کبوتر ایرانی‌ در کانادا

اصول علمی پرورش و مدیریت کبوتر بلندپرواز ایرانی

کبوتر ایرانی‌ در کانادا

اصول علمی پرورش و مدیریت کبوتر بلندپرواز ایرانی

ﺗﻐﺬﻳﻪ ﻛﺎﻣﻞ و ﺩﺭﺳﺖ ﻛﺒﻮﺗﺮ ﭘﺮﺷﻲ

                                                                                 




ﺩﺭﻭﺩ و ﻋﺮﺽ اﺩﺏ ﺧﺪﻣﺖ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ و ﻳﺎﺭاﻥ ﮔﺮاﻣﻲ,


ﻳﻚ  ﺧﺴﺘﻪ ﻧﺒﺎﺷﻴﺪ ﻫﻢ ﺑﻪ ﻫﻤﻪ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﺑﺎﺑﺖ تیرماه پرکار ﺑﺪﻫﻜﺎﺭﻳﻢ. اﻣﻴﺪﻭاﺭﻳﻢ ﻛﻪ ﺗﻴﺮﻣﺎﻩ اﻣﺴﺎﻝ ﻣﺎﻩ ﺧﻮﺑﻲ ﺑﺮاﻱ ﻫﻤﻪ, ﺑﺎ ﻧﺘﺎﻳﺠﻲ ﻋﺎﻟﻲ ﺑﻮﺩﻩ ﺑﺎﺷﺪ. 

اﻣﺮﻭﺯ ﺩﺭ خدمت‌تان ﻫﺴﺘﻴﻢ ﺑﺎ ﻣﺒﺤﺚ ﺗﻐﺬﻳﻪ‌ی ﺩﺭﺳﺖ ﺑﺮاﻱ ﻛﺒﻮﺗﺮاﻥ ﭘﺮﺷﻲ. ﺗﻐﺬﻳﻪ‌ی ﺩﺭﺳﺖ چیزی است ﻛﻪ ﻛﺒﻮﺗﺮاﻥ ﺭا ﺩﺭ پرش‌های ﺳﻨﮕﻴﻦ ﻳﺎﺭﻱ می‌دهد.


ﻗﺒﻞ اﺯ ﻫﺮ ﭼﻴﺰ ﻻﺯﻡ اﺳﺖ ﻛﻪ اﺯ ﺳﻴﺴﺘﻢ سوخت‌وساز ﻣﻮاﺩ ﻏﺬاﻳﻲ ﺩﺭ ﺑﺪﻥ ﻛﺒﻮﺗﺮ ﺁﻧﺎﻟﻴﺰﻱ ﺩاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﻢ. ﺑﺎ اﻳﻦ ﻋﻠﻢ و ﺩﻳﮕﺮ اﻳﻨﻜﻪ ﭼﻪ دانه‌ای تأمین‌کننده ﭼﻪ ﻣﻮاﺩﻱ ﻫﺴﺖ ﻣﺎ می‌توانیم ﺁﻧﭽﻪ ﺭا ﻛﻪ ﺑﺪﻥ ﻳﻚ ﻛﺒﻮﺗﺮ بلندپرواز سنگین‌پر ﻧﻴﺎﺯ ﺩاﺭﺩ ﺩﺭ اﺧﺘﻴﺎﺭﺵ ﻗﺮاﺭ ﺑﺪﻫﻴﻢ و اﺯ پرش‌های طولانی‌اش ﻟﺬﺕ ﺑﺒﺮﻳﻢ.


ﻣﻮاﺩ ﻏﺬاﻳﻲ را ازنظر ﺗﻮﻟﻴﺪ اﻧﺮﮊﻱ ﺑﻪ چهار ﺩﺳﺘﻪ ﺗﻘﺴﻴﻢ می‌کنند:

1- ﻗﻨﺪﻫﺎ (کربوهیدرات‌های زود جذب)

ﻗﻨﺪﻫﺎ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺑﻘﻴﻪ ﺩاﺭاﻱ مولکول‌های شکننده‌تری ﻫﺴﺘﻨﺪ و سریعاً ﺗﻮﺳﻄ ﺑﺪﻥ ﺟﺎﻧﺪاﺭاﻥ ﺷﻜﺴﺘﻪ ﺷﺪﻩ، ﻭاﺭﺩ ﺧﻮﻥ ﺷﺪﻩ و ﺗﺒﺪﻳﻞ ﺑﻪ اﻧﺮﮊﻱ می‌گردند.

2- کربوهیدرات‌ها

کربوهیدرات‌ها (ﻧﺸﺎﺳﺘﻪ) ﺩﺭ ﺟﺎﻳﮕﺎﻩ ﺩﻭﻡ ﻗﺮاﺭ ﺩاﺭﻧﺪ و ﺑﺪﻥ ﺑﺮاﻱ اﻧﺠﺎﻡ اﻳﻦ فعل‌وانفعال‌ها ﻣﺪﺕ طولانی‌تری ﺭا ﺭﻗﻢ ﻣﻴﺰﻧﺪ و ﻛﺮﺑﻮﻫﻴﺪﺭاﺕ اﻧﺮﮊﻱ ﺧﻮﺩ ﺭا آهسته‌تر ﺁﺯاﺩ می‌کنند.

3- چربی‌ها

چربی‌ها ﺩﺭ ﺭﺩﻩ ﺳﻮﻡ ﺁﺧﺮﻳﻦ ﻣﻨﺒﻊ اﻧﺮﮊﻱ ﺑﺮاﻱ ﺳﻮﺧﺘﻦ و ﺗﺒﺪﻳﻞ ﺑﻪ ﻗﻮﻩ ﻣﺤﺮﻛﻪ ﻫﺴﺘﻨﺪ. به همین ﺩﻟﻴﻞ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﻤﻮاﺭﻩ ﺩﺭ ﺑﺪﻥ ﺫﺧﺎﻳﺮ ﭼﺮﺑﻲ ﺭا ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ می‌کنیم.

4- پروتئین‌ها

پروتئین‌ها ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺗﻲ ﻣﺠﺰا ﺗﺒﺪﻳﻞ ﺑﻪ اﻧﺮﮊﻱ می‌گردند. ﻭﻇﻴﻔﻪ اصلی‌شان ﺗﺮﻣﻴﻢ و ﺳﺎﺧﺘﻦ ﻋﻀﻠﻪ ﺩﺭ ﺑﺪﻥ اﺳﺖ. پروتئین‌ها اﺯ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺭﻓﺘﻦ ﻋﻀﻼﺕ ﺩﺭ اﺛﺮ فعالیت‌های ﺳﻨﮕﻴﻦ ﺟﻠﻮﮔﻴﺮﻱ می‌کنند.


ﺣﺎﻝ ﺑﺎ ﺩاﻧﺴﺘﻦ اﻳﻦ ﻣﻮاﺭﺩ می‌توانیم به‌راحتی ﺣﺪﺱ ﺑﺰﻧﻴﻢ ﻛﻪ ﭼﻪ ماده‌ای اﻭﻝ ﺗﺒﺪﻳﻞ ﺑﻪ اﻧﺮﮊﻱ می‌گردد. ﻗﻨﺪﻫﺎ ﺩﺭ ﻣﺮاﺣﻞ اﻭﻟﻴﻪ ﭘﺮﻭاﺯ عهده‌دار تأمین اﻧﺮﮊﻱ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﻛﺒﻮﺗﺮﻱ ﻛﻪ ﺑﺪﻧﺶ ﻣﻘﺪاﺭ ﻻﺯﻡ ﻗﻨﺪ ﺭا ﺩاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ شاداب‌تر و پرانرژی‌تر اﺯ ﻛﺒﻮﺗﺮﻱ ﻛﻪ اﻳﻦ ﻗﻨﺪ ﺭا ﺩﺭ ﺑﺪﻥ ﻧﺪاﺭﺩ اﺯ ﺟﺎ ﻛﻨﺪﻩ می‌شود و اﻭﺝ می‌گیرد. معمولاً ﭼﻮﻥ ﻣﻨﺒﻊ اﺻﻠﻲ ﺗﻐﺬﻳﻪ‌ی ﻛﺒﻮﺗﺮ ﺩاﻥ و ﻏﻠﻪ ﻫﺴﺖ، ﻗﻨﺪ ﺑﺪﻥ آن‌قدر ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ساعت‌ها ﺩﻭاﻡ ﺑﻴﺎﻭﺭﺩ. ﭘﺲ ﺩﺭ ﺳﺎﻋﺎﺕ اﻭﻟﻴﻪ تمام‌شده. اﻣﺎ ﻫﻤﻴﻦ ﻗﻨﺪ ﻛﻢ ﻳﻚ ﺁﻏﺎﺯ ﺧﻮﺏ و دل‌چسب ﺑﻪ ﭘﺮﻭاﺯ ﻛﺒﻮﺗﺮ می‌دهد و اﻭ ﺭا ﻗﺎﺩﺭ می‌کند ﺗﺎ ﺧﻮﺩ ﺭا باصلابت ﺑﻪ ﺩﻝ ﻣﺎﻳﻪ ﺑﺮﺳﺎﻧﺪ و ﺗﺎ ﻳﻜﻲ دوساعتی اﺯ اﻳﻦ اﻧﺮﮊﻱ ﺳﺮﻳﻊ و ﺁﻣﺎﺩﻩ ﻟﺬﺕ ﺑﺒﺮﺩ.


ﭘﺲ اﺯ اﺗﻤﺎﻡ ﻗﻨﺪﻫﺎ، ﺑﺪﻥ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ کربوهیدرات‌ها می‌رود. اﻳﻦ ﻣﻨﺒﻊ اﻧﺮﮊﻱ ﻣﺎﻧﺪﮔﺎﺭ ﻧﻴﺮﻭﻱ اﺻﻠﻲ و ﻗﻮﻩ اﺳﺘﻘﺎﻣﺖ ﭘﺮﻧﺪﻩ اﺳﺖ. سوخت‌وساز ﺁﺭاﻡ کربوهیدرات‌ها و ﺁﺯاﺩ ﺷﺪﻥ ﺁﻫﺴﺘﻪ اﻧﺮﮊﻱ آن‌ها، ﺗﻮاﻧﺎﻳﻲ ﭘﺮﺵ ﺑﻪ ﻛﺒﻮﺗﺮ ﺭا ﺑﺮاﻱ اﻛﺜﺮ ﻃﻮﻝ ﺭﻭﺯ می‌دهد. ﭼﻴﺰﻱ ﻛﻪ مدنظر ﻳﻚ کبوتر پران اﺳﺖ. معمولاً ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ متابولیسم ﻛﺒﻮﺗﺮ اﻳﻦ اﻧﺮﮊﻱ ﺑﻴﻦ 5 ﺗﺎ 15 ﺳﺎﻋﺖ ﺩﻭاﻡ می‌آورد.


ﺣﺎل ﻧﻘﺶ ﭼﺮﺑﻲ ﭼﻴﺴﺖ؟ ﭼﺮﺑﻲ به‌عنوان سرسخت‌ترین ﻣﻨﺒﻊ اﻧﺮﮊﻱ، ﺁﺧﺮﻳﻦ ﻣﻨﺒﻊ می‌باشد. ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﺩﻗﺖ ﺑﻔﺮﻣﺎﻳﻴﺪ ﭼﺮﺑﻲ مدنظر ﻣﺎ ﭼﺮﺑﻲ ﺑﺪﻥ ﻛﺒﻮﺗﺮ ﻧﻴﺴﺖ، چراکه ﻳﻚ ﻛﺒﻮﺗﺮ ﭘﺮﺷﻲ ﺁﻣﺎﺩﻩ، ﻓﺎﻗﺪ ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﭼﺮﺑﻲ ﺩﺭ ﺑﺪﻥ اﺳﺖ. ﭼﺮﺑﻲ موردبحث ﻣﺎ اﺯ ﺩاﻧﻲ ﻛﻪ ﺷﺐ ﻗﺒﻞ ﺑﻪ ﻛﺒﻮﺗﺮ داده‌شده تأمین می‌گردد و ﺩﺭ ﺑﻴﻦ لایه‌های ﻋﻀﻼﺕ و ارگان‌های ﺩاﺧﻠﻲ ﺫﺧﻴﺮﻩ می‌گردد. ﭘﺲ اﺯ اﺗﻤﺎﻡ کربوهیدرات‌ها ﺑﺪﻥ ﺑﻪ ﺳﺮاﻍ چربی‌ها می‌رود. چربی‌ها ﺩﺭ اﻳﻨﺠﺎ اﺯ اﻫﻤﻴﺖ ﺑﻪ ﺳﺰاﻳﻲ برخوردارند. ﭼﺮاﻛﻪ دﺭ ﺳﺎﻋﺎﺕ ﭘﺎﻳﺎﻧﻲ ﭘﺮﺵ اﻧﺮﮊﻱ ﺧﻮﺩ ﺭا ﺁﺯاﺩ می‌کنند و اﻳﻨﺠﺎﺳﺖ ﻛﻪ ﻛﺒﻮﺗﺮ ﻗﺎﺩﺭ ﺑﻪ ﺯﺩﻥ ﺭﻛﻮﺭﺩ می‌شود. ﻳﻌﻨﻲ ﻫﻤﺎﻥ ﻳﻜﻲ ﺩﻭ ﺳﺎﻋﺖ اﺿﺎﻓﻪ. ﭼﻴﺰﻱ ﻛﻪ ﻛﺒﻮﺗﺮ ﭘﺮاﻥ ﺭا بی‌نهایت ﺧﻮﺷﺤﺎﻝ و ﻣﻔﺘﺨﺮ می‌کند.


و اﻣﺎ پروتئین‌ها. پروتئین‌ها ﻛﺎﺭﻱ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﺩاﺭﻧﺪ. ﺑﺪﻥ ﺑﻌﺪ اﺯ اﺗﻤﺎﻡ کربوهیدرات‌ها ﺑﺮاﻱ ﺗﻬﻴﻪ اﻧﺮﮊﻱ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ چربی‌ها و درعین‌حال ﻋﻀﻼﺕ می‌رود. ﻋﻀﻼﺕ ﺩﺭ پرش‌های ﺳﻨﮕﻴﻦ ﺗﺤﻠﻴﻞ می‌روند. اﻳﻨﺠﺎﺳﺖ ﻛﻪ پروتئین‌ها ﻭاﺭﺩ ﻋﻤﻞ می‌شوند و ﺑﻪ ﺗﺮﻣﻴﻢ ﻋﻀﻼﺕ می‌پردازند. اﻳﻦ ﺗﺮﻣﻴﻢ اﻧﺮﮊﻱ ﺗﻮﻟﻴﺪ می‌کند و اﻳﻦ اﻧﺮﮊﻱ ﻋﻀﻼﺕ ﺭا ﻗﻮﻱ ﻧﮕﻪ می‌دارد. اﻫﻤﻴﺖ پروتئین آن‌قدر ﺯﻳﺎﺩ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻛﺒﻮﺗﺮﻱ ﻛﻪ پروتئین ﻻﺯﻡ ﺭا ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﻧﻜﻨﺪ ﺑﻌﺪ اﺯ ﭼﻨﺪﻳﻦ ﭘﺮﺵ ﺳﺎﻋﺎﺗﺶ ﻧﺰﻭﻝ می‌کند. ﻳﻌﻨﻲ ﺩﺭ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﻋﻀﻼﺗﺶ ﺭا می‌سوزاند. اﻳﻦ ﺧﻮﺩ ﻳﻜﻲ اﺯ ﺩﻻﻳﻞ مهمی است ﻛﻪ ﻛﺒﻮﺗﺮاﻥ ﮔﺮﻭ ﺩﺭ ﺭﻭﺯﻫﺎﻱ ﻗﺒﻞ اﺯ ﮔﺮﻭ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺭﻛﻮﺭﺩﻫﺎﻱ ﺑﻬﺘﺮﻱ ﺭا ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺭﻭﺯ ﻣﻮﻋﻮﺩ ﺭﻗﻢ می‌زنند.


اﻛﻨﻮﻥ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ دانه‌هایی ﺑﮕﺮﺩﻳﻢ ﻛﻪ اﻳﻦ ﺣﺎﻭﻱ اﻳﻦ ﻣﻮاﺩ ﻫﺴﺘﻨﺪ. متأسفانه ﺩﺭ اﻳﺮاﻥ ﺗﻨﻮﻉ دانه‌ها ﻣﺤﺪﻭﺩ اﺳﺖ. بنابراین ﻣﺎ سعی ﺧﻮاﻫﻴﻢ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺩﺭ ﻧﻆﺮ ﮔﺮﻓﺘﻦ اﻳﻦ ﻣﻬﻢ، ﺗﺮﻛﻴﺒﻲ ﺭا ﺑﺮاﻱ ﻛﺒﻮﺗﺮاﻧﻤﺎﻥ اﻧﺘﺨﺎﺏ ﻛﻨﻴﻢ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﻧﺤﻮ ﻣﻤﻜﻦ ﻣﻮاﺩ اﻭﻟﻴﻪ ﺭا ﺑﻪ ﻛﺒﻮﺗﺮﻫﺎﻱ ﭘﺮﺷﻲ ﺑﺮﺳﺎﻧﺪ.


ﺑﺮاﻱ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ اﻳﻦ ﻫﺪﻑ دانه‌های ﺭا به چهار ﺩﺳﺘﻪ ﺗﻘﺴﻴﻢ می‌کنیم. ﺗﺎ ﺑﻬﺘﺮ ﺑﺘﻮاﻧﻴﻢ آن‌ها ﺭا ﺑﺸﻨﺎﺳﻴﻢ.

1- دانه‌های ﻛﺮﺑﻮﻫﻴﺪﺭاﺕ‌ﺩاﺭ: عبارت‌اند اﺯ ﮔﻨﺪﻡ، ﺟﻮ، ارزن، ﺑﺮﻧﺞ، ﺫﺭﺕ و ﺗﺨﻢ ﺟﺎﺭﻭ.

2- دانه‌های پروتئین‌ﺩاﺭ: عبارت‌اند اﺯ ﻗﺮﻩ‌ﻣﺎﺵ، ﮔﺎﻭﺩاﻧﻪ، ﻋﺪﺱ، ﻣﺎﺵ، ﺷﺎﻫﺪاﻧﻪ، ﻛﻨﺠﺪ، ﻛﺘﺎﻥ، ﺑﺰﺭﻙ، ﻛﺎﻓﺸﻪ و ﺁﻓﺘﺎﺑﮕﺮﺩاﻥ.

3- دانه‌های ﭼﺮﺏ: عبارت‌اند اﺯ ﺷﺎﻫﺪاﻧﻪ، ﻛﻨﺠﺪ، ﻛﺎﻓﺸﻪ، ﺁﻓﺘﺎﺑﮕﺮﺩاﻥ، ﺫﺭﺕ, ﻧﻴﺠﺮ و ﻛﻠﺰا (ﻣﻨﺪاﺏ).

4- دانه‌های ﻗﻨﺪﺩاﺭ: ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻡ دانه‌ها ﻗﻨﺪ ﺑﻪ ﻣﻘﺪاﺭ ﻧﺎﭼﻴﺰﻱ ﻭﺟﻮﺩ ﺩاﺭﺩ، متأسفانه ﺩاﻧﻪ ﺧﺎﺻﻲ ﻛﻪ ﺣﺎﻣﻞ ﻗﻨﺪ ﻓﺮاﻭاﻥ ﺑﺎﺷﺪ و ﻛﺒﻮﺗﺮ ﻫﻢ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺗﻤﺎﻳﻞ ﺩاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﺩﺭ ﺩﺳﺘﺮﺱ ﻧﻴﺴﺖ. اﻣﺎ ﺧﺐ ﻗﻨﺪ ﻛﻠﻲ دانه‌های ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺗﺎ 3% می‌رسد ﻛﻪ ﺑﺮاﻱ ﻛﺒﻮﺗﺮ ﻛﻔﺎﻳﺖ می‌کند. اﺯ ﻃﺮﻓﻲ ﺑﺪﻥ ﺧﻮﺩ ﭘﺮﻧﺪﻩ ﻣﻘﺪاﺭﻱ اﺯ ﻛﺮﺑﻮﻫﻴﺪﺭاﺕ (ﻧﺸﺎﺳﺘﻪ) ﺭا ﺑﻪ ﻗﻨﺪ ﺗﺒﺪﻳﻞ می‌کند.

ﺣﺎﻝ سؤال این است ﻛﻪ دانه‌ی ﻛﺎﻣﻞ ﺑﺮاﻱ ﻛﺒﻮﺗﺮ ﭘﺮﺷﻲ ﭼﻴﺴﺖ؟

ﺩاﻥ ﻛﺎﻣﻞ دانی است ﻛﻪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺷﺮاﻳﻄ اﻗﻠﻴﻤﻲ ﻛﺒﻮﺗﺮﺩاﺭ ﺗﺮﻛﻴﺐ ﮔﺮﺩﺩ و ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺭا ﺑﻪ اﻭ ﺑﺪﻫﺪ. ﺩﺭﺻﺪ اﻳﻦ ﺗﺮﻛﻴﺐ ﺭا ﻫﺮ ﻛﺒﻮﺗﺮﭘﺮاﻧﻲ باید ﺧﻮﺩ به دست ﺑﻴﺎﻭﺭﺩ. به دست ﺁﻭﺭﺩﻥ اﻳﻦ ﺗﺮﻛﻴﺐ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﻋﻠﻤﻲ ﻛﻪ اﺯ اﻧﻮاﻉ دانه‌ها به دست آورده‌ایم ﻛﺎﺭ ﺳﺨﺘﻲ ﻧﻴﺴﺖ. ﺑﺎ کم‌وزیاد ﻛﺮﺩﻥ ﻣﻘﺪاﺭ آن‌ها و ﺩﻳﺪﻥ ﻧﺘﻴﺠﻪ می‌توانیم ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺗﺮﻛﻴﺐ ﺑﺮاﻱ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺳﺎﻋﺖ ﺭا به دست ﺑﻴﺎﻭﺭﻳﻢ.

ﺩﺭ اﻳﻨﺠﺎ ﺑﺮاﻱ ﺳﺎﺩﻩ ﻛﺮﺩﻥ اﻳﻦ اﻣﺮ و ﺁﻏﺎﺯ ﻛﺎﺭ، ﻳﻚ ﺗﺮﻛﻴﺐ نسبتاً ﻛﻠﻲ ارائه می‌دهیم. ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ می‌توانند ﺑﺎ کم‌وزیاد ﻛﺮﺩﻥ ﻣﻘﺎﺩﻳﺮ، ﺗﺮﻛﻴﺐ موردنظر ﺭا ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺑﻴﺎﻭﺭﻧﺪ.


ﺩﺭ ﺑﺎﻻ ﮔﻔﺘﻴﻢ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﻭﺟﻮﺩ ﻗﻨﺪ ﺩﺭ دانه‌ها و ﻧﺎﭼﻴﺰ ﺑﻮﺩﻥ آﻥ اﺯ ﺑﻴﺎﻥ ﺩﺭﺻﺪ ﺑﺮاﻳﺶ ﺧﻮﺩﺩاﺭﻱ می‌کنیم. ﺑﻌﺪ اﺯ ﻗﻨﺪ ﻛﺮﺑﻮﻫﻴﺪﺭاﺕ ﻋﺎﻣﻞ اﺻﻠﻲ انرژی ﭘﺮﺵ اﺳﺖ. ﺩﺭﺻﺪ ﻛﺮﺑﻮﻫﻴﺪﺭاﺕ ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﺷﺮاﻳﻄ اﻗﻠﻴﻤﻲ و ﺭﻭﺯ ﭘﺮﺵ ﺑﻴﻦ 40% ﺗﺎ 70% ﺗﻨﺎﻭﺏ ﺩاﺭﺩ. مثلاً ﺑﺮاﻱ ﺭﻭﺯ اﻭﻝ ﭘﺮﺵ ﺷﻤﺎ قطعاً نمی‌خواهید ﻛﺒﻮﺗﺮﻫﺎﻳﺘﺎﻥ ﺭا ﺑﺎ ﻛﺮﺑﻮﻫﻴﺪﺭاﺕ ﺯﻳﺎﺩ سنگین ﻛﻨﻴﺪ اﻣﺎ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﺳﻮﻡ مسلماً ﺑﺮاﻱ اﻳﻨﻜﻪ ﺳﺎﻋﺖ اﺯ روزهای اﻭﻝ و ﺩﻭﻡ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺷﻮﺩ حتماً ﻛﺮﺑﻮﻫﻴﺪﺭاﺕ ﺑﻴﺸﺘﺮﻱ ﻻﺯﻡ ﺩاﺭﻳﺪ. ﻗﺴﻤﺖ اﺻﻠﻲ دانه‌های ﻛﺮﺑﻮﻫﻴﺪﺭاﺕ ﺩاﺭ ﺭا ﺟﻮ پوست‌نکنده ﺑﻪ ﻋﻠﺖ قابلیت هضم سریع و پرانرژی ﺑﻮﺩﻥ ﺗﺸﻜﻴﻞ می‌دهد. اﺭﺯﻥ ﺩﺭ ﺭﺩﻳﻒ ﺩﻭﻡ ﻗﺮاﺭ ﺩاﺭﺩ. ﻣﻦ شخصاً ﮔﻨﺪﻡ ﺭا ﺑﺮاﻱ ﭘﺮﺵ ﻣﻨﺎﺳﺐ نمی‌بینم. اﻣﺎ بازهم ﺩﻭﺳﺘﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ ﮔﻨﺪﻡ راحت‌تر ﺑﻪ ﻧﺘﻴﺠﻪ می‌رسند می‌توانند ﮔﻨﺪﻡ ﺭا به جای ﺟﻮ اﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻛﻨﻨﺪ. ﺫﺭﺕ کلاً به خاطر دیرهضم ﺑﻮﺩﻥ ﺑﺮاﻱ پرش مناسب ﻧﻴﺴﺖ. ﺑﺮﻧﺞ ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﻣﻘﺪاﺭ 5% اﺯ ﻛﻞ ﻛﺮﺑﻮﻫﻴﺪﺭاﺕ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻋﺎﻟﻲ ﻋﻤﻞ می‌کند.


ﺧﻮﺷﺒﺨﺘﺎﻧﻪ اﻛﺜﺮ دانه‌های ﭼﺮﺏ ﺣﺎﻭﻱ ﻣﻘﺪاﺭ ﺯﻳﺎﺩﻱ پروتئین ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺷﺎﻫﺪاﻧﻪ ﺩﺭ ﺻﺪﺭ ﻟﻴﺴﺖ ﻗﺮاﺭ ﺩاﺭﺩ. ﺗﺨﻢ ﺁﻓﺘﺎﺑﮕﺮﺩاﻥ و ﻛﺎﻓﺸﻪ ﻧﻴﺰ ﺣﺎﻭﻱ ﭼﺮﺑﻲ ﺧﻮﺑﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻋﻀﻼﺕ برای ﺳﺎﻋﺎﺕ آخرین ﭘﺮﻭاﺯ ﺫﺧﻴﺮﻩ می‌گردد. ﺑﻘﻴﻪ دانه‌های ﭼﺮﺏ ﻧﻴﺰ ﺑﺮاﻱ ﺗﻨﻮﻉ ﺩﺭ ﻧﻮﻉ ﭼﺮﺑﻲ ﻻﺯﻡ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﭘﺲ ﺑﺎ ﺩﺭ نظر ﮔﺮﻓﺘﻦ کم‌وزیاد ﺷﺪﻥ ﻣﻘﺪاﺭ ﻛﺮﺑﻮﻫﻴﺪﺭاﺕ، ﻣﻘﺪاﺭ ﭼﺮﺑﻲ و پروتئین ﻧﻴﺰ ﺗﻐﻴﻴﺮ می‌کند.


ﺩﺭ ﺭﻭﺯﻫﺎﻱ اﻭﻟﻴﻪ ﺗﻤﺮﻳﻨﺎﺕ ﭘﺮﺵ، ازآنجایی‌که ﻛﺒﻮﺗﺮﻫﺎ ﺑﻌﺪ اﺯ ﻓﺼﻞ اﺳﺘﺮاﺣﺖ ﻃﻮﻻﻧﻲ ﻋﻀﻼﺗﺸﺎﻥ ﺭا ازدست‌داده‌اند، ﻣﺎ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺭ اﻣﺮ ﻋﻀﻠﻪ ﺳﺎﺯﻱ ﻛﻤﻜﺸﺎﻥ ﻛﻨﻴﻢ. اﻳﻦ ﻛﻤﻚ ﻓﻘﻄ ﺑﺎ ﭘﺮاﻧﺪﻥ و ﺩاﺩﻥ پروتئین ﺯﻳﺎﺩ ﻗﺎﺑﻞ اﻧﺠﺎﻡ اﺳﺖ. ﺩﺭ ﺁﻏﺎﺯ ﺗﻤﺮﻳﻨﺎﺕ ﺩاﺩﻥ ﮔﺎﻭﺩاﻧﻪ، ﻗﺮﻩﻣﺎﺵ، ﻋﺪﺱ و ﻣﺎﺵ ﺗﺎ 40% ﻫﻢ ﺟﺎﻳﺰ اﺳﺖ. ﺩﺭ ﺩﻓﻌﺎﺕ ﺑﻌﺪﻱ وقتی‌که ﻛﺒﻮﺗﺮﻫﺎ ﻋﻀﻼﺕ ﻛﺎﻓﻲ ﺳﺎﺧﺘﻨﺪ و ﺑﻘﻮﻝ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﺳﺎﺯ ﺷﺪﻧﺪ، ﻣﺎ می‌توانیم اﻳن ﺩﺭﺻﺪ ﺭا ﻛﻤﺘﺮ ﻛﺮﺩﻩ و اﺯ دانه‌های ﭼﺮﺏ ﺑﻴﺸﺘﺮ اﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻛﻨﻴﻢ.


ﺣﺎﻝ ﻛﻪ درصدهای ﺗﺮﻛﻴﺒﻲ ﺗﺎ ﺣﺪﻭﺩﻱ ﺩﺳﺘﻤﺎﻥ ﺁﻣﺪ، اﻳﻦ سؤال ﭘﻴﺶ می‌آید ﻛﻪ ﻛﻞ اﻳﻦ درصدها ازنظر ﻭﺯﻧﻲ ﭼﻘﺪﺭ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺸﻮد ﻛﻪ ﻧﻪ ﻛﻢ ﺑﺎﺷﺪ و ﻧﻪ ﺯﻳﺎﺩ؟


اصولاً ﻛﺒﻮﺗﺮ ﺑﺮاﻱ سوخت‌وساز ﺭﻭﺯاﻧﻪ ﺑﻪ ﺣﺪاﻛﺜﺮ 30 ﮔﺮﻡ ﺩانه ﻧﻴﺎﺯ ﺩاﺭﺩ. اﻳﻦ ﻣﻘﺪاﺭ می‌تواند ﺗﺎ 22 ﮔﺮﻡ ﻧﺰﻭﻝ ﻛﻨﺪ. بازهم ﻋﺮﺽ می‌کنم اﻳﻦ ﻣﻘﺪاﺭ ﺭا ﺑﺎﻳﺪ ﻛﺒﻮﺗﺮﺩاﺭ ﺧﻮﺩﺵ به دست ﺑﻴﺎﻭﺭﺩ و ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻛﻨﺪ. چراکه ﺑﺮاﻱ بام‌ها و ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺷﺮاﻳﻄ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ می‌شود. ﺭﻭﺯﻫﺎﻱ اﺳﺘﺮاﺣﺖ مسلماً اﻳﻦ مقدار کمتر و ﺭﻭﺯﻫﺎﻱ ﭘﺮﺵ ﺑﻴﺸﺘﺮ می‌گردد. ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻧﺸﺎﻥ ﺩاﺩﻩ اﺳﺖ ﻛﻪ اﻳﻦ ﻣﻘﺪاﺭ ﺩﺭ اﻛﺜﺮ ﻣﻨﺎﻃﻖ به‌ندرت اﺯ 25 ﮔﺮﻡ بیشتر می‌شود.


ﻧﺤﻮﻩ ﺩاﻥ‌ﺩﻫﻲ:

طبیعتاً ﻛﺒﻮﺗﺮ ﺑﻪ دانه‌هایی ﻣﺜﻞ ﺟﻮ و ﮔﻨﺪﻡ علاقه‌ای ﻧﺪاﺭﺩ و ﺩﺭ ﺳﺒﺪ ﻏﺬاﻳﻲ آن‌ها، ﺁﺧﺮﻳﻦ دانه‌ها ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺧﻮﺭﺩﻩ می‌شوند. اﮔﺮ ﻣﺎ دانه‌ها ﺭا ﺗﺮﻛﻴﺐ ﻛﻨﻴﻢ ﻛﺒﻮﺗﺮاﻥ قوی‌تر دانه‌های خوشمزه‌تر ﺭا سریع‌تر می‌خورند و ﺑﻪ ﻛﺒﻮﺗﺮﻫﺎﻱ ضعیف‌تر ﺑﻴﺸﺘﺮ دانه‌های ﺩﻳﮕﺮ می‌رسد، ﻣﺜﻞ ﺟﻮ. ﭘﺲ ﺑﺎ ترکیب ﻛﺮﺩﻥ دانه‌ها ﺑﺎﻻﻧﺲ ﺗﻘﺴﻴﻢ اﻧﺮﮊﻱ ﺩﺭ ﺑﻴﻦ ﻛﺒﻮﺗﺮﻫﺎ به هم می‌خورد و ﺑﺎلطبع ﻛﺒﻮﺗﺮﻱ ﺳﻨﮕﻴﻦ می‌پرد و ﺷﺎﻳﺪ ﻫﻤﭙﺎﻱ ﻫﻤﺎﻥ ﻛﺒﻮﺗﺮ ﻧﺘﻮاﻧﺪ ﺣﺘﻲ ﻧﺼﻒ ﺳﺎﻋﺖ اﻭ ﺭا ﺑﻴﺎﻭﺭﺩ.


حال راه‌حل ﭼﻴﺴﺖ؟

ﺑﺎﻳﺪ دانه‌ها ﺭا ﺑﻪ ﺩﻭ ﮔﺮﻭﻩ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﺑﻜﻨﻴﻢ. اﻭﻝ دانه‌های ﻛﺮﺑﻮﻫﻴﺪﺭاﺕ‌ﺩاﺭ ﻛﻪ موردعلاقه‌شان ﻧﻴﺴﺖ ﺭا ﺑﺪﻫﻴﻢ ﻛﻪ اﺯ ﻓﺮﻁ ﮔﺮﺳﻨﮕﻲ ﻛﺎﻣﻞ ﺑﺨﻮﺭﻧﺪ و ﺑﻌﺪ دانه‌های ﭼﺮﺏ و پروتئین ﺩاﺭ ﺭا. به‌این‌ترتیب دانه‌ها ﺑﻴﻦ ﻫﻤﻪ به‌طور ﻣﺴﺎﻭﻱ ﺗﻘﺴﻴﻢ می‌گردند.

ﻧﻜﺘﻪ ﺁﺧﺮ این است ﻛﻪ ﺑﺮاﻱ ﺭﻭﺯ ﭘﺮﺵ چینه‌دان ﻛﺒﻮﺗﺮ ﺑﺎﻳﺪ کاملاً ﺧﺎﻟﻲ اﺯ ﺩاﻥ ﺑﺎﺷﺪ. ﺷﺎﻳﺪ ﺑﺎ ﺩﺳﺖ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺑﻌﻀﻲ اﺯ ﻛﺒﻮﺗﺮﻫﺎ و ﺑﺮﺭﺳﻲ چینه‌دانشان ﺑﺘﻮاﻧﻴﻢ ﻣﻘﺪاﺭ ﺩانه ﺭا برای دفعه ﺑﻌﺪﻱ به دست ﺑﻴﺎﻭﺭﻳﻢ. ﻓﺮاﻣﻮﺵ ﻧﻜﻨﻴﺪ ﻛﻪ ﻛﺒﻮﺗﺮ ﺑﺮاﻱ ﻫﻀﻢ ﺩانه ﺑﻪ ﺣﺪاﻗﻞ 12 ﺳﺎﻋﺖ ﻭﻗﺖ ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪ اﺳﺖ. ﭘﺲ ﺑﺮاﻱ اﻳﻨﻜﻪ مطمئن ﺷﻮﻳﻢ ﻛﺒﻮﺗﺮ ﻗﺒﻞ اﺯ ﭘﺮﺵ ﭼﻴﻨﻪ‌ﺩاﻧﺶ ﺧﺎﻟﻲ اﺳﺖ ﺑﺎﻳﺪ ﺣﺪاﻗﻞ 12 ﺳﺎﻋﺖ زودتر ﺑﻪ آن‌ها ﺩاﻥ ﺑﺪﻫﻴﻢ.


اﻣﻴﺪﻭاﺭﻡ ﻛﻪ اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ مورداستفاده ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﻗﺮاﺭ ﺑﮕﻴﺮﺩ.

نظرات و اﻧﺘﻘﺎﺩاﺕ ﺷﻤﺎ ﺳﺎﺯﻧﺪﻩ ﺭاﻩ پرپیچ‌وخم کبوترداری است.

 ﭘﻴﺮﻭﺯ و ﻣﻮﻳﺪ ﺑﺎﺷﻴﺪ


ﻛﻮﭼﻚ ﺷﻤﺎ,

ﺣﻤﻴﺪ ﺿﻴﺎ


نظرات 144 + ارسال نظر
مصطفی دوشنبه 11 دی‌ماه سال 1402 ساعت 03:38 ب.ظ

برا چاشنی بازی کبوتر رو سیر نکن دونه ارزن وگندم بده یک وعده کفتراتو تو کوله زندان کن فقط موقع پر ش ازاد کن هرمسیر که رفتن بخابون چندتا دونه جایزه بنداز تا بفهمن مسیر رفتن جایزه داره

حاج حسین مجیدی سه‌شنبه 29 فروردین‌ماه سال 1402 ساعت 08:55 ق.ظ

عسل چه فایده ای برای کبوتردارد

سلام
ویتامین داره و آنزیمهای متفاوت برای سلامتی

مهدی چهارشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1401 ساعت 07:01 ق.ظ

من دوتا کفتر دارم یدونه پلنگ خال دار سرخ ودیگر ی زاغ با چشمان سرخ آتشی.یعنی خدا نکنه سپیده صبح هوا بدم کلا محو می شوند وغروب باید با پرژکتور ولامپ تو حیاط بشینند دوست ندارم خراب شند استاد پرشون رو قیچی کنم .کمتر از ۱۲ ساعت نمی پرند واقعا سلطان گیلان هستند من حاضرم غذا نخورم ولی به کفترام آسیبی نرسه استاد چی کار ‌کنم که اینا ابر قدرت بمونند ممنون قیچی کنم پرشونو

سلام بله نپران و زیادشان کن

سید محمد جمعه 10 تیر‌ماه سال 1401 ساعت 11:25 ب.ظ

سلام دوست عزیز خواهش فقط درست جوابم بده نتیجه بگیرم...
چند جوفت کفتر پرشی دارم پایین بند بالاتکپرن ولی ساعت پایین میپرن چکار کنم بیشتر ساعت بالا بپرن سعی سالم سنگین شدن نمیپرن یا مشکل دیگه دارن

سلام دوست عزیز
سؤال شما را اصلا متوجه نشدم.

پیام چهارشنبه 8 تیر‌ماه سال 1401 ساعت 12:04 ق.ظ

سلام استاد وقتی میخوایی فردا تعداد ۱۰۰عدد کفتر هوا کنی ۶صبح شب باید ساعت چند آب بدیم ممنون میشم راهنمایی کنید❤️

سلام حداقل یک ساعت قبل

امیر شنبه 14 اسفند‌ماه سال 1400 ساعت 10:00 ب.ظ

سلام .به پنج تا کفتر چقد باید دون بدم

سلام انقدر که سیر بشوند

علی شنبه 23 بهمن‌ماه سال 1400 ساعت 07:14 ب.ظ

سلام ببخشید این دانه های بعد از خواب فقط روز سوم داده میشه یا تمام روز ها بعد از خواب داده میشه ؟

سلام تمام روزها

هادی شنبه 24 مهر‌ماه سال 1400 ساعت 02:06 ق.ظ

سلام آقای ضیاء،امیدوارم که بتونم گوشه ای از محبت ها و زحمات بی منت شما را جبران کنم و از خداوند متعال برای شما طلب تندرستی و نشاط مینمایم

درود
ممنون هادی عزیز

Majid دوشنبه 12 مهر‌ماه سال 1400 ساعت 09:14 ب.ظ http://Gravatar.com

سلام نت رو زیر و رو کردم چرا درباره چاشنی بازی کسی توضیحی نمیده من چهارونیم تا پنج و نیم غروب بازی میکنم ارزن میدم ولی نمیپرن چکار کنم میخام از زیر سیم های برق با سرعت برن ولی خیلی شول میپرن

پر یکشنبه 4 مهر‌ماه سال 1400 ساعت 10:26 ق.ظ

سلام میشه جواب سوالمو ایمیل کنین؟
من نذر داشتم اگه حکمم زندان نباشه یه پرنده بخرم آزاد کنم.
انقدر پرس و جو کردم گفتن پرنده های قفسی عادت دارند. اگه ولشون کنم یا میمیرن یا یکی میگیره دوباره میندازه قفس اهلی میشه.
الان میخوام یه دونه کبوتر بخرم ببرم حرم امام رضا به نظرتوتن انجام بدم یا بیخایل شم؟
یکی ام اینکه میخوام به یه سری کبوتر که همیشه تو پارک خیابون هستن دون بدم. تعدادشون زیاده شاید 100تا...چه دونی بدم که بخورن؟

vahid پنج‌شنبه 1 مهر‌ماه سال 1400 ساعت 12:14 ب.ظ

باسلام
باتوجه به اینکه حداقل زمان هضم غذا ۱۲ ساعت طول میکشید(طبق مطالب بالا)
برای پرش کبوتر در صبح آیا یک وعده دانه مطلوب تراست یا دووعده دانه
درزمینه زمینه و میزان دان راهنمایی بفرمایید
یکجا صبح داده شود؟یکجا شب داده شود؟نصف شب نصف صبح؟

درود
بله یک وعده کفایت میکند و ساعت ۴ تا ۵ عصر باید داده شود.

. جمعه 18 تیر‌ماه سال 1400 ساعت 09:38 ق.ظ

سلام کبوترم برفک یا پنیرک گرفته چجور خوب میشه

سلام مترونیدازول با تتراسایکلین در آب آشامیدنی ۷ روز بده

محمد پنج‌شنبه 6 خرداد‌ماه سال 1400 ساعت 09:29 ق.ظ

با سلام یه جفت کفتر جوجه دارم پرشی هنوز سه بند انداخته تو بالکن خونه جلد شدند الان ۲ ساعت میپرن امکان داره ساعت بیشتر بیارند از لحاظ هوش و نژاد عالی هستن

درود تا دوساعت خوبه. بعد لز چند پرش قلم شان کنید

ابوالفضل سه‌شنبه 28 اردیبهشت‌ماه سال 1400 ساعت 10:38 ق.ظ http://شیراز

من کبوترام پرشی هستند بای چه دانه بخورند

دان کامل:
کربوهیدرات: جو (دان اصلی)، ارزن، کتان، گندم (بسیار کم) ذرت سفید، تخم جارو، برنج.
پروتیین: قره‌ماش، گاودانه، عدس، ماش.
چربی: ذرت، کافشه، شاهدانه، آفتابگردان، بذرک، کلزا، نیجر.

زهرا جمعه 24 اردیبهشت‌ماه سال 1400 ساعت 04:47 ب.ظ http://،^~"»|064490=+"

سلام من امروز یه کبوتر نر خریدم هر چی آب و دون میزارم پیشش اصلا نمیخوره حتی یکم به نظرتون مریضه من باید چه کار کنم زیاد هم راه نمیرخ پراش رو هم چیدم

سلام احتمالاً بهش شوک وارد شده

محمد جمعه 17 اردیبهشت‌ماه سال 1400 ساعت 03:02 ب.ظ

سلام من تعدادی کبوتر دارم که از رفیقم آورده ام همون کبوتر ها خونه رفیقم بالای ۷ساعت میپرن.ولی من آورده ام وخودم جلدشان کرده ام دون خوب بهشون میدم ولی موقعی که هوا میکنم ۱۰دقیقه بیشتر نمی پرن وروی بوم میشینن اگه میشه لطف کنید بهم بگید چکار کنم.مرسی

درود اول باید علت نپریدن را پیدا کنید. این هم دلایل زیادی دارد. کسی که وارد است را بر روی بامتان بیاورید تا مشکل یا مشکلات را شناسایی کند

حسین مومنی چهارشنبه 15 اردیبهشت‌ماه سال 1400 ساعت 08:06 ب.ظ

من الان طوقی ندارم چی باچی طوقی میشه

طوقی با طوقی

علی جمعه 3 اردیبهشت‌ماه سال 1400 ساعت 12:43 ق.ظ

سلام کفتری که روی تخمه چقد باید دانه داد

سلام دان باید همیشه در اختیارشان باشد

مهدی دوشنبه 30 فروردین‌ماه سال 1400 ساعت 01:22 ق.ظ

سلام من دان برا کبوترای پرشی جو و ذرت میدم خوبه تا حالا هم خوب پریدن اشکالی نداره از نظر شما

سلام اگر خوب میپرند خیر اشکالی ندارد

یاسین پنج‌شنبه 5 فروردین‌ماه سال 1400 ساعت 10:26 ب.ظ

سلام من کبوتر هام به یه جوجه دان میدن اون یکی نمیدن من خودم یکم بهش دادم چکار کنم

سلام کاری نداشته باش. خودشان میدانند چکار کنند.

حسن دوشنبه 18 اسفند‌ماه سال 1399 ساعت 11:54 ق.ظ

سلام اگر کفتری روی ساختمان بشینه باید چکار کنم که دیگه نشینه

سلام باید ردش کتی بره

پارسا یکشنبه 10 اسفند‌ماه سال 1399 ساعت 02:53 ب.ظ

سلام ب همه مشتیا قابل توجه اون داداشمون ک گفته بود دون گرونه. بچه مشتی کفتر عشقه کفتر خودش برکته خدا خودش غذاشونو میرسونه تویی ک نمیتونی از عشقت مراقبت بکنی خیلی.... میکنی کفتر نگهمیداری

پوری پنج‌شنبه 7 اسفند‌ماه سال 1399 ساعت 11:39 ب.ظ

ببخشید میخاستم بگم من ۷تا کفتر دارم ضهر شب براشون دان میدم هر موقع چه اندازه براشون دان بدم اگه بگید ممنون میشم

درود.
روزی یک بار سیر دان کنید

محمد یکشنبه 3 اسفند‌ماه سال 1399 ساعت 11:31 ب.ظ

سلام یک جفت طوقی دارم
مادشو بالاشو چسب زدم وقتی نرشو تنها میپرونم میره ۱ دقیقه میپره باز میاد سر جاش ولی ۲ تایی باهم میپرونم یک عالمه میچرخن ولی دیگه رویه بوم خودم نمیاد رو بوم همسایه ها میره
چیکار‌کنم بیان رو بوم خودم داداش ؟

سلام
ردشان کن

حسین جمعه 26 دی‌ماه سال 1399 ساعت 12:30 ق.ظ

بهترین ویتامین برای تقویت کفتر در برابر سرما چی هست
لطف میکنید بگید

درود
ویتامین کاری با سرما ندارد.
هر نوع مولتی ویتامین طیور خوب است

علی جمعه 26 دی‌ماه سال 1399 ساعت 12:16 ق.ظ

سلام داداش یه زاغ نر دارم با یه سبز جفت زدم دو سه بار تخم کردن اما کم می خوابن که وقتی تخم رو میشکنی توش جوجه هست ازیه کسایی پرسیدم گفتن مادشو اوز کن می خواستم ببینم راه کار دیگهیی هست اگه جواب بدین ممنون میش

درود

جدا کن و بهار جفت کن

علی جمعه 26 دی‌ماه سال 1399 ساعت 12:00 ق.ظ

ببخشید من یه سوالی دارم آیا بعد پرش به حیون نباید آب داد اگه جواب بدید ممنون میشم

درود
ایرادی ندارد. آب بدهید.

علی‌ پنج‌شنبه 25 دی‌ماه سال 1399 ساعت 01:23 ق.ظ

سلام خسته نباشبد والا ما به حیوانا. هرچی دان خوب بود دادیم خوردن. رفتن سر کشی یادشون رفتبرگردن باخت شدن کم دان کردیم بازم باخت شدن دیگه نمیدونیم چیکار کنیم با اینا

درود.
کبوتر شما ذاتش خوب نیست. ربطی به دان ندارد.

روح الله دوشنبه 22 دی‌ماه سال 1399 ساعت 11:31 ب.ظ

با سلام وقتی کبونترام رو میخوام هوا کنم میرین رو خونه همسایه که از خونه ما بلند تر هست جکار کنم اونجا نشینن با تشکر

سلام
ردشان کن.

امیر شنبه 20 دی‌ماه سال 1399 ساعت 11:57 ب.ظ

سلام، خسته نباشی داداش. کبوترای من حدود ۲ یا ۳ ساعت می زنن چی کنم که این پرش ۳ الی ۴ ساعت افزایش یابد. اگه بگی ممنون میشم

سلام
کبوترهایی با ذات بهتر بگیر

فرزاد پنج‌شنبه 18 دی‌ماه سال 1399 ساعت 08:11 ب.ظ

سلام ببخشید من یه کبوتر دارم قبلآ ۴ساعت پرواز می کرد اما الان فقط بازی می کنه مشکل چیه

سلام بند شده

Mehdi جمعه 21 آذر‌ماه سال 1399 ساعت 07:25 ب.ظ http://Gonbadkavus

سلام داداش من ۱۰ تا مسافتی دارم میپرن ولی دور بوم میپرن مسافت دور نمیرن چیکار کرد تا برن مسافت دور و با سرعت زیاد بپرن زیاد نمیپرن نیم ساعت میپرن

درود، باید ببری دوررها کنی

یونس دوشنبه 17 آذر‌ماه سال 1399 ساعت 07:43 ب.ظ

سلام ببخشید برای پراندن کفتر چه زمان بهتر است دانه به آنها بدهی ممنونم

سلام
۴ تا ۵ عصر

محمد مهدی سه‌شنبه 11 آذر‌ماه سال 1399 ساعت 09:28 ب.ظ

من یه جفت کفتر پرشی داشتم ولی حالا نمیپرن

عیب نداره

علی جمعه 30 آبان‌ماه سال 1399 ساعت 11:57 ق.ظ

با سلام
4تا کبوتر دارم جلد هستن حدودا یه ساعت تا یه ساعت و ربع میپرن اما اوج نمیگیرن با فاصله یه متری از روی پشت بوم میپرن! و اینکه دور بوم هم نمیپرن حرکت میکنن اما با ارتفاع کم چیکار کنم اوج بگیرن مثل بقیه! 6ساعت قبل دونه گندم میدم (ما جنوب هستیم و فقط زمستان میشه پروند)

سلام
عکس کبوترها را برایم به ایمیلم بفرست.

hamidzia@hotmail.com

Reza جمعه 18 مهر‌ماه سال 1399 ساعت 11:09 ب.ظ

سلام .من ساعت5بعداظهر به کفترام دونه میدم صبح هم ساعت 9هواشون میکنم بدون دونه میخواستم ببینم مشکلی نداره؟

سلام نه مشکلی نیست

مهدی پنج‌شنبه 6 شهریور‌ماه سال 1399 ساعت 12:55 ب.ظ

سلام بوم من پاین هست کفترم روبوم همسایه که چسبیده به خونمون میشینه البته رودیواری که مسلطه به پشت بومم ایرادی نداره؟

سلااگر از نظر شما ایراد نداره از نظر ما هم نداره.

مجتبی ق پنج‌شنبه 23 مرداد‌ماه سال 1399 ساعت 04:47 ق.ظ

سلام داداش خدا قوت ببخشید مزاحم شدم، میخواستم روش چاشنی بازی بهم یاد بدی یعنی برن یه مسافتیو تو قزوینم،بی زحمت فصل پروندن، وفصل قیچی کردنم بهم بگید واز چه دونی استفاده کنم؟ ممنون بزرگوار

سلام متاسفانه بلد نیستم

علی شمس اصفهان تیدی دوشنبه 20 مرداد‌ماه سال 1399 ساعت 11:30 ق.ظ

سلام کفتر تیدی با کاشانی هوا میکنم ولی کفتر کاشانی بعد ۵ساعت بدون هیچ خستگی میشی نه ولی تیدی با سینه میاد زمین و نای حرکت ندار مشکل چی

سلام رسیدگی کبوتر تیدی با کاشانی فرق داره. از پاکستانی باز ها بپرس

محمد سه‌شنبه 14 مرداد‌ماه سال 1399 ساعت 12:49 ق.ظ

سلام من یه کله ای ماده دارم دم تخم شده میخواد تخم کنه حالا خیلی مریض شده هیچی نمیخوره و تخم نمیکنه باید چه کار کنم و چه چیزیش شده
ممنون

سلام جدایش کن و رسیدگی کن

محمد سه‌شنبه 14 مرداد‌ماه سال 1399 ساعت 12:47 ق.ظ

سلام خسته نباشید من ۶تا کبوتر کار دارم وقتی میپرونم نقطه میشن و بازی میزنن ولی ساعت پرنمیکنن بایدچه کارشون کنم

سلام باید ایراد کار را پیدا کنید.

حمید رضا م سه‌شنبه 7 مرداد‌ماه سال 1399 ساعت 08:53 ق.ظ http://Hamid

سلام به همه ی عشق بازای عزیز من یه جفت کله سبز دم سبز از قفس خردیم وقتی پرشون دادم اصلا نمیپرن حتی ۵دقیقه همش میشینند رو خونه ها میخواستم بدونم راه حلش چیه

سلام ردشون کن برن

محمد شنبه 7 تیر‌ماه سال 1399 ساعت 10:23 ب.ظ

سلام ببخشید من بیست سیتا کفتر دارم من اگه گندم ندم چی باید بدم خوب ذرت مرت گرونه تو این وضعیت من قبلا یه سری کفتر داشتم بالای سه ساعت میاوردن الان دیگه تا هوا میکنم بزور باید هواکنی هی میخان بشینن بعد یه ساختمون داریم بلنده میشینه رو اون نمیپره

سلام شما که توان نگهداری و تغذیه مناسب را ندارید. لطفاً کبوتر نگه ندارید. حیوان ها گناه دارند.

دان کامل:
کربوهیدرات: جو (دان اصلی)، ارزن، کتان، گندم (بسیار کم) ذرت سفید، تخم جارو، برنج.

پروتیین: قره‌ماش، گاودانه، عدس، ماش.

چربی: ذرت، کافشه، شاهدانه، آفتابگردان، بذرک، کلزا، نیجر.

امیرحسین شنبه 7 تیر‌ماه سال 1399 ساعت 04:14 ب.ظ

سلام خدمت استاد به کبوتران پرشی دانه چی بایدداد وکی باید بدم صبح عصر میپرونم ممنون

سلام
دان کامل باید داد. فقط ۴ تا ۵ بعد از ظهر یک‌بار دان دهید
کربوهیدرات: جو (دان اصلی)، ارزن، کتان، گندم (بسیار کم) ذرت سفید، تخم جارو، برنج.

پروتیین: قره‌ماش، گاودانه، عدس، ماش.

چربی: ذرت، کافشه، شاهدانه، آفتابگردان، بذرک، کلزا، نیجر.

حسن جمعه 23 خرداد‌ماه سال 1399 ساعت 12:26 ب.ظ

سلام
کبوتر المانی یا همون دو رگ دارم میخوام چاشنی کنم باید چکار کنم و دانه باید چی بدم مقدار دانه باید چقد باشه و چه موقهایی باید بدم و همینطور اب دادن به کبوتر چطور باید باشه ممنون میشم راهنمایی کنید

سلام نمی‌دانم

ابی چهارشنبه 7 خرداد‌ماه سال 1399 ساعت 02:54 ب.ظ

ممنون بابت راهنمایت حمید رضا جان عالی بود مقالت

ممنون از شما بخاطر وقتی گذاشتید.

علیرضا شنبه 3 خرداد‌ماه سال 1399 ساعت 10:34 ب.ظ

سلام و خسته نباشید
چرا کبوتر را باید تیرماه بپرانیم وبقیه سال بخابانیم
تشکر

سلام،
چون کیوتر خراب می‌شود و دیگر نمی‌پرد.

Mr.behzad شنبه 3 خرداد‌ماه سال 1399 ساعت 01:23 ق.ظ

سلام وقت شما بخیر میگم که ساعت ۷ غروب ده تا حیوان برپا میکنم هشت تا از حیوان ها تا ۱۲ شب جا میشینن ،میان تو کف می رن تو گنجه؛ولی دوتا از جوجه ها تا سحر بالا میمونن و هرز رو ساختمان همسایه میشینن،مشکل کار چیه؟ چطور حل کنم؟
قبلا بابت بذل توجهی که می‌فرمائید بسیار سپاسگزارم.

سلام. آنها ذاتا هرز کننده هستند. به درد نمیخورند. ردشون کن

علیرضا شنبه 27 اردیبهشت‌ماه سال 1399 ساعت 11:27 ب.ظ

علیرضا
سلام کبوتری که چهار ماه علاعم نیم کاسل داره وجدیدن بد تر شده چه راهی برای درمانش

سلام نیوکاسل درمان ندارد.

اسماعیل یکشنبه 21 اردیبهشت‌ماه سال 1399 ساعت 12:18 ب.ظ

سلام خسته نباشید.
چن روز تعدادی از کفترام دونه ای ک خوردنو رد نکردن چی بدم بهشون خوب شن

سلام سولفادین ۷ روز

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد