کبوتر ایرانی‌ در کانادا

اصول علمی پرورش و مدیریت کبوتر بلندپرواز ایرانی

کبوتر ایرانی‌ در کانادا

اصول علمی پرورش و مدیریت کبوتر بلندپرواز ایرانی

روش های ایجاد لاین

درود و عرض ادب خدمت دوستان گرامی،


امیدوارم که همه دوستان گرامی سال پر بار و خوبی را پشت سر گذاشته باشند و از نتایج بدست آمده راضی باشند و همراه کبوترانشان نیز به خود استراحتی بدهند تا با انرژی چند برابر سالی خوب را با جوجه کشی در بهمن ماه آغاز کنند.


باز هم دوست عزیزمان حسین گرامی زحمت کشیدند و مقاله ای جدید برای بالا بردن کیفیت کبوترهای گنجه های دوستان ارائه داده اند که امیدوارم مورد پسدند یاران قرار بگیرد.  ضمن تشکر از حسین عزیز از دوستان گرامی درخواست میکنم که این مقاله را با دقت بخوانند و سوالهایشان را در پای همین پست مطرح کنند. فراموش نکنید که هیچ سوالی بی ارزش و کم اهمیت نیست. 



برای موفقیت در کبوتربازی خیلی مهم است که با قوانین اصلاح نژاد آشنایی خوبی داشته باشیم. ممکن است بنده یک گروبند باشم و برای موفقیت در مسابقه بروم از چندین نفر کبوترباز قدیمی که جوجه کشی می کنند، کل یک دهن جوجه آنها را خریداری کنم و جمعا مثلا 500 جوجه بخرم و پس از جلد کردن و امتحان و پراندن، از بین آنها تنها 150 تای برتر (یا کمتر) را انتخاب کنم و بقیه را رد کنم. حال من می توانم با این تعداد گرو ببندم و حتی ممکن است گرو را ببرم. اما نکته ای که هست اینست بنده فقط گروبند خوبی هستم نه اصلاح نژادگر خوب! در واقع کاری که انجام شده صرفا گزینش کبوتران استقامتی تر بوده و اصلاح نژادی انجام نداده ام. برای سالهای بعد هم ممکن است باز نیاز شود این روند را ادامه دهم، چون با صرف کلی وقت و انرژی برای جوجه کشی از این کبوتران عموما نتیجه دلخواه کسب نخواهد شد. با این روش بی دغدغه می توانم با پرداخت مبلغی نه چندان زیاد کبوتران مسابقه ای تهیه کنم که مطمئنم جواب می دهند. ممکن است کبوتری که خریداری کرده ام خودش ساعت خوبی بیاورد اما در جوجه کشی نتیجه مطلوب ندهد. اما اگر من اصلاح کننده توانایی باشم می توانم کبوترانم را نسل به نسل ارتقا بدهم. برای اینکار باید دست به قلمم هم خوب باشد و هر چیزی را بنویسم از جمله شجره و پشت کبوتران و اطلاعات تغذیه و نتایج پرواز را به طور مرتب ثبت کنم. این کار (اصلاح نژاد) بسیار نیازمند ثبت کردن است.



اولین قدم برای اصلاح نژاد استارت زدن با کبوتران اولیه خوب می باشد. مثلا کبوترانی که ساعتهای عالی می آورند یا ذات خارق العاده ای دارند. شما باید کبوتر هدف را برای خودتان مشخص کنید که به کجا و چه هدفی می خواهید برسید. بعد کبوترانی که ژنهای موردنظر شما را دارند فراهم آورید. آنگاه از بین این کبوتران باید جفتهای دهن خور را که جوجه خوب می دهند را پیدا کنید. هدفتان باید این باشد که خانواده ای از کبوتران را بسازید که در هر شرایطی در صدر کبوتران دیگر قرار بگیرند.



خب مفهوم ژنوتیپ و فنوتیپ را قبلا گفته ایم. فنوتیپ ویژگیهای ظاهری کبوتر است که میبینیم اما ژنوتیپ چیزی است که کبوتر بخاطر ژنهایش انجام می دهد. در واقع وقتی کبوتر کاری را انجام می دهد (مثلا یک حرکت متفاوت)، عاملش یا محیط است یا ژنهای کبوتر. بیشتر کبوتربازان کنترلی بر مجموعه ژنهای کبوترانشان ندارند و فقط با فنوتیپ کبوتر کار دارند مثل همان گروبندی که در بالا مثال زدیم. این افراد حتی اگر جوجه کشی هم کنند برنامه جوجه کشی شان چندان علمی نیست و عموما یک راهکار یا روند پایدار موفقیت آمیز در اصلاح نژاد ندارند.



سیستم های جفت اندازی به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند:


1- جفت اندازی بیگانه


2- همخون جفت زدن



فرق این دو چیست؟ فرقشان این است که با بیگانه جفت زدن در واقع تغییرپذیری را زیاد می کنیم و از بین جوجه های متفاوت بهترین ها را برمیگزینیم. اما همخونی برای کم کردن تغییرپذیری است. البته ممکن است در آغاز راه همخونی کمی تغییرپذیری، بالا باشد ولی با حذف ژنهای نامطلوب کم کم به کبوتران یکدست تری می رسیم. همخونی هدفش محدود کردن خزانه ژنی کبوتران به ژنهای خوب است. با همخونی نتایج جوجه کشی بیشتر قابل پیش بینی می شوند و به تدریج درصد بیشتری از جوجه ها را با کیفیت مطلوب درمی آوریم.



اگر یک نر یا یک ماده استثنایی داریم میتوانیم با جفت زدن آن با جوجه و نوه و نتیجه و .... خودش، فراوانی ژنهای این کبوتر استثنا را زیاد کنیم. البته همین کار هم باید با دانش کافی انجام شود و اینطور نیست که یک مبتدی به راحتی از این روش نتیجه بگیرد. بدترین کار این است که همخونی را با هر کبوتری تست کنیم. مطمئن باشید اگر با کبوتر استثنایی شروع کنید زود نتیجه می گیرید. جوجه باطل هم ممکن است زیاد بگیرید اما شما یک "هدف" دارید و برای رسیدن به آن تلاش می کنید. این جوجه باطل حذف می شود و مشکلی ندارد. ممکن است از 10 جوجه یکی اش مطلوب شما باشد یعنی مجموعه ای از ژنهای مطلوب موردنظر شما در او جمع شده باشد. همان یکی برای شما دنیایی ارزش دارد آنهم ارزش ژنتیکی. پس اینکه گروبندها با همخونی مخالفت می کنند حق دارند، چون آنها اصلاح کننده های خوبی نیستند. کبوترهواکن های خوبی هستند. برای آنها بدست آوردن تنها یک جوجه خوب از بین 10 جوجه یعنی فاجعه!! ناگفته نماند هستند افرادی که در هر دو زمینه هم موفق باشند. ضمنا اینکه میگوییم از 10 جوجه یکی خوب میشود همیشه کلیت ندارد و برای مثال اینطور میگوییم. ببینید بحث انتخاب به شدت بستگی دارد به میزان سختگیری شما. اگر خیلی سختگیری کنید احتمال موفقیت پایین می آید و اگر کمتر سخت بگیرید ممکن است از هر 10 جوجه 8 تا مقبول باشند. پس اینطور نیست که همخونی جوجه های خراب زیادی بدهد. جوجه همخون باید پا به پای جوجه غیرهمخون بپرد و می پرد. منظور از خراب همان نامطلوب از نظر هدف شماست. وقتی شما ده جوجه می گیرید مسلما جوجه ای که از همه برتر است را برای ساختن لاین برمیگزینید و وقتی 100 را داشته باشید به 90 کاری ندارید.



در زیر سه برنامه جوجه کشی پرورش لاین آمده که هر کدام هدفی دارند. در این نمودارها Male به معنی کبوتر نر، Female به معنی کبوتر ماده، Son یعنس پسر، Doughter یعنی دختر، grandson و granddoughter به معنی نوه پسر و نوه دختر می باشند. با هم این سه برنامه را ببینیم:



برنامه 1:



این برنامه وقتی کاربرد دارد که 2 جفت کبوتر کیفیت استثنا داشته باشید و بخواهید آنها را با هم مخلوط کنید. در نهایت پس از چند نسل همخونی به کبوترانی می رسید که میانگین 4 کبوتر اولیه اند.


برنامه 2:



هدف این برنامه مخلوط کردن 3 کبوتر با هم با تاکید بیشتر بر یکی از آنهاست.


برنامه 3:



در این برنامه کبوتری از یک نسل با یک نسل بعد از خودش جفت انداخته می شود نه با هم نسل خودش. هدف این برنامه تاثیر دادن بیشتر یک کبوتر بر روی لاین است که در اینجا کبوتر نر مدنظر است.


بسیاری از بزرگان معتقدند روش پرورش لاین یکی از بهترین سیستمهای اصلاح نژاد است. با اینکه ایرادهای خاص خودش را دارد اما روشی است که پتانسیل بسیار بالایی دارد. شما با پرورش لاین می توانید یک تعادل را در کبوترانتان ایجاد کنید. تعادلی بین گذشته و آینده. اگر روش پرورش لاین را ادامه دهید در آینده غصه از بین رفتن کبوتران قدیمتان را نخواهید داشت، اتفاقی که برای خیلی از کبوتران قدیم افتاده است.



شاد و پیروز باشید.


"حسین-اص"




در پایان چند عکس تقدیم حضور دوستان میکنم که امیدوارم مورد پسند قرار بگیرند.


پیروز و سربلند باشید.


۱۲۳۴
۵۶۷۸
۹۱۰۱۱۱۲
۱۳۱۴۱۵۱۶

۱۷۱۸۱۹۲۰
۲۱۲۲۲۳۲۴