کبوتر ایرانی‌ در کانادا

اصول علمی پرورش و مدیریت کبوتر بلندپرواز ایرانی

کبوتر ایرانی‌ در کانادا

اصول علمی پرورش و مدیریت کبوتر بلندپرواز ایرانی

اصول راهنما برای نگهداری، تربیت و آماده‌سازی جوجه‌ها (2)

بخش دوم: تغذیه، آماده‌سازی بدنی و مقدمات پرواز
 
به‌قلم: مجید ز.
 
 
 
توضیحی بر این قسمت
یکی از عمده مشکلاتی که باعث شده کبوتر بلندپرواز ایرانی به آن‌چه به‌راستی لیاقت‌اش است نرسد و رکوردهایی در سطح جهانی به‌جا نگذارد، ضعف سیستم تغذیه و نگهداری اولیه است. در تمام ورزش‌های جهانِ امروز بدون استثنا، اساس در رشد و بالندگی، برنامه‌ریزی علمی روی دو عامل "تغذیه" و "تمرینات" است. اگر ورزش در دنیای کنونی به چنین پیشرفت‌هایی نائل آمده، به‌خاطر ایجاد مکانیزم هدفمند با چارچوب‌ها و قواعد مشخص است که عیناً اجرا می‌شوند و با مقایسه با روش‌های دیگران، مرتب اصلاح گردیده و ارتقا می‌یابند. این مسیر بالارونده و رشد چشمگیر آن‌هنگام کلید خورد که ارباب و اصحاب ورزش متوجه شدند روش‌های جاری سنتی دیگر جوابگوی نیازهای آن ورزش و طبعاً جامعه‌ نیست؛ متوجه شدند که در مقابل مشی ایستای سنتی و تکرار خود، باید جایگزینی گذارد که با چارچوب‌گذاری منضبط و واردکردن دیدگاه‌های نو در امور تغذیه و تربیت و تمرین، آن ورزش را از درون متحول کرد.
 کبوترداری نیز چون هر ورزش دیگری، بایستی از دالان‌های تاریک سنت و درجازدن‌های فرسایشی، با یاری‌گرفتن از مشی علمی و سیستم‌های نوین به میدان گسترده‌ی بهبود و تکامل قدم بگذارد. تنها از مسیر "تلفیق نکته‌های مفید سنتی با روش‌های نوین علمی و اصول امروزی کبوترداری" است که چهره‌ی پویا و ارتقایابنده‌ای از این ورزش فرح‌بخش را می‌شود به‌نمایش گذاشت.
 
×   ×   ×
 
همانگونه که در شماره‌ی پیشین این جستار ذکر شد، بعد از جداسازی جوجه‌ها از والدین در سن حدوداً 35 روزگی، آن‌ها را بایستی به محلی جداگانه منتقل کرد که آن‌را "جوجه‌خوان" می‌نامیم. در این محل، لازم است تا ده روز متوالی مراحل تقویت جوجه‌ها ادامه پیدا کند تا از لحاظ قوای بدنی به بالاترین سطح خود برسند و آماده‌ی تمرینات گردند. هدف ما از این سلسله یادداشت‌ها، تمرکز جدی روی تغذیه‌ی علمی، اصول نگهداری و در کل مراحل سرویس‌دهی و مدیریت جوجه‌ها از بدو تولد تا پایان مرحله‌ی تمرینات است. در یادداشت فعلی، شرح "مختصر و مفید" نوع تغذیه و طرز استفاده از ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز جوجه‌ها برای محدوده‌ی زمانی ده روزه – از سن 35 تا 45 روزگی - ارائه می‌گردد.
 
 

نوع تغذیه: شیوه‌ی دان‌دهی و محتویات سبد غذایی

در روز بایستی دو بار به جوجه‌ها دان داد: صبح و غروب. این کار باعث می‌شود که جوجه‌ها تمام مدت سیر باشند و مراحل رشدشان به‌خوبی ادامه پیدا کند. علاوه بر این، یکی از بدترین عوامل استرس‌زا، ضعف ناشی از سوء تغذیه است که شکنندگی در جوجه‌ها را تشدید می‌کند و آن‌ها را مستعد انواع بیماری‌ها می‌سازد. بنابراین، لازم است که همه‌گاه جوجه‌ها سیردان بشوند، مخصوصاً به دلیل خنکای هوا در شب‌هنگام، باید مطمئن شد که غروب به حد کافی دان برداشته‌اند.
دان مورد نیاز جوجه‌ها تا زمانی که هنوز کنارشان خیس است و اولین پر را ننداخته‌اند به شرح زیر است:
:: نخودهای مختلف به مقدار 25 درصد: منبع اصلی پروتئین که برای ساخت پرها (کراتین) و قوام‌گرفتن استخوان‌بندی و ماهیچه‌ها ضرورت اصلی است.
:: کافیشه ده درصد: منبع اصلی چربی و امگا 6 مورد نیاز جوجه‌ها
:: ده درصد ذرت: منبع هیدرو کربن، فیبر و امگا 6، خصوصاً برای مناطق سردسیر ضروری است.
:: پنج درصد دانه‌ی سویا تفت‌داده: بالاترین سطح پروتئین در دانه‌ها (حدوداً 35 درصد) و نیز منبع غنی امگا 6
:: ده درصد جو: به‌دلیل حجم بالای پروتئین و چربی غذای جوجه‌ها، لازم است برای بالانس‌نگه‌داشتن سطح کلسترول، این مقدار جو در جیره‌ی غذایی‌شان گنجانده شود.
:: ده درصد قرماش: یکی از مقوی‌ترین دانه‌های موجود، مبنع مهم املاح و پروتئین
:: بیست درصد ارزن: به‌خاطر سهولت در هضم، سطح نسبتاً کافی پروتئین (10٪) و کربوهیدرات، انواع ویتامین ب و سرشار از املاحی چون آهن، پتاسیم، فسفر و نیاسین.
:: مابقی تخم جارو، عدس ریز، کمی تخم کتان و گاودانه، گندم،...
 
در این دوره‌ی سنی، جوجه‌ها در دان‌خوردن بسیار حریص هستند تا نیاز رشد خود را تامین کنند. برخلاف سنت رایج که جوجه‌ها را برای قبل از تمرینات کم ‌دان می‌دهند و فقط به ارزن بسنده می‌کنند، باز تکرار می‌کنیم که ابداً جوجه‌ها را کم‌دان نگیرید، زیرا این چند روز اساسی‌ترین دوره‌ی تکمیل رشد ماهیچه‌ها و سیستم ایمنی و عصبی جوجه‌ها است.
با انداختن اولین پر، این مرحله را می‌شود به آرامی پایان داد (نه یکدفعه، بلکه به آرامی و با گذر چند روز). اگر جوجه‌خوان به حد کافی بزرگ است که جوجه‌ها بتوانند در آن پر بخورند، بهتر است آن‌ها را در همین محل نگه داشت و تمرینات اولیه را در همین جا شروع کرد تا سری دوم جوجه‌ها از راه برسند. اگر فضای کافی و مستقل برای جوجه‌ها ندارید، می‌توانید آن‌ها را به گنجه‌ی ماده‌ها منتقل کنید.
 
 
 
ویتامین‌دهی، پروبیوتیک، دارو و الخ.
همان‌طور که گفته شد، جوجه‌ها بایستی حدوداً ده روز در جوجه‌خوان بمانند. در این مدت، از لحاظ دادن ویتامین، پروبیوتیک، دارو و امثالهم که در آب آشامیدنی‌شان محلول می‌شود، بایستی به شرح زیر از آن‌ها پذیرایی کرد:
 
:: روز اول: مولتی ویتامین (یک قاشق در چهار لیتر آب)
:: روز دوم: پروبیوتیک  
توضیح: بهتر است آب شیر را بیست‌وچهار ساعت در ظرفی ریخته تا کلر محلول در آن زدوده شود. ضمناً گرد پروبیوتیک را (دو گرم در چهار لیتر آب) شب قبل در آب اضافه کنید تا صبح‌هنگام، باکتری‌های مفید به حد لزوم تکثیر کرده باشند. بایستی ظرف آب جوجه‌ها کاملاً تمیز و ضد عفونی شده و عاری از هر گونه باکتری باشد، و الا باکتری‌های موجود در پروبیوتیک برای تغذیه‌ی خود از آن‌ جرم‌ها استفاده می‌کنند و گاه ممکن است نتیجه‌ی عکس بدهد! هر چند ماست کم‌چربی ترش تا حدی کار پروبیوتیک را می‌کند، اما جایگزین کاملی برای آن نیست، زیرا قابلیت تولید آنزیم‌های مؤثر برای هضم مواد غذایی را در حد پروبیوتیک ندارد.
:: روز سوم: مولتی ویتامین
:: روز چهارم: الکترولایت
توضیح: گذشته از رفع کمبود املاح و نمک‌های ضروری چون ید، منیزیوم، فسفر، آهن، پتاسیم و ویتامین‌های اصلی چون آ، د، ای، الخ.، با تامین نیازها و کمبودهای بدن، از استرس جوجه‌ها به‌شدت می‌کاهد.
:: روز پنجم: پروبیوتیک
:: روز ششم: تریپول سولفا
توضیح: ضد بیماری کاکسی‌دوسیز که در جوجه‌ها شایع است (بیشتر در مناطق مرطوب یا گنجه‌هایی که تهویه‌ی مناسب ندارند و مرطوب‌اند) و برای پیشگیری از این بیماری و بعضی عفونت‌های جهاز هاضمه، به‌همراه مقادیری ویتامین‌ها و ضروریات آلی دیگر.
:: روز هفتم: پروبیوتیک
:: روز هشتم: مولتی ویتامین
:: روز نهم: چند قطره ید مایع برای تامین نیازهای بدن و کیفیت رشد پرها
:: روز دهم: داروی ضد کرم و انگل (هر چه در محل زندگی‌تان بهتر در دسترس است)
توضیح در باره‌ی روز دهم: جوجه‌ها چون کنجکاو هستند و به هر جا نوک می‌زنند، ممکن است به انواع انگل‌ها آلوده شوند. به همین لحاظ، قبل از ترخیص آن‌ها از جوجه‌خوان، بایستی از انگل‌های احتمالی پاک شوند. بعد از دوازده روز، یک‌بار دیگر به آن‌ها داروی ضد انگل بدهید تا تخم‌های احتمالی انگل‌ها که اینک تبدیل به لارو شده نیز پاکسازی شود.
 
 
 
مواد آلی، معدنی و املاح مورد نیاز
دانه‌های موجود در جیره‌ی غذایی کبوتر (مثل ارزن، قره‌ماش، نخود و ...) منابع کاملی برای تامین تمامی مواد آلی، معدنی و  ویتامین‌های مورد نیاز بدن کبوتر نیستند، به همین لحاظ، این کمبودها را بایستی با در اختیار گذاشتن مستقیم این مواد جبران کرد. به‌عبارتی، این "دسر غذایی" از لحاظ درجه‌ی اهمیت هیچ از خود غذا کم ندارد و در تکمیل نیازهای پرنده نقشی اساسی ایفا می‌کند، به‌ویژه در زمان جوجه‌کشی و پرریزی پرنده. تعدادی از اصلی‌ترین مواد مورد نیاز کبوتر را در زیر فهرست می‌کنیم که بایستی همه‌گاه در اختیار کبوتران قرار گیرند:
:: آجر قرمز رنگ مخصوص کبوتر در قطعاتی به ریزی گندم تا نخود.
:: آجر سفید رنگ مخصوص کبوتر (کربنات کلسیم) فقط در زمان جوجه‌کشی و خصوصاً برای ماده‌ها. بهتر است از این آجر در زمان‌های دیگر استفاده نکنیم، زیرا سطح کلسیم بدن پرنده را بیش از حد لزوم بالا می‌برد.
:: صدف دریایی خردشده
:: نمک ید دار
:: شن ریزه و نیز سنگ گرانیت بسیار ریز ( مورد استفاده برای قناری): کبوتر برای مراحل گوارش غذا نیاز به شن‌ریزه دارد.
:: ماسه دریایی، در راستای توضیح سطر بالا.
:: زغال استرلیزه‌شده و طبی: به‌خاطر خاصیت پاک‌کنندگی طبیعی و نیز کمک به دستگاه گوارشی
:: روغن ماهی که منبع اصلی "امگا 3" (نوعی اسید چرب غیر اشباع) است.
توضیح: امگا 3 کلسترول خون پرنده را تنظیم می‌کند؛ یکی از منابع ساخت جداره‌ی سلول‌ها و بافت‌های جدید است خصوصاً بافت‌های سیستم عصبی و مغز و بینایی (برای جوجه‌ها بسیار ضروری است)؛ به رشد جوجه‌ها سرعت می‌بخشد؛ قدرت بینایی را افزایش می‌دهد؛ جلوی فشار خون را می‌گیرد و ضربان قلب را تنظیم می‌کند (خصوصاً در زمان پراسترس مسابقات، جوجه‌کشی و لک؛ از ایجاد و رشد سلول‌های سرطانی پیش‌گیری می‌کند (سرطان تخم‌دان یا کبد)؛ سطح استرس را پایین می‌آورد و از افسردگی که یکی از گرفتاری‌های عمده در کبوتر است پیشگیری می‌کند؛ باعث جذب کلسیم می‌شود؛ به ساخت شیر در کبوتر کمک می‌کند (ابتدای بیرون‌آمدن جوجه‌ها)؛ به سطح تمرکز و درک و طبعاً‌ برگشت‌پذیری و سو کبوتر یاری می‌رساند و ... هر چند وقت یک‌بار (مثلاً ماهی یکبار و در زمان جوجه‌کشی هفته‌ای یکبار دانه‌ها را به کمی روغن ماهی آغشته کنید و در اختیار کبوتر قرار دهید تا کمبودهای بدنی والدین و جوجه‌ها تامین شود.
    
به این فهرست می‌شود انواع مینرال‌ها را اضافه کرد، اما پایه‌ی اصلی همین‌ها هستند و برای یک جوجه‌کشی سالم و پربار کفایت می‌کنند.
 
چند توصیه‌ی بهداشتی
1- بدون مشاهده‌ی علائم بیماری، تاکید می‌کنیم که به هیچ عنوان از آنتی‌بیوتیک استفاده نکنید، زیرا آنتی‌بیوتیک‌ها خاصیت پیشگیرنده ندارند و به سیستم ایمنی در حال شکل‌گیری جوجه‌ها آسیبی جبران‌ناپذیر خواهند زد. توجه داشته باشید که بنیان جسمی و روحی و عصبی جوجه‌ها در همین 45 روز اولیه زندگی ساخته می‌شود و به همین لحاظ، هر خدشه‌ای در این روند چهل‌وپنج روز، جوجه را از رسیدن به نقطه‌ی اوج کیفی خود باز می‌دارد. مثالی بزنیم: دانش‌آموزانی که پایه‌ی تحصیلی قوی‌تری در دوره‌ی ابتدایی دارند (خصوصاً سال اول و دوم)، احتمال رسیدن به مدارج تحصیلی بالا در آن‌ها بیش‌تر است تا دانش‌آموزانی که از روی سهل‌انگاری آموزگار بدون این‌که لایق باشند، کلاس‌ها را قبول شده و بالا آمده‌اند. اهمیت تغذیه‌ی علمی و رسیدگی حرفه‌ای در شش هفته‌ی اول زندگی یک کبوتر نیز به همین درجه است.
2- با مشاهده‌ی بیماری در یکی از جوجه‌ها، بلافاصله از گله جدایش کرده، در محلی جداگانه تحت مداوا قرار دهید تا از سرایت بیماری به بقیه پیشگیری شود.
3- اگر بیماری "کنکر" یا "کاکسیدوسیز" در یک یا دو جوجه مشاهده شد، به احتمال قوی تعداد دیگری از جوجه‌ها نیز آلوده هستند. بنابراین، به‌قصد پیشگیری از شیوع این‌دو بیماری یا درمان حالت‌های خفیف آن، پس از جداکردن جوجه‌های بیمار، در اختیار باقی جوجه‌ها نیز سه روز متوالی داروی محلول در آب قرار دهید.
توضیح: برای کنکر بهترین داروها خانواده‌ی نیدازول‌ها هستند مثل
Ronidazole یا Metronidazole
برای درمان لازم است مقدار کمی نیز آنتی‌بیوتیک ترجیحاً داکسی‌ساکلین به آن افزوده شود، اما برای پیشگیری همان نیدازول کفایت می‌کند.
برای کاکسیدوسیز اثرگذارترین و بی‌عوارض‌ترین دارو همان "تریپول سولفا" است که در مقاله‌ی "نکاتی کاربردی برای بالابردن کیفیت در جوجه‌کشی" از آن نام بردیم. بعد از درمان کامل جوجه‌ی بیمار، سه تا پنج روز به آن پروبیوتیک بدهید تا باکتری‌های مفید از دست‌رفته جایگزین شود.
4- در این مدت ده روز، هر پنج روز یکبار جوجه‌ها را یک‌به‌یک در دست بگیرید و به شکل زیر به‌دقت آن‌ها را مورد بازدید و بررسی قرار دهید:
نخست دهان آن‌ها را بو کنید (برای تشخیص کنکر یا ترشیدگی چینه‌دان) و خوب دقت کنید که چرک گلو یا آفت درون دهانی نداشته باشند. بعد از بازکردن دهان، بینی آن‌ها را کمی فشار دهید و مطمئن شوید که مایعی از مجرای تنفسی آن‌ها بیرون نمی‌آید (اگر مایع بیرون آمد، "کنکر خیس" دارند و بلافاصله باید درمان شوند). به سینه آن‌ها دست بکشید و مطمئن شوید سینه لخت نیست و جناق بیرون نزده. پرهای روی جناق را به‌آهستگی کنار بزنید و به رنگ پوست دقت کنید: اگر تیره بود که هیچ، اما اگر به‌اصطلاح رنگ‌پریده بود (زرد کمرنگ یا زرد مایل به سبز) جوجه بیمار است و باید جدا و درمان بشود. انتهای کت کبوتر را بگیرید (هر کت با یک دست) و نیمه باز کنید و وضعیت ماهیچه‌ی بال‌ها را به آرامی بررسی و هر دو را با هم مقایسه کنید که یکی ورم نداشته باشد. روی ماهیچه‌های کمر، ران و مفاصل پاها دقت کنید که ورم یا دمل نداشته باشند (برای سلمونلا، کنکر یا غدد چربی جلدی) مطمئن شوید که از چشم جوجه‌ها آب نمی‌آید. اگر یکی از چشم‌ها پر اشک بود، جوجه مبتلا به نوعی سرماخوردگی است به نام
One eye cold
که با تتراساکلین یا اکسی‌تتراساکلین قابل مداوا است. اگر از هر دو چشم مایعی نسبتا غلیظ‌‌تر از اشک سرازیر بود یا با فشار بینی بیرون زد یا حتا چشم‌ها آب داشت، جوجه کنکر خیس دارد که راه درمانش ذکر شد. در آخرین روزهای این محدوده‌ی زمانی دقت کنید که همه‌ی جوجه‌ها تقریباً‌ با هم مراحل پرریزی را طی کرده باشند، زیرا نریختن پر در این فصل خود علامت ضعف و یا بیماری است.
5- در این ده روز، بیش از همیشه رفتار جوجه‌ها را زیر نظر بگیرید. به راه رفتن و پریدن‌ و کلاً تحرک‌شان دقت کنید. به جوجه‌های گوشه‌گیر و آن‌ها که کم دان برمی‌دارند، توجه مضاعف نمایید و اگر ضعف در آن‌ها تشدید شد، از گله جدا کرده درمان کنید.
 
6- جدای از موارد بالا، از دست‌زدن بی‌هنگام به جوجه‌ها بپرهیزید و نظم روانی‌ جوجه‌خوان را برهم نزنید. توجه داشته باشید که استرس شاید مهم‌ترین عامل بیماری‌زا در جوجه‌ها باشد که از تولید و شدت‌گیری آن بایستی جداً جلوگیری کرد.
7- پاکیزگی گنجه، گام نخست در پیشگیری از هر گونه بیماری است. بسته به وقت خود، سعی کنید هر روز گنجه را تمیز کنید. در روز پنجم، علاوه بر نظافت، کف و دیوار گنجه را با محلول ویرکن اس ضد عفونی نمایید.
8- خشک‌نگه‌داشتن گنجه نیز اساس در حفظ سلامت جوجه‌ها و جلوگیری از ظهور و شیوع بیماری‌هاست. اگر جلوی گنجه‌تان توری است، تا ارتفاع سی‌سانتی‌متری از زمین را با چوب یا پلاستیک بپوشانید تا در روزهای بارانی، باران پس از برخورد با زمین وارد گنجه‌تان نشود. نیز سعی کنید با کفش خیس وارد گنجه نشوید. ظرف آب را کمی سرخالی کنید که آب به اطراف نپاشد. ضمناً ظرف آب را حتماً روی بلندی قرار دهید (چهار سانت به بالا) تا به مدفوع و گرد سفید پراکنده بر کف گنجه آلوده نشود.  
9- مدفوع جوجه‌ها گویای همه‌چیز است، بنابراین در هر بازدید از جوجه‌خوان، فضله‌ی جوجه‌ها را زیر دقت بگیرید و اگر ایرادی در رنگ و حالت آن مشاهده کردید، بلافاصله جوجه‌ی مربوطه را شناسایی و به جای دیگری برای پی‌گیری بیماری احتمالی منتقل کنید. برای این‌که مطمئن شوید فضله‌ی مشکل‌دار متعلق به جوجه‌ی مورد نظر شماست، کافی است جوجه‌ی مزبور را حدود سی‌ثانیه به آرامی در دست بگیرید و بعد بر سطحی تمیز قرار دهید؛ بلافاصله فضله می‌اندازد! رنگ و حالت فضله در بیماری‌های رایج به شرح زیر است:
سلمونلا: سبز آبکی با کف سبز متمایل به زرد بر آن.
نیوکاسل: کاملاً آبکی و بی‌رنگ با رشته‌هایی سبز رنگ مثل دانه‌ی برنج در آن
کاکسی‌دوسیز و انگل: شل و گاه ژله‌مانند به رنگ سبز یشمی. گاه مدفوع جوجه‌ی آلوده به انگل به رنگ طبیعی است، اما جوجه به سرعت وزن کم می‌کند و بدن از دست می‌دهد.
کنکر: در اغلب موارد اسهال مخلوطی از سبز و بی‌رنگ. گاه سبز تیره
ای‌کولای و بیماری جوجه‌های جوان (نوعی عفونت باکتریایی Young Pigeon Disease) سبز بسیار تیره و شل. این‌دو بیماری شباهت خاصی به هم دارند و نشانه‌های آن یکی لرزش سر و گردن جوجه و نیز سفت‌شدن چینه‌دان است.
اکثر عفونت‌های باکتریایی، گوارشی و کبدی: سبز نسبتاً شل در قطعات کوچکتر از معمول.
توضیح: در دو روز اول ورود جوجه‌ها به جوجه‌خوان، ممکن است سبزی در فضله‌ها مشاهده کرد که به خاطر استرس انتقال به محل جدید است. اگر این وضع از سه روز گذشت، بایستی به‌فکر مداوا بود.

 
 
 
در قسمت سوم این یادداشت درباره‌ی سیستم تربیتی، آموزشی و تمرینات جوجه‌ها سخن خواهیم گفت. 
 
 
 

در پایان ضمن تشکر از مجید عزیز، از شما دعوت می‌کنم برای دیدن تعدادی از جوجه‌های امسال ایشان روی لینک‌های زیر کلیک کنید. پیروز و موفق باشید.

 
نظرات 67 + ارسال نظر
رضا یکشنبه 12 آذر‌ماه سال 1396 ساعت 01:26 ق.ظ

امسال یه جونمردی وقتی خونه نبودیم از فرست استفاده کرد امد پدر مادر اصلیشو ن رو برد حالا نمیخوام با کفترای دیگه قاطیشون کنم میخوام از همون نسل داشته باشم میترسم جوجه های ناقص بدن بخاطر همین سعی کردم جفتایی انتخاب کنم که از نظر پرش و رنگ یکی شبیه پدر و یکی شبیه مادر باشه به 1 اینکه میتونم جوجه ای با کیفیت قبل بکشم 2 جوجه ها سالم میمونن tnx...

بله برای احیای نسل میتونی این کار را بکنی

رضا شنبه 4 آذر‌ماه سال 1396 ساعت 11:20 ب.ظ

و اینکه من از یه جفت کفتر خوبم حدود دهتا جوجه کشیدم ساعتهاشونم عالین مدل پرش جوجه نرها با مادها هم فرق میکنه میخواستم بدونم میتونم جوجه ها که با هم خواهر و برادرنو باهم تن کنم

سلام هدفتون از ابنکار چیه

رضا شنبه 4 آذر‌ماه سال 1396 ساعت 12:48 ق.ظ

نظرتون راجب کبک کردن کاملا قابل احترامه هر کسی با سلیقه خودش عشق بازی میکنه ولی اگر امکانش هست و براتون مقدوره یکی از دوستانتون که مثل خودتون دوست دارن به دیگران تو این کار کمک کنن کبکی بازی میکنن و تو تیر کفتر هوا میکنن بهم معرفی کنید تا بتونم از اطلاعات ایشون استفاده کنم .بازم ممنونم

درود،
متأسفانه کسی را ندارم که روشش با ما همخوانی داشته باشد.

رضا دوشنبه 29 آبان‌ماه سال 1396 ساعت 04:12 ب.ظ

سلام .مطالبتون کاملا علمی و درسته خوشحالم که هنوز کسانی مثل شما هستند که بدون هیچ چشم داشتی این اطلاعاتو در اختیار دوست داران این پرنده میزارن چنتا سوالداشتم از خدمتتون ➊منظورتون در دان جوجه از نخودها چی بود ؟؟ ➋واکسنو تو چه سنی بزنیم بهتره من خودم یکبار تو کلکی مزنم یک بار موقع بیرون کردن یک بارم موقع قلم کردن و اینکه جوجه واکسنو از طریق گردن بزنم بهتره یا سینه ➌راجب کبکی بازی از روز اول که واکسن میزنیم تا بعد چند روز قیچی بشه تا روز اخر یه برنامه کامل بهمون بدید ممنون میشم .بازم تشکر میکنم

درود بر شما،
خانواده نخود بسیار وسیع است. قره‌ماش و گاودانه هم جزو شان هستند.
در مورد واکسن با دامپزشک صحبت کنید.
ما مخالف کبک کردن هستیم

حسین شنبه 17 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 12:51 ب.ظ http://کبوتر آفاق

سلام وقت بخیر از وبلاگ تون خوشم اومد. جای تحسین داره
جسارتا ممکنه بفرمایید که چطور میتونم عکس های وبلاگ خودمو توی کادر عین این کاری که شما توی وبلاگ تون گذاشتید بزارم
با تشکر از شما حسین

سلام ،
متشکرم حسین جان. لطفا آدرس وبلاگتون را بدید تا ببینم میتونم راهنماییتون کنم یا نه.

حمید رضا شنبه 24 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 05:52 ب.ظ

سلام
عکس ذرت کبوتران رو میشه بزارید تا ببینیم با تشکر

vahid پنج‌شنبه 20 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 12:59 ق.ظ

سلام به شما
اگر امکان دارد سیستم بیوگی در کبوتر مسابقه را برایم توضیح بدهید

شاهین-مجیدیه دوشنبه 26 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 11:35 ب.ظ

حمید خان،آقا مجید گل سلام عرض میکنم
امیدوارم که حالتون خوب باشه و ایام به کامتون شیرین و همچنین خسته نباشد
دیشب اتفاقی ی کلیپ از کفتری آقای وزوایی که آقا درویش زحمات کشیده بودند و گذاشته بودند رو یوتوب رو دیدم که فرشید نامی هم انجا حرف میزد
جایتان خالی کلی خندیدم،۵ یا ۶ نفر رو پشت بوم و هر کدام هم با ی چوبه ۳ ۴ متری تو دستشون دنباله کفتر های زبون بسته،به قول طرف کفترا کوله دووومشون بود،ولی حیوونا پا نمیشدند و اینم دلیلش اینه که تهرانی اونارو میدونه و اونا آماده مسابقه دو با بن جانسون بودند
حیف که این آقا درویش ان کلیپ رو برداشت،البته حق هم داشت اگر نه بنده خدا وزوایی میشد سوژه خنده کل ایران و تهرانی شارلاتان هم دیگه نمیتونه سر مردم کلاه بزاره

حمید خان،آقا مجید بنده مدتی گرفتار بودم،ولی امری بود در خدمتم

حق نگهدارتان
شاهین-مجیدیه

ولی سه‌شنبه 16 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 12:06 ب.ظ

سلام آقا مجید با عرض خسته نباسید

میخواستم علت بیماری کنکر رو بپرسم و اینکه شما

فرمودید جوجه های مریض رو جدا کنیم اگه اینکارو بکنیم

چطوری میتونیم بهشون دون بدیم و اینکه بالخره باید

همون روز جوجه هارو زیر جفتها بزاریم یا اینه نه بایستی

کار دیگه ای بکنیم دیگه اینکه اصلا چیکار باید بکنیم

که این بیماری سراغ کبوتر ها نیاد .

چرا معمولا جوجه های چند روزه و چند هفته ای این

بیماری رو میگیرن و کبوترهای بزرگتر کمتر به این بیماری

مبتلا میشن با تشکر از شما خدا نگهدار

حمید از کانادا سه‌شنبه 9 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 06:35 ب.ظ http://iranianpigeonsincanada.blogsky.com

پاسخ به سوال‌ها و کامنت‌های دوستان:با سلام و پوزش بخاطر دیر شدن پاسخ ها. دوست عزیز عمرن، اینطور که به نظر می‌رسد شما در آمریکا تشریف دارید. اگر امکان دارد با شماره تلفنی که برایتان ایمیل کردم تماس بگیرید. ما هم از احوالت این شخص در انجمن کبوتر ایرانی در آمریکا بسیار شنیده ایم که ارتباطی‌ به مباحث آموزشی ما ندارد. با تشکر. مهران عزیز از لطف شما بی‌ نهایت سپاسگزارم. فرمایش شما کاملا درست است. اگر این اشخاص واقعا در عمل چیزی برای گفتن داشته باشند حتما پا پیش خواهند گذاشت. به عنوان مثال دوست گرامی‌ مان آقای حمید احمدی هر ساله گرو می‌بندد و در صورتیکه حریفی نباشد مهمانی میدهد اما خوب ما نمی‌بینیم بجا اظهار فاضل کاذب بکنند یا مدعی باشند. به‌هرحال مجید عزیز با تمام وجود حاضر به محک زدن کبوترانشان هستند. البته مهمانی ایشان پا برجاست. دوست "اسم محفوظ" تشکر از اطلاع رسانی شما. "دوست بی‌ نام" اینطور که به نظر می‌‌آید این روشیست که ایشان بخوبی استفاده کرده و بقول دوستان جواب هم داده است. احمد عزیز از کرمانشاه. امیدوارم که شما بتوانید نسل خوب خود را با توجه به آنچه که مورد نظرتان است درست کنید. سعید جان از کهنوج. امیدوارم که این مورد نععه برای سهام و نه برای دیگر دوستان دیگر تکرار نشود و شما بتوانید شخصی‌ مسئول برای نگهداری از کبوترانتان پیدا کنید. دوست عزیز "کبوتر". این کار جوجه‌ها نشان از سلامت آنها دارد. شما هیچ احتیاجی نیست که کاری بکنید و آنها را به حال خودشان رها کنید تا بزرگ شوند. با تشکر از تمام دوستان.

مجید ز. دوشنبه 8 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 06:13 ب.ظ

دوستان سلام.
مایه‌ی سرشکستگی‌ست که سطح گفت‌وگوی این سرا به شمارش وجنات و شیرین‌کاری‌های چنین فرد میانمایه و گستاخی تنزل کند! اگر قرار بر اصلاح بود، در این پیرانه‌سری لااقل آموخته بودند که نباید حرمت افراد را شکست و به حریم خصوصی‌شان سرک کشید و با تیشه به جان ریشه‌ی آبروی‌شان افتاد. آدمی که عمری‌ست در اوهام خودش سیر می‌کند و در تخیل برای تحصیلات و تجربیات نداشته‌ی خودش داستان‌ می‌بافد و به علت کم‌تجربه‌گی در حضور میان جمع و اجتماع بلد نیست چطور با دیگران سالم رفتار کند، متنبه نخواهد شد و گهگاهی فقط با عرض اندامی بی‌ادبانه و رفتاری سخیف، صدایی می‌کند که فقط بگوید حضور دارد!
از این پس با مشاهده‌ی کوچک‌ترین بی‌حرمتی از این فرد، با وی برخوردی کوبنده و دندان‌شکن خواهد شد تا پایش را از گلیم‌اش درازتر نکند.

سپاس از همدلی و همراهی‌تان.

کبوتر دوشنبه 8 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 01:05 ب.ظ

با سلام. فقط خواستم به اطلاعتون برسونم که کبوترهای من بالاخره جوجه دار شدند . الان تقریبا دو هفته دارند. من کار خاصی براشون نکردم پدر و مادرشون مراقبشون هستند. جوجه ها که اصلاْ نمی دارن من طرفشون برم. با بالشون منو می زنند و می خوان نوک بزنن. من باید کاری براشون بکنم یا نه؟؟؟؟؟؟
با سپاس از لطفتون

سعیداز کهنوج یکشنبه 7 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 09:34 ب.ظ

باسلام خدمت دوستان عزیز

متاسفانه درسفری سه روزه که به کرمان رفته بودم چهار عدداز کبووتران دراثر کم ابی تلف شدن وهفت تای که سه تای انها جزه بهترین بودن گم شدن ( احتمالا کسی هفت تای مفقودی رابخاطر تشنگی زیاد دزدین چون کبوتران جلد بوده اگر هم گم شده بودن چندتای باز مگشتن )خلاصه دوستان ماه خرداد برای مااومد نداره هرسال یک داستانی داریم خوشبختانه کبوتران اصلی زنده موندن امید به فصلی جوجه کشی موفق غرض از عرایض این بود دوستان اگر به مسافرت یا قصدرفتن بمدت چندروز رادارید حتمانکات ایمنی جلوگیری از سرقت وهمچنین اب دان کافی ویاکسی رامامورکنید که کبوتران راتیمار کند وهمه جوانب رادرنظر بگیرید

باتشکر

احمدازکرمانشاه یکشنبه 7 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 09:13 ق.ظ

با سلام واحترام خدمت آقا حمید عزیز وگرامی وعذرخواهی ازتاخیر درپاسخ امرتان .همانطوراست که می فرمائید.من خودم متاسفانه درحال حاضر شرایط مناسب رانداشته ولی درصورت ایجاد شرایط حتما .اما درسالهای ۸۶شمسی یکی ازبستگان یک جفت خیلی زیبا وکامل وماده بسیار پرشی بطوری که خودم ۶ساعت پرش ماده رادیده(درتابستان) وازاین جفت یک جوجه نر مثل مادر ش بالای ۶ داشت .افسوس که آنزمان برایم مقدور نبود ازشان نگهداری کنم ودوستم آنها را وخیلی طوقی های بالای ۷ساعت ویک ماده گردن سیاه ۸ساعتی رابه راحتی خوراک شاهین های خوش سلیقه نمود.وچند هفته پیش بعدازچند سال خدمتشان رفته یادی ازآن ایام خیلی متاسف شدم خیلی پس رفت کرده جالب نبودن ودلیلش سلیقه های مختلف ۳برادر و۲دوست وبه راحتی معلوم بود کبوتر تغذیه مناسب ونظافت خوب ندارند.پرحرفی کردم خواستم اشاره به شرایط پیرامونم داشته که هنوز سنتی وقدیمی است نه حرفه ای.

بی نام شنبه 6 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 06:43 ب.ظ

سلام خوبه دوستانی اومدن جلو واسه این اقا افشا گری می کنن . من فارسی نوشتن درست بلد نیستم خواهش کردم از رفیقم برام تایپ بکنه . یکنفر این اقا را به من معرفی کرد قضیه دو سال پیش و خیلی اکسایتد چند دفعه به من زنگ زد و رفیق شد . بعد دو کفتر برام فرستاد ازم خواست کفتر براش بفرستم . شاید شش تا براش فرستادم بعد گفت اینها که ایرانی نیستن !!!! براش یکجفت زاغ عالی فرستادم ازش جوجه هم گرفت بعد گفت ایرانی نیستن !!!! خلاصه اول وانمود کرد می خواد حال بده بعد دیدم کلی کفتر ازم گرفته و بدنامم کرده !!!

اسم محفوض جمعه 5 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 11:36 ب.ظ

بی خیال این بابا بشین
تو کلاب امریکا که اقا حسین گ مسوولش هست چند سال پیش گندی زد که بچه ها با تیپا بیرونش کردن
دیگه اونطرفها پیداش نمیشه
تقریبا با همه دعواش شد اونجا
ولش کنین بابا
خودتونو عشقه قربان معرفت و صفاتون

مهران جمعه 5 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 01:12 ق.ظ

با سلام. این کامنتی است که برای وبلاگ کبوتر شمیران گذاشته ام
"با سلام به آقای تهرانی‌. در وبلاگ کبوتر ایرانی در کانادا دیدم که آقای مجید ز. گفته اند که اگر آقای علیزاده کبوتر پران بودند، هر تیر ماه به ایران نمی‌رفتند و به کبوتر‌های خود رسیدگی میکردند. این نوع برداشت بدور از واقعیت نیست. و ایشان برای اثبات گفته‌شان پیشنهاد یکی‌ از خوانندگان را قبول کرده اند که گرو ببندند. بنظر اینجانب این زمان خوبی‌ برای محک زدن هر دوی این اساتید است.زیرا که آقای مجید ز. روش‌های علمی‌ خود را برتر می‌دانند و آقای علیزاده کبوتر‌های نسل قدیمی‌ خود را که ۳۰ یا ۴۰ سال است تکثیر کرده اند برتر میدانند. به هر حال پشت کامپیوتر همه استادند. با تشکر."

عمران پنج‌شنبه 4 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 09:03 ب.ظ

سلام مجید جان و حمید جان گل . خواهشن خون خودتون را کثیف نکنید ، این بابا را کاملن فراموش کنید حتی اسمش رو نیارید چون آوازه شیرینکاریهای استاد معظم در آمریکا هم پیچیده و خیلیها با شنیدن اسمش تبخال میزنن !! از ادمی که بعد از شصت و خرده ای سال زبان مادری خودش را بلد نیست و در هر خط چند تا غلط فاحش املایی و دستوری داره بیشتر از این انتظاری نمیره . از ایراندوستی این تازه به دوران رسیده ها همین بس که تا پاشون به خارج نرسیده اسم خارجکی رو خودشون میذارن !!! خلاصه اجازه ندید ادمهای بخیل و حسود که چیزی برای عرضه ندارن و همش حرفهای قبلی خودشان را بزک دوزک میکنن و تکرار میکنن خط اموزشی وبلاگ رو به حاشیه برونن . اینخور خس و خاشاک هررگاهی سر و کله شون پیدا میشه و بعد از مدتی ناپدید میشن و هیچ خاطره ای هم ازشون نمیمونه . با ارزوی موفقیت روزافزون برای شما سروران گرامی .

مجید ز. پنج‌شنبه 4 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 03:25 ق.ظ

مهدی مستعار عزیز!

ظاهراً نامبرده مشغولیت دیگری جز بدگویی و توطئه‌چینی پشت سر دیگران ندارند! ایشان اگر کبوتر حسابی داشت و این‌کاره بود، سر تیرماه پا نمی‌شد برود تهران تماشای کبوتر دیگران!
هر چند ایشان سابقه‌ی کبوترداری حرفه‌ای ندارند و بیش‌تر کبوتردوست هستند تا کبوترباز و اصولاً ما ایشان را در حد هواکردن حتا ده کبوتر هم نمی‌دانیم، اما به‌خاطر واسطه‌گری جنابعالی، دل پیرمرد را نمی‌شکنیم و همین‌جا کتباً اعلام می‌کنیم که هر زمان اراده کردند، برای قرص‌کردن گرو آماده‌ایم.

موفق باشید.

مهدی مستعار پنج‌شنبه 4 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 02:24 ق.ظ

آقایان محترم سلام عرض ارادت یک حرف بی ربط اگر خواستین پاکش کنید ولی جالبه گفتنش ،استاد عالیجناب آبراهام ولیزاده از ونکور کانادا مدعی شده شما اقایان تازه کار هستین و گفته با شما مراوده نداشته باشیم چون کنترل میشد!!! خوب چرا با ایشون گرو قرص نمیکنین که این خزبلات بخوابه ،با ارادت ببخشید ولی مونده بود تو گلوم داشت خفم میکرد ،قربان همگی و خوانندگان فهیم وبلاگ موفق و علمی کبوتر ایرانی در کانادا

عادل چهارشنبه 3 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 07:59 ب.ظ

حمید جان واقا مجید گرامی سلام با اجازتون سوالاتی داشتم اگر اجازه بدید مطرح می کنم در حدود پنج روز پیش یک جفت از دمسبزها رو جفت انداختم امروز که کبوترها رو برای جفت گیری بیرون اوردم مشغول تمیز کاری بودم که یهو متوجه شدم یکی از نرها با ماده دمسبز جفت گیری کرد وتا اومدم مانع بشم کار از کار گذشته بود حالا به نظر شما این جفت گیری تا ثیری در جوجه ها می گذاره یا نه؟ قبل از امروز هر روز کبوترها رو برای جفت گیری بیرون میاوردم و به طور میانگین روزی دوبار در این پنج روزجفت گیری کرده اند برام خیلی مهمه که از نر خودش نطفه ببنده نه از نر دیگری و سوال دیگر اینکه شما فرمودید برای اینکه کبوتر سرور بکشید به یک سرور ویک غیر سرور احتیاج هست پس سرور اولیه چطوری به وجود امده ؟ با تشکر

عادل عزیز سلام. بنظر من بهتر است که روی تخم‌های اول این جفت حساب باز نکنید. من شخصا تخم‌ها را دور نمیندازم اما زیر دایه کبوتر میگذارم تا ببینم که آیا تخم‌ها درسته گرفته یا نه! سرور اولیه در اثر یک جهش ژنتیکی‌ بوجود آمده که از دید کبوتر پرور مخفی‌ نمونده و تکثیر شده. هر نوع فرقی‌ که بین یک کبوتر با انواع وحشی آن (چاهی) دیده میشود در اثر یک جهش ژنتیکی‌ بوجود آمده.

حمید از کانادا چهارشنبه 3 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 07:23 ب.ظ http://iranianpigeonsincanada.blogsky.com

دوست عزیز جناب محمد مهدی سلام. لطف کنید یک آدرس ایمیل بگذارید تا دلایل و مدارک موجود را برای شما بفرستم. ما قصد نداریم به حاشیه بپردازیم و این بحثی‌ نیست که بدرد وبلاگ کبوتر بخورد. متشکرم.

امید چهارشنبه 3 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 12:25 ب.ظ

باسلام واحترام خدمت حمید عزیز ومجید ارجمند.تشکر بابت این پست.بی زحمت میشه یک توضیح مختصری در مورد کبوترشق شقی کرمانشاه که فرمودی با عراقیها وهمچنین تاکلا ها بفرمایید.?راستی مطالبی که در چند پست قبل با عنوان ژنتیک کبوتر(خصوصا در موردپیدایش رنگ ها )ارائه فرمودید کاملا مستدل است و به طور کامل قبول داری؟بببخشید .ممنون

امید جان سلام. آنچه که در این وبلاگ در مورد ژنتیک نوشته شده است نتیجه تحقیقات متخصصین است و کاملا مستدل هستند. کبتر‌های شق شقی و تاکلا یا عراقی اصولاً یک نژاد هستند اما بنابر شرایط فرهنگی‌ هر کشور پرش‌های آنها متفاوت است. در عراق و تکیه به پرش اهمیت نمی‌دهند بلکه به بازی و رنگ اهمیت میدهند. اما در کرمانشاه یا ایلام پرش آنها هم مورد نظر است. به همین دلیل از نظر ظاهری با هم نوعان خود فرق می‌کنند.

کامبیز چهارشنبه 3 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 08:17 ق.ظ

اساتیدمحترم باسلام

چند روز پیش یکی از کبوترها(مفلقی که تازه بازیکن شده است ) بعد از 6 ساعت پرش جانشست ولی بعد از دو روز خواب امروز که بلند شد بعد از ده دقیقه سریع هرز نشست انگار که جانی برای پریدن ندارد می خواستم ببینم که علت چیست آیا دچار کت گرفتگی شده ( البته بعد از پرش آن روز به دلیل بی احتیاطی بعد از 5 دقیقه خودش را به تشت آب کنار بام انداخت ) لطفا راهنمایی فرمایید . لطفا در مورد ذغال آیا میشود از ذغالهای معمولی تمیز هم استفاده کرد آخر مدفوع کبوترهای من معمولا آبکی است .باتشکر

سلام کامبیز جان. من شماره وار دلایل را مینویسم. خودتون با شرایط کبوتر تطبیق بدهید. ۱- نرسیدن الکترولایت به کبوتر بعد از پرواز سنگین در هوای گرم. ۲- کت گرفتگی که خودتون فرمودید ۳- بیماری که متواند به کبوتر بعد از پرواز سنگین بخاطر ضعف، غلبه کند ۴- نداشتن انرژی لازم بخاطر نخوردن دان‌های پروتئین دار. معمولاً کبوتر باز هایی که فقط به کبوترانشان ارزن میدهند دچار این مشکل میشوند. ۵- گرم بودن گنجه که باعث تعرق بیش از حد کبوتر میشود. ۶- ترس از پرندگان شکاری. ذغال‌های معمولی را اگر خورد کرده و کاملا شسته و خشک در اختیار کبوترانتان بگذارید هیچ ایرادی ندارد. اما نکته اینجاست که ذغال از بین برنده ویروس‌ها یا باکتری که عامل اسهال میشود نیست. موفق باشید.

کورش از مشهد سه‌شنبه 2 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 11:01 ب.ظ

با سلام خدمت اقا حمید و مجید عزیز
از بازدید و مطالعه مطالب جذاب وبلاگ بسیار لذت بردم.مخصوصا اینکه متوجه شدم شما مانند خیلی افراد کبوتر دار روی کبوتر تهرانی نگاه متعصبانه و غیر منطقی ندارید بلکه با دید بازتر و روشنتری به این مسائل نگاه میکنید که همین دید غیر متعصبانه باعث پیشرفت و تکامل میشود.در خصوص کبوتران پاکستانی کمتر کسی را تاکنون دیده ام که بدون تعصب ، درست و علمی به این موضوع بپردازد که واقعا جای تقدیر و تشکر دارد.امیدوارم در زمینه فعالیت در این وبلاگ موفق و ثابت قدم باشید.

کورش عزیز سلام. دوست گرامی‌ تعصب چیزیست که انسان را کور می‌کند. ما باید با دیدی روشن واقعیت‌های اطرافمان را ببینیم و قبول کنیم. اگر شما با تعصب به هر چیزی نگاه کنید چگونه میتوانید که ایرادات را با یادگیری از دیگران تصحیح کنید. متأسفانه مشکل خیلی‌ از کبوتر پروران به عنوان قشری از جامعه ایرانی تعصب است. پیروز باشید.

مجید ز. سه‌شنبه 2 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 10:13 ب.ظ

میراب گرامی درود بر شما. همیشه حسن نیت‌تان مشوق کار ما بوده و از این بابت سپاسگزاریم.

در باره‌ی مشکل نرهای شما؛
بالاآوردن چند علت می‌تواند داشته باشد که عمده‌ترین‌ها به این شرح است:
1- هنگامی که از داروهای ضد انگل استفاده کنیم که اغلب تهوع‌آورند.
2- آفتاب زل و گرمای شدید خود باعث تهوع می‌شود.
3- بیماری کنکر که از نشانه‌هایش بالاآوردن است.
4- دانه‌های درشت و سنگ‌هایی که در گلوی پرنده گیر می‌کنند.
...
اگر همه‌ی کبوترها را بیرون آورده‌اید و فقط کبوتران یک گنجه (مثلاً نرها) بالا آوردند، علت سوم را بیش‌تر باید درنظر گرفت. داروی مفید برای کنکر نیز همان است که جناب حمید ضیایی اشاره کردند.

موفق باشید.

میراب سه‌شنبه 2 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 09:34 ب.ظ

با درود و عرض ادب و قدیم احترام خدمت نویسندگان بزرگوارحمید آقا و مجید آقا و عرض خسته نباشید بابت زحمات اموزش کبوتر داری علمی. حقیر مطمین هستم برای تحقیق و نوشتن این مقالات از زندگی و کار و وقت استراحت خود میزنید از شما بعنوان فرزند کوچک جمع عشقبازان بینهایت سیاسگذار هستم. الان دو سه روز هستش که چند تایی از نرها بالا می اروند ولی وضع ظاهری شان خوب است. فکر میکنین دلیلش چی باشد , احتیاج به دوا و درمان هست یا دلیل چیز دیگری میباشد؟ الان قبل از فصل پرش خیلی نگرانم کرده, شرمنده وقت تان را گرفتم, سپاسگذار میشوم راهنمایی بفرمایین.

مجید ز. سه‌شنبه 2 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 06:13 ب.ظ

محمدرضا عزیز!
خوشحالیم که گرفتاری مورد اشاره حل شده و امیدواریم جملگی کبوتران‌تان در صحت‌مندی کامل به‌سر برند.

هر چند تخم کبوتر منبع غنی پروتئین و پوسته‌ی آن کلسیم است، اما به این علت که تخم‌ها می‌توانند ناقل بعضی از بیماری‌ها باشند، شرط احتیاط است که از استفاده‌‌کردن از آن‌ها برای پرنده اجتناب ورزید.

موفق باشید.

مجید ز. سه‌شنبه 2 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 06:09 ب.ظ

محمد مهدی عزیز!
از بابت نغزگویی‌تان سپاسگزاریم و همین ایده، در همه راه فراراه ما بوده و خواهد بود. در حاشیه اما باید توجه داشت که کوتاه‌آمدن در برابر افراد فاسد با مقاصد سودجویانه خود به‌مصداق رسمیت بخشیدن به بزهگاری آنان است. ما نه تنها مردم را به همراهی یا حتا بی‌تفاوتی در مقابل این‌گونه افراد دعوت نمی‌کنیم، بلکه قویا در برخورد با آنان مشوق‌شان هستیم.

امید که باز نیز شاهد نظرهای مفید شما در این سرا باشیم.

محمدرضا سه‌شنبه 2 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 09:13 ق.ظ

اساتید محترم سلام علیکم .ازراهنماییتان بابت تخم گیرکرده درپشت ماده ام ممنون ومتشکرم.باراهنمایی شما کبوتر رابه یکی از اساتید فن شهرمان سپردم ایشان طبق فرموده شما مقعد کبوتر را با روغن چرب نمود و بعد باقراردادن دو انگشت شصت در پشت کبوتر به صورتیکه کله کبوتر به سمت خودش بود وقراردادن دوانگشت سبابه در جناق کبوتر پشت تخم باوارد کردن فشار کم وهدایت تخم باانگشتان به سمت مقعد تخم سالم دفع و مشکل حیون حل شد . حیون در صحت وسلامتی کامل است .
اماازمحضر شما سئوال دیگری داشتم :
تخم های کبوتر منبع غنی از پروتئین است ،آیا ازتخمهای هرز و حمالها میشود به عنوان یک منبع تأمین پروتئین استفاده کرد . به چه صورت ؟ لطف فرموده راهنمایی فرمایید.

محمد مهدی سه‌شنبه 2 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 12:41 ق.ظ

سلام. امیدوارم همه ما از هر صنف و در هر مقام و هر جایگاهی که هستیم بدور از حواشی و پرده دری و بی احترامی با هر سلیقه و نظر از خود نام نیک بجا بگذاریم چون فقط نام نیک است که میماند.

ولی دوشنبه 1 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 11:41 ق.ظ

با سلامی دوباره به شما دوستان گرامی

مطالبتون واقعا برای من سودمند بود و از روشهای شما
استفاده میکنم .

یک سوالی از شما بزرگواران داشتم اگه لطف کنین به من کمک کنید ممنون میشم .

چند وقتیه که در گلوی کبوترانم اکثرا جوحه ها یک غده مانندی یا میشه گفت نوعی چربی به رنگ سفید رشد میکنه و من هر کاری میکنم خوب نمیشن آیا شما دارویی میتونید به من معرفی کنید تا دیگه تلفات ندم .

متاسفانه استان ما در قزوین دارو هم خوب گیر نمیاد
اگر هم باشه جواب نمیده .

ولی‌ جان سلام. شما مشکل کنکر canker دارید. هر دارو که با نیدازل nidazol مثل مترونیدازل رونیدازول ختم بشه میتونه این مریضی را خوب کنه. شما میتوانید داروی مترونیدازول ۲۵۰ gr آدم را به ۴ قسمت تقسیم کرده و روزی یک بار برای ۷ روز به کبوتر بدهید. اگر بتوانید با نوعی آنتی بیوتیک مثل تتراساکلین همراه کنید بهتر اثر می‌کند.

مهدی شنبه 30 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 08:02 ب.ظ http://www.shahzadeh13.mihanblog.com

سلام برشمااستاد عزیز،ممنون ازبازدیدتون ازمبحث تغذیه استفاده کامل برده شد هم خودم هم دوستان واقعأ رضایت کامل داشتند.

حسین شنبه 30 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 06:14 ب.ظ

من یک قناری نر دارم اسمش هفت لق آهویی باید ا چه قناری جفت بزنم که خوبه لطفا بهم کمک کنید

سلام حسین جان. منظورتون را خوب متوجه نشدم. اصولاً قناری آهویی ترکیبی‌ از قناری سفید یا طوسی با شتریه. به همین دلیل شما نمی‌تونید آنرا با سفد یا طوسی جفت کنید (اکثر جوجه‌ها میمیرند). بهترین کار جفت کردن با یک قناری شتریه. که هم به شما شتری میده و هم آهویی. اگه با قناری زرد جفت کنید به شما هم سفید یا طوسی میده و هم شتری که تماماً شتری‌ها ماده خواهند بود. البته زرد و سبز هم میده.

سینا شنبه 30 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 02:42 ب.ظ

با عرض سلام دوباره خدمت آقا حمید عزیز.ممنونم از وقتی که گذاشتید و ممنونم از راهنمائی بنده.چشم اوامر شما اطاعت میشه.موفق و موئد باشید .بیصبرانه منتظر مطالب جدید درباره جیره غذایی کبوتران پروازی هستم.با سپاس و درود فراوان.

محمدرضا شنبه 30 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 11:04 ق.ظ

با سلام ودرود.یک سئوال : کبوتر ماده ام2 روزه تخم در پشتش گیرکرده واذیت است چکار کنم ؟البته اولین تخمگذاری اش می باشد.اقدامات انجام شده :چرب کردن مقعد . ماساژ دادن .آرام لمس کردن تخم از مقعد وماساژ دادن .
البته یکی دیگه ازکبوتران ماده ام 1 ماه پیش اینطور شد تخم تشکیل شده بود اما تخم نکرد وتا1 هفته مریض بود آیا تخم دربدنش جذب شده یانه من متوجه نشدم دفع کرده .

محمد رضای عزیز سلام. مقدری روغن زیتون را با آب گرم مخلوط کنید و با سرنگ (بدون سوزن) به مقعد کبوتر تزریق کنید. در بعضی‌ موقع تخم بیرون میاید و در بعضی‌ موقع باعث مرگ حیوان میشود. در مورد اول، اگر تخم پوسته نساخته باشد دوباره جذب میشود اما اگر پوسته ساخته باشد یا باید دفع بشود و یا اینکه باعث مرگ کبوتر میگردد. شما باید قبل از جوجه کشی‌ از کبوتر‌هایتان مطمئن شود که تقویت شده اند و عضلات قوی برای بیرون کردن تخم دارند.

احمدازکرمانشاه شنبه 30 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 09:27 ق.ظ

باسلام واحترام خدمت آقا حمید عزیز وگرامی وممنونم
ازلطف ومحبت گرمتان.باعث افتخار وسربلندی است .همشهری بعد ازمدتها همچنان یادی از زادگاه ودیارش داشته باشد.امیدوارم هرکجای این کره خاکی هستید . سلامت وموفق باشید.ازوجود بزرگوارتان پیداست که آن دل بزرگوارتان برای همه است بخصوص هم وطن های خوبتان.خیلی خرسندم واگر ازبنده کاری برمی آید. باعث خوشحالی خواهد بود انجام وظیفه کنم.ازآقا مجید گرامی هم بازهم تشکر وقدردانی می کنم هم بابت آموزش خوبشان وهم برخورد عالیشان با مخاطبین گرامی.پیروز وسربلند باشید.

احمد عزیز سلام. تشکر بابت تعارف شما دوست عزیز. از اینکه دوستانی مثل شما دارم واقعا خوشحالم. به امید روزی که بتوانم خدمت تک تک دوستان برسم. تنها کاری که من از شما میخواهم لطف کنید و انجام بدهید است که آن نژاد شق شقی‌های کرمانشاه را که ساعت‌های پرش عالی‌ دارند زیاد کنید که نسل بسیار با ارزشی هستند. البته در اینجا کبوتر‌های عراقی که شبیه به آنها هستند وجود دارد اما قدرت پرش آنها نهایتأ یک ساعت است. کمی‌ هم از نظر قیافه فرق دارند. پیروز باشید.

سینا جمعه 29 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 07:16 ب.ظ

با عرض سلام وخسته نباشید و تشکر ویژه از شما آقا حمید عزیز به خاطر پاسخوگی و راهنمائی بنده.قربان اتفاقا این نر داخل جفتگاه بود که این مشکل برایش پیش اومد.البته الان به مدت ۱ ماه است که چنین مشکلی دارد جوجه سری اول را بزرگ کرد (که همان موقع هم چنین حالتی داشت)ولی جوجه های سری دوم دان هضم نمیکردند و تلف شدند.مدفوع بیرنگ و بسیار زیاد است. برای انگل های داخلی به تازگی ۳ روزه متوالی لوامیزول داده ام. دان من برای جوجه کشی ۵۰ ٪ ارزن و ۱۵٪قره ماش۱۵٪گاودانه۱۰٪شاهدانه۱۰٪عدس۱۰٪گندم است.ویتابین و لیپاویت و او آر اس به صورت هفته ای یکبار محلول در آب بهشون میدم.یک هفته ای هم میشه که با یاد گیری از وب شما ماست پروبیوتیک دار محلول در آب بعد از دارو بهشون میدم.حالا به نظر شما مشکل کجاست؟(ببخشید که سرتون رو درد آوردم وزیاده گویی کردم).با تشکر از شما

سینا جان سلام. به نظر بنده شاهدانه را از سبد حذف کنید و مقدار قره ماش و گاو دانه را هم کم کنید. مطمئن شوید که ویتامین شما منقضی نشده است و باید بعد از باز شدن در یخچال نگهداری شود. به نظر من این کبوتر را از جوجه کشی‌ برای امسال معاف کنید. و در آینده محیطی‌ با آرامش بیشتر برایش تهیه کنید. بعضی‌ از کبوتر‌ها در محیط جفت کن به دلیل آزاد بودن در سابق دچار استرس میشوند. امیدوارم که کمک بوده باشم. موفق باشید.

مهدی جمعه 29 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 01:26 ب.ظ http://www.shahzadeh13.mihanblog.com

سلام با کسب اجازه ازاساتیدمحترم :بنده 1 نیمچه وبلاگی راه انداختم خواستم اگر لایق دونستیداجازه بگیرم 1 لینکتان کنم 2 اگر وقت داشتید بازدید نموده نقاط ضعف آن راگوشزدفرمایید تارفع شود

سینا پنج‌شنبه 28 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 11:22 ب.ظ

با عرض سلام و خسته نباشید دوباره خدمت آقا حمید.قربان شما سول بنده رو راجع به بیماری کفترم جواب ندادید؟شما برای کبوتران پروازی در تیرماه چه جیره غذایی را پیشنهاد میکنید؟ممنون

سینا جان سلام. با عرض معذرت از تأخیر. دلیل تأخیر مشورت کردن با مجید عزیز و دیگر دوستان (هومر باز) بود. احتمالات موجود با توجه با علایم را بصورت شماره وار مینویسم. همه این مورد از اهمیت یکسان برخوردارند. ۱- استرس بخاطر جوجه کشی‌( اگر این نر در حال جوجه دادن است). ۲- اگر اسهال سبز باشد بیماری کاکسیدیوسیز است که داروی آن amprium است ۳- وجود انگل یا کرم داخلی‌ که داروی آن ivermectin به اندازه ۳ قطره در دهان است. ۴- ازدیاد پروتیین در بدن که از طریق نخود‌ها و قره ماش به کبوتر می‌رسد. بهتر است که مقدار ارزن را زیاد کنید. ۵- زیاده روی در دادن پربیوتیک.۶- ندادن پربیوتیک بعد از درمان با آنتی بیوتیک.
پاسخ سوال دوم شما را به مبحث بعدی که مجید عزیز در حال تهیه هستند موکول می‌کنم. پیروز و موفق باشید. کوچک شما.

سینا پنج‌شنبه 28 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 12:18 ق.ظ

با عرض سلام و خسته نباشید.از مطالب واقع لذت بردم واستفاده کردم .دست شما درد نکنه.قربان یک سوالی از خدمتتون داشتم لطفا اگر ممکن است راهنمائیم کنید.بنده یک کفتر نر درشت هیکل و توپر به اصطلاح دولائی دارم که به ظاهر سالم وسرحال و پرجنب و جوش است ولی الان به مدت 2ماه است که مدفوع آبکی شدید دارد ولی بدن خالی نمیکند و غیر از این حالت نشانه دیگری از بیماری ندارد ،ممنون میشم راهنمائیم کنید تا مشکل این زبان بسته را حل کنم.

مهدی چهارشنبه 27 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 10:54 ب.ظ

ممنون ولی حقیقتش قصدم اینه نوک قنارو دوباره از همون جوجه هابسازم فعلأ 2جفت پرشی 7ساعت البته گرگانیش از دوستان قراره برسه تا همخونی را بااونا شروع کنم

مهدی چهارشنبه 27 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 08:46 ب.ظ

باسلام خدمت شما عزیزان مثل اینکه باید دوباره راه 7سال پیشو از نو برم دیشب سارقین زحمتکش لطف کرده وتمام کبوترهاروباجوجه ها دزدیدن زحمت7سال وکبوترایی روکه باخون جگرخوردن شاهد تولد وبزرگ شدنشون بودم بیشرفا حتی به تخما هم رحم نکردن شکوندن فقط3تاجوجه که داخل خونه بودن برام مونداز 40تاکبوترام راستش میخواستم بگم نیروی انتظامی هم که آخربرخوردبود بدهکار هم شدیم بهشون

مهدی جان سلام. از شنیدن این خبر واقعا متاسف شدم. این پستی و رذالت همیشه مثل یکی‌ از ارکان کبوتر بازی در ایران برای دوستان مشکل ساز بوده. متاسفانه از نیروی انتظامی هم خود سارق جان و ناموس مردم است انتظاری بیشتر از این نمیرود. شما سعی‌ کنید با دوست عزیزم آقای محمود صادقی‌ تماس بگیرید، ایشان از بهترین‌های این نژاد نگهداری میکنند. پیروز باشید.

مهران چهارشنبه 27 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 06:56 ب.ظ

سلام آقا چه نشسته اید که در شهر خبرهاییه!! استاد دکتر سید علی ت. برنامه تیرماه گذاشته و از اقسا نقاط عالم !!! دعوت کرده تا بچه شهرستانیها کفترهای پشت دری اصیل بخرن و ببرن و اگر نپریدن که صد در صد نمی پرن اوستا بگه خوب بلدن نبودید بپرونید یا به مباحث اموزشی !!! این حقیر خوب توجه نکردید بعدش چند تام از خارج دعوت کرده که دارو بیارن و استاد صد برابر قیمت بفرموشه و اینطوری فرهنگ کبوتر داری احیاء بشه!!! خلاصه معرکه گیری جالبیه بیا و ببین
استاد دکتر سید ت. به همراه برادر حاج اقا احمد و. کارشون اینه کفترها رو فعله ای می خرن و می ریزن رو بوم حاجی و بعد زنگ می زنن به جماعت بیاد گل بار رو ببرید !!! نگاه کنید به عکس ها کفترباز پنجاه سال آفتاب بوم خرده آخه کفتر قیچی تو کفتراش چیکار می کنه؟؟ خلاصه کاسبی جالبیه پوشش دادن زیر اصلاح کفتر بدبخت ایرانی و دارن مایه میسازن!!!

مهران عزیز سلام. دوست گرامی‌ ایشان هر حرکتی‌ که دلشان بخواهد بکنند، خودشان صاحب اختیار اعمال و رفتارشان هستند و به دیگران ارتباطی‌ ندارد. دوستانی که خود را درگیر میکنند نیز حتما به رشد عقلی رسیده اند که تصمیم بگیرند. از طرفی‌ از نیت خیر شما نیز تشکر می‌کنم. با اینحال سعی‌ کنید خود را آغشته این گونه مسائل نکنید که از شأن و کلاس شما بدور است. با تشکر.

عمران چهارشنبه 27 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 04:57 ب.ظ

با سلام و عرض ادب و احترام بخدمت اساتید خودم . از توجهتون یکدنیا سپاسگذاری میکنم و امیدوارم این خانه همینجور برقرار بمونه که بتونیم از اون مثل یک سایت مرجع فیض ببریم . باز هم سپاسگذارم .

مهدی سه‌شنبه 26 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 11:32 ب.ظ

سلام مجددخدمت شما عرض کردم بنده رو کبوتر نوک قنار که تزیینی است آزمایش کردم برای کبوتر بلند پرواز تازه اول راهم وتا آخرشاهنامه راه دراز دارم‎ضمنأ آقامهران عزیز ،دوستی تهرانی نوک قنارهایی دررنگهای زیبادارندآقای گل آقا09122141720

مجید ز. سه‌شنبه 26 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 08:20 ب.ظ

به همه‌ی پیامگذاران محترم سلام می‌کنیم.

مهران عزیز از اردبیل!
این‌که آیا ترکیب نوک‌قناری با کبوتر پشت‌زرد جواب مناسب در رنگ و طرح به شما بدهد را نمی‌شود قطعی پاسخ گفت و صرفاً بسته به احتمالات است، اما بر این واقعیت تاکید می‌کنیم که تلفیق نژادهای گوناگون -حتا از یک مرز‌وبوم و اقلیم- کاری شایسته نیست و نتایجی زیانبار در پی خواهد داشت. یعنی نتیجه‌ در قریب‌به‌اتفاق اینگونه آزمون‌ها شترمرغی را می‌ماند که به وقت باربری می‌گوید مرغ‌ام و به وقت پرواز می‌گوید شترم!
سعی کنید جفت مناسبی برای پشت زرد خود تهیه کنید که ظاهری یکنواخت و نژادی یکسان داشته باشد و شک نکنید که خواستن توانستن است.


محمدرضای عزیز!
لطف شما را بیکران سپاس گوییم و دست گرم پرمهرتان را می‌فشاریم.

در باب ترجمه‌ی آن مقاله معذوریم، اما در متن همین جستار فرازهایی از آن‌را می‌توانید مطالعه کنید. نیز چکیده‌ی آن مقاله در دیگر متن‌های ما آمده و خواهد آمد. اگر بخواهیم مغزه‌ی آن یادداشت را به کوتاه‌ترین بیان تقدیم کنیم، به این شرح است که فضله‌ی کبوتر را دارای سه قسمت اصلی دانسته است: مدفوع که همان بخش پشکلی قهوه‌ای یا سبز-خاکستری متمایل به قهوه‌ای است، اوره که بخش سفید‌رنگ روی پشکل است و نیز ادرار که مایع و یا خیسی اطراف پشکل است. فضله‌ی پرنده‌ی سلامت، هر سه قسمت را داراست. شلی و سفتی و مقدار اوره و ادرار و گاه رنگ فضله البته تحت تاثیر نوع دان و مقدار آب مصرفی پرنده است.
یک نکته را نیز اضافه کنیم: تشنگی بیش از حد پرنده نشانه‌ی بیماری می‌تواند باشد، از جمله عفونت‌های باکتریایی یا پارازیتی.

مدفوع کبوتر مبتلا به نیوکاسل یا ناقل شدید آن را در تصویر ملاحظه بفرمایید:

http://www.chevita.com/system/images/tauben/behandlungsplan/bild72.jpg

اگر چنین مدفوعی در کبوتران خود مشاهده کردید، تمام کبوتران را یک‌به‌یک تست کنید و بیماران را سریعاً جدا نموده (حتی‌المقدور در جایی خارج از بام، زیرا این بیماری به شدت واگیردار است) و در توصیه‌ای دیگر، اگر کبوتر جزو بهترین‌های‌تان نیست، آن‌را معدوم کنید تا بیماری به کبوتران سالم سرایت نکند.
برای این بیماری داروی خاصی وجود دارد و باید دوره‌ی خودش را بگذراند (گاه تا دو ماه یا بیش‌تر) و احتمال دارد تا دو سال و یا بیش‌تر پرنده‌ی بهبود‌یافته ناقل بیماری باقی بماند که این بخش خطرناک قضیه است. پس بهتر است برای وقت و سرمایه‌ی خود ارزشی درخور قائل شوید و گنجه‌ها را کاملاً پاکسازی نمایید.


از بزرگواری جناب محمد محمدی که همیشه یاور و همراه ما هستند صمیمانه سپاسگزاری می‌کنیم و بهترین‌ها را برای‌تان آرزومندیم.


مهدی عزیز!
به قول معروف "بی‌ رنج گنج میسر نمی‌شود..."
اگر قصد، احیای این پرنده‌ی جفادیده از بن و ارتقای ریشه‌ای آن است، بایستی مراحل این گذار را گذر کرد و صبر و تحمل داشت و کلاً از وقت و سرمایه‌ی خود به میزان کافی مایه گذاشت. هیچ چیز به سادگی به‌دست نمی‌آید.
در ضمن اگر بتوانید دو سویه کبوتر را همخون تن کنید و در مراحل ششم به بعد، این دو سویه را با هم ترکیب کنید، بهتر جواب می‌دهد که خود این کار ظرافت‌ها و بینش حرفه‌ای می‌خواهد که خرد خرد در یادداشت‌های این سرا به شرح و بسط گذارده خواهد شد. در طول این راه "آزمون و خطا"، فقط تکثیر را با جوجه‌هایی ادامه دهید که بالاترین استانداردها را رد کرده‌اند.

برای همگی آرزوی جوجه‌بازی عالی و بانشاط داریم.

مهدی سه‌شنبه 26 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 06:07 ب.ظ

سلام من تا2نسل مشکلی نداشتم به اون صورت ولی نسل3و4 هر10تا8تا خراب بود یا اونی که میخواستم نبود یاضعیف بود ومیمردضمنأ بهترین جوجه هاازپدر وجوجه های ماده خودش بود نسل 5جوجه های خوبی بودهر10تا 5.6تا خوب بود ولی نسل 6و7بعد از به گزینی بهترین جوجه هارو دادن ضمنأ من بانظر اون عزیزی که گفته بود باشرایط ایران نمیشه اینکارو کرد موافقم ولی هر کاری راه داره وقتی خود شما این موضوع رارعایت کنی یک قدم برداشته شده به امید رسیدن کبوترایرانی به قله افتخار

مهدی جان سلام. تشکر از اینکه تجربه با ارزشتون را برای همه بین کردید. حالا سوال اینکه که از نظر ساعت و سؤ که پایه کبوتر بازی ایرانیه کبوتر‌ها چطور ارتقا پیدا کردند؟ ممنون.

محمدمحمدی سه‌شنبه 26 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 04:31 ب.ظ

بادرودوسلام وخسته نباشیدخدمت شمادوستان عزیز
پست بسیارعالی رابه نمایش گذاشتیدکه حقیر کم تجربه استفاده کافی ازمطالب برده ام وازشماومجیدخان عزیزکمال تشکررادارم واقعا حرف نداشت ....سپاسگذارم

محمد عزیز سلام. واقعا از اینکه مورد توجه شما به عنوان کسی‌ که عملا درگیر مسابقه و پراندن کبوتر است، قرار گرفته خوشحالم. پیروز باشید.

محمدرضا سه‌شنبه 26 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 01:42 ب.ظ

سلام .دوسئوال وخواهش داشتم که اگر امکان دارد راهنمایی بفرمایید:
1)تشریح کامل فضله‌ی کبوتردرلینک http://www.exoticpetvet.net/avian/droppings.html انگلیسی است که اگه امکان دارد دریک برنامه خاص به این موضوع بپردازید متشکر می شم .
2) این موضوع که درکبوتر بیمار به نیوکاسل مدفوع کاملاً آبکی و بی‌رنگ با رشته‌هایی سبز رنگ مثل دانه‌ی برنج در آن است در کبوترانم مشاهده میشود چکار کنم .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد