کبوتر ایرانی‌ در کانادا

اصول علمی پرورش و مدیریت کبوتر بلندپرواز ایرانی

کبوتر ایرانی‌ در کانادا

اصول علمی پرورش و مدیریت کبوتر بلندپرواز ایرانی

نقش پا در خنک کردن کبوتر پرشی مسابقه






سلام و عرض ادب خدمت سروران گرامی،


امروز در خدمتتان هستیم با مقاله کوتاه و مفیدی از حسین عزیز. در این مقاله ایشان یک نگاه گذار به پاهای کبوتر و نقش آنها در پرواز کبوتر دارد. ضمن تشکر از ایشان به خاطر زحمت این مقاله، از دوستانی که در این ضمینه هر گونه اطلاعاتی دارند خواهش میکنم پا پیش گذاشته و اطلاعاتشان را به اشتراک بگذارند تا بتوانیم با بحث و بررسی به نتایج بهتری برسیم.


                                                **********


همانطور که می دانید در اثر فعالیت ورزشی و سوخت و ساز و همچنین اصطکاک ماهیچه ها و عضلات، گرما در بدن ایجاد می شود. هر جانداری برای ادامه فعالیت خود (و حتی برای ادامه بقا) نیاز دارد که این گرما را از بدن دفع و دمای بدنش را کنترل کند. اگر جاندار قادر به کنترل دمای بدنش نباشد فعالیتش به ناچار متوقف می گردد. مثلا یک دونده دوی استقامت اگر آب بدنش بسیار کم شود و نتواند تعریق کند و خنک شود دمای بدنش بالا می رود، داغ می کند و مجبور می شود توقف کند. یک مثال دیگر: یوزپلنگ یکی از سریعترین دوندگان است. اما مدت دویدنش نهایتا 30 ثانیه است چون چنین تحرک شدیدی در ماهیچه ها چنان گرمایی ایجاد می کند که برای دفع کردنش باید بعد از 30 ثانیه توقف کند و خود را خنک کند.

خب موضوع بحث ما کبوتر پرشی است. کبوتر بر خلاف انسان و پستانداران سیستم تعریق از پوست ندارد. چون بدنش پوشیده از پر است و پر هم به نوعی عایق گرمایی است برای محافظت کبوتر از سرما در فصول سرد. کبوتر طبق یک سری تحقیقات از طریق:

1- پاها

2- سر و کله و دهان (باز کردن منقار و تبخیر از مخاط خیس گلویش)
3- بالها (به خصوص قسمتی که به سینه وصل می شود)

گرما را دفع می کند. عمده گرمای تولید شده حین پرواز توسط همین سه قسمت از بدن خارج می شود.

خب این بحث چه اهمیتی دارد؟ آیا این موضوع کاربردی هم دارد؟ آیا این مبحث مفید و کاربردی و عملی هست یا یک موضوع نظری است؟

پاسخ: قطعا کاربردی است! توضیح آن به این صورت است که آن چیزی که در گرمای تیرماه کبوتر را وادار به فرود می کند گرمای بیش از حد هوا و دهیدراته (بی آب) شدن بدن کبوتر و بالا رفتن بیش از حد دمای بدنش است. در واقع این کبوتران بیشتر به خاطر تشنگی فرود می آیند نه گرسنگی. خب اگر ما به کمک تحقیقاتی بدانیم که سهم هر کدام از روشهای فوق در دفع گرما چقدر است می توانیم فیزیک برتر کبوتران پرشی مسابقه را شناسایی کنیم و بفهمیم کدام خصوصیات فیزیکی کبوتران می تواند به آنها کمک کند راحتتر گرما را از بدنشان دفع کنند و در گرمای شدید تیرماه بیشتر دوام بیاورند.

خب در این مقاله سعی خواهم کرد به نقش پاهای کبوتر اشاره کنم چون مهمتر از سایر بخشهاست. در حالت عادی (استراحت) دمای بدن کبوتر حدود 41.2 درجه سانتیگراد است ولی در حین پرواز دمای بدن کبوتر را حدود 43.1 درجه سانتیگراد اندازه گیری و ثبت کرده اند. طبق تحقیقات محققان دانشگاه لاوال در کِبِک کانادا گرمای دفع شده از طریق پا حدود 2.4 برابر گرمای تولید شده در حالت عادی (استراحت) کبوتر است. در واقع چیزی حدود 50 تا 65 درصد از گرمای تولید شده در حین پرواز از طریق پاها دفع می شود. هر چه هوا خنک تر باشد و سرعت باد بیشتر، تاثیر پا در خنک کنندگی کبوتر بیشتر است. اما در سرعت باد بیشتر از 37.5 کیلومتر بر ساعت مقدار اتلاف گرما از پاها چندان تفاوتی نمی کند.

نتیجه ای که از این داده ها می توان گرفت اینکه پای کبوتر (ران و ساق و پنجه ها) نقش بسیار مهمی در تنظیم دمای بدن کبوتر دارند. پس اینکه به طور تجربی می گویند کلاس کبوتربازی یک کبوترپران را از پای کبوترانش می توان فهمید چندان بیراه نیست. یک کبوتر پرشی عالی باید پاهایی داشته باشد که قدرت خنک کنندگی بیشتری داشته باشند تا در گرمای طاقت فرسای تیرماه استقامت پرواز بیشتری داشته باشد و این به طور منطقی یعنی پاهای بزرگتر، بلندتر و پنجه های کلفت تر و همچنین وجود سیستم گردش خون بهتر و بیشتر در پا...

امیدوارم این مقاله بابی را باز کند که عاشقان حقیقی کبوتر و استادان محترم تجارب و نظریات خود را در این زمینه در این سرا به اشتراک بگذارند تا این سرا حلقه اتصال دوستداران حقیقی کبوتر در اقصی نقاط جهان باشد و محلی باشد برای تبادل اطلاعات موثق و باپشتوانه محکم علمی. به امید اینکه از این عشق پاک نهایت لذت را ببرید...


به قلم "حسین از اصفهان"



تعدادی از دوستان عزیز که در جریان روند کار های کبوتران ما بودند، در جریان هستند که به دلیل مشکلات ناخواسته، ما امسال از کبوتران جوجه نکشیدیم و بقول معروف از لطف و صفای جوجه بازی نصیبی نبردیم. اما به لطف داشتن دوستان خوب یک شبه صاحب ۳۰ عدد جوجه   شدیم. دو تن از دوستان بسیار خوب ما که از علاقه ما به جوجه بازی مطلع هستند در نهایت گشاده دستی از بهترین جوجه هایشان را برای ما هدیه آوردند تا ما هم امسال از جوجه بازی نسبی لذت ببریم.

ضمن تشکر از این دوستان توجه تان را به عکس هایی از این جوجه ها جلب میکنم. امیدوارم که شما هم لذت ببرید.

کوچک شما

1234
5678

نظرات 98 + ارسال نظر
درمانگیاه سه‌شنبه 7 خرداد‌ماه سال 1398 ساعت 06:04 ب.ظ http://darmangiah.com

امروز میخوام برم کفتر بخرم راهنمایی های خوبی بود.

امیدوارم بتونم عادتشون بدم و قرار نکنند

احسان دوشنبه 24 دی‌ماه سال 1397 ساعت 12:14 ب.ظ

ی جفت کبوتر سرخ چونه سفید پرشی دارم که رنگ پاهایشان قرمزه و جوجه سرخ و سبز میده پاهای جوجه هاشون ب رنگ سیاه و بعضی مواقع ب رنگ کبود میشه علتش چیه خوبه یا بد چون پدر مادر جوجه ها پاهایشان قرمز رنگه

سلام، خوب یا بد نیست. هر کبوتری برای خودش خوبه رنگ پا تاثیری در خوبی نداره.

یوسف کله ای دوشنبه 29 آبان‌ماه سال 1396 ساعت 11:45 ب.ظ

مهدی جمعه 12 آبان‌ماه سال 1396 ساعت 01:43 ب.ظ

سلام طریقه صحیح دان جوجه کبوتر کی مباشد وچه دانی مباشد جوجه های من زیاد بالا میروند ولی بعداز ۴۰دقیقه نصفشون به پایین میریزن اشکال از چی هست همان دان که دام بعضی هاشون تا۳ساعت پریدن لطفا چکارکنم تاجوجه هام بالا موندگار شون

سلام الان فصل پراندن نیست. تا بهار دیگر نپرانید

امیر پنج‌شنبه 22 تیر‌ماه سال 1396 ساعت 01:19 ب.ظ http://Iranianpigeonsincanada.blogsky.com

سلام من دو تا کفتر دارم که شاه پراشو کشیدم تا به محیط عادت کنن و فرار نکنن
گاهی اوقات که میگیرمشون پر میزنن و جای رشد شاه پرهاش کمی خونریزی میکنن این خونریزی باعث نمیشه که شاه پراش دیگه رشد نکنن؟
و می خواستم بدونم رشد شاه پر چقدر طول میکشه؟
ممنون میشم اگه جوابمو بدید.
با تشکر

سلام‌،
لطفا دست نزیدبهشون. این خونریزیبا درد همراه است. ۴۵ روز طول میکشد

حسام سه‌شنبه 24 فروردین‌ماه سال 1395 ساعت 10:44 ق.ظ http://http:/hsamabdoli.roomfa.com

سلام ازکجا بفهمیم کبوتر ماده است یا نر ویک سوال دیگر کبوتر درکجا تخم میگذارد تو ی چی تخم میگذارد باتشکر

ﺳﻼﻡ.
ﻧﺮ ﺑﻘﺒﻘﻮ ﻣﻴﻜﻨﺪ و ﺩﻣﺶ ﺭا ﺯﻣﻴﻦ ﻣﻴﻜﺸﺪ و ﻣﺎﺩﻩ ﻧﻤﻴﻜﻨﺪ. ﻧﺮﺩﺭﺷﺘﺮ ﻫﻢ ﻫﺴﺖ.
اﻛﺮ ﺑﺮاﻳﺸﺎﻥ ﻛﺎﺳﻪ اﻱ ﺑﻪ ﻋﻤﻖ 5 ﺳﺎﻧﺖ و ﺷﻌﺎﻉ 10 ﺳﺎﻧﺖ ﻛﻪ ﺩاﺧﻠﺶ ﻣﺎﺳﻪ ﺑﺎﺩﻱ ﺭﻳﺨﺘﻪ اﻳﺪ ﺑﻜﺬاﺭﻳﺪ, ﺗﻮﻳﺶ ﺗﺨﻢ ﻣﻴﻜﻨﻨﺪ.

علی یزدی شنبه 14 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 10:30 ب.ظ

سلام دوستان برای جفت انداختن کبوتر های واقعا حوب وبرای جوجه کشی اگر کسی خواست چشم خونی کبوتر بلند پرواز ایرانی رو بلدم ودر خدمتم 09378119224 ساکن آمل

محسن رعیت سه‌شنبه 22 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 02:33 ق.ظ

سلام بشدت به شماره همراه شما نیازمندم اگه امکان داره بفرستید 09130711664

سلام،
۴۱۶-۲۷۸-۱۱۲۵

علی از بوشهر دوشنبه 11 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 02:33 ب.ظ

بنظر من رنگ کبوتر میتونه در بالا وپایین بودن حرارت بدنش در هنگام پرش خیلی موثر باشه مثل یه کبوتر سیاه جذب گرما براش خیلی بیشتر از یه کبوتر سفیده لذا پرهای یه کبوتر سفید میتونه نقش مهمی در دفع گرمای بدنش داشته باشه .

علی جان، چندی پیش یک مقاله در این مورد میخواندم که اگر پیدایش بکنم حتما به شما بعرفی میکنم که بخوانید.دراین مقاله که تحقیات آکسفورد است بیان شده که به دلیل ترتیب قرار گرفتن پرها در کبوتر فقط ۵٪ گرما به داخل بدن نفوذ میکند. بنابر این این سیستم عایق بندی طبیعی قادر است که پرنده را با هر رنگی در برابر گرما محافظت کند. پس در نتیجه خیر رنگ تیره کبوتر باعث داغ شدنش نمیگردد.

امیر چهارشنبه 1 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 01:37 ب.ظ

یاید دمای هواش چقدر باشه در چه اندازا گرم باشه خیلی گرم چی جوری ممنونم که جوابمو دادین من یک جفت دارم که الان 2ماهه که تخم نکردن چکار باید کرد با چه چیزی لانه کبوتر گرم کنیم

دما هر چی دمای طبیعی باشه همونه. هیچ کاری باهاش نداشته باش. درضمن الان کبوتر هاتون را جفت نکن. تا بهار ضبر کن.

یک کبوتر دوست دوشنبه 8 دی‌ماه سال 1393 ساعت 11:41 ق.ظ

سلام دوباره. تشکر. پس با توجه به پاسخ شما تمام کبوتران ایرانی ازیک رسته هستند؟ به نکته جالبی که مد نظر من هم بود اشاره کردید اینکه رنک کبوتر هیچ ارتباطی با رسته آن پیدا نمیکنه و یک رسته میتونه شامل رنکهای متفاوت باشه که من هم موافقم و با توجه به این فکر میکنم پاسخ شما به آقا عباد مشکلاتی داره ( ﺷﺎزدﻩ و ﭘﺸﺘﺪار را ﺷﺎﯾﺪ ﺑﺘﻮان در ﯾﮏ رﺳﺘﻪ ﻗﺮار داد. اﻣﺎ ﺳﻮﺳﮑﯽ و ﮐﻠﻪ دم ﺳﺒﺰ ﯾﺎ ﮔﺮﮔﯽ .را ﻧﻤﯿﺘﻮان در ﻫﻤﺎن رﺳﺘﻪ ﻗﺮار داد) . بنظرم دوستان باید با توجه به سلیقه شخصی در تیپ و رنک نوع جفت کردن خود را انتخاب کنند و از تجربه کردن رر این زمینه نترسند. و همیشه پیشبینیها در مورد جوجه های یک جفت درست از آب در نمیاد.

ﺩﺭﻭﺩ,
ﺑﻠﻲ ﻧﻬﺎﻳﺘﺎ ﻫﻤﻪ ﭼﻴﺰ ﺑﻪ ﺳﻠﻴﻘﻪ ﺷﺨﺼﻲ اﻓﺮاﺩ ﺑﺎﺯ ﻣﻴﮕﺮﺩﺩ. اﻳﻨﻜﻪ ﺧﻠﻮﺹ ﻳﻚ ﻧﮋاﺩ ﺣﻔﻆ ﮔﺮﺩﺩ ﻧﻴﺰ ﺳﻠﻴﻘﻪ ﺷﺨﺼﻲ اﺳﺖ. و ﺩﻳﮕﺮ اﻳﻨﻜﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﻛﻪ اﺯ ﻧﻴﺎﻛﺎﻥ ﺑﻪ ﻣﺎ اﺭﺙ ﺭﺳﻴﺪﻩ ﺭا ﻧﻴﺰ ﻫﻤﺎﻧﮕﻮﻧﻪ ﺑﻪ ﻓﺮﺯﻧﺪاﻧﻤﺎﻥ ﺑﺪﻫﻴﻢ ﻫﻢ ﻳﻚ ﺳﻠﻴﻘﻪ ﺷﺨﺼﻲ اﺳﺖ. اﻳﻨﺠﺎﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﻭﺳﺘﺪاﺭ اﻳﻦ ﺯﻳﺒﺎﻳﻲ ﺑﻴﻜﺮاﻥ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺭ اﻧﺘﺨﺎﺏ ﺳﻠﻴﻘﻪ ﺷﺨﺼﻲ اﺵ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻭﺳﻮاﺱ ﺑﻪ ﺧﺮﺝ ﺑﺪﻫﺪ.

یک کبوتر دوست یکشنبه 7 دی‌ماه سال 1393 ساعت 11:38 ب.ظ

سلام به همه کبوتر دوستان. آقا خواهشا لطف کنید بفرمایید منظور شما از رسته چیه

ﺩﺭﻭﺩ,
ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﻧﺘﻮاﻧﺴﺘﻢ ﻛﻠﻤﻪ ﺑﻬﺘﺮﻱ ﺑﺠﺎﻱ ﺭﺳﺘﻪ ﺑﺮاﻱ ﻛﺒﻮﺗﺮاﻥ اﻳﺮاﻧﻲ ﭘﻴﺪا ﻛﻨﻢ. ﺷﻤﺎ اﮔﺮ ﻣﻌﺎﺩﻝ ﻓﺎﺭﺳﻲ ﺑﻬﺘﺮﻱ ﺑﺮاﻱ ﺁﻧﭽﻪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺯﻳﺮ ﺗﻮﺿﻴﺢ ﺧﻮاﻫﻢ ﺩاﺩ, ﺩاﺭﻳﺪ, ﻟﻂﻒ ﻛﺮﺩﻩ ﺑﻔﺮﻣﺎﻳﻴﺪ.
ﻛﺒﻮﺗﺮ اﻳﺮاﻧﻲ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﺷﻤﺎﻳﻞ و ﺭﻓﺘﺎﺭﻫﺎﻱ ﺧﺎﺹ ﺧﻮﺩﺵ ﻳﻜﻲ اﺯ breed ﻫﺎﻱ ﻛﺒﻮﺗﺮ ﺑﻪ ﺣﺴﺎﺏ ﻣﻴﺂﻳﺪ ﻛﻪ ﻃﺮﺡ ﻫﺎ و ﺭﻧﮕﻬﺎﻱ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﺑﺎ ﺧﺼﻮﺻﻴﺎﺕ ﺭﻓﺘﺎﺭﻱ و ﺷﻤﺎﻳﻞ ﻣﺘﺸﺎﺑﻪ ﺩﺭ اﻳﻦ breed ﺭا subbreed ﻣﻴﻨﺎﻣﻨﺪ. ﺩﺭ اﻳﻨﺠﺎ ﻣﻦ ﻛﻠﻤﻪ subbreed ﺭا ﺑﻪ ﺭﺳﺘﻪ ﺗﺮﺟﻤﻪ ﻛﺮﺩﻡ ﻛﻪ اﻣﻴﺪﻭاﺭﻡ ﺷﻤﺎ و ﻳﺎ ﺩﻳﮕﺮ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﻛﻠﻤﻪ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺗﺮﻱ اﺭاﻳﻪ ﺑﺪﻫﻴﺪ.
ﺑﺎ ﺳﭙﺎﺱ

علی از خلخال یکشنبه 7 دی‌ماه سال 1393 ساعت 02:36 ب.ظ http://poshdar.blogfa.com/

اقا حمید عزیز سلام و خسته نباشید
غرض عرض سلام و جویا شدن از حال دوستان بود با یک سوال
با توجه به شرایط اب و هوای منطقه شما و سردی هوا که در ان جا حاکم است و این شرایط با شرایط اب و هوای خلخال مشابهت زیادی دارد ایا شما در دی ماه اقدام به جفت زدن کبوتران خودتان می کنید در صورتی که جواب مثبت باشد در گنجه جفت ها وسایل گرمایشی استفاده می کنید چون امسال بنده حقیر می خواهم در دی ماه کبوتر ها را جفت کنم و از وسایل گرمایش هم استفاده ننمایم ایا موفق به جوجه کشی می شوم تا عید جوجه ها را هوا نماییم

ﺳﻼﻡ ﻋﻠﻲ ﻋﺰﻳﺰ,
اﺯ ﺷﻤﺎ ﺑﺎﺑﺖ ﻟﻂﻒ ﻫﻤﻴﺸﮕﻴﺘﻮﻥ ﺑﻪ ﻣﺎ ﺑﻴﻨﻬﺎﻳﺖ ﺳﭙﺎﺳﮕﺰاﺭﻡ.
ﻋﻠﻲ ﺟﺎﻥ, ﺩﺭ اﺑﻨﺠﺎ ﻫﻤﻪ ﻛﺒﻮﺗﺮﺩاﺭاﻥ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ 14 ﻓﻮﺭﻳﻪ ﻛﻪ ﻣﻴﺸﻮﺩ 25 ﺑﻬﻤﻦ ﻛﺒﻮﺗﺮ ﻫﺎ ﺭا ﺟﻔﺖ ﻣﻴﻜﻨﻨﺪ و ﻫﻴﭻ ﻛﺲ اﺯ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﮔﺮﻣﺎﻳﺸﻲ اﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻧﻤﻴﻜﻨﺪ. ﮔﺮﻣﺎ ﺑﻪ ﻣﻨﺰﻟﻪ ﻭاﺭﺩ ﻛﺮﺩﻥ ﺑﻴﻤﺎﺭﻱ ﺑﻪ ﮔﻨﺠﻪ اﺳﺖ. اﮔﺮ ﺷﻤﺎ ﺯﻭﺩﺗﺮ اﺯ اﻳﻦ ﻣﻮﻋﺪ ﺟﻔﺖ ﻛﻨﻴﺪ ﺣﺘﻤﺎ ﺑﻪ ﻣﺸﻜﻞ ﺧﻮاﻫﻴﺪ ﺧﻮﺭﺩ. ﭼﻮﻥ ﺟﻮﺟﻪ ﻫﺎ ﭘﺲ اﺯ ﺟﺪاﻳﻲ اﺯ ﻭاﻟﺪﻳﻦ ﻫﻨﻮﺯ ﭘﺮ ﺩﺭﺳﺘﻲ ﺑﺮاﻱ ﮔﺮﻡ ﻛﺮﺩﻥ ﺧﻮﺩ ﻧﺪاﺭﻧﺪ و ﻫﻮا ﻫﻢ ﺁﻧﻘﺪﺭ ﮔﺮﻡ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺑﺘﻮاﻧﺪ ﻛﻤﻜﺸﺎﻥ ﻛﻨﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﺑﻬﺘﺮ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﺎ اﻭاﺧﺮ ﺑﻬﻤﻦ ﺻﺒﺮ ﻛﻨﻴﺪ.
ﭘﻴﺮﻭﺯ و ﺳﺮﺑﻠﻨﺪ ﺑﺎﺷﻴﺪ.
ﻛﻮﭼﻚ ﺷﻤﺎ

Ebad دوشنبه 1 دی‌ماه سال 1393 ساعت 09:52 ب.ظ

ممنون از جوابتان

چیزی که متوجه شدم تا الان این بوده که یک کبوتر با رنگ دو کتف ( و کبوتری که پیشینه دو کتف دارد ) حال به هر رنگی، کبوتر ایده ال برای جفت زدن از لحاظ رنگ باید با یک شازده ( گلی یا سبز و ...) یا ابلغ را باید برای آن مد نظر قرار داد چون از یک رسته هستند.

و برای رنگهای سوسکی ، پلنگ ، دست پری ، کل دار و کل دم سبز ، و ابرش و خال قرمز و گرگی و قارا را هم میشود با در نظر گرفتن پیشینه طرز قرار گرفتن خال بر روی بدن با هم جفت کرد .

برای من خیلی مهمه دونستن این موضوع ...
هر چی گشتم تو اینترنت نتونستم پیدا کنم
واقعا ببخشید

درود،
خواهش میکنم عباد جان.
دقیقا درست برداشت کردید. برای خالص نگه داشتن یک رسته چیزهایی را که بایدعلاوه بر مسایلی که اشاره فرمودید در نظر گرفت رنگ و نوع پر، رنگ چشم، رنگ نوک و پا، جثه بدن، وجود فاکتور های جانبی مثل کاکل، موچ پا، دم فاقی و...هستند.
به همین دلیل است که داشتن و پرورش کبوتران اصیلی که پرشهای عالی داشته باسند کار سختی است و هر کس به آن نمیپردازد. شما وقتی به گنجه اکثر گروبندان حرفه ای بروید اکثرا کبوترانی هشل هفت میبینید که پرشهایی خارق العاده دارند. چرا که فقط پرش مد نطر آنهاست. اما اگر به گنجه یک کبوتر دار حرفه ای بروید کبوتران زیبا با پرشهای عالی خواهید دید. نمونه بارز آن جناب "خشایار کهن" است که هنوز بسیاری از اصالت وزیبایی کبوترهای ایشان بقول معروف "کف کرده اند". به این میتوان گفت "هنر کبوترداری".

کوچک شما

ebad دوشنبه 1 دی‌ماه سال 1393 ساعت 02:24 ب.ظ

با سلام , ضمن عرض تشکر و قدردانی از شما گردانندگان سایت
در جواب ٱقا توید در مورد جفت مناسب برای کبوتر خال پیس اش فرمودید ...... ,,,,, ﮐﺒﻮﺗﺮ ﺷﻤﺎ ﻗﺎﺭﺍ ﺍﺳﺖ ﻧﻪ
ﺳﻮﺳﮑﯽ ﻭ ﺑﻪ ﺩﺭﺩ ﻣﺎﺩﻩ ﺧﺎﻝ ﭘﯿﺲ ﺷﻤﺎ ﻧﻤﯿﺨﻮﺭﺩ .
ﭼﻮﻥ ﺍﯾﻦ ﺧﺎﻝ ﭘﯿﺲ ﺍﺯ ﭘﺸﺘﺪﺍﺭ ﻫﺎ ﺍﻭﻣﺪﻩ . ﭘﺸﺘﺪﺍﺭ
ﻫﺎ ﻭ ﺳﻮﺳﮑﯽ ﻫﺎ ﯾﺎ ﻗﺎﺭﺍ ﻫﺎ ﺩﻭ ﺭﺳﺘﻪ ﻣﺨﺘﻠﻒ
ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺗﻠﻔﯿﻖ ﺍﯾﻨﻬﺎ ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﮐﺒﻮﺗﺮﯼ ﻫﺸﻞ
ﻫﻔﺖ ﺧﻮﺍﻫﯿﺪ ﺭﺳﯿﺪ ,,,, اگر امکان دارد بطور مختصر میخواستم بدونم کبوترهای بلند پرواز از چند رسته اند !?
مثلا پشت دار یا قاره و ...
هر رسته زیر مجموعه داره !?
میخواستم بدونم تا تو جفت زدن به قول شما حوجه هشل هفت بدست نیارم

ممنون از راهنمایی همیشگی تان

عباد جان سلام،
ممنون که مطالب را میخوانید و بادقت پیگیر هستید.
عباد جان در مورد رسته های کبوتر بیشتر جنبه رنگ و زیبایی آنها مد نظر است. همواره گفته شده که کبوتر خوب باید هم روی زمین زیبا و هم در آسمان نمایشگر باشد. و هنر کبوترباز در این است که این مهم را به عمل در بیاورد.
در موردپرش کبوتر، به طور خلاصه بهترین ها را با بهترین ها جفت کنیم احتمال کشیدن بهترین جوجه ها زیاد است. اما سوال اینست که آیا این جوجه ها روی زمین هم همین زیبایی را دارند؟
مورد دیگر اینست که ما باید سعی در خالص نگه داشتن رسته های کبوتر ایرانی بکنیم. حال این رسته چه هستند خود نیز مبحثی جداگانه است که بین اساتید هنوز توافقی حاصل نشده. اما با نگاه کردن به کبوتران ما میتوانیم به طور تخمینی بگوییم که آیا یک جفت با هم همخوانی دارند یا نه.
شازده و پشتدار را شاید بتوان در یک رسته قرار داد. اما سوسکی و کله دم سبز یا گرگی را نمیتوان در همان رسته قرار داد.
به همین دلیل باید در جفت کردن دقت بیشتری کرد.

امیدوارم که جواب سوالتان را گرفته باشید.
کوچک شما

کبوتر ما یکشنبه 30 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 08:46 ب.ظ

درود بر شما. چه سخاوتمنداست پاییزکه شکوه بلندترین شبش راعاشقانه پشکش تولدزمستان کردزمستانتون سفیدپوست یلدامبارک

درود،
تشکر، یلدای شما هم مبارک باد.

ارش.ج شنبه 29 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 10:19 ق.ظ

با سلام
بسیار سپاسگزارم از لطف وتوجه شما نسبت به من وکبوترانم.به عنوان یک نو اموز همیشه از این سرا استفاده کرده ام ،بارهای بار مباحث طرح شده را خوانده ،سپس پرینت گرفته وبه عنوان یک مرجع در اختیار دیگر دوستان گذشته‌ام.امسال روش لاین را دردو مسیر شروع کرده ام که جزییات را در اینده ،بیان خواهم کرد.
یقین بدانید که افرادی چون جناب حسین از اصفهان ،مجید خان وحمید بزرگوار نقش بزرگی در بالا بردن سطح کبوتر داری در ایران عزیز خواهند داشت.راه تان مستدام.

آرش جان درود بر شما،
ما هم از اینکه دوستی مثل شما به ما لطف دارد خرسندیم. از اینکه در آینده نتیجه کارتان را در اختیار دوستان و ما قرار خواهید داد از شما پیشا پیش تشکر میکنم.
پیروز و سربلند باشید.

فری از بابل پنج‌شنبه 27 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 01:33 ق.ظ http://kabotarbabol.blogfa.com

سلام خدمت دوست عزیز .از اینکه به وبلاگتون سر زدم خیلی مفتخرم.اگه امکان داره وب منو لینک کنید

یوسفی چهارشنبه 26 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 10:01 ب.ظ http://kabutarepareshi.blogfa.com/

سلام دوست عزیز ممنون بابت بازدید و نظرتون. چشم حتما پیشنهائتون رو عملی می کنم. خدایت همیشه یار باد

فردین چهارشنبه 26 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 12:00 ب.ظ

سلام- منظور من از اینکه "بهتره از چه نژاد ها یی به عنوان کبوتر حمال استفاده کنیم "اینه که کدوم نژادها جثه درشتی دارند و میتونن به جوجه خوب دون بدن؟ممنونم

سلام فردین جان،
من کلا از کبوتر ایرانی استفاده میکنم. درشت بودن کبوتر دلیل بر بهتر دان دادن نیست. خیلی از دوستان از کبوتر های مسافتی استفاده میکنند. خیلی ها از کبوتران نوک معمولی برای نوک کوتاه ها استفاده میکنند. بهرحال باید امتحان کرد و دید که کدام بیشتر با شرایط ما جور در می آیند.

عنایت یکشنبه 23 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 09:25 ب.ظ http://http://ters-428.blogfa.com/

با عرض سلام خدمت شما دوست گرامی از وبلاگ و همچنین کبوترانتان لذت بردم
بنده هم به تازگی وبلاگ خود را به روز کردم خوشحال میشم سری
بزنید و نظر بدهید شما رو نیز لینک کردم
http://ters-428.blogfa.com/

فردین یکشنبه 23 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 07:00 ب.ظ

با عرض سلام و تشکر بابت پاسخگویی به سوالات.میخواستم بدونم بهتره از چه نژاد ها یی به عنوان کبوتر حمال استفاده کنیم؟

ﺩﺭﻭﺩ,
ﺑﺮاﻱ ﺩاﻳﻪ ﻛﺒﻮﺗﺮ ﺑﻬﺘﺮﻩ ﻛﻪ اﺯ ﻫﺮ ﻧﮋاﺩﻱ ﺑﺮاﻱ ﺧﻮﺩﺵ اﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻛﺮﺩ.

نوید پنج‌شنبه 20 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 08:52 ب.ظ

سلام استاد عزیز
من پاسخ جنابعالی همراه با ا عکس کبوتران را در بخش تماس برای شما ارسال کردم.
چون شما خواسته بودید در صفحه نخست سوالات را مطرح کنم. نمی دانم مطلب مرا دریافت کرده اید یانه ؟
با احترام و ارادت

درود،
نوید جان عکسها را همین الان دیدم. متشکرم بابت ارسالشون. کبوتر شما قارا است نه سوسکی و به درد ماده خال پیس شما نمیخورد. چون این خال پیس از پشتدار ها اومده. پشتدار ها و سوسکی ها یا قارا ها دو رسته مختلف هستند و با تلفیق اینها شما به کبوتری هشل هفت خواهید رسید. بهترین کبوتر برای اینکه از این نر زیبا جوجه هایی دم سیاه یا دستپر دم سیاه بسازید که پرشی عالی هم داشته باشند. کله برنجی با خالهای سیاه است. این پروسه دو تا سه سال به طول میکشد تا به کله دم سیاه یا دم سیاه برسید. فقط شما باید جوجه های نری را که با خالهای کمتری نسبت به پدر به دست می آورید را نگه دارید و با ماده های کله برنجی جفت کنید تا به نتیجه برسید.
موفق و پیروز باشید.

دوستی دوشنبه 17 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 04:44 ب.ظ

دوست محترمم حسین- اص با سلام
در مورد روند تکامل در علوم حق با شماست به همین دلیل نیز عرض کردم " بد نیست بدانیم".
این مقاله را در حین وبگردی در یکی از سایتهای داخلی دیدم و عیناً آنرا کپی و برای دوستان وبلاگ وزین شما ارسال کردم.
در مورد اسم حقیر نیز بنظر زیاد مهم نباشد که گفته شود و بخاطر پرهیز از دروغ هیچ اسمی ندادم. چه فرقی می کند: حسن، حسین، علی و یا ...
(بنظرم اسم دوستی خوب باشد!)

حسین - اص یکشنبه 16 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 09:02 ق.ظ

عرض سلام و احترام خدمت دوستان
در پاسخ به هومن عزیز کامنتی فرستاده بودم ظاهرا به دست آقا حمید نرسیده، ضمن پوزش از هومن به طور خلاصه بگویم داروی تزریقی مخصوص تزریق و جذب سریع از طریق سیستم گردش خون است و با داروی خوراکی متفاوت است. ولی متاسفانه بنده هم زیاد شاهد بوده ام که داروهای ترریقی رو به اشکال دیگر برای کبوتر مصرف میکنند. با این وجود بهتر است با یک پزشک داروسازی هم مشورت نمایید.
در مورد مقاله زیبای جناب "بد نیست بدانیم" باید بگویم که از خواندنش لذت بردم. از این دوست عزیز بابت زحمتی که کشیده اند تشکر میکنم. اما چند نکته در این خصوص:
١- علم بشر در خیلی مسائل هنوز در ابتدای راه است و میدتوان گفت همچون فردی که در تاریکی دست به پا و دم و خرطوم فیل می زند هستیم. ممکن است چند صباحی دیگر مقاله ای نوشته شود و نتایج مقاله امروز را به سوی دیگری ببرد، بنابراین نباید بر اساس مقالاتی که در مرزهای علمند خیلی با قاطعیت سخن گفت و یا تصمیم گرفت.
٢- در طبیعت هر دو مدل آمیزش خویشاوندی و غیرخویشاوندی رخ می دهد. هر دو مدل برای بقای گونه لازمند. اما انچه از همخونی یا امیزش غیرخویشاوندی مهمتر است مساله "انتخاب طبیعی" است. طبیعت حیوان ضعیفتر را حذف میکند و حیوان قویتر و برتر بقایش ادامه.پیدا میکند و فرصت تکثیر و تولید مثل می یابد. چه همخون باشد چه نباشد این انتخاب طبیعی است که گونه را اصلاح نژاد میکند.
دوست عزیز اگر مقدور است خود را معرفی نمایید، از اشنایی با شما خوشوقت خواهیم شد.
موفق باشید

مجتبی جمعه 14 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 12:07 ق.ظ

سلام. دوست عزیز ازاینکه وقت شمارا میگرم پوزش میخواهم نزدیک به دوسال است بیماری درکبوترانم دیده شده که با دامپزشک نیز به نتیجه نرسیدم مدتی است بعضی از کبوتران که معمولا دوساله یا بیشتر میباشند ابتدا بی حال شده و از بدنشان مخصوصا درکنار مفاصل پا و یا کتف غددی بیرون میزند که این غدد مانند غدد سرطانی رشد و تکثیر میابند و واگیری آنها با عمل جفت گیری منتشر میشود اگر در این مورد اطلاعاتی دارید لطفا به من ایمیل کنید. ممنون.

مجتبی جان سلام،
بیماری کبوتران شما بیماری مهلک سلمونلاست. و بهترین کار نابود کردن کبوتران مریض و مشکوک به مریضی است. این بیماری می تواند تا سالها به طور نهفته در بدن کبوتر های مریض بماند و بطور نهفته منتقل گردد.
جفت گیری، دان دادن به جوجه ها، از طریق نطفه، خاک پرهای کبوتران. آب آشامیدنی. حشرات موذی و حتی هوا از راههای انتقال این بیماری هستند.
موفق باشید.

بد نیست بدانیم سه‌شنبه 11 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 02:23 ب.ظ

پرندگان عاشق بوی هم می‌شوند
انتخاب همسر و جفت اغلب مهم‌ترین تصمیم در زندگی انسان‌ها و حیوانات است و دانشمندان با همکاری «موسسه رفتارشناسی کونراد لورنز» در وین نخستین شواهد را یافته‌اند مبنی بر این که پرندگان جفت‌شان را از طریق بو انتخاب می‌کنند.
مواد شیمیای غده شیمیایی preen (غده ترشح‌کننده چربی در ریشه دم اغلب پرندگان متعلق به گاکی‌های پامشکی را با ژن‌هایی مقایسه کردند که نقش مهمی در ایمنی آن‌ها ایفا می‌کند. گاکی‌های کوچکی که بوی شبیه به هم دارند، دارای ژن‌های ایمنی مشابه نیز هستند.
چون پرندگان ترجیح می‌دهند با جفت‌های غیرخویشاوندشان وصلت کنند، دانشمندان حاضر سازوکار احتمالی را یافته‌اند که توسط آن این حیوانات خویشاوندیشان را تشخیص می‌دهند.
دانشمندان از مدت‌ها پیش می‌دانستند تولید مثل با خویشاوندان نزدیک ممکن است دارای اثرات منفی عمیقی بر فرزند باشد. بنابراین زیست‌شناسان کشف کرده‌اند در تعدادی از گونه‌ها، حیوانات تولیدمثل‌کننده شیوه‌هایی را برای شناسایی شباهت ژنتیکی‌شان با جفت‌های احتمالی تکامل داد‌ه‌اند.
طی 20 سال گذشته محققان پی برده‌اند موش‌های ماده قادر به تشخیص‌دادن و انتخاب جفت‌های غیرخویشاوند از نرهای خویشاوند هستند. این موش‌ها توانایی‌شان را با مقایسه‌کردن بوی ادرار نرها و مقایسه‌ آن‌ با بوی ادرار خود بدست آوردند.
بوهای ادرار ترکیب ژنتیکی هر موش را منعکس می‌کند، به ویژه این بوها با گروه خاصی از ژن‌ها موسوم به MHC مرتبط هستند که به حیوانات در مقاومت‌ کردن در مقابل بیماری‌ها کمک می‌کند.
بنابراین با جفت‌گیری‌کردن با جفت‌های دارای MHC غیرشبیه، ماده‌ها فرزندی با مجموعه متنوع‌تری از ژن‌های مقاوم در مقابل بیماری را به دنیا می‌آورند.
در تحقیق جدید، دانشمندان اتریشی و فرانسوی دریافته‌اند پرنده‌ها نیز می‌توانند از بو برای مقایسه ترکیب MHC خود با جفت‌های آینده‌شان استفاده کنند.
تیم علمی تحقیقی گسترده را بر روی گاکی‌های کوچک پامشکی در آلاسکا انجام داد. آن‌ها دریافتند هنگامی که این پرندگان خود را با منقارشان نظافت می‌کنند، ترکیبات شیمیایی از غدد preen را در سراسر پرهایشان منتشر می‌کند. این ترکیبات شیمیایی، بوهایی تولید می‌کنند که منحصر‌ به هر پرنده‌ای بوده و به نوعی اثرانگشتی بویی آنان است.
دانشمندان معتقد بودند این بوها ممکن است توسط گاکی‌های کوچک (درست مانند پستانداران) برای ارزیابی خویشاوندی‌شان با پرندگان دیگر استفاده شود. برای آزمایش این ایده، محققان نمونه‌های دی‌ان‌ای و نمونه‌های بوی غده preen متعلق به گاکی‌های کوچک را جمع‌آوری کردند.
در حالی که تیمی از دانشمندان در دانشگاه تولوز فرانسه مواد شمیایی این غدد را برای تعیین ویژگی‌های بوی هر پرنده تحلیل کردند، دانشمندان اتریشی ژن‌های MHC گاکی‌های کوچک را در آزمایشگاه وین تحلیل کردند.
تیم علمی پیش‌تر دریافته‌ بود گاکی‌های کوچک از جفت‌گیری با خویشاوندانشان اجتناب می‌کنند اما مکانیسمی که توسط آن این پرندگان خویشاوندی‌شان با یکدیگر را تشخیص می‌دهند، تا پیش از این ناشناخته بود.
یافته‌های جدید نشان می‌دهد گاکی‌های کوچک که بویی شبیه هم دارند (یعنی دارای مواد شمیایی غده preen یکسان هستند) همچنین دارای ژن‌های MHC مشابه هستند و خویشاوندان نزدیک‌تر دارای بوهای شبیه‌تری در مقایسه با پرندگان با خویشاوندی دورتر هستند.


این بدین معناست که پرندگان احتمالا قادرند بویشان را با بوی جفت‌های بالقوه مقایسه کنند و پرندگان غیرخویشاوند را به عنوان جفت‌های بارور انتخاب کنند. دانشمندان بر این باورند هر چه تحقیقات بیشتری بر روی بو انجام می‌شود، بیشتر مشخص می‌شود که هر آنچه پستانداران می‌توانند انجام دهند، پرندگان نیز انجام می‌دهند.
یافته‌های جدید دریچه‌ای را به سوی تحقیقات بیشتر در ارتباط با انتخاب همسر و مقاومت در مقابل بیماری در پرندگان باز می‌کند.
جزئیات این بررسی در نشریه Nature's Scientific Reports قابل‌مشاهده است.
گاکی کوچک نام علمی: Rissa) نام یک سرده از تیره مرغ نوروزی است.

سینا شنبه 8 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 09:40 ق.ظ http://kaftartabriz.blogfa.com/

با سلام خدمت دوست عزیز این لینک وبلاگ منه خوشحال میشم اگه تو قسمت لینکها تون قرار بدین بنده لینک وب لاگ شما رو تو وبلاگم قرار دادم.
http://kaftartabriz.blogfa.com/

سینای عزیز سلام،
ضمن تشکر از شما و آرزوی موفقیت، حتما آدرس وبلاگ شما را اضافه خواهم کرد.
سربلند باشید.

بهرام غ جمعه 7 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 03:30 ق.ظ http://www.eshghbazanshomal.blogfa.com

با سلام خدمت شما استاد گرانقدر
بنده هم سرایی دارم کوچک و نو ساخت خوشحال میشوم به ما سری بزنید و مارا با نظرات سازنده و راهنمایی های ارزشمندتان یاری کنید و همینطور در قسمت لینک جایگاهی بدهید
با اجازه شما لینک شدید
با سپاس فراوان
http://www.eshghbazanshomal.blogfa.com

درود بر بهرام عزیز،
ممنون از لطف شما در خطاب کردن بنده به استاد. همیشه خدمت دوستان عرض کردم من نه در این راه شاگردی بیش نیستم. لطفا به جای استفاده از کلمه استاد، حمید خطابم کنید. متشکرم
حتما به سرای شما سر خواهم زد. و آدرش وبلاگ شما را با افتخار به فهرست لینک های دوستان اضافه میکنم.
پیروز و موفق باشید.
کوچک شما

سینا سه‌شنبه 4 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 11:24 ب.ظ

با عرض سلام خدمت استاد عزیز
یکی از کبوتران بنده بدون هیچ دلیلی یهو گردنش کج شد.و بعد 1 هفته بدتر شده با اینکه هیچ مریضی نداشت.خوشبختانه دان و اب بر میدارد .اما هر روز گردنش کجتر میشه.مخصوصا زمانیکه میترسه و یا تو گنجه میزارم سرش میچسبه به زمین .امیدوارم که کمکم کنید.چون یکی از دردانه های گنجه هستش و خیلی دوسش دارم.بازم ببخشید مزاحمتون شدم.چون دسترسی به دامپزشک ندارم مجبورم وقت شما رو بگیرم

ﺳﻼﻡ,
ﺩﻭﺳﺖ ﻋﺰﻳﺰ ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﻋﻼﻳﻢ ﺑﻴﻤﺎﺭﻱ ﻧﻴﻮﻛﺎﺳﻞ ﺭا ﻛﺒﻮﺗﺮ ﺷﻤﺎ ﺩاﺭاﺳﺖ . ﺳﺮﻳﻌﺎ اﺯ ﺑﻘﻴﻪ ﺟﺪا ﻛﻨﻴﺪ و اﮔﺮ ﻣﻴﺘﻮاﻧﻴﺪ ﻣﻌﺪﻭﻡ ﻛﻨﻴﺪ.

هومن جمعه 30 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 09:38 ب.ظ

سلام خدمت حمیدخان و حسین عزیز
حسین آقا آیا می توان دارویی که برای تزریق به کبوتر ساخته شده مثل لینکوپک تزریقی یا تایلوزین را به صورت قطره خوراکی استفاده کرد؟
جایی دیده ام که به صورت قطره حتی داخل چشم کبوتر چکانده اند آیا اصولاً مشکلی ایجاد نمی کند؟
با تشکر

حسین - اص یکشنبه 25 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 12:57 ب.ظ

سلام خدمت آقا سینا
ببخشید من چند روزی نبودم.
سینا جان فرض کن یک بیمار در وبلاگ شخصی یک دکتر علائم بیماری اش را بنویسد و از او بخواهد علاج بیماری اش را به او بگوید. آیا آن دکتر در چه حدی می تواند کمک کند؟ نه مشاهده ای، نه معاینه ای، نه آزمایشی و نه سابقه ای و نه امکان گفتگو و تصمیم گیری سریع و به موقع. ممکن است چندین بیماری در این علائم مشترک باشند و نتوان تصمیم درستی گرفت.
وضعیت ما هم به همین صورت است. در شرایط اطلاعات ناقص نمی شود نظر قطعی داد. اما با این حال آنچه به نظرم می رسد را خدمتت عرض میکنم.
1- قبل از هر چیز بگویید شما در سرمای منهای 20 درجه چه اقدامی برای محافظت کبوترانتان انجام می دهید. این خیلی مساله مهمی است. شاید استرس ناشی از سرمای شدید باعث ضعیف شدن کبوتر شده باشد یا شاید وسیله گرمایشی استفاده کرده اید؟
2- دان مصرفی و مقدار و ساعتش را بگویید.
3- گفتید اکثر جوجه ها مریض می شوند آیا منظورتان جوجه چندپری است؟ یا الان دارید از کبوترانتان جوجه کشی می کنید؟
4- وضعیت بهداشت عمومی گنجه ها، انگل زدایی، ضدعفونی، داروهایی که آخرین بار به کبوتر داده اید، وضعیت آفتابگیری، آبتنی و شرایط عمومی کبوتران و بقیه موارد باید توضیح داده شود.
در کل با توجه به علائمی که شما گفتید بیش از همه احتمال هست که به دلیلی کبوترانت ضعیف شده اند و مستعد بیماری. اول باید آن دلیل را برطرف نمایی. به احتمال زیاد بیماری گوارشی گرفته اند. در این صورت باید به آنها داکسی سایکلین داد. از دکتر احمد هم می توانید راهنمایی بگیرید یا به دامپزشک حاذق مراجعه نمایید.

سینا جمعه 23 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 10:21 ب.ظ

سلام
ببخشید مزاحمتون شدم.
متاسفانه کبوترهای من مریض شدن میخوام بدونم میشه ازتون خواهش کنم کمکم کنید.
.هوای شهر ما خیلی سرده و شبها تا 20- هم میرسه.
متاسفانه تو شهرمون دارو برای طیور وجود نداره.اولا اکثرا جوجه ها مریض میشن با اینکه واکسینه شدن (دوگانه انفولانزا و نیوکاسل کشته) فضله کبوتر مریض ابکی هستش به رنگ سبز.و در مواردی فضله ابکی سفید ولی با دونه های سبز.کبوتر مریض دون بر میداره و چینه دانش هم پر میشه ولی مثل اینکه غذا رو هضم نمیکنه و با شکم پر میمیرن.پف کردن و کز کردن هم تو 3 روز اخر اتفاق میافته.زمان مرگ هم کبوتر تعادل نداره مثل اینکه سرش سنگینی میکنه و با سر میخوره زمین .در همه ی این موارد چینه دان پر هستش. ممنون میشم کمکم کنید.

سعیدازکهنوج شنبه 17 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 07:49 ب.ظ

باسلام خدمت حمید اقا وتمام دوستان


انشا‌اله دریک زمان مناسب خدمتان ارسال خواهم کرد

باتشکر

ارسطو پنج‌شنبه 15 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 01:00 ق.ظ

سلام خدمت همه دوستان
حمیدآقا و حسین آقا خسته نباشید
تشکر ویژه ازحسین آقای عزیز که به تمام سوالات بنده پاسخ میدهند
بله آجر رو پودر میکنم اول و کمی نم دار
لینک رو بازدید کردم در مورد تغذیه پروتئینی چیزی نیافتم اما منهم گلو گاه جمعت رو به صورت کوچک تر ایجاد کردم فقط هم به دلیل ضعف نطفه
باز هم سپاس بی کران


پاک زی

حسین - اص چهارشنبه 14 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 08:28 ق.ظ

سلام خدمت ارسطوی گرامی
احسنت بر شما. خوشحالم که می بینم هم خوب به کبوتران رسیدگی می کنی و هم مشتاق یادگیری بیشتر هستی. استاد کجا بود من در این رشته تا آخر عمرم فقط یک دانشجو هستم.
ارسطو جان ماده هم ضعیف می شود حتی بیشتر از نر. وقتی ماده تخم می گذارد این جرمی که از بدنش خارج می شود همه پروتئین و چربی و کلسیم است که از بدنش خارج می شود. پس با تخمگذاری زیاد به سیستمش فشار می آید. برای افزایش اطلاعات ، این صفحه را باز کن یک کامنت 6 شماره ای در مورد روش جفت اندازی صحیح گذاشته ام:
http://iranianpigeonsincanada.blogsky.com/1392/09/10/post-38/%DA%AF%D9%84%D9%88%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%AC%D9%85%D8%B9%DB%8C%D8%AA-%D9%88-%D8%A7%D8%B5%D9%84%D8%A7%D8%AD-%D9%86%DA%98%D8%A7%D8%AF
تغذیه پروتئینی خوبه ولی در این رابطه بند 4 رو توجه کن.
من خودم مولتی ویتامین هفته ای یک بار می دهم ولی دو بار در هفته هم موردی ندارد شاید هم بهتر باشد. سه روز در هفته زیاد است.
آجر لیسیدنی رو پودر میکنی درسته؟ خوبه چون مواد معدنی متنوعی دارد. البته آجر هم انواعی دارد. بخصوص ترکیبات مفید آهن دار دارد که رنگ آجر را هم قرمز می کند. نمک و مواد معدنی و عناصر مورد نیاز از جمله سلنیوم هم در آن هست.
در مورد ذات کبوترانت این را بگویم که هستند کبوتران پرش سنگین که به راحتی جلد جای دیگر می شوند. اما کبوتران شما بعد از گذشت سالها هر وقت بهشون بال بدی برمیگردند خانه اولی. بنابراین قدرشونو باید دونست.
پیروز باشید.

ارسطو سه‌شنبه 13 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 07:04 ب.ظ

سلام خدمت همه دوستان
مخصوصا حمید آقا و حسین آقا
باید عرض کنم تمام مواردی که فرمودید را رعایت میکنم البته پیشگیری بهتر از درمان است همیشه سر لوحه کارم بوده
واکسن هر شش ماه
سم پاشی
ضد عفونی ماهانه گنجه ها و آب خوری ها
نظافت روزانه قبل از دانه دهی و...
اما اطلاعات قوی مثل شما در مورد بیماری ها ندارم و با وجود اساتیدی مانند شما نگرانی ندارم
سه ما فرصت دارم تا نطفه کبوتر ها را قوی کنم حال آنکه پاییز است و آفتاب کم و هر چه جلوتر میرویم روز کوتاه تر و به مراتب آفتاب کمتر دیده میشود
اگر نتونم بهمن ماه جوجه های زیاد بگیرم یک سال از برنامه جا مانده ام
اواخر کبوتر هام تا دو سری تخم گذاری نطفه هاشون بسته میشن اما سری سوم و بعدش همه نطفه ها ضعیف و باطل میشدن واگر خیلی برسم بهشون یک تخم جوجه میشه
آیا نطفه ماده هم ضعیف میشه؟ یا بیشتر نر موثر هست در بسته شدن نطفه
تغذیه کبوترام رو یک ماه قبل از جوجه کشی پروتئینی میکنم آیا این کار درسته؟
از ویتالین استفاده میکردم سه روز در هفته که با تذکر یکی از دوستان که میگفت مولتی ویتامین اگر هفتگی و هر هفته بخورانی سیستم گوارشی کبوتر مشکل دار میشه قطع کردم .این حرف درسته؟
از آجر لیسیدنی بجای گل شور استفاده میکنم .آیا این مورد اشکال دارد؟
و در آخر باید عرض کنم با وجود اینکه کبوتر ها در حیاط هستند و اطراف بلندی های بسیار و همسایه هایی که خودشونو میکشن و زیر کبوترام پر میدهند تا کبوترام رو بگیرند باز هم هرز نمیشینند و الان که این متن رو مینویسم احساسی خوشحالی میکنم که صاحب چنین کبوترانی هستم
باز هم سپاس گذارم از شما
پاک زی

حسین - اص دوشنبه 12 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 11:03 ق.ظ

سلام خدمت دوست عزیز ارسطو
خوشحالم که به این سرا لطف داری. همخون کردن و در اصل بهنژادگری یک کار تخصصی است و باید اطلاعاتت خوب باشد و برای اصلاح نژاد برنامه داشته باشی. اما بهتر است پله های پیشرفت را به نوبت طی کرد. من سراغ دارم کسانی که مبالغ سنگین هزینه کردند و بهترین کبوتران را ابتیاع کردند اما چون با بیماریها و درمان آشنایی چندانی نداشتند بیماری کبوترانش را تار و مار کرد. شما وقتی بخواهی یک کامپیوتر داشته باشی باید ابتدا آنتی ویروس نصب کنی و الا ممکن است تمام تلاشت بر باد رود. بجز این باید اصول پیشگیری و اصول تغذیه را هم رعایت کنی تا همیشه کبوترانی سرحال و قبراق داشته باشی. در همه ابعاد متوسط بودن بهتر است از اینکه در یک بعد عالی باشیم در بقیه ضعیف.
برای قوی شدن نطفه اگر از کبوترت دو دهن جوجه گرفتی بهش استراحت بده. کبوترت را تحت استرس جوجه کشی مکرر قرار نده. اگر خانه تور داری بگذار در خانه تور برای خودش آزاد باشد و آفتاب بخورد، سنگریزه و گل شور برایش فراهم باشد. در جیره غذایی اش دان پروتئینی خوب بده مثل قره ماش. آبتنی و مولتی ویتامین منظم هفتگی در اختیارش باشد. بعد خودت میفهمی چه زمانی کبوترت خودش را بازیابی کرده و فاز جنسی اش فعال شده. آن زمان بیشتر دان قوی در اختیارش بگذار بخصوص قره ماش، شاهدانه و کافشه و خوب تقویتش کن و بعد آن را جفت کن.
ضمنا اگر کبوترانت را در بام گود هم تست کردی و باز هم روی بلندی هرز نکردند قدرشان را بدان.
پیروز باشید

کبوترما یکشنبه 11 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 10:05 ب.ظ

درود بر شما .:

درود بر شما دوست گرامی.

ارسطو شنبه 10 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 11:02 ق.ظ

سلام خدمت حمید آقا و حسین آقای عزیز .
از آنجا که بنده اصول پرورش کبوترام رو بر مبنای اطلاعات مفیدی که شما در وب گذاشتید ،قرار دادم (هم خون و لاین)از پارسال مرحله یک رو آغاز کردم ینی از کبوتر های قهرمانم جوجه کشی کردم و جوجه هامو پراندم و باز بهترینشو انتخاب کردم برای جوجه کشی ینی آخر بهمن جفتشون میکنم .حالا مشکلم اینه کبوترای قهرمان من هدیه از دوستانه و از روزی که به دستم رسیده نپراندمشون و نمیتونم بپرونمشون (قبلان عرض کردم که از دستم میرن )تو این مدت جوجه کشی نطفه شون ضعیف شده و برای قوی شدن نطفه زیر خونه تور پر دادم اما بیشتر خودم خسته میشم تا اون کبوتر .. ویتامین e برای قوی کردن نطفه مفید هست یا نه ؟آیا دارویی هست که نطفه قوی بشه ؟ که انقد اذیت نشیم هم من و هم کبوتر عزیزم ...
با سپاس
شاد زی

علی از خلخال پنج‌شنبه 8 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 09:04 ق.ظ http://poshdar.blogfa.com/

قا حمید عزیز مدیر محترم وبلاگ کبوتر ایرانی در کانادا سلام و خسته نباشید
از این که همیشه بنده حقیر را مورد لطفتان قرار می دهید از شما متشکرم چند روزی بود که تصاویر باز نمی شد که مربوط به برنامه اپلود بود که این نقص اکنون بر طرف گردیده است و تصاویر هم قابل رویت می باشد امید وارم مورد پسند شما واقع گردد به زحمتکشان وبتان سلام برسانید

سلام علی جان،
ممنون بابت اطلاع رسانی. حتما سر میزنم تا از دیدن عکسها لذت ببرم.
پیروز باشید.

حسین - اص پنج‌شنبه 8 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 08:36 ق.ظ

ارسطوی گرامی
هم بنده و هم آقا حمید خوشحال می شویم بتوانیم در این سرا کمکی هر جند کوچک به دوستان عزیزمان کنیم.

ارسطو چهارشنبه 7 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 09:54 ق.ظ

سلام
سپاس گذارم از راهنمایی شما حسین آقای عزیز...لطف کردید ممنون
اگر بنده سوالهای متداول داشته باشم از بنده ازرده که نمیشید؟
چون خیلی سوال دارم ک بپرسم .
حدود یک سالی هست که بوبلاگ شما سر میزنم و پر ورش از طریق هم خونی رواز بهمن ماه میخوام آغاز کنم، خیلی جالب بود

شاد زی

سعیدازکهنوج سه‌شنبه 6 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 09:56 ب.ظ

باسلام خدمت تمام دوستان

خدمت حمید عزیز عرض کنم متاسفانه همانطور که قبلا عنوان کردم کبوتران همگی به سرقت رفتند اما دوباره چند کبوتر خوب جمع کردم این کبوتران ک جفت نمودم همه از بهترین میباشند وباهم نسبت فامیلی نزدیک دارند انشا.الله ببینیم نتیجه چه خواهد شد

سعید جان سلام،
چرا عکس های کبوتر ها را برای ما نمیفرستید تا در یک پست جدید به اشتراک بگذاریم.
باعث خوشحالی مان خواهد شد.
سپاسگزارم

حسین - اص سه‌شنبه 6 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 09:38 ق.ظ

سلام خدمت دوست عزیز ارسطو
جلد شدن یا نشدن کبوتر در محل جدید بستگی به ذات کبوتر شما دارد. با توجه به شناختی که از ذات آنها دارید ناچارید به جای بالغها جوجه های جدید بگیرید و بپرانید. بعضی کبوتران آنقدر ذاتشان خوب است که با 2-3 سال نگه داششتن هم جلد نمی شوند.

مهدی.تک پر یکشنبه 4 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 10:27 ب.ظ

سلام محمد رضا.
ممنون از نوشته هایتان .
به امید روزی که فرهنگ مردم راجبه این موضوع عوض شود که این فقط به خود ما بر میگردد با اخلاق و رفتارمان که هر کس باید از خود شروع کند.
البته ایرانی ها میگن با یک گل بهار نمیشه اما ژاپنی ها میگن با یک گل بهار شروع میشه.امید وارم با وجود افراد خوب و شایسته ای همچون شما و دیگر دوستان عزیز در این سرا فرهنگ کبوتر داری ما نیز روز به روز بهتر شود انشاالله.
ممنون

arman یکشنبه 4 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 09:49 ب.ظ

salam
man yeki az jujeham faghat 10 ta dom dareh midunid chera ? aya in neshun khubi ya badi hast?

ارسطو یکشنبه 4 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 03:08 ب.ظ

سلام خدمت اساتید مجرب
یک‌خسته نباشید به همه دست انددرکاران این محفل عاشقی
سوال دارم خدمت حسین آقا
بنده کبوترانی دارم که از نظر پرش خوب و همچنین سوی خوبی هم دارند ینی تا به حال نشده هرز بنشینند حتی در بد ترین شرایط چه گشنگی چ خستگی و ...
سوالم این است که میخواهم نقل مکان کنم با وجود اینکه حدود دوسال کبوترانم را پرانده ام آیا میتوانم کبوتر های بالغ را جلد کنم یا اصلا فکرش را نکنم چون تجربه از دست دادن کبوتر به این روش را داشته ام (کبوترهایی که هدیه از دوستانم میگرفتم)حتی پس از سه سال آسمان را ندیدن (در زیر زمین نگه داری میشدند برای از بین بردن جلدی خانه قبل )و دوماه وقت گذاشتن برای جلد شدن باز هم نماندند و بازگشت به خانه صاحب یا بعضا لو رفته اند ..لطفا اگر مطلبی دارید عنایت بفرمایید و یا راهکاری برای پاک کردن حافظه کبوتر(جلد بودن مکان قبلی)هست یانه؟؟؟ ممنونم از شما

حسین - اص چهارشنبه 30 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 07:21 ق.ظ

سلام و عرض ادب

محمدرضای عزیز
فرمایشات شما کاملا متین و بجا هستند و از خواندنشان لذت بردم. عشق ورزی به کبوتر که سمبل صلح و صفا و دوستی است قطعا بسیار بهتر است از رفتارهای نابهنجار اجتماعی. البته به یک شرط و آن اینکه عشق ورزی به کبوتر خودش دچار آلودگی به رفتارهای نابهنجار نشود.

امیرآقای عزیز
ممنون دوست من که تجربه مفیدی در این سرا ارائه می کنید. چند سوال دارم اگر لطف کنید و پاسخ بدهید ممنون می شوم.
1- شما در کدام شهر کبوترپرانی می کنید؟
2- کبوتران سنگین پرش شما در چه شرایط آب و هوایی (مخصوصا رطوبت) پرش سنگین نموده اند؟
3- منظورتان از پرش سنگین چند ساعت می باشد؟
4- به نظر شما تجربه شما در مورد پای کبوتران سنگین پرش کدام نتیجه گیری های مقاله را تایید و کدامها را نقض می کند؟
ممنونم از مشارکت شما در این موضوع

امیر دوشنبه 28 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 03:03 ب.ظ

سلام . درگنجه بنده کمترین تمام کبوترهای سنگین پرش دارای پاهایی از نظر ارتفاع کوتاه و از نظر رنگ خیلی چرک و یکجور تیرگی خاصی دارند ولی کمی ضمخت تر هستند

ﺳﻼﻡ اﻣﻴﺮ ﺟﺎﻥ,
اﺣﺘﻤﺎﻻ ﺷﻤﺎ ﺩاﺭاﻱ ﺳﻮﻱ ﺧﺎﺻﻲ اﺯ ﻛﺒﻮﺗﺮ ﺑﺎ اﻳﻦ ﻣﺸﺨﺼﻪ ﭘﺎﻳﻲ ﻫﺴﺘﻴﺪ ﻛﻪ ﭘﺮﺵ ﺧﻮﺑﻲ ﻫﻢ ﺩاﺭﻧﺪ. ﺷﺨﺼﺎ ﺑﻪ ﻧﻮﻉ, اﻧﺪاﺯﻩ و ﺭﻧﮓ ﭘﺎ و ﺗﺎﺛﻴﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﭘﺮﺵ اﻋﺘﻘﺎﺩﻱ ﻧﺪاﺭﻡ. اﻣﺎ اﮔﺮ ﻣﺜﻼ ﺑﻪ ﮔﻨﺠﻪ ﺷﻤﺎ ﺑﺮاﻱ ﺗﻬﻴﻪ ﻛﺒﻮﺗﺮ ﺑﻴﺎﻳﻢ ﺑﺎﺗﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﻤﺎ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﻛﺒﻮﺗﺮﻱ ﺑﺎ اﻳﻦ ﻣﺸﺨﺼﺎﺕ ﻣﻴﮕﺮﺩﻡ. ﭼﺮا ﻛﻪ اﻳﻦ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺩﺭ ﮔﻨﺠﻪ ﺷﻤﺎ ﺣﺎﻛﻢ اﺳﺖ.
ﻣﻤﻨﻮﻥ اﺯ ﺷﺮﻛﺘﺎﻥ ﺩﺭ ﻣﺒﺤﺚ.
ﻛﻮﭼﻚ ﺷﻤﺎ

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد