada.blogsky.com

کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذو الجلال و الاکرام ضایعه درگذشت حاج اقا یوسف نیکنام (حاج یوسف) دوست وهمسنگری مهربان و مومنتان را از صمیم قلب تسلیت عرض می کنم خداوند متعال روح پاکش را با مولایش علی (ع) محشور نماید و به بازماندگان صبر جزیل عنایت فرماید

خبردرگذشت حاج اقا یوسف عزیز چنان سنگین و جانسوز است که به دشواری به باور می*نشیند، ولی در برابر تقدیر حضرت پروردگار چاره*ای جز تسلیم و رضا نیست خداوند قرین رحمتش فرماید

در غم از دست دادن عزیزان به سوگ نشستن صبری میخواهد عظیم ، برای خانواده محترمشان صبر و شکیبایی و برای آن عزیز در گذشته غفران و رحمت واسعه الهی را خواستارم .

همسفر در راه ماند..زندگی سخت است…لیک..در سفر باید بود…همراه مان از سفر ماند، نه!؟ ..سختی راه را مینماید که بایستی تنها رفت صبری باید تا آرامشی زاید

مشیت الهی بـر ایـن تعلق گرفـته کـه بهار فرحناک زندگی را خـزانـی ماتمزده بـه انتظار بنشیند و این ، بارزترین تفسیر فلسفـه آفـرینش درفـراخـنای بـی کران هـستی و یـگانه راز جـاودانگی اوسـت …. برای روح ان مرحوم از درگاه خداوند متعال مغفرت ،آرزومندم ، ولی در برابر تقدیر حضرت پروردگار چاره*ای جز تسلیم و رضا نیست.این ماتم جانگداز را به، کبوترداران حقیقی و درستکار ایرانی صمیمانه تسلیت عرض نموده وبرای حاج یوسف مرحوم از خداوند متعال علو درجات طلب می*کنم.
چون آن مرحوم علاقه خاصی نسبت به این سرا داشت بر حسب وطیفه این اطلاع رسانی را انجام دادم برای روح آن مرحوم صلوات و فاتح قرائیت شود...
دو روز مانده به عید فطر 40 ان مرحوم برگزار میگردد جا ومکان برگزاری را متعاقباً به سمع عزیزان خواهم رساند مانا وسرفراز باشید متشکرم

حمید از کانادا شنبه 24 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 07:21 ب.ظ

با سلام،
جناب زارع آدرس ایمیل شما درست نیست. پیغام بنده برگشت خورد.
لطفا آدرس درست را عنایت بفرمایید.
متشکرم

فاریابی دوشنبه 19 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 12:07 ق.ظ

با عرض سلام و خسته نباشید

1.استاد آیا در دان و آب جوجه های قلم شده باید متفاوت با قبل از قلم باشد یا خیر؟بخصوص آب که تا قبل از قلم به قول خودتان بعد از دان 1 یا 2 مرتبه بستگی به دمای هوا به آنها می دادم.
سپاس

سلام فاریابی عزیز،
در زمانی که پردنه قلم شده، به عبارتی به شدت در حال پرریزی است. بنابر این ما باید مقدار پروتین را بالا ببریم. دادن دان روزی یکبار کفایت میکند اما کبوتر ها باید کاملا سیر شوند.

زندگی سبز یکشنبه 18 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 11:20 ب.ظ

استاد فرهیخته حمید عزیز"
ارادت قلبی ما را با بهترین آرزوها پذیرا باشید

دوستداران شما از زنجان

دورد بر دوستان عزیزم از زنجان،
من هم از راه دور دست تک تک شما را میفشارم و آرزوی موفقیت روز افزون برایتان دارم.
کوچک شما

علی محمدزاده شنبه 10 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 04:12 ب.ظ http://کبوتر ما

درود بر شما.اقا حمید در مورد بال گرفتگی وفلج شدن ودرمان کبوتر اگر برایتان امکان دارد توضیح دهید

سلام علی جان،
بالگرفتگی انواع و اقسام دارد. اگر منظورتان بالگرفتگی در اثر بیماریست که خدمتتان عرض میکنم در اکثر مواقع نام بیمار سالمونلا است . بیماری بسیار مهلکی است و وقتی وارد گنجه شما بشود دیگر به راحتی نمیتوان از شر آن خلاص شد. بعضی مواقع به بالها میزند و بعضی مواقع به پاها حتی به اعضای داخلی هم سرایت میکند که متاسفانه چون با چشم دیده نمیشود سختتر میشود تشخیصش داد. برای درمان آن انواع آنتی بیوتیک ها را تجویز میکنند اما تجربه شخصی بنده میگوید که این بیماری درمانی ندارد. حتی اگر شما با استفاده از آنتی بیوتیک های قوی به طور ظاهری آنرا نابود کنید، این بیماری میتواند تا دو یا سه سال به طور نهفته منتقل شود و باقی کبوترانتان را هم بیمار کند. بهترین راه ریشه کن کردن این بیماری نابود کردن پرنده بیمار و ضد عفونی کردن روزانه گنجه ها ست. موفق باشید

حاجی صفا دوشنبه 5 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 12:08 ب.ظ http://haji1347blogfa.com

سلام ، محبت بفرمائین در صورت تمایل بنده را لینک نمائید از همکاری صمیمانه ی شما سپاسگذارم . ((توفیق از خداست))

درود بر شما،
با افتخار وبلاگ وزین شما به لیست دوستان اضافه شد. ممنون از اینکه ما را قابل دونستید.
کوچک شما

فاریابی شنبه 3 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 10:36 ب.ظ

با عرض سلام و خسته نباشید.
ممنون از پاسخ دهی به سوالات.

1.در هر سال باید چند مرتبه از کبوتر جوجه گرفت تا کیفیتشان پایین نیاید؟

2.آیا در جفت کردن کبوتر ها باید به رنگ چشم هم اهمیت داد؟ اگر بله بهتر است چه رنگ چشمهایی با یک دیگر تن شوند؟

3.توانایی گشتن کبوتران در شب بستگی به عادت آنها دارد یا به رنگ چشم آنها؟

سلام جناب فاریانی عزیز،
۱- بهترین وجه ممکن برای نگه داشتن کبوتر در حالت خوب و قوی (روی فرم) و ضعیف نشدن کشیدن جوجه در یک فصل و دو سری است. بهترین زمان برای شروع اواسط بهمن است.
۲- هیچ گونه دلیل علمی برای این فرضیه وجود ندارد. اما رنگ های چشم مختلف نشانگر سو های مختلف هستند. به همین دلیل من شخصا سعی می کنم همرنگ جفت کنم. تا از سو اصلی زیاد دور نشوم. اما اگر چاره ای نداشته باشم. رنگ های مختلف را هم جفت میکنم. چرا که هدف پرش است.
۳- رنگ چشم کبوتر ارتباطی به توانایی دید کبوتر در شب ندارد. اساسا کبوتر قادر نیست در شب ببیند. اما قادر است که نوری را انتخاب کند و حتی در تاریکی دور آن بچرخد.

فاریابی شنبه 27 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 10:23 ب.ظ

با عرض سلام و خسته نباشید
2 سوال

1. آیا روشی هست تا کبوتری تربیت کرد که اکثر سال در اوج آمادگی خود باشد و نیاز به 11 ماه خواب برای 1 ماه پرواز نداشته باشد؟

2. آیا روشی هست تا به کبوتر این را یاد داد که قبل از تاریکی هوا به خانه برگردد هر چند باز هم انرژی برای پرواز داشته باشد؟

درود،
جناب فاریابی سوال اول شما مثل اینست که که بپرسیم آیا روشی هست که یک دونده دوی ماراتن ۱۲ ماه سال ۴۲ کیلومتر بدود و همیشه هم اول بشود؟! مطمئنا پاسخ خیر است. کبوتر هم به مانند باقی ورزشکاران، مرتبا باید تمرین کنند اما برای یک زمان معین خود را آماده میکنند و مسابقه میدهند که به آن میگوید تمرینات قبل از مسابقه.
اگر شما همیشه در زمان معین به کبوترانتان آب و دانه بدهید. آنها را شرطی میکنید که حتما در آن زمان به خانه برگردند. این کار باید از جوجگی به کبوتر یاد داده شود. یعنی شما باید کبوتر را دیسیپلین داده و شرطی کنید.

امید چهارشنبه 24 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 08:53 ب.ظ

با سلام و درود خدمت حاج حمید.خوبی حاج آقا؟فک کنم الان دیگه از مسافرت برگشته باشی.لطف بفرمایید یک تاپیک از کبوتران خوش خال و نابتون تهیه کنید تا همه حظ وافر ببریم خصوصا از دم سبزها.بنده که بسیار مشتاقم.سپاس

سلام امید جان.
بله برگشتم. جای شما خالی بود. حتما یک سری عکس تهیه میکنم. فقط یک کم به خاطر مشغله کاری شاید طول بکشد.
کوچیک شما.

محمد از قم چهارشنبه 24 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 01:43 ب.ظ http://www.qomp.ir

حمید عزیز سلام
امیدوارم ایام به کام شما و خانواده محترمتان باشد و روز های با هوای بسیار مطبوع بلاد کفر را با سلامتی و حوشی سپری کنید. خیلی وقت بود که نتوانستیته بودم دل سیر بشینم کامنت ها ی وبلاگ شما را مطالعه کنم و با خواندنشون اطلاعاتی بر اطلاعات ناچیز حقیر اضافه شد. انشاالله در بحث جدید پیش رو در مورد کبوتران رستاخیز استاد چناری خوش بگذره یاد ما هم باشید.
غرض احوال پرسی بود سلام خدمت دوستان برسانید
با سپاس

سلام به محمد گل عزیز،
به به چه عجب از این طرفا. خوشحالمون کردی داداش. همیشه جویای احوالت از امید عزیز هستم. ما هم در دیار کفر هم با پرچم اسلام در حال پیشرفتیم.
محمد جان من هم از شما به عنوان یک پیشکسوت در خواست میکنم که در این بحث شرکت کنید و ما را هم مستفیض بفرمایید. جای خالی شما را فقط خود شما میتوانید پر کنید.
مخلص شما.

حسن پرسادمهر چهارشنبه 24 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 01:38 ق.ظ http://iranianpigeonsincanada.blogsky.com

سلام خدمت مدیر محترم و همیاران محترم ایشون جناب مجید خان زهری و حسین خان از اصفهان، روز مردان سلحشور ایرانی و پدران با غیرت و زحمت کش و خانواده دوست ایرانی در سر تا سر جهان را خدمت همه عزیزان تبزیک عرض مینمایم، جناب ضیائی از شما سپاسگزارم که حق مطلب را خوب ادا فرمودید بله عزیزان اگر توجه نداشته باشیم چه فردی سن وسال دار مثل حقیر ویا جوانی خام براحتی چون همه را به کیش خود می پنداریم براحتی تفکر و عقلانیت خود را در اختیار فرد خاطی قرار میدهیم بنده احتیاج به بیان دلیل و برهان بیش از این اندازه نمیبینم چون بسان اُف سر بالا نصیب خود بنده خواهد شد ولی اگر بارها از افرادی همچون جناب ضیائی پوزش بطلبم کم است و فقط یک بار برای همیشه عرض میکنم اگر کس دیگری نیز با یک چنین فرد مافیاء صفتی که میداند با هر فردی چگونه رفتار کند و به خواسته دل شخص مربوطه با وی رابطه بر قرار کند باور بفرمائید حالا حالا افراد دیگری خواهند بود که فریب اینگونه افراد را بخورند و فقط کافیست به عرایض بنده وافراد دیگری که با شخصیت شان بازی شده توجه مختصری داشته باشند تا دیگر مواردی مثل جریانات ما برایش پیش نیآیى و دیگر اینکه تمامی افرادی که با بنده ارتباط دارند و حقیر را شناخته اند میدانند بنده دارای چه شخصیتی هستم و لاذم به گزافه گوئی نیست که بنده بخواهم خود را توجیح کنم و این را میدانم که افرادی باید آب را گِل آلوده کنند تا چیزی که لازم میدانند را صید کنند پس دیگر راجب این مسائل سخنی از حقیر نخواهید شنید ولی اگر کسی مایل بود بنده راجب مسائل و مطالب کبوتر وکبوتر داری وکبوتر پرانی در خدمت هستم البته اگر بتوانم کمکی شایسته و در خور عزیزان ارائه بدهم مانا وسرافراز باشید متشکرم

دورد جناب پرسادمهر،
از شما تشکر میکنم که با متانت تمام با دوستان ما در این سرا گفتگو میکنید. متاسفانه در بین افراد جامعه هم افراد تندرو و هم افراد کند رو وجود دارد. و خوشبختانه افراد میانه رو هم کم نیستند. اما آنچه که مهم است دید افراد در زمان و مکان خاص به مسائل است. دقیقا مثل بازی شطرنج است. بعضی وقتها شخصی که بازی نمیکند و بقول معروف پشت دست نشسته بازی را بهتر میبیند تا کسی که در حال بازی کردن است.
در اینجا از همه دوستان عزیز خواهش میکنم که گذشته را با توجه به شرایط بوجود آمده به کناری بگذاریم و به مباحث کبوتر و کبوتر پرانی بپردازیم. متشکرم
کوچک شما.

حمید از کانادا سه‌شنبه 23 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 05:38 ب.ظ

سلام علی جان،
بله این خبر جدیدی نیست. همان موقع که اتفاق افتاد، ما در جریانش بودیم. البته در کنار خنده گریه هم دارد.
باز هم ممنون از شما.

فاریابی یکشنبه 21 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 10:46 ب.ظ

با سلام و خسته نباشید

استاد محترم روش کبوتر بازی بنده بر اساس نوشته های شما می باشد به خصوص مطلبی به قلم آقای مجید ز که کامل بود ولی متاسفانه راجبه دفعات و زمان آب دادن به کبوتر ها چیزی نگفتند.
اگر در این مورد تجربیاتتون رو در اختیار من و دوستان قرار بدین ممنون میشم

با سلام،
دوست عزیز در مورد جوجه کشی عرض کردم ، همیشه آب در اختیار کبوتران است. امابرای کبوتران پرشی نسبت به گرمای هوا روزی یک یا حداکثر دو بار آب بعد از دان دادن در اختیارشان قرار میگیرد.
مووفق باشید.

زخم خورده یکشنبه 21 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 02:47 ق.ظ

حاج حسن فرسادمهر
همانی است که رفیق گرمابه و گلستان دکتر بود و پشت سر همه ما صحفه میگذاشت

مدیریت این وبلاگ عجب صبری دارد که باز هم با ایشان آبگوشت تیلیت می کند!!!

دوست زخم خورده ی عزیز،
لطفا جانب انضاف را رعایت کنید. جناب پرسادمهر تا کنون هیچ یک از ضررهایی را که فرد مدعی به مردم حتی دوستان خود زده انجام نداده. ایشان و خیلی از اشخاص دیگر به نوعی فریب این شخص را خورده بودند که بالاخره موضوع را فهمیدند و از او دوری کردند و مهمتر اینکه به هر نوعی که بوده معترف به اشتباهشان شده و از دیگران عذر خواهی کردند و نهایتا خود را از وی جدا کردند. آیا به نظر شما این خود کفایت نمیکند؟ به نظر بنده این حرکت از هر کس که سر بزند، نشان از بزرگی ایشان دارد.

فاریابی پنج‌شنبه 18 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 08:37 ق.ظ

با عرض سلام و خسته نباشید.و تشکر بابت جواب دهی به سوالات بنده.

اگر ممکن است بفرمایید نحوه و تعداد دفعات آب دادن به کبوتر ها بهتر است چگونه باشد؟ به خصوص در زمان آموزش جوجه ها

متشکرم

درود،
در زمان جوجه کشی آب باید همیشه در اختیار کبوتران قرار داشته باشد. زمان های دیگر بستگی به روش کبوتر بازی شما دارد.

علی محمدزاده چهارشنبه 17 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 07:19 ب.ظ http://کبوترما

درود بر شما آقا حمید مگر من درخصوص آقای چناری چه مطالب بدی نوشتم که این کونه برای من پیغام میگذارند شما دربخش نظرات در و‌بلاگ کبوتر ما مشاهده کنید که چگونه بی احترامی میکنند

علی عزیز درود،
گفتار هرکس نشانگر شخصیت افراد است. شما هم دنبال و درگیر این افراد نشوید. هدف آنها عصبانی کردن شماست که اگر شما به آن عمل کنید فقط آنها را خوشحال نموده اید. بهترین روش بی اعتنایی است.
کوچک شما

علی محمدزاده چهارشنبه 17 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 10:12 ق.ظ http://کبوترما

درودبرشما آقا حمید وهمه دوستاران واقعی کبوتر وکبوتر داری درخصوص کسا نی که به من توهن کردند ودر وبلاگ کبوتر ما هرچه خواستن نوشتن باید بگویم من علی محمد زاده اهل مازندران شهرستان نور هستم و شماره تماس من 09117812849میباشد اگر وجود دارد ومرد هستید من رودررو در خدمت شما هستم شما اگر وجود داشتیدآدرسی از خود بگذارید نه با اسم مستعارکامنت میگذارید اگر شما وجود دارید من میام درشهرت بازم اگروجود نداری بیا خونه آقای چناری ورودرو با هم صحبت کنیم آقا حمید فقط یک دونه از کامنت های که برای من فرستاده شد در وبلاگ کبوتر ما تایید میکنم باز هم هر طوری که شما بخواهید من در خدمت هستم و جواب این توهین ها رو آقای چناری باید بدهد

سلام،
دوست عزیز من واقعا نمیفهمم که مسائل مطرح شده از طرف شما چه ربطی به کبوتران جناب چناری دارند. از شما خواهشمندم در این وبلاگ وارد مسائل حاشیه ای نشوید. یک بار دیگر گوشزد میکنم هدف اصلی آشنا شدن با یک پیشکسوت، کبوترانشان، رمز موفقیت ایشان و همچنین یادگیری است.
ممنون

حسن پرسادمهر چهارشنبه 17 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 01:22 ق.ظ http://iranianpigeonsincanada.blogsky.com

سلام خدمت سروران گرامی وعزیزان سرای کبوتر ایرانی در کانادا، ونیز عرض ادب خدمت محمد علی خان گرانقدر، بله قربان فرمایش شما متین است و بنده اتفاقاً میخواهم مطالبی راجب همین موضوع مطرح کنم ولی به شکلی دیگر!! ونظرات اساتید و علاقمندان را جویا شوم ولی با اجازۀ جناب ضیائی !! ویراث داری اینگونه ایجاب میکند وچون این سئوالات از این سرا شروع شد،میبایستی احترام متولی را داشت و در همین سرا تبادل افکار را ادامه داد و سپس بدنبال نتیجه ای مطلوب در همین سرا بود تا هدف مشخص تر شود وهمه بدانند قصد من نوعی (به فرمایش شما) از این سئوالات وتبادل نظر ها چیست،آموزش وفراگیری ویکسان سازی فنون کبوتر پرانی؛ وچون پرورش حقیر با عزیزان این سرا بسیار متفاوت است پس فعلاً راجب کبوتر پرانی وقوانین مربوط بدان با هم تبادل نظری خواهیم داشت تا مراجعه کنندگان سرای کبوتر ایرانی در کانادا به نتیجه ای مطلوب دست یابند انشالله...
دوستان عزیز ما درایران زندگی میکنیم(ونیز عزیزان ساکن در جای جای این کره خاکی که ایرانی هستند) وچه بخواهیم ونخواهیم با فرهنگ ایرانی سرو کار داریم خدمت شما عرض کردم کَل کَل کردن چه در فضای مجازی وچه رو در رو باید با ادب ومتانت همراه باشد وگرنه بنده بیکار نیستم که بنشینم پشت کامپیوتر و لفاضی کسی را بخوانم ویا رو در رو گوش کنم...
کَل کَل کردن توإم با احترام وادب در این فن از خود کبوتر پرانی وپرورش کبوتر جذابتر است(نظر شخصی بنده است) وبدین سبب همیشه حقیرداوطلب اینکار هستم،...
تخریب فرد زبده وکاربلد کبوترپران به این آسانی هم نیست که شما فرمودید!! وبله باور کنید کسانی هستند در این فن که حتی اگر به آنها بگوئید هیچ نمیدانند وآنها همۀ فنون را بلد باشند، باز خودرا به اون راه میزنند واصولاً جوابگوی شما هم نخواهند بود چه رسد به اینکه فنی را به شما گوشزد کنند...
وما (بخصوص حقیر)برآنیم این طرز رفتار را دیگر کسی بکار نگیرد،از نظر بنده رفتاریست ناپسند، وتوهین آمیز!!!...
تا کی باید جوانان برومند وبا استعداد وآیندۀ دار این فن ،یک چنین رفتارهائی را مشاهده کنند ، ویا نظارگر باشند، کسی که فکر کرد، میداند ؛همان موقع است که شروع به پس رفت در این فن کرده وخود نمیداند...
و برای همین بود که در قدیم به کبوتر سه ساعتی میگفتند خوب یا بدنیست! ولی اکنون میبینیم ساعت های کبوتر داران جوان تا چه میزانی پیشرفت کرده وچرا ؟ چون سئوال کردند و دارند و خود در پی جوابند و یا باید کسی به سئوالات آنها پاسخ دهد وگرنه هنوز بسان همان گذشتگان همچنان در حال در جا زدن بودیم،..
ودر انتهای این سخن فرمایش متین شما رابنده نیز تکرار میکنم وهدفم با شما یکیست:
حتی رقابت هم باید رقابت سالم و در جهت رو به جلو و با روحیه ورزشکاری باشد.
مانا وسرفراز باشید متشکرم

شمالی سه‌شنبه 16 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 09:42 ب.ظ

باسلام به همه ی سروران گرامی،خصوصا به حامیان این وبلاگ وگردانندگان باهمتش،وشادباشی ویژه به حضوراقای حسین درپایتخت فرهنگی پارسی زبانان.
هرچنددرمقدمه ی نوشته های قبلی شرحال مختصری رادرقبال اقای سید علی اکبر اقاجان برارمعروف به سیروس چناری بازگوکردم امابه گوشه هایی ازعمرشرافتمندانه وزحمات بی بدیلش که درقبال کبوتربوده واین حقیردرتلاشم تابتوانم بااسناد ومدارک معتبر وتائیدشده برای حقانیت ایشان به معرض دیدبینندگان قراربدهم.
اول:تشکر میکنم ازمتن مغزداراقای حسین ازاصفهان که ژرف اندیشانه جواب بنده رادادند وتلاش میکنم خواسته شمارا رابراورده کنم هرچندخوب میدانم تجزیه تحلیل کردن تئوریها اتمی امروزه بسیار راحترازتجزیه تحلیل کردن کبوترمیباشد.
دوم: برای بیان هرایده وتفکردرموردهرعلتو معلولی نیازمندمستندهای اثبات شده میباشد واگر نگاه به عمر کره زمین کنیم چه تحولات بزرگی رادر خودانجام داده تابه امروزکه نمیتوان بعضی ازحقایق راباورکردولازم است به یکی از موارد زوم کنیم که الان همه گرفتار ان هستیم وبرای اثباتش نیازمند به داور ویامهمانان گرامی میباشیم انهم بایددرتیرماه باشد ومقررات ویژه کبوترپرانی و....ونکاتهای مربوط به پروازدادن.
دوستان وسروران گرامی امروزه دراین دنیای پرهیاهوناممکنهایی ممکن شده که باورش برای بعضی ازانسانهای این کره خاکی ممکن نیست،مثلااگردرصدوپنجاه سال پیش میگفتندیک گاو نژادهلندی ویاالمانی میتواندشصت لیترشیربدهد،نظر ادم رابه تمسخر میگرفتند وممکن بود حتی بگویندفلانی دیوانه شده،اماامروزه دردنیای شگفت انگیزژنتیک بدنبال قویتروبزرگترکردن اندام این گاوهاهستندتابتوانندتوان نگهداری یکصدلیتر شیرراداشته باشند.
مثال دومم درقبال همشهری معروفمان اغامحمدخان قاجاراست که درحدودا دویست سال پیش ازشیراز مقر پادشاهی زندیان گریخت وسه شبانه روز خودرابه استراباد،گرگان امروزی درشمال رساند انروزباورش برحاکمان ومردمان عادی سخت بود ولی این مهم انجام شده بود وهمین شخص ایران متحدرا ایجادکرد وپایتخت نشینان امروزی ازتفکر انتخاب ایشان پایتخت نشین حال حاضر میباشند.
حال لازم است مثالی هم درقبال کبوتربزنم.
کبوتراین خلق شده ی خدای بزرگ ومهربان موجودی زیبا، دلربا،وازندرت پرندگان باویژگی وپیچیدگی خاص خودش میباشدواگرهم حاشیه هایی دراطراف خودداردبعلت رفتارهای منوشمای نوعیست پس اشتباهات بعضا کودکانه دیگران وخودمان را به گردن کبوتر نگزارم که این یک بدعت بی پایه خواهدبود.
وامامثالم درقبال کبوتر.
عزیزان وبینندگان گرامی.
ایامیتوان موتور گردش فکریمان را به گذشته های دور ترببریم وتاریخچه کبوترپرانی درایران رامرورکنیم وببینم که میزان پرواز،تعداد کبوتر،رکوردگیری،اصحاب فن این تفریح ،نامدارانش مطرحش چه کسانی بوده اند وچه کارنامه های درخشانی داشته اند؟
ایامیتوان نگاهی به هفتادسال پیش کردوخودرادرهمان زمان قرارداده واین سخن را میگفتیم که من امسال هزارتاکبوترهوامیکنم،درکمال تمسخر واقع میشدیم وزنده یادان وعشقبازان انروزلقبی بی بدیل بنام دیوانه بمامیدادند که این اقا عقل ندارد همچین سخنی میگوید،اماامروزه اقای احسانی درقلعه موسی خان بالای هزارتارابراحتی هوامیکند ونتنهاایشان بلکه هستندکسانی دیگردر تهرانپارس وکرج وقم که اینچنین هنرنمایی کردند وچه بسا ممکن است دراینده های دور به ده هزار تا تعدادکبوتردریک بام برای پروازانجام بشود،ممکن است امروز هم به این ایده ده هزارتا، لقب فلانی دیوانه شده واین حرف را میزند بدهند،ولی این حقیرباوردارم اینچین خواهدشد وشک ندارم.
این مقدمه ومثال رازدم که با تغذیه درست ومدیریت درپروازکبوترخیلی ازناممکنها ممکن میشودوپروازکبوتررا میتوان به سی ساعت هم رساندوچیزعجیبی نیست که بعضی از بزرگواران برباورش تردیددارند.
امروزه دراین کشورخوش نقشه ،هستندانسانهای فروتنی که خوب کبوترهوامیکنند هرچندجای زنده یادان محمودحاج نبی،ایرج زاغی،امین شیبانی،اسفندیاری،اکبربیگلو،ثقفی ،افق،کهن،زنگساز،رضاباشی،وده هانام دیگرخالیست اماعزیزانی درشمال اقایان شهرزاد،امید،ساسان،چناری درشمال ودرتهران اقایان احسانی،ارباب خسرو فرح زادی،بیژن دوستی،دربندی،وصدها نام دیگرکه بسیار عالی کبوترهوامیکنندوالبته درقم وکاشان اصفهان شیراز بندعباس اهواز کردستان خصوصا سقزواستان اذری زبانان عزیزمان وحتی جدیدادراروپا هم وطنان گرامی مان وخصوصا کارگزاران این وب که درکاناداکبوترهای خوبی هواکردندوستارگان درخشانی برای بالابردن نام ایرانی شدنداین مهم را میتوانم به گوشه هایی ازفیلم خاطره جناب سیروس چناری اشاره کنم که به مهمانی شاهرخ عزیزخواننده معروفمان رفته وازکبوتران ایشان بازدیدکرده وخوشو بشهای زیبا ودلی باهم داشتن،که میتوان حس خوبی بادیدن این فیلمها بدست اورد.
مسلما امروزدیگرنمیتوان براین باوربودکه کبوترپروازی ویاپشت پاک فقط درتهران ویاکاشان موجودمیباشد،هرچنداعتقاد شخصی من براین است که شروع کبوتربازی ازپایتخت شروع شده اما کم کم به سایر ایران پهناورکشیده شده وانهایی که مستعداین ورزش وعشق ان بوده اند ارام ارام نام اورشدند وتوانستندبه نتایج خوبی دست پیداکنندوگاها هم درجاهایی به ناصوابی نوشته شده که درشهرستانهاکبوتربهترمیپرند چون ازهوای بهتری برخوردارند وموضاعاتی دیگرکه الان جای بحث ان نمیباشد ولی درکمال صراحت اعلام میکنم عزیزانی درشهرستانهازندگی میکنند که کبوترهای بی مانندی را درست کرده اندوازبامداد تاشامگاه چشم بینندگان را به خیره باز میدارد،برای تکمیل این عرایضم میتوانم یک مثال ورزشی بزنم روزگارانی بود که دوتیم تاج پرسپولیس به شهرستانها میرفتند وباکمترازپنج ششتا گل نمیزدند اما امروزه ایا اینچنین است؟ امروزه تیمهای استخواندار جنوب غربی کشور خوزستان وسپاهان اصفهان تبریزانچنان قدرتمند شدند که در ورزشگاه ازادی ابی وقرمز معروف تن به باخت میدهند این به ان سبب است که ورزش فوتبال رشد بالای در این استانها کرده پس دیگر نمیتوان انگشت روی دو تیم گذاشت.درکبوتر هم اینگونه شده وانصافا نباید به ان عزیزاذری ویا جنوبی ویاشمالی بااین همه هزینه های فراوان درنگهداری کبوتربه دیده کم بینی نگاه کرد ویا سخنهای نامرتبط که کبوتر فقط درتهران ویا کاشان است.
سوم :یک عزیزی هم دراین وب نوشته اند که که ایا فقط یکروزکبوترهای اقای چناری میپرند واگردرروزهای دیگرهواکنندساعت کم میکنند ویا اصولا چگونه ایشان کبوتربازی میکنند.
اززمانی که ایشان به اروپا رفتند واین خودشرح حالی بسیاری دارد وبعدها اگر عمری باقی مانددراین وب انرا بازگوخواهم کرد،درحدودسی سال پیش بامرحوم علی محمدی معروف به علی مکانیک گرو بستن به تعدادیکصدو شصت عدد، دوستان توجه بفرمایید سی سال پیش صدوشصت تایی که اسناد ان موجود میباشد همچنین مهمانان ویژه پایتخت زنده یادان معروف که ازانان به نیکی نام بردم تشریف داشتند وازنکات جالب این مسابقه ان است که وقتی حریف اقای چناری کبوترها را پنج صبح هواکردند حدودپنجاه کبوترپنج دقیقه پریدند ونشستند که اقای چناری اززنده یاد علی مکانیک خواستند دوباره کبوترها را بلندکن حضاران ومهمانان درعجب بودند ولیکن اقای چناری گفتند من حریف اقای علی مکانیک هستم وقتی من با رضایت اعلام میکنم چرا شما مخالفت میکنید که دوباره کبوترهاراهواکردند البته بام دار اقای مکانیک اقای سینیورنامی بودند ونمیدانم ایا زنده هستند یاخیر لاکن ساکن تهران بودند{پلنگهای سیاه زنده یادعلی مکانیک معروف بودند} این یک نمونه از معرفت اقای چناری میباشد البته مسابقه را با ساعت حدودامیانگین پنج ساعت اگراشتباه نکنم اقای چناری بردند وجادارداز انهایی که در مهمانی بودند وحال به دنیای ابدی سفرکرده اند یادی کنیم وازخدای بزرگ برای انان طلب امرزش کنیم.ونکته مهم دیگری هم دران مهمانی اتفاق افتاد که کمیته انروز به خانه اقای چناری ریختند وخیلی ها را میخواستند ببرندبه کمیته که اقای چناری بخاطر شهرت زنده یاد پدرشان سید مهدی،به جلو امد وصراحتا به کمیته چیان انروزاعلام کردندمرا دستبندبزنید وببرید چونکه اینها همه مهمان من هستند واگرخطا یا جرمی در این خانه واقع شده بانی وسببش من میباشم که خوشبختانه با وساطت دوستان ذینفوزاقای چناری را فردا ازاد کردند اینهم نمونه دیگری از فتوت وجسارت وجذابیت درشخصیت اقای چناری میباشد،هرچند پهلوان وقهرمان جهان جناب اقای علیرضاسلیمانی اقای چناری را اینگونه در دفتر خاطرات درمنزلش بابل اینگونه نوشته قهرمان در ورزش کبوتر پرانی.
اری دوستان اقای چناری به توصیه دوستان در حال درست کردن نسلهای ایرانی معروف داغدار،سبزمگسیهای ناب،وسوسکیهای گرگ که سابقه های 35تا70ساله رادرمنزلشان دارندمشغول تولید ان میباشد وجالب هست که درنسلهای درست شده دراروپا ازهمین ایران عزیزمان تخم نطفه دار را برایش تاسوریه میاوردند وایشان ازهلند به سوریه می امده که هم دیدن خانواده شان صورت میگرفت وهم اینکه تخمها را به هلند میبرد ودر تولید وساخت نسل جدید سیا رستاخیزادغام میکرد،این گوشه ای از زحمات این شیر مردایرانیست چون توانست مقابل اروپاییها عرض اندام کند،هرچند دراوایل کبوتربازان اروپا برایش تره خورد نمیکردند وبه دیده تحقیر نگاهش میکردند،اما همین سیروس چناری انچنان نام اور شد که با ارسال اسناد ومدارکش ولوح فشرده برای اقای حسین در اصفهان ارسال خواهد شد تابتواند به دفاع از این ایرانی ایراندوست بپاخیزد وبه عزیزانی که هنوز ازچناری پر افتخار بیخبرند،اگاه بشوند.وبدانند وببینند که کبوترهای اقای چناری هر روز باساعتهای بالا میپرند وانچنان هوشمندانه کبوترها را ریم وردیف میکند برای پرواز که لذت دیدنش را حتی در لوح فشرده میتوان احساس کرد ورکوردی زیبا برای ایران بجای گذاشت.
شکافت ژنتیک،پرورش وتکثیرازطریق همخونی وازهمه مهمترروش لاین که این وب به ان اشاره کرده ومفصلا توضیح داده شده است لذادراینده با اسنادقوی به ان خواهم پرداخت چونکه ماهنوز درشناخت اقای چناری در مقدمات هستیم واینچنین گوهر ارزشمندی راداریم ولی متاسفانه دراین وب ناصوابانه نوشته شد ولی خوشبختانه نوشته هایی هم باعث شادی شده است واین از زیبایهای ازادی دربیان این وبلاگ میباشد ونشان از دمکراسیست واین حقیراین مهم را بادید بالایی نگاه میکنم.
چهارم:درموردتمرین جوجه کبوترهاازاول بهار هرروزی که هوامساعد است جوجه کبوترهایی که یک پرمیباشند بالای ده ساعت دراسمان درپروازهستند این مهم را این حقیر خود دربابل حضور داشتم و نه یکبار بلکه چندین بار هفت غروب دیدم که باچه ابهت وعظمتی بازگشت داشتند.اگر هرشخصی تردید دارد با اقای چناری هماهنگ کند برای کلوپ امسال کبوترهوا میکند وببینید که لذتش بینظیر خواهد بود.البته کبوتر ایرانی هوا میکند وجواب عزیزانی را خواهد دادکه مدعی شده اند که اگر اقای چناری کبوتر ایرانی هواکند ما قبول میکنیم.
لازم به توضیح بوده که سال 1388پانزده عدد سیاه رستاخیزرا درتاریکی بامدادهواکرد که یکعددراقوش برد یکی هم متوجه نشدند بعلت تاریکی در جوارخانه افتاد وسومی هم شب بالا ماند ومیانگین ساعت 13عددکبوترباحضور مهمانان گرامی 13ساعتوده دقیقه محاسبه وثبت شد.
در رکوردگیری بعدی 45 عدد هواکردکه 12ساعتو خورده میانگین ساعت ثبت شد البته لوح فشرده موجود میباشد.
سخن زیاد شدو ولیکن من هنوز به اصل مطلب نرسیدم پس بخاطر اینگه خوانندگان فهیم نرنجند در نوشته های بعدی با اجازه از گردانندگان این وب به ادامه شخصیت ونکات موفقیت اقای چناری خواهم پرداخت.پیروزباشید.

محمد علی‌ سه‌شنبه 16 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 11:58 ق.ظ

با سلام خدمت آقا حمید و دوستان
در جواب آقای پرسادمهر می‌خواستم به چند موضوع در صحبت‌های ایشان اشاره کنم. ۱- آقای پرسادمهر شما فرمودید "جناب محمدزاده با کل کل کردن سخنان خود را آغاز کردن" در کجای دنیا به این میگن کل کل کردن و با کی‌؟ مگه جناب آقای چناری اینجا هستن که آقای محمدزاده کل کل می‌کنن؟ اگه خود آقای چناری اینجا حضور داشتن بله حرف شما صحیح می‌باشد. ۲- شما فرمودید " فُضُولِی در کار دیگران نیست بلکه به سخن در آوردن فردی با علم است تا بتوان آنچه ر اکه آموخته ویا کمی از آموخته‌هایش را بصورتی زیرکانه از زیز زبانش در آورد" اگر کسی‌ می‌خواهد از فردی مانند آقای چناری چیزی بیاموزد بهتر نیست از طریق دوستان ایشان از آقای چناری سوال شود و در صورتی که ایشان تمایل دارن دانسته‌های خود به دیگران را انتقال بدهند تا شاید باعث شود دیگران هم از دانسته‌های ایشان سودی ببرند. شاید منظور شما این هست که برای به حرف در آوردن طرف اول باید شخص را تخریب کرد تا ایشان به حرف در بیایند. من به شخصه بارها از آقا حمید در موارد بسیار سوال کردم مثلا تو تیر ماه کبوترهای شما چند ساعت پریدن و کدوم خالها زیاد پریدن و و .... و آقا حمید کاملا مثل همیشه و صادقانه همچی‌ را توضیح دادن نه هدف من تخریب و حرف در آوردن برای آقا حمید بوده و نه ایشان قصد غلو و خود بزرگ بینی‌ داشتن. حالا من بیام (مثل اون فرد روانی‌ و عقده‌ای که خود شما بهتر میشناسیدش) بگم نه اینطور نیست طبق قوانین گرو در ایران باستان که پدر بزرگ ایشان نوشتن رطوبت هوای کانادا با ایران فرق دارد. و ساعت کانادا تندتر از ساعت ایران حرکت می‌کند ( هر ساعت در کانادا حتما ۳۳ دقیقه می‌باشد). آقای پرسادمهر این راه سازندگی نیست این تخریب دیگران است. چون من خودم نمی‌تونم ساعت بالا بیارم پس باید همه رو بزنم نابود کنم. حتی انتقاد هم اگر انتقاد سازنده نیست و در جهت پیشرفت نباشد به درد چندر غازی هم نمی‌خورد. حتی رقابت هم باید رقابت سالم و در جهت رو به جلو و با روحیه ورزشکاری باشد.
حالا من یه سوال از شما دارم آقای پرسادمهر: شما که خودتان سایت تخصصی کبوتر دارید چرا سوال‌هایتان را از آقای چناری در سایت خودتان نمیکنید؟
با تشکر از شما آقا حمید برای حوصله و صبر بیکرانتان. مثل همیشه موفق و سربلند باشید.

درود بر شما محمد علی جان عزیز،
دوست عزیز من، اگر اجازه بدهید کامنت دیگر شما را به دلیل داشتن لحن تند تایید نکنم. با عرض پوزش. لطف کنید و اجازه بدهید که از مسیر اصلی خارج نشویم. همه ما جایز الخطا هستیم. در این هم بحثی نیست. اما مهم امر اینست که بعد از پی بردن به خطا در صدد بهبود بخشیدن بر آییم.
بیایید سعی کنیم مسائل را با هم قاطی نکنیم. و از راه عدالت دور نشویم.
محمد علی گرامی درست فرمودید هدف شما و ما سفسطه و تخریب دیگران نیست. اگر بود که فرق بین ما و آن فرد مدعی وجود نداشت.
به هر حال از اینکه درک میکنیدممنونم.
در ضمن نامه های من به آدرس ایمیل شما برگشت میخورد. اگر لطف کنید به من ایمیل بزنید ممنون میشوم. Hamidzia@hotmail.com
پیروز و موید باشید

حسن پرسادمهر سه‌شنبه 16 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 12:51 ق.ظ http://iranianpigeonsincanada.blogsky.com

سلام خدمت مدیر محترم جناب ضیائی و همیاران ایشون جناب زُهَری و حسین خان از اصفهان ونیز مراجعه کنندگان گرامی سرای وزین کبوتر ایرانی در کانادا، جناب ضیائی از اینکه نظرات را مدیریت میکنید تا به راهی درست هدایت شوند و بسیار برای حقیر اموزنده است وباید از شما آموخت بسیارمدبرانه به این امر می پردازید از شما شپاسگزارم ...
وامّا حضور علاقمندان به کبوتر ایرانی و کبوتر سایر ملل عارضم:در بحث وتبادل نظر است که ما میتوانیم سلیقۀ فردی خود را بیابیم وبا تجربه دیگران به آموخته های خود بیافزائیم راه رفته دیگران را شنیده و ازمونهای خطای آنها را در نظر گرفته یا راه آنها را نرویم ویا با احتیاط در راه رفتۀ خطای آنها گام برداریم شاید راه آنها با کمی دقت از طرف من نوعی به سرانجامی خوش ختم گردد و وقتی با احتیاط همراه شد به موقع از خطا های تکراری اجتناب خواهیم کرد پس توجه یک امری است ضروری و احتیاط شرط عقل است...
جناب محمدزاده با کل کل کردن سخنان خود را آغاز کردند ومشخص است بدنبال کشف حقیقتی به نام جناب چناری هستند و این کل کل کردنها وقتی با ادب همراه باشد بسیار آموزنده است وباعث میشود شخص مخاطب کمی از ازمونهای موفق خود را زبان کشوده و بروز دهد، از قدیم الایام این روش سخن گفتن بین علاقمندان کبوتر رایج بوده وخواهد بود و به فرمایش جناب محمد علی دخالت ویا خیلی عامیانه به قول کاشانیهای خوش مشرب ایرانی فُضُولِی در کار دیگران نیست بلکه به سخن در آوردن فردی با علم است تا بتوان آنچه ر اکه آموخته ویا کمی از آموخته هایش را بصورتی زیرکانه از زیز زبانش در آورد،بنده خود سئوالی از طرفداران جناب چناری ویا ایشون دارم؟ به اینکه: آیا ایشون در این مدت کبوتر پرانی خود با کبوتران ایرانی نیز چنین رکود هائی را توانسته اند به جای گذارند؟ دلیلش چیست که فقط با کبوتران ساخت خود رکورد عالی آورده اند؟ در چه تعدادی وجند بار توانسته اند این رکورد را از کبوتران ساخت دست خود بدست بیاورند؟ایا مثل من نوعی وقتی در تهران یک بار ساعتی فوق العاده واستثنائی توسط کبوتران بامم ثبت میکنم !!دیگر کبوتر هوا نمیکنم وروی همان ساعت سالهامیخوابم!!! وبه قولی بدان افتخار ولی دیگر کبوتر برای کسی هوا نمیکنم تا... نکند !!جواب ساعت خود را، تکرار یا نتوانم بدهم،از شما جناب ضیائی پوز ش میطلبم امیدوارم این بحث ها وتبادل نظرها در راهی خوب برای ما نتیجه ای عالی داشته باشد مانا وسرفراز باشید متشکرم

درود بر آقای پرسادمهر عزیز،
بنده از نظر لطف شما به حقیر ممنونم. حقیقت امر اینست که ما در ایران به دلیل نبود سیستم درست و قانونی ثبت رکورد های کبوتر پرانی همواره با دو مورد از دو طرف ماجرا برخورد میکنیم. ۱- طرف هوادار: که بنا به فرهنگ غلط بت سازی به بزرگ کردن افراد میپردازند ۲- طرف مخالف: که بنا به فرهنگ خورد کردن به کوچک کردن فردی میپردازند. یعنی در حقیقت هیچ جایی برای متعادل بودن باقی نمیماند. تعادل در حقیقت واقعیت امر و حققیت ماجراست.
هدف من در حد توانم اجرای این امر است. یعنی سعی من بر اینست که به سمت هیچ یک از مدعین خم نشویم. تا اخبار درست به دوستانی که پیگیر ماجرا هستند برسد.
تا کنون دو دوست عزیز (داوود گرامی و محمد محمدی عزیز) لطف کرده اند و عکسهایی ارسال کرده اند. داوودجان عکس هایی از کبوتران هندی یا پاکستانی پتی والا ارسال کردند که مدعی شد کبوتران آقای چناری از این کبوتران است. از طرفی دوست عزیزم آقای محمد محمدی نیز زحمت کشیدند و عکس هایی از جناب چناری و کبوترانشان که قدیمی هم هستند فرستادند. با توجه به این دو عکس با یک مقایسه ساده به راحتی میتوان گفت که کبوتران اقای چناری داری اجدادی از تیپلر اروپایی هستند و در کل با پتی والا فرق دارند. البته عکسهایی که داود عزیز برای من فرستادند کیفیتشان خیلی پایین بود. که امیدوارم عکس های بفرستند.
به هر حال من عکس کبوتران آقای چناری را که محمد جان فرستاند به همراه عکسی از کبوتران پتی والا که از انترنت قرض گرفته ام در زیر میگذارم تا تفاوت ها نمایان بگردد.
http://www.upload7.ir/imgs/2014-04/77276513220046441132.jpg

http://karachi.olx.com.pk/kabootar-for-sale-iid-293799317#

فاریابی دوشنبه 15 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 08:08 ب.ظ

با سلام خدمت استاد محترم.

داستان به این گونه است که کبوتری دم سبز دارم که ساعت پروازش 7-8 ساعت است اما جوجه های او بسیار باهوش میشوند به این گونه که هیچ گاه باخت نمی دهند یا هرز نمی کنند و حس برگشت پذیری خوبی دارند به طوری که جوجها کافیست 5-6 پرشت بخورند و بعد از مصافت های دور میتوانند به خانه برگردند.حال یاد آن نوشته شما افتادم راجبه آن سگ سیاه که توله آن به دلیل جهش ژنتیکی سفید شده بود و آنها با استفاده از پرورش لاین حال از این نوع سگ دو رنگ سیاه و سفید در دست دارند.
بنابر این گفتم اگر شاید این کبوتر استثناء باشد چه خوب است از طریق هم خون کردن کبوترانی به وجود آورد که ساعت پرواز بسار بالا داشته باشند و نیز حس برگشت پذیری قوی در انها باشد.
چون شنیده ام کبوترانی 12 و 14 ساعت پرشت داشته اند ولی وقتی آنها را از بیرون شهر خود رها کردند دیگر هیچ گاه به خانه برنگشتند.
درست است که اکثر گرو ها پرواز کبوتر بر روی خانه می باشد ولی گاهی پیش می آید که کبوتر بلند گرد وارد ابر شده و ابر او را با خود به جای دور میبرد...
(بنده به دلیل موقعیت مکانی خاص خود تعداد کبوترانم را محدود میکنم و فقط استثنا ها را نگه می دارم تعداد 10 کبوتر

جناب فاریانی سلام،
بله فرمایش شما کاملا درست است. اگر شما کبوتری استثنایی دارید و مایل به زیاد کاردن آن ژن استثنا هستید باید همخون جفت کنید. چرا که اکثر ژن های خوب مغلوب هستند.
از طرفی هم بله هدف کبوتر پرانی نه فقط پرش ساعت بالاست بلکه برگشت پذیر بودن آنهم مد نظر است.

محمدعلی یکشنبه 14 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 04:07 ق.ظ

سلام آقا حمید

لطفا کیفیت سایت خودتون رو با نمایش صحبت بی‌ ارزشی مثل آقا محمدزاده پایین نیارین. در هیچ کجای دنیا یه رسانه هیچ وقت حرفای بی‌کلاس رو چاپ نمی‌کنه. مثل این بود که مموتی اوباما رو به مناظره دعوت کرد و اون اصلا بهش توجه نکرد. یعنی‌ در شأن اون نبود که با اون بی‌کلاس حرف بزنه و این نباید در شأن آقای چناری باشه که اصلا با این جور افراد صحبت گرو بکنه. جناب آقای محمدزاده این کارهای خاله زنک بازی رو بذارین کنار و به فکر کبوترهای خودتون باشید و اگر می‌خواهید پیشرفت کنید فضولی در زندگی‌ دیگران نکنید. این کار شما بسیار اشتباه که شماره تلفن آقای چناری را به دیگران می‌دهید.

ﻣﺤﻤﺪﻋﻠﻲ (ﻋﻠﻲ) ﺟﺎﻥ ﺳﻼﻡ,
ﺩﻭﺳﺖ ﮔﺮاﻣﻲ ﻣﻦ ﺟﻮاﺏ ﺩﻭﺳﺖ ﺧﻮﺑﻤﺎﻥ ﺁﻗﺎﻱ ﻣﺤﻤﺪﺯاﺩﻩ ﺭا ﺩاﺩﻡ. ﺗﺎ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻛﺴﻲ ﺑﻲ اﺣﺘﺮاﻣﻲ ﺑﻪ ﻛﺴﻲ ﻧﻜﺮﺩﻩ ﻧﻆﺮﺵ اﻳﻨﺠﺎ ﺗﺎﻳﻴﺪ ﻣﻴﺸﻪ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﺟﻨﮓ اﻋﺼﺎﺑﻲ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺨﻮاﻫﺪ ﺩاﺷﺖ. ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﺁﺯاﺩ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻧﻆﺮﺷﺎﻥ ﺭا ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻫﺮ ﻛﺲ ﻛﻪ ﻣﺎﻳﻞ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺑﻴﺎﻥ ﻛﻨﻨﺪ( ﺩﺭ ﭼﺎﺭﭼﻮﺏ اﺣﺘﺮاﻡ). ﺑﻪ ﻫﺮ ﺣﺎﻝ ﻧﻆﺮ ﺷﻤﺎ ﻫﻢ ﺑﺮاﻱ ﻣﺎ ﻣﺤﺘﺮﻣﻪ. ﺷﻤﺎ ﻫﻢ ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﻴﺪ ﺑﺎ ﺭﻋﺎﻳﺖ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺎﻻ ﺩﺭ ﻳﻚ ﻣﺤﻴﻄ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻧﻆﺮﺗﺎﻥ ﺭا ﺑﻴﺎﻥ ﻛﻨﻴﺪ.
ﻛﻮﭼﻚ ﺷﻤﺎ

علی‌ یکشنبه 14 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 12:04 ق.ظ

با سلام خدمت آقا حمید و دوستان
آقا حمید لطفا به آقا چناری زنگ بزنید و بگید که با این آدمهای مثل این آقای علی‌ محمد زاده اصلا حرف نزنن. من نمیدونم ما ایرانیها چرا همش دنبال خراب کردن دیگران هستیم. آخه به شما چه مربوطه که کی‌ کفترش چقدر می‌پره یا چقدر گرو می‌بنده. حالا موضوع شده آقا چناری. عزیز اگه شما دوست داری گرو ببندی برو با یکی‌ دیگه ببند که شرایط شما رو قبول داره. آقا حمید لطفا اگه ممکن از این به بعد اصلا نوشته‌های اینجور افراد رو تائید نکنید. چون دوباره همون موضوع قبل پیش میاد و جنگ اعصاب شروع می‌شه. برای همین که اسم کبوتر و کبوتر دار بد در رفته. من جای آقا چناری بودم اصلا با اینجور افراد حرف هم نمی‌زدم چون واقعا از ارزش خود کبوتر دارن کم می‌شه که با هر کسی‌ حرف گرو رو بزنن. به قول استاد مسعود گوشتکوب خدایی می‌خوام کبوتر رو کبوتر بعضی‌ رو بذارم کنار از دست این افراد.

علی محمدزاده شنبه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 07:17 ب.ظ

درود بر شما.آقا حمید یک خواهشی از شما دارم شماره آقای چناری رو برای شما میزارم محبت کنید یک تماس با این آقا بگیرید و قیمت کبوتر را ازشون بپرسید و بگیدمیخواهید با ایشان مسابقه کبوتر بدهید فقط خواهشن خودتون رو معرفی نکنید و همه چیز برای شما روشن میشود ..... آقا حمید در چند روز آینده مطالبی که باید عنوان شود برای شما وافکارعمومی در رابطه با آقای چناری برای شما مینویسم

درود علی جان،
دوست عزیز شماره تلفن جناب چناری به دستم رسید. من لزومی برای تماس با ایشان نمیبینم. هرکس برای خود روش و سبکی دارد. هدف ما خراب کردن افراد نیست. شما آنچه را که مایل هستید میتوانید بیان کنید. اما سعی کنید که از مسیر عدالت ودرستی خارج نشوید. گفته ها تا زمانی که با مدرک همراه نباشند کاملا بی ارزش هستند. حال میخواهد به نفع یا بر علیه کسی باشد. متاسفانه در فرهنگ ایرانی، "شنیدم که کسی گفت که کسی دیده" بسیار زیاد رایج است. امیدوارم شما هم این را نظر بگیرید. ممنون.
کوچک شما

محمد محمدی پنج‌شنبه 11 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 09:04 ب.ظ http://kabotareamol.blogfa.com/

درود وسلام به حمید عزیز وهمه دوستان گرامی
اول ازهمه هرچنددیرسال خوبی رابرای شماآرزومندم وازمطالب کاربردی وعلمی شما نیز سپاسگذارم .درلابه لای نظرات وبلاگتان مطالبی درباره جناب چناری خواندم وخواستم بگویم ایشان الان دربابل به سرمیبرندومشغول کبوترداری میباشندیک سری دست نوشته ازایشان داشتم که درباره بیوگرافیشان ومسابقاتشان درهلندبوده همراه بافیلم که دست یکی ازدوستان میباشدودراولین فرصت سعی میکنم با اجازه شان دروبلاگ به اشتراک بگذارم.دو عکس نیزازایشان داشتم که درلینگ پایین موجود است.
حمیدجان :ازمدتی پیش پس ازاینکه طرح وبلاگ شماعوض شددیگه کامنتهای من برای شما ارسال نمیشه وامروزهم این کامنت توسط دوست وبرادرعزیزم مدیروبلاگ زیبای (کذرداش مهدی)برای شما ارسال میشه.به امیدروزهای خوش وخرم
http://www.upload7.ir/imgs/2014-04/77276513220046441132.jpg
http://www.upload7.ir/imgs/2014-04/90252583916121296784.jpg

درود بر محمد عزیز،
ممنون از اینکه به فکر ما هستید. همچنین از مهدی عزیز هم که این زحمت را کشیدند تشکر میکنم. متاسفانه فکر میکنم مشکل از فیلتر شکن های ایران باشه که امیدوارم حل بشه.
ممنون از اینکه در بحث ما شرکت کردید. اگر لطف بکنید و اطلاعات بیشتری از کبوتران جناب چناری در اختیار دوستان ما بگذارید ممنون میشویم.
کوچک شما

حسین - اص پنج‌شنبه 11 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 04:43 ب.ظ

با سلام خدمت دوستان عزیز و بزرگوار
خدمت دوست شمالی نیز عرض ادب و احترام دارم. قصدم از نوشتن کامنت این بود که از محبت و نظر لطفی که جناب شمالی به این سرا و علی الخصوص بنده داشتند تشکر کنم ولی باید اشاره کنم این بنده نبودم که در این وبلاگ مبحث همخونی را مطرح کردم. دوستان بزرگوار حمید و مجید از قبل موضوع را استارت زده بودند و پستهای بسیار مفیدی عرضه نموده بودند. بنده فقط مشارکت و تبادل اطلاعات نمودم. این از باب اینکه خدای نکرده اجحافی در حق این بزرگواران نشود.
جدای از بحث کبوتران رستاخیز باید بگویم از اینکه بحث و گفتگوها در محیطی آرام و به دور از تشنج انجام می شود خرسندم و این از مدیریت خوب حمیدخان و همچنین همکاری دوستان و مخاطبین وبلاگ می باشد. از این بابت از همه متشکرم. همه ما در حال یادگیری هستیم و معتقدم اگر کسی ادعا کند نیازی به یادگیری ندارد نشان از فساد فکریش دارد. ما کبوترداران قبل از اینکه به نگاه جامعه به کبوتربازی ایراد بگیریم ابتدا باید به رفتار و عملکرد خودمان بنگریم و ببینیم ایراد از کجاست. خوشبختانه در این رشته انسانهای بزرگوار و بااخلاق و همچنین کارکشته و کاربلد کم نیستند و اگر رهروان این رشته الگویی مناسب برای خودشان برگزینند و با اخلاق و صداقت پیش روند بسیاری از رفتارهای نادرستمان اصلاح خواهد شد.
در مورد جناب سیروس چناری بدیهی است وقتی پیشکسوت و ریش سفیدی اسم ایران و ایرانی را در جهان بلند می کند همه باید به او افتخار کنیم. افتخار او افتخار ماست. بنده از کسانی هستم که اگر کبوتر هر کسی (حتی حریفم) خوب پرید احساس حسادت یا کینه یا دشمنی ندارم و از موفقیت او خوشحال می شوم. باور کنید دنیا با دوستی ها بسیار زیباتر و لذت بخش تر است و کبوتر می تواند بهانه خوبی برای دوستی و محبت باشد.
یک نکته در گفته های جناب شمالی بود که از خواندنش بسیار خوشحال شدم و آن اینکه قرار است در وبلاگی گفته ها، دانسته ها، تجربیات و افتخارات جناب سیروس چناری ارائه شود تا رسالت ایشان تکمیل شود. این خیلی خوب است چون واقعا اطلاعات موثق و صحیح از ایشان و افتخاراتشان در محیط وب کم است و شاید ذهنهای کنجکاو و حقیقت جوی زیادی هستند که بی صبرانه منتظرند حقایق ناب دیگری از کبوتر ایرانی بشنوند و چراغ راهی برایشان روشن گردد.
شاد و پیروز باشید.

شمالی پنج‌شنبه 11 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 12:39 ق.ظ

باسلام.
لازم دیدم ازانجایکه دراظهارنظر عزیزان درحق اقای سیروس چناری ظلمی واردشده درمقام دفاع ازحقیقت مطالب بنویسم.هرچند بااحترام به همه سینه سوختگان درورزش کبوتر پرانی ویاکبوتربازی،بعضا مشاهده میشود نقلقولها هم گاهی دران تحریف میشود،پس خواهشمندم بادقت فراوان به کلمات وجملات درهم ریخته من دقت لازم راداشته باشید.
اول.بایدازاین وبلاگ تشکرکردکه به نظرات دیگران احترام میگزارد وبه زعم اینجانب نقطه مثبت ان اصالت درایرانی بودن ان است،حال چه جوانانی دورازوطن باشند ویااینکه ریش سفیدان دلسوخته ای که برای کبوتر وکبوتر دارارزش اجتماعی ویااینکه اخلاقی رامدنظر دارندومنطق رافدای بیانات احساسی قرارنمیدهند،جالبترین ان جواب ان مسئول محترم وبلاگ است که {من کبوترهای اقای چناری را ندیدم واظهار نظری نمیکنم}بسیار تشکرمیکنم به خاطراین دقت بالای شمادرنظری که فرمودید.
دوم.لازم است من خیلی کوتاه ازشخصیت اقای سیروس چناری بنویسم.این بزرگواربالای شصت سال ازخدای بزرگ عمرگرفته وتمام عمر خودرا درشناختن کبوترگذاشته وبابزرگانی چون مرحوم محموداهنگر ومرحوم ایرج زاغی واقای خسروشیبانی و پدربزرگوارش ودیگرنامداران کبوترباز که اگر بخواهیم به اسم بنویسیم مثنوی هفتاد من میشود،دوستی بسیارنزدیک داشتد،تاکیدمن براین نکته میباشد که بامحموداهنگر وایرج زاغی{ که خداهردورابیامرزد}بینهایت خانه یکی بودندوفیلمهای جالب وعکسهای بسیاری موجودمیباشدومیتوان بادیدنشان لذت وافری بردکه چقدرباهم ندار ویکی ویکدل بودند،وحتی محمودحاج نبی خودشخصابابنزسبزرنگی که اواخرعمرش داشت به همراه برادرخانم خویش ودونفر ازکبوتربازان پایتخت باهمانگی اقای چناری ازالمان دراروپابه بابل امدندوازنسلهای درست کرده ی اقای چناری به تهران بردند واستفاده کردند.
نکته جالب دیگر این فیلم فرمایش فرزند مرحوم امیرشیبانی بنام اقای خسروشیبانی میباشدکه به وضوع انچنان تقدیر وتشکری ازاقای چناری داشتندکه چطوری اینقدر اینها میپرند.اری عزیزان وبینندگان،این نژادرستاخیزبیست ساعت هم پریدندوفیلمهای پروازشان موجودمیباشدالبته باحضورمهمانان بزرگوارپایتخت ازجمله برادرخانم مرحوم محمودحاج نبی.
سوم.نژادرستاخیزچیست؟اری، واقعاچرااین اسم برایش درنظرگرفته شده؟وایالازم نیست اندکی درقبال این نسل تفکرکردوبه دنبال حقایقی جستجوکردکه چه شخصی صاحب این نسل بوده وچراانهم دراروپابدنبال بالابردن اسم ایران اینچنین نزدیک به سه دهه تلاش کردتاتوانست اسم ایران رادراروپامطرح کندوبه اوکاپهای مهم رادرمسابقاتشان بدهند ودرمجلات وتلوزیون وخبرنگاران بااومصاحبه کنندکه چگونه موفق به پیروزی واول شدن درچندیدن مسابقه رادرکارنامه خودقرارداده است.
اری بزرگواران وخوانندگان فهیم،اقای چناری به رمزهمخونی انان پی برد وتاچندسال اول به سبب بلدنبودن زبان نمیفهمیدکه انان چگونه ساعت پروازکبوتران رااینقدرارتقاع دادن،تااینکه به خاطر باهوشی واستعدادفراوانی که درکبوتردارد توانست نه تنهارکوردخیلی ازکبوترداران اروپارابزندبلکه ازهمه مهمتراینکه به رمزهای جدیدی هم دست یافته که فقط درسینه خودارد این مهم راازان جهت بیان کردم که بحث همخونی رااین وبلاگ باانکه موردتهاجمات فراوانی واقع شدندمنظورم{حسین ازاصفهان}راشروع به اطلاع رسانی کردند وبه واقع این وبلاگ رمزگشایی کرد.هرچندبحث همخونی مستلزم بینش کافی ودقیقی میباشد که اگر عمری برای این حقیر ماند وگفته اقای چناری راتکمیل کردم دروبلاگی که مستحق گویش است خواهم نوشت تارسالتشان دروبلاگشان تکمیل شود واین نکته رااشاره میکنم که علم ژنتیک علم برتردنیاست وانکه نمیداند که چگونه انجام دهددران غرق میشود.
چهارم.دررابطه باایجادنسل سیاه رستاخیز چناری ازانان قرمز وگرگی هم درست شده اما ژن ان ازسه ترکیب استرالیا ایرلند وهلند نیست.عزیزان دوست داشتنی بلکه یک نسل بسیارمهم ایرانی هم درپایه ی ان نقش اساسی دارد وان کبوترهای قدیمی صدساله پدربزرگوارشان میباشد بنامهای زیبایی که ازدست درست کرده های ان مرحوم وبرادر اقای چناری مرحوم حاج سعید،که اگر به منزل درویشانه ی اقای چناری تشریف ببرید نه تنهامتعجب میشوید بلکه مجذوب منش واخلاق بالا و والای این عزیز میشوید،همان اقای چناری که ازاروپا هزینه میکرد ونهارو شام چندصدنفره رابپا میکردوکبوترهارابرادرایشان دربابل به اسمان میفرستادتاشب که شام هم میل میکردندهنوزکبوتربالا بود ودهانها ازتعجب باز مانده وباوربه پروازتاپانزده شانزده ساعت رانداشتند.
ایااین بستر سازی وفرهنگ سازی برای ورزش کبوترپرانی نبود؟
ایا شخضی که از اروپابه وطن وزادگاه هش بابل بازگشت وباتلاشهای فراوان زمینو زمان را بهم دوخت تا دراین اجتماع مسموم نسبت به کبوتر،ورزش کبوتررادر استان مازندران درتربیت بدنی به ثبت رساند وبه انان فهماند که این یک ورزش است.
ایاشمامیتوانیددرپایتخت ویاهراستان این کشوربه سمت اداره تربیت بدنی بروید وفقط اسم کبوتررابه زبان بیاوریدببینید نگاه هابه سمت شماچگونه میشودو...............ازبرداشتهای ذهنی انان چیزی نمینویسم که خودمیدانید چه میگویم.
پنجم.من نمیدانم که این دوستان درجنوب کشورازچه بابی شروع به نوشتن کردن.قمار.شاخه ی گل.بیست میلیون.دوپینگ.و گفته های دیگرکه جالب نیست من بیشتربنویسم،اماانچیزی که باید بنویسم اینکه وقتی ادمی شخصی را بمیدان میطلبد به دست خودشمشیر بران وبه حریف شرط بطلان نمیدهد.فاصله ازبابل تاچابهارکیلومترهاست وچگونه میشود مسابقه ای رابرقرارکرد،باچه نظارتی وباچه انرژی،انهم ازشمال به جنوب ویا برعکس،بهترانکه قبل ازهرچیزعزیزان این وبلاگ چون درکاناداهستند یک تحقیق وبررسی ازافتخارات اقای چناری دراروپا تهیه کنندچون میدانم وبلاگ بیطرف وعادلی هستند وسپس شما عزیزان لباس رزم گرو یامسابقه رابرتن کنید وایشان رابه میدان مسابقه دعوت کنید،البته اقای چناری برای کلوپ کبوترهواخواندکرد وجالبترانکه عضوهای کلوپ عزیزان پایتخت نشین هم میباشند وبااندکی صبرامسال هنرپروازکبوترانش راخواهی دید والبته باید با افتخار به ایشان نگاه کرد.
ششم.دوست عزیزی اشاره داشتن به نام پتی ولا،البته اگردرست نوشته باشم.ایابهترنیست قبل ازانکه مطالبی راکه درمعرض دیددیگران قرارمیدهیم {البته احترام به نظرات دیگران واجب است}یک تماسی بااقای چناری میگرفتیم ومیپرسیدیم که ای اقا این نسل رستاخیز چیست وچگونه شکل گرفته،سپس شروع به نوشتن میکردیم.
لازم است به موضوع بسیارجالبی زوم کنیم.دررابطه با کبوتران تیپلر.
هنوزبعضی ازعزیزان نمیدانند که واژه تیپلر چیست وبه ا شروع به بیان داستانهای زیبا وبعضا عجیبو غریب میکنند وجالبتر اینکه درچهارگوشه مملکت برای خود چه دکان بازرهایی که درست نکردند وبه چه ناکجاهایی که نمیرسیم.
عزیزان وبزرگواران بدانید که اگر ازدان ارزن دوربشوید وبه کبوترهای اصیل ایرانی دانهای سویا ذرت گاودانه قره ماش شاه دانه تخم کتان بصورت علمی وتمرینهای حرفه ای زیر تور وخوابهای مناسب درزمانهای مشخص وابتنیهای تخصصی به انهابدهید معجزه پروازشان راخواهی دید،اماچون قوانینی درایران سینه به سینه به یادگارمانده وپای ابو دان وسه روز .......کبوترانمان به سختی ده دوازده ساعت انهم به تعداد محدود میپرند تازه اگر داور بزرگوارانرا هرزی اعلام نکند،هرچند هرمسابقهای با قوانین مختص به خودش زیبایی خاصی خواهدداشت.
هفتم.بیاید بیاموزیم که بااحترام به نظرات بااحترام جوابگوباشیم وبرای رشد ورزش کبوترپرانی ازانتقادهای بیجهت دوری کنیم بیایید شعارسیروس چناری راسینه به سینه بیان کنیم که{دوچیزهرگزنمیمیرد سیروس و کبوتر}
ایا میتوان روزی رادراین سرزمین دیدکه ورزش کبوتر به جایگاه به حق خود خواهد رسید؟
ایامیتوان به یک کلوپ سراسر قانونمند که تمامی عضوهای ان انسانهای باوجودی باشند که حتی وزیرو وکیل باشهامت تمام عضو ان بشوند ودیگریواشکی ودور ازچشمان اجتماع به ارامی نگویند که اری ماهم کبوتر داریم وبه کسی نگویی.
ایامیتوان روزهایی رادید که پزشکو مهندس،استاد دانشگاه وشاگرد،بازاری و سیاسی هم زمانی را برای گفتگوی کبوتربگزارند،
ایا میتوان روزگاری رادید ازاین پرنده مظلوم که نماد صلح وارامش است به دارندگان ان دروطنمان به دید مثبت وموثر نگاه کرد؟
ساختاران به تلاش همه ی مابستگی دارد،البته نه با ان نوع نوشتنی که بعضی دوستان در وبهای مختلف مینویسند،البته وبها وسایتهای مطرح ومعروفی ازجمله کبوتربلندپروازایرانی،کبوترشمیران،ارباب خسرو،وب مهندس زاهدی،وهمین وب کبوتر کانادا که با ظرافت خاصی بحث ژنتیک وهمخونی رابیان کرد مسئولیت سنگینی را بردوش دارند ومینوانند بستر مناسبی را فراهم کنند.به امید انروزهمه شما عزیزان را بخدای بزرگ ومهربان میسپارم.

سلام به دوست عزیز شمالی مان،
ممنون از اینکه وقت گذاشتید. و به بهترین نحو اطلاعات مفیدی را در اختیار ما گذاشتید.
فقط نکته ای را که لازم میبینم گوشزد کنم اینست که کسی از دوستان این سرا در صدد خراب کردن یا بی ارزش نمودن کار های جناب چناری را ندارد. فقط دوستان میخواهند که از کسی بت سازی نشود و به ارزشهایش بهای درست و واقعی داده شود. امیدوارم که شما هم در همین راستا با دوستان هم قدم بشوید تا بتوانیم هر کس را در مکان واقعی اش قرار بدهیم.
کوچک شما.

فاریابی چهارشنبه 10 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 07:07 ب.ظ

با عرض سلام خدمت اساتید محترم و تشکر از زحمات شما.

بنده در کبوتر بازی از تجربه زیادی برخوردار نیستم به همین دلیل شاید سوالاتم در نگاه شما اساتید بسیار آماتور باشد.
بنده کبوتری رسمی دارم که ان را در مصافتی 63 کیلومتر هوایی ملایر- همدان رها کردم و ان به خانه برگشتند آیا این مصافت برای کبوتر رسمی خالص(نه نژادی از نامه بر) عدد عادی است یا استثنایی؟ که اگر عدد خوبیست است از روش همخونی آنها را تکثیر کنم.
ممنون

با سلام،
جناب فارابی عزیز در اینجا چند سوال پیش می آید که اگر لطف کنید پاسخ بدهید بهتر میتوانیم کمکتان کنیم. در ضمن هیچ سوالی آماتور نیست و هر سوالی ارزش خودش را دارد.
سوالها:
۱- هدفتان از نگه داری کبوتر چیست؟
۲- منظورتان از کبوتر رسمی چیست؟ اگر عکس بگذارید کنید بهتر است
۳- هدفتان از همخون کردن آنها چیست؟
۴-چه تعداد کبوتر نگه میدارید؟

علی محمدزاده سه‌شنبه 9 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 10:19 ق.ظ http://کبوترما

درودبر شما .آقا حمید اگر محبت کنید ایمیل خودتون رو به آقا داود بدهید عکس کبوتر آقا چناری وعکس کبوتر پتی والا پاکستان را برای شما بفرستند

درود علی جان،
ایمیل من در قسمت تماس با من نوشته شده. با اینحال این ایمیل منه.
HAMIDZIA@HOTMAIL.COM

علی‌ دوشنبه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 03:59 ب.ظ

سلام حمید خان
من ۱ نر خوب و ۳ تا ماده خوب دارم آیا می‌شه این نر رو با هر ۳تا ماده جفت و همزمان از هر ۳ ماده جوجه کشی‌ کرد؟

سلام،
بله امکانش هست اما خیلی سخته بهتر اینه که به محض اینکه ماده اول تخم هاش را کرد. نر را باماده دوم جفت کنید و به همین ترتیب با ماده سوم .اما احتیاج به دایه کبوتر دارید.

داود شنبه 6 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 02:45 ب.ظ

باعرض سلام وخسته نباشیدخدمت دوستان عزیزواستادان گرامی
داوددرفشه هستم ازچابهار
دوستان عزیزما مطلب خوبی رانوشته بودنددرموردکبوتران رستاخیز آقای چناری
من این نوع کبوتران رابه خوبی میشناسم ونوع پرش این نوع کبوتران را این نوع کبوتران رادرپاکستان وکشورهای عربی بهشون کبوتران پتی والا (patti walay) می گویند.
تعریف پتی والا= یعنی یک خط مستقیم
این نوع کبوتران دارای 3 ژن متفاوت هستند کبوتران تزینی دم چتر و کبوتران مسافتی و تیپلر
این کبوتران به چندنوع تقسیم می شوند معرفترین نوع پتی والا دانگی هستند
دانگی به کبوتران پتی والای گفته می شود که به یک رنگ مخصوص عادت داده می شوند وفقط روی همان رنگ یاپارچه می نشیند
نوع دیگر این پتی والا دوب جالی هستند که اینها روی توری یا روی یک چوب عادت می دهنداین نوع کبوتر را می توان به هرجای که شما دوست داشته باشیدعادت بدهید
خصوصیات کبوتران پتی والا = این نوع کبوتران خیلی محکم هستندهوش بالایی دارند وهمیشه درارتفاع پایین بصورت خطی ازشرق به غرب تافاصله یک کیلومترمی روند وبرمیگردند چنددقیقه بالا وچندقیقه پایین می پرند
این رابگم که این نوع کبوتران روهرکسی نمی تواندبپراند
این نوع کبوتران راطوری بهشون عادت می دهندتاکه زیرپاشون کبوترنبیند نمی شیند
پرش اینها قابل مقایسه نیست باتیپلر بدون هیچگونه تغذیه 8تا10 ساعت می پرند واگردوپینگ روی اینها انجام شود حتی 20تا21 ساعت پروازمی کنند وبیشتربستگی داردبه شرایط آب وهوای منطقه درهوای سردوبادوباران پرششون بیشتراست
این نوع کبوتران یا دورگه های اینها درمسابقات تیپلرها ممنوع هستندوبرای اینها مسابقات جداگانه برگزارمی شود
این نوع کبوتران را درایران آقای چناری ودرتبریزیکنفرنیز داردکه بیشترآنها درچابهارهستند
این نوع کبوتران رانمی توان تشخیص دادچون دررنگهای مختلف وچشمهای مختلف دیده می شوندفقط ازنوع پرش می توان متوجه شد
چون تیپلرزمانیکه می پره خال آسمان میشه وبعداز10ساعت بیشتریاکمتربه زحمت می توان دید واگربیادپایین ارتفاع روکم کندسریع می نشیند و بصورت خطی حرکت نمی کند

باتشکر اگردوستان دراین مطلب شک دارند درگوگل سرچ کنند patti walay pigoen

درود بر شما داود جان،
متشکر از اینکه اطلاعات ارزشمندتان را با ما به شراکت گذاشتید. متاسفانه بنده در مورد این کبوتران اطلاعی ندارم و نمیتوانم نظر بدهم. اما از یکی از دوستان عزیزم که در کبوتران پاکستانی استاد هستند، تقاضا میکنم که نظرشان را اعلان بکنند. البته اگر قبول کنند.

-----
امروز دوستی که در کبوتران پاکستانی و هندی تبحر دارند، کامنتهای دوستان را خواندند و گفتند که فرمایشات داود عزیز در مورد این نژاد کبوتران که پایین پرواز هستند کاملا درسته.

علی محمدزاده جمعه 5 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 07:27 ب.ظ http://کبوترما

درودبرشما در مورد کبوتر آقای سیروس چناری باید عرض کنم که کبوتر سیاه رستاخیز از نژاد پتی والا میباشد یک خونش تیپلر ودیگری مسافتی اگر کبوتر پتی والا رابا یک زاغ خوب جفت کنید جوجه های زاغ میدهد پتی والا در رنگهای مختلف میباشد واین نوع کبوتر با دوپینگ میپرد

سلام علی جان،
تشکر دوست عزیز. اگر لطف کنید عکسی از این نژاد برایمان تهیه کنید ممنون میشوم.

علی‌ سه‌شنبه 2 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 11:44 ق.ظ

سلام آقا حمید
با خسته نباشید یک داشتم، شما میدونید گاودونه به انگلیسی‌ چی‌ می‌شه؟
با تشکر

علی جان سلام،
گاودانه به انگلیسی میشه BITTER VETCH و قره ماش میشه VETCH.

حسن پرسادمهر سه‌شنبه 2 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 01:34 ق.ظ http://iranianpigeonsincanada.blogsky.com

ادامه مطلب؛
این کبوتران که همه سیاهی بودن به یک صورت خاص در هوا شروع به پریدن کردن از مشرق به مغرب و بلعکس از جنوب به شمال ودر میانطور سبک وسنگین وتا چند ساعت که ما حضور داشتیم آنها به همین صورت پریدن وما رفتیم اون نزدیکی و مشغول فوتبال بازی کردن شدیم و می دیدیم کبوترانن به همانصورتی که گفتم به پرواز خودشون دارن ادامه میدن و باران گرفت،با تعجب دیدیم باز هم کبو تر ها به همان شکل دارن پرواز میکنند ودرست مثل مرغابی با یک تکان بدن آب را از روی پرها می ریختندو اصلاً آب بر روی پرهایشان نشست وخیس نمی شدن وغروب وقتی رفتیم دوباره پیش ایشون برادر سیروس خان گفتن میخواهید باز هم بپرن وما گفتیم یعنی چی وایشون گفت میخواهید بنشینند وگفتیم خوب بنشینند وبا در آوردن جند کبوتر وقرار دادن زیر پائی کبوتران انگار از خدا خواسته براحتی پائین آمدند ونشستن وانگار نه انگار که مثلاً 7یا 8 ساعت پریدن، ما رو کردیم به برادر سیروس خان وگفتیم خوب اقا فردا هم اینا میتونند همیجور بپَرن وایشون گفت بله ورفت سراغ یک کابینت و در را باز کرد وچند تا قوطی درآورد ونشانمان داد وگفت: با خوراندن مواد داخل این قوطی ها فردا هم این کبوتر ها مثل همین امروز به خوبی پرواز خواهند پرید،...
بنده نزد دو نفر از همیارن محترم در نوشهر از نژاد این رستاخیزها دیدم و نیز در آمل، البته اصلاً نپسندیدم ونطر خودم را نیز به همیاران انتقال دادم ولی همیاران میگفتند از همین نژاد داریم وبه با کبوترها هم کول شده ورکودهای خوبی به جای می گذارند(نقل قول است وبنده شخصاً ندیدم) سری بسیار کوچک که به آناتومی بدنشان نمیخورد داشتند یا حداقل از آناتومی بدنشان بسیار کوچکتر بود شاد بگوئید سر کبوتر به پریدن اون ربطی نداره ولی بنده عرض میکنم طبق تجربه شخصی یک کبوتر ناب ایرانی باید سر وکله ودُم وآناتاتومی بدنی اش با هم هماهنگی داشته باشد که این کبوتران دو خون یا چند خون شده ،هیچ ربطی به شکل وشمایل کبوتر ایرانی دیگر نداشتند ونمیشد گفت فرنگی یا ایرانی هستن نه این بودند ونه آن بدین شکل و شمایل که بنده عرض کردم در اورده بودن که بنده اصولاً اینگونه کبورتان را نمی پسندیدم!!!نظر شخصی حقیر است!!! از اینکه وقت شما رابا این نقل قولها گرفتم از شما پوزش میطلبم مانا وسرفراز باشید متشکرم

درود به جناب پرسادمهر عزیز،
تشکر از لطفتان بابت توضیحات کامل. همانطور که عرض کردم بنده هنوز نه کبوتر ها و نه عکسی از کبوترهای جناب چناری ندیده ام. اما طبق آنچه شما و دوستان فرمودید، اینطور به نظر می آید که ترکیبی از انواع تیپلر ها باشند. بله فرمایش شما کاملا درست است تیپلر ها معمولا کله هایی کوچک دارند اما به دلیل کوچکی بدنشان حالت غیر همخوان با بدن ندارد. مگر اینکه با کبوتر های ایرانی (یا هر نوع کبوتر درشتتر) ترکیب شده باشند که در آن صورت امکان به ارث بردن بدن درشت از اجداد ایرانی و کله کوچک از اجداد تیپلر وجود دارد.
از طرفی این قابل بحث است که این گونه کبوتر ها تحت هیچ شرایطی قادر نخواهند بود پرش سنگین تیپلر و یا نمایش زیبای کبوتر ایرانی داشته باشند. من بار ها پرش کبوتران تیپلر را از ساعت ۵ صبح تا تاریکی شب دیده ام. دقیقا طبق فرمایش شما میانتوی بالا یا پایین و حتی پایین تر میپرند. اما قادرند ساعت ها با هم بدون اینکه هیچ گونه نمایشی اجرا کنند بپرند. بقول یکی از دوستان مثل اردک میپرند. و به محض آزاد کردن کبوتران زیر پایی که معمولا دم چتری هستند، مینشینند. به هر حال تیپلر باز ها مسابقات خودشان را با قوانین خودشان دارند.
حال که صحبت از مسابقات تیپلر شد جای دارد ماجرای کبوتران ایرانی جناب حمید احمدی از تگزاس را بیان کنم. چندین سال پیش آقای احمدی چند تا جوجه کبوتر ایرانی به یکی از تیپلر باز های معروف شهر ما میدهند. و ایشان با مهارت تمام آنها را تمرین داده و در مسابقات جوجه های تیپلر (معروف به YOUNG BIRDS) شرکت میدهند. به همین نام و نشان این کبوتران ایرانی مقام اول را در مسابقات کسب کردند. اما به دلیل اینکه از نژاد کبوتران تیپلر نبودند طبعا از مسابقات خارج شدند و رکوردشان به ثبت نرسید.
در ضمن آقای پرسادمهر به امید پیروزی شما در گروی تیرماهتان.
سربلند و موید باشید.

حسن پرسادمهر سه‌شنبه 2 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 01:32 ق.ظ http://iranianpigeonsincanada.blogsky.com

سلام وعرض ادب خدمت مدیر محترم جناب حمید ضیائی و مجید خان زُهری وحسین خان از اصفهان، قرض عرض ادب است و خدمت رسیدم امیدوارم سالی پربار پیش رو داشته باشید کامنت علی خان محمد زاده رانیز خواندم وبسیار برایم جالب بود بنده یکی از کسانی هستم که با ادغام کبوتران خارجی با ایرانی بسیار مشکل دارم ولی اگر کسی بتواند خونی جدید وارد این چرخه کند بدونه اینکه به شکل وشمایل و زیبائی کبوتر ایرانی لطمه ای نزند البته بسیار خوشحال نیز خواهم شد چون ارتقاء لازم است ولی به هر بهائی خیر حقیر شخصاً نمیپذیرم(نظر شخصی است)و همیشه عرض کرده ام کار تلفیق خون به کبوتر ایرانی کار هر کسی نیست وباید شخص دارای مطالعه فراوان وشناخت کافی ولازم راجب نژاد کبوتر ایرانی و ورسته های مربوط به آن داشته باشد بنده اعتقاد دارم کبوتر ایرانی در نژاد یکیست و در رسته های مختلفی از یکدیگر مجزاء شده اند، مثل رستۀ قرمزی ها وسیاهی ها، خال پیس و خال پیسه ، گرگی ،کله برنجی سبز ها تسمه دار و مسجدی ،این گونه نام گذاری را بنده ایرانی میدانم و اگر کبوتری از هر رسته ای را داشته باشیم و پرواز دهیم خواهیم دید به یک صورت هم کول شده وبه یک حالت وخصوصیت رفتاری در پرش کوتاه وبلند ونمایش میدهند یکی پرگاز است(بازی دار) ودیگری پرزور و یکی با هر دوی خصوصیت و گرازه پر و نرمه پر همه به یک شکل هم کول شده وبه پرواز خود ادامه میدهند واگر کسی از یک رسته بخصوص با رفتاری مشابه پرورش دهد خواهد دید بعد از هم کولی عالی که بین آنها ایجاد کرد، رکورد های خوبی را می تواند از آنها بگیرد، یکی دیگر از خصوصیتهای ناب کبوتر ایرانی وفق دادن خود با تعلیم دهندو پرورش دهندۀ خود است بصورتی که اگر کبوتر نابی دست یک مبتدی باشد با توجه به طرز تعلیم صاجب خود هر چقدر هم عالی باشد رکورد خوبی را به جای نمیگذارد وبرعکس کبوتر درجه چندم با مدیریت صحیح یک فرد حرفه ای میتواند خارج از استاندارد خود یک جند ساعتی بیشتر به پروازش ادامه دهد پس به نظر حقیر این نوعی وفق دادن خصوصیت رفتاری کبوتر ایرانی در پرواز است با توجه به تعلیم صاحب خود، ولی از کبوتران جناب چناری برایتان نقل قولی ذکرمیکنم جناب خسرو خان شیبانی دوستان بسیار زیادی در بابل داشتند که یکی از آنها مرحوم یوسف خان پور شعبان دوست مشترک ما بود وتوسط یوسف خان،جناب شیبانی با چناری نیز آشنا شده بودند(بنده افتخار اشنائی با ایشون را نداشته ام) از کبوتران جناب سیروس خان چناری که پیش جند نفر از همیاران در نوشهر وامل هستند ،دیده ام ، از ان کبوتران ونقل قول این عزیزان که کبوتران استثنائی هستند،برای ایشون تعریف کردم وهمین فرمایش علی خان را بنده نیز بصورت نقل قول(بدونه دیدن پرواز کبوترن ملقب به رستاخیز) دوستان نوشهری وآملی داشتم و برای خسرو خان بازگو کردم،خسرو خان فرمودند بنده قریب بیس سال پیش بابل رفته بودیم و یک روز نیزمنزل سیروس خان رفتیم، آنموقع سیروس خان در سفر بودن و برادر ایشون منزل ، ایشون پذیرای ما شدند وکبوتران هلندی جناب سیروس خان رابه ما نشان دادند و هوا کردن، بدونه اینکه کبوتر زیر پائی برای کبوترها در نظر بگیرند تعداد 11 عدد؛ادامه دارد...

علی محمدزاده دوشنبه 1 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 10:36 ب.ظ http://کبوترما

درودبرشما.بله کبوتر میپرونه پارسال بچه های چابهار برای مسابقه اعلام آمادگی کردن ولی آقای چناری قبول نکرداماامسال
آقای چناری اعلام آمادگی کردن ویکی ازبند قرارداد عجیب ایشان مبلغ20میلیون تومان میباشداین ورزش است یا قمارمیباشددوستان چابهارگ‌فتن یک شاخه گل ویک صلوات اما آقای چناری قبول نکردن اقا حمید کبوتر آقای چناری احتمالابا دوپینگ پریده اگر راست میگه5روز پای آب ودان پرواز بده

سلام علی جان،
متاسفانه از راه دور سخته در این مورد نظر داد. البته در پرش کبوتر تیپلر شک نکنید.

علی محمدزاده دوشنبه 1 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 12:29 ب.ظ http://کبوترما

درودبرشماآقاحمید،انشالله سال خوبی داشته باشید،شخصی درایران،استان مازندران،شهربابل به نام سیروس چناری که ادعادارددرمدت۳۳ سالی که درهلندودرورزش کبوترداری وکبوترپرانی۳باررکورداروپارابه دست آ ورده وباکبوتری که خودش ازترکیب کبوترایرانی،اسکاتلندی،استرالیایی نسلی به وجودآورده به نام سیاه رستاخیزکه درکلوپ کشورهلندثبت شده است،این آقامدعی است رکورد۲۰ساعت برای نژادهلندی و۱۴ساعت برای نژادایرانی دردست اوست.تمنادارم اطلاع رسانی کنیدواگرامکان داردازکلوپ های هلنداستعلام بگیریدکه آیاصحت داردیاخیروهمچنین اوادعاداردکه هیچکس دردنیابه اندازه ی اوازعلم کبوترپرانی نمیداند باتشکرازشما

درود بر شما،
دوست عزیز منهم از دوستان ایرانی شنیدم . البته نه به این کاملی. متاسفانه راهی برای محک زدن این ادعا وجود نداره. از طرفی هم چه اهمیتی داره. آیا ایشون الان توی ایران کبوتر می پرونند؟ اگه میپرونند، میانگینشون چیست؟

http://www.beautyofbirds.com/tipplers.html

امیر باب چهارشنبه 27 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 12:21 ب.ظ

سلام
خیلی‌ ممنون آقا حمید از جوابتون برا تشخیص نر و ماده بودن جوجه. کفتر کهنه که مال خودم نیست و مثلا می‌خوام از سئله بخرم رو چجوری می‌شه تشخیص داد. میبخشید که بازم مزاحمتون شدم.
با تشکر

سلام علی جان،
اساسا نر ها داری کله درشتری نسبت به ماده ها هستند. گردن کلفتتر ، نوک و دماغ کلفتتر و قد بلند ترو بعضا رنگ های پر جلا تر هم دارند. نر به قول معروف بقبقو میکند و دمش را روی زمین میکشد. و گاها بالها را باز کرده و قلدری میکند. و وقتی که مست است. به دور ماده می چرخد و قور میکشد.

امیر باب سه‌شنبه 26 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 12:09 ب.ظ

حمید خان سلام
چه جوری می‌شه تشخیص داد کبوتر نر و یا ماده هست؟
آیا جوجه رو هم می‌شه نرو ماده گیشو تشخیص داد؟
با تشکر از زحماتتون

سلام علی جان،
برای تشخیص نر یا ماده بودن جوجه ۱- باید هوای رفتارش را داشت. معمولا جوجه های نر ادای نر های بالغ را در میارن. ۲- معمولا تخم اول نر و تخم دوم ماده میشه. ۳- معمولا رنگ جوجه نر از کر ماده اش پر رنگ تره. ۴- و در نهایت بعد از ۲ یا ۳ ماه خودسون را نشون میدهند.

علی‌ پنج‌شنبه 21 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 12:15 ب.ظ

حمید خان سلام
مرسی‌ از پاسخ کامل شما.مثل همیشه گٔل کاشتید. می‌شه بگید کدوم خال از کبوترانتان بالاترین ساعت رو داشتن و اگه ممکن عکسشون رو نشون بدید. چون می‌خوام یاد بگیرم که ظاهر کبوتر با ساعت بالا چه جوریه.

ﺧﻮاﻫﺶ ﻣﻴﻜﻨﻢ. ﭘﺎﺭﺳﺎﻝ ﺯاﻍ ﻛﺎﻛﻠﻲ ﻫﺎ. ﻛﻠﻪ ﺩاﺭ ﻫﺎﻱ ﻛﺎﺷﺎﻧﻲ, ﺳﻔﻴﺪ ﭼﺸﻢ ﺳﻔﻴﺪﻫﺎ و ﺩﻡ ﺳﺒﺰ ﻫﺎ ﺁﺧﺮﻳﻦ ﻫﺎ ﺑﻮﺩﻧﺪ. ﺣﺘﻤﺎ ﻋﻜﺲ ﻣﻲ ﮔﻴﺮﻡ و ﻣﻴﮕﺬاﺭﻡ

علی‌ چهارشنبه 20 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 04:36 ب.ظ

حمید آقا سلام
می‌شه لطفا میانگین ساعت کبوترانتان و تعداد را بگید البته اگه اشکالی‌ نداره.
مثلا شما سال قبل تو تیر ماه چند تا کبوتر هوا کردید و چند ساعت پریدن.

سلام علی جان،
متاسفانه پارسال کسی از دوستان حاضر نشد که حتی دوستانه برای بالا بردن میانگین کبوتر هواکند. ما هم به قول معروف برای دل خودمان پراندیم که ساعت ۵ نیم هوا کردیم. اولین کبوتر حدود نه و نیم و آخرین کبوتر ها ساعت ۸ تا ۱/۲ ۸ شب آمدند.
متاسفانه بدلیل رسمی نبودن ما هم ثبت نکردیم.
امیدوارم که امسال حداقل یکی از دوستان پا پیش بگذارد تا ما بتوانیم جدی تر کبوتر ها را بپرانیم.
کوچک شما.

خ سه‌شنبه 19 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 11:02 ب.ظ

یا شیخ

کبوتر باز زنجانی یکشنبه 17 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 05:46 ب.ظ http://www.greenliving.blogfa.com

با سلام و عذر خواهی بابت تاخیر در عرض ارادت

حمید عزیز حسین و دیگر بزرگواران سرا
من هم به نوبه خود نوروز و نو شدن بهار طبیعت را به شما و تمام جامعه عشقبازان تبریک عرض میکنم
و برای شما خانواده و متعلقات آرزوی شادکامی و سالی پر بار و پر برکت دارم.

امیدوارم در سال جدید همچنان از تجربیات و دانش شما یاران در
این ورزش مفرح بهره مند باشیم.

ارادتمندان شما از زنجان

دوست زنجانی سلام،
ما هم به شما دوست عزیز تبریک می گوییم و امیدواریم که امسال سالی پر موفقیت براتون باشه.
کوچک شما

حسین - اص سه‌شنبه 12 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 11:50 ب.ظ

عرض سلام خدمت فاریابی عزیز
برای پرشهای سنگین کبوتر چند چیز لازم است:
اول از همه وجود ژن پرش در کبوتر که مشخص کننده پتانسیل و توان ذاتی کبوتر در پرواز استقامتی است. اما این کافی نیست.
دوم: پرورش و بالا آوردن اصولی جوجه و تغذیه مناسب جهت رشد مناسب عضله ها و ماهیچه ها و پرها و حتی رشد مغزی.
سوم: آموزش و تربیت اصولی جوجه.
چهارم: عوامل محیطی دیگر
برای کسب نتیجه عالی از پرش کبوتر، باید از 45 روز قبل از گذاشته شدن تخم آن کبوتر برای پرشش برنامه ریزی و تلاش کرد! بدین منظور ابتدا باید پدر و مادرش قبل از جفت انداختن درمان شوند و سالم شوند و سپس تقویت شوند تا نطفه و تخم در نهایت کمال خود باشند. سفیده و زرده تخم باید از حجم و کیفیت خوبی برخوردار باشند تا نیازهای جوجه را به خوبی برآورده کنند.
جوجه کشی باید در کمال دقت و کیفیت باشد تا جوجه ها از بیماریهای احتمالی بدور باشند و صحیح و سلامت رشد کنند. رشد خوب جوجه برای پرش خوب لازم است. بعد از اینها نوبت به آموزش و تربیت صحیح جوجه می رسد. به جز اینها در دورانی که می خواهید از کبوتر پرش بگیرید نحوه تغذیه و تمرین و نیز عوامل محیطی دیگر مانند اوضاع جوی و ... از اهمیت خاصی برخوردارند. تمام اینها باید در نهایت دقت و درستی اجرا شوند تا کبوتر بهترین عملکرد خود را نشان بدهد. در واقع تحت شرایط ایده آل که همه عوامل فوق برقرار باشند پتانسیل درونی جوجه از بالقوه به بالفعل در می آید. پس ژنتیک کبوتر یک پتانسیل درونی و بالقوه است و عوامل محیطی می تواند پتانسیل را از حالت بالقوه به بالفعل درآورد.
جوجه شما ژنتیک بسیار خوب خود را داراست (به احتمال زیاد) اما به دلیل دون سوز شدن یا بیماری، دیگر نمی تواند توان درونی خود را در پرش به نمایش بگذارد. دون سوز شدن ژنتیک کبوتر را تغییر نمی دهد فقط مانع بروز آن به صورت نمود بیرونی و شکوفا شدنش می شود. حتی بیماریهای خطرناکی مانند نیوکاسل هم بر خزانه ژنی کبوتر بی تاثیرند و اگر در این گونه کبوتران مشکلات ضعیف بودنشان بر روی نطفه و یا تخم اثر نگذارد (مثلا بیماری بر روی غدد جنسی تاثیر سو نگذاشته باشد) قادرند ژنتیک خود را بدون هیچ مشکلی به جوجه هایشان منتقل کنند.

درود حسین جان،
تشکر از شما بابت پاسخ های کامل و مستدلل تان . دوستان عزیز برای درک بهتر مطلب بالا میتوانید به لینک های زیر مراجعه کنید.
http://iranianpigeonsincanada.blogsky.com/1390/12/18/post-5/

http://iranianpigeonsincanada.blogsky.com/1391/02/11/post-8/
پیروز باشید.

فاریابی سه‌شنبه 12 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 07:23 ب.ظ

با سلام و تبریک خدمت شما اساتید محترم.
سوال بنده این ات که آیا ضعیف شدن کبوتر در دوران جوجگی (دم سوز) یا گرفتن بیماری مانند نیوکاسل که باعث شده است پرنده دیگر هیچ گاه ساعت خوبی نیاورد(با توجه به اینکه خواهر و برادران این جوجه همه بدون استثنا ساعت های خوبی آورده اند)آیا درون این کبوتر همچنان آن ژن خوب برای جوجه کشی وجود دارد یا آن مشکلات بر روی ژن کبوتر تاثیر گذاشته است؟
ممنون از زحمات شما

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد