کبوتر ایرانی‌ در کانادا

اصول علمی پرورش و مدیریت کبوتر بلندپرواز ایرانی

کبوتر ایرانی‌ در کانادا

اصول علمی پرورش و مدیریت کبوتر بلندپرواز ایرانی

چرا ما کبوترهای‌مان را کبک نمی‌کنیم؟

درود و عرض ادب خدمت عزیزان،


فصل بهار نزدیک میشود و خیلی از بزرگان کبوترپرانی و مسابقه در روزهای آتی به کبک کردن کبوترها مشغول می‌شوند. کاری که سنت دیرینه در کبوترپرانی سنتی، چه ایرانی، چه پاکستانی بوده است. قبل از هرچیز به دلایل این کار می‌پردازیم تا بتوانیم بهتر به موضوع نگاه کرده و نتیجه‌ای منطقی بدور از احساسات و جانبداری بگیریم. البته ناگفته نماند همانطور که بارها اذعان کرده‌ایم، هر فردی شیوه و روش خود را‌ در کبوترپرانی دارد و هیچ روشی درست مطلق یا غلط مطلق نیست. این روش‌ها تا زمانی که حیوان آزاری محسوب نشوند کاملا سلیقه‌ای هستند و درست می‌باشند.

حال به دلایل کبک کردن می‌پردازیم. گفته می‌شود: کبوتر را کبک ‌می‌کنیم تا پرهای سالم، تازه و قوی در بیاورد و در پرش به مشکل برنخورد. یا اینکه اگر کبک نکنیم در تیرماه وسط مسابقات و گرو به لک می‌روند.  این دو دلیل اصلی کبک کردن است. پس ما اگر بتوانیم خلاف این دو را ثابت کنیم احتیاجی به کبک کردن نداریم. یعنی همان برهان خلف.


کبوترهای یک کبوترپران متخصص اصولا بعد از پرش تیر ماه به گنجه ها برگشته و به لک (پرریزی سالانه) می‌روند و پرهایی نو در می آورند. این پرهای قوی به مدت یک سال یار کبوترها هستند. کبوتری که تا خرداد سال بعد در گنجه و خانه تور محصور است، اگر در شرایط درست و بهداشتی نگه‌داری شود دلیلی برای خراب شدن پرهایش وجود ندارد‌. کبوترداری که پرهای کبوترانش کثیف شده یا می‌شکنند، یا باید در سیستم نگه‌داری‌اش تجدید نظر کرده و یا کبوترهایش را کم کند. با این تفاسیر، در فصل بهار به راحتی می‌تواند پرها را بررسی کرده و فقط پرهای خراب یا کثیف را بکشد. 

مورد بعدی ترس از رفتن به لک در دوران مسابقه است، یعنی همان تیر ماه. نقش تغذیه در پر سازی و پرریزی بر کسی پوشیده نیست. تغذیه‌ی سیستم سنتی چند ایراد مهم دارد. اولأ از زمانیکه پرش و استرس شروع می‌گردد اکثر کبوترداران به ارزن خالی روی می‌آورند ارزن خالی یعنی تغییر ناگهانی در رژیم غذایی. این تغییر ناگهانی کبوتر را بعد از مدتی به لک می‌برد. مسلمأ کبوتری که به او لک مصنوعی (کبکی) داده نشده در این زمان به لک میرود. پس اگر ما تغذیه را عوض نکنیم کبوترها مثل همه پرندگان بعد از تیر به لک میروند. از طرفی «جویِ کامل» در اکثر سبدهای غذایی جایی به سزایی ندارد. در صورتیکه جو باید غذای اصلی کبوتر پرشی باشد. کبوتری که به جو عادت دارد دارای پرهایی قوی و مستحکم است و بر خلاف نظر قدیمی که می‌گوید جو کبوتر را به لک میبرد، اصلا به لک نمیرود. بله، اگر به طور ناگهانی به جو روی بیاوریم کبوترهای‌مان را به لک می‌بریم. اما کبوتری که جوخور است مثل بقیه پرندگان بعد از تیر ماه به لک می‌رود. ایراد بعدیِ تغذیه سنتی ناقص بودن آن است. کبوتر برای ساختن و نگه‌داری پرها احتیاج به انواع و اقسام دان‌ها دارد. جو، گندم، قره ماش، ارزن و ذرت خوب هستند اما کافی نیستند. تغذیه باید کامل باشد.

پس می‌بینیم که این دو دلیل کاملا نقض می‌گردند. اما خب برای محکم‌کاری به بررسی پٙر و دلیل علمی اشتباه بودن کبک کردن می‌پردازیم. بدون مقدمه اولین دلیل غیر طبیعی بودن این کار است. حرکتی که با قوانین طبیعی منافات داشته باشد بی شک مضرّ است. همین یک دلیل می‌تواند نافی این حرکت باشد. بهر جهت به بررسی جنس پر می‌پردازیم. بطور ساده پر ترکیبی از پروتئین‌ها، کلسیم و املاح است. در صورت کمبود هر یک از اینها، پرها ناقص و ضعیف به بار می‌آیند. اما چون پر برای پرنده از هر چیز دیگر مهم‌تر است سیستم طبیعی او برای ساختن پرهایی خوب مجبور است به بدن مراجعه کند و از ذخایر طبیعی موجود در بدن استفاده کند. عضلات، چربی، مفاصل و حتی استخوانها این ذخایر هستند. سوال پیش می‌آید، پس موادی که از دان به کبوتر می‌رسند را چرا محاسبه نکردی؟ درست است. بنابراین به محاسبه تغذیه نیز می‌پردازیم. هر کبوتر روزانه در بهترین حالت ۳۵ گرم دان میخورد. بدن کبوتر در ظرف مدت ۲۴ ساعت فقط قادر است مواد موجود را از این مقدار دان بگیرد. برای مثال پروتئین را در نظر بگیریم. مثلاً ۴ گرم پروتئین ( اعداد واقعی نیستند و فقط جهت مثال استفاده شده‌اند). این ۴ گرم باید صرف سوخت و ساز  و تولید عضلات گردد و علاوه بر آن پروتئین پرهای کبکی شده را نیز تأمین کند. اما در این حالتِ کبکی به ۱۰ یا ۱۲ گرم پروتئین روزانه احتیاج است. پس کبوتر با کمبود مواد اولیه مواجه می‌گردد. یعنی ورودی مواد اولیه به بدن کمتر از مقدار مورد استفاده پرهاست.

حال که علتِ ضرر کبک کردن یعنی نرسیدن مواد اولیه به پرها و استفاده از ذخایر موجود مشخص شد، یکی دیگر از معماهای کبوترپرانی سنتی حل می‌شود. معمای کت گرفتگی‌ی بی رویه در تمرینات تیرماه که اکثراً برای کبوتران سنگین‌پر اتفاق می‌افتد. وقتی این کمبودها در بدن وجود داشته باشد مخصوصاً کلسیم و املاح، کت‌گرفتگی در کبوترهای برتر، امری متداول می‌گردد. در نتیجه می‌توان علت اصلی کت‌گرفتگی را کبک کردن دانست.


موردی که اکثر کبوترداران در ارتباط با کبک کردن در نظر نمی‌گیرند و شاید مهم‌ترین ایرادی باشد که می‌توان به این کار گرفت، استرس ناشی از کبک کردن است. کبوترهای کبک قادر به پریدن و روی نی رفتن نیستند. آنها باید کف گنجه ها با تعداد بالا بنشینند. مرتباً برای جای بهتر دعوا می‌کنند و روی مدفوع قدم می‌زنند( اکثر گنجه‌های سنتی فاقد توری زیر پا هستند). این استرس علاوه بر ضعیف کردن کبوترها راه را برای ورود بیماری‌هایی چون پنیرک خشک و مرطوب و یا کاکسیدیوسیز ( مدفوع اسهالی سبز غلیظ) باز میکند. فراموش نکنیم که کبوتر، «مرغ» نیست و باید روی نی بنشیند. حال کبوتردار محبور است برای پیشگیری به دارو روی بیاورد که خود نیز به نوعی کبوترها را تضعیف می‌کند. 


حال من سوالی از دوستانی که کبک می‌کنند می‌پرسم.


«وقتی ما با کبوتران‌مان با چنین سیستم غلطی برخورد میکنیم، چگونه باید انتظار داشته باشیم که ساعت واقعی‌ِشان را به ما نشان بدهند؟!»


تشکر از همراهی شما. موفق و مؤید باشید.


کوچک شما،

حمید ضیا


نظرات 18 + ارسال نظر
هادی چهارشنبه 11 تیر‌ماه سال 1399 ساعت 05:28 ب.ظ

پاسخ به اون که میگه جوجه هاش سالم میمیرند باید عرض کنم چون کبوتراش اکثرا قوم و خویش هستند یا ژن مشترک از یک نروماده دارند اینجوری میشه.راهش اینه باید هرجفت و یکیشونو عوض کنه وگرنه راهی نداره

علی یکشنبه 10 فروردین‌ماه سال 1399 ساعت 06:14 ب.ظ

سلام به همه
دوستان یه سوال اگه می شه جواب بدین
من دوتا کبوتر جدید از همسایه خودمون خریدم و خیلی به هم نزدیک هستیم هر وقت کبوتر هارا ول می کنم یه راست می رن خونه اون منم می رم ازش می گیرم دوباره می شه بگید چجوری جلدش کنم اونجا نره دیگه بیاد خونه خودم ممنون از شما

سلام راهی ندارد

علی.پ دوشنبه 14 مرداد‌ماه سال 1398 ساعت 01:18 ب.ظ

بهشون سولفادین ۷ روز بده.
باعرض سلام و ارادت زیاد: دستور دادین به کبوتر این رو بدم فقط یادم رفت عرض کنم الان جوجه چند روزه داره؟
باید هنوز هم بدم یا خیر؟
خیلی خواندم در مورده سولفادین من یکی از ادمهای هستم که خونه کبوترهام مثل خونه خودمون خیلی پاکیزه هست و رسیدگی کامل انجام میشه چرا باید این بیماری رو بگیره از کثیفی نشعت میگیره؟

سلام،
بله میتونی بدی.
این پروتوزوآ در بدنشون‌وجود دارد

علی.پ یکشنبه 13 مرداد‌ماه سال 1398 ساعت 02:05 ق.ظ

سلام عرض ادب.
ببخشید قلم کردن یعنی چی؟
کبوتری که کامل بهش میرسن از همه لحاظ، چرا فضله کامل بزرگ لوله شده، نه آبکی ولی یکم اولش سفیده بقیش مثلا 6سانت لوله شکل محکم سبز رنگه؟
همه کار هم میکنم از دانه کامل.تا آمپول. تاقطره. مولتی ویتامین. حب سیر در آب. دانه شسته شده که بهش یه قاشق پودر سیر و زردچوبه زده شده.عرق کاسنی و...

سلام،
قلم کردن یعنی قیچی کردن پرهای انداخته نشده جوجه کبوتر بعد از بازی قرص کردن‌
بهشون سولفادین ۷ روز بده

جلال چهارشنبه 2 مرداد‌ماه سال 1398 ساعت 07:27 ب.ظ https://darmangiah.com

سلام

منظور شما کبوتری هست که کهنه (به زبان مشهدی میشه همون جلد شما تهرانی ها) هست کشیدن پراش درست نیست اگر خوب متوجه شده باشم.

اما برای کبوتری که تازه خریدی و کهنه پشت بوم دیگه بوده پس باید چیکار کرد؟ بستن پرها که هم آسیب میزنه هم مطمئنی نیست، قیچی کردن هم که باعث در نیومده پرها تا زمانیکه بکشی میشه. پس چه باید کرد؟

سلام این مقالات مربوط به کبوتربلندپرواز ایرانی است. من درمورد کبوترهای مشهدی اطلاع ندارم

یونس شاه منصوری پنج‌شنبه 22 فروردین‌ماه سال 1398 ساعت 10:32 ق.ظ

درود بر شما .ممنون از اطلاعات خوبتون. من معلم هستم. سالها پیش کبوتر داشتم چندین بار به دلیل یا دزدی یا جونور از دست می دادمشون. چند سال پیش چندتا کبوتر یادگاری از یکی از شاگردانم به من رسید.و تو اونها کم کم جوجه گرفتم و پروندم که ساعت های خوبی هم اوردند ولی دو ساله که 90 درصد جوجه ها میمیرن.صحیح و سالم هستند و چینه دانشون هم پره ولی یک در یک میمیرن. اگه امکان داره راهنمایی بفرمایید .
با تشکر و سپاس

سلام، ممنون از شما
این امر دلایل زیادی دارد. به راحتی نمی‌شود نظر داد. بهترین کار بردن یک‌ جنازه برای آزمایش و کالبد شکافی است

مسعودازرشت دوشنبه 19 فروردین‌ماه سال 1398 ساعت 01:28 ق.ظ

سلام به آقاضیااستاد وعزیزدلم...
دادن پوست تخم مرغ تمیز به کبکی تاسیری به رشدبهتر و استحکام پرهاداره
باتشکر.

سلام پوست تخم مرغ کلسیم خوبی دارد ولی فقط کلسیم برای پرسازی نیست. انواع پروتیین ها و آمینواسید ها نیز مهمند.
پوست تخم مرغ را بجوشانید

حمید پنج‌شنبه 19 مهر‌ماه سال 1397 ساعت 09:04 ب.ظ

سلام و عرض ادب
تجارب تان واقعا ارزنده است.
همیشه زنده و پاینده باشید.
من تازه می خوام کبوتر داری را شروع کنم البته بطور علمی و تئوری بلدم ولی عملی تا حدودی ...
به نظر شما از کدام نوع نژاد کبوتر شروع کنم؟
پرشی یا پلاکی؟
اگه میشه معایب هر کدام را بصورت مختصر بیان کنید.
ارادتمند

سلام، هر کدام که مورد علاقه شماست. هر دو‌خوب هستند.

رسول سه‌شنبه 2 مرداد‌ماه سال 1397 ساعت 03:10 ب.ظ

سلام حمید خان خوبی خوشی مرد همیشه فعال در زمینه اینکه همه کبوتر خوب نگهداری کنند درود

سلام
لطف داری رسول نازنین. فقط به عشق دوستانی مثل خودت . دمت گرم.

محمدرضا پنج‌شنبه 23 فروردین‌ماه سال 1397 ساعت 11:33 ق.ظ

سلام.
اگه کانال تلگرامی دارید منم عضو کنید یا برام یک پیام بفرستید چنتا سوال خدمت شریفتون دارم.
ممنون

@hamidzia
Kabotarepareshi1@

عماد پنج‌شنبه 27 مهر‌ماه سال 1396 ساعت 02:01 ب.ظ

سلام
چقدر خوبه که همچنان پایدار هستید !
خدا پشت و پناهتون باشه ...

درود بر شما. متشکرم از شما

فردین دوشنبه 12 تیر‌ماه سال 1396 ساعت 08:59 ب.ظ

سلام و تشکر بابت پاسخگویی به سوالات.
چرا بایستی یک جوجه را قلم کرد؟مگر شاهپرهایی که رشدشان کامل شده و خشک شده اند انرژی و کالری میسوزانند که باید قیچی شوند؟اگر علت قیچی کردن این است که جوجه پرواز نکند و تحرک کمتری داشته باشد که در اینصورت هم عضله سازی با فعالیت کردن صورت میگیرد و نیز تحرک باعث عدم تجمع چربی میشود. ممنون میشوم کاملا تشریح کنید.

سلام،
اجباری برای قلم کردن نیست تا زمانی که شما کبوتر را بعد از بازی قرص کردن نمیپرانید

سیاوش دوشنبه 8 خرداد‌ماه سال 1396 ساعت 10:50 ب.ظ http://s

سلم اقا حمید، در مورد کبک کردن که فرمودید سنت قدیمی و غلطی است،پس جوجه که بازی شا صاف کرد، میگن باید کبک ش کنی تا ساعت اصلی شا بیارد ، باید چکار کرد

سلام سیاوش جان.
به ان میگویند قلم کردن. قلم کردن از نظر ما ایرادی ندارد.

عیسی جمعه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1396 ساعت 09:07 ق.ظ

سلام خدمت استاد گرامی
درست گفته نظامی :
کم گوی و گزیده گوی چون دُر تا ز اندک تو جهان شود پُر
اما نگفته چند ماه چند ماه یاد از دوستات نکنید.
خوشحال می شیم وبلاگ فعال تر کنید.

سلام.
خخخخخ. چشم حتمأ

امید سه‌شنبه 5 اردیبهشت‌ماه سال 1396 ساعت 01:53 ق.ظ

سلام حمیدجان ماشالله به وفات رفیق. هنوز چراغ وبلاگت روشنه.دمت گرم

درود،
بله امید جان. چرا خاموشش کنم. اطلاعات بایگانی شده است و‌هنوز دوستان سوال میپرسند

HAMID جمعه 1 اردیبهشت‌ماه سال 1396 ساعت 03:48 ب.ظ

باسلام و تبریک سال نو خدمت شما و عرض تشکر

درود بر شما. آرزوی متقابل

میثم یکشنبه 6 فروردین‌ماه سال 1396 ساعت 11:59 ق.ظ

سلام .
برنامه ثبت و ساماندهی جوجه کشی رو میخوام
لطفا لینک دانلود رو برام بزارید

سلام مراحل را کامل انجام بدهید نصب می‌شود

میثم شنبه 5 فروردین‌ماه سال 1396 ساعت 09:43 ق.ظ

سلام
سال نو مبارک
تحلیل جالبی بود ... ولی جا انداختنش تو این شرایط سنتی خیلی سخته
مقاله ای راجع به راهکار و رسیدن به نتیجه در زمانی کوتاه رو لطفا بنویسید

سلام میثم جان، سال نوی شما هم مبارک.
متوجه درخواستتون نشدم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد