کبوتر ایرانی‌ در کانادا

اصول علمی پرورش و مدیریت کبوتر بلندپرواز ایرانی

کبوتر ایرانی‌ در کانادا

اصول علمی پرورش و مدیریت کبوتر بلندپرواز ایرانی

گلوگاه جمعیت و اصلاح نژاد



باسلام خدمت دوستان عزیز و یاران گرامی،


امیدوارم که در همه ارکان زندگی موفق و موید بوده باشید و درکنار خانواده از وجود کبوترانتان لذت ببرید و همچنین خود و کبوترانتان را برای زمستان آماده کرده باشید.


با عرض پوزش از شما دوستان گرامی بابت تاخیر در به روز کردن وبلاگ، امروز با مقاله مفیدی از دوست خوبمان حسین عزیز از اصفهان در خدمتتان هستیم. در این مقاله حسین عزیز نکات کلیدی را در رابطه با اصلاح نژاد برشمرده اند که ضمن تشکر از ایشان نظرشما را به آن جلب میکنم. منتظر نظرات سازنده شما هستیم. پیروز و مؤید باشید.




گلوگاه جمعیت و اصلاح نژاد



با سلام خدمت دوستان ارجمند،


در مورد کامنت دوست خوبمان عادل نکاتی به ذهنم رسید تا با دوستان در میان بگذارم. اول اینکه ایشان 13 جوجه گرفته اند (احتمالا از یک نر ولی با چند ماده) اما همگی جوجه ها با هم فرق داشته اند. این تجربه را اکثریت کبوترداران ایرانی هم شاهد هستند که از یک جفت کبوتر انواع و اقسام جوجه پدید می آید. به قول بعضی ها کبوتر نقاش است. این نشاندهنده مخلوط بودن مخزن ژنی کبوتر و صاف و سره نبودن پشت آن است. یک جفت کبوتر عالی، در عمل ممکن است جوجه های جورواجور بدهند و این نشاندهنده این است که نیاز داریم به پاک کردن پشت اینها. مثلا ما یک جفت کله دم سبز را تن هم می کنیم و انتظار داریم جوجه های کله دم سبز بگیریم اما می بینیم که گاهی قارا، سوسکی، پلنگ، کله خالدار، خال سیاه و از سایر خالهای این رده هم جوجه حاصل می شود. شاید در سبک ایرانی بازی این خالهای متنوع در جوجه ها، جذاب و مورد پسند باشد اما عیبی که دارد این است که هم نمی توان آنها را به عنوان یک سو (strain) (یا یک نسل) از کبوتر ایرانی به دنیا معرفی کرد و هم در جوجه کشی قابل اعتماد نیستند و حتی سبک پرش جوجه ها هم ممکن است متفاوت باشد.


شما به تیپلرها نگاه کنید: تیپلر سوهای مختلفی دارد با اسامی مشخص. مثلا یک سو هست به نام هیوز که آقای Gordon Hughes در دربی انگلیس پدید آورده است یا سوهای دیگری به نامهای Boden, Lovatt, Merredith, Shannon, Sheffield و ... که هر کدام از اینها اختصاصاتی مخصوص به خودشان دارند. بعضی هایشان گرد و کوتاهند بعضی کشیده تر، بعضی در جوجگی پرش سنگین دارند بعضی در بالغی و تفاوتهای دیگر. این سوها همه شناخته شده و اصیل محسوب می شوند و ویژگیهای آنها به صورت استاندارد ثبت شده. اگر شما دو عدد تیپلر از نسل Boden را تن هم کنید همیشه جوجه های Boden را با همان خالی که انتظار دارید بدست می آورید.


اما شما در ایران دو عدد زاغ آبادانی اصیل (چنگ و چش) را با هم جفت می اندازید از هر 8 جوجه 7 عدد زاغ و یکی سرخ می شود و این یعنی ناخالصی. پس اگر بخواهیم در کبوتر ایرانی چندین سو به دنیا معرفی کنیم باید اول پشتشان را خالص کنیم. به گونه ای که در جوجه کشی قابل اعتماد بشوند و با درصد اطمینان بالایی بدانیم چه جوجه ای با چه خالی و با چه سبک پرشی و اختصاصات دیگر به ما می دهند. این کار تنها با یک روش امکانپذیر است: همخونی. این مطلب شماره یک.

مطلب دوم اینکه آقا عادل از 13 جوجه یک جوجه بسیار عالی در پرش و ذات گرفته اند. حال بیایید فرض کنیم به دلیلی تمامی 12 جوجه دیگر از بین بروند یا تکثیر نشوند و فقط از همان یک جوجه استثنا جوجه کشی شود. این کار چه نتیجه ای دارد؟ یک رانش ژنتیکی اتفاق می افتد. حال هر چه تعداد جمعیت جوجه ها بیشتر باشد (مثلا به جای 13 جوجه 50 جوجه باشد) آن وقت رانش ژنتیکی بزرگتر می شود. به این می گویند پدیده گلوگاه جمعیت. گلوگاه جمعیت باعث افزایش یکدستی ژنتیکی می شود. (به نمودار زیر توجه کنید)



این گلوگاه جمعیت در طبیعت بارها رخ داده و باعث شده که گونه های جدید و برتری از یک گونه قدیمی تر به وجود بیایند (گونه زایی) و یکی از شاهکارهای طبیعت است. در واقع هم یک جور روش اصلاح نژاد در طبیعت است و هم روش گونه زایی در طبیعت است. نظریه تکامل در بعضی بخشها بر همین اساس استوار است. خب وقتی در طبیعت در اثر واقعه ای جمعیت به شدت کم می شود تعداد جفتهای در دسترس کم می شود و بنابراین میزان همخونی افزایش می یابد. با همخونی ژنهای برتری که در جمعیت کوچک باقیمانده وجود دارند تثبیت می شوند و جمعیت فرزندان و نتاج بعد از گلوگاه دچار یک رانش نسبت به خزانه ژنی قبل از گلوگاه می شوند. به شکل زیر توجه کنید:



در شکل بالا ابتدا تقریبا 50% از جمعیت درون بطری زرد و 50% آبی هستند. با رخ دادن پدیده گلوگاه فقط چند عدد از جمعیت امکان بقا می یابند و به طور تصادفی از 9 تا بازمانده 7 تای آنها آبی و ((2)) تا زرد هستند. حال با تکثیر از جمعیت باقیمانده می بینیم که نسل بعدی ((78%)) آبی و ((22%)) زرد می شوند و این یعنی رانش ژنتیکی اتفاق افتاده.


خب این بحثها چه ارتباطی به اصلاح نژاد کبوتر دارد؟ ربطش اینجاست که ما خودمان باید آن گلوگاه را به وجود بیاوریم و تنها عده کمی از کبوتران استثنایی که می خواهیم خزانه ژنتیکی آنها را تثبیت کنیم را انتخاب کرده و آنها را همخون کنیم. با این کار یک رانش ژنتیکی در نسل بعد ایجاد می شود. حال باید کبوتران نسل یک را تا جایی که می شود زیاد کرد، یعنی چندین دهن جوجه همخون بگیریم و دوباره در آنها گلوگاه جمعیت را ایجاد کنیم. در واقع این یعنی بالا بردن فشار انتخاب. به زبان ساده یعنی اینکه آنقدر سختگیرانه کبوتران را گلچین کنیم که تنها عده کمی از آنها برای تولید مثل برگزیده شوند و آنها را همخون کنیم. باز از بین تعداد زیادی جوجه همخون تعداد بسیار کمی را برگزینیم و همخون سازی و ادامه به همین ترتیب....

به شکل زیر توجه کنید:



شاید یکی از مهمترین دلایلی که تجربه همخونی در ایران بدنام شده این باشد که گلوگاه جمعیت را رعایت نکرده اند و از اکثر جوجه های همخون نسل یک در تکثیر در نسل بعد استفاده شده. در صورتی که معیارهای بسیار سختی را در انتخاب زاده های همخونی باید رعایت کرد تا اجازه تکثیر بیابند. به همین دلیل است که می گویند اصلاح نژاد عملی است زمان بر و ضمنا صبر و حوصله زیادی می طلبد. اما به هر حال هر که طاووس خواهد جور هندوستان کشد.




نظرات 79 + ارسال نظر
محمدرضا سه‌شنبه 4 مهر‌ماه سال 1396 ساعت 06:51 ق.ظ

با سلام و تشکر از وبلاگ خوبتان. من در مورد نژاد یاهو سوال داشتم. اینکه آیا نژاد یاهو یکی از نژادهای اصیل ایرانی به شمار می رود؟ دیگر اینکه در کدام شهر ها بیشتر زمینه این نژاد وجود دارد. با تشکر

سلام.
اطلاعی درموردشان ندارم

عماد جمعه 6 اسفند‌ماه سال 1395 ساعت 03:52 ب.ظ

لطف دارید
منظورم این هست چگونه این جهش صورت میگیره
با تن کردن چه کبوترایی این اتفاق میفته

جهش کاری کسی نیست. فقط طبیعت میتونه جهش بوجود بیاره.

عماد چهارشنبه 4 اسفند‌ماه سال 1395 ساعت 10:38 ب.ظ

سلام و عرض ادب
به جرعت میتونم بگم شما تنها وبلاگی هستید که از گذشته بودید و همچنان پایدار و استوار بدون دلسرد شدن و پا پس کشیدن به کارتون ادامه میدین ..
جا داره از ته دل براتون آرزوی موفقیت و انرژی روز افزون کنم
درخواستی که ازتون دارم این هست که در مورد کبوتر های یک کتی که نوعی اصلاح نژاد به حساب میاد توضیح کاملی بدید .. اینکه چطور اتفاق میفته ..
با سپاس فراوان

سلام عماد جان،
نظر لطفتونه. عماد جان کبوتر یک کتی نوع جهش ژنتیکی به حساب میاد. متظورت را از اصلاح نژاد نمیفهمم. لطفا بیشتر توضیح بدید.

محسن شنبه 10 مهر‌ماه سال 1395 ساعت 01:14 ب.ظ

سلام من جوجه یه هفته ای دارم و شبها والدینش روش نمیمونه به نظر شما مریض نمیشن تو این هوای پاییزی اگه کار خاصی هس بگید تا انجام بدم ممنون

سلام،
اگر سرد نباشه خیر مشکلی نیست

علی سینه طلایی جمعه 9 بهمن‌ماه سال 1394 ساعت 01:39 ق.ظ

با سلام و درود ب شما دوست عزیز خواستم بپرسم چند نژاد بومیه اصیل ایرانی کبوتر داریم و رنگهاشون چیه فقط اسم نژادها و رنگهاشون و بگید لطفا و ایا لازمه که این نژادها همخون بشن خوب اگه کسی کبوتر اصیل داشته باشه ب نظرتون احتیاج ب همخونی هست

ﺑﺎ ﺳﻼﻡ. اﺳﺎﻣﻲ ﻛﺒﻮﺗﺮ اﻳﺮاﻧﻲ ﺭا اﺯ ﻧﻆﺮ ﺗﻨﻮﻉ ﻣﻴﺘﻮاﻥ ﺑﻪ ﺗﻌﺪاﺩ ﺷﻬﺮﻫﺎ و ﺷﻬﺮﺳﺘﺎﻧﻬﺎﻱ اﻳﺮاﻥ ﺩاﻧﻴﺖ. ﺑﻨﺪﻩ ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﺩﺭ اﺑﻦ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﺎﭼﻴﺰ اﺳﺖ. اﺯ ﺩﻭﻳﺘﺎﻥ ﻏﺰﻳﺰ اﮔﺮ ﻛﺴﻲ اﻃﻼﻋﻲ ﺩاﺭﺩ ﻟﻂﻔﺎ ﺩﺭﻳﻎ ﻧﻜﻨﺪ. ﻣﻤﻨﻮﻥ
اﮔﺮ ﻧﮋاﺩ اﺻﻴﻞ ﺷﻤﺎ اﺟﺘﻴﺎﺝ ﺑﻪ اﺭﺗﻔﺎ ﻧﺪاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﺧﻴﺮ ﻧﻴﺎﺯﻱ ﺑﻪ ﻫﻤﺨﻮﻥ ﻛﺮﺩﻥ ﻧﻴﺴﺖ

سعید دوشنبه 28 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 08:08 ب.ظ

سلام و عرض ادب
بابت مطالب آموزشی ممنون.

سلام، سعید جان.
من هم از شما تشکر میکنم که تشریف آوردید.
پیروز و سربلند باشید.

چرا دوشنبه 28 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 04:23 ب.ظ

خیلی ازدستت نارحت هستم جواب نمیدی چرا دلم برا صدات تنگ شده هی روزگار

چرا جان سلام،
منطورتون با منه یا با دیگر دوستان؟
اگه با من تماس میگیرید حتما پیغام بگذارید تا به شما زنگ بزنم. ممنون.

حسین - اص شنبه 26 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 01:26 ب.ظ

عرض سلام و ادب خدمت کبوتربازان زنجانی
در مورد مشکل جیبرهایتان نمی توانم به صراحت بگویم مشکل از همخون بودن آنهاست. خود شما بهتر می دانید که چکار کرده اید و چند نسل و چگونه همخون کرده اید، اما این را می توانم بگویم که همخونی "ته" دارد یعنی پس از چند نسل به جایی می رسید که از آن بیشتر نباید همخون کنید چون سر پرنده صاف شده و نسلش خالص شده و همخونی بیشتر صرفا باعث ایجاد عوارض نامطلوب می شود.
ضمنا همخونی برادر به خواهر بیشترین عوارض را نشان می دهد و بهتر است از همخونی یک جد برتر با نوه و نتیجه اش استفاده کنید تا فراوانی ژنهای خوب جد برتر را زیاد کنید، در این صورت در مراحل بعد می توانید انواع دیگر همخونی و از جمله برادر و خواهر (آن هم نه برادر و خواهر از یک چال بلکه از چند دهن مختلف یا ناتنی) را بیازمایید تا ژنهای نامطلوب را پالایش کنید.

پرویز - اردبیل چهارشنبه 23 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 08:25 ق.ظ

با عرض سلام خدمت حمید، مجید و حسین گرامی
ضمن تشکر از پاسخ حسین عزیز در خصوص علت گرفتگی بال کبوتر ماده خواستم به حسین عزیز بگم، احسنت.پیش بینی شما در خصوص عدم بهره مندی کبوتر از نور خورشید درست است.بنده فعلا بدلیل مشکلات مکانی کبوترها را در زیر زمین خانه نگه داری میکنم.البته دو پنجره کوچک روشنایی محل را تامین میکنند ولی کبوتر ها به نور مستقیم دسترسی ندارند.حتما توصیه ها را به کار خواهم بست و نتیجه را عرض خواهم کرد.بازم ممنون از حسین عزیز و حمید جان و مجید گرامی به خاطر پاسخگویی دقیق و راهنماییهای بی دریغشان.

پرویز عزیز درود بر شما،
اگر بر شما امکان این نیست که کبوتر ها را بیرون آورده تا از نور مستقیم خورشید استفاده کنند، میتوانید از لامپ های یو وی استفاده کنید تا کمبود نور خورشید جبران شود. البته هیچ چیز جایگزین نور خورشید نمیشود. پیروز باشید.

علی محمد زاده دوشنبه 21 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 11:40 ب.ظ http://کبوتر ما

درود بر شما:

کبوترباز زنجانی دوشنبه 21 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 06:57 ب.ظ http://www.greenliving.blogfa.com

عرض ادب به تمامی یاران
و تشکر از حسین عزیز از اصفهان و احمد اقای گرامی.

حسین جان لینک را مطالعه کردم و نکات مفیدی بود
راستش را بخواهید در مورد داروهای انتی بیوتیکی و اصطلاحا شستشوی
کبد که رایج است دامپزشکی در تهران داروهایی تجویز نمودند و با چه امیدی
ما را راهی کردند که بروید تضمینی دیگر مشکلی ندارید!! بگذریم.

اقای احمد موضوعی مطرح کردند که شاید در تشخیص دوستان بزرگواری مانند شما کارگر افتد
ما این پرندگان را از همدان تهیه نمودیم و چندین نسل همخون پرورش دادیم تا اصطلاحا مولدها زیاد شوند و توجیه اقتصادی داشته باشند نگهداریمان..
تا اممروز مشکلی نداشتیم و با توجه به این که این مشکل یک دفعه و در تمامی نسل جیبر ها بوجود امده از نظر جنابعالی ربطی به همخونی دارد؟

اخر دوستی پیام داده بود که هم خون شدن سبب و علت است ولی من سالهای طولانیست قناری معمولی و کبوتر همخون داشته ام و مشکلی اینچنینی مشاهده نکردم.

از طرفی مسله عفونت را هم یک دوستی حرف زیبایی زدند ما قناریهای معمولیمان که در یک سالن با جیبرها نگهداری میشوند هیچ مشکلی ندارند و جوجه اوری خوبی دارند.

دوستان میدانم این موضوع بیربط به این سراست و شاید وقت شما را بگیرم ولی واقعا مستصل شده ام و دست تنها هستم از طرفی هم خودتان میدانید که عشق بازی چه دردسرها و دلبستگیها که ندارد.

خاک پای همه شما یاران
م

سلام،
قناری جیبر یا برادرش جیبوسو از قناری های بسیار حساس هستند. دلیل آنهم واضح است. اکثرا قناری های جیبر یا جیبوسو رنگ های سفید یا زرد یک دست هستند. دلیل آنهم زیبایی این رنگها و دیگر اینکه در مسابقات بین المللی رنگهای ابلق یا دیگر رنگها شرکت داده نمیشوند. بنابر این شما با جفت کردن مرتب زرد به زرد یا سفید به زرد. ژن های آنها را بعد از چندین سال ضعیف میکنید و این ارتباطی به همخون بودن ندارد. فقط به خاطر ضعف این رنگهاست. به همین دلیل قناری بازان حرفه ای همیشه از رنگهای سبز یا طوسی برای جوجه کشی استفاده میکننند تا این ژنها را تقویت بکنند. به نطر من شما هم همین کار بکنید.
موفغ باشید.

احمد دوشنبه 21 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 09:53 ق.ظ http://kabootar-e-mosabeghe.blogsky.com

با عرض سلام خدمت حمید، مجید و حسین گرامی
با دو پست جدید به روز هستم، خوشحال می شوم در خدمتتان باشم.
خدمت آقا مهدی گرامی عرض کنم که بنظر حضرتعالی برای کبوترهای مسافتی که در کشورهای اروپایی و آمریکایی اصلاح نژاد (از طریق همخونی) شده اند و برخی از آنها حتی از کشوری به کشور دیگر هم به لانه خود باز می گردند، چه توجیهی وجود دارد؟
ضمناً اگر برایتان مقدور است روش اصلاحی خود را ذکر بفرمایید و مراحل انجام آنرا توضیح دهید.

دکتر جان سلام،
ببخشید که من شخضا دیر به دیر خدمت میرسم. باور کنید دغدغه و مشکلات زندگی باعث میشه که کمتر در خدمتتون باشم. اما همیشه دوستتون دارم و به یادتون هستم.
کوچیک شما.

حسین - اص دوشنبه 21 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 07:45 ق.ظ

در ادامه مطلب قبلی
تلفظ صحیح نام دارو: Trisulmix یا Trisul mixمی باشد که در داروخانه دامی با نام تریسول یافت می شود.
آقایان محمدی و قاسملو بزرگوار برای اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه نمایید:
http://www.birdsong.ir/Thread-%D9%85%D8%A8%D8%AD%D8%AB-%D8%A8%D9%84%D8%A7%D9%86%D8%B4%DB%8C%D8%B1-%DB%8C%D8%A7-%D9%BE%D8%A7%DA%A9%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84%DB%8C

حسین - اص دوشنبه 21 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 07:34 ق.ظ

کبوتربازان عزیز زنجانی
در مورد مشکل قناریهای شما بنده هیچگونه اطلاعاتی ندارم ولی در جایی مطالبی دیدم که مربوط به مشکل شما می شد. در انجمن تخصصی قناری بحث پاکسازی جگر قناری مطرح شده و گفته شده اغلب مسائل و گرفتاری های قناری مانند: تخم بدون نطفه، مرگ در پوسته تخم، مرگ جوجه بعدازتولد، مرگ جوجه پس از چند روز اول، عدم تمایل به جفت گیری، ضعف و لاغری در دوران جوجه آوری، پرریزی ناحیه ای و به طور خلاصه اکثر نابسامانی های این دوران را می توان بخاطر وجود باکتریهای مضر و پنهان در سیستم داخلی به خصوص جگر پرنده دانست.
"بلانشیر" یا پاکسازی داخلی از هرگونه میکرب و باکتری و به نوعی پالایش داخلی پرنده را می بایست یک ماه قبل از جفت اندازی و با وسواس زیاد انجام داد تا پرنده با سلامتی حاصل شده و نشاط بدست آمده این دوران را سپری کرده و جوجه های سالمی را پرورش دهد.
بعضی از پرورش دهندگان به هومیوپاتی و بعضی به داروهای شیمیایی و بعضی به درمانهای سنتی رایج تمایل دارند ولی در کل آنچه که موثرتر و ریشه کن کننده تر است ، استفاده از بلانشیر می باشد.
از جمله دارو های مورد استفاده در بلانشیر TRISUMIX میباشد . این دارو نوعی آنتی بیوتیک با طیف گسترده موثر و مفید در پاک کردن و جلای سیستم داخلی پرنده می باشد.
از دیگر دارو های قابل استفاده در این مبحث میتوان از : OCECHOLINE - VITINOCHOLINE - NEOMERIOL - SEDOCHOL - AVICHOL - ASCOPHOS - OCEPROVEN نام برد .
شایان ذکر است داروی SEDOCHOL در کبوتر نیز کاربرد دارد و برای محافظت از کبد و پاکسازی خون به کار می رود و در بین کبوترپرانان مسابقات هلند و بلژیک خیلی رایج است.

سلام بر حسین عزیز،
بااجازه شما این متن شما را در گروه قناری فیسبوک با دوستان به اشتراک میگذارم. باز هم ممنون.

حسین - اص یکشنبه 20 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 11:46 ب.ظ

مهدی عزیز سلام
خیلی خوب است که شما یک سری راهها را آزمایش کرده اید. لطفا برای اطلاع ما و سایر دوستان مشاهدات و تجربیات خود را از همخونی بیان کنید. اگر ممکن است همراه با توضیحات کامل و مبسوط برایمان بنویسید تا تبادل نظر کنیم.

حسین - اص یکشنبه 20 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 11:41 ب.ظ

پرویز عزیز از اردبیل
اینکه کبوتر روی تخم بدون هیچگونه علامت بیماری فلج شود یک پدیده قابل برگشت است. ظاهرا علت این عارضه کمبود کلسیم است. کلسیم در انقباض عضلات نقش بسیار مهمی دارد و در عمل عصبی عضلات و انتقال ایمپالس در طول اعصاب مهم است.
حال شما که صدف و آجر گذاشته اید پس اشکال کار کجاست؟
ظاهرا کبوتر شما از نور آفتاب محروم است، درست حدس زدم؟ کبوتر شما صدف و مواد کلسیم دار را میخورد ولی باید توجه کرد که جذب کلسیم در روده وابسته به ویتامین D3 است. این ویتامین دی است که سطح کلسیم خون را طبیعی نگه می دارد. ویتامین دی 3 در نور آفتاب و در غذاهای دریایی موجود است. در خارج از ایران بعضی پرورش دهندگان کبوتر قبل از دانه دادن به کبوتران چند قطره روغن جگر ماهی را کف دست ریخته و دان مخلوط را با کف دست ماساژ داده و به روغن ماهی آغشته می کنند و بعد به کبوتر می دهند.
جهت اطلاعات بیشتر کمبود ویتامین دی 3 در انسانها هم (بخصوص در زنها و نه فقط در ایران بلکه در کل دنیا و حتی در کودکان) خیلی شایع است و باعث بروز پوکی استخوان می شود. به همین دلیل امروزه بسیاری از زنان به مصرف آمپولهای ویتامین دی 3 روی آورده اند که البته مصرف خودسرانه و بدون تجویز پزشک کار اشتباهی است.
برای درمان کبوترت:
1- او را به جای گرمی منتقل کن
2- قرص کلسیم+ویتامین د را امتحان کن
3- کبوترت را در ساعات آفتابی آفتاب بده
4- برای تامین کلسیم و مواد معدنی از مواد متنوع تری استفاده کن
نتیجه را برای ما بازگو کن.

مهدی یکشنبه 20 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 06:26 ب.ظ http://kabotareh.persianblog.ir/

با سلام خدمت سرور گرامی
خدمت شما عارضم که بنده همه این راههایی که شما گفتید را خودم به صورت تجربی تجربه کرده ام
وخدمتتان عرض کنم در مورد رنگ و خال کبوتر به رنگ خوبی میرسیم ولی در پرش به هیچ جایی نخواهیم رسید و کبوتر حتی نمیتواند از روی بام هم بلند بشه
پس نتیجه میگیریم روش اصلاح ژنتیکی فقط برای کبوتران نقش یا همون رنگی استفاده و کاربرد دارد
با تشکر

سلام مهدی جان،
تشکر از اینکه تجربیاتتون را با ما در میان گذاشتید. دوست عزیز، اگر دقت کرده باشید ما در این سرا با هزار دلیل و منطق و شواهد علمی و تجربی با بیان روشهای علمی همخونی هنوز نگفته ایم که این تنها راه ممکن است. اما شما در دو خط به این نتیجه کلی رسیده اید که " روش اصلاح ژنتیکی فقط برای کبوتران نقش یا همون رنگی استفاده و کاربرد دارد."
لطف کنید مطلب را بیشتر باز کنید. و روشی را که استفاده کرده اید برای ما توضیح بدهید.
ممنون.

پرویز - اردبیل یکشنبه 20 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 01:58 ب.ظ

با سلام و عرض ادب خدمت حمید عزیز، مجید و حسین آقا
علت اینکه بعضی از کبوتران ماده پس از تخمگذاری دچار سستی در بال میشن چیه؟.اخیرا یکی از کبوتران ماده پس از گذاشتن دومین تخم دچار سستی در بال راست شده به طوری که نمیتونه بلند بشه و بره داخل گنجه روی تخما بخوابه و من هر بار با دست حیونو برمیدارم و داخل گنجه میزارم.با اینکه از دان مخلوط استفاده میکنم و هفته ای یک بار مولتی ویتامین خارجی میگسودیل تو آبشون میریزم و صدف و آجر قرمز در اختیارشونه چرا این مشکل پیش اومده و من برای رفعش چی کاری باید انجام بدم.ببخشید که طولانی شد.

مهدی فاریابی شنبه 19 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 03:44 ب.ظ

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما.
بنده همیشه مطالب شما را دنبال میکنم و برایم جذاب بوذه اند به دلیل اینکه متفاوت از نظرات دیگران بوده است و خودم به این مطلب اعتقاد دارم که تفکرات متفاوت هستند که درهای جدیدی را به دنیای بزرگتری برای ما باز می کنند.
من یک سوال بی مربوط از بحث شما دارم ولی از آنجایی که به صحبتهای شما اطمینان دارم دوست داشتم این مزاحمت را برای شما ایجاد کنم.
بنده به دلیل مشکلات مالی هیچ گاه نتوانسته ام کبوتر پرشتی را خریداری کنم اما پارسال بهار کبوتری گرفتم که 12 ساعت می پرید.و بعد از 10 پرشت به اسرار دوستان آن توفاق کردم که کم بپرد و روز بعد ساعت پرشتش شد 4 ساعت و من مدتی او را نپراندم و او پر بازی شده و دیگر قادر به گشتن نمی باشد لطفا من را راهنمایی کنین.(متشکرم)در ظمن چند دوره ای است که او را با نرهای دیگر جفت کرده ام تا از طریق پرورش لاین نسل او را زیاد کنم ولی هنوز جوجه خوبی از آن نگرفتم ولی هنوز دلسرد نشده ام و همچنان ادامه خواهم داد.انشا الله

مهدی عزیز درود،
منهم ازشما به خاطر محبتتان تشکر میکنم.
یک پیشنهاد. کبوتری که به هر دلیلی پر بازی میشود را وارد چرخه جوجه کسی نکنید. حال همخون یا غیر همخون. این کبوتر هر چقدر هم که ساعت آورده باشد به خاطر وجود سیندروم بازی که نوعی ایراد برای کبوتر پرشی به حساب می آید. شما با جوجه کشی از این کبوتر این سیندرون را در بین نسل های بعدی پخش میکنید. و در آینده به مشکلات حادتری برخورد خواهید کرد.
موفغ باشید.

کبوترباز زنجانی شنبه 19 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 07:21 ق.ظ http://www.greenliving.blogfa.com

عرض ادب و ارادت
حمید جان اگر صلاح ندیدید این پیام من را لطفا پاک کنید
بهرحال اینجا خانه امید ماست و ما بجز اساتیدی مثل شما کسی را نداریم

بنده مقدار متنابهی قناری دارم که تعدادی هم جیبر میباشد
جدیدا این جیبرها تخمهایشان که زیر پرستار(حمال) است
بدنیا می ایند ولی بعد از 5 الی شش روز بدون هیچ علتی میمیرند
دستگاه حرارتی رطوبت و نور الکتریکی و استاندارد و خوراک و نیازهای روزانه همه دقیق است و تا چندی قبل با همین امکانات کلی جوجه داشتیم
اما این مشکل گریبان ما را گرفته حتی با چندین دامپزشک خبره مشاوره داشتیم و حتی لاشه چند جوجه را برای کالبد شکافی و تشخیص به تهران فرستادیم ولی اثر بخش نبوده و انتی بیوتیک و داروهای گران قیمت برای والدین حتی پرستارها هم اثر نداشته
این دوست و شریکمان با چندین دوستش در خارج از کشور تماس گرفته و حتی در فرومهای انگلیسی هم مطرح کردیم ولی جواب قانع کننده ایی نگرفته ایم.
راستش ما خیلی روی این پرندگان سرمایه گذاری کردیم و زحمت کشیده ایم مخصوصا من و حالا که زمان حداکثر بهره برداری و به نتیجه رسیدن زحمات است
سرگردان شده اییم
حال درک میکنم اوضاع کسانی را که در این جا از اساتید در مورد بیمارییهای کبوترانشان سوال میپرسند چه حالی دارند.

دوستان ببخشید که وقت ارزشمند شما را گرفتم
کوچک شما محمدی
از زندگی سبز

hamid ahmadi پنج‌شنبه 17 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 03:14 ق.ظ

حمید آقای گٔل سلام

مثل همیشه از مکالمه تلفنی با شما بسیار لذت بردیم و ممنون از لطفی‌ که به من دارید در حقیقت من هم طبق گفته دوستمان حسین آقا پژوهنده هستم و دیدم را به گفته‌های نوین باز نگاه میدارم و سعی‌ می‌کنم خودم را با علم نوین مخصوصاً در رابطه با سلامتی‌ کبوترها به روز باشم . شما هم ماشالله با پشتکاری که دارید حتما موفق خواهید بود .انتخاب کبوتر سلیقه هست اما دانش اون باید اجباری باشد . در مورد اطلاع رسانی ویدئو جدید هم ممنون و عذر خواهی‌ در فیلمبرداری. انشالله تابستان تشریف بیاورید تا در خدماتتون باشیم درب خانه من بر روی همه دوستان باز هست.

با آرزوی سلامتی برای همگی

دورد بر آقای احمدی عزیز،
دل به دل راه داره. من هم همیشه از تماس تلفنی با شما نه فقط لذت بلکه استفاده میبرم. دقیقا فرمایش شما در مورد سلیقه ای بودن کبوتر بازی و دانش اجباری درسته. بله وقتی کار به سلامت پرندگان می کشد، دیگر سلیقه در کار نیست.
ممنون از دعوتتان. اگر همه چیز بر وفق مراد پیش برود با مجید عزیز حتما خدمت خواهیم رسید. دیدن پرش این کبوتر های ناب نعمتیست که به کمتر کسی رو میکند.
پیروز و سربلند باشید.
کوچک شما.

عباد چهارشنبه 16 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 09:45 ب.ظ

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت همه زحمت کشان و بازدید کنندگان محترم این وبلاگ
خوشحالم که چنین فضایی است و من میتوانم حتی از قسمت نظرات و مطالب آموزنده تک تک شما استفاده کنم این مکان را
، برای منی که نیاز به آموختن دارم در این زمینه اینجا را یک منبع غنی و بسیار آموزنده میبینم، برای تک تک شما از گردانندگان سایت تا تمام بازدید کنندگان گرامی که کمک به احیاء این ورزش میکنید بی نهایت سپاس

درود بر شما عباد عزیز،
ما هم از اینکه شما به ما لطف دارید و این سرا را برای تبادل نطراتتون انتخاب کرده اید خوشحالیم. موفق و سربلند باشید.

امید چهارشنبه 16 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 03:57 ب.ظ

با سلام و درود خدمت آقا حمید وآقا حسین و همه دوستان.بببخشید که باز نظر میگذارم.میخواسنم همین جا به آقای حمید احمدی عزیز سلام عرض کنم و خوهش کنم در صورت امکان مارو از دیدن کبوترهای ناب و اصیلشان محروم نکنند و با نمایش مجددشان مارو خوشحال کنند.حقیقتا هنوز عکس کبوترانشان در وبلاگ حسین تهرانپارس و همینطور فیلم کبوترها در یوتیوب را فراموش نکرده ام.از آقا حمید هم خواهش میکنم که لطفا ازین بزرگوار خواسته حقیر را درخواست کنند قطعا همه شادمان خواهیم شد.سپاس

امیدجان درود،
آقا چرا عذر خواهی میکنید داداش. ما از حضور شما بی نهایت خوشحال میشیم.
اتفاقا جناب احمدی دو تا فیلم جدید روی یوتیوب گذاشتند که به همه دوستان سفارش میکنم تماشا کنند. اگر کسی مایل به دیدن کبوتر های اصیل شمیران است باید این فیلم ها را ببیند. اونوقت متوجه فرق کبوتر اصیل با اون چیزی که به اسم اصیل ارائه شده، خواهید شد. پیروز باشید.
کوچک شما
https://www.youtube.com/watch?v=3-KPlqxbvlg

در جواب خالقی چهارشنبه 16 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 12:59 ق.ظ

خالقی جان،
از شما کامنتی به دست من نرسیده که تایید نکرده باشم. اگر کامنتتان با همین لحن نوشته شده است که انتظار تاییدیه هم نداشته باش. برای ما فرق نمیکند که شما به ما یا مخالف ما بد و بیراه میگویید. تا زمانی که رعایت ادب نکرده اید از شما کامنتی تایید نخواهد شد. در ضمن کامنت ها را به زبان شیرین مادریت که بعید میدانم فارسی باشد بنویس.

پرویز - اردبیل سه‌شنبه 15 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 10:31 ق.ظ

با سلام و عرض خدا قوت
حسین جان مثل همیشه پاسخها کامل و جامع بود ممنونیم از وقت و حوصله ای که برای ما میزاری و از حمید عزیز هم به خاطر مدیریت عالی و ایجاد این فضای علمی و صمیمی سپاسگزاریم.

پرویز عزیز درود بر شما،
من هم به نوبه خودم از شما یاور گرامی تشکر میکنم. پیروز باشید.

منصور محمدی دوشنبه 14 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 08:09 ب.ظ http://زیرگذر کبوتر مجیدیه

عرض ادب و سلام خدمت تمامی دوستان و زحمت کشان وبلاگ محترم "کبوتر ایرانی در کانادا" آقا حمید ... آقا مجید ....حسین آقای گل با مطالب علمی و آموزندش و تمامی دوستان و طرفداران این وبلاگ . امیدوارم همگی دوستان خوب و سلامت باشند و در پناه یزدان پاک باشند. غرض عرض ادب و سلام بود خدمت شما عزیزان .

درود بر منصور خان عزیز،
ممنون از شما بزرگوار که واقعا همیشه به ما لطف کرده اید و باعث سربلندی ما هستید. از قول ما به عمو جهان هم سلام برسانید و برایشان آرزوی موفقیت و شادکامی بکنید.
پیروز و پاینده باشید.
کوچک شما

حسین - اص دوشنبه 14 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 01:02 ب.ظ

علی اگست عزیز
ما نه به تیپلر علاقه داریم
و نه به تیپلر همخون
و نه تیپلر همخون برای هوا کردن مناسب می باشد
و نه هوا نکردن یک کبوتر دلیل بر خوب نبودن آن است
و نه کم بودن یک کبوتر در بازار دلیل بر خوب نبودنش است
مساله این است که بعضی از ما اطلاعاتمان از همخونی و کاربرد صحیحش کم است اما در مورد آن نظر کارشناسی می دهیم

حسین - اص دوشنبه 14 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 12:54 ب.ظ

پرویز جان سلام
بنده نیز تا به حال نام داروی تموکسی ویت را نشنیده ام ولی حدس می زنم احتمالا همان نئوکسی وت باشد که ترکیبی از نئومایسین و اکسی تتراسایکلین و بعضی ویتامینهاست. در واقع یک نوع آنتی بیوتیک ترکیبی است که همراه خودش مولتی ویتامین هم دارد. اگر این باشد مصرفش را توصیه نمی کنم ولی اگر این نیست از داش مهدی عزیز و فرهیخته باید نام دقیق دارو را پرسید.

چون فصل جوجه کشی هم هست مراحل دقیق و علمی یک جوجه کشی موفق را برایت می نویسم امیدوارم مفید باشد:
(1) از آنجا که تجربه نشان داده بهترین جوجه ها جوجه زمستان هستند لذا قصد داریم بر خلاف زاد و ولد طبیعی پرندگان که در فصل بهار است آنها را در زمستان جفت کنیم. لذا باید به خوبی کبوتر را قبل از جفت انداختن تقویت کنیم. این کار از حدود یک ماه و نیم قبل از جفت انداختن شروع می شود. در آن زمان باید کبوتران معاینه شوند و بیماریهای احتمالی آنان برطرف گردد. دادن آنتی بیوتیک به کبوتر فقط برای درمان توصیه می شود و بنده به چیزی به نام پیشگیری با آنتی بیوتیک معتقد نیستم. چون یا کبوتر سالم است و یا مبتلا. اگر مبتلاست نیازمند درمان است ولی اگر سالم باشد و به آن آنتی بیوتیک بدهیم نه تنها مفید نیست بلکه با به هم زدن تعادل باکتریایی سیستم گوارش و بخصوص روده، کبوتر را به جای تقویت کردن ضعیفتر می کنیم. ضمنا مقاومت دارویی نیز ایجاد می شود و زمانی که کبوتران مریض می شوند می بینیم که آن دارو جواب نمی دهد. این در حالی است که بعضی از کبوترداران با عنوان پیشگیری به طور دوره ای آنتی بیوتیک به خورد کبوتر می دهند...
(2) اقدام بعدی واکسینه کردن کبوتران 20 تا 30 روز قبل از جفت انداختن است. این کار باعث می شود که در زمان شیر دادن والدین به جوجه آنتی بادی لازم هم به جوجه ها منتقل شود و جوجه ها اتوماتیک وار واکسینه می شوند.
(3) می دانیم که بسیاری از هورمونهای بدن کبوتر با نور آفتاب تنظیم می شوند. گاهی می بینیم که در زمستان کبوتران میل کمتری به جفتگیری از خود نشان می دهند و این به دلیل طول کوتاه روز است. بنابراین اگر بتوانید روشنایی مصنوعی را از 20 روز قبل از جفت انداختن تا ساعت 9 شب ادامه دهید خود خواهید دید که چقدر کبوتران مست تر شده و نرخ جوجه درآوری بیشتر خواهد شد.
(4) می رسیم به تغذیه، یکی از اشتباهات بعضی کبوترداران این است که برای جوجه کشی یک رژیم تغذیه ای پر پروتئین و پر چربی به کبوتر می دهند و کبوترانشان را چاق و سنگین می کنند. کبوتر برای جوجه کشی بهتر است روی فرم باشد تا چاق و سنگین. بخصوص ماده ها که اگر چربی زیاد داشته باشند برای تخم کردن گاهی دچار مشکلاتی می شوند.
(5) اقدام بعدی دادن ویتامین E به کبوتر برای افزایش مستی و قدرت زادوولد کبوتر است. شما از 8 روز قبل از جفت انداختن تا زمان گذاردن تخم دوم می توانید ویتامین E را به کبوتر بدهید. به نظر بنده استفاده از داروهای طبیعی مناسبتر از داروهای شیمیایی است و لذا روغن جوانه گندم که سرشار از ویتامین E است (یا خود جوانه گندم) توصیه می شود. ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است لذا دانه های روغنی هم ویتامین E بالا دارند مثل کافشه و شاهدانه.
(6) اگر تعداد جفتها کمی زیاد باشد و همه جفتها در یک گنجه باشند کمی کار پیچیده می شود. بعضی نرها دعوا و اغتشاش ایجاد می کنند یا مانع جفتگیری نرهای دیگر می شوند. در این صورت بهتر است اگر امکانات بامتان خوب است و به آنها آزادی بیشتری می دهید آنها را 2 ساعت قبل از غروب در جفت کنهای خود جا کنید و درهای جفت کنها را ببندید تا نر و ماده با هم باشند. اینطوری درصد موفقیت زادوولد بالاتر می رود. اگر هم جفتکن های مجزا و مجهز دارید و کبوتران را از جفت کنشان در نمی آورید در اینصورت از در اختیار گذاشتن انواع سنگریزه (بخصوص سنگریزه های قرمز رنگ که ترکیبات آهن دارند) برای کبوتران در هر جفت کن غافل نشوید.

علی اگست یکشنبه 13 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 07:20 ب.ظ

سلام بر تمامی عشقبازان
به نظر من کبوتر باید دهن جو بشه تا جوجه های خوبی بده.البته اگه ذات کبوتر خوب باشه هم نر وهم ماده حتما جوجه هایی حد خودشون میدن حالا اگه این کبوترا دهن جور باشن خیلی عالی تر از پدر مادرش میشن.
راستی این تیپلر همخون که شما بهش علاقه دارید چرا کسی از اونا هوا نمیکنه شما کل کرج وکرمانشاه رو بگردی اصلا نمیبینی.حتی بازار بزگ خلیج هم بری کم پیدا میشه یکی دو تا اگه باشه اونم کسی طالبش نیست اگه این کبوتر خوبه پس چرا کم پیدا میشه؟اگه چیزی خوب باشه همه میرن دنبالش.

پرویز - اردبیل یکشنبه 13 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 10:17 ق.ظ

با سلام خدمت اساتید محترم آقایان حمید، مجید و حسین عزیز و همه یاران صمیمی این سرا
در وبلاگ گذر داش مهدی آقا مهدی گل زحمت کشیده و مطلبی در مورد تقویت جفت ها برای جوجه کشی درج کردن از جمله استفاده از ویتامین E به مقدار یک عدد برای هرکبوتر به مدت یک هفته و استفاده ا ز داروی تموکسی ویت.ضمن تشکر مجدد از مهدی عزیز چون میخوام از این ویتامین برای تقویت کبوتران استفاده کنم میخواستم نظر حسین آقا رو در مورد دوز ویتامین و داروی تموکسی ویت بدونم.این قرص رو از چند داروخانه دامپزشکی سوال کردم که اظهار بی اطلاعی نمودند گفتم شاید حسین آقا اطلاعاتی در مورد این دارو داشته باشند

رسول جمعه 11 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 09:10 ق.ظ http://kaboutaregonbad.ir

سلام خدمت شما دوست عزیز ، انشاا.. شب و روزتان به خیر و شادی ! بسیار لذت بردم از مطالب وبلاگ !

ممنون میشم آدرس مارو تو لیست لینک هاتون قرار بدین !

به امید دیدار !

رسول عزیز سلام،
حضورتون را تبریک میگم و براتون آرزوی موفقیت می کنم.
وبلاگ شما به لیست وبلاگهای دوستان اضافه شد.

حسین - اص جمعه 11 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 07:49 ق.ظ

علی آقا سلام
قدر مسلم وجود دان هضم نشده در فضله کبوتر نشان دهنده بیمار بودن سیستم گوارش کبوتر است. در این مورد تحقیقی کردم ببینم عامل بیماری و درمان آن چیست اما ظاهرا مطالب مفید چندانی در این باب موجود نیست. لذا باید خودمان شواهد را کنار هم بگذاریم و دست به آزمایش بزنیم و تجربه و مشاهده کنیم.
یک بیماری ویروسی هست به نام PDD که مخفف (Proventricular Dilatation Disease) بوده و عامل آن ویروس Avian Bornavirus (ABV است. از علائم این بیماری تهوع، چینه دان آویخته، وجود دان کامل هضم نشده در فضله، عفونتهای مزمن و مرگ ناگهانی است. در این بیماری سنگدان کار خود را خوب انجام نمی دهد. به آن بیماری macaw wasting disease نیز می گویند. اما ظاهرا این بیماری مختص طوطی سانان است و احتمالا ربطی به کبوتر ندارد. پس این مورد را کنار می گذاریم.
احتمال بعدی: ممکن است پرنده دچار انگل ژیاردیا (Giardia) شده باشد که انگلی است تک یاخته ای و گلابی شکل با 4 جفت تاژک که در روده زندگی می کند. این تصویر انگل است:
http://axgig.com/images/45851452031374789192.jpg
این بیماری انگلی روده ای را ژیاردیازیس (Giardiasis) هم می نامند. این بیماری بیشتر در عروس هلندی دیده می شود اما همه پرندگان ممکن است به آن دچار شوند. انگل به دو فرم وجود دارد: یکی به صورت تروفوزوئیت (trophozoite) و دیگری به صورت کیست. انتقال بیماری با خوردن کیست عفونی صورت می گیرد. انگل با فرم تروفوزوئیت با تاژکهایش حرکت می کند و به دیواره روده می چسبد. درمان آن با مترونیدازول است. حال باید دارو را تست کرد و نتیجه را مشاهده کرد که آیا همین عامل باعث بیماری شده یا نه.
اما دوست عزیز، بیشترین احتمالی که می دهم این است که:
چون شما برای درمان یک بیماری سخت مثل سالمونلوزیس یا ... از آنتی بیوتیک بسیار قوی استفاده نموده اید بنابراین بسیاری از باکتریهای مفید هم از بین رفته اند. بخصوص آنهایی که در روده هستند و به هضم غذا کمک می کنند. در واقع تعادل باکتریایی روده به هم خورده و سلامت روده از دست رفته است. به این اختلالات باکتریایی Dysbacteriosis می گویند. وقتی تعادل باکتریایی روده به هم می خورد در فضله دان هضم نشده مشاهده می شود .ممکن است فضله حالتی لزج و کف آلود پیدا کند. شاید روده کبوتر لیز و لغزنده شود و سرعت عبور دان از روده زیاد شده و دان هضم نشده دفع می گردد. شاید هم سرعت حرکات روده بالا برود و دان را سریع رد کند. به هر حال برای درمان پیشنهاد می کنم گزینه های زیر را بیازمایید:
(1) استفاده از پروبیوتیکهای متنوع طبیعی و شیمیایی
(2) به جای گل شور این مواد را به صورت مخلوط در اختیار کبوتر قرار دهید: کف دریا، خرده صدف، خرده زغال، خرده آجر، نمک، ماسه ساحلی، سنگریزه انواع و اقسام، سنگهای قرمز رنگ، مواد معدنی مختلف و هر چیز مفید دیگری که خودتان صلاح می دانید. بگذارید کبوتر خودش انتخاب کند (چیزی که در گل شور امکانپذیر نیست). چون گفتید کبوتر به فضله خودش نوک میزند پس به مواد خاصی احتیاج دارد که در اختیارش نیست. هر چه می توانید مخلوطتان را متنوعتر کنید تا کبوتر سریعتر بتواند احتیاجات معدنی یا ... خودش را تامین کند.
موفق باشید و ما را هم در جریان تجربیاتتان بگذارید.

علی پنج‌شنبه 10 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 09:50 ق.ظ

سلام بر شما و تشکر می کنم از حمید، حسین و مجید عزیز که برای رونق بخشیدن به این سرا و ارائه مقالات کاربردی و مفید تلاش می کنند. واقعاً خسته نباشید .
حسین عزیز از اصفهان گاهی برخی کبوتران دانه خود را هضم نمی کنند و همراه با مدفوع جامد و سفت قسمت زیادی از دانه خورده شده (خصوصاً دانه های ریز مانند ارزن) به صورت هضم نشده یا نیمه هضم شده دفع می گردد متوجه شده ام که این بیماری گاهی پس از یک بیماری جدی تر مانند سالمونلا یا برخی بیماریهای باکتریایی دیگر که تقریباً درمان شده اند بروز پیدا می کند و حقیر برای مقابله با آن در کبوترهای مختلفی با استفاده از روشهای گوناگون مانند استفاده از پروتکسین، داروهای ضد انگل مانند لوامیزول یا نیکلومازاید یا آنتی بیوتیکهای دیگری مانند نئومایسین، اکسی تتراسایکلین، داماکول و انرو و غیره را هر کدام در جای خود و به صورت متعارف آزموده ام و موفق به درمان آن نشدم. و تنها متوجه شده ام که اگر کبوتر گندم و قره ماش یا دانه درشتی بخورد مشکل آنچنانی ندارد اما همواره یک حالت باد کردن در چینه دان کبوتر وجود دارد و علاقه زیادی به نوک زدن به مدفوع دارد. آیا امکان دارد که این مشکل که اغلب به نظرم بعد از سالمونلا وسایر بیماریهای کشنده ایجاد می شود باعث گشاد شدن و تخریب مجرای عبور غذا از معده به روده یا ... شده که کبوتر قادر به هضم دانه ریز نیست؟ یا روش درمان دیگری دارد؟ پیشاپیش از لطف شما بابت پاسخگویی به بنده و سایرین سپاسگزارم.

کبوتر باز زنجانی سه‌شنبه 8 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 05:05 ب.ظ

با سلام و عرض ادب خدمت تمام دوستان
مخصوصا اساتید زحمت کش کبوتر ایرانی در کانادا
خدا را شاکرم که افرادی با فرهنگ و باسواد و دلسوز به دور از هر گونه خرافه و به صورت علمی در اعتلای فرهنگ کبوتر داری میکوشند
یکی از نکات جالب این جمع صمیمانه این است که مباحث مطرح شده در بخش نظرات خود دنیایی از اموزش و تبادل تجربیات است

دوست فرهیخته جناب حسین_اص
اینجانب به خاطر سفری به یکی از مناطق حاره و به علت نگرانی (ترس )شدید از بیماری مالاریا مطالعات بسیاری در مورد این بیماری داشتم که بیربط به مبحث کبوتر داری و مسله ایی که شما عنوان کردید نیست

انگل بیماری مالاریا(تک یاخته ایی از گروه پلاسمدیوم) است
برعکس باور عموم این بیماری از طریق کک و کنه هم قابل انتقال است
سیاه پوستان به علت پاره ایی عوامل در مقابل این بیماری مقاوم تر هستند(همه ما دیده ایم که بعضی از کبوترانمان در مقابل بیماری های همه گیر در بام مقاومترند یا دیرتر درگیر میشوند)
از لحاظ علمی ساخت واکسن مالاریا امکان پذیر است اما جامعه جهانی و کشورهای ثروتمند به خاطر منابع مالی و انسانی و اولویت بندی در این امر داخل نشدند(این بیماری یا در این کشورها وجود ندارد یا مثل امریکا ریشه کن شده)
بهداشت جهانی اظهار امیدوواری کرده تا سال220 این واکسن تولید شود

اما مسله اساسی که به بحث ما ربط دارد در علم پزشکی به نام(توسعه مقاوت به واکسن) نامیده میشود
از لحاظ علمی و عملی هرگونه ویروس باکتری انگل و بیماری بعد از مدتی نسبت به واکسنها و درمان مقاوم میشوند

اان واکسن بلژیکی که جناب الی نام بردید فرق چندانی با هم گروهای دارویی خود ندارد با این تفاوت که که کشورهای اسکاندیناوی که در امر داروسازی در جهان سرامد هستند مانند هلند دانمارک و بلژیک که فرمودید در شناسایی (ژنوم) بیماریهای پیشرفت خارق العاده ایی داشتند و با شناسایی نقشه ژنوم بیماریها چندین هزار هدف بلقوه را شناسایی میکنند اما مسله ایی که هنوز در علم پزشکی کشف نشده ساخت واکسنی برای همه این اهداف است
بفرض که واکسنی که شما معرفی کردید برای یک عمر کافی باشد اما
توسعه مقاومت به واکسن و بحث بروز شدن بیماریها(مانند انفولانژا و اچ ای وی)
عملا تاثیری نداشته و بفرض که طبق نظر شما برای ان 34 ویروس و باکتری......
واکسنی هم ساخته شود بعد از مدت زمانی عملا کارایی اش را از دست میدهد

بعد از همه این تفاسیر و توضیحات نظر بنده این است:
واکسنهای توصیه شده را در زمان مقرر و بدون وقفه برای کبوترانتان استفاده کنید
حتما از تاریخ مصرف و نحوه نگهداری صحیح واکسنها و کلا داروها توسط داروخانه دامپزشکی شهرتان اطمینان حاصل کنید(تغییر رنگ و یا اشکال در بسته بندی داروها)
با صرف کمی هزینه بیشتر از داروها و واکسنهای بروز خارجی(خارجی منظور هند و پاکستان نیست) که اتفاقا در تهران هم بووفور در کلینیکها و داروخانه های دامپزشکی یافت میشود استفاده کنید و خیال خودتان را از بسیاری بیماریها راحت کنید

در اخر اضافه کنم اینها همه نظرات یک عضو ساده از جامعه کبوتر داری ایران است
و تجربیات و نظرات اساتید این سایت بر گفته های من ارجحیت دارد

ارادتمند همه عشقبازان
از زنجان

کبوتر زنجانی عزیز،
تشکر از شرکت شما در این بحث و فرمایش های علمی شما.
پیروز باشید.

پرویز - اردبیل دوشنبه 7 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 04:44 ب.ظ

با عرض سلام خدمت آقایان حمید، مجید و حسین عزیز
ضمن تشکر از پست مفید و آموزشی، در مورد جیره غذایی کبوتران جا خواب سوال داشتم که دان این کبوتران از نظر نوع دان و نسبت انها چقدر است.البته در همین سایت در خصوص دان کبوتران در زمان جوجه کشی، دوره پرریزی و زمستان(در وبلاگ قبلی حمید جان) اطلاعات کاملی ارائه شده که جای تشکر مجدد دارد ولی در خصوص کبوتران جاخواب (که هرگز پرانده نخواهند شد) راهنمایی میخواستم.

درود بر پرویز عزیز. اساسا دان کبوتر جا خواب با کبوتر پرشی در حال استراحت یکیست. با این تفاوت که کبوتر جا خوابی که هرگز پرانده نخواهد شد باید در سبد غذایی اش مقدار دان های چرب و پروتیینی در فصل گرما را کم کنیم تا دچار ناراحتی های قلبی نگردد. اما در فصل سرما اگر مقدار چربی بالا برود ایرادی ایجاد نمیکند. زیرا کبوتر به یک لایه چربی برای مقاومت در برابر سرما نیازمند است. در ضمن اگر شما از اینن کبوتر جا خواب جوجه میکشید که باید همه دانه ها را در اختیارش قرار بدهید تا قدرت انتخاب بهتری برای تغذیه جوجه ها داشته باشد.

علی محمد زاده یکشنبه 6 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 11:53 ب.ظ http://کبوتر ما

درودبر شما: درمورد قرارداد مسابقه کبوتر درکشورهای خارجی وصاحب نام در مسابقات کبوتر پرانی واحترام به رقیب ونحوه بر گزاری ان را برای ماتوضیح دهید در مورد دو نژادکبوتر ایرانی و پاکستانی ودرست کردن یک نژاد جدید که شما معتقدهستید که چیز خوبی نمی شود اما در ایران کسانی که دراین سالها ساعتهای بالای 8 را اوردند ثمره تلفیق این دو نژاد یا دورگه یا سه رگه میباشد اما کبوتر ایرانی وپاکستانی باید ویژگی خاصی را داشته باشند اطفا مارا راهنمایی کنید

درود بر شما علی جان،
مسابقات کبوتر پرانی کبوتر بلند پرواز در خارج از کشور زیر نظر انجمن های ذیربط به روش لیگ اینجام میشود و برنده اول تا سوم جوایزی تعلق میگیرد. کبوتر ها را در دو گروه جوجه و کهنه با حضور داوران و نه افراد تماشا چی میپرانند. معمولا تعداد ۳، ۵، ۷، و در بعضی مواقع ۹ کبوتر است. کبوتر ها باید هر یک ساعت یک بار خود را نشان بدهند و دوباره در آسمان نا پدید بگردند. در غیر اینصورت از مسابقه برکنار میشوند.
در مورد تلفیق دو نژاد ایرانی و پاکستانی ما هیچ وقت نگفتیم که کبوتر ها بد( غیر پرشی) از آب در می آیند. ما میگوییم که نتیجه حاصله نه اینست و نه آن. و اینکار به اصالت هر دو نژاد کبوتر صدمات جبران ناپذیری میزند. اگر هدف ما فقط پراندن کبوتر است چرا پاکستانی را با ایرانی قاطی کنیم. همان ها را تربیت کنیم و بپرانیم و ساعت های بهتری هم کسب کنیم. با اینکار به جای ۸ ساعت ۱۲ ساعت خواهیم داشت. اما ما معتقدیم که کبوتر ایرانی به عنوان یکی از اجداد کبوتران بلند پرواز کنونی جایگاه خاصی برای ما دارد و به همین دلیل ما با تلفیق آن با دیگر نژاد ها مخالفیم. و اگر روی آن به صورت علمی کار شود نتایج بهتری از باقی نژاد ها، از کبوتر ایرانی خواهیم گرفت.
پیرز باشید.

امید کبوتر رشت شنبه 5 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 09:38 ب.ظ http://rasht-birds.blogfa.com/

باسلام مجدد به حسین عزیز
جهت پاره ای از سوالات در صورت امکان شماره تماسی در وبلاگم بگذارید ممنون میشوم با تشکر

امید کبوتر رشت شنبه 5 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 09:27 ب.ظ http://rasht-birds.blogfa.com/

با سلام خدمت اساتیدحمید خان وحسین عزیز
بسیار خوشحالم از چنین پست پر محتوا وتولید در نسل جدید از طریق همخونی راستش ناگفته نماند سال گذشته یک کبوتر نر که از رکوردارها ونخبه بام ما بود با برادرزاده خودش ان هم همیشه بالای 12 ساعت رکوردار است تن کردم وفقط 4 تا جوجه از انها گرفتم وهر 4 عدد نر شدند و در تیرماه 92 هر 4 عدد بالای 11 ساعت مهر شدند و تا این لحظه دیگر جرات همخون تن کردن انها نشدم الان که نمودار وتوضیحات شما را مرور کردم خیلی مشتاق به این کار هستم و در بام جدیدم حتما جفتکنهایی جداگانه مخصوص این کار راه اندازی خواهم کرد واز شما سروران گرامی بینهایت برای پیشرفت در علم کبوترداری متشکرم به امید دیدار شاد وسربلند باشید.

امید عزیز سلام و عرض ادب،
بنده هم از حضور شما در سرای خودتان خرسندم. و اینکه در مرحله اول همخونی ملایم توانسته اید نتیجه قابل قبولی بگیرید خیلی خوشحالم. من فکر میکنم که این کبوتر نر شما یک کبوتر استثنایی باشد و بقول دوستان پشت پاک است که هر ۴ جوجه اش یکدست شده اند. قدرش را بدانید. متاسفانه همه جوجه ها نر هستند. که کار را کمی مشکل کرده است. اگر شما بتوانید از این نر با همان برادرزاده اش یک جوجه ماده به همین کیفیت بگیرید دیگر نور علا نور میشود. به هر حال لذت کبوتر بازی به همین فراز و نشیب هایش است.
کوچک شما

حسین - اص سه‌شنبه 1 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 10:05 ق.ظ

جناب محمدزاده عزیز
در مورد سوالتان در مورد همخونی به پستهای قبلی مراجعه کنید اطلاعات خوبی قبلا ارائه شده است.
در مورد واکسن باید بگویم همانطور که می دانید دو نوع واکسن داریم: زنده (ضعیف شده) و کشته. در کل اروپا و حتی بلژیک استفاده از واکسن زنده مورد تایید نیست چون ایمنی آن چند هفته است ولی دو نوع واکسن کشته تایید شده هست به نامهای Colombovac pmv و Nobilis) Nobivac) که حدودا یک سال ایمنی ایجاد می کنند و باید هر سال آن را استفاده کرد. در حالی که در میان کبوترپرانان استفاده از واکسن کشته رواج دارد می گویند بلژیکی ها فرمولی خاص و رمزی در اختیار دارند که با استفاده از واکسن زنده یکبار برای کل عمر کبوتر ایمنی ایجاد می کنند. ظاهرا واکسن بلژیکی ها ویروس زنده ای است که بیماری ایجاد نمی کند و تا مدت زیادی (شاید تا آخر عمر) در بدن کبوتر می ماند و حتی تکثیر هم می شود و بدن نیز به حضور ویروس واکنش نشان داده و آنتی بادی را تولید کرده و چون ویروس همیشه در بدن کبوتر هست ایمنی لازم هم همیشه در کبوتر هست. البته بعضیها هم معتقدند امکان ندارد بتوان واکسن PMV-1 برای کل عمر کبوتر ساخت و فعلا واکسنهای یک ساله رایجند.
در مورد 34 گانه بودن واکسن:
بیماریهای کبوتر توسط این عوامل به وجود می آیند: (1)ویروسها، (2)باکتریها، (3)پروتوزوآ. البته انواع دیگری مثل قارچ و میکروارگانیسمهای با سایز بین ویروس و باکتری (یا حتی کوچکتر از ویروس) وجود دارند ولی اکثر بیمارهای کبوتر مربوط به همین سه نوع میکروارگانیسم است.
واکسنها عموما برای ویروسها و باکتریها ساخته می شوند. برای پروتوزوآ (تک یاخته ایها) یا واکسنی نیست یا درصد موفقیت واکسن خیلی ضعیف است و می بینیم که مثلا برای بیماری مالاریا در انسان هم واکسنی وجود ندارد. واکسنهای ویروسی نسبتا موفقترند از واکسنهای باکتریایی. بیشتر واکسنهای باکتریایی از باکتریهای کشته یا غیرفعال ساخته می شوند و دوره ایمنی شان کوتاه است و باید بعد از دوره آن را تمدید یا تقویت کرد (مثلا واکسن پاراتیفویید).
رایجترین واکسنها برای پارامیکسو، آبله و پاراتیفویید و ادنوویروس هستند البته بعید نیست که واکسنی برای 34 رقم از باکتریها و ویروسها ساخته شود.

درود بر شما حسین عزیز،
باز هم میخواستم در اینجا از شما تشکر کنم که همیشه با اطلاعات محشرتان پاسخگوی دوستان هستید. از راه دور رویتان را میبوسم.
کوچک شما

محمد زاده یکشنبه 29 دی‌ماه سال 1392 ساعت 12:39 ق.ظ http://کبوتر

درود بر شما: اقا سئوالی داشتم اگر محبت کنید :ایا واکسن نیوکاسل 34 گانه که بایک بار تزریق برای همیشه کبوتر بیمه میشودودیگر احتیاج به تکرار ان نمی باشد وجود دارد اقا جواب سئوال مارو ندادید

سلام دوست عزیز،
متاسفانه اطلاعات بنده در مورد واکسنها بسیار ضعیفه. از حسین عزیز میخواهم که لطف کرده و پاسخ شما را بدهد. ایشان از وضعیت واکسن ها در ایران بیشتر مطلع هستند. با عرض پوزش.
کوچک شما

حسین - اص پنج‌شنبه 26 دی‌ماه سال 1392 ساعت 06:09 ب.ظ http://iranianpigeonsincanada.blogsky.com

استاد حمید احمدی بزرگوار سلام
بسیار خوشوقتم از اینکه می بینم یکی از ایرانیان صاحب نام در عرصه کبوترپرانی در دنیا به ما این افتخار را داده و به سرای محقرمان تشریف آورده اید. این نظر لطف شماست که مقالات مورد توجهتان قرار گرفته هر چند چندان هم دندانگیر نبودند. به هر حال از اینکه تجربیات ارزشمند خود در اختیار ما می گذارید سپاسگزارم.
حقیقت آن است که ما ایرانیها یک سری خطاهای فکری داریم و گاهی خودمان هم از آنها بی خبریم. مثلا در موضوع کبوتر پرشی بعضی از کبوترپرانان ایرانی خود را قیم و صاحب دانش فراوان در این صنف قلمداد می کنند در صورتی که باسوادترینها در این رشته خود را یک دانش پژوه بیشتر نمی دانند و ادعایی ندارند. شما به عنوان کسی که بیش از 20 سال تجربه پرورش کبوتر تیپلر و شرکت در مسابقات داشته اید و پیش از آن نیز از کودکی با کبوتر ایرانی بزرگ شده اید مسلما بر هر دو نوع کبوتر شناخت عالی دارید. استاد گرامی سوال بنده این است که با توجه به اینکه فرمودید کبوتر پرشی ایرانی در دنیا شایستگی بسیار بالاتری دارد و حق این کبوتر خیلی بیشتر از وضعیت فعلی است از نظر شما علت اینکه کبوتر پرشی ایرانی به جایگاه خود نرسیده چیست؟
ضمنا بعضی از علمای کبوترپرانی در ایران اصلاح نژاد به روش همخونی را فقط برای کبوتر مسافتی و نقش و یا نهایتا کبوتر تیپلر مجاز می دانند، در حالیکه تحقیقات نشان می دهد این روش برای تمام گونه های جانوری و حتی گیاهی قابل استفاده است. نظرتان در این مورد چیست؟
بی صبرانه منتظر استفاده از نظرات و تجربیات گرانبهایتان هستیم.
پیروز باشید

علی محمدزاده دوشنبه 23 دی‌ماه سال 1392 ساعت 08:19 ب.ظ http://kabootarealinoor کبوتر ما

درود بر شما: : اقا تشکر :اگر برایتان امکان دارد درمورد همخون بیشتر توضیح دهید یعنی بیشتر مسئله را باز کنید تا دوستداران کبوتر بهتر متوجه این شیوه شونددر مور د درست کردن رنگ کبوتر توضیح دهید و چه رنگی در کبوتر رنگ پاک کننده است اصرارمن در مورد بیشتر نوضیح دادن همخون چون شیوه های مختلفی وجود دارد که من و دوستان به بیراهه نرویم وشگرد های جفت کردن و دوکبوتر نر وماد ه باید چه خصوصیا تی داشته باشن که جوجه های انها با کیفیت بالا به وجود بیارن منظورم جوجه ها زودپر میباشد در مورد رنگ پایه کبوتر توضیح دهید

درود،
علی جان سوال شما بسیار کلی است. و باز کردن آن کتابها خواهد شد. شما لطف کنید مطالب این وبلاگ و مطالب وبلاگ قدیمی در مورد همخونی بخوانید، اگر جوابتان را نگرفتید، ما در خدمت شما هستیم.
موفق باشید.

حمید احمدی‌ شنبه 21 دی‌ماه سال 1392 ساعت 04:21 ق.ظ

با عرض سلام و تشکر از مقالات بسیار جالب که در صورت استفاده بجا مشاهده ساعت بهتری از کبوتر‌ها خواهیم بود. بحث همخونی در ایران همیشه منفی‌ بوده لاکن بهترین نژادها خسته یا ناخواسته از همخون جفت کردن بوجود آمده. شخصاً به عنوان فردی که سالها تیپپلر پرانی در سطح مسابقات و آشنایی بکبوتر ایرانی‌ صراحتاً می‌تونم بگم که جایگاه کبوتر ایرانی‌ بسیار بالاتر از چیزی هست که الان مشاهده می‌کنیم. بسیاری از خبرگان همواره همخون جفت میکردن اما هیچ موقع تبلیغ از این روش را نمی‌کردند . بهار حل استفاده از این ابزار نیاز به مقداری مطالعه و صبر برای دراز مدت دارد که در فرهنگ زود نتیجه بگیر ایران جایگاه سختی خواهد داشت.

درود بر شما استاد بزرگ جناب حمید احمدی عزیز،
باعث افتخار ماست که شما به وبلاگ کوچک ما سر زدید و با پیغام گرمتان ما را سرافراز فرمودید. بله فرمایش شما کاملا درست است. هر وقت که ما به کبوتر های یکی از اساتید بزرگ نگاه میکنیم. میبینم که اکثرا کپی برابر اصل هستند که نشانگر این ست که همه از یک نسل میباشند. حال چرا تبلیغ نمیکرده اند؟ یا رمز کارشان بوده و نمیخواسته اند کسی دیگری به آن دست یابد یا اینکه به خاطر فرهنگ غلط جامعه از بیان آن نوعی شرم داشته اند.
امیدوارم که دوستانی که صبر و علم را با هم آمیخته اند بتوانند نتایج بزرگ دست بیابند.
از شما دوباره تشکر میکنم. زیرا که میدانم تایپ کردن فارسی برای شمادشوار است. پیروز و سربلند باشید.
کوچک شما.

حسین - اص جمعه 20 دی‌ماه سال 1392 ساعت 09:21 ب.ظ

سلام مجدد خدمت آقای محمدزاده
1) چاقوی پیوندزنی را نمی دانم چه شکلی است ولی تیزه های موجدار خوب است. تیزه ها (دست پر) باید شمشیری و قوی و محکم باشند و عمیقا در گوشت فرو رفته باشند. شکاف های خالی بین آنها نباشد. تیزه ها نباید خیلی پهن باشند (مثل کبوتران نقش). سه تیزه اول تقریبا هم اندازه و پرهای حرامی (پس پرها) خمیده و روی هم روی هم هستند و وقتی بال را باز می کنید بین آنها با کمر فاصله خالی نیست. البته اینها همه مربوط می شوند به کیفیت بال کبوتر. ممکن است کبوتری کیفیت بال عالی داشته باشد ولی پرش عالی نداشته باشد. چون در پرش فاکتورهای دیگری هم مهمند مانند سیستم ماهیچه ای و عضله ای و توان استقامتی که مساله ای ژنتیکی است.
2) کبوتر پاکستانی را به هیچ عنوان با کبوتر ایرانی جفت نزنید چون در واقع تلفیق نژادی می شود و جوجه های دورگه ایرانی-پاکستانی نه اینند و نه آن. مثال خوبی در این مورد هست که می گوید آش رشته و شله زرد هر دو خوبند اما مخلوط آنها به هیچ عنوان. اگر پاکستانی بازی دوست دارید چرا پاکستانی را با پاکستانی اصیل جفت نمی زنید که جوجه های پاکستانی خوب و اصیل داشته باشید؟
3) در روش همخونی لزومی ندارد که حتما به تعداد "چهار" عدد جوجه بگیرید و بهترین را با والدش همخون کنید. شاید هر 4 جوجه حذفی باشند و نیاز باشد بیشتر جوجه بگیرید شاید هم همان جوجه اول جوجه ایده آلی باشد. در مجموع بهتر است تعداد بیشتری جوجه بگیرید تا دستتان در انتخاب بازتر باشد و گلوگاه را در آنها ایجاد کنید.
4) در مورد جوجه زودپر یا دیرپر حسن جوجه های دیرپر این است که تلفات قوش و پرندگان شکاری و باخت کمتری می دهند و بیشتر برای صاحبشان می مانند. اما حسن کبوتران زودپر این است که برای اصلاح نژاد زودتر می توان درباره شان قضاوت کرد که حذفی هستند یا خیر و نیازی نیست برای دیدن نتیجه کار 6 ماه صبر کنید.
ضمنا بعضی نژادها فقط در جوجگی خوب می پرند و بعد از قلم شدن ساعتشان به تدریج افت می کند و حتی در سالهای بعد هم این افت قابل مشاهده است. اینها کبوتران مناسبی نیستند.
5) در مورد دم، سه حالت در پرواز داریم: دم باز، دم بسته، دم نیمه باز. در هر سه گروه کبوتران خوب هست. از نظر علمی کبوتری که با دم باز می پرد به دلیل سطح بزرگتر دم اصطکاک بیشتری با هوا دارد و نیروی Drag (نیروی بازدارنده از حرکت رو بجلو) بیشتر می شود که سرعت پرواز کبوتر را کمتر می کند. احتمالا به همین دلیل است که این کبوتران بیشتر طعمه قوش می شوند.

علی محمدزاده پنج‌شنبه 19 دی‌ماه سال 1392 ساعت 02:09 ق.ظ http://kabootarealinoorکبوتر ما

درود بر شما.ایا پر دوم کبوتر باید مثل چاقویپیوندزنی باشد یا پر 4 روم ان باید نابدونی بیشتری داشته باشدیا چروک بیشتری داشته باشد.و...... در مورد همخون نظر شما در مورد کبوتر پاکستانی با کبوتر ایرانی که بدون بازی ویاکم بازی را با هم جفت کردن وبه جلو بردن چیست .....از دو کبوتر نر وماده استثنا باید چهار تا جوجه کرفت وبعد از پرش بهترین جوجه رابه پدر یا مادر جفت کرده وبه همین شیوه تا 5 نسل و نسل 5 نسل پاک ما میباشد در مورد کبوتر دم باز ما کبوترهایی داریم که پرش سنگینی دارن ولی پرنده های شکاری به راحتی انهارا شکار میکنند در مورد جوجه کبوتر ایا شما کبوتر زود رورا بیشترقبول دارید یا دیر رو را برای مسابقه...... اقا حمید اگر برای شما امکان دار د شیوه همخون را بیشتر توضیح دهید

درود علی جان،
قسمت اول سوال شما را متوجه نشدم. ممنون میشم اگه توضیح بدید.
دوست عزیز، ما همواره نظرمون را در مورد مخلوط کردن نژاد ها بوضوح بیان کرده ایم و این کار را از بین بردن هر دو نژاد میدونیم. در ضمن به اینکار همخون جفت کردن نمیگویند.
روشی که شما فرمودید یکی از روش های همخونی است. لطفا به مقالات قدیمی تر ما مراجعه کنید و روشهای بیشتری پیدا خواهید کرد.
من شخصا کبوتر زود رو را بیشتر میپسندم. چرا که کار با اون آسان تره.
موفق باشید.

حسین - اص سه‌شنبه 17 دی‌ماه سال 1392 ساعت 08:57 ب.ظ

سلام بر محمدزاده عزیز
دوست گرامی
همخونی بین نقشبازان ابزار خوبی به شمار می رود. اما در مورد کبوتر پرشی در ایران کمتر نگاه مثبت به آن داشته اند و اکثر کبوتربازان بخاطر مشکلات همخونی از آن احتراز می کنند. در واقع اگر کسی اصول علمی اصلاح نژاد به روش همخونی را نداند و دست به همخونی بزند عموما نتیجه نخواهد گرفت و در نتیجه مخالف این شیوه نیز خواهد شد. توصیه ما به شما این است که تا دو چیز بدست نیاورده اید اقدام به همخونی نکنید: (1) دانش کافی در مورد اصلاح نژاد و ژنتیک و عملکرد مثبت و منفی همخونی (2) کبوتر پرشی استثنایی
هدف ما تکثیر ژنهای کبوتران پرش استثناست و کاری به رنگ چشم یا باز و بسته بودن دم حین پرواز نداریم. برای اینکه در مورد کبوتر استثنایی بیشتر بدانید نمودار زیر را نگاه کنید.

نمودار زنگوله ای توزیع فراوانی کبوتران پرشی
http://axgig.com/images/38719858557327524456.jpg

در تصویر بالا چندین منحنی زنگوله ای شکل نشان داده شده. این منحنی زنگوله ای یک منحنی آماری است. در نمودار بالا فراوانی تعداد کبوتران از پرش ضعیف تا عالی نشان داده شده. مثلا منحنی سفید رنگ را ببینید. نوک قله این زنگوله که بیشترین فراوانی را دارد همان میانگین پرش کبوتران پرشی است. در منحنی سفید هر چه به سمت راست می رویم (ساعت پرش بیشتر) به طور تصاعدی فراوانی تعداد این کبوتران کمتر و کمتر می شود. یعنی تعداد کبوتران استثنایی درصد کوچکی از کل کبوتران پرشی است. مثلا شاید 1% باشد و این یعنی بین هر 100 کبوتر پرشی یک کبوتر استثنایی است. تنها این کبوتران گزینه مناسبی برای همخونی به شمار می روند. این نکته را توجه کنید که با همخون کردن کبوتران متوسط همیشه کبوتر متوسط بدست خواهد آمد و همخونی شق القمر نمی کند.
حال منحنی های قرمز و زرد و آبی پررنگ را ببین. اینها مربوط به گنجه های ضعیف متوسط و خوب هستند. میانگین پرش در منحنی قرمز کمتر از منحنی زرد و زرد کمتر از آبی است. مثلا اگر صاحب گنجه ای منحنی توزیع کبوترانش زرد باشد طبیعتا در مسابقه یا گرو از گنجه قرمز خواهد برد.
می بینیم که کبوتران خوب و حتی استثنایی در هر سه گنجه یافت می شوند منتها با درصدهای متفاوت. در گنجه ضعیف هم ممکن است کبوتر استثنایی وجود داشته باشد اما احتمالش خیلی کمتر است تا گنجه متوسط و خیلی خیلی کمتر است نسبت به گنجه خوب.

در مورد اینکه کدام روش همخونی مناسبتر است باید گفت inbreeding و line breeding هر کدام ارزش خاص خود را دارند. هر کدام یک جایگاهی دارند. ابتدا بهتر است با پرورش لاین تعداد کبوتران با ژنهای عالی را زیاد کنیم (لاین) بعد با استفاده از آمیزش خویشاوندی کبوتران همخون لاین بدست آمده را پالایش کنیم.

در مورد کیفیت پر کبوتر پرشی تا به حال زیاد در مورد آن گفته شده. بهترین کار این است که کبوترانی که ساعت پرش بالایی در تیرماه داشته اند را در دست بگیرید و کیفیت پرهای بال و دمشان را مشاهده کنید خودتان متوجه تفاوتهای آن با کبوتران معمولی خواهید شد.

احمد سه‌شنبه 17 دی‌ماه سال 1392 ساعت 04:01 ب.ظ http://kabootar-e-mosabeghe.blogsky.com

با سلام و عرض ادب خدمت اساتید محترم این وبلاگ
امیدوارم حال همگی خوب باشد.
قربان شما احمد

احمد عزیز سلام،
از اینکه همیشه به فکر ما هستید بسیار خرسندم. داشتن دوست خوبی مثل شما باعث افتخار ماست. پیروز باشید.
کوچک شما.

علی محمدزاده سه‌شنبه 17 دی‌ماه سال 1392 ساعت 02:45 ب.ظ http://kabootarealinoor

درود بر شما : اگر برایتان امکان دارد در مورد همخون جفت کردن وخصوصیات کبوتر نر وماده بیشتر توضیح دهید. یعنی کبوتر بازی دار باشد یا نه در حال پرواز دمش بازباشد یا بسته به نظر شما کدام از شیوه های همخون بهتر جواب می دهدایا رنگ چشم در جفت کردن تاثیردارد ودر مورد کیفیت پر کبوتر خوب توضیح دهید . ایا جوجه کبوتر زود رو برای مسابقه بهتر است یا دیر عمل

جعفر سه‌شنبه 17 دی‌ماه سال 1392 ساعت 09:31 ق.ظ http://kabootarma.blogfa.com/

با سلام یه شما دوست عزیز واقعا وبلاگ زیبای داریدومخصوص مطالبی که برروی وب می گذاریر
من را هم لینک کنید

سلام جعفر جان،
ورود شما را به وبلاگ نویسی در مورد کبوتر از طرف دوستان این وبلاگ و خودم، تبریک میگویم.
سربلند و موفق باشید.

کبوتر باز زنجانی دوشنبه 16 دی‌ماه سال 1392 ساعت 08:36 ب.ظ http://WWW.GREENLIVING.BLOGFA.COM

دوست گرامی سلام و عرض ادب
اینجانب به صورت متوال به سایت زیبایتان سر میزنم و منتظر مطاب جدیدتان هستم
در مورد دستوری که فرمودید خیر چنین کرمی طبق تحقیقات بنده در ایران موجود نیست و شرمندتان شدم
استاد عزیز شما سبب خیر شدیدد و بنده وبلاگی افتتاح کردم
از شما و دوستان خواهش میکنم که از وبلاگ من دیدن کنند و من رو از نظرات ارزشمندشون بیبهره نگذارند
http://WWW.GREENLIVING.BLOGFA.COM
ممنون که با حوصله به سوالات دوستان جواب میدهید

درود بر شما دوست عزیز،
از اینکه دوست جدیدی اقدام به گشایش وبلاگ کبوتر کرده خوشحالم و برای شام آرزوی موفقیت روز افزون دارم.
حتما به شما سر خواهم زد و در خدمتتام خواهم بود.
کوچک شما.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد