کبوتر ایرانی‌ در کانادا

اصول علمی پرورش و مدیریت کبوتر بلندپرواز ایرانی

کبوتر ایرانی‌ در کانادا

اصول علمی پرورش و مدیریت کبوتر بلندپرواز ایرانی

روش های ایجاد لاین

درود و عرض ادب خدمت دوستان گرامی،


امیدوارم که همه دوستان گرامی سال پر بار و خوبی را پشت سر گذاشته باشند و از نتایج بدست آمده راضی باشند و همراه کبوترانشان نیز به خود استراحتی بدهند تا با انرژی چند برابر سالی خوب را با جوجه کشی در بهمن ماه آغاز کنند.


باز هم دوست عزیزمان حسین گرامی زحمت کشیدند و مقاله ای جدید برای بالا بردن کیفیت کبوترهای گنجه های دوستان ارائه داده اند که امیدوارم مورد پسدند یاران قرار بگیرد.  ضمن تشکر از حسین عزیز از دوستان گرامی درخواست میکنم که این مقاله را با دقت بخوانند و سوالهایشان را در پای همین پست مطرح کنند. فراموش نکنید که هیچ سوالی بی ارزش و کم اهمیت نیست. 



برای موفقیت در کبوتربازی خیلی مهم است که با قوانین اصلاح نژاد آشنایی خوبی داشته باشیم. ممکن است بنده یک گروبند باشم و برای موفقیت در مسابقه بروم از چندین نفر کبوترباز قدیمی که جوجه کشی می کنند، کل یک دهن جوجه آنها را خریداری کنم و جمعا مثلا 500 جوجه بخرم و پس از جلد کردن و امتحان و پراندن، از بین آنها تنها 150 تای برتر (یا کمتر) را انتخاب کنم و بقیه را رد کنم. حال من می توانم با این تعداد گرو ببندم و حتی ممکن است گرو را ببرم. اما نکته ای که هست اینست بنده فقط گروبند خوبی هستم نه اصلاح نژادگر خوب! در واقع کاری که انجام شده صرفا گزینش کبوتران استقامتی تر بوده و اصلاح نژادی انجام نداده ام. برای سالهای بعد هم ممکن است باز نیاز شود این روند را ادامه دهم، چون با صرف کلی وقت و انرژی برای جوجه کشی از این کبوتران عموما نتیجه دلخواه کسب نخواهد شد. با این روش بی دغدغه می توانم با پرداخت مبلغی نه چندان زیاد کبوتران مسابقه ای تهیه کنم که مطمئنم جواب می دهند. ممکن است کبوتری که خریداری کرده ام خودش ساعت خوبی بیاورد اما در جوجه کشی نتیجه مطلوب ندهد. اما اگر من اصلاح کننده توانایی باشم می توانم کبوترانم را نسل به نسل ارتقا بدهم. برای اینکار باید دست به قلمم هم خوب باشد و هر چیزی را بنویسم از جمله شجره و پشت کبوتران و اطلاعات تغذیه و نتایج پرواز را به طور مرتب ثبت کنم. این کار (اصلاح نژاد) بسیار نیازمند ثبت کردن است.



اولین قدم برای اصلاح نژاد استارت زدن با کبوتران اولیه خوب می باشد. مثلا کبوترانی که ساعتهای عالی می آورند یا ذات خارق العاده ای دارند. شما باید کبوتر هدف را برای خودتان مشخص کنید که به کجا و چه هدفی می خواهید برسید. بعد کبوترانی که ژنهای موردنظر شما را دارند فراهم آورید. آنگاه از بین این کبوتران باید جفتهای دهن خور را که جوجه خوب می دهند را پیدا کنید. هدفتان باید این باشد که خانواده ای از کبوتران را بسازید که در هر شرایطی در صدر کبوتران دیگر قرار بگیرند.



خب مفهوم ژنوتیپ و فنوتیپ را قبلا گفته ایم. فنوتیپ ویژگیهای ظاهری کبوتر است که میبینیم اما ژنوتیپ چیزی است که کبوتر بخاطر ژنهایش انجام می دهد. در واقع وقتی کبوتر کاری را انجام می دهد (مثلا یک حرکت متفاوت)، عاملش یا محیط است یا ژنهای کبوتر. بیشتر کبوتربازان کنترلی بر مجموعه ژنهای کبوترانشان ندارند و فقط با فنوتیپ کبوتر کار دارند مثل همان گروبندی که در بالا مثال زدیم. این افراد حتی اگر جوجه کشی هم کنند برنامه جوجه کشی شان چندان علمی نیست و عموما یک راهکار یا روند پایدار موفقیت آمیز در اصلاح نژاد ندارند.



سیستم های جفت اندازی به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند:


1- جفت اندازی بیگانه


2- همخون جفت زدن



فرق این دو چیست؟ فرقشان این است که با بیگانه جفت زدن در واقع تغییرپذیری را زیاد می کنیم و از بین جوجه های متفاوت بهترین ها را برمیگزینیم. اما همخونی برای کم کردن تغییرپذیری است. البته ممکن است در آغاز راه همخونی کمی تغییرپذیری، بالا باشد ولی با حذف ژنهای نامطلوب کم کم به کبوتران یکدست تری می رسیم. همخونی هدفش محدود کردن خزانه ژنی کبوتران به ژنهای خوب است. با همخونی نتایج جوجه کشی بیشتر قابل پیش بینی می شوند و به تدریج درصد بیشتری از جوجه ها را با کیفیت مطلوب درمی آوریم.



اگر یک نر یا یک ماده استثنایی داریم میتوانیم با جفت زدن آن با جوجه و نوه و نتیجه و .... خودش، فراوانی ژنهای این کبوتر استثنا را زیاد کنیم. البته همین کار هم باید با دانش کافی انجام شود و اینطور نیست که یک مبتدی به راحتی از این روش نتیجه بگیرد. بدترین کار این است که همخونی را با هر کبوتری تست کنیم. مطمئن باشید اگر با کبوتر استثنایی شروع کنید زود نتیجه می گیرید. جوجه باطل هم ممکن است زیاد بگیرید اما شما یک "هدف" دارید و برای رسیدن به آن تلاش می کنید. این جوجه باطل حذف می شود و مشکلی ندارد. ممکن است از 10 جوجه یکی اش مطلوب شما باشد یعنی مجموعه ای از ژنهای مطلوب موردنظر شما در او جمع شده باشد. همان یکی برای شما دنیایی ارزش دارد آنهم ارزش ژنتیکی. پس اینکه گروبندها با همخونی مخالفت می کنند حق دارند، چون آنها اصلاح کننده های خوبی نیستند. کبوترهواکن های خوبی هستند. برای آنها بدست آوردن تنها یک جوجه خوب از بین 10 جوجه یعنی فاجعه!! ناگفته نماند هستند افرادی که در هر دو زمینه هم موفق باشند. ضمنا اینکه میگوییم از 10 جوجه یکی خوب میشود همیشه کلیت ندارد و برای مثال اینطور میگوییم. ببینید بحث انتخاب به شدت بستگی دارد به میزان سختگیری شما. اگر خیلی سختگیری کنید احتمال موفقیت پایین می آید و اگر کمتر سخت بگیرید ممکن است از هر 10 جوجه 8 تا مقبول باشند. پس اینطور نیست که همخونی جوجه های خراب زیادی بدهد. جوجه همخون باید پا به پای جوجه غیرهمخون بپرد و می پرد. منظور از خراب همان نامطلوب از نظر هدف شماست. وقتی شما ده جوجه می گیرید مسلما جوجه ای که از همه برتر است را برای ساختن لاین برمیگزینید و وقتی 100 را داشته باشید به 90 کاری ندارید.



در زیر سه برنامه جوجه کشی پرورش لاین آمده که هر کدام هدفی دارند. در این نمودارها Male به معنی کبوتر نر، Female به معنی کبوتر ماده، Son یعنس پسر، Doughter یعنی دختر، grandson و granddoughter به معنی نوه پسر و نوه دختر می باشند. با هم این سه برنامه را ببینیم:



برنامه 1:



این برنامه وقتی کاربرد دارد که 2 جفت کبوتر کیفیت استثنا داشته باشید و بخواهید آنها را با هم مخلوط کنید. در نهایت پس از چند نسل همخونی به کبوترانی می رسید که میانگین 4 کبوتر اولیه اند.


برنامه 2:



هدف این برنامه مخلوط کردن 3 کبوتر با هم با تاکید بیشتر بر یکی از آنهاست.


برنامه 3:



در این برنامه کبوتری از یک نسل با یک نسل بعد از خودش جفت انداخته می شود نه با هم نسل خودش. هدف این برنامه تاثیر دادن بیشتر یک کبوتر بر روی لاین است که در اینجا کبوتر نر مدنظر است.


بسیاری از بزرگان معتقدند روش پرورش لاین یکی از بهترین سیستمهای اصلاح نژاد است. با اینکه ایرادهای خاص خودش را دارد اما روشی است که پتانسیل بسیار بالایی دارد. شما با پرورش لاین می توانید یک تعادل را در کبوترانتان ایجاد کنید. تعادلی بین گذشته و آینده. اگر روش پرورش لاین را ادامه دهید در آینده غصه از بین رفتن کبوتران قدیمتان را نخواهید داشت، اتفاقی که برای خیلی از کبوتران قدیم افتاده است.



شاد و پیروز باشید.


"حسین-اص"




در پایان چند عکس تقدیم حضور دوستان میکنم که امیدوارم مورد پسند قرار بگیرند.


پیروز و سربلند باشید.


۱۲۳۴
۵۶۷۸
۹۱۰۱۱۱۲
۱۳۱۴۱۵۱۶

۱۷۱۸۱۹۲۰
۲۱۲۲۲۳۲۴


نظرات 81 + ارسال نظر
محسن پنج‌شنبه 3 فروردین‌ماه سال 1402 ساعت 01:16 ب.ظ

باسلام ،چطور میشه یک کبوتر دوکتش دورنگ متفاوت از هم دارند

سلام‌ نوعی اختلال ژنتیکی است

محمد قزاق سه‌شنبه 24 آبان‌ماه سال 1401 ساعت 11:05 ب.ظ

سلام من یه کفتر سینه ای سینه سیاه با یک شازده سبز ابلغ جفت زدم جوجه چی درمیاد و اینکه یکی ب پدرش میره یا قاطی میندازه ترکیب دوتا

سلام باید از پشت انها اطلاع داشته باشید تا بتوان نتیجه گرفت

مهران جمعه 22 مهر‌ماه سال 1401 ساعت 01:24 ق.ظ

با سلام و عرض ادب کفتر ماده وقتی تخم میذاره نمیتونه بال بزنه و حرکت کنه انگاه داره فلج میشه علتش چیه و درمانش چیه؟
با تشکر

سلام
کمبود کلسیم است . کلسیم مایع در اب آشامیدنی بریزید

خان جزیره پنج‌شنبه 14 مهر‌ماه سال 1401 ساعت 06:07 ق.ظ

خیلی کس شعر تحویل پیج دادید همتون غوره بازید مثلان پرش ایجوره سرش اونجوره پاهاش بنفشه سوتش اویزونه. همتون یه مشت غوره بازید از نظر یه اولاغی هرچی دارید خوبه صاحب پیجو فراری دادید

ابوالفضل جمعه 24 دی‌ماه سال 1400 ساعت 06:12 ب.ظ

سلام چطوری کبوتر دورنگ یا دوکت یا کله دار) تیکه دار ) جوجه بکشیم
ممنون

سلام نمی‌دانم

پوریا سه‌شنبه 14 دی‌ماه سال 1400 ساعت 12:25 ق.ظ

سلام و درود اگر سرور زرد نر با خال های قرمز رو با شازده قرمز ماده تن کنیم در نتیجه جوجه این دو کبوتر چه میشود؟؟؟

سلام یک جوجه سرور و یک جوجه شازده میدهد د

jashid italia دوشنبه 13 دی‌ماه سال 1400 ساعت 11:28 ب.ظ

متاسفانه عکس ها باز نمیشن ایراد از pcمن است ? ba spas bikran

سلام نمی دانم

فهیمی سه‌شنبه 23 دی‌ماه سال 1399 ساعت 10:00 ب.ظ

من یه سوال داشتم من چند روز پیش یک کبوتر خریدم کاکلی بود سر مثل شازده سفید ولی کل بدن و دم سیاه و روی بالها تقریبا همرنگ سرور آتشی یعنی ترکیب رنگهای زرد قهوه ای مشکی و سفید حالا این کبوتر در کدام دسته قرار میگیره

سلام
عکسش را بفرستید ببینم. ممنون

سامان سه‌شنبه 25 آذر‌ماه سال 1399 ساعت 05:47 ق.ظ

سلام عزیز این کبوتر پشتدار یکتی هستش ...یا دوکت سیاه ....
ممنون میشم خیلی زیبا هستش

درود دو کت هست

امیر حسین چهارشنبه 26 اسفند‌ماه سال 1394 ساعت 12:48 ق.ظ

دوست عزیز اقا اریان ما در ایران پنج شاخه اصلی کبوتر بلند پرواز داریم اینکه از قدیم تا حال میبینیم البته این روز ها ب خاطر داخل شدنه این پنج گروه دانسته و ندانسته ویا از روی سلیقه خوب یا بد این پنج شاخه چنان با هم در امیخته شده اند که دیگر قابله شناسایی نیستند و اگر هم باشند چشم و گوش و هوش بسیار دقیق میخواهد تازه اگر این پنج شاخه رو خوب شناخته باشیم میتونی یه کبوتر رو که نگاه میکنی بگی ب کدوم شاخه نزدیکتره تازه ممکنه ظاهرش یه چیز بگه اما اخلاق و حرکاتش تو اسمون یه چیز دیگه باشه البته در میان پیش کسوتان گفته میشود هر کبوتری صورتش هر چی باشه همون صداش میزنند مثلا پلنگ از ترکیب کله برنجی با خالدار درست میشه حالا اگه تو عقبه ای یکیشون یه رگه هما باشه تبدیل ب ابلق میشه یا سرور اگه یه هما زرد رو با یه خال دار بزنید سرور میده حالا ب جای هما زرد ماهرو زرد رو با خال سبز بزنیم باز هم سرور میده با این توفیق که اولی شازده سرور میشه دومی کل بدنش سرور میشه پس باید یه کم شاخه ها رو بشناسیم تا رنگها نتونه ب اشتباه بندازمون

ﺳﻼﻡ,
اﻣﻴﺮ ﺣﺴﻴﻦ ﻋﺰﻳﺰ. ﻣﻤﻨﻮﻥ ﻛﻪ ﺗﻮ ﺿﻴﺤﺎﺕ ﻣﺒﺴﻮﻃﻲ ﺭا اﺭاﻳﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻳﺪ. ﭘﻴﺮﻭﺯ,ﺑﺎﺷﻴﺪ

امیر حسین چهارشنبه 26 اسفند‌ماه سال 1394 ساعت 12:26 ق.ظ

سلام اقا اریان بحث جالب شما رو با اقا حمید خوندم ب نظر من در ایران پنج گروه یا شاخه اصلی کبوتر وجود داره که ب مرور زمان یکسری با استادی و علم و یکسری هم با نا اگاهی و از روی سلیقه با هم ترکیب شده اند اما با گذشت این همه سال هنوز میتوان از این پنج شاخه اصلی ب وضوح و دست نخورده پیدا کرد فکر میکنم بیشتر کبوتر داران اسم این پنج شاخه رو بدونند ولی تشخیص از روی ظاهر و مخصوصا رنگ کاری بس دشوار شده چون مثلا ما میگیم ذاغ ولی چه ذاغی صرفا ب رنگ سیاه میگیم ذاغ غافل از اینکه ذاغ میتونه ژنتیک قالبه سینه طلایی رو ب همراه خودش داشته باشه و چون رنگ سیاه قالب شده ما سینه طلایی رو درونش تشخیص نمیدیم چون اصولا شاخه ها رو درست نمیشناسیم همین ذاغ میتونه شاخه کله برنجی داشته باشه و تمام خصوصیات اخلاقی و حتی ظاهریه کله برنجی رو همراه داشته باشه ولی چون صرفا سیاه رنگه بهش میگیم ذاغ . یا همون سرور که مثال زدین سرور یعنی چی اصلا شاخه ای ب اسم سرور وجود نداره و سرور فقط رنگه که چند تا رنگ که روی زرد ریخته باشه رو میگیم سرور حالا این سرور میتونه زردیش رو از هما گرفته باشه میتونه از ماهرو گرفته باشه ولی ما فقط میگیم سرور و ب اشتباه چون رنگ زرد داره میگیم سرور هما غافل از اینکه ماهرو هم زرده پس هما ماهرو سینه طلا کله برنجی خال پیس پنج شاخه اصلی هستن و در رنگهای مختلف البته که با توضیح اول که این شاخه ها اول رنگ خاص خودشون و اخلاق خاص خودشون با ویژگیهای ظاهریه خاص خودشون بودن ولی ب مرور با هم میکس شدن و پشت هم قایم شدن و تشخیصش برای ما سخت شده حالا باید اول خصوصیات هر شاخه رو ب خوبی بدونیم تا بتونیم بگیم هر کفتری ب لحاظ خخصوصیاتش از کدوم شاخه تابعیت میکنه امیدوارم تونسته باشم منظورم و رسونده باشم و هم کمکی ب دوست عزیز و علاقمندم

Arian یکشنبه 16 اسفند‌ماه سال 1394 ساعت 04:16 ق.ظ

پس نتیجه این میشه ؛ هما نوعی سرور کلّه دم سفید است که در بین کبوتر بازان به آن هما میگویند . . . ؟

ﺑﻠﻪ, ﻛﻠﻪ ﺩﻡ و ﺩﺳﺘﭙﺮ. اﻳﻦ اﺻﻂﻼﺣﺎ ﻫﻤﺎﺳﺖ. اﻣﺎ ﺑﺎﺯ ﻫﻢ ﺩﺭ ﺑﻴﻦ ﻛﺒﻮﺗﺮﺩاﺭاﻥ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﻪ ﺯﺭﺩﻱ ﻳﺎ ﭘﻴﺲ و ﺣﺘﻲ ﺷﺎﺯﺩﻩ ﺳﺒﺰ ﻫﻢ ﺩﻳﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﻫﻤﺎ ﻣﻴﮕﻮﻳﻨﺪ.

Arian یکشنبه 16 اسفند‌ماه سال 1394 ساعت 03:34 ق.ظ

ممنون از پاسخ های شما ، اما شاید من نمیتونم منظورم را درست بیان کنم ، اجازه بدید به انگلیسی‌ بگم :
How would you describe the pigeon " Homa " regarding his appearance . . . ?

Ok , this is the scientific name for a Homa regardless of it's colour ..
Qualmond baldhead
Or
Almond baldhead. But then the colour
will come before baldhead
For example : Almond ashred baldhead
Or qualmind dilute bluebar baldhead
ﺟﻮاﺏ ﻗﺒﻠﻲ ﺭاﻫﻢ ﺗﻛﻤﻴﻞ ﻛﺮﺩﻡ.

Arian یکشنبه 16 اسفند‌ماه سال 1394 ساعت 02:16 ق.ظ

باگر اینگونه باشد که جوجه‌های آنها بایستی میرا و یا بیمار بشوند ، در حالیکه از جفت گیری هما و سرور کبوتر‌های سالم و حتی خوبی‌ بدست میاید . . . !

ﻧﻪ ﻫﻤﻴﺸﻪ اﻳﻨﻂﻮﺭ ﻧﻴﺴﺖ. ﺳﺮﻭﺭ ﻛﻼﺳﻴﻚ ﮊﻥ Almond اﺳﺖ و ﺳﺮﻭﺭ ﻏﻴﺮ ﻛﻼﺳﻴﻚ Qualmond ﻛﻪ اﺯ ﺷﺎﺧﻪ ﻫﺎﻱ ﺳﺮﻭﺭ ﻛﻼﺳﻴﻚ ﻣﻴﺒﺎﺷﺪ. ﺑﻌﻀﻲ اﺯ ﻫﻤﺎ ﻫﺎ اﻳﻦ ﺩﻭﻣﻲqualmond ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﻣﻴﺘﻮاﻥ ﺑﺎ ﺳﺮﻭﺭ ﺟﻔﺖ ﻛﺮﺩ و ﻣﺸﻜﻟﻲ ﻧﺨﻮاﻫﺪ ﺩاﺷﺖ.

Arian یکشنبه 16 اسفند‌ماه سال 1394 ساعت 01:56 ق.ظ

با سلامی‌ دیگر حمید جان ،

بنا بر گفته ‌های شما ، آیا باید نتیجه بگیریم که " هما " همان " سرور " است ؟

با احترام.

ﺩﺭﻭﺩ,
ﺑﻠﻪ ﻫﻤﺎﻥ اﺳﺖ. ﺷﻤﺎ ﺑﺮاﺣﺘﻲ ﻣﻴﺘﻮاﻧﻴﺪ اﻳﻦ ﺩﻭ ﺭا ﺑﻬﻢ ﺗﺒﺪﻳﻞ ﻛﻨﻴﺪ.

Arian شنبه 15 اسفند‌ماه سال 1394 ساعت 02:05 ق.ظ

حمید جان ، منظور من تفاوت ظاهری " هما " از سرور و از دیگر کبوتر های خانواده " کبوتر‌های بلند پرواز ایرانی‌ " بود . شما میگوید ؛

اﺳﺎﺳﺎ اﻧﭽﻪ ﺭا ﻛﻪ ﻣﺎ ﻫﻤﺎ ﻣﻴﺪاﻧﻴﻢ ﻫﻤﺎﻥ ﮊﻥ ﺳﺮﻭﺭ اﺳﺖ ﺑﻪ ﻫﻤﺮاﻩ ﮊﻥ ﺷﺎﺯﺩﻩ.

اگر اینگونه میبود و هما نوعی سرور بود دیگر احتیاجی به نام دیگری - هما - نبود . . . ! و مثلا به جای هما میشد گفت ؛ سرور کلّه دم سفید . . . !

به نظر میاید که ما تعریف و یا استاندارد یکدست و همه پسندی از ویژگی ها و مشخصات ظاهری " هما " نداریم ،امیدوارم با بحث و بر رسی‌ در مورد کبوتر هما از طرف شما گرامی‌ و کاربران با تجربه و مشتاق این سایت به نتیجه خوبی‌ برسیم .

با احترام ، آرین

ﺩﺭﻭﺩ ﺁﺭﻳﻦ ﺟﺎﻥ
اﻧﭽﻪ ﻛﻪ ﻣﻦ ﻋﺮﺽ ﻛﺮﺩﻡ اﺯ ﻧﻆﺮ ﮊﻧﺘﻴﻜﻲ و ﻋﻠﻤﻲ ﺑﻮﺩ. اﻣﺎ اﻳﻨﻜﻪ ﭼﺮا اﻳﻨﻂﻮﺭ ﻧﻴﺴﺖ و ﻧﺎﻣﮕﺰاﺭﻳﻬﺎ ﺟﻮﺭ ﺩﻳﮕﺮ اﻳﺖ اﻳﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻗﺪﻣﺎ ﺑﺼﻮﺭﺕ ﻋﻠﻤﻲ اﻳﻦ ﺭا ﻧﻤﻴﺪاﻧﺴﺘﻨﺪ. اﻳﻦ اﻣﺮ ﻓﻘﻄ ﻣﺨﺘﺺ ﻛﺒﻮﺗﺮ اﻳﺮاﻧﻲ ﻧﻴﺴﺖ ﺣﺘﻲ اﺭﻭﭘﺎﻳﻲ ﻫﺎ ﻫﻢ ﻗﺒﻞ اﺯ اﻳﻨﻜﻪ ﻋﻠﻢ ﮊﻧﻬﺎ ﺭا ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﻛﻨﺪ, اﺯ اﻳﻨﮕﻮﻧﻪ اﺳﺎﻣﻲ ﺯﻳﺎﺩ ﺩاﺷﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻫﻴﭻ ﻭﺟﻪ اﻳﺮاﺩﻱ ﻫﻢ ﻧﺪاﺭﺩ.
اﻛﻨﻮﻥ ﻣﺎ ﺑﺎ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﻋﻠﻢ ﻣﻴﺪاﻧﻴﻢ ﻛﻪ ﻣﺜﻼ ﺯاﻍ ﭼﻴﺴﺖ و ﻳﺎ ﻫﻤﺎ ﭼﻴﺴﺖ.
ﭘﻴﺮﻭﺯ ﺑﺎﺷﻴﺪ.

Arian پنج‌شنبه 13 اسفند‌ماه سال 1394 ساعت 04:13 ب.ظ

با درود به آقا حمید و همه کاربران گرامی‌ ،

آقا امیر پرسشی اینگونه داشتند ؛ «سلام آقا حمید . می‌شه در مورد پس کبوتر هم توضیح بدید ؟ در وبلاگ کبوتر شمیران گفته شده که کبوتر باید پسش خوب باشه . یعنی‌ چی‌ ؟ مگه کبوتر با پسش می‌پره ؟ ممنونم.»

پاسخ:

پیش از هر چیز باید ببینیم که معنی کلمه " پس " چیست ؟

پس بر عکس پیش میباشد و معنی پشت ، عقب ، پی‌ ، دنبال و پیشینه میدهد . . . ! برای تفهیم بهتر به اصطلاح " پس و پیش " دقت کنید و یا به شعری از فردوسی‌ :
پس او سپاهی بکردار آب
سپهدارشان شاه افراسیاب .
بنابرین وقتی‌ کسی‌ می‌گوید ؛ کبوتر باید پسش خوب باشه بدین معنی است که پدر و مادر آن کبوتر باید دارای ژ‌ن‌های خوب و دلخواه ما باشد .

با احترام ،

ﺩﺭﻭﺩ,
ﻣﺘﺸﻜﺮﻡ ﺩﻭﺳﺖ ﻋﺰﻳﺰ. ﻟﻂﻒ ﻛﺮﺩﻳﺪ

Arian پنج‌شنبه 13 اسفند‌ماه سال 1394 ساعت 04:07 ب.ظ

درود به شما آقا حمید ،

پیشاپیش من هم هماننند دوستداران این سایت از تلاش بی‌ مثال شما در رابطه با کبوتر ایرانی‌ سپاس گذارم.

در مورد کبوتر های " سرور " و " هما " و تمایز آنها از همدیگر مشکل پیدا کرده‌ام . . !. تا به حال برای من رنگ چشم و نقش آنها دو نکته اساسی‌ برای تمایز آنها از همدیگر بودند ، به این معنی که ۱- کبوتر های هما همگی‌ چشم سیاه بوده و سرور‌ها چشم سیاه نیستند بلکه چشم زرد ، قرمز و غیره . . . ۲ - کبوتر‌های هما همگی‌ سر سفید و دم سفید هستند ، در حالیکه سرور‌ها از سر تا دم رنگی‌ میباشند . . . !

پیشاپیش با سپاس از روشنگری و زحمات شما گرامی‌

ﺳﻼﻡ,
اﺳﺎﺳﺎ اﻧﭽﻪ ﺭا ﻛﻪ ﻣﺎ ﻫﻤﺎ ﻣﻴﺪاﻧﻴﻢ ﻫﻤﺎﻥ ﮊﻥ ﺳﺮﻭﺭ اﺳﺖ ﺑﻪ ﻫﻤﺮاﻩ ﮊﻥ ﺷﺎﺯﺩﻩ. ﺭﻧﮓ ﭼﺸﻢ ﻛﺎﻣﻼ ﺑﻲ ﺗﺎﺛﻴﺮ اﺳﺖ. ﻫﻢ ﺩﺭ ﻫﻤﺎ و ﻫﻢ ﻭﺭ ﺳﺮﻭﺭ.
ﻣﻮﻓﻖ ﺑﺎﺷﻴﺪ

علی اراشام یکشنبه 25 بهمن‌ماه سال 1394 ساعت 04:12 ق.ظ

سلام و درود بر استاد گرامی و محترم متشکرم که در خصوص ادبیات و الفاظ توضیح کاملی عرض کردین و ب قول شما همون رسته که فرمدین خیلی مشکل رو حل کرد . در این خصوص بنده نظرم همین بود که ما در ایران حدود پنج شش رسته کبوتر بومی که از نظر زادگاهی چند رسته در کاشان و چند تا هم اطراف و حالا تهران و جاهای دیگه داریم که هم از نظر طرح رنگ هو از نظر خصوصیات اخلاقی و هم از نظر خصوصیات اندامی یکسان هستند داریم که البته این رسته ها رنگهای مختلفی دارند مثلا کله برنجی این رسته رنگهای مختلفی داره اما پایه و اثاثش با هم یکیه ب قول شما یه رسته است منظور من این بود حالا با این مثال فکر میکنم بهتر منظورم رو رسونده باشم .ممنون از حسن سلیقه و محبت جناب عالی در ضمن یه وقتها اشتباه املایی تو متنهام دیده میشه چون بعد از کارو معمولا دیر وقت و خواب الودم از محضرتون عذر خواهی میکنم . چشم شماره جناب عالی رو برداشتم اما بخاطر اختلاف سا عتی که با هم داریم و زیادیه مشقله مناسب نمیبینم که بیشتر مزاحمت درست کنم البته شما ب من لطف دارین در موقعیت مناسب حتما مزاحم میشم متشکرم

ﺩﺭﻭﺩ,
ﻣﻤﻨﻮﻥ اﺯ ﻧﻆﺮﻟﻂﻔﺖ ﻋﻠﻲ ﺟﺎﻥ

علی اراشام چهارشنبه 21 بهمن‌ماه سال 1394 ساعت 04:18 ق.ظ

استاد البته یادم رفت بابت عکسای لینکتون که از دردونه هاتون ب تماشا گذاشتین تشکر کنم خیلی زیبا و اصیل با رنگ امیزیه زیبا و متناسب با نژاد هاشون هستن البته شما با صلیقه خاصی پیوند کردین واقعا دستتون درد نکنه لذت بخش بود و ارزش زحمتتون رو دارن و میرسونند انشالاه که همیشه نظرتون رو تامین کنند و جواب زحماتتون رو ب خوبی پاسخ بدن و همراه خودتون صحیح و سلامت باشن .ممنون و سپاس فراوان شبخیر

ﺩﺭﻭﺩ,
ﻣﺘﺸﻜﺮﻡ ﻋﻠﻲ ﺟﺎﻥ. اﺭﺯﻭﻱ ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ ﺑﺮ اﺗﻮﻥ ﺩاﺭﻡ

علی اراشام چهارشنبه 21 بهمن‌ماه سال 1394 ساعت 03:51 ق.ظ

درود فراوان بر شما دوست گرامی که اینچنین بی ادعا وخستگی ناپذیر برای پیشرفت فرهنگی و پرورش خود کبوتر وهم پرورش کبوتر دارانه با شخصیت و با اصالت کوشش میکنید باشد که ثمر عمر و وقت و هزینه و همه را در اینده ایی نزدیک نظاره گر باشیم و همه از این تفریح زیبا و این پرنده ای بهشتی و مظهر دوستی و زیبایی و صلح لظط صد چندان ببریم و با افتخار و با اعتماد ب نفس بیشتر از این پرنده در جمعهای دوستانه صحبت کنیم .در خصوص فرمایش شما بنده حقیر منظورم تنها روی نژاد های اصیل و بومیه بلند پرواز ایرانی بود البته میدونم که خیلی مطالب رو یکباره و بی مقدمه نمیتوان در صفحه مجازی عنوان کرد تا باعث اشفتگیه بازار افکار و چند دستگی عقید نشویم بنده با کمی تحقیقیکه کردم فکر میکنم حدود پنج تا شش نژاد پایه اصلی در ایران موجود باشه که همه ب ترتیب از بیشتر تا کمتر پرواز میشه دسته بندی کرد البته فرمایشتون کاملا حرفه ایی و ب اندازه بود اما دوستان جدید وارد یا حتی قدیمیتر ها ب اشتباه از روی رنگ کبوتران اقدام ب افزایش نژاد کردند و مثلا میگن نژاد ابلق یا نژاد گرگی که البته ب نظر من این اشتباه بزرگی محسوب میشه و این عمل داره هر روز بیشتر و بیشتر دوستانمون رو ب گمراهیه بدی میکشه نمیدونم تا چه حد با من موافق هستین و ایا جای بحث و باز کردنه موضوع رو صلاح میبینید یا نه .متشکرم که ب سرعت و با دقت این نامه های بنده حقیر رو هم با وقت گرانبها میخونید و با قلمه تفکر و صلیقه جواب میفرمایید .البته حرف در مورد این پرنده زیاده اما نه امکانش هست و نه عجله ایی تا ب دفعات هم در تماس باشیم و لذت ببریم و هم مطالب عنوان شده با تفکر و تعمق بیشتر ب اشتراک گذاشته بشه فقط همین سوال بنده رو جواب بدین ایا با تعداد نژاد های پرشی اصیل بومیه ایرانی که در بالا عنوان کردم موافق هستید یا ب نظر شما بیشتر یا کمتر هستند بنده رو روشن بفرمایید .متشکرم همراه خانواده بزرگتون پاینده باشید .البته من هر جور امکانش باشه حاضرم هدیه شما رو بدستتون برسونم فقط راهش رو نمیدونم شما که از ایران کبوتر بردین حتما میدونید

ﺩﺭﻭﺩ,
ﺑﺎ ﻋﺮﺽ ﭘﻮﺯﺵ ﺑﺎﺑﺖ ﺗﺎﺧﻴﺮ ﻋﻠﻲ ﺟﺎﻥ.و ﻣﺘﺸﻜﺮﻡ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺣﻘﻴﺮ ﻟﻂﻒ ﺩاﺭﻳﺪ.
ﻋﻠﻲ ﺟﺎﻥ ﻗﺒﻞ اﺯ ﻫﺮﭼﻴﺰ ﻣﺎﺑﺎﻳﺪ ﻣﻌﺎﻧﻲ ﻛﻠﻤﺎﺕ ﺭا ﺑﻂﻮﺭ ﺩﻗﻴﻖ ﻗﺒﻞ اﺯ اﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺪاﻧﻴﻢ. اﻳﻦ اﻣﺮ ﻛﻤﻚ ﺯﻳﺎﺩﻱ ﺑﻪ ﺗﺸﺮﻳﺢ ﻣﻘﻮﻟﻪ ﻣﺪ ﻧﻆﺮ ﻣﺎﻥ ﻣﻴﻜﻨﺪ. ﻛﻠﻤﻪ ﻧﮋاﺩ ﻫﻢ ﻣﺴﺘﺜﻨی ﻧﻴﺴﺖ. ﻗﺒﻞ اﺯ اﻳﻨﻜﻪ ﻫﺮ ﭼﻴﺰﻱ ﺭا ﻧﮋاﺩ ﺑﻨﺎﻤﻴﻢ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺪاﻧﻴﻢ ﻛﻪ ﻧﮋاﺩ ﭼﻴﺴت. ﺩﺭ ﺣﻴﻮاﻧﺎﺕ ﺑﻪ اﻓﺮاﺩ ﻳﻚ ﮔﺮﻭﻩ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﻴﺸﻮﺩ ﻛﻪ ﺧﺼﻮﺻﻴﺎﺕ اﺧﻼﻗﻲ, ﺭﻓﺘﺎﺭﻱ و ﻇﺎﻫﺮﻱ ﻛﺎﻣﻼ ﻳﻜﺴﺎﻥ ﺩاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ و اﻳﻦ ﮔﺮﻭﻩ ﺑﺎﻳﺪ ﺗﻌﺪاﺩ ﺑﺎﻻﻳﻲ ﺩاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﺮاﻱ ﻣﺜﺎﻝ اﮔر ﺷﻤﺎ ﻧﮋاﺩ ﺟﺪﻳﺪﻱ ﺭا ﺑﻪ دﻧﻴﺎ ﻣﻌﺮﻓﻲ ﻛﻨﻴﺪ اﻳﻦ ﻧﮋاﺩ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻴﺸﺘﺮ اﺯ ﺩﻩ ﺳﺎﻝ ﻗﺪﻣﺖ و ﺑﻴﺸﺘﺮ اﺯ 200 ﻋﻀﻮ ﺩاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ و اﻳﻨﻜﻪ اﻳﻦ اﻋﻀﺎ ﺩﺭ ﺗﻌﻠﻖ ﺑﻴﺶ اﺯ 4 ﻧﻔﺮ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﺣﺎﻝ ﺑﺎ اﻳﻦ ﺗﻔﺎﺳﻴﺮ ﻣﺎ ﭼﻨد ﻧﮋاﺩ ﻛﺒﻮﺗﺮ اﻳﺮاﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﻠﻨﺪ ﭘﺮﻭاﺯ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺩاﺭﻳﻢ? ﺩﺭ اﻳﺮاﻥ ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ اﺧﺘﻼﻁ ﺭﺳﺘﻪ ﻫﺎ اﻳﻦ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺭﻋﺎﻳﺖ ﻧﻤﻴﺸﻮﺩ. اﻟﺒﺘﻪ ﺧﻴﻠﻲ اﺯ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ اﻳﻦ ﺭا ﺯﻳﺒﺎﻳﻲ ﻛﺒﻮﺗﺮ اﻳﺮاﻧﻲ ﻣﻴﺪاﻧﻨﺪ. ﻣﻦ ﺑﻪ ﺟﺎﻱ اﺳﺘﻔﺎﺩﻩ اﺯ ﻛﻠﻤﻪ ﻧﮋاﺩ, ﻛﻠﻤﻪ ﺭﺳﺘﻪ ﻳﺎ ﮔﻮﻧﻪ ﺭا ﻣﻨﺎﺳﺒﺘﺮ ﻣﻴﺒﻴﻨﻢ. ﭼﺮا ﮔﻮﻧﻪ ﻃﻴﻒ ﻭﺳﻴﻌﺘﺮﻱ ﺭا ﺩﺭ ﺑﺮ ﻣﻴﮕﻴﺮﺩ و ﺁﻥ ﻣﺤﺪﻭﺩﻳﺖ ﻛﻠﻤﻪ ﻧﮋاﺩ ﺭا ﻧﺪاﺭﺩ. ﺑﻨﺎﺑﺮﻳﻦ ﺑﻠﻪ ﺑﺎ ﺷﻤﺎ ﻣﻮاﻓﻘﻢ.
ﺣﺎﻝ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺑﺎ اﻳﻦ ﺗﻔﺎﺳﻴﺮ ﺑﻔﺮﻣﺎﻳﻴﺪ ﭼﻨﺪ ﻧﮋاﺩ ﻛﺒﻮﺗﺮ ﺑﻠﻨﺪ ﭘﺮﻭاﺯ اﻳﺮاﻧﻲ ﻣﻴﺘﻮاﻧﻴﺪ ﻧﺎﻡ ﺑﺒﺮﻳﺪ.
ﻋﻠﻲ ﺟﺎﻥ ﺑﺎﺯ ﻫﻢ اﺯ ﺷﻤﺎ ﺑﺎﺑﺖ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎﺩ ﻛﺒﻮﺗﺮ ﺗﺸﻜﺮ ﻣﻴﻜﻨﻢ. ﺑﺎﻭﺭ ﺑﻔﺮﻣﺎﻳﻴﺪ اﮔﺮ اﻣﻜﺎﻥ ﻧﻘﻠﺶ ﺑﺎ ﻛﺎﻧﺎﺩا ﻭﺟﻮﺩ ﺩاﺷﺖ ﺣﺘﻤﺎ ﺗﻌﺎﺭﻑ ﺑﺎﻣﻬﺮﺗﺎﻥ ﺭا ﻗﺒﻮﻝ ﻣﻴﻜﺮﺩﻡ. ﺩﺭ ﺿﻤﻦ اﻳﻦ ﺷﻤﺎﺭﻩ ﺗﻠﻔﻦ ﺣﻘﻴﺮ اﺳﺖ ﻛﻪ اﮔﺮ ﺗﻠﮕﺮاﻡ ﺩاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﻣﻴﺘﻮاﻧﻴﺪ ﺑﺎ ﻣﻦ ﺗﻤﺎﺱ ﺑﮕﻴﺮﻳﺪ ﺗﺎ ﺑﻴﺸﺘﺘﺮ ﺑﻪ ﺑﺤﺚ ﻧﮋاﺩﻫﺎ ﺑﭙﺮﺩاﺯﻳﻢ.
ﭘﻴﺮﻭﺯ و ﺳﺮﺑﻠﻨﺪ ﺑﺎﺷﻴﺪ
ﻛﻮﭼﻚ ﺷﻤﺎ
14162781125

علی . اراشام سه‌شنبه 20 بهمن‌ماه سال 1394 ساعت 01:27 ق.ظ

با سلام و خسته نباشید ب استاد ان گرامی از اونجا که اسم علی تو دوستانمون زیاد پیدا میشه اراشام و اضافه کردم تا مشخص باشه کدوم علی اقا حمید عزیز ممنون که همه مطالب و با دقت میخونید و با دقت بیشتر جواب میدین مطالب سایت شما رو خوندم البته تا اونجا که وقت یاری میکرد استاد ارجمند با اینکه کبوتر زیادی ندارم و خیلی نمیتونم براش وقت بزارم ولی سعی میکنم بیشتر رفتنه پیشه کبوترا سودمند هم برای خودم و هم برای پیشبرد این علم جالب و غیر مستقیم ازمایشگاهی و مفرح باشه البته هر کسی تو این رشته دنباله یه چیزی میگرده و همونقدر که دقت میکنه چیزی پیدا میکنه و دست یافته ها متفاوته اقا حمید عزیز اون چیزی که من پیدا کردم اینه که ما بیشتر از پنج نژاد تو ایران کبوتر نداریم البته ممکنه هر نژاد تا بیست رنگ داشته باشه و از ترکیب نژاد ها و رنگهای مختلف کبوتر های مختلفی از نظر رنگ و نژاد درست بشه میخواستم ببینم نظر شما در این مورد نژاد و رنگ چیه و شما چی پیدا کردین .دوم دوست عزیزی در مورد سرور پرسیده بود این چیزی که من پیدا کردم اینه که سرور خودش نژاد نیست و از ترکیب رنگ و نژاد ب وجود میاد منتهی اول باید خوب نژاد ها رو بتونیم تشخیص بدیم تا با هر نژادی که دوست داریم سرور درست کنیم البته بیشترین و راحتترینش که مرسومه از هما درست میشه و دیده میشه چون هما ژنتیکش خیلی قویه و معمولا ب ژنهای دیگه قالب میشه اونم دلیلش اینه که در گذشته هما زیاد همخون شده تو خونه ها اکثر هما بازها نقشی باز بودن و هما تو خونشون به صورت در هم جوجه کشی میشده ژنتیکش قوی و اصیل شده برای همین اکثرشون ژن قالب دارن حالا میخوام بدونم ایا شما هم با من هم عقیده اید یا چقدر اشتباه یا درست فکر میکنم ممنونم انشالاه بیشتر اشنا میشیم اگه قابل بدونید از کبوتر های شمرونیه منم یادگاری پیشتون داشته باشید .

ﺳﻼﻡ ﻋﻠﻲ ﻋﺰﻳﺰ,
ﻣﻨﺸﻜﺮ ﻛﻪ ﺑﺎ ﭘﺴﻮﻧﺪ اﺭاﺷﺎﻡ ﺧﻮﺩﺗﻮﻥ ﺭا ﻣﻌﺮﻓﻲ ﻛﺮﺩﻳﺪ. ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﮋﻫﺪ ﻫﺎﻱ ﻛﺒﻮﺗﺮ اﻳﺰاﻧﻲ اﮔﺮ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺑﻠﻨﺪ ﭘﺮﻭاﺯ,ﻫﺎ ﺑﺎﺷﻴﻢ ﻣﻦ ﻣﻌﺘﻘﺪﻡ ﻛﻪ ﻳﻚ ﻳﺎ ﺩﻭ ﻧﮋاﺩ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻧﺪاﺭﻳﻢ اﻣﺎ اﮔﺮ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻘﺸﻲ ﻫﺎ ﺣﺮﻑ ﻣﻴﺰﻧﻴﻢ ﻛﻪ اﻳﻦ ﺗﻨﻮﻉ ﺩﺭ ﺣﺪ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎﻧﻬﺎ و ﺗﻌﺪاﺩﺷﻮﻥ ﻣﻴﺒﺎﺷﺪ.
ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻫﻤﺨﻮﻥ ﺷﺪﻥ ﻫﻤﺎ ﺩﺭ ﻗﺪﻳﻤﻬﺎ ﻧﻆﺮﻱ ﻧﺪاﺭﻡ. اﻣﺎ ﺑﻮﺟﻮﺩ اﻣﺪﻥ ﻫﺮ ﺟﻬﺶ ﻣﺴﺘﻠﺰﻡ ﻳﻚ ﻧﻮﻉ ﺁﻏﺎﺯ ﺑﺎ ﻫﻤﺨﻮﻧﻴﺴﺖ. اﻳﻦ ﻳﻚ اﺻﻞ اﻧﻜﺎﺭ ﻧﺎﭘﺬﻳﺮ اﺳﺖ.
ﺳﺮﻭﺭ ﻳﺎ ﻫﻤﺎ ﻫﻢ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺑﺎﻗﻲ ﺭﻧﮕﻬﺎ ﻳﻚ ﮊﻥ اﺳﺖ. اﻳﻦ ﮊﻥ ﻏﺎﻟﺐ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺟﻨﺴﻴﺖ ﻣﺮﺗﺒﻄ اﺳﺖ. ﭘﺲ ﺑﻠﻪ ﻓﺮﻣﺎﻳﺶ ﺷﻤﺎ ﺩﺭﺳﺖ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺳﺮﻭﺭ ﻏﺎﻟﺐ اﺳﺖ.
ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻛﺒﻮﺗﺮ ﺷﻤﻴﺮﻭﻧﻲ ﻫﺎﺗﻮﻥ ﻫﻢ ﻧﻆﺮ ﻟﻂﻔﺘﻮﻧﻪ. اﻣﺎ ﭼﻮﻥ ﻣﻦ ﺩﺭﺭ ﻛﺎﻧﺎﺩا ﻫﺴﺘﻢ اﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﻋﻤﻼ ﻏﻴﺮ ﻣﻤﻜﻨﻪ. ﺑﺎﺯ ﻫﻢ ﺗﺸﻜﺮ ﻣﻴﻜﻨﻢ
ﭘﻴﺮﻭﺯ ﺑﺎﺷﻴﺪ
ﻛﻭﭼﻚ ﺷﻤﺎ

علی سه‌شنبه 13 بهمن‌ماه سال 1394 ساعت 05:20 ب.ظ

سلام و خسته نباشید دوست با سواد و با صلیقه و معلم گرامی ممنون که با این صداقت تمام دست اورد های چندین سال تلاش وهزینه و وقت گرانبای خودتون رو ب دوستان هدیه میکنید امید وارم قابل باشیم و بتوانیم هم خوب استفاده کنیم و هم جبران چون دوستان کمی این علمه پیچیده رو ب صورت غیر تجربی و با این دقت بالا میدونند و خیلی هم راقب ب یاد دادن و در اختیار دیگران گذ اشتن ب این صورت نیستن تشکر فراوان از شما دارم و چندین ساله که از راه غیر از راه شما اقدام ب این کار کردم ازتون دعوت میکنم هر وقت تشریف اوردین تهران و قابل دونستین ب ما هم سری بزنید و خوشحالمون کنید باز هم ممنون .البته شما بیشتر از دو نژاد کله برنجی و سینه طلایی تو کار استفاده کردین اما من تو نژاد خالدار و سینه طلایی استفاده کردم و خیلی راضی هستم از نظر هوش و ذکاوت و بلند پروازی و همچنین افت خوردن توسط پرندگان شکاری درصد تلفاتم خیلی پایین امده و از نظر زیبایی بسیار زیبا و خوش استیل و جمع و جور شدند ممنون که ب صحبتم گوش کردین منتظر هستم متشکرم پاینده باشید

ﺩﺭﻭﺩ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﻋﻠﻲ ﻋﺰﻳﺰ,
ﻣﻨﻬﻢ ﺑﻪ ﻧﻮﺑﻪ ﺧﻮﺩﻡ اﺯ ﺷﻤﺎ ﺗﺸﻜﺮ ﻣﻴﻜﻨﻢ ﻛﻪ ﺑﺎﻋﺸﻖ ﺑﺭاﻱ اﻳﻦ ﻭﺭﺯﺵ ﻭﻗﺖ ﻣﻴﮕﺬاﺭﻳﺪ.
ﻋﻠﻲ ﺟﺎﻥ ﺩﺭ ﻫﺮ ﻛﺎﺭﻱ ﻧﺪﻳﺠﻪ ﻣﻬﻢ اﺳﺖ ﻧﻪ ﺭاﻩ و ﺳﺒﻚ. ﺑﺮاﻱ اﺻﻼﺡ ﻧﮋاﺩ ﻧﻴﺰ ﺭاﻫﻬﻠﻲ ﻣﺘﻔﺎﻭﺗﻲ ﻭﺟﻮﺩ ﺩاﺭﻧﺪ ﻛﻪ اﮔﺮ ﺑﻪ ﻧﺗﻴﺠﻪ ﺑﺮﺳﻨﺪ, ﻣﻬﻢ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ اﺯ ﭼﻪ ﺭاﻫﻲ ﺭﻓﺘﻪ اﻳﺪ. ﻫﻴﭻ ﺭاﻩ ﻏﻠﻂﻲ ﻭﺝو د ﻧﺪاﺭﺩ.
ﻋﻠﻲ ﺟﺎﻥﺑﻪ اﻳﻦ ﺁﺩﺭﺱ ﻣﻦ ﺷﻤﺎﺭﻩ ﺗﻠﻔﻨﺘﺎﻥ ﺭا ﺑﻔﺮﺳﺘﻴد ﺗﺎ ﺑﺎ ﺷﻤﺎ ﺗﻤﺎﺱ ﺑﮕﻴﺮﻡ.
Hamidzia@hotmail.com
ﻣﺘﺸﻜﺮﻡ
ﭘﻴﺮﻭﺯ و ﻣﻮﻓﻖ ﺑﺎﺷﻴﺪ.
ﻛﻮﭼﻚ ﺷﻤﺎ ﺣﻤﻴﺪ

الف سه‌شنبه 3 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 01:17 ب.ظ

با سلام ۰میخواستم بدانم علت این همه تنوع در بین کبوتران چیست?مثلا شما باشگاه کبوتران لندن یا همین کبوتران زینتی در ایران را ببینید شگفت زده میشوید! این شکل ۸ای مختلف چگونه ایجاد شده اند?ممنون

ﺳﻼﻡ اﻟﻒ ﻋﺰﻳﺰ,
اﻳﻦ ﺳﻮاﻝ ﺷﻤﺎ ﻳﻚ ﺑﺤﺚ ﻛﺎﻣﻞ و ﻣﺒﺴﻮﻁ ﮊﻧﺘﻴﻜﻴﻪ. اﻣﺎ اﮔﺮ ﺑﺨﻮاﻫﻴﻢ ﻛﻮﺗﺎﻩ ﺗﻮﺿﻴﺢ ﺑﺪﻫﻴﻢ اﻳﻦ ﺩﻭ ﻛﻠﻤﻪ ﺟﻮاﺏ ﺳﻮاﻝ ﺷﻤﺎﺳﺖ. ﺗﻜﺎﻣﻞ و ﺟﻬﺶ.

abbas شنبه 20 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 01:38 ق.ظ

باعرض سلام دست .درودبرشما
بنده35سال است کبوتردارم انهم عالی وپرشی ومی توانم بگویم که از5-4سوکبوترخوب نگهداری می کنم رک بگویم به همخونی اطمینان نداشتم وبعضی ازکبوترانم ازبین رفتند
وجوجه های انهاراباکبوتران پرشی که خودم انهاراپراندم تن کردم ولی بعضیا مثل پدر و مادر خودشان نشدند وساعت پرش انها کم شده برای مثال یکی ازجوجه هایم رابه یک گروبنددرورامین دادم روزگروجوجه 2پری5ساعت ودرسال دوم وسوم10ساعت ازسوی داورتاییدشد.
ولی متاسفانه به علت ازبین رفتن پدرومادرشان دیگر نتوانستم چنین جوجه ای رابکشم وجوجه های انهاراباکبوتران دیگرتن می کنم 6الی7ساعت می پرند و چند ماه پیش به سایت شما مراجعه کردم و از پیشنهاد شما برای استفاده از لاین مراتحت تاثیرقرارداده ومی خواهم ازشمابپرسم ازروش اینکه 2جفت کبوتررابرای شروع تن کنم خوب است ویاازروش دیگرو اگرمی شودلطف کنیدجدول جوجه کشی لاین ازروش دوجفت ازاول تااخرین جفت راساده ترویکی یکی باتوضیح کامل بکشید
تاموجب اشتباه نشویم.واخراینکه باکمال تشکرازشماوتمامی دوستتانتان که دراین سایت زحمت می کشیدومارایاری کرده اید.
دو جفت تن کردن رااز

عباس جان سلام،
در جایی فرمودید ساعت پرششان کم شده اما مثالتان نشان از زیاد شدن ساعت داشت.
بهرحال برای تولید لاین بهتر است از دو یا سه جفت شروع کنید. سعی کنید اینها از بهترین ها باشد. تعداد زیادی ازشان جوجه بکشید و همه را امتحان کنید. وفقط آنهایی را که کاملا ازشان راضی هستید وارد مرحله بعدی جوجه کشی کنید.
مراحل بعدی را که سال بعد است اگر به من ایمیل کنید برایتان بهتر توضیح خواهم داد.

حسین -اص یکشنبه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 09:45 ق.ظ

سلام کمال جان
مطلب ناچیزی بود و قابل شما را نداشت. عکسهای کبوتران را حمید عزیز زحمت کشیده اند و قابل تقدیر می باشند.
سپاس از توجه شما

کمال جمعه 4 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 01:26 ب.ظ

حسین جان دستت درد نکنه. هم مطالب در مورد نسل کشی و اصلاح نزاد خیلی مفید و علمی بود و هم عکسهایی که گذاشته ای بسیار عالی بود هم کبوتر ان رنگهای بسیار قشنگی داشتند و هم ار نژاد اصیل پرشی بودند که به نظر می رسه هم شون ساعتهای بالایی می توانند بیاورند.
سپاس

سلام،
خواهش میکنم. خوشحالم که مورد پسند قرار گرفت.
پیروز باشید.

محمد چهارشنبه 2 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 03:54 ب.ظ

سنگ شور واسه چی خوبه وچه چجوری درست میشه

ﺑﺮاﻱ ﻧﺎﻣﻴﻦ ﻧﻤﻚ. ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﻣﻦ ﭼﻮﻥ اﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻧﻤﻴﻜﻨﻢ ﻧﻤﻴﺪﻭﻧﻢ ﭼﻂﻮﺭ ﺩﺭﺳﺖ ﻣﻴﺸﻪ.

مجتبی پنج‌شنبه 27 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 01:31 ب.ظ

چند ساعت کبوتر روی تخم نخوابد خراب میشود

ﺑﺴﺘﮕﻲ ﺑﻪ ﮔﺮﻣﻲ ﻫﻮا ﺩاﺭﺩ

محمد دوشنبه 24 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 03:31 ب.ظ

یک جفت کفتر دارم که باهم جفت هستن بعد دو تا کفتر گرفتم میخوام جفت بشن ولی یکیشون اون یکیرو میزنن وقتی که میزنه میره جای لونه کبوتر قبلیم بعد اون ها هم نمیزارن بیاد داخل نمیدونم چیکار کنم لطفا راهنمایی کنید منو.

سلام،
این کبوتر قلدر را در لانه اش محبوس کنید تا زمانیکه جوجه هایش در آمدند و روزانه نم ساعتی با نطارت درش بیاورید تا کم کم از قلدریش کم شود.

محمود یکشنبه 23 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 08:19 ب.ظ

من یک جفت کبوتر دارم یکشون کامل سفید ویکی دیگشون سیاه میتونی اسمش رو بگی

سفید و زاغ

علی از بوشهر یکشنبه 2 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 02:36 ب.ظ

سلام دوستان نوروز باستانی را به شما تبریک میگم امیدوارم ساعت پرش کبوتراتون در سال نو بیش از همه سالها باشه

حسین - اص جمعه 29 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 09:33 ب.ظ

فرا رسیدن سال نو رو به همه دوستان تبریک میگویم و آرزوی موفقیت و شادکامی برایتان دارم

حسین - اص پنج‌شنبه 28 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 08:03 ق.ظ

سلام آقا محسن
در مورد بیشترین ساعت پرش، مورد بوده که کبوتر شب بالا مانده و فردا هم از اول صبح تا ساعت ١٠ پریده و جا نشسته

علی از خلخال چهارشنبه 27 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 08:55 ق.ظ http://poshdar.blogfa.com/

اقا حمید عزیز سلام
فرا رسیدن نوروز را به شما و دوستان زحمت کش وبتان تبریک می گویم امیدوارم سالی خوب هماه با سلامتی و موفقیت برایتان باشد

درود بر علی عزیز از خلخال،
متشکرم که به فکر ما هستید. من هم از طرف حسین عزیز و خودم به شما و خانواده محترم سال نو را تبریک عرض میکنم و آرزوی بهترین ها را برای شما دارم.

پیروز باشید

کوچک شما

محمدرضا سه‌شنبه 26 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 01:16 ب.ظ

باسلام خدمت شما دوستان عزیز
امیدروارم درسال جدید شما هم درکنار خانواده ساعات خوشی راسپری کنید .سال نو برشما وخانواده پیشاپیش مبارک .
در ضمن بابت زحماتی که در سال 93 برای ما کشیدید بسیار ممنونم .

محمد رضا جان سلام.
منهم به نوبه خودم سال جدید را پیشا پیش به شما تبریک میگویم. و آرزوی موفقیت براییان میکنم.

محسن سه‌شنبه 26 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 12:43 ق.ظ

با سلام خدمت شما.
بنده در هنر پرورش کبوتر تازه کار می باشم . و چند سوال برایم پیش آمده که اگر شما استاد محترم جواب بدهید ممنونتان می شوم.
1.جوجه کبوتری را در پر دوم بود که 3 ساعت آورد و 2 بار بازی میزد در همین حین او را قلم کردم و حال که خود از قلم در آمده 1 ماه است که هر روز به او پرشت میدهم ولی بیشتر از نیم ساعت نمیگردد و از بازی هم خبری نیست.البته مریض هم نیست.
2.آیا میتوان کبوتر حمال را که تازه تخم کرده زیرش تخم کبوتری را گذاشت که جوجه اش نزدیک به متولد شدن است .یعنی به آنها دان میدهد؟
3.حمید آقا در کانادا و حسین آقا در اصفهان بیشترین کبوتر شما چند ساعت پرواز کرده؟

دورد بر شما.
محسن عزیز.
۱-سعی کنید که این کبوتر را با کبوتران دیگه بپرانید تا شاید راه بیوفتند. اگر راه نیوفتاد. کبوتر خوبی نیست.
۲- متاسفانه خیر. چراکه بدن کبوتر های دایه هنوز شیر تولید نکرده و اگر هم دان بدهند شیر نیست و جوجه ها را میکشد.
۳- بیشترین ساعتی را که کبوتر بنده به طور مستمر ثبت کرده ۱۱.۵ ساعت بوده.
پیروز باشید.

علی دوشنبه 25 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 09:41 ب.ظ http://کبوترما

درود بر شما .

رود بر شما

حمید از کانادا سه‌شنبه 19 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 05:51 ق.ظ http://iranianpigeonsincanada.blogsky.com

میلاد عزیز سلام،

این بار دوم است که خدمتتان عرض میکنم.
آدرس ایمیلی که ارائه کردید درست نیست. لطفا آدرس درست را بنویسید تا جوابتان را برایتان ایمیل کنم.

ع-از بوشهر یکشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 01:24 ب.ظ

با عرض سلام خدمت شما دوستان عزیز. سومین نوع ازکبوتر های بوشهری که خیلی هم پر رنگ و لعاب هستن پاپرهای بوشهره این گونه بسیار جذاب و تودلبرو هست و برخلاف سیاه و سفید مچ پر از نظر رنگ بندی بسیار متنوع و خوش قد و بالا میباشن تا جایی که بسیاری از دوستان در شهر های دیگه این نوع کبوتر را جز کبوتر ها تزیینی قرار میدن در حالی که اصلا اینگونه نیس زیرا پاپرهای بوشهری فوق العاده پرشی هسن و هنگام پرش بسیار زیبا میل میگیرن و بازی توِام با پیچهای رقصگونه تو اسمان ادم را بوجد میاره ترکیب رنگ پاپر بسیار منتوع هست گونه های نایاب این کبوتر که من مطمعنم امروزه تعداد انها تو بوشهر به تعداد انگشتان دست هم نمیرسه عبارتند ار سفید یک پاچه . سفید دو پاچه . لیلکی پاچه دار . سفید سلم دار پاچه دار . لیلکی سلم دار یک پاچه و دو پاچه . این نوع کبوترها 40 سال پیش هم کم یاب بود ولی میشد بین کبوترهای بوشهری تک و توکی پیدا کرد اما امروزه واقعا کمیاب شدن . شکل ظاهری و باطنی پاپرهای بوشهری هم بدلیل وجود افراد کم تجربه تغییرات زیادی کرده برای مثال بسیاری از انها پربازی شده اند بشکلی که با زحمت زیاد قادرن از پشت بام به کفحیاط بیان اما دوستانی که حرفه ای کبوتر بازی میکنن حواسشون هست و نمیزان این اتفاق بیفته . دوستان عزیز کبوتر از منظر پا توبوشهر به 4 دسته تقسیم میشه 1- مچ پر 2 - پا چر 3 - پاپر پنچه لیت 4 پاپر. که دومی نه من نه دیگردوستان یوشهری اصلا نمی پسندن . برای خاتمه اسم تعداد از پاپرهای بوشهری خدمت دوستان علاقه مند مینویسم البته با لهجه بوشهری . سوز . کت سوز . پشت سیاه . کت سیاه.کت مار . یال دار . پشت نعل . لیلکی . سوز قندی . بلبلی . چینی . کت چینی . این کبوترها باز میتونن دم سفید باشن . تو دم دار باشن . سلم دار باشن . پاچه دار باشن . سبز و زرد باشن و ... با پوزش از دوستان عزیز که حوصله میکنن و مطالب را میخونن . بای

حسین - اص شنبه 16 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 05:03 ب.ظ

سلام خدمت دوستان
فلاح جان حق با شماست برنامه ١ در نسل آخر اشتباه تایپی دارد.
یک نکته را هم خدمت دوستان بگویم و آن اینکه اگر دقت کرده باشید برنامه ١ تا ٣ دارای یک روند هستند! یعنی به تدریج از برنامه ١ به طرف برنامه ٣ نقش یک حیوان (که در اینجا حیوان نر است) در آنها بیشتر و بیشتر می شود. حال بیایید این روند را ادامه دهیم و برنامه ٤ را به وجود بیاوریم. برنامه ٤ چه خواهد بود؟
برنامه ٤ نوعی از همخونی است که در آن فقط یک حیوان نقش دارد و نتاج (اولاد) آن با خودش جفت داده می شوند. بنابراین برنامه ٤ همان "جفت اندازی خطی" خواهد بود.
پیروز باشید

علی از بوشهر شنبه 16 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 02:00 ب.ظ

با سلام مجدد خدمت دوستان گرامی . / قرار بود مطب بعدی که تقدیم حضور شما بزرگوارن بکنم مربوط به خصوصیات شکل و هنرهای کبوتر سفید مچ پر بوشهری باشه . این هم بدون شک یکی از پر طرفدارترین نوع کبوتر دربوشهر میباشد که به مانند همتای سیاه خود از نظر کاکل در چهار نوع هستش که 1- گلال میخ 2- گلال ناخنی 3- گلال قاشقی یا سپری 4- گلال کوسه . که شرح ان در ذیل امد و همچنین این نوع کبوتر از نظر شکل تغییرات زیادی با نیکان خود پیدا کرده اصل این کبوتر شکلی خیلی معمولی داشته 12 پر دم نک سفید چشم سیاه گلال میخ رنگ پا قرمز پر رنگ با ناخنی سفید هوش بالا و از نظر پرش فوقالعاده قوی و درهنگام پرش با میل گرفتنها و بازی بسیار محکم و پر صدا ی خودچشم هر علاقهمندی رو متوجه اسمان میکرده اما درست مثل کبوتر سیا این هم دستخوش تغییرات زیادی شده . خوش اندامتر شکیل تر و نقشتر شده دارای 12 تا 18 پر دم پر شور دم فاق و تریش شده . اما این تغییرات جدای از افزودن به خوشگلی این کبوتر رو پرش و هوشش تاثیر زیادی داشته دوستانی که این نوع کبوتر دارن اگه با این شکل جدیدی که شرح ان رفت از نظر هوش و پرش در تایستان بوشهر اگر تا 5 ساعت پرش داشته باشن بی شک قیمتی در حدود دو میلیون تومان خرید و فروش میکنن . در حال حاضر سفید مچ پر در بوشهر جزء کبوترهای خیلی خوب و پرطرفدار محسوب میشه و شما هم میتونین با نگهداری این کبوتر از پرشش و بازیش لذت ببرین . اینم از سفید مچ پر بوشهری . ضمنا بعضی اصطلاحات با لهجه بوشهری نوشتم که اگر مبهم بود بگید تا توضیح بدم مرسی از شما

علی از بوشهر جمعه 15 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 04:13 ق.ظ

با سلام خدمت دوستان عزیز . در ادامه مطلب قبل که به معرفی کبوتر سیاه بوشهر ی پرداختم چند نکته فراموشم شد که برای تکمیل ان مطالب بعرض میرسانم که علاوه بر سه نوع گلال که معرفی شد یک نمونه دیگر هم هست که ما بش میگیم گلال کوسه این نوع کبوتر دارای گلالی متفاوت با سایر انچه گفته شد میباشدبطوریکه وقتی به یه کبوترگلال کوسه نگاه میکنی بزحمت میشه تشخیص داد که این کبوتر گلال داره یعنی گلالی بسیار کوچک داره که تنها از یک یا دو پر در پشت سر کبوتر تشکیل شده و بسیارهم کمیابه از دیگر خصوصیات کبوتر های بوشهر که خیلی هم طرفدار داره دم تریش بودن بعضی از انهاست (یک پر دم کبوتر مادر زادی از وسط دارای شکاف میباشد)همچنین پر شور بودن بعضی از انها نیز از دیگر امتیازات کبوتر در بوشهر قلمداد میشود(افتادگی دوکت کبوتر بشکلی که شا بالها تقریبا پایین تر دم قرار میگیرن)پس امتیاز و ویژگی یه کبوتر بسته به پرش و هوش و ظاهرش داره که ظاهرش باید 1- چشم تقریبا سفید 2- کله درشت 3- 14تا16 پر دم 4- پر شور 5- دم تریش 6- نک متوسط 7- رنگ نک مابین سیا و سفید 8 - اگر چند پر در روی زانوی کبوتر سفید باشه که ما بش میگیم سیاه قاب سفید که یه کبوتر بی عین و نقصه . مرسی بای

علی از بوشهر پنج‌شنبه 14 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 02:09 ب.ظ

با سلام و عرض ادب خدمت تمام دوستان گرامی اگه اجازه بدید خاستم اسامی تعدادی از کبوتر های اصیل بوشهر و خصوصیات انها را جهت اگاهی دستان خدمتتان بنویسم امید وارم مفید واقع بشه و سایر دوستان با اشنایی از این کبوترها ی زیبا استین بالا زده در نگهداری ان اقدام کنن ما بوشهریا کبوترها رو از نظر کاکل (گلال) به سه دسته تقسیم میکنیم 1- گلال میخ ایننوع کبوتر گلالی کاملا گنبدی داره که نوک گلال درست عین نوک میخ تیزه از این رو بش میگن گلال میخ 2- گلال ناخنی این نوع کبوتر دارای گلای پهن هستش که پهنی ان تقریبا اندازه ناخن دست 3- گلال قاشقی این نوع هم دارای گلالی پهن که میشه گفت پشت سرش کاملا پوشش میده و ابتدا و انتهاش از یه گوش به گوش دیگشه این از نظر کاکل یا بقول ما بوشهریا گلال و اما سیاه بوشهری اصیلترین نوع این کبوتر که تقریبا نسلش منقرض شده دارای نوکی متوسط و سیاه رنگ با چشمای تقریبا عدسی بوده رنگ پرهاش سیاه مات و اکثرا 12 پر دم داشتن این نوع سالهاس که پش دوستانم و یا جاهای دیگه ندیدم معمولا سیاه هایی که در حال حاضر وجود دارن خیلی زیباتر هستن اما از خیلی جهات بپای اجداد خودشون نمیرسن سیاه های کنونی رنگی براق دارن چشمشون سفیده و نوکی متوسط وسفید یا مابین سفید و سیاه دارن و پاهاشونم قرمز مایل بصورتیه پر دمشون بخاطر ترکیب شدن با نژداهای دیگه از12 تا 16 و گاها تا 18 پر هم میرسه پرشی فوق العاده دارن هوش قوی و اندامی تراشیده و خوشگل ضمنا اصالتا مچ پر هستن و هنگام پرش تا حدوا 30 متر میتونن میل بکشن و بازی (ملق) بزنن . اما متاسفانه متاسفانه و متاسفانه این نسل دوم هم بدلیل عدم دقت بسیاری از دوستان در حال فرو پاشیه و فقط دوستان خاصی هستن که این نوع کبوتر را با جون و دل نگهداری میکنن . امیدوارم تونسته باشم خوب و رسا مطلب رو نوشته باشم کبوتر بعدی که راجع بش خواهم نوشت سفید مچ پر بوشهریه منتظر باشید ممنون بای سوالی هم داشتید در خدمتم

دورد برشما علی عزیز،
بسیار متشکرم که با این همه عشق این مطالب را برای دوستان نوشته اید. اگر لطف کنید و از هر کدام از این کبوتر ها عکسی هم برای ما بفرستید حتما به عنوال یک پست جدید با توضیحات بیشتر برای بالا بردن معلومات دوستان به روز خواهیم کرد.
پیروز باشید
کوچک شما

علی از بوشهر چهارشنبه 13 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 09:22 ب.ظ

سلام دوست گرامی جوجه هام که 20 تا30 روز سن دارن بلا استثنا چشم داردمیگیرن (فقط جوجه ها ) چشماشون بسته میشه و مرتب هی دهانشون بازو بسته میکنن مثی که دارن خمیازه میکشن پماد بتامتازون چشمی و قرص تتراسایکلین دامی و ینوع قطره مخصوص استفاده کردم خوب نشدن لطفا کمکم کن راهی برای درمانشون پیدا کنم . مرسی بای

سلام، مشکل جوجه های شما کنکر یا آبله خیسه. داروش مترونیدازول و یا یکی از مشتقتشه. دوزش را هم دارو خانه بهتون خواهد گفت.

علی از بوشهر سه‌شنبه 12 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 01:41 ب.ظ

سلام دوست گرامی دارو نیدازول یا مشتقات ان از دسته داروهای مخصوص پرنده ها و حیوانات هست یا اونو باید از داروخانه خودمان تهیه کنیم ضمنا این دارو بصورت قرصه یا شربت یا قطره بهر حال مقدار دارو یی که باید به کبوتر داده بشه به چ مقدار باید باشه ممنون مرسی

سلام علی جان. بستگی به دوز اون دارو دارد. داروخانه های دامپزشکی حتما به شما خواهند گفت که چه دوزی را باید استفاده کنید. مترونیدازول برای بیامری های انسانی هم استفاده میشود. اما من متاسفانه دوز استفاده آنرا برای کبوتر نمیدانم

فلاح سه‌شنبه 12 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 12:33 ب.ظ

دوست گرامی سلام
ممنون از شما بابت به نگارش در اوردن مطالب فوق، پس از مطالعه مطالب سوالی برام مطرح شد
شما در برنامه 1 ، دو جفت کبوتر که با هم هیچ نسبتی نداشتند را با هم جفت کردید و سپس جوجه را انتخاب و با هم به صورت ضربدری با هم جفت نمودید ،در مرحله بعد نوه ها رو با هم ادغام نمودید بعد از این مرحله شما جوجه های حاصله را به چه صورت با هم ترکیب نمودید به تصویر که نگاه میکنم میبینم در مرحله چهارم شما دو تا ماده را با هم و دو تا نر را با هم ادغام نمودید ممنون میشم در باره این قسمت توضیح بدید.

دوستی سه‌شنبه 12 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 10:37 ق.ظ

پرندگان راحت طلب هوش کمتری دارند!
گروهی از زیست شناسان دانشگاه نوادا در تلاش برای درک این موضوع که آیا تفاوتی میان هوش پرندگان ساکن شرایط آب و هوایی متفاوت از یک گونه وجود دارد یا نه دست به آزمایش جالب توجهی زدند.

آزمایشات قبلی نشان می داد که پرندگان ساکن مناطق مرتفع تر که شرایط آب و هوایی سخت تری دارد، حافظه قوی تری دارند. آنها در پیدا کردن مواد غذایی نسبت به همتایان ساکن مناطق پایین تر خود عملکرد به مراتب بهتری دارند.

همچنین مشخص شده که پرندگان مناطق مرتفع دارای هیپوکامپوس بزرگتری هستند. این ناحیه از مغز به حافظه مربوط می شود.

زیست شناسان دانشگا دنور در توسعه این آزمایشات، دو گروه از پرندگان مورد نظر را برای انجام آزمایش جالبی انتخاب کردند. آنها مجبور بودند برای به دست آوردن غذایی خوشمزه که چیزی جز کرم نبود، تکه الیافی را از لوله ای باریک بیرون کشیده تا بتوانند غذای خود را به دست آوردند.

زیست شناسان در کمال شگفتی متوجه شدند پرندگانی که در مناطق مرتفع دارای شرایط سخت آب و هوایی زندگی می کنند در کمتر از نصف زمان گروه دیگر معما را حل کرده و به غذای مورد علاقه شان می رسیدند.

از این رو دانشمندان حدس می زنند پرندگانی که در مناطق سخت تر آب و هوایی زندگی می کنند توانایی بیشتری در تطبیق دادن خود با محیط دارند.

متشکر. مطلب جالبی بود.

علی از بوشهر دوشنبه 11 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 02:16 ب.ظ

دوست گرامی سلام دو تا سوال داشتم اگه لطف کنی پاسخ بدی ممنون میشم 1- تو بوشهر از اول اردیهشت کع شروع فصل گرماست 90 درصد جوجه ها شدیدا ابله میزنن اول لطف کنید دلیلش بفرمایید دوم راه پیشگیریش و سوم دارو دارمانش 2- بعضی از جوجه ها در اولین روز پرش انچنان بالا میرن که خونه رو گم میکنن چون هنوز بقول ما بوشهریا دو و بقول شما جلد نشدن لذا چون جوجه هسن زود خسه میشن و بر نمیگردن پیشنهاد شما برای نحوه پروندن این جوجه ها چیه . ممنون از لطف شما

درود بر شما،
۱-بیماری کنکر (آبله)به دلیل استرس زمان جوجه کشی فعال شده و جوجه های شما را مریض میکند. به همین دلیل باید دو هفته قبل از شروع جوجه کشی یکی از مشتقات "نیدازول" را به مدت ۵ روز به همه والدین بدهید. و همچنین یک هفته قبل از جداسازی جوجه ها.
۲- من شخصا اینگونه جوجه ها را تا زمانی که ۴ یا ۵ پر نیانداخته اند بلند نمی کنم. و هر بار که بر روی بام می اندازم آنها را کاملا خیس میکنم تا برای یکی دو ساعت نتوانند بلند شوند. و هر وقت که بیرونشان میکنم شب قبل بهشان دان نمی دهم تا به محض شنیدم صدایم سریعا به گنجه برگردند. بعد از چندین بار تکرار به آرامی بلندشان میکنم و دوباره برشان میگردانم تا بنشینند. یکی دوبار که اینکار را تکرار کنید احتمال باخت کردنشان بسیار کم تر میشود.

کبوتران پرشی رشت دوشنبه 11 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 11:36 ق.ظ http://simorghrasht.blogfa.com

سلام خسه نباشید
اگر برای شما امکان داره منو لینک کنید ممنون می شوم .
باتشکر
به آدرس :
http://simorghrasht.blogfa.com

سلام ،
حتما در اولین فرضت. پیروز باشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد