کبوتر ایرانی‌ در کانادا

اصول علمی پرورش و مدیریت کبوتر بلندپرواز ایرانی

کبوتر ایرانی‌ در کانادا

اصول علمی پرورش و مدیریت کبوتر بلندپرواز ایرانی

تبریک سال نو



درود بر دوستان و یاران گرامی،


بنده از طرف حسین عزیز و خودم ضمن عرض تبریک حلول سال نو و این عید باستانی ایرانی، امیدوارم که در هر نقطه این کره خاکی هستید موفق و مؤید باشید و سال ۱۳۹۴ را به بهترین نحو آغاز کرده و به پایان برسانید و امیدوارم که سال آینده برایتان پربار تر از سال قبل باشد و به خواسته هایتان برسید.


در ضمن از همین جا به تک تک وبلاگ نویسان عزیز نیز این سال جدید را تبریک میگویم و از آنها پیشاپیش عدر خواهی میکنم که نتوانستم در وبلاگهای پربارشان به خدمت برسم و ادای احترام بنمایم. 


پروز و سر بلند باشید،


کوچک شما،





نظرات 33 + ارسال نظر
حسین از خرمشهر یکشنبه 17 مرداد‌ماه سال 1395 ساعت 10:50 ب.ظ

با سلام و احترام به همه دوستان بزرگوار

پنج ماه از سال گذشته و مناسبتى نداره که سال نو رو تبریک بگم، اما آرزو دارم که ماهها و سالهاى بهتر و بهترى داشته باشید.
آقا حمید، دستت درد نکنه و خسته نباشى. به روز نگه داشتن این مجموعه واقعاً وقت گیر و هزینه بر هست و شما کماکان دارید ادامه میدید. مطالب همگى آموزنده و راهنما هستن، و این نشان از هدفمندى و درایت شما داره. دوست دارم بدانید که این تلاش شما نتیجه دار بوده، من شخصاً از طریق زحمتهاى شما فهمیدم که کبوتر دارى یک علم هست و امیدوارم در محضر شما یاد بگیرم.
برایتان بهترینها رو آرزو دارم.
همینطور براى همگى دوستانى که با کامنتها و مقالات این مجموعه رو غنى تر کردن.
ارادتمند شما حسین

ﺩﺭﻭﺩ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﺣﺴﻴﻦ ﻋﺰﻳﺰ,
ﻟﻂﻒ ﺩاﺭﻳﺪ ﺷﻤﺎﻭ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺑﻪ ﻣﺎ ﻟﻂﻒ ﺩاﺷﺘﻴﺪ. ﺧﻮﺷﺤﺎﻟﻢ اﺯ اﻳﻨﻜﻪ ﺑﻪ ﻛﺒﻮﺗﺮﺩاﺭﻱ ﺑﺼﻮﺭﺕ ﻋﻠﻤﻲ ﻧﮕﺎﻩ ﻣﻴﻜﻨﻴﺪ و ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺑﻬﺘﺮ ﻛﺮﺩﻧﺶ ﻫﺴﺘﻴﺪ.

ﭘﻴﺮﻭﺯ و ﺳﺮﺑﻠﻨﺪ ﺑﺎﺷﻴﺪ

علی شنبه 8 خرداد‌ماه سال 1395 ساعت 11:28 ق.ظ

سلام
بعضی از جوجه کبوترهام در اولین پرش کمتر از دو دقیقه مایه گیر می شن و از چشم می اوفتن و بر نمی گردن . اصلا نمی تونم بوم و بهشون یا بدم حتی گشنه هم که هستن بازم مایه گیر می شن . چطور مهارشون کنم تا بوم قرص کنن

ﺳﻼﻡ,
اﻭﻝ اﺯ ﻫﻤﻪ ﺑﮕﺬاﺭﻳﺪ ﭼﻨﺪ ﭘﺮ ﺑﻴﺎﻧﺪاﺯﻧﺪ و ﺑﺎﻟﻎ ﺑﺸﻮﻧﺪ . ﺩﻭﻣﺎ ﺑﺮاﻱ ﭘﺮﺷﻬﺎﻱ اﻭﻟﻴﻪ ﭼﻨﺪ ﭘﺮ اﺯ ﭘﺮﻫﺎﻱ ﻣﻴﺎﻧﻪ ﻫﺮ ﻃﺮﻑ ﺭا ﺑﺒﻨﺪﻳﺪ ﺗﺎ ﻧﺘﻮاﻧﻨﺪ ﻣﺎﻳﻪ ﮔﻴﺮ ﺷﻮﻧﺪ. ﺑﻌﺪ اﺯ ﭼﻨﺪ ﺑﺎﺭ ﭘﺮﻳﺪﻥ ﻣﻴﺘﻮاﻧﻴﺪ ﺑﺎﺯ,ﻛﻨﻴﺪ

پژمان دوشنبه 23 فروردین‌ماه سال 1395 ساعت 10:16 ق.ظ

با سلام
مرسی از مطالب علمی و مفیدتان
من واقعا خیلی گیج شدم در مورد رنگ قرمز مغلوب و غالب اگه بیشتر توضیح بدید و با عکس هایی مثال بزنید که ما بیشتر با رنگ آنها آشنایی داریم شاید متوجه بشم.
در مورد رنگ دانه ها اینطور متوجه شدم که در هر صورت یکی از آن 3 تا رنگدانه می توانند غالب بشن و رنگ آمیزی کنند.
اما مثلا سیاه هایی که در پرهای حرومی خود رنگی مثل قهوه ای یا قرمزی ، دارن یا مثلا قرمزهایی که تیزه ها یا گاهن خال سیاه دارن اینها چطور رنگ آمیزی شدن یعنی این رنگدانه ها در جهش ژنتیکی ادقام شده اند. ؟ و یا در بعضی از کبوتران سوسکی بیشتر رنگ ها را در پرهای خود دارند.
و در مورد سفید های چشم سیاهی که فرمودید مشخص نیست چی رنگی دارن ، آیا یک سفید خال قرمز چشم سیاه هم جزو این دسته است ؟
یک سوال دیگه ام که دالم این بود که مثلا یک پشت قرمز چشم سیاه ممکن است از قهوه ای ها باشد؟ یا مثلا از قرمز ها باشد ؟و اگه قرمز است چطور بفهمیم که قرمز غالب است یا مغلوب؟
بازم کلی سوال دارم ولی فکر کنم پر حرفی کردم

ﺩﺭﻭﺩ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ,
ﭘﮋﻣﺎﻥ ﺟﺎﻥ ﺩﺭ ﻛﺒﻮﺗﺮﻫﺎﻱ ﻧﻘﺸﻲ ﺭﻧﻜﻲ ﻫﺴﺖ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﺳﺮﺥ . ﺷﻴﺮاﺯﻱ ﻳﺎ ﻣﺸﻬﺪﻱ. اﻳﻦ ﻫﻤﺎﻥ ﻗﺮﻣﺰ ﻣﻐﻠﻮﺑﻪ. ﻫﻤﻪ ﭘﺮﻫﺎ ﺳﺮﺧﻨﺪ ﺣﺘﻲ ﺩﻡ. ﺑﺎﻗﻲ ﻗﺮﻣﺰ ﻣﻌﻤﻮﻟﻲ ﻛﻪ ﻳﻜﻲ اﺯ ﺳﻪ ﺭﻧﮓ اﺻﻠﻲ اﺳﺖ ﻣﻴﺒﺎﺷﻨﺪ..
ﺭﻧﮕﺪاﻧﻪ ﻫﺎﻱ ﺳﻴﺎﻉ ﺩﺭ ﻗﺮﻣﺰ ﺗﺤﺖ ﺗﺎﺛﻴﺮ ﮊﻧﻬﺎﻱ ﺩﻳﮕﺮ ﻛﻪ ﺑﺎ ﮊﻥ ﺭﻧﮓ ﻫﻤﻜﺎﺭﻱ ﻣﻴﻜﻨﻨﺪ ﺑﻮﺟﻮﺩ ﻣﻲ ﺁﻳﻨﺪ. اﻳﻨﻂﻮﺭ ﺩﺭ ﻧﻆﺮ ﺑﮕﻴﺮﻳﺪ ﻳﻚ ﺧﻄ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻛﺎﺭﺧﺎﻧﻪ اﻱ ﻓﻘﻄ ﺳﻪ ﺭﻧﮓ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﻴﻜﻨﺪ ﺑﻌﺪ ﺩﺭ ﻣﺮﺣﻠﻪ اﻱ ﻛﺎﻣﻼ ﻣﺠﺰا ﺭﻧﻜﻬﺎﻱ ﺳﻴﺎﻩ ﻳﺎ ﺳﻔﻴﺪ و ﻳﺎ ﺣﺘﻲ ﺳﺮﻭﺭ ﺑﻪ اﻥ اﺿﺎﻓﻪ ﻣﻴﮕﺮﺩﺩ. اﻳﻦ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺑﺎ ﻣﺮﺣﻠﻪ اﻭﻝ ﻛﺎﺭﻱ ﻧﺪاﺭﺩ اﻣﺎ ﺁﻧﺮا ﺗﺤﺖ ﺗﺎﺛﻴﺮ ﻗﺮاﺭ ﻣﻴﺪﻫد.ﻳﻌﻨﻲ ﻳﻚ ﺟﻬﺶ ﭘﻴﺸﺮﻓﺘﻪ ﺗﺮ اﺯ اﻭﻟﻲ.
ﺳﻔﻴﺪﻫﺎﻱ ﺧﺎﻝ ﻗﺮﻣﺰ ﻣﺴﻠﻤﻞ ﺑﺪﻟﻴﻞ ﺧﺎﻝ ﻗﺮﻣﺰﺷﺎﻥ ﻣﻴﺘﻮاﻥ ﻓﻬﻤﻴﺪ ﻛﻪ اﺳﺎﺳﺎ ﻗﺮﻣﺰ ﻫﺴﺘﻨﺪ . ﭘﺲ ﺧﻴﺮ ﺟﺰﻭ اﻳﻦ ﺩﺳﺘﻪ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ.
ﺗﻨﻬﺎ ﺭاﻩ ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ و ﺗﺸﺨﻴﺺ ﻗﺮﻣﺮ ﻣﻐﻠﻮﺏ اﺯ ﻏﺎﻟﺐ ﻫﻤﺎﻥ ﺗﺠﺮﺑﻪ اﺳﺖ. ﺷﻤﺎ ﺑﺎﻳﺪ ﻛﺎﻣﻼ ﺑﺎ ﺁﻧﻬﺎ ﺁﺷﻨﺎ ﺷﻮﻳﺪ ﺗﺎ ﺑﺘﻮاﻧﻴﺪ اﺯ ﻫﻤﺪﻳﮕﺰ ﺗﺸﺨﻴﺼﺸﺎﻥ ﺑﺪﻫﻴﺪ.
ﺑﻨﺎﺑﺮﻳﻦ اﮔﺮ ﭘﺸﺖ ﻗﺮﻣﺰ ﺷﻤﺎ ﺳﺮﺥ ﻣﻐﻠﻮﺏ ﺑﺎﺷﺪ ﻳﺎ ﻓﻬﻮﻩ اﻱ ﺑﺎﺷﺪ. ﻓﻘﻄ ﺑﺎ ﺗﺒﺤﺮ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺗﺸﺨﻴﺺ ﺩاﺩﻩ ﻣﺒﺸﻮﻧﺪ.
اﮔﺮ ﺷﻤﺎ ﻋﻜﺴﻬﺎﻳﻲ اﺯ اﻳﻦ ﻛﺒﻮﺗﺮﻫﺎ ﺑﺪﻫﻴﺪ, ﺷﺎﻳﺪ ﻣﻦ ﺑﺘﻮاﻧﻢ ﻛﻤﻜﺘﺎﻥ ﻛﻨﻢ و ﺭاﺣﺘﺘﺮ ﺗﻮﺿﻴﺢ ﺑﺪﻫﻢ.
ﻣﻮﻓﻖ ﺑﺎﺷﻴﺪ

غییاثوند،کبوتررشت جمعه 28 اسفند‌ماه سال 1394 ساعت 12:57 ب.ظ http://toghi94.mihanblog.com

سلام... تقریبا سال به اخر رسیده واز ما خداحافظی می کند ودرست مانند دیروز که رفت وما دیگر او را پیدا نخواهیم کرد سال 94 هم می رود وبرای همیشه بایگانی می شود با این تفاوت که یک سال بر سن ما افزوده شد وبسیاری از بدی خوبی زشتی وزیبایی را به انباره خاطرات ما اضافه کرد وچند روز دیگر سال نو می شود وروز از نو ، لیک امید دارم سال 95 برای شما بهترین سال باشد وهیچ خاطری که انباره حافظه شما را مکدر کند نباشد این دعای من برای شما ست ، موفق وموید باشید...

ﺳﻼﻡ,
ﻣﻤﻨﻮﻥ اﺯ,ﺷﻤﺎ ﺩﻭﺳﺖ ﻋﺰﻳﺰ. ﻣﻦ ﻫﻢ ﺁﺭﺯﻭﻱ ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ ﺑﺮاﻱ ﺷﻤﺎ و ﺧﺎﻧﻮاﺩﻩ ﻣﺤﺘﺮﻡ ﺩاﺭﻡ.
ﭘﻴﺮﻭﺯ,ﺑﺎﺷﻴﺪ.

مصطفی یکشنبه 11 بهمن‌ماه سال 1394 ساعت 12:14 ب.ظ

با درود

سپاس از اینکه پر حوصله و در کمترین زمان ممکن پاسخهایی روشن دادید
و من هم که به سبک دانش آموزان که چه خوب با دو سوال دوباره برگشتم

1- مربوط به سوالات قبل: اشاره داشتید که : " ﭘﺮﻧﺪﻩ ﻧﺎﺭاﺣﺘﻲ ﺗﻨﻔﺴﻲ ﺩاﺭﺩ.ﺁﺳﻢ. ﻋﻔﻮﻧﺖ ﺭﻳﻮﻱ. ﺷﭙﺸﻬﺎﻱ ﺭﻳﻮﻱ ﻫﻤﻪ ﻋﻼﻳﻢ ﻳﻜﺴﺎﻥ ﺩاﺭﻧﺪ. " درمان دارویی هم اگر فایده می کند راهنمایی کنید.. دیگه اینکه " سینه خشک "!!! دقیق بگم جایی که استخوان " Keel " هست و همینجاست! اصولن اگه بتونید مولتی ویتامین مخصوص کبوتر یا چیزی جهت تقویت معرفی کنید به پاسخ مورد نظر برسیم.

سوال تازه:

2- کبوتر هایی داشتم و دارم که تخم نمی کنند و دقیقن پس از تزریق دارو چنین شده اند ( البته بگم کار من نبوده! هاهاها ) مثلن ماده یی هست الان که جای تزریق چند تا هست رو بدنش و موارد مشابه و چه بد!!! علت از تخم رفتن تو این مورد چیه ؟ و راهکاری هست براش اصولن ؟

تپنده باشید

ﺩﺭﻭﺩ
ﻣﺼﻂﻔﻲ ﺟﺎﻥ, ﭼﻮﻥ ﻣﻦ اﻳﺮاﻥ ﻧﻴﺴﺘﻢ اﺯ ﺩﻫﺮﻭﻫﺎﻱ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺧﺒﺮﻱ ﻧﺪاﺭﻡ. و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﭼﻮﻥ ﻛﺒﻮﺗﺮ ﻫﺎﻱ ﺳﻤﺎ ﺭا ﻧﺪﻳﺪﻡ و ﺩﻛﺘﺮ ﻫﻢﻧﻴﺴﺘﻢ ﻧﻤﻴﺘﻮﻧﻢ ﺩﻗﻴﻘﺎ ﺑﮕﻢ ﻛﺪﻭﻡ ﻣﺸﻜﻞ ﺭا ﺩاﺭﻧﺪ. ﻓﻘﻄ اﺯ ﮔﺮﺩ و ﺧﺎﻙ ﭘﺮ ﭘﺮﻧﺪﻩ ﺩﻭﺭﻱ ﻛﻨﻴﺪ ﻛﻪ ﺷﺪﻳﺪا ﻣﺮﻳﻀﺸﻮﻥ ﻣﻴﻜﻨﻪ.
ﺳﻴﻨﻪ ﺧﺸﻚ ﭘﺲ ﻣﻨﻆﻮﺭﺗﻮﻥ ﻻﻏﺮﻳﻪ. اﮔﻪ ﺗﻐﺬﻳﻪ ﺧﻮﺏ ﺑﺎﺷﻪ ﭘﺲ ﻣﺮﻳﻀﻲ ﻳﺎ اﻧﮕﻞ ﺩاﺭﻧﺪ. اﻭﻝ اﻧﮕﻠﺰﺩاﻳﻲ ﻛﻨﻴﺪ ﺑﻌﺪ اﮔﻪ ﺑﻬﺘﺮ ﻧﺸﺪﻧﺪ ﺑﻪ ﺩﻛﺘﺮ ﻧﺸﻮﻥ ﺑﺪﺑﺪ.
ﭼﻲ ﺗﺰﺭﻳﻖ ﺷﺪﻩ ﺑﻬﺸﻮﻥ? اﮔﺮ اﻧﺘﻲ ﺑﻴﻮﺗﻴﻚ ﺑﻮﺩﻩ ﺑﺎﺷﻪ, ﻋﻘﻴﻢ ﺷﺪﻩ اﻧﺪ. ﺩﺭ ﻣﻮاﺭﺩ ﺩﻳﮕﻪ اﻃﻼﻋﻲ ﻧﺪاﺭﻡ.

مصطفی چهارشنبه 7 بهمن‌ماه سال 1394 ساعت 04:27 ق.ظ

با درود
نخست یک سپاس بلند بالا برای همه یِ آنچه میسر کرده اید و در اختیار گذاشته اید برای آگاهی و بالا بردن سطح حیوون ( عشق ) بازی...

چند سوال : ( که واقعن شاید از حوصله شما خارج باشه چون طولانی ان )

1- ماده یی دارم که تقریبن از تخم رفته و البته جناقش هم متورم هست / جفت زدم تخم کرد اما برای سری دوم نتونست و فقط در اصطلاح پشت تخم نشون میداد و تو کاسه می خوابید ... جداش کردم تا دو ماه ..جفت زدم الان یک تخم کرده که کمی بد شکله اما نطفه بسته .. دومی رو نکرد و پشت تخم نشون میده اما کم تر از حد پیش الانم رو تخمه .. چه راهکاری دارید برای تقویت حیوون ؟ باید باز جدا بشه یا اینکه تخم جوجه شد و بذارم باز جفت بمونه؟ دارو یا ویتامین چطور ؟

2- یک نر هم دارم که شاید 5 تا 6 سالش باشه یا کمی بیشتر ( سرحال و با استایل ) تابحال هر چی جفت زدم نطفه نداشته / جدا هم کردم فایده نکرده ( 1 تا 2 ماه بی دارو و ویتامین ) ..راهکاری هست که بشه پیروی کرد و به نتیجه رسید؟

3-یک ماده دیگه هم دارم که از وقتی آوردمش با نرش حدود سه ماه تخم نکرده و فقط دوره یی تو کاسه می خوابه و البته به سبک اونچه بالا گفتم پشت تخم نشون نمیده یا دست کم خیلی کم شاید از رو جناق بشه فهمید شایدم اشتباه می کنم! این رو هم اگه راهکاری هست لطف می کنید راهنمایی کنید ؟

4- دو سوال با هم : نری دارم 4 تا 5 ساله پیشمه تا حدودی سنش بالاست اما سرحال و تازگی هم دو دهن جوجه رو خودش خوب بزرگ کرده و کلن روند خوبی داشته و داره ! اما از روز اول همیشه نوکش نیمه باز هست یعنی 4 تا 5 سال ... بیماری تنفسی یا چیزی از این دسته هست یا غیره چه باید کرد ؟ و اینکه حیوونام بعضن نشون میده که سینه هاشون خشک هست ( نه زیاد اما یکی دو تا بیشتر / مریضی نیست یا دست کم حاد نیست اگه باشه و همیشگی بوده ! ) به طور کل سرحالن اما بعضیا سینه شون خشکه دون یا ویتامین خاصی هست ؟ راهنمایی کنید

5- یک سوال جهت رعایت ریتم : من یک ذات سبز دارم که تو پراشون به اصطلاح ما " رش " سرخ هست یا تو سینه یا تو تیز بال که البته وقتی تو لک می رن دیگه نیست اما بعضیاشون تو سینه می مونه و راحت هم به چشم نمیاد ( دیدم نوعی سبزم هست که کلن سینه شون سرخ یا قهوه یی هست البته متفاوتن و سینه سوخته هم بهشون می گن ( عجب مشخصه یی ) ) یا کله سیاهی دارم که اونم ته پرای کله اش سرخ یا قهوه یی هست پراکنده ! و البته ذات سیاه آبادان هم که گاهن جوجه شکلاتی یا آهنی میدن! با علم به اینکه اگه اشتباه نگم و اونطور که گفته بودید در دسته بندی ژن رنگ و رنگ پر ها : سیز و سیاه جدا سرخ جدا و قهوه یی جدا چه جور میشه در جوجه های سیاه ها که گفتم یا سبزای خودم و کله سیاه این مسئله پیش میاد... توضیح مختصری بدهید

با سپاس از شما

ﺩﺭﻭﺩ ﻣﺼﻂﻔﻲ ﻋﺰﻳﺮ,
ﻣﻨﺸﻜﺮﻡ ﻛﻪ ﺳﻮاﻟﻬاﺗﻮﻥ ﺭا ﻛﺎﻣﻞ ﺑﻴﺎﻥ ﻛﺮﺩﻳﺪ ﺗﺎ ﺑﺸﻪ ﺑﻬﺸﻮﻥ ﺑﻬﺘﺮ ﭘﺎﺳﺦ ﺩاﺩ.
1-اﻳﻦ ﻣﺎﺩﻩ ﺷﻤﺎ ﻳﺎ ﺑﺪﻟﻴﻞ ﻛﻬﻮﻟﺖ و ﻳﺎ ﺗﺨﻢ ﻛﺮﺩﻥ ﺑﻴﺶ اﺯ ﺣﺪ ﺗﺨﻤﺪاﻧﻪ ﻫﺎﻳﺶ ﺭﻭﺑﻪ اﺗﻤﺎﻣﻪ. ﻛﺎﺭ ﺧﺎﺻﻲ ﻧﻤﺒﺸﻪ ﻛﺮﺩ ﻓﻘﻄ ﺑﮕﺬاﺭﻳﺪ ﺭﻭاﻝ ﻋﺎﺩﻱ ﭘﻴﺶ ﺑﺮﻭﺩ و ﺗﺨﻢ ﻛﻨﺪ. ﺑﺮ اﻱ ﺗﻘﻮﻳﺖ اﺯ ﻭﻳﺘﺎﻣﻴﻦ AD3E اﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻛﻨﻴﺪ و ﻳﻚ ﻫﻔﺘﻪ ﻗﺒﻞ اﺯ ﺟﻔﺖ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﻣﺠﺪﺩ ﺑﻤﻮﺕ ﺳﻪ ﺭﻭﺯ ﺭﻭﺯﻱ ﻳﻚ ﻗﻂﺮﻩ ﺗﻨﺘﻮﺭ ﻳﺪ ﺩاﺧﻞ ﺩﻫﺎﻧﺶ ﺑﺮﻳﺰﻳﺪ ﺗﺎ اﮔﺮ ﻣﻴﻜﺮﺑﻲ ﻭﺟﻮﺫ ﺩاﺭﺩ, ﻛﺸﺘﻪ و ﺿﺪ ﻋﻔﻮﻧﻲ ﻛﻨﺪ.
2- ﺭاﻩ ﺣﻞ ﺑﺎﻻ ﺩﺭﺻﻮﺭﺗﻲ ﻛﻪ اﺯ ﻧﻂﻔﻪ ﻧﺮﻓﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪﺑﺮاﻱ اﻳﻦ ﻧﺮ ﻧﻴﺰ ﻛﺎﺭﮔﺮ اﺳﺖ.
3- ﻣﺎﺩﻩ اﺳﺎﺳﺎ ﻛﺎﺭﺵ ﺳﺎﺧﺘﻦ ﺗﺨﻢ اﺳﺖ ﻳﻌﻨﻲ ﻣﺤﻴﻄ و ﺗﺨﻤﻚ. ﺑﻪ ﻧﻆﺮ ﻣﻦ ﻧﺮ اﻳﻦ ﻣاﺩﻩﻣﺸﻜﻞ ﺩاﺷﺘﻪ.
4- ﭘﺮﻧﺪﻩ ﻧﺎﺭاﺣﺘﻲ ﺗﻨﻔﺴﻲ ﺩاﺭﺩ.ﺁﺳﻢ. ﻋﻔﻮﻧﺖ ﺭﻳﻮﻱ. ﺷﭙﺸﻬﺎﻱ ﺭﻳﻮﻱ ﻫﻤﻪ ﻋﻼﻳﻢ ﻳﻜﺴﺎﻥ ﺩاﺭﻧﺪ. اﮔﺮ ﮔﻨﺠﻪ ﺗﺎﻥ ﻫﻮاﺧﻮﺭﺵ ﺧﻮﺏ ﻧﻴﺴﺖ. ﺣﺘﻤﺎ ﻣﺤﻠﻬﺎﻳﻲ ﺑﺮاﻱ ﺗﻌﺒﻴﻪ ﻫﻮا ﺗﻬﻴﻪ ﻛﻨﻴﺪ. ﮔﺮﺩ و ﺧﺎﻙ ﭘﺮﻫﺎﻱ ﻛﺒﻮﺗﺮاﻥ ﺑﻴﻤﺎﺭﻱ ﻫﺎﻱ ﺗﻨﻔﺴﻲ اﻳﺠﺎﺩ ﻣﻴﻜﻨﻨﺪ. ﻣﻨﻆﻮﺭﺗﺎﻥ ﺭا اﺯ,ﺳﻴﻨﻪ ﺧﺸﻚ ﻧﻔﻬﻤﻴﺪﻡ.
5-ﺳﻮاﻝ ﺧﻮﺑﻲ ﺑﻮﺩ. اﻭﻥ ﺳﻪ ﺭﻧﮓ ﺭﻧﮕﻬﺎﻱ اﺻﻠﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ. اﻣﺎ ﮊﻧﻬﺎﻱ ﺟﻬﺶ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﺟﺪﻳﺪ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﻧﻴﺰ اﻧﻬﺎ ﺭا ﺗﺤﺖ ﺗﺎﺛﻴﺮ ﻗﺮاﺭ ﻣﻴﺪﻫﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﺎﻋﺚ ﻣﻴﺸﻮﻧﺪ اﺯ ﺣﺎﻟﺖ ﻳﻜﺪﺳﺖ و ﻳﻜﻨﻮاﺧﺖ ﺧﺎﺭﺝ ﮔﺮﺩﻧﺪ. ﻣﺜﻼ ﺳﺮﺩﺭ ﺭا ﺩﺭ ﻧﻆﺮ ﺑﮕﻴﺮﻳﺪ. اﻳﻦ ﺭا ﺩﻳﮕﺮ ﻧﻪ ﺳﺒﺰ ﻧﻪ ﻗﺮﻣﺰ و ﻧﻪ ﻗﻬﻮﻩ اﻱ ﻣﻴﺘﻮاﻥ ﺧﻮاﻧﺪ. ﮊﻧﻬﺎﻱ ﻛﺒﻮﺗﺮﻫﺎﻱ ﺟﻨﻮﺑﻲ ﻧﻴﺰ اﺯ ﻫﻤﻴﻦ ﻧﻮﻋﻨﺪ. اﻳﻦ ﺗﻼﻗﻲ ﮊﻧﻬﺎﺳﺖ ﻛﻪ ﺭﻧﮕﻬﺎﻳﻲ ﺧﺎﺭﺝ اﺯ ﺳﻪ ﺭﻧﮓ اﺻﻠﻲ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﻴﻜﻨﺪ. اﻳﻨﻂﻮﺭ ﺩﺭ ﻧﻆﺮ ﺑﮕﻴﺮﻳﺪ ﻳﻚ ﻛﺎرﺧﺎﻧﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪﻱ ﻗﺪﻳﻤﻲ ﺩاﺭﻳﻢ ﻛﻪ ﻣﺤﺼﻮﻻﺗﺶ ﻓﻘﻄ ﺳﻪ ﺭﻧﮓ ﺩاﺭﻧﺪ. ﺑﻌﺪ اﺯ ﭼﻨﺪ ﺳﺎﻝ ﻳﻚ ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﺑﻪ ﺁﻥ اﺿﺎﻓﻪ ﻣﻴﻜﻨﻨﺪ ﻛﻪ ﻣﺜﻼ اﻳﻦ ﺭﻧﮕﻬﺎ ﺭا ﻗﺎﻃﻲ ﻳﺎ ﻛﻤﺮﻧﮓ و ﻳﺎ ﭘﺮ ﺭﻧﮓ ﻣﻴﻜﻨﺪ ﭘﺲ ﻣﺤﺼﻮﻝ ﺩﻳﮕﻪ ﺳﻪ ﺭﻧﮓ ﺳﺎﺩﻩ ﻧﻴﺴﺖ. ﺑﻠﻜﻪ ﻣﺘﻜﺎﻣﻞ ﺗﺮ و ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ اﺳﺖ. اﻣﺎ اﮔﺮ ﺑﻪ اﻭﻝ ﺧﻄ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﺑﺮﮔﺮﺩﻳﻢ ﺭﻧﮕﻬﺎﻱ اﺻﻠﻲ ﻫﻤﺎﻥ ﺳﻪ ﺭﻧﮓ ﻫﺴﺘﻨﺪ.
ﻣﻮﻓﻖ ﺑﺎﺷﻴﺪ

مهدی دوشنبه 5 بهمن‌ماه سال 1394 ساعت 08:43 ب.ظ

استاد عزیز آقا حمید پوزش می خواهم که وقت گرانبهای شما رو میگیرم
3 روز پیش یکی از ماده ها که از روی تخم بلند شد دیدم یکی از پاهاشو به سختی روی زمین میزاره با این تفسیر که کبوترای من توی جفت کن هستن و مزاحمی ندارن البته شب قبلش نصف شب که بهشون سر زدم دیدم یکی از تخماش بیرونه واس همین بلندش کردم و زیرشو صاف کردم که راحت بخوابه.والبته بدم روی تخم میخوابه معمولا تخم ها بیرون میمونن.و امروز به سختی راه میرفت؟ چطور میتونم کمکش کنم؟
ممنونم از راهنمای های خوب شما

ﺩﺭﻭﺩ ﻣﻬﺪﻱ ﺟﺎﻥ,
اﻳﻦ ﭘﺮﻧﺪﻩ ﺩﭼﺎﺭ ﺑﻴﻤﺎﺭﻱ ﺳﻠﻤﻮﻧﻼ ﺷﺪﻩ. ﺳﺮﻳﻌﺘﺮ اﺭ ﺑﻘﻴﻪ ﺩﻭﺭﺵ ﻛﻨﻴﺪ و ﮔﻨﺠﻪ ﻫﺎ ﺭا ﺿﺪ ﻋﻔﻮﻧﻲ ﻛﻨﻴﺪ. و اﺯ ﺩاﻣﭙﺰﺷﻚ ﻣﺘﺨﺼﺺ ﻃﻴﻮﺭ ﻛﻤﻚ ﺑﮕﻴﺮﻳﺪ. اﻳﻦ ﺑﻴﻤﺎﺭﻱ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻧﺎﻗﻞ و ﺧﻂﺮﻧﺎﻙ اﺳﺖ.

مهدی چهارشنبه 30 دی‌ماه سال 1394 ساعت 09:39 ب.ظ

حمید جان ممنون از پاسخ شما.
امروز یکی از کبوترام تخم گذاشت اما پوسته نداشت و نرم بود.چطور میتونم کمکش کنم؟

ﺳﻼﻡ,
ﺟﺪاﻳﺶ ﻛﻨﻴد و ﺑﺎ ﻛﻠﺴﻴﻢ ﻣﺎﻳﻊ ﺳﻪ ﺭﻭﺯ ﺩﺭ ﻫﻔﺘﻪ ﺑﻬﺶ ﺭﺳﻴﺪﮔﻲ ﻛﻨﻴﺪ و ﺑﻬﺎﺭ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺟﻔﺘﺶ ﻛﻨﻴﺪ

مهدی دوشنبه 28 دی‌ماه سال 1394 ساعت 11:41 ب.ظ

ممنونم آقا حمید بابت پاسخ دادن.
برادر امکانش هست که تخم کبوتر هدف رو که روزهای آخر متولد شدن جوجه است رو زیر حمالی که تازه تخم کرده گذاشت؟ میخوام بدونم این شیری که والدین به جوجه میدن بعد از گذشت 18 روز در بدنشون تولید میشه یا نه هر وقت ارده کنن میتونن غذا رو تبدیل به شیر کن؟
سوال بعدیم اینه که فضله کبوترام سبز تیره شده و ظاهرا هم حالشون خوبه البته امروز دیدم یکیشون که قبل از همه فضلش سبز شده بود به سختی فضله کرد.و همه جفت شدن و نزدیک تخم گذاریشون هست.حال آیا این بیماری از پرشت جوجه های که متولد بشن حواهد کاست؟و میدونم که بر اساس یک معیار مثل فضله سبز نمیتوان دارو تجویز کرد اما اگر یه داروی با طیف وسیع و نحوه مصرفش بعد از تخم گذاشتن بهم معرفی کنین ممنون میشم.

ﺩﺭﻭﺩ,
ﺧﻴﺮ اﻣﻜﺎﻧﺶ ﻧﻴﺴﺖ. ﻛﺒﻮﺗﺮ ﺑﺮ ﺧﻼﻑ اﻛﺜﺮ ﭘﺮﻧﺪﻩ ﻫﺎ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﻧﻮﺯاﺩ ﺷﻴﺮ ﺑﺪﻫﺪ ﻛﻪ اﻳﻦ ﺷﻴر ﺩﺭ ﻛﺒﻮﺗﺮﻫﺎﻱ ﺗﺎﺯﻩ ﺗﺨﻢ ﻛﺮﺩﻩ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﻧﻴﺴﺖ.
ﺑﺒﻤﺎﺭﻱ ﻛﺒﻮﺗﺮ ﺷﻤﺎ ﻛﺎﻛﺴﻴﺪﻳﻮﺳﻴﺰ اﺳﺖ. ﺩاﺭﻭﻱ ﺁﻣﭙﺮﻭﻟﻳﻮﻡ اﺳﺖ. ﺟﺎﻱ ﻛﺒﻮﺗﺮ ﺑﺎﻳﺪ ﻛﺎﻣﻼ ﺧﺸﻚ ﺑﺎﺷﺪ و ﻫﻔﺖ ﺭﻭﺯ اﻳﻦ ﺩاﺭﻭ ﺭا ﺑﺪﻫﻴﺪ ﺗﺎ ﻫﻤﻪ ﮔﻴﺮ ﻧﺸﺪﻩ.

مهدی یکشنبه 27 دی‌ماه سال 1394 ساعت 11:46 ب.ظ

با سلام خدمت حمید آقا مردی بسیار محترم و دوست داشتنی
یه سوال.شما میدونین دمای تخم کبوتر چند درجه است؟میخوام بدونم اگر زمانی یکبوتران به هر علتی از بین برن آیا امکانش هست که فضایی با همان درجه بدن کبوتر درست کرد؟ و نیز میتوان از همان روز اول کبوتر را با دست (سرنگ) تغذیه نمود؟ البته اینها با فرض نبودن کبوتر حمال است

ﺳﻼﻡ,
ﺩﻭﺳﺖ ﻋﺰﻳﺰ,ﻣﻬﺩﻱ ﺟﺎﻥ ﺩﻣﺎﻱ ﺑﺪﻥ ﭘﺮﻧﺪﻩ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﻛﺮﭼﻲ 39.5 ﺩﺭﺟﻪ اﺳﺖ. ﻣﺜﻞ ﻣﺮﻍ. ﺑﻠﻪ اﻣﻜﺎﻧﺶ ﻫﺴﺖ ﻛﻪ ﭼﻨﻴﻦ ﻓﻀﺎﻳﻲ ﺳﺎﺧﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺁﻥ ﻣﺎﺷﻴﻦ ﺟﻮﺟﻪ ﻛﺸﻲ ﻣﻴﮕﻮﻳﻨﺪ.ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﻣﻦ اﺯ ﻏﺬاﻳﻲ ﻛﻪ ﺟﺎﻳﮕﺰﻳﻦ ﺷﻴﺮ ﻭاﻟﺪﻳﻦ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﻲ اﻃﻼﻋﻢ. ﭘﺲ ﺗﺎ ﭼﻨﺪ ﺭﻭﺯاﻭﻝ اﮔﺮ ﺷﻴﺮ ﻭاﻟﺪﻳﻦ ﺑﻬﺸﺎﻥ ﻧﺮﺳﺪ ﻃﻠﻒ ﻣﻴﺸﻮﻧﺪ.

غیاثوند پنج‌شنبه 24 دی‌ماه سال 1394 ساعت 04:35 ب.ظ http://toghi94.mihanblog.com

باسلام وخداقوت ،بله متاسفانه وممنون از شما آقا حمید که تصحیح کردید
پاینده باشید

ﺧﻮاﻫﺶ ﻣﻴﻜﻨﻢ

غیاثوند چهارشنبه 23 دی‌ماه سال 1394 ساعت 10:41 ب.ظ http://togni94.mihanblog.com

باسلام خدمت آقا حمید استاد عزیز وتمام بازدید کنندگان این سایت خوب که از مطالب این دوست خوب کمال استفاده رامیبرند ،هدف سلامی بود به شما آقا حمید عزیز وبازدید کنندگان خوبتان
باخود گفتم جسارتی کنم واز این سایت استفاده کنم که هم از آقا حمید گل ودوست داشتنی وهم از بازدید کنندگان دعوت کنم به وبلاگ این حقیر تشریف بفرمایید برای داستان زیبا ی کبوتر ،ماشاالله مطالب در باره کبوتر در وبلاگها بسیارزیاد شده است ،که بسیار هم عالیست ،ادوستان نظری هم دارید بفرمایید خوشحال میشم ،
درپناه یگانه خدای مهربان محفوظ باشید .

ﺩﺭﻭﺩ اﺳﻤﺎﻋﻴﻞ ﺟﺎﻥ,
ﺭﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﻣﺎ و ﺩﺩﺳﺘﺎﻥ ﻟﻂﻒ ﺩاﺭﻳﺪ.
اﺩﺭﺱ ﻭﺑﻼﻛﺘﻮﻥ ﺭا ﮔﻮﻳﺎ اﺸﺘﺒﺎﻩ ﻧﻮﺷﺘﻴﺪ. ﻓﻜﺮ ﻛﻨﻢ اﻳﻦ ﺩﺭﺳﺘﺶ اﺳﺖ.
http://toghi94.mihanblog.com/

اسماعیل جمعه 27 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 02:41 ق.ظ http://togni94.mihanblog.com

باسلام وعرض ادب وخسته نباشید خدمت استاد گرامی آقاحمید عزیز ،اول از همه امیدوارم در کنار خانواده محترم سالم وسلامت باشید وپیشاپیش شب یلدارا به شما وتمام عزیزان تبریک عرض میکنم انشاالله درفصل سرد زمستان درکنارخانوادهتان کانونتان گرم باشد ،،،خواستم اولین کسی باشم که تبریک یلدا رو گفته باشم ،یلدا مبارک ، درپناه یگانه خدای مهربان ،خدانگهدار...

ﺳﻼﻡ اﺳﻤﺎﻋﻴﻞ ﺟﺎﻥ,
ﻣﻨﻬﻢ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺷﺐ ﻳﻟﺪا ﺭا ﺗﺒﺮﻳﻚ ﻣﻴﮕﻢ و ﺑﺮاﺗﻮﻥ ﺁﺭﺯﻭﻱ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﻣﻴﻜﻨﻢ. ﭘﻴﺮﻭﺯ ﺑﺎﺷﻴﺪ
ﻛﻮﭼﻚ ﺷﻤﺎ

منصور چهارشنبه 25 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 02:24 ب.ظ http://cici8111.blogfa.com/

با سلام و ادب خدمت همه دوستان بخصوص اقا حمید عزیز . امیدوارم هر کجای این کره خاکی هستید سلامت و خرم باشید . مدتها بود به فضای مجازی سر نزده بودم امروز یاد شما افتادم گفتم برای عرض سلام و ادب خدمت برسم . شاد و سربلند باشید

ﺩﺭﻭﺩ ﺑﺮ ﻣﻧﺼﻮﺭ ﻋﺰﻳﺰ,
ﻣﻤﻨﻮﻥ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻓﻜﺮ ﻣﺎ ﻫﺴﺘﻴﺪ. ﺩﻝ ﺑﻪ ﺩﻝ ﺭاﻩ ﺩاﺭﻩ. ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﻫﻤﻪ ﻣﺎﻥ ﺑﻪ ﻧﻮﻋﻲ ﺩﺭﮔﻴﺮ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻫﺴﺘﻴﻢ ﻛﻪ ﻭﻗﺖ ﺭا اﺯﻣﻮﻥ ﻣﻴﮕﻴﺮﻩ.
اﻣﻴﺪﻭاﺭﻡ ﻛﻪ ﭘﻴﺮﻭﺯ و ﺳﺮﺑﻠﻨﺪ ﺑﺎﺷﻴﺪ. اﺯ,ﻗﻮﻝ ﻣﻦ ﺑﻪ ﻋﻤﻮ ﺟﻬﺎﻥ و ﺩاﺩاﺵ ﻫﻢ ﺳﻼﻡ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﺑﺮﺳﺎﻧﻴﺪ.
ﻛﻮﭼﻚ ﺷﻤﺎ.

اسماعیل جمعه 6 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 10:07 ب.ظ http://togni94.mihanblog.com

سلام ودرود خدمت آقا حمید استاد گرامی ازاینکه از کلبه کوچک ما دیدن کردید خوشحالم کردید،
امیدوارم مطالبی که به اشتراک میزارم کمک کوچکی باشد به دوستان ،شاد وسربلند باشید

ﺳﻼﻡ اﺳﻤﺎﻋﻴﻞ ﻋﺰﻳﺰ,
ﻟﻂﻒ ﺩاﺭﻳﺪ ﺷﻤﺎ. ﻣﻮﻓﻖ ﺑﺎﺷﻴﺪ

اسماعیل پنج‌شنبه 5 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 05:16 ب.ظ http://togni94.mihanblog.com

باسلام خدمت تمام دوستان واست گرامی اگر امکان داره شما لینک هستید اگرما ذو لینک کنید باعث افتخاره شاد سلام باشید

ﺩﺭﻭﺩ,
اﺳﻤﺎﻋﻴﻞ ﺟﺎﻥ ﺑﺎﻋﺚ اﻓﺘﺨﺎﺭﻩ. ﭼﺸﻢ ﺣﺘﻤﺎ.

فردین یکشنبه 8 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 01:42 ب.ظ

با عرض سلام و تشکر بابت پاسخگویی به سوالات.کبوتر نری دارم که سر حال است و خوب هم غذا میخورد ولی سه نشانه از بیماریها را دارد: 1_اسهال آبکی شدید با رنگ سبز پررنگ 2_ کمرش مانند ماده ای که موقع تخم کردنش است کمی باد کرده. 3_ کمی هم سبک شده که ناشی از اسهال شدیدش است. از مترونیدازول و لوامیزول استفاده کرده ام ولی هنوز اسهال دارد.ممنون میشوم نام بیماری و راه درمانش را ذکر کنید.

درود،
تشکر از شما دوست عزیز.
اینطور که شواهد نشان میدهد کبوتر شما داری بیماری کاکسیدیوسیز است. این بیماری تک یاخته ای با Amprolium قابل کنترل است. این دارو را باید از دامپزشک تهیه کنید. در ضم نسعی کنید جایش را هم کاملا خشک نگه دارید. این بیماری نتیجه روطبت است.

سعید چهارشنبه 28 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 01:34 ب.ظ

سلام
دوست من این وبلاگ جدید طوقی
اگه دوست داشتی من با نام طوقی همدان لینک کنید
http://toghihamedan.blogfa.com

سلام سعید جان،
به جمع دوستان خوش آمدید. باعث افتخار ماست که بولاگ شمارا در لیست دوستان داشته باشیم. امیدوارم که ر آینده از مطالب خوبتان استفاده ببریم.
سربلند باشید
کوچک شما

علی از خلخال دوشنبه 15 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 11:50 ق.ظ http://poshdarka.blogfa.com/

اقا حمید عزیز سلام
در صورت امکان ما را با این ادرس لینک کرده و ادرس قبلی را پاک نمایید

ﺩﺭﻭﺩ ﺑﺮﺑﺮاﺩﺭ ﺧﻮﺑﻢ ﻋﻠﻲ ﻋﺰﻳﺮ,
ﺳﺮ ﭼﺸﻢ ﺣﺘﻤﺎ ﻫﻤﻴﻦ اﻻﻥ اﻧﺠﺎﻡ ﻣﻴﺪﻫﻢ. ﻣﻤﻨﻮﻥ ﻛﻪ اﻃﻼﻉ ﺩاﺩﻳﺪ.
ﻛﻮﭼﻚ ﺷﻤﺎ

کاظم سه‌شنبه 2 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 09:34 ب.ظ

باسلام مجدد مجدد
ببخشید پر حرفی میکنم . راستش من در مورد ژن نیمه غالب و نیمه معلوب چیزی نشنیده بودم و طرز ظهور و بروز اونا را نمیدونم به چه شکلی هست حالا کنجکاو شدم میرم یه کم در این باره هم یه مطالعه یی میکنم.
یه تجربه ای در عالم کبوترداری دارم بد نیست اینجا به اشتراک بگذارم. واقعیت اینه که من چندین سال قبل چندین کبوتر داشتم که به دلایلی مجبور شدم همشون را رد کنم برن بعد از مدتها یکی از اونها که یه ماده بود برگشت و رفت تو لونه سابقش . من هم کار به کارش نداشتم فقط اب و دانه بهش میدادم و از لونه هم بیرونش نمیاوردم تا مدتی گذشت و به قول ما این ماده خیلی مست شده بود. از طرفی بر حسب تصادف یکی از دوستان کهچند تایی کبوتر داشت یه روز یه جفت جوجه کبوتر که هنوز یه هفته ای بیشتر نداشتند برام اورد و گفت پدر مادرشون توسط گربه خورده شدند و اگر میخوای بیا اینا را برا خودت بزرگشون کن من هم گرفتمشون و بهشون دستی اب و دانه دادم و گذاشتمشون تو همون گنجه ای که اون ماده تنها بود نوبت بعدی که برگشتم به اونها دستی اب و دانه بدم چیزی دیدم که شاید باورش سخت باشه اون کبوتر ماده نوک زده بود تو سر جوجه دومی و جوجه اولی که نر بود را خودش غذا داده بود و همینطوری مدتی گذشت که اون جوجه توسط همون ماده کبوتر بزرگ شد و بعدها با هم جفت شدن. این تجربه را گفتم تا کسانی که در جوجه کشی از حمال استفاده میکننشاید با این روش بتونن برا جوجه هاشون از دایه هم استفاده کنن

سلام کاظم جان،
ممنون از به اشتراک گذاشتن تجربه تان.
پیروز و سربلند باشید.

کاظم یکشنبه 31 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 11:59 ب.ظ

با سلام مجدد
با توجه به مروری که بر مطالب داشتم که علامت سوال برام به وجود امد. در لابلای مطالب خیلی جاها دیدم توصیهشده که کبوتران کشیده را با کبوترای کوتاه جفت کنند که سایز متوسط بگیرن و همچنین اگر نوک کوتاه با نوک بلند جفت بشه نوک متوسط میده و ...
بت توجه به عملکرد ژنها اگر اشتباه نکنم دو ژن غالب و مغلوب داریم که ژن غالب به تنهایی میتونه خصوصیت خودش را بروز بده و ژن مغلوب برای بروزش نیاز به یه ژن مغلوب دیگه داره مثلا در انسان رنگ موی سیاه یه ژن غالبه و رنگ موی بور یه ژن مغلوب حالا اگه پدر موهاش سیاه باشه و مادر بور فررند موهاش سیاه میشه مگه اینکه پدر هم حامل ژن مغلوب بور باشه که این ژن مغلوب پدر در کنار ژن مادر قرار بگیره و فرزند بور بشه و برای بقیه خصوصیات هم به همین شکل . در کبوتر هم اگر ژن کاکل را به عنوان یه ژن مغلوب در نظر بگیریم یا هر دو جنس باید کاکلی باشند یا اگر یک جنس کاکل داشت جنس دیگر هم باید به صورت نهفته حامل ژن کاکل باشه. حالا اگر ما یک کبوتر کشیده با یه کبوتر کوتاه جفت کنیم چطور میشه که کبوتر متوسط میشه یا اگر کبوتر پربازی با کبوتر کم بازی جفت کنیم اگر ژن بازی یه ژن غالب باشه هیچ تضمینی وجود نداره که جوجه ها حتما کم بازی یا بازی متوسط داشته باشند چون اگر جوجه ژن بازی را از والد پر بازی به ارث برد یکه جوجه پر بازی خواهد شد و اگر از والد کم بازی به ارث برد کم بازی خواهد شد و برای بقیه صفات هم به همین شکل.

درود بر شما کاظم عزیز،
خوشحالم که مطالب را دنبال میکنید و سوالهایتان را میپرسید.
در مورد عملکرد ژنها انواع آنها به دو نوع ختم نمیشوند. غالب، مغلوب و نیمه غالب نیمه مغلوب(co-dominant) از انواع آنها هستند. بسیاری از ژنها از نوع نیمه غالب هستند. مثل رنگ پوست در انسان. وقتی که یک سیاه پوست با یک سفید پوست ازدواج میکند بچه ها ممکن است چند درجه روشن تر از سیاه و تیره تر از سفید شوند.
در مورد کبوتر ژنهایی را که ما برایمان مهم است و رویشان کار میکنیم اکثرا غالب و مغلوبند. اما خیلی از ژنها مثل همین طول بدن و یا پقدار پرپا میتوانند از نوع نیمه غالب باشند. در مورد بازی کبوتر یک کم مسئله متفاوت است. اگر شما کبوتری بازی دار را به کبوتری نسل در نسل بدون بازی(مثلا کبوترهای مسافتی را در نطر بگیرد) بزنید جوجه ها همه بدون بازی میشوند(ژن مغلوب). اما اگر کبوتر پر بازی را به کبوتر کم بازی بزنید، تعدادی به پر بازی و تعدادی کم بازی میشوند. یعنی به یکی از والدین کشیده میشوند. بنابرین با این روش اینطور وانمود میگردد که بازی را در نسل های بعدی کنترل کرده ایم. البته به شرط اینکه همه جوجه ها را امتحان کنیم و پر بازی ها را از چرخه خارج کنیم.

کاظم شنبه 30 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 09:19 ب.ظ

با سلام
من تمام مطالب سایتتون را مدتی هست که دارم می خوانم و با توجه به مطالب زیادی که در کتابهای روانشناسی رشد درباره ژنها و ... خوانده ام خیلی علاقه مند به ازمایش این مطالب شدم در حدود یک سال هست که چند کبوتر جمع اوری کرده ام و جوجه کشی از انها تا چند وقت قبل به شکل تصادفی بود و من زیاد دخالتی تو جفت شدنشان و جوجه دادنشان نداشتم ولی از وقتی که یک جفت سینه ای که دارم سه نسل جوجه دادن علاقه مند به ازمایش نظریات شما شدم چون این جفت سینه من هر دوشون سینه سیاه هستن ولی تو سه نسل جوجه کشی هر نوبت جوجه اول سینه قهوه ای و جوجه دوم سینه سیاه دراومدن و از یک جفت طوقی که نر طوق سرخ و ماده طوق زرد بود جوجه طوق سیاه دادند به همین خاطر من فهمیدم جدای از ظاهر این کبوترا از لحاظ ژنی خیلی چیزا برا نشون دادن دارند به همین خاطر علاقه مند شدم این نظریات شما را هم ازمایش کنم تا ببینم اخرش به کجا میرسم.
ممنون از مطالب علمیتان

درود،
من هم از شما دوست گرامی به خاطر دنبال کردن این مطالب جدا تشکر میکنم و براتون آرزوی موفقیت دارم.
لطفا نتایج کارتان را با ما به اشتراک بگذارید.
پیروز و سربلند باشید.

محمد از قم سه‌شنبه 5 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 07:54 ب.ظ http://qomp.ir

حمید عزیز سلام
امیدوارم سلامت باشید با امید صحبت شما بود امیدوارم در کنار خانواده ایام بکارتان باشد
با سپاس

درود بر محمد عزیز،
سرافرازمون فرمودید برادر. ما همیشه جویای احوال شما از دوستان هستیم مخصوصا امید جان که جای خاصی مثل خود شما تو قلب ما داره.
منهم امیدوارم که شما هم همیشه در کنار خانواده پیروز و موئد باشید.
به امید دیدار

محسن شنبه 26 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 05:56 ب.ظ

سلام.وقت بخیر
متشکرم از صداقت حسین.بدرود

سلام،
منهم از شما تشکر میکنم.

حسین - اص یکشنبه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 09:58 ق.ظ

سلام خدمت همه دوستان عزیز
بابت اینکه مدتی در فضای مجازی حضور نداشتم از دوستان پوزش میطلبم. متاسفانه مدتی است به دلایل شخصی فرصت کافی جهت نوشتن مطلب جدید و حتی مطالعه وبلاگها ندارم.
محسن جان آن کبوتر قطعا شب نشسته و صبح زود مجددا بلند شده و چند ساعتی پریده. در فصل پاییز یا زمستان بوده و در فصول سرد برای کبوتران پرشی بعد از چند جلسه پرش انتظار این گونه اتفاقات می رود.

علی دوشنبه 31 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 08:04 ق.ظ http://کبوترما

سلام و درود.:

درود بر شما،

یاشار یکشنبه 23 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 09:15 ق.ظ http://kabutar-t.blogfa.com

آقا حمید سلام و وقت بخیر
آقا بنده نیز به نوبه خودم سال نو را به شما و خانواده محترم تبریگ گفته و آرزوی سالی توام با خوشی و سلامتی و برکت روز افزون را دارم و هر جا که باشی همیشه پیروز و سربلند باشی [قلب]

سلام یاشار جان،
از شما دوست گرامی متشکرم . پیروز و سربلند باشید.

مهدی.تک پر یکشنبه 16 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 11:41 ب.ظ

با عرض سلام و ادب و تبریک برای سال جدید خدمت اساتید محترم و دوستان باصفا و با محبت خودم حمید آقا و حسین جان. و ارزوی سالی پر خیر و برکت برای شما و خانواده محترمتان.
زندگیتان همیشه سبز ،بامتان سرسبز

دورد برشما مهدی جان،
منهم به شما این سال جدید را تبریک میگم و براتون آرزوی بهترین ها را دارم.

محسن شنبه 15 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 11:03 ب.ظ

با سلام و درود بر شما دوستان و با آرزوی سلامتی برای شما در سال نو.
حسین آقا در مورد پرشت کبوتران خود گفتند مورد بوده کبوتری شب بالا مونده و فردا صبح هم تا 10 پریده.
حسین جان این کبوتر شب نشسته؟یا نه تمام شب پرواز میکرده؟
در چه فصلی؟ و آیا این یک بار اتفاق افتاده؟ به طور مستمرر چطور؟

عادل دوشنبه 3 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 11:53 ب.ظ

بادرود خدمت استاد عزیز اقا حمید سال نو خدمت شما وسایر بازدیدکنندگان گرامی تبریک عرض می کنم امیدوارم سالی سراسر موفقیت وسلامتی داشته باشید ارادتمند

درود عادل جان،

متشکرم دوست عزیز. منهم به شما سال نو را تبریک میگم و براتون آرزوی متقابل دارم.

به امید دیدار.

کوچک شما

کبوتران پرشی رشت (بهروز ) یکشنبه 2 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 12:17 ب.ظ http://simorghrasht.blogfa.com/

با سلام و عرض ادب خدمت شما
فرا رسیدن سال نو را خدمت شما بزرگواران تبریک عرض می کنم و امیدوارم سالی پر از موفقیت و بهروزی در پیش رو داشته باشید .

علی محمدزاده یکشنبه 2 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 12:02 ب.ظ http://کبوترما

درود بر شما . امید وارم سال جدید سالی همراه با سلامتی وشادی برای شما وهمه مردم عزیز کشورم باشه

سعیداز کهنوج شنبه 1 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 04:01 ب.ظ

با سلام

من هم سال نو را به شما عزیزان تبریک میگویم امیدوارم سالی پر برکت داشته باشید ودرتمام مراحل زندگی موفق باشید



سعید از کهنوج

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد