کبوتر ایرانی‌ در کانادا

اصول علمی پرورش و مدیریت کبوتر بلندپرواز ایرانی

کبوتر ایرانی‌ در کانادا

اصول علمی پرورش و مدیریت کبوتر بلندپرواز ایرانی

مشخصات ظاهری کبوتر پرشی بلند پرواز ایرانی



ﺳﻼﻡ ﺧﺪﻣﺖ ﻫﻤﻪ‌ی ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﻋﺰﻳﺰ.

ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﮔﺮاﻣﻲ ﺑﺮاﻱ ﺑﻌﻀﻲ اﺯ ﻣﺎ ﻛﺒﻮﺗﺮﺩاﺭاﻥ اﻛﻨﻮﻥ ﻓﺼﻞ ﭘﺮاﻧﺪﻥ قلمی‌ها و به‌قول‌معروف غربال ﻛﺮﺩﻥ آن‌هاست. ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺟﻬﺖ ﻛﺒﻮﺗﺮاﻥ ﺯﻳﺎﺩﻱ ﺑﻪ ﺳﻠﻪ‌ﻫﺎ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻩ می‌شوند و ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ اﺯ ﻛﺒﻮﺗﺮﺩاﺭاﻥ آن‌ها ﺭا ﺧﺮﻳﺪاﺭﻱ می‌کنند. ازاین‌رو بی‌مناسبت ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺧﺼﻮﺻﻴﺎﺕ ﻇﺎﻫﺮﻱ ﻛﺒﻮﺗﺮ بلندپرواز اﻳﺮاﻧﻲ ﺑﭙﺮﺩازﻳﻢ. 


ﻗﺒﻞ اﺯ ﻫﺮ ﭼﻴﺰ ﻻﺯﻡ می‌بینم ﺑﻪ ﺳﻪ ﻧﻜﺘﻪ‌ی ﻣﻬﻢ اشاره‌کنم. ﻧﻜﺘﻪ اﻭﻝ اینکه ﻣﺎ ﺩﺭ اﻳﻦ ﻣﺘﻦ ﺑﻪ ﻋﻤﻮﻣﻴﺎﺕ می‌پردازیم ﻧﻪ استثنائات. ازاین‌رو ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ ﺩﺭ ﺑﻌﻀﻲ ﻛﺒﻮﺗﺮﻫﺎ استثنائاتی ﭘﻴﺪا شوند ﻛﻪ ﺑﺎ اﻳﻦ ﺧﺼﻮﺻﻴﺎﺕ ﻫﻤﺨﻮاﻧﻲ ﻧﺪاﺷﺘﻪ و ﻳﺎ ﻣﻐﺎﻳﺮﺕ ﺩاﺷﺘﻪ ﺑﺎشند. اﻳﻦ دقیقاً اشتباهی است که ﺑﻌﻀﻲ اﺯ ﻛﺒﻮﺗﺮﺩاﺭاﻥ ﻣﻮﻗﻊ اﻧﺘﺨﺎﺏ ﻣﺮﺗﻜﺐ می‌شوند و ﺁﻥ استثنائات ﺭا ﺳﺮﻟﻮﺣﻪ ﻗﺮاﺭ می‌دهند. ﻓﻘﻄ ﺑﻪ اﻳﻦ ﺩﻟﻴﻞ ﻛﻪ ﻛﺒﻮﺗﺮ ﺧﻮﺑﻲ داشته‌اند ﻛﻪ ﻳﻚ ﻣﺸﺨﺼﻪ ﺧﺎﺹ ﺩاﺷﺘﻪ، اﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺭا ﺑﻪ ﻫﻤﻪ‌ی ﻛﺒﻮﺗﺮﻫﺎ ﺗﻌﻤﻴﻢ می‌دهند و ﺑﺮ اﺳﺎﺱ ﺁﻥ ﻛﺒﻮﺗﺮ اﻧﺘﺨﺎﺏ می‌کنند.


همان‌طور ﻛﻪ عنوان اﻳﻦ ﻣﺘﻦ ﻧﺸﺎﻥ می‌دهد ﻧﻜﺘﻪ ﺑﻌﺪﻱ ﻣﺸﺨﺼﺎﺕ ﻇﺎﻫﺮﻱ ﻛﺒﻮﺗﺮ بلندپرواز مدنظر اﺳﺖ ﻧﻪ ﺧﺼﻮﺻﻴﺎﺕ ﺑﺎﻃﻨﻲ. ﭘﺮﺷﻲ ﺑﻮﺩﻥ ﻳﻚ ﻛﺒﻮﺗﺮ ﺑﻪ ﺩﻭ ﻋﺎﻣﻞ ﺑﺴﺘﮕﻲ ﺩاﺭﺩ: ﻇﺎﻫﺮ و ﺫاﺕ. ﻣﺎ نمی‌توانیم ﺫاﺕ ﻛﺒﻮﺗﺮ ﺭا ﺑﺒﻴﻨﻴﻢ و ﺗﻨﻬﺎ ﺭاﻩ ﺷﻨﺎﺧﺘﻦ ﺫاﺕ، ﻣﺤﻚ ﺯﺩﻥ ﻛﺒﻮﺗﺮ اﺳﺖ. اﻣﺎ ﻣﺸﺨﺼﺎﺕ ﻇﺎﻫﺮﻱ ﻛﻪ ﺷﺎﻳﺪ 25 ﻳﺎ 30 ﺩﺭﺻﺪ ﻫﺪﻑ ما را ﺩﻧﺒﺎﻝ می‌کنند ﺭا می‌توان ﺩﻳﺪ و ﺑﺮﺭﺳﻲ ﻛﺮﺩ. بعضی اﻓﺮاﺩ ﻣﺪﻋﻲ ﺩﺭﺻﺪ ﺑﺎﻻﺗﺮﻱ اﺯ اﻳﻦ «ظاهر خوانی» ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﻣﺎ ﻧﻪ آن را ﻛﺘﻤﺎﻥ ﻛﺮﺩﻩ و ﻧﻪ تائید می‌کنیم. ﻣﺜﺎﻝ ﻫﻤﻴﺸﮕﻲ ﻣﺎ ﺩﺭ اﻳﻦ ﻣﻮﺭﺩ ﻫﻤﺎﻥ ﺷﺨﺺ ورزشکاری است ﻛﻪ ﺑﺪﻧﻲ کاملاً آماده و ﻋﻀﻼﻧﻲ ﺩاﺭﺩ اﻣﺎ ﻣﺎ نمی‌توانیم ﺑﮕﻮﻳﻴﻢ ﻛﻪ ﺗﺎ ﭼﻪ ﺣﺪ ﻗﺪﺭﺕ و ﺗﺤﻤﻞ ﺳﺨﺘﻲ ﺩﻭﻳﺪﻥ ﻳﻚ ﺩﻭﻱ ﻣﺎﺭاﺗﻦ و ﻳﺎ ﺣﻤﻞ ﻳﻚ ﻭﺯﻧﻪ ﺳﻨﮕﻴﻦ ﺭا ﺩاﺭﺩ. اﻳﻦ ﻗﺴﻤﺖ اﻣﺮ بازمی‌گردد ﺑﻪ ﺫاﺕ و ﻗﺪﺭﺕ ﻧﻔﺲ اﻭ. ﻧﻜﺘﻪ‌ی ﺁﺧﺮ این است ﻛﻪ ﻛﺒﻮﺗﺮﻫﺎﻱ موردبحث ﻣﺎ ﻛﺒﻮﺗﺮﻫﺎﻱ ﭘﺮﻳﺪﻩ و ﺟﻮاﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ و ﻧﻪ ﺟﺎ ﺧﻮاﺏ و ﭘﻴﺮ. 


ﺣﺎﻝ به‌صورت ﻋﻤﻮﻣﻲ ﻳﻚ ﻛﺒﻮﺗﺮ بلندپرواز اﻳﺮاﻧﻲ ﺑﺎﻳﺪ ﭼﻪ ﻣﺸﺨﺼﺎﺕ ظاهری‌ای ﺩاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ؟

 * ﻗﺒﻞ اﺯ هر چیز ﺳﻼﻣﺖ اﻭ مدنظر اﺳﺖ. ﻳﻚ ﻛﺒﻮﺗﺮ ﺳﺎﻟﻢ ﭘﻒ نمی‌کند، ﻧﻮﻙ و پاهایش ﭘﺮﺧﻮﻥ و ﺩاﺭاﻱ ﭘﺮﻫﺎﻳﻲ ﺗﻤﻴﺰ و شفاف اﺳﺖ.

* ﻫﻤﻮاﺭﻩ ﻛﺒﻮﺗﺮ ﺭا ﺭﻭﻱ ﺯﻣﻴﻦ ﺻﺎﻑ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﻛﻨﻴﺪ ﻧﻪ ﺭﻭﻱ ﻧﻲ و ﻳﺎ ﺟﻌﺒﻪ. ﭼﺮاﻛﻪ ﺩﺭ اﻳﻦ ﺣﺎﻟﺖ ﻭﺿﻌﻴﺖ طبیعی‌اش ﺭا ﺑﻪ ﻧﻤﺎﻳﺶ می‌گذارد. درحالی‌که ﺭﻭﻱ ﻧﻲ ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ ﺑﻪ ﺩﻻﻳﻞ ﻧﺎﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﻮدﻥ ﻧﻲ، ﻧﺘﻮاﻧﺪ ﺧﻮﺩ ﺭا ﺧﻮﺏ ﻧﺸﺎﻥ ﺑﺪﻫﺪ. 

* مسلماً ﻳﻚ ﻛﺒﻮﺗﺮ ﭘﺮﻳﺪﻩ ﺑﺪﻧﻲ ﻋﻀﻼﻧﻲ ﺩاﺭﺩ. اﻳﻦ ﺑﺪﻥ ﻋﻀﻼﻧﻲ ﺑﺎﻋﺚ می‌گردد ﻛﻪ ﻓﺮم و اﺳﺘﻴﻞ ﺧﺎﺻﻲ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﺑﮕﻴﺮﺩ. اﻭﻟﻴﻦ ﭼﻴﺰﻱ ﻛﻪ ﺑﻪ ﭼﺸﻢ می‌آید ﺳﻴﻨﻪ روبه‌جلو است. ﻋﻀﻼﺕ ﺳﻴﻨﻪ به‌عنوان کمک‌کننده ﺩﺭ ﭘﺮﻭاﺯ ﺑﺎﻳﺪ ﺧﻮﺏ و ﻗﻮﻱ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﺳﻴﻨﻪ‌ی ﻗﻮﻱ روبه‌جلو و ﺑﺎﻻﺳﺖ ﻛﻪ درنتیجه‌ی اﻳﻦ ﺣﺎﻟﺖ، ﺑﺪﻥ ﺣﺎﻟﺘﻲ اریب ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﺯﻣﻴﻦ ﺩﺭ ﺟﻬﺖ ﺩﻡ ﭘﻴﺪا می‌کند. ﻳﻌﻨﻲ اﻧﺘﻬﺎﻱ ﺩﻡ ﺑﺎ ﺯﻣﻴﻦ ﺗﻤﺎﺱ ﻧﺎﻣﺤﺴﻮﺱ پیداکرده و ﻳﺎ ﻧﺰﺩﻳﻚ زمین قرار می‌گیرد. ﻓﺮاﺥ ﺑﻮﺩﻥ ﺳﻴﻨﻪ تأثیری ﺩﺭ ﻗﺪﺭﺕ ﭘﺮﻭاﺯ ﻧﺪاﺭﺩ. ﺳﻴﻨﻪ‌ی ﻓﺮاﺥ ﻓﻘﻄ ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ ﻧﻮﻉ ﭘﺮﺵ ﺭا آرام‌تر ﻳﺎ اصطلاحاً نرم‌پر کند. سینه‌های جمع‌وجور عموماً ﺗﻴﺰ ﭘﺮﺗﺮ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺷﺎﻳﺪ اﻳﻦ به خاطر ﺳﻂﺢ ﺗﻤﺎﺱ ﻛﻤﺘﺮ آﻥ ﺑﺎ ﻫﻮا ﺩﺭ ﺣﻴﻦ ﭘﺮﻭاﺯ ﺑﺎﺷﺪ. به‌هرﺣﺎﻝ ﺩﺭ ﻫﺮ دو صورت ﻛﺒﻮﺗﺮ ﺑﺎﻳﺪ سینه‌اش ﺭا ﺟﻠﻮ ﺑﺪﻫﺪ و ﺑﺎﻻ ﺑﻜﺸﺪ. 

* ﺳﺮ و ﮔﺮﺩﻥ ﺑﺎﻳﺪ ﻛﻤﻲ ﻣﺘﻤﺎﻳﻞ ﺑﻪ ﻋﻘﺐ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﺳﺮ و ﮔﺮﺩﻥ ﺁﻭﻳﺰاﻥ و روبه‌جلو ﻧﺸﺎﻧﮕﺮ ﻋﻀﻼﺕ ﺿﻌﻴﻒ گردن اﺳﺖ. ﻛﺒﻮﺗﺮ ﺳﺎﻋﺖ ﺳﻨﮕﻴﻦ ﺩاﺭاﻱ ﻋﻀﻼﺗﻲ ﻗﻮﻱ ﺩﺭ اﻳﻦ ﻧﺎﺣﻴﻪ اﺳﺖ.

* ﺑﺎل‌های ﻛﺒﻮﺗﺮ ﭘﺮﻳﺪﻩ ﺑﺎﻳﺪ ﺭﻭﻱ ﺩﻡ ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﻗﺮاﺭ ﺑﮕﻴﺮﻧﺪ و ﺁﻭﻳﺰاﻥ ﻧﺒﺎﺷﻨﺪ. اﻳﻦ ﺣﺎﻟﺖ ﺩﺭ ﺑﻌﻀﻲ ﻛﺒﻮﺗﺮاﻥ ﻛﻪ به‌طور ﮊﻧﺘﻴﻜﻲ بال‌هایی ﺁﻭﻳﺰاﻥ ﺩاﺭﻧﺪ ﺻﺎﺩﻕ ﻧﻴﺴﺖ. ﻛﺒﻮﺗﺮﻱ ﻛﻪ بال‌های ﺿﻌﻴﻒ ﺩاﺭﺩ ﻫﻤﻴﺸﻪ آن‌ها ﺭا آﻭﻳﺰاﻥ ﻧﮕﻪ نمی‌داﺭد ﻓﻘﻄ ﺩﺭ ﻣﻮاﺭﺩ ﺧﺴﺘﮕﻲ (ﻧﻪ ﺧﺴﺘﮕﻲ اﺯ ﭘﺮﺵ)؛ اﻣﺎ ﻛﺒﻮﺗﺮﻱ ﻛﻪ ﮊﻧﺘﻴﻜﻲ بال‌هایش ﺁﻭﻳﺰاﻥ اﺳﺖ مستثناﺳﺖ. 

* ﺑﺮﺧﻼﻑ ﺗﻔﻜﺮاﺕ ﺳﻨﺘﻲ ﻗﺪﻳﻤﻲ ﻛﺒﻮﺗﺮﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﻗﺎﺩﺭ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺳﺎﻋﺎﺕ ﺳﻨﮕﻴﻦ ﺑﺎﻻﻱ 12 ﺳﺎﻋﺖ ﺭا ﺑﻪ‌ﺭاﺣﺘﻲ ﺑﭙﺮﻧﺪ اﺳﺎﺳﺎً ﻛﺒﻮﺗﺮﻫﺎﻳﻲ ریزنقش و ﻳﺎ ﻧﻬﺎﻳﺘﺎً ﻣﺘﻮﺳﻄ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﻛﺒﻮﺗﺮﻫﺎﻱ ﺩﺭﺷﺖ ﺑﺮﺧﻼﻑ ﺑﺪﻥ عضلانی‌شان ﺗﻮاﻥ ﭘﺮﺵ ﺳﺎﻋﺎﺕ ﺳﻨﮕﻴﻦ ﺭا ﻧﺪاﺭﻧﺪ. بازهم ﻣﺜﺎﻝ اﻧﺴﺎﻥ بدن‌ساز و دونده‌ی ﺩﻭﻱ ﻣﺎﺭاﺗﻦ ﺭا ﻳﺎﺩﺁﻭﺭﻱ می‌کنم. ﺩﻭﻧﺪﻩ‌ﻫﺎﻱ ﺩﻭﻱ ﻣﺎﺭاﺗﻦ ریزنقش و ﻋﻀﻼﻧﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ. 

* اﮔﺮ ﺑﻪ ﻛﺒﻮﺗﺮ اﺯ کنار ﻧﮕﺎﻩ ﻛﻨﻴﻢ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺪﻧﻲ ﻣﺨﺮﻭﻃﻲ ﺷﻜﻞ و ﻣﺘﻘﺎﺭﻥ ﺑﺒﻴﻨﻴﻢ ﻛﻪ اﺭﺗﻔﺎﻉ ﺁﻥ (اﺯ ﺯﻳﺮ ﺳﻴﻨﻪ ﺗﺎ ﺑﺎﻻﻱ ﺑﺎل‌ها) ﺯﻳﺎﺩ ﻧﺒﺎﺷﺪ. اﺻﻂﻼﺣﺎً ﻛﺖ‌و‌ﻛﻠﻔﺖ ﻧﺒﺎﺷﺪ، ﻗﻠﻤﻲ ﺑﺎﺷﺪ.

* ﭘﺎﻫﺎﻱ عضلانی‌ ﻗﻮﻱ اﺯ ﺩﻳﮕﺮ ﻣﺸﺨﺼﻪ‌ﻫﺎﻱ ﻛﺒﻮﺗﺮﻫﺎﻱ ﭘﺮﻳﺪﻩ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺑﺮﺁﻣﺪﮔﻲ ﺭﻭﻱ ﻗﺴﻤﺖ ﭘﺎﻳﻴﻨﻲ ﺭاﻥ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺎ ﭼﺸﻢ قابل‌رؤیت ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﻪ‌ﻧﻮﻋﻲ ﺗﻘﺮﻳﺒﺎً ﺩﺭ ﺭاﺳﺘﺎﻱ ﺳﻴﻨﻪ ﻗﺮاﺭ ﺑﮕﻴﺮﺩ. ﺷﺒﻴﻪ ﭘﺎﻫﺎﻱ ﻋﻘﺎﺏ. ﻛﺒﻮﺗﺮﻫﺎﻱ ﺟﺎﺧﻮاﺏ ﻓﺎﻗﺪ این‌گونه ﭘﺎﻫﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ.

* ﭘﺮﻫﺎی ﻛﺒﻮﺗﺮ ﭘﺮﻳﺪﻩ ﺷﻔﺎﻑ، ﺑﺮاﻕ و ﻣﺮﺗﺐ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﭘﺮﻫﺎﻱ اﺻﻠﻲ بال‌ها ﻣﻨﻆﻢ ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭ ﻫﻢ ﻗﺮاﺭ می‌گیرند و فاصله‌ای ﺑﻴﻨﺸﺎﻥ ﻧﻴﺴﺖ. ﻭﻗﺘﻲ ﺑﺎﻝ ﻛﺒﻮﺗﺮ را ﺩﺭ ﺩﺳﺖ ﺑﺎﺯ می‌کنیم ﺩﺭ ﺁﺧﺮﻳﻦ ﻭﺿﻴﻌﺖ نهایتأ ﺩﻭ ﻳﺎ ﺳﻪ ﺗﻴﺰﻩ اول، ﺑﻴﻨﺸﺎﻥ ﻓﺎﺻﻠﻪ می‌افتد. تیزه‌ها ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺑﻪ اﻧﺘﻬﺎﻱ ﺩﻡ ﺑﺮﺳﻨﺪ و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺧﻴﻠﻲ ﻛﻮﺗﺎﻩ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﺗﻴﺰﻩ‌ﻫﺎﻱ خیلی کوتاه ﻧﺸﺎﻧﮕﺮ ﻛﺒﻮﺗﺮﻫﺎﻱ تیزپر و ﺗﻴﺰﻩ‌ﻫﺎﻱ ﺧﻴﻠﻲ ﺑﻠﻨﺪ ﻧﺮﻡ ﭘﺮ ﻫﺴﺘﻨﺪ.  

* ﺩﻡ ﺑﺎﻳﺪ ﻣﺮﺗﺐ و ﻛﺸﻴﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ. دم‌های ﻛﻮﺗﺎﻩ اﺯ ﻣﺸﺨﺼﺎﺕ ﻛﺒﻮﺗﺮﻫﺎﻱ ﺗﻴﭙﻠﺮ اﺳﺖ. ﺗﻌﺪاﺩ ﺩﻡ 12 ﻋﺪﺩ اﺳﺖ. ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﻮﺩﻥ آن ﺩاﻝ ﺑﺮ ﺧﻮﺑﻲ ﻧﻴﺴﺖ. ﻛﺒﻮﺗﺮ ﺑﺎ ﺗﻌﺪاﺩ دم‌های ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺯﻳﺎﺩ ﺭا ﺑﺎﻳﺪ ﻛﻤﻲ ﺑﺎ ﺷﻚ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﻛﺮﺩ. چراکه ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ ﭘﻴﺸﻴﻨﻪ‌ی ﺩﻡ ﭼﺘﺮﻱ ﺩاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. 

* ﺩﺭ ﻳﻚ ﻧﮕﺎﻩ ﻳﻚ ﻛﺒﻮﺗﺮ ﺧﻮﺏ ﺑﺎﻳﺪ اﻋﻀﺎﻱ ﺑﺪﻧﺶ ﺩﺭ ﺗﻨﺎﺳﺐ و ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻲ ﻛﺎﻣﻞ ﺑﺎﺷﻨﺪ. هیچ عضوی نباید بیش از حد کوچک یا بزرگ باشد.

* در آخر ﺑﺎ ﺩﺭ ﺩﺳﺖ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻛﺒﻮﺗﺮ ﺑﺎﻳﺪ ﺗﻤﺎﻣﻲ اﻳﻦ ﻋﻀﻼﺕ ﺭا ﺑﺮﺭﺳﻲ ﻛﺮﺩ. اﺳﺘﺨﻮاﻥ ﺳﻴﻨﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﻧﺎﻣﺤﺴﻮﺱ قابل‌لمس ﺑﺎﺷﺪ. اﮔﺮ تیغه کاردی ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﻛﺒﻮﺗﺮ ﺑﻴﻤﺎﺭ ﻳﺎ ﺿﻌﻴﻒ اﺳﺖ. ﻛﺒﻮﺗﺮ ﺧﻮﺏ و ﭘﺮﻳﺪﻩ به‌راﺣﺘﻲ ﺩﺭ ﺩﺳﺘﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﺗﺴﻠﻴﻢ نمی‌شود و ﻫﻤﻮاﺭﻩ ﺩﺭ ﺗﻜﺎﭘﻮ ﺑﺮاﻱ آزادی است. بال‌هایش ﻗﻮی اﺴﺖ و اﻳﻦ را می‌توان به‌راحتی ﺣﺲ ﻛﺮﺩ. ﻳﻚ ﻛﺒﻮﺗﺮ ﭘﺮﻳﺪﻩ و ﺳﻼﻣﺖ ﺣﺘﻲ اﮔﺮ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﺎ ﻓﺸﺎﺭ ﺭﻫﺎ ﮔﺮﺩﺩ ﺧﻮﺩ ﺭا ﺑﺎﻻ می‌کشد و ﺭﻭﻱ ﺯﻣﻴﻦ نمی‌نشیند.


اﻣﻴﺪﻭاﺭﻡ ﻧﻜﺎﺕ ﺑﺎﻻ ﺑﺮاﻱ شما ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﻋﺰﻳﺰ ﻛﺎﺭاﻳﻲ ﺩاﺷﺘﻪ باشند و شما ﺭا ﺩﺭ ﺭاﻩ اﻧﺘﺨﺎﺏ ﻛﺒﻮﺗﺮ ﺑﻬﺘﺮ ﻳﺎﺭﻱ ﻛﻨﺪ. بازهم ﺗﻜﺮاﺭ می‌کنم اﻳﻦ ﺗﻨﻬﺎ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻇﺎﻫﺮﻱ ﻛﺒﻮﺗﺮ و ﻧﻬﺎﻳﺘﺎً 30 ﺩﺭﺻﺪ ﻛﺎﺭ اﺳﺖ. ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﻛﺒﻮﺗﺮ ﭘﺮﺷﻲ ﺁن کبوتری است ﻛﻪ ﻣﺎ ﺯﻳﺮ ﭘﺎﻳﺶ ﻧﺸﺴﺘﻪ و ﭘﺮﺷﺶ ﺭا ﭘﺴﻨﺪﻳﺪﻩ‌اﻳﻢ. اﻳﻦ مطمئن‌ترین ﺭﻭﺵ ﻣﺤﻚ ﺯﺩﻥ ﻛﺒﻮﺗﺮ ﭘﺮﺷﻲ اﺳﺖ.


ﻣﻮﻓﻖ و مؤید ﺑﺎﺷﻴﺪ.

ﻛﻮﭼﻚ ﺷﻤﺎ

ﺣﻤﻴﺪ ﺿﻴﺎ



نظرات 67 + ارسال نظر
علیرضا دوشنبه 8 اسفند‌ماه سال 1401 ساعت 11:40 ب.ظ

سلام من از بندر بوشهر هستم مطالب مفیدی نوشته بودید ما هم اَستفاده کردیم بازم َسپاس

ممنون از شما

حسین چهارشنبه 25 آبان‌ماه سال 1401 ساعت 10:45 ب.ظ http://Gravatar.com

سلام ممنون از اطلاعاتی که دادید
کبوتر نر ماهرو چشم نک سفید دارم که الان روی نکش یه تیکه سیاه شده دلیلش چیه؟؟؟
ممنون میشم راهنمایی کنید

سلام ممکنه ژنتیکی باشد

حسین جمعه 13 آبان‌ماه سال 1401 ساعت 01:12 ق.ظ

سلام ممنون از اطلاعاتی که دادین
کبوتر ماهرو چشم نک سفید دارم نر هست روی نکش یه تیکه سیاه شده دلیلش چیه ??
ممنون میشم راهنمایی کنید

مهدی بوگری جمعه 29 مرداد‌ماه سال 1400 ساعت 01:38 ب.ظ http://sahram24c

سلام و عرض خسته نباشید حمید جان مطالب کاملا عالی گذاشته بودین خیلی خوشحال شدم انشالا که همیشه پیروز و سربلند باشیو ولی حیف که در ایران زنگی نمی کنید
کوچیک شما مهدی از چهار محال بختیاری

درود
مهدی جان ممنون از محبتت. سربلند و پیروز باشید.

مهدی بوگری جمعه 29 مرداد‌ماه سال 1400 ساعت 01:30 ب.ظ http://sahram24c

رضا فلاح جمعه 18 تیر‌ماه سال 1400 ساعت 10:31 ق.ظ

سلام. کفتری که جفت ساختمون میشه کی گفته به درد نمیخوره. ساختمونی که جفت بومت باشه جزو بومت حساب میشه. هرز کجا بود! کفتری که یکروز میپره یکروز نمیپره یا خوب بار نیومده یا ذات خالص نداره. کفتر خوب شناختن به گفتن کسی نیست ، انقدر باید کفتر خوب و بد دستت بیاد تا وقتی یه کفترو میبینی بفهمی خوبه. با یاد دادن ده درصد میتونی یاد بگیری. علی آقا کانادایی مشهدی هم از صفر شروع کرد البته زود راه افتاد ماشاله. باید دنبالش رفت. نه اینکه یکی بیاد بهم بگه اینجور باشه حیوون بپریه نه. بدون تلاش نمیشه.

امیر جمعه 12 اردیبهشت‌ماه سال 1399 ساعت 08:46 ق.ظ

سلام باعرض احترام خدمت شما سوال داشتم که آیا تخم یا جوجه بروی کبوتر تاثیر داره برا پریدن. منظورم کهنه کردن کبوتره البته پرش سنگین بالای 8 ساعت. چون من فق نر دارم

سلام متوجه سؤال شما نشدم

امیر تهرانی دوشنبه 26 اسفند‌ماه سال 1398 ساعت 12:01 ب.ظ

اطلاعات عالی بود استاد

درود،
متشکرم

امین شنبه 12 بهمن‌ماه سال 1398 ساعت 04:00 ق.ظ http://...

سلام
خوب فتوی صاحب وبلاگ رو دیدم. نظرات دوستان را هم دیدم. خدا رحمت کند استاد بنده را میفرمودند کبوتر 1000نقش دارد و 100000هزار قلق .
1- اول که کبوتر باید سالم باشد . وقتی دست میگیرید قدرت پنجه و بالش شما را اذیت کند تا بتوانید در دست بگیرید. تبصره :کبوتری که روزهای اخر عمرش هست نیز این مشخصه را دارد یا مریض هست. باید تشخیص بدهید
2- همه کبوتر ها پرشی هستند .کبوتر غیر پرشی نداریم.
3- هر وقت شما لااقل 100 و تا بی نهایت تیر ماه هوا کردید و کبوتر اقلا8ساعت پرید با این تعداد شما صاحب کبوتر هستید والا اسمش مرغ هم نیست.بعضا میبینم دوستان ناشی عکس کبوتر را نشان میدهند و ادعا میکنند که بعد ازظهری هست . خوب اولا کذبه. ثانیا امکان دارد کسی چند کبوتر داشته باشد و خوب رسیدگی کند و کبوتر ساعت بالایی داشته باشد . اصطلاح بعد ازظهری به کبوتری میگوییم که لااقل 7ساعت بپرد بعد متوسط بین 1تا 4ساعت هم پنجه بزند .
4-دو ستان گرامی کبوتر باز جماعت باید تکلیفش با خودش رو شن باشد . یا نقش یا پرش .کدامیک؟ همزمان امکان ندارد تاکید میکنم امکان ندارد هردو را باهم داشته باشید . کبوتر نقش نقش و پرشی پرشی هست
5- کبوتر تهرانی چندین نسل دارد که بسیاری از نسل ها از بین رفتند بخاطر اینکه کبوتربازان رفتند سراغ نقش و یادشان رفت که کبوتر باید صاحبش را از حیث ساعت پرواز ارضا کند
6- بطور کلی کبوتر تهرانی 2نسل دارد یا داشت. اول کبوتران کشیده و دوم کبوتر جرّه .که دومی دیر تر کوک میشود ولی بیشتر ساعت دارد .
7- از حیث نقش .باید بین نقش و خال فرق گذاشت. نقش مثل اینکه شما دنبال کبوتر سرور سنگی هستید خوب همان گیرتان میاید والا سرور جماعت بپر نیست که نیست . اما خال فرق دارد .ممکن هست شما کبوتر غلطانداز یا خال غلط یا غلطی گیرتان بیاید ولی ساعت بیاورد . اگر میخواهید کبوترانتان ساعت بیاوردند دنبال خال باشید نه نقش
8-دوستان در تمام فصول کبوتر را پرواز میدهند . یا موقع تولکی حیوان را می پرانند بعد هم میگویند کبوتر هرز شد وشویی در امد ....چه وچه . کبوتر بعد از چند روز از پرواز خسته میشود و دوست ندارد بپرد بخصوص در تیرماه که بلافاصله فصل تولک هست.تو دهنی به کبوتر فقط یک بار ان هم ساعت 11 .بستگی دارد بیشتر کبوتر خراب میشود .
9-تمام پاییز و زمستان وحتی بهار را بگذارید حیوان بخوابد . اساسا کبوتر از اسمان میترسد بخاطر قرقی و قوش .خرابش نکنید تا استرس و نگرانی بابت پرواز نداشته باشد و عاشق پریدن بشود . اصطلاحا کوک شود .
10- خدا رحمت کند استاد بنده فرمودند کبوتر 100هزار قلق دارد .من شاگرد تنبلی بودم در همین حد یادم مانده 99هزار و خورده ای آن هم باشد طلب دوستان .
یاعلی

نیما پنج‌شنبه 7 آذر‌ماه سال 1398 ساعت 08:25 ب.ظ

کبوتران نژاد ونروین چطورن واسه مسافت سنگین

سلام نمیدانم

ناصر یکشنبه 2 تیر‌ماه سال 1398 ساعت 09:11 ب.ظ

سلام و عرض خسته نباشید به شما استاد من تازه میخوام کبوتر نگه دارم چند باری سه چهار تا خریدم بعد دو سه هفته بلند کردم نیامدند اگه میشه بگید باید این دفعه چند تا بخرم و چی کار کنم

سلام جوجه کال بخرید

مهدی چهارشنبه 15 خرداد‌ماه سال 1398 ساعت 02:05 ق.ظ

سلام خسته نباشید،دوست گرامی خسته نباشی مشخصات کفترپرشی ساعتی میگی برامونم ممنونم.

سلام بله

مسلم جمعه 6 اردیبهشت‌ماه سال 1398 ساعت 02:11 ب.ظ

سلام و خسته نباشید
کبوتر خوب و پرشی را چند روز یکبار باید از گنجه بیرون بیاری تا تشنه پرواز بشن و هرز نشینن؟
چون چسبیده به خونمون یک آپارتمان هست و یه طبقه از ما بلند تره تا میپرونم میشینن اونجا.

سلام کبوتر خوب و پرسی هرز نمیشند. پس کبوتری که هرز می‌کند خوب و پرشی نیست

مهدی شازده سرور چهارشنبه 14 فروردین‌ماه سال 1398 ساعت 04:55 ب.ظ

سلام.
داداش خوبی خسته نباشی یه کفتر دارم بنده ۸ماهشه ۱۲ساعت میپره ولی فرداش میزنی تو سرشم بلند نمیشه طوری که با دست هم میتونی بگیریش گفتم تو فاق کن کردم دمشو زدم کوتاه کردم کشیدم درست نشد که نشد فقط دمشو نیزنم یا کوتاه میکنم ننیتونه بازی بزنه فقط رو به بالا میره نثل سربالایی ولی فقط سعی تو بلند ترین نقطه داره بشینه
ولی بعضی وقتا خودش بلند میشه سوت میشه راحت ۸الی ۱۰ساعت زده بالا اصلا زیاد بازی نمیزنه خصوصیاتشمن دقیقا خصوصیات یه کفتر عالی که شما گفتین داره قلمی سینه جلو رو به بالا مچ پا کاکلی اگه یه تلگرامی چیزی داشتی عکس میفرستادم

سلام دوست عزیز متاسفانه به دلیل بند بودن ارزش ندارد.

سیامک پنج‌شنبه 13 دی‌ماه سال 1397 ساعت 07:14 ب.ظ

سلام اینقدر گفتن به شما استاد شما هم واقعا پیش خودت فکر کردی استادی تو شاگردم هم نیستی اینقدر خودتو میگیری جواب رسول و اینجوری دادی و غیره علی آقا از ونکوور کانادا بهتر از تو در مورد کبوتر میدونه و پاسخ همه رو بخوبی میده مغرور نباش هر چیزی از نازکی بشکنه آدم از کلفتی (مغروری) امید وارم از من ناراحت نباشی چون واقعیتی بود که باید عرض میکردم با تشکر

امیر دوشنبه 19 آذر‌ماه سال 1397 ساعت 02:54 ق.ظ

:راضی وبسیار ممنون استاد از تجربه شما ولی من نمیدونم چرا حیونی که خودم اول دید میپسندم.باز پرسش میکنم ولی اغلب به غرور تایید یا نه.....ولی وقتی میپرونم از دل چرکی حرف اونا زود وبی علم هواش میکنم ومیبینم چه طلایی را زدست دادم.بعضی ها را هم که وقت وهمه چی تو یه پرش میگیرم که پوچه.پوچه..به نظر شما زیاد با هر کسی مشورت نگیرم..چون من درست تمام تجربیات شمارااجرا یا شک داشته....مجبورم..به پرسش.باز خیلی ممنون.اقایی

سلام امیر جان،
در آزمایش کبوتر فقط آسمان قاضی است. پس خودتان همیشه امتحان کنید و از کسی نپرسید.

رابین یکشنبه 4 آذر‌ماه سال 1397 ساعت 08:05 ب.ظ

با سلام. مرسی از اطلاعاتتون در مورد کبوتران بلند پرواز بنده با نظراتتون موافق هستم به عنوان یک کبوتر باز که سالها بلند برواز جمع کردم یه نکته هست در مورد دم کبوتر باید پرهای دم پهن باشن و تعدا 14 پر دم بهترین هست و هنگاهی که کبوتر رو ول میکنی دمش رو مانند باد بزن باز کند که در تعادل و پروازش تعصیر زیادی دارد مباحس دیگری هم هست که بنده دیگر به خود اجازه اظهار نظر نمیدهم

سلام
از شما بابت نظرتان تشکر میکنم. منتظر نظرات بیشتر شما هستیم
ممنون

علی چهارشنبه 16 آبان‌ماه سال 1397 ساعت 10:39 ب.ظ

آرسن شنبه 3 شهریور‌ماه سال 1397 ساعت 02:00 ب.ظ

سلام.استاد راسته ک میگن کبوتر چشم پرتغالی و چشم تا به تا با پنجه های سفید پرش خوبی دارن؟

سلام رنگ چشم و پنجه ربطی به پرش نداره

Ashkan شنبه 12 خرداد‌ماه سال 1397 ساعت 07:32 ب.ظ

سلام و خسته نباشید
ببهشید میخواستم بدونم رنگ چشم های کبوتر هم مهم هست یا نه؟

سلام برای چه‌امری؟

دانیال پنج‌شنبه 27 اردیبهشت‌ماه سال 1397 ساعت 02:09 ب.ظ

سلام خسته نباشید
من یه جفت کفتر دارم که تقریبا یک سال میشه تخم نداشتن
میشه بگین چکار کنم ،

سلام دلایل خیلی زیادی داره مناسفانه من از پشت کامپیوتر نمیتونم حدس بزنم چرا

mehd دوشنبه 3 اردیبهشت‌ماه سال 1397 ساعت 03:09 ب.ظ

کبوتر پرش سنگین،گردن کلف وماهیچه ای در راستای سینه دارد

ممنون از توضیحتان

Naser یکشنبه 12 شهریور‌ماه سال 1396 ساعت 10:40 ب.ظ

ممنون و متشکر

شاهرخ دوشنبه 1 خرداد‌ماه سال 1396 ساعت 12:45 ق.ظ

باتشکل از مطالب آموزنده شما

درود و تشکر از شما بابت حضورتان

mehdi پنج‌شنبه 19 اسفند‌ماه سال 1395 ساعت 08:53 ب.ظ http://blogfa.com

Salam.baeziya comment bi mohtava mizaran re b re aesabkhoord kone dadash khodayi taeyideshon Nakon Adam Kalafe mishe b mola:((((

سلام‌مهدی جان
تا به کسی توهین نشه همه کامنتها تایید میشن

ابی دوشنبه 11 بهمن‌ماه سال 1395 ساعت 01:08 ق.ظ

لطفا ادرس کانال هم ب صورت لینک بزارین

@kabotarepareshi1

رسول یکشنبه 12 دی‌ماه سال 1395 ساعت 01:10 ب.ظ

سلام به استادخودم ببخش که عکس کبوترانم را دیر در تلگرام گذاشتم گرفتار بودم به لطف خدا حال پسرم بهتر شد این همان جفت است که گفتم

سلام. خوشحالم که پسرتان سلامت است.

تیمور شنبه 11 دی‌ماه سال 1395 ساعت 10:27 ب.ظ

سلام استادازراهنمایی تان تشکر میکنم صدف خورده ازکجا میشه خریداری کرد.ضمنا یه سوال دیگه یه جفت عمویم حیوان دارد میگه تخم شان نطفه نداردچه راهنمایی میکنید.ممنون شب بخیر

سلام ،
صدف را از دان فروشی ها تهیه کنید. به عمویتان بگویید نرش را عوض کند

تیمورقهرمان جمعه 10 دی‌ماه سال 1395 ساعت 12:38 ق.ظ

سلام به همه عشق بازان ایرانی یه سوال من یه ماده دارم پوست تخمش سفت نمیشه لطفاکمک کنید استاد چکارکنم تشکرازغرق آبادساوه

سلام.جداش کنید. بهش سنگ ریزه صرف خورد بدهید و نیمه بهمن حفتش کنید

رسول سه‌شنبه 30 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 12:03 ب.ظ

سلام استاد راجب این اب گرم در زمستان چرا این همه تبلیق میکنند یعنی این همه کبوتر وحشی به قول ما مسجدی در سرمای زمستان اب سرد میخورد و هیچ چیزشون نمیشه و خیلی سرحالند ویک سوال این اقای داوود درفشه کیست که میگه استاد کبوتر است واقعیت داره چون میگه هرجیزی که من میگم بعدها توی سایتهای دیگر تقلب میکنند به نام خودشون راتستش به من ربطی نداره که استاد است یا نه ولی خیلی هوا خواه داره شما این استاد را میشناسی فقط سوال کردم اجباری در مورد این سوال اخری نیست حال چرا کنجکاوی میکنو بم خاطرهاین است که بیشتر متالب شما را این اقا میگه اولین بار تو ایران کفتم بعد بقیه کپی کردند منظورم این نیست که این اقا داوود به شما گفته باشه منظورم کلی بود که گفتم متالب شما استاد از ان اشخاسی نیستم تو کار دیگران فضولی بکنم ولی منی که خیلی جیزها باید بیاموزم بر خورد سپاس

سلام. آب گرم خب مسلما راحتتر خورده میشه اما اب سرد هم ایرادی نداره. احتیاجی نیست آب گرم بدهید.
داوود جان از دوستان من هستند و اطلاعات خوبی در مورد کبوتران پاکستانی دارند.
مطالبیی را که ایشان بعضا بیان مبکنند نه مطالب من هستند و نه مطالب ایشان. مطالب علمی هستند که نتبجه سالها بررسی و تحقیق و آزمایش هستند. در حقیقت متعلق به آقای داروین هستند.

رسول سه‌شنبه 30 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 08:48 ق.ظ

سلام یلدا مبارک تشکر از راهنمایی شما استاد

سلام. یلدای شما هم مبارک

رسول دوشنبه 29 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 11:26 ق.ظ

سلام استاد یه سئوال چرا جوجهای یک جفت کبوتربعضیاا خوب میپرند وسو خوبی دارند وبعضئ از جوجها اصلا سو خوبی ندادند چون گفتی فقط از کبوتر سوال کنید متشکرم

سلام.چون پشت پاک نیستند

رسول یکشنبه 28 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 02:37 ب.ظ

سلام استاد اینجا هوا سرد است جلو گنجه پارچه کشیدموتهویه را موقع دان دادن روشن میکنم در ضمن 50 سانت بالای توریپارچه نزدم باد مستقیم به گنجه نمیخورد اگر هواکش در طول روز روشن باشد اشکالندارد چون هوا خیلیسرد است راهنمایی بفرمایید خدا نگهدار

سلام، بسیار عالی. نه اشکالی ندارد

رسول چهارشنبه 24 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 09:54 ق.ظ

ممنون از دلداری شما استاد تا ببینیم چی میشه

رسول سه‌شنبه 23 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 08:47 ق.ظ

سلام رو چشمم استاد 3عدد از جوجه های من روی خانه تور بودند اولین بار با پر باز زدم روی تور که شکارچی گنجشک امد دنبالشو کرد با امروز روز سوم است باخت نکردند ولی طرف خانه از وحشت نمیایندبه نظ ر شما میایند سوی جوجها خوب است از هر کدام بیشاز 8 جوجه سال خورده دارم تجربه شما چه میگوید فقط بهس تجربه سوال کردم

سلام،
بله میآیند به محض گرسنه شدن

رسول دوشنبه 22 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 09:19 ق.ظ

سلام صبح بخیر به وقت ایران استاد سن من 39 میباشد واز دوران بچگی که خودم یادم میاید با کبوتر بزرگ شدم بادم میاید که پدرم بیرون رفته بود من رفتم در لانه کبوتر را باز کردم و یک کبوتر سفید گرفتم وبه زور بهش اب بدم کله کبوتر را به زور در داخل کوزه کردم انقدر نگه داششتم تا خفه شد نمی دانستم که خفه میشه این خاطره من از قدیما حال اگر اشکالی ندارد بیوگرافی خود را برام بگویید وچرا در ایران نیستید درس میخوانید یا از ان کشور خوشد میاد اصلا به ایران می ایید چون میخاهم از استادم بیشتر شناخت داشته باشم اگر اشکالیندارد روز خوشی را برایتان ارزو میکنم خدا نگهدار

سلام
رسول جان اجازه بدهید فقط در مورد کبوتر صحبت کنیم.

رسول یکشنبه 21 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 04:57 ب.ظ

سلام استاد دوست عزیز من من هم با شما هم عقیده هستم کبوتر ایرانی زیبا وخوشکل هستند و خوش پرواز وخودم هم سعی میکنم که کبوتران ایرانی خودم را ارتقاع بدم ودر ضمن اگر قسمت شد امسال 35 عدد از جوجه کبوتران خودم را به پرواز در میاورم که هم خودم لذت ببرم هم مهمانهای عزیزم از بک جفت سعی میکنم 12 جوجه به رنگ تیکه پاره هوا کنم چون وقتی که از اسمان میان ساعت1بعدظهر به بعد زیبایی خاص خودش را دارد هیچی کبوتر ایرانی نمیشه بدرود

کاملا صحیح است. موفق باشید

رسول یکشنبه 21 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 03:19 ب.ظ

سلام فقط این را بهشما بگویم که از کبوتر یه چیزهایی حالیم است پاشوی کبوترها اگر خوب باشد یه چیزهایی از شما اموختم به خاطر همین گفتم که با این پاشو حال کردم به امیدیادگیری دانش بیشتراز استاد بامرامم به امید روزی که خودم هم بتوانم یک کبوتر پران شبیه دوست شما باشم خدا نگهدار

سلام،
بله آن‌پاشویی اتوماتیک و‌ پر انرژی بسیار عالیست. متشکرم.

رسول شنبه 20 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 04:46 ب.ظ

سلام استاد در تلگرام در ویس اقای حمید ضیا گوش دادم طریقه دان دادن به کبوتر پرشی را بقیه کارها وروشها را خودم با روشهای خودم امتحان میکنم ونتیجه گرو خودم را برای استادم بازگو میکنم در حقیقت امتحان خودم را برات میفرستم شما نمره مرا برام بگو نه اینکه همه را با گفتن ده دقیقه دوست ما حمید ضیا من اموختم بلکه در ده دقیقهمان چیزی که که دنبالش بودم گرفتم دیگر راهنمایها بماند تیر 96 از خود شما میگیرم اگر اشکالی ندارد واگر احساس میکنید که باید چیزهای دیگری را بیاموزم من سراپا گوش به فرمان استادم هستم چون در این رشته هرچه بدانه به نظر خودم بازهم فکر میکنم کمو کمو کم است بیصبرانه منتظر دانش استادم هستم اگر لیاقتش را دارا بوده باشم به امید یک تجربه دیگر شما را به خدا میسپارم در پناه حق یا علی مدد

رسول شنبه 20 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 12:53 ب.ظ

سلام استاد فیلم را از طریق تلگرام فرستادم ادرس حمید ضیا از کانادا وچگونگی سطح خودمرا برای شما بگویم راهنمایی بفرما استاد عزیزم

سلام رسول جان دریافت سد. در خدمتم

رسول شنبه 20 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 09:39 ق.ظ

سلام صبحت بخیر استاد امیدوارم کسالت نداشته باشی همیشه ارزوی شادی برای استادم بای بای

سبام. ممنونم رسول جان. ارزوی متقابل

رسول پنج‌شنبه 18 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 01:00 ب.ظ

سلام خسته نباشی استاد گشت میزدم در ویلانگ شما که ناخداگاه یادم امد که یک سوال از شما بپرسم کبوتری که برای پرواز اماده شده شب گرو باید تمام دانهای که مقویاست بدیم ؟؟ یا ارزن خالی یا اینکه زمان خواب چون شما یک مثال زده بودید مثل این میماند که یک دونده که مسابقه دارد بهش نان خشک بدهید و او را در مسابقه شرکت دهید من قبلا زمانی که کبوتر عزیزم میپرید فقط یکروز بهش دان مقوی میدادم و3 الا4روزفقط ارزن میدادم بعد روز پرواز میزدم که کبوترهای بلایه 7 الا 8 ساعت میپریدند تازه بعد این همه سال فهمیدم که چه ضلمی به کبوترانعزیزم میکردم ودر پایان از شما ممنونم که شاگردت را اگاه کردید و روش دان را زمان پرواز به من بیاموزید اگر من را به شاگردی قبول دارید دوست دارم اگر روشت را به من نیاموزید باز هم دوست دارم اگر مثل نامه عاشقانه شد چون من عاشق کبوترانم هستم واگر 1روز انها را نبینم دیوانه میشم خدا نگهدار استاد

رسول چهارشنبه 17 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 10:55 ق.ظ

سلامی دوباره استاد سوالی کردم از شما گفتید که چرا کاری که دیگران میکنند من باید جواب بدم حال کاری را که خود انجام دادید برایم بگویید منظورم اماده بودن کبوتران شماست اگر با اب دانه است پس لطفکنبد به شاگردت بیاموزید اگر هنوز برای شاگردت زود است پس تمریناتم را بیشتر کنید هر وقت احساس کردید که خودم میتوانم ---= نیمی از تجربیات گرانمایه شما را در اختیارم بگزارید تا شاید روزی شاگردت بتواندکمی مثل شما به دیگران هم حال بدهد سپاسگذارم

رسول چهارشنبه 17 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 10:06 ق.ظ

سلام استاد شما کبوتر ابرانی هوا میکنید با خارجی چون در تاگرام شما دبدم کبوترهای هوا کردید که به نظر من ان همه کله دم سبزها بیشتر شبیه کبوترانخارجی بودند در ضمن خیلی حال کردم لذت بردم برای اینکه وقتی انها را بیرون اوردی خودشان میل به پرواز داشتند ابن روش خیلی خوشم امد در ضمن خانه توری بزرگ هم نداشتید چگونه این همه اماده بودند یعنی شما با علم دان دادن اینهارا اماده میکنبد لطف کنید به جواب بدین که من قانع بشم چون که جواب شما از دید من به گونهی است که میخاهید فقط رفع مسعولیتکنید اگر اینگونه نیست لطف کنبد برای من توضیع دهبد میدانم هرچند که بازهم جواب شما همان گونه هست بهرحال ابن خودش یک روش اماده کردن کبوتر استکه من را دیوانه روش شما کرد به من بگویید اگر اگر اگر امکانشاست جگونه ابن همه امادگی پرواز دارند لطف کنیداین قلق را برایم یکم فقط یکم فقط یکم توضیح بدین متشکرم استاد اگر هم گله کردم ببخش چون من ادم رکی هستم دراخر بازهم میگویم عجب حالی کردم باز پرواز کبوترانت را بگزار یا بهتر بگویم یه حالی به ما بده

سلام رسول جان،
اول از همه تمام کبوترهای من ایرانی خالص و اصیل هستند. دوما کدام فیلم را میگویید؟! لینکش را بدهید. سوما عجله نکن. من باید اول بدانم شما در چه مرحله از کبوتر داری هستی تا بتوانم راهنمایی کنم. لطفا اگر تلگرام داری تماس بگیر.

رسول شنبه 13 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 09:06 ق.ظ

ممنوناز شما

خواهش میکنم رسول جان

رسول پنج‌شنبه 11 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 11:52 ق.ظ

سلام جای شنیده ام که کبوتر برروی چشم سه پلک دارد ولی جوابی برای گفتن نداشت و دیگر اینکه کبوتر 9کیسه هوا دارد درست میگویند یا نه شما اگر میدانید برایم شرح دهید ممنونم

سلام. اکثر پرندگان دو پلک دارند. سه پلک نشنیده ام.
بله کیسه های هوایی دارد. چند تابش را نمیدانم.
این سوالها دقیقا چه اهمیتی در کار کبوترداری دارد؟!
حال فرض کنیم ۳ پلک نه ۶ پلک دارد یا کیسه هوایی اصلا ندارد یا بیست تا دارد. چه فرقی میکند؟!

رسول پنج‌شنبه 11 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 09:22 ق.ظ

سلامی گرموگرمو گرم بر استادخودم راستش را بخواهی در زندگی خودم از تنها چیزی که خیلیخیلی بم میاید دروغه وچون من به تمام سایتهای کبوتر سر میزنم به دوستانم گفتم که سابت شما پربار است وهر سوالی که از شمااستادخوب عزیزممکنم جواب منو میدی که دوستان گفتند که شما این همه دل دادی به بقول خودت میگویی استاد جوابت را نمیدهد چون سالها تجربه خود را با گفتن چند خط به هدر نمیدهد بخاطر این بود که من نادانی کردم این سوال را کردم و استادم را ناراهت کردم وجمله اخر دوست داشتم جواب منو خیلی سنگینتر میدادیند نه خیلی تندبرادر کوچکت را اف کن استاد خودم دوست دارم دوست دارم دوستدارم به امید تیرما که خیلی خیلی کارتدارم دیگه ناراحت نشو عشقباز

سلام رسول جان،
نه عزیز ناراحت نشدم. متاسفانه ابن عادتیست که خیلی از ما داریم. حرفی را کس دیگری میزند و دلیلش را از کس دیگری میپرسیم. این یک حرکت غیر متطقی است. شما اولین کسی نیستید که این کار را کرده. من از کجا باید بدانم که دلیل حرف دیگران وراه حلهایشان را چرا ارایه میدهند؟! خودتان بهش فکر بکنید. مثلا من بگویم: آقا رسول چرا حسین میگوید که کبوتر اخپلات را نباید شلپوت کرد؟!
خب مسلما جواب شما اینست برو از خودش بپرس. من نباید جواب و توضیح برای گفته ها و رفتار دیگران داشته باشم. درست است؟!
بنابرین ناراحتیی در بین نیست عزیز

رسول سه‌شنبه 9 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 11:36 ق.ظ

سلامی دوباره استاد سوالی داشتم میگوبند که کبوتر پریده 4علایم بارز و مهم دارد لطف کنید برام اگر گفتنی است منظورم حرکات کبوتر پریده است

سلام رسول جان،
چرا از آنها که میگویند نمیپرسید برادر؟!

رسول سه‌شنبه 9 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 08:57 ق.ظ

سلام ممنونم درپناه حق شاد سالم سربلند بمانیداستاد شریف خودمl

شمادهم موفق باشید عزیز

رسول یکشنبه 7 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 09:14 ق.ظ

سلام پروبیوتیک را باید از دارو خانه انسانی بگیرم یا دامپزشکی اسم دیگری ندارد با کمال تشکر از شما استاد بزرگوارم در پناه حق یا علی مدد:

سلام
هم انسانی دارد و هم حیوانی. حیوانی ارزانتر است

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد